Hvor viktig er egentlig drivverket på en platespiller?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.775
Sted
Smurfeland
Siden du nevner VPI, er det ikke greit å bare satse på deres egne armer, eller regnes ikke disse som særlig gode?

Lurer også litt på grunnen til at Rega anbefales over en lav sko i 10k leiet, men ingen nevner VPI Traveler som later til å være en langt mer solid konstruksjon.
JMW-armane er gode. Eg gav opp draumen om ein tangentalarm på VPI-spelaren SSM, og har no ein JMW 9 Signature, som er er godt tilfreds med (sjølv om eg har ein ganske vanleg Dynavector DV10x5 som referanse. Har prøvd langt dyrare - og betre pickupar i armen, men 10x5 fungerar eigentleg svært godt.)

Får vel linke til omtale av spelaren eg enda opp med. Dette var fyrsteutgåva. Seinare oppgraderte eg med Rimdrive (som i prinsippet fungerar som eit mellomhjul. Endringa vart endå betre dynamikk, men vanskelegare å sette opp spelaren skikkeleg. Eg vart likevel så fornøgd med dynamikken at det ikkje var å tenkje på å gå tilbake til rein reimdrift): VPI SSM; Super ScoutMaster

Dei fleste pickupar har oppført seg akseptabelt og endå likare. Men desse unipivoterande armane kan vere litt vanskelege å få til.

Dei er laga på ein svært enkel måte, som fungerer bra, om enn ikkje med alle pickupar. Rudi er inne på at verkeleg gode armar greier å arbeide med pickupar som ligg langt utanfor det optimale når det gjeld kompllianse og effektiv masse. Men eg har opplevd at JMW ikkje fiksar einskilde. T.d. Denon 103. Denne har Rudi fått godt til, både med Graham Phantom (som er unipivoterande a la JMW) og SME V. Rudi gjer så grundige samanlikningar at det er svært lærerikt å lese kva han skriv om armane sitt særpreg (her basert på Lyra- og Benz-pickupar): http://www.hifisentralen.no/forumet...r/66701-graham-enginering-oethe-phantoma.html
Svært få tek seg jobben med å teste ut slike sublime detaljar som Rudi, så det er eit "røvarkjøp" å få lese dette gratis.

Du ser at det krevst litt å justere ting skikkeleg, når ein skal jobbe i eliteserien. Pickupane til Rudi funkar veldig godt i billegarmar, og eg vil påstå at t.d. ein Benz LP (som eg sjølv har testa) gjer ein fantastisk jobb i både ein Rega- og ein JMW-arm. Men der er meir å hente, ver berre budd på å betale høg pris for armen, og gjere ein nøyaktig og tidkrevjande jobb med rigginga.

Eg har diverre ikkje testa Traveller. Eg går ut frå at han er nesten like god som ein Scout. Har lyst til å gjere litt samanlikningar mellom dei ulike modellane til VPI, for eg har ein mistanke om at nyaste generasjon....vel, at dei tidlegare ikkje var så verst, dei heller, for å seie det forsiktig....

Rega er veldig bra til prisen. Det same var den utgådde Technics SL 1200 og slektningane deira. Dette var spelarane eg tilrådde før, alt etter kva slags lyd folk var på jakt etter. Ein Rega med Dynavector-pickup er alltid ein god match. Og SL 1200 kombinert med ein Denon (og ein passande riaa), er alltid hyggjeleg.
Takk for godt og utfyllende svar. :) Leste testen av SuperScoutMastere'n også. Bøllete spiller! :D Men selvsagt altfor dyr og fiklete for en vinyl-nybegynner som aldri har satt opp en spiller før. Er dermed ikke sikkert VPI er rette merket for meg hvis armene er så krevende å stille inn og attpåtil "vandrer" så det må gjøres relativt ofte. Litt av grunnen til at jeg faktisk har vurdert Rega er at dette er tilsynelatende greie spillere som "alle" kan få til.
Kommer nok til å sjekke ut Traveler eller Scout allikevel, og se hva magefølelsen sier. Vurderer også å ta den helt ut med en WB Full Circle for å få noe som er "bra nok", men det er kanskje litt ekstremt som førstegangsspiller. I tillegg har den vel akryltallerken, og nå leser jeg at det heller ikke er å anbefale.

Hvis jeg fortsetter å lese om platespillere her på HFS har jeg på følelsen at jeg aldri kommer til å klare og bestemme meg og få kjøpt meg en. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Traveler er nok langt mer egnet for nybegynneren enn Scout (og oppover).

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Det gjør jeg, Huldra, vær du sikker! Etter alle kunstens regler:cool: Ved omlakkering skal du være forberedt på at all garanti opphører!!

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Drivverket er viktigst, deretter armen, så PU og deretter RIAA, men samtidig må selvsagt komponentene passe sammen og også plasseres på et underlag som får det beste ut av kombinasjonen du velger.

Det er forøvrig mye større forskjell på et drivverk til 5000 vs 50000 enn på en PU til 3000 vs 30000.
Drivverket har en veldig enkel, men samtidig veldig vanskelig oppgave. Det skal rotere plata i korrekt og jevn hastighet, holde armen, motoren og tallerkenen i passe avstand fra hverandre, og isolere arm/pickup og plattform fra vibrasjoner fra hverandre og underlaget. Det skal ikke SÅ mye til å få dette til på en akseptabel måte, og derfor låter selv billige spillere ganske bra i dag.

Jeg tror et high-end drivverk med billig PU, RIAA-trinn og arm (i prioritert rekkefølge) ville låte dårligere enn et billig drivverk (som altså gjerne har helt akseptable verdier for hastighet, wow og flutter) med fin PU, RIAA og arm. ...for å sette det på spissen.

Drivverket er altså IMO viktig av de grunner jeg nevner over, men jeg kan ikke helt se at det trenger å matches med de andre komponentene, annet enn helt fysisk. Det trenger bare å gjøre jobben sin bra. ...Og selvsagt gjør noen drivverk denne jobben bedre enn andre.
Forkluderer ikke dette utsagnet til det hele? Du sier at drivverket er viktig, men at det ikke trenger å være fullt så viktig om bare f.eks PU er bra. For at en god PU skal klare å hente ut det den er god for, må drivverket være stabilt og rolig, selvsagt også med arm og RIAA på lag. De rimeligere spillerne drar ofte god nytte av å ha noe som regulerer/filtererer strømmen fordi tallerkenen gjerne er på den lettere siden og mindre egnet til å holde en konstant rotasjon i seg selv. Dette er godt hørbart. Et drivverk som er bedre enn resten bidrar til at de rimeligere delene har optimale arbeidsforhold relativt sett. Et rimelig drivverk tillater de bedre delene som utgjør platespilleren å prestere så langt drivverket tillater det.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
ogla: Det er Dazed´s løsning..NASen din har en annen filosofi..og det vil ikke koste like mye å få et bedre lyd-pr-krone- forhold hos deg..

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Tenkte jo at det snakkes på generell basis, uten noen spesifikke modeller i tanke.
Førøvrig er innlegget i beste mening:)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
839
...
Jeg ville kjøpt et brukt drivverk som nytt kostet 40.000, gitt 20.000 for det og så satset på en bra arm og en brukbar pickup for de siste 20.000. Mht riaaer er jeg enig i at den må passe til pickupen, men du kan faktisk få bra riaaer for en relativt fornuftig penge i dag. På noe sikt ville jeg således økt kvalitet på pickup og riaa sukssesivt. Mht. nytt og brukt er det tryggest å kjøpe drivverk og riaa brukt.
Lykke til med investeringene i tiden fremover.
Jeg har tenkt samme tanken, ville ikke hatt noe problemer med og kjøpe brukt drivverk og arm ihvertfall (riaa også selvsagt), virker logisk at det ikke blir slitt med det første. Så det går ann og kjøpe drivverk og arm først, bruke riaa og pu'n jeg har for en periode, for så og oppgradert pu og riaa stegvis. Var litt derfor jeg spurte Rudi, og fikk ett godt svar på det :)
Ok, nå tok denne tråden litt av etter hvert. Jeg har dessverre ikke nok erfaring til å foreslå konkrete drivverk. Og de tekniske/fysiske betrakningene skal jeg ikke blande meg inn i. Jeg er mest opptatt av å ha et greit oppsett for å spille platene mine på.

Men for å kommentere direkte på det du sier her; hvis det er Ortofon 2M Bronze du har fra før, har/hadde jeg samme PU før jeg byttet til Soundsmith. Jeg mener det er fullt mulig å bruke 2M på et relativt dyrt drivverk og arm innen du finner ut hva du vil ha av dyrere PU. 2M er vel litt som VW Golf - den passer alle, og kan sikkert brukes på de fleste armer vil jeg tro. Mulig lyden fra 2M er litt hard/skarp i forhold til dyrere PU, og du mister nok generelt litt dybde/bredde i lydbildet og litt dynamikk. Kan muligens si det slik at hvis du kjøper drivverk og arm kan du bruke 2M til å teste oppsettet før du kjøper bedre PU.

Hvis det er Project phonobox RIIA du har, ville jeg nok vært litt mere skeptisk til den. Jeg vil tro det meste av RIIA-er fra 5000kr. og oppover vil være en hørbar forbedring.

M

mfufu

Gjest
Ok, nå tok denne tråden litt av etter hvert. Jeg har dessverre ikke nok erfaring til å foreslå konkrete drivverk. Og de tekniske/fysiske betrakningene skal jeg ikke blande meg inn i. Jeg er mest opptatt av å ha et greit oppsett for å spille platene mine på.

Men for å kommentere direkte på det du sier her; hvis det er Ortofon 2M Bronze du har fra før, har/hadde jeg samme PU før jeg byttet til Soundsmith. Jeg mener det er fullt mulig å bruke 2M på et relativt dyrt drivverk og arm innen du finner ut hva du vil ha av dyrere PU. 2M er vel litt som VW Golf - den passer alle, og kan sikkert brukes på de fleste armer vil jeg tro. Mulig lyden fra 2M er litt hard/skarp i forhold til dyrere PU, og du mister nok generelt litt dybde/bredde i lydbildet og litt dynamikk. Kan muligens si det slik at hvis du kjøper drivverk og arm kan du bruke 2M til å teste oppsettet før du kjøper bedre PU.

Hvis det er Project phonobox RIIA du har, ville jeg nok vært litt mere skeptisk til den. Jeg vil tro det meste av RIIA-er fra 5000kr. og oppover vil være en hørbar forbedring.
Ja RIAA'n må ut når jeg får meg ny spiller, det er det ikke tvil om. PU'n også selsagt. Men om jeg kjøper det i "etapper" så ville jeg satse på ett drivverk og arm først basert på hva jeg har lært de siste dagene her i tråden, og leve med resten frem til neste oppgradering.

Er Acoustic Signature Ecco, Hanss Accoustic T-20, eller Transrotor ZET-1 bra saker? De to sistnevnte virker solide, om enn kanskje i en litt stivere prisklasse en jeg hadde tenkt i butikkpris, men de finnes som demo/brukt også. Er det noen her som har kjenskap til dem? Ellers virket Nottingham som ble foreslått, interessant også.

Hmm, jeg er allerede der nå at jeg ser på konkret utstyr... rart med det, godt det er lov og se.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Hanss, Trans, Acoustic Sig...alt er kult som få! Fra Nottingham ville jeg kikka på Interspace Junior- det er innbytteordning der for tida- og messa i Horten er rett rundt hjørnet..

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.426
Torget vurderinger
2
Drivverket MÅ logisk sett være viktigst. Prøv å tegn en rett linje på frihånd uten linjal....
Mao; ingenting hjelper om ikke hastigheten er konstant. Og så er det veldig mye mere med drivverket også selvsagt.
MEN, du kommer heller ikke langt med en dårlig arm, pu, kabel eller riaa heller....
Jeg synes ikke dette er det minste logisk. En søkt analogi i beste fall. Du kan like gjerne si at armen er viktigst fordi du ellers måtte holdt pickupen i hånda, eller at RIAA'en er viktigst fordi du uten den ville hatt 40-60 dB for lite forstering totalt sett, bassen forsterket 20 db for lite, og diskanten 20 dB for mye (relativt til mellomtonen). Eller du kunne sagt at pickupen er viktigst fordi man ellers måtte.. ja.. hvordan skulle man løst det?

Uten alle elementene på plass lar det seg ganske enkelt ikke gjøre å spille plater. Det som er interessant er hvilke komponenter som farger lyden i praksis, hvordan, hvor mye, i hvilken grad dette påvirker opplevelsen av musikk, og hva det koster å redusere fargingen fra enkeltdelene til et levelig nivå. Den enkle svart/hvitt-logikken er til mindre hjelp enn praktisk erfaring.
Jeg mener Kabeldrageren har helt rett her, konstant hastighet er avgjørende for musikkopplevelsen. Alt annet er som Zomby Woof skriver "farging av lyd " og derfor sekundært.

Når det er sagt er det sannsynligvis individuelt hvor store avvik hjernene våre kan registrere ( ubevisst, jeg er overbevist om at dette er noe som påvirker musikkopplevelsen før vi bevisst hører avviket ).

I tillegg er det jo også slik at dyre drivverk ikke nødvendigvis har prioritert motorstyring.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Forkluderer ikke dette utsagnet til det hele? Du sier at drivverket er viktig, men at det ikke trenger å være fullt så viktig om bare f.eks PU er bra. For at en god PU skal klare å hente ut det den er god for, må drivverket være stabilt og rolig, selvsagt også med arm og RIAA på lag. De rimeligere spillerne drar ofte god nytte av å ha noe som regulerer/filtererer strømmen fordi tallerkenen gjerne er på den lettere siden og mindre egnet til å holde en konstant rotasjon i seg selv. Dette er godt hørbart. Et drivverk som er bedre enn resten bidrar til at de rimeligere delene har optimale arbeidsforhold relativt sett. Et rimelig drivverk tillater de bedre delene som utgjør platespilleren å prestere så langt drivverket tillater det.

Mulig jeg ikke formulerte meg nøyaktig nok. Selvsagt er drivverket viktig, og det er essensielt for lyden at tallerkenens rotasjonshastighet er jevn og korrekt (nok) og at plattformen isolerer/demper vibrasjoner mellom komponentene i platespilleren effektivt (nok), samt vibrasjoner mellom disse og underlaget. poenget mitt er at med dagens spillere gjør selv relativt billige drivverk dette godt nok til at de kan settes opp med forholdsvis dyre armer (Alt er selvsagt relativt.), pickup-er og riaa-trinn uten at de blir noen merkbar flaskehals.

Og, Audiotor: jeg snakker selvsagt på generell basis, og ikke om min egen Pro-Ject, som du ynder å trekke frem.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Liten kommentar her.

Avids nyeste "budsjettspiller" ble av engelsk presse målt til for stort hastighetsavvik. Ingenium het den vel. Tror det var pluss minus 0.4 %. Derfor anbefalte de ikke å koste på dyrere arm enn cc9, som den leveres med .
Merkelig at de markedsfører en slik ?
Btw. Project sin nyeste til , edit 25 k Svenske kroner, får strålende omtale i hifipressen verden rundt. Er det Xtension 10 den heter. Har display som viser hastighet, og en 10" Project CC10Evolution. M pu.plug and play mao

Ellers er Rega og Project temmelig like gode, i tilsvarende prisleie.
Transrotor har masse gode modeller. Jeg har nevnt merket før.
Bare å sende en mail til Hifistasjonen om pris og hvilke lyd du liker, så får du nok hyggelig og meget utfyllende svar.

mvh Huldra

Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
839
Både Rega og Project er gode på å tilby "plug & play"-spillere, samt at de er lett tilgjengelig også utenfor indre Oslofjord. Det siste er kanskje ikke så viktig for folk her på Forumet, men for "vanlige folk" er det et pluss. Begge merkene kan f.eks. bestilles over disk hos Big Dipper her i Trondheim hvor jeg bor - det kan man neppe si om så veldig mange andre platespillermerker. Jeg spurte dem om de hadde den nye jubeleumsmodellen til Rega, men de mente den ble for dyr å ha på utstilling i butikken! De fleste kundene vil ikke betale over 3k for en platespiller.

Spørsmålet her er vel litt at hvis trådstarter ønsker seg en spiller til 40k er kanskje ikke Rega eller Project like åpenbare valg som hvis han spurte om en spiller til 4k.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dazed: Det eneste jeg sa var at du viser logikken på platespilleren din- derfor ER det selvfølgelig generelt ment, iogmed at vi alle setter vårt "Godkjent" på utstyret vi drar inn i eget hus..og kriteriene for godkjenning er forskjellige fra person til annen. Det gjelder kombinasjoner og..som platespilleren er. Settet med kriterier videreføres dog fra kombinasjon til kombinasjon..Get it?

M

mfufu

Gjest
Vel, jeg takker for alle gode råd. Syntes det har vært, og er, spennende og følge alle kommentarene her.

Har handlet spiller i dag, dvs jeg har betalt og håper den bli sendt i morgen.

Bestemte meg for og følge en filosofi hvor jeg kjøper en så god spiller jeg hadde mulighet til først, for så og ha det som ett "oppgraderings prosjekt" fremover. Det vil si jeg kommer til og bruke det jeg har av pu og riaa til og starte med, arm skal jeg bare kjøpe en "billig" sak til og starte med da jeg trolig ikke kan bruke den jeg har på pro-ject'en, tenkte en Rega RB-303. Men målet er og "sakte men sikkert" teste, matche og til slutt kjøpe de andre delene etterhvert.

Det ble en Hanss Acoustic T-30, leste flere gode tester om den, også var spec'en og utstyret på den bra syntes jeg, samtidig som jeg handlet litt med øynene (ja jeg innrømmer det :) ). Så jeg fikk tro på at den vil være (eller bli når jeg får de andre komponentene på plass!) god nok for resten av anlegget.

Ble litt spontant at jeg handlet nå, var jo ikke det som var intensjonen når jeg startet tråden, men... "sånn går nu dagan".

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
839
Det drivverket ser bra ut på bilder, og det er som regel et bra tegn:).
Kan du ha 2 armer på det drivverket? Da kan du jo f.eks. ha en MM PU, og en MC PU, og bruke dem alt ettersom hva som passer musikken/plata du spiller.

M

mfufu

Gjest
Det drivverket ser bra ut på bilder, og det er som regel et bra tegn:).
Kan du ha 2 armer på det drivverket? Da kan du jo f.eks. ha en MM PU, og en MC PU, og bruke dem alt ettersom hva som passer musikken/plata du spiller.
Hehe ja det ser bra ut, i tillegg så er det flere gode leverandører av hifi utstyr som har det her i Norge (3 stykker hvis jeg ikke roter) så selv om ikke det er noen garanti for at det er bra, så håper jeg det er så i dette tilfellet.
Ja jeg kan ha to armer, fikk beskjed på tlf at den var klar for både Rega og SME armer, og når jeg pratet med en annen leverandør så lurte han på om ikke den også kunne ha 12" armer, så det skal bli spennende og finne ut.

Godt tips forresten og ha en arm med hver type PU, hører på mye forskjellig musikk, fra klassisk, til jazz, pop og rock så det kan kanskje være noe jeg må vurdere :)

En ting jeg syntes virket heftig, som "teknofrik", er at den har to motorer med separat speedkontroller.

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
303
Sted
Trondheim
Huldra: Da håper jeg du mente at CC skal i Oracle-spilleren din..RP8 trenger langt fra noe armskift..
CC skal selvfølgelig i Oracle, når jeg får den til. Har dempekit fra Paris også.

RP8 fikk jeg dessverre ikke kjøpt. Et uheldig pl.sp. Bruktkjøp har ødelagt den muligheten.

Men hylla står klar på veggen, m en TD 150 på ;)

mvh Huldra
Huldra, kan du legge ut noe om hva du mener om det dempekittet? Er litt spent på akkurat det.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mfufu: T30?? Meget bra!! Bruke Bronze, da?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Drivverket MÅ logisk sett være viktigst. Prøv å tegn en rett linje på frihånd uten linjal....
Mao; ingenting hjelper om ikke hastigheten er konstant. Og så er det veldig mye mere med drivverket også selvsagt.
MEN, du kommer heller ikke langt med en dårlig arm, pu, kabel eller riaa heller....
Jeg synes ikke dette er det minste logisk. En søkt analogi i beste fall. Du kan like gjerne si at armen er viktigst fordi du ellers måtte holdt pickupen i hånda, eller at RIAA'en er viktigst fordi du uten den ville hatt 40-60 dB for lite forstering totalt sett, bassen forsterket 20 db for lite, og diskanten 20 dB for mye (relativt til mellomtonen). Eller du kunne sagt at pickupen er viktigst fordi man ellers måtte.. ja.. hvordan skulle man løst det?

Uten alle elementene på plass lar det seg ganske enkelt ikke gjøre å spille plater. Det som er interessant er hvilke komponenter som farger lyden i praksis, hvordan, hvor mye, i hvilken grad dette påvirker opplevelsen av musikk, og hva det koster å redusere fargingen fra enkeltdelene til et levelig nivå. Den enkle svart/hvitt-logikken er til mindre hjelp enn praktisk erfaring.
Jeg mener Kabeldrageren har helt rett her, konstant hastighet er avgjørende for musikkopplevelsen. Alt annet er som Zomby Woof skriver "farging av lyd " og derfor sekundært.

Når det er sagt er det sannsynligvis individuelt hvor store avvik hjernene våre kan registrere ( ubevisst, jeg er overbevist om at dette er noe som påvirker musikkopplevelsen før vi bevisst hører avviket ).

I tillegg er det jo også slik at dyre drivverk ikke nødvendigvis har prioritert motorstyring.
Dette bommer fullstendig på mitt poeng. Alle forskjeller mellom det som ligger på plata og det som treffer ørene er farginger. Det er ingen logisk eller objektiv sannhet at den ene uten videre trumfer den andre. Hvert enkelt ledd i avspillingskjeden bidrar med sitt, av forskjellige typer og i forskjellig grad. Her er det dessuten ikke sånn at det finnes noen produkter som har hastighetsavvik og andre som ikke har. Alle drivverk har hastighetsavvik i større og mindre grad. På samme måte bidrar resten av platespilleroppsettet med sine forskjellige typer farginger i større eller mindre grad.

Det vi snakker om er hvilken betydning f.eks. en halvering av wow og flutter har, i forhold til 6 dB bedre signal/støy, i forhold til 6 dB bedre kanalseparasjon, i forhold til en halvering av etterklangstiden ved en resonansfrekvens i armrøret. Disse svarene kan man ikke regne seg fram til bak tastaturet. Dette er noe man må vekte gjennom lytting. Selv da tviler jeg på at man vil ende med universelle svar. Svaret vil med stor sannsynlighet variere med utgangspunktet for de forskjellige verdiene, med lytterens følsomhet for de forskjellige avvikene, og til og med musikken som avspilles.

Det er i mine øyne temmelig overmodig å servere det 'endelige svaret' på et par linjer.

M

mfufu

Gjest
Mfufu: T30?? Meget bra!! Bruke Bronze, da?
Yes, kommer til og bruke Bronze til og starte med ihvertfall, er fornøyd med den så langt. Etter at jeg har skaffet meg en arm nå først, så tror jeg riaa er førstemann ut av oppsettet, siden det nok blir det svakeste leddet. Deretter vil jeg prøve arm/pu kombinasjoner, eller det er ihvertfall planen.

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.389
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Gratulerer mfufu

Du har nå startet med et "skikkelig" drivverk!
Dette skal bli morsomt å følge framover.

Lykke til mfufu,du har riktig innstilling så dette kan bli riktig bra.

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Mfufu.
Grattis. Tungvekter i særklasse ferdig utbygd! Et flott valg!

ps. Kjøpte du brukt?

FrodeR: Har hatt lang ferie og før det en litt trøblete periode. Delphi er den eneste spilleren min m armbord for Project. Må få orden på den..... Hvis ikke blir det armbord nr 2 på Transrotor. Eller inn på Garrard 401.

Mvh Huldra

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.426
Torget vurderinger
2
Det er i mine øyne temmelig overmodig å servere det 'endelige svaret' på et par linjer.
Jeg flirer litt, jeg regner risikoen ved å poste dårlig funderte teorier på dette forumet som tålelig lav, overmot er ikke nødvendig.

Nå er ikke min påstand fundert på tastaturteori, men erfaring. Teorien kommer etterpå og jeg får den til å stemme ganske bra.
Jeg må ta to forbehold.
Det humoristiske forbeholdet er at stabil hastighet betyr lite for ikkerytmisk musikk bestående av toner i korte støt, for de som synes det høres spennende ut.

Det andre forbeholdet er at stabil hastighet betyr mindre for lyttere med dårlig gehør og rytmesans, altså mindre musikalske mennesker. Sannsynligvis vil ingen som følger denne tråden regne seg blandt disse, og derfor er kanskje dette forbeholdet ikke så interessant.

red: Det siste forbeholdet er jo egentlig bare en annen måte å si det samme som jeg sa i min første post :

"Når det er sagt er det sannsynligvis individuelt hvor store avvik hjernene våre kan registrere ( ubevisst, jeg er overbevist om at dette er noe som påvirker musikkopplevelsen før vi bevisst hører avviket ). "

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.426
Torget vurderinger
2
En ting jeg syntes virket heftig, som "teknofrik", er at den har to motorer med separat speedkontroller.
Disse to AC motorene styres da av en frekvens du kan justere på kontrolleren, med en hastighetsanviser på plintet ?

Jeg lurer da på hvor vanskelig det er å lage to helt identiske motororer, som reagerer helt likt på frekvensen? Ikke fordi jeg er kritisk , mer fordi jeg er nysgjerrig.

M

mfufu

Gjest
Mfufu.
Grattis. Tungvekter i særklasse ferdig utbygd! Et flott valg!

ps. Kjøpte du brukt?
Takker, jeg kjøpte en som var "som ny", esken var åpnet fordi de trengte drivremene i en annen sammenheng, så jeg ble fortalt at de hadde lagt inn nye. Ellers skulle resten være ubrukt og uåpnet. Men det ser jeg i morgen når postmannen kommer på døra mi.

Disse to AC motorene styres da av en frekvens du kan justere på kontrolleren, med en hastighetsanviser på plintet ?

Jeg lurer da på hvor vanskelig det er å lage to helt identiske motororer, som reagerer helt likt på frekvensen? Ikke fordi jeg er kritisk , mer fordi jeg er nysgjerrig.
Jeg er ikke sikker på hvilket prinsipp de har valgt. Men basert på egen erfaring så er det ikke spesiellt vanskelig og lage en elektro motor, eller lage ett styrings system til de, har gjort begge deler, riktignok i studie sammenheng så det er noen år siden. Men ingen av delene er "rakettforskning", så det avhenger mere av hvor engasjerte og dedikerte utviklerene/prosjektet har vært når det ble laget og satt sammen, og ikke minst hvor gode tester de gjorde underveis i utviklingen.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.426
Torget vurderinger
2
Det er noen år siden jeg drev med dette selv også, og jeg skjønte ikke alt da heller.
Det kan ikke være rakettforskning å lage en Synkronmotor fordi de vært på markedet siden rakettforskning var noe Jules Verne holdt på med. Det er jo nettopp fordi konstruksjonen er så enkel jeg undres over hvor lett det er å lage to absolutt identiske, det vil si to der samme frekvens strøm gir eksakt samme rotasjonshastiget. Dette er ikke noe kontrolleren kan kompensere for hvis den gir samme frekvens ut til begge motorer, og justeres etter tallerkenens hastighet. Jeg ville laget 100 motorer og så matchet de.

Uansett, en lekker maskin. Slit'an ! Som de sier der borte.

M

mfufu

Gjest
Det er noen år siden jeg drev med dette selv også, og jeg skjønte ikke alt da heller.
Det kan ikke være rakettforskning å lage en Synkronmotor fordi de vært på markedet siden rakettforskning var noe Jules Verne holdt på med. Det er jo nettopp fordi konstruksjonen er så enkel jeg undres over hvor lett det er å lage to absolutt identiske, det vil si to der samme frekvens strøm gir eksakt samme rotasjonshastiget. Dette er ikke noe kontrolleren kan kompensere for hvis den gir samme frekvens ut til begge motorer, og justeres etter tallerkenens hastighet. Jeg ville laget 100 motorer og så matchet de.

Uansett, en lekker maskin. Slit'an ! Som de sier der borte.
Har jo fått utstyret i hus nå, og ser at i tillegg til speedcontrolleren så er den en egen uavhengig avlesning av rpm, med 3 desimalers nøyaktighet. Så det skal være mulig og få dette rimelig presist. Hvis motorene ikke går 100% i sync så betyr ikke det nødvendigvis at farten vil endre seg nevneverdig i drift (kanskje over lang tid), det betyr vel heller ekstra slitasje på enten en av motorene, eller på drivremene/beltene, enig?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
AC-motor som går med samme hastighet er det enkleste i verden!
(styrt av enkle fysiske lover)
Problemet med dem er vibrasjoner.

Arne K

M

mfufu

Gjest
AC-motor som går med samme hastighet er det enkleste i verden!
(styrt av enkle fysiske lover)
Problemet med dem er vibrasjoner.

Arne K
Enig og enig... :)
Dette var vel ett av spørsmålene når jeg startet denne tråden, og selv om folk ikke er helt enige om betydningen av hvor stor forskjell det er på drivverkene og hva som vil være "bra nok", om det er dyrt eller billig, lett eller tungt, så ble jeg overbevist om at skal man ha en bra kilde må dette med vibrasjon håndteres. Og det var en av grunnene til at jeg valgte denne spilleren jeg sitter med nå.
Den har magnetisk demping i føttene, og magnetisk demping av platen, den får bra omtale i denne sammenhengen her: Hanss Acoustics T-30 turntable | Stereophile.com

Uansett, jeg har enda ikke hørt den da jeg venter på arm. Skal bli spennende og høre forskjell på denne og den gamle pro-ject'en. Hvis det er ønskelig kan jeg skrive litt om forskjellene når jeg får i gang den nye spilleren, og det er åpent for og komme og høre forskjell selv også for dere som er interesserte og bor i kjøreavstand fra Larvik (og hvis ikke pro-ject'en blir solgt innen den tid). Det er alltid best og høre selv :)

Hvem vet, kanskje man ikke hører forskjell i det hele tatt, vil isåfall være ett "skrekk" scenario for lommeboka (håper alle skjønner at den siste kommentaren var spøk) :D

Sist redigert:
M

mfufu

Gjest
Vel, en liten oppsummering her.

Vil først takke for alle råd jeg fikk, jeg hørte på de som anbefalte "skikkelig" drivverk og angrer ikke på det.

Nå endte jeg opp med en SME 309 arm, så regner med at jeg ikke kommer til og tenke på og bytte den med det første. Men ellers er både riaa og pu den samme som før. Men jeg hører en helt annen "ro" i lydbildet nå en jeg gjorde tidligere, det er litt vanskelig og være 100% sikker på alle forskjellene og hvor store de er siden jeg solgte den gamle spilleren for ca 2 uker siden. Men det ER forskjeller her altså, ingen tvil om det.

Neste steg blir riaa!! Og det kommer nok fortere enn jeg tenkte for to uker siden :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Du har altså en SME på nå, Mfufu? Med Bronze?

Min RIAA shortlist til deg er:

Rega Aria
EC ECP1
Hanss egen riaa i samme design som T30
Graham Slee Era Gold V
ASR Mini Basis III

M

mfufu

Gjest
Du har altså en SME på nå, Mfufu? Med Bronze?

Min RIAA shortlist til deg er:

Rega Aria
EC ECP1
Hanss egen riaa i samme design som T30
Graham Slee Era Gold V
ASR Mini Basis III
Ja det ble en SME, bestillte egentlig en billigere arm, Jelco 750, men den passet ikke. Så etter en kort prat med forhandler så var det forsåvidt mitt forslag og gå for en SME istedenfor.

Jeg har de du nevnte på listen bortsett fra at jeg ikke hadde tenkt på Rega'n. Ellers så har jeg lest om Plinius Koru og Parasound JC3, men det får heller være neste steg når pu'n må byttes ut.
Noen som kjenner forhandlerene av ASR og Graham Slee? Hvordan er mulighetene for og låne for test før man kjøper tro? Skulle gjerne tatt en sammenligning av bla. disse to i tillegg til EAR 834P, Primare R32 og Musical Surroundings Nova 2 (eller Phonomena) før jeg handler (har lest tester og omtaler til jeg har blitt firkantet i øynene siste par dagene).

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
839
Hvis jeg skulle kjøpt RIIA utelukkende ut fra hvordan "innmaten" ser ut er Parasound JC3 en god kandidat. Jeg har dessverre hverken hørt eller sett den in real, men ut fra bilder ser det nærmest ut som den er bygd som en tank:). Nesten alltid når jeg ser bilder av hvordan andre RIIA-er ser ut innvending, tenker jeg at dette ser ikke like bra ut som Parasound. MEN nå er det vel hvordan ting låter som er viktigst, og jeg har som sagt ikke prøvd JC3. Og et minus ved Parasound er vel at den har få innstillingsmuligheter.

M

mfufu

Gjest
Hvis jeg skulle kjøpt RIIA utelukkende ut fra hvordan "innmaten" ser ut er Parasound JC3 en god kandidat. Jeg har dessverre hverken hørt eller sett den in real, men ut fra bilder ser det nærmest ut som den er bygd som en tank:). Nesten alltid når jeg ser bilder av hvordan andre RIIA-er ser ut innvending, tenker jeg at dette ser ikke like bra ut som Parasound. MEN nå er det vel hvordan ting låter som er viktigst, og jeg har som sagt ikke prøvd JC3. Og et minus ved Parasound er vel at den har få innstillingsmuligheter.
Takker for tips. Nå skal jeg prøve og få testet ut litt forskjellig i rundt 10k klassen hadde jeg tenkt. Men jeg er enig med deg i at JC3 ser solig ut, og den får bra omtaler også.

Men hvis jeg finner ut at jeg vil gå opp til 20k prisklassen så er JC3 en jeg gjerne vil høre, men da finnes det flere jeg er nyskjerrig på også, som f.eks. Plinius Koru, går ikke den for og være veldig nøytral?
I en annen tråd sendte jeg ut noen følere i forhold til en brukt ARC PH6, denne ville ligge på ca samme pris brukt som JC3 koster ny. Men... jeg har blitt litt 'giret' på og teste og få hørt på litt forskjellig før jeg kjøper riaa. Liker lyden jeg har i dag, og ønsker og beholde den som den er i størst mulig grad. Helst med mye bedre oppløsning og 'klarhet' i lydbildet enn hva pro-ject phono box'en til 1100 kroner klarer :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.921
Sted
Kongsberg
Gratulerer med flott spiller og arm!

Fordelen med kjøp av såpass solide komponenter er at nå kan du boltre deg med alle
de beste og dyreste pickupene som finnes der ute (med unntak av de aller mykeste).

Ryktene skal ha det til at Electrocompaniet holder på med en ny (high end) RIAA som
helt sikkert blir bra og som bør ta seg godt ut sammen med de andre boksene dine.
Den blir kanskje å se på messa i Munchen i Mai 2014?

Som en midlertidig løsning - og all den tid du kjører såpass varmt klingende arm og
pickup - ville jeg gått for en Graham Slee Era V eller Reflex M (gjerne med stor strøm-
forsyning). "Billig" og fantastisk bra, med en litt kjølig klangkarakter og en "letthet"
som bør kle pickup og armen din på en utmerket måte.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
67.814
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Liten kommentar her.

Avids nyeste "budsjettspiller" ble av engelsk presse målt til for stort hastighetsavvik. Ingenium het den vel. Tror det var pluss minus 0.4 %. Derfor anbefalte de ikke å koste på dyrere arm enn cc9, som den leveres med .
Merkelig at de markedsfører en slik ?
Btw. Project sin nyeste til , edit 25 k Svenske kroner, får strålende omtale i hifipressen verden rundt. Er det Xtension 10 den heter. Har display som viser hastighet, og en 10" Project CC10Evolution. M pu.plug and play mao

Ellers er Rega og Project temmelig like gode, i tilsvarende prisleie.
Transrotor har masse gode modeller. Jeg har nevnt merket før.
Bare å sende en mail til Hifistasjonen om pris og hvilke lyd du liker, så får du nok hyggelig og meget utfyllende svar.

mvh Huldra
Jeg så Oslo HiFi Center hadde satt opp en slik m to SME armer.
En M2 og en 312 . Tror det er overkill, men det er mulig det selger drivverket (?).

M

mfufu

Gjest
Gratulerer med flott spiller og arm!

Fordelen med kjøp av såpass solide komponenter er at nå kan du boltre deg med alle
de beste og dyreste pickupene som finnes der ute (med unntak av de aller mykeste).

Ryktene skal ha det til at Electrocompaniet holder på med en ny (high end) RIAA som
helt sikkert blir bra og som bør ta seg godt ut sammen med de andre boksene dine.
Den blir kanskje å se på messa i Munchen i Mai 2014?

Som en midlertidig løsning - og all den tid du kjører såpass varmt klingende arm og
pickup - ville jeg gått for en Graham Slee Era V eller Reflex M (gjerne med stor strøm-
forsyning). "Billig" og fantastisk bra, med en litt kjølig klangkarakter og en "letthet"
som bør kle pickup og armen din på en utmerket måte.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Takk, liker forslaget ditt, høres definitivt interesant ut og gjøre det slik hvis EC kommer med ny riaa i løpet av neste år. Det var jeg ikke klar over, og den må høres på når den kommer :)

Det setter ting i ett nytt lys for min del. Jeg har riktignok hørt litt forskjellig 'ymse' om den forrige riaa'n til EC, men har ikke hørt den selv, men siden du sier high end så menes det vel at de har høye ambisjoner vil jeg tro. De har vel ikke forespeilet ett ca priområde for den nye vel?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har hatt den 'forrige' EC-RIAA'en. Det er i mine ører en ganske fin liten sak, men den ble 'spist levende' av NLE 17, som igjen ble slått ganske klart av NLE 22. Med andre ord ikke helt i liga med SME og denslags. Synes nå jeg, i alle fall.

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn