Hvor viktig er egentlig drivverket på en platespiller?

M

mfufu

Gjest
Jeg har hatt den 'forrige' EC-RIAA'en. Det er i mine ører en ganske fin liten sak, men den ble 'spist levende' av NLE 17, som igjen ble slått ganske klart av NLE 22. Med andre ord ikke helt i liga med SME og denslags. Synes nå jeg, i alle fall.
Hadde jeg funnet en NLE 22 på brukten hadde jeg nok kastet meg over, men det er nok mange andre som hadde gjort også :)
Men det er vel kanskje ingen som vil selge de uten videre. Ikke er de å få tak i nye heller lenger hvis jeg har forstått riktig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan i hvert fall garantere at min NLE 22 ikke kommer for salg med det første. ;) Ellers har jeg ikke fulgt med allverdens etter at jeg fikk den. Synd om den er borte fra markedet, virkelig. NLE 17 er kanskje enklere å få tak i, og kostet i sin tid ca. 3000,- Det er vel under halvparten av ECP1, og i mine ører en dramatisk mye bedre RIAA i tillegg. Jeg skal ikke snakke så høyt om alle de andre kandidatene, men mellom disse to kandidatene er det egentlig ikke så mye å snakke om i mine øyne.

M

mfufu

Gjest
Da har jeg testet Graham Slee Reflex og en EAR 834P, ASR fikk jeg desverre ikke testet den måtte kjøpes (med tilgodelapp hvis jeg ikke ville ha den).
Generellt syntes jeg at Reflex spillte veldig "ryddig" og pent og jevnt bra over hele linjen, og Reflex'en er nok kanskje den meste "hifi-korrekte" i forhold til EAR, spesiellt i mitt oppsett. Men jeg fallt alikevel mere for lyden fra EAR 834P, syntes den hadde en mellomtone som var varmere og fallt bedre i smak i mine ører, den var rett og slett behagelig og høre på, men hadde ikke fullt så stram bass i forhold til Reflex. Men det blir ingen av de føreløpig, for jeg fikk ingen store "aha" opplevelser slik jeg hadde håpet, så jeg må nok ta meg litt bedre tid og teste mere, og kanskje utstyr som er litt mer opp i pris.

Men jeg kastet meg over en SAT Phonofix som kom på brukten for bare noen dager siden, så vil jeg ha den mens jeg venter og ser om Electrocompaniet kommer opp med noe nytt i løpet av neste år, isåfall må den testes ut.
Har ikke hørt Phonofix'en, kun hørt om den (ble anbefalt av en kollega), og jeg satser på at denne vil gjøre jobben en stund mens jeg leter videre.

Ryktene skal ha det til at Electrocompaniet holder på med en ny (high end) RIAA som
helt sikkert blir bra og som bør ta seg godt ut sammen med de andre boksene dine.
Den blir kanskje å se på messa i Munchen i Mai 2014?
Siden EC kjøpte opp DP for litt siden, kanskje de tar DP 2.2 riaa'n som utgangspunkt for en ny :)

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.855
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Når Ernstsen overlot DP til nye Electrocompaniet så fulgte det med tegninger på en ny kall det gjerne oppgradert 2.2 riaa, at den aldri har blitt satt i produksjon er synd og skam.

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
jeg kupper denne tråden litt :)
har kommet ned på 3 alternativer som driv verk
Feickert Firebird / triplanar arm- Kuzma ref 2/ 4 point arm og Raven GT/ raven arm og oppgradert tallerken
sliter litt med valgets kvaler her, skulle gjerne hatt alle men .........
vil sette pris på innspill her,vil tro alle løsninger vil være gode egentlig men det kan være at nettopp ett innspill her inne kan være dråpen som avgjør valget
for meg, trenger å bestille pronto for levering før jul

Topp Bunn