Høyttalere Hvordan får jeg hunden til Waters ut på siden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @ptb[/USER] Gidder ikke ordkløve om dette, men selv @oyvjorge sin version, som vel må kaldes "officiel" er feil-mastered/produceret eller
    hva´ vet jeg. Et eller andet er der gået galt i studiet. Jeg velger at kalde den "fake" :)
    Ingen grunn til å hisse seg opp :) . Synes bare at det er greit at man får fakta opp på bordet.
    Det skal kun finnes 3 versjoner fra 2015. Picture Disc og 2 x APP hhv utgitt i Europa og US, begge fra QRP - Sony Legacy.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/roger-waters-amused-to-death-på-analogue-productions.67053/page-2

    @oyvjorge
    Prøv og vise et billede af baksiden af coveret dit. Hvor er den presset??
    Hvis din er en AP-pressing, må det være feil i dit oppsett. Om der er en label med "180 gram", er den "fake" :)
    Står ingenting om pressingen, hverken av hvem, hvor eller vekt. Men det er et klistremerke om nummererte eksemplarer. Og det står et nummer på omslaget. Det var jo noe plastikk rundt coveret da den var ny, men det er jo kastet for lengst.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @ptb
    Yeppps ... sorry :)
    Som skrevet ovenfor... overdrivelse fremmer noen gange forståelsen.
    Mødte noen stykker som sad gråtende med deres mange hundrede kroner innkjøbte vinyl i 2014-2015, da de
    ikke kunne vente på AP. Mange kjøbte med den overbevisning, at når det var på Discogs, og prisen
    var høy nok, så blev man ikke snydt. Weep & learn. var det de gjorde :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Står ingenting om pressingen, hverken av hvem, hvor eller vekt. Men det er et klistremerke om nummererte eksemplarer. Og det står et nummer på omslaget. Det var jo noe plastikk rundt coveret da den var ny, men det er jo kastet for lengst.
    Imellem udløbsrillen står det både "QRP" & "APP" på de "egte" Analog Productions pressene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @ptb
    Yeppps ... sorry :)
    Som skrevet ovenfor... overdrivelse fremmer noen gange forståelsen.
    Mødte noen stykker som sad gråtende med deres mange hundrede kroner innkjøbte vinyl i 2014-2015, da de
    ikke kunne vente på AP. Mange kjøbte med den overbevisning, at når det var på Discogs, og prisen
    var høy nok, så blev man ikke snydt. Weep & learn. var det de gjorde :)
    Da er det vel den Spanske, eller Nederlandske versjonen det endte opp med.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Står ingenting om pressingen, hverken av hvem, hvor eller vekt. Men det er et klistremerke om nummererte eksemplarer. Og det står et nummer på omslaget. Det var jo noe plastikk rundt coveret da den var ny, men det er jo kastet for lengst.
    Om ikke ditt ex nederst til venstre på baksiden av coveret har små trykk av logoene til Colombia, Legacy, Analouge, QRP og Q-Sound over barcode m/nr:
    8 8875075471 4 og transparente innercover fra QRP, så er den nok en fake. Alternativet er om det er US-versjonen, men da er eneste forskjell at nr er:
    8 8843090581 8
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg tillater meg å kommentere uten å ha lest hele tråden siden det er på anmodning fra trådstarter.

    Veldig hyggelig å se at du er tilbake igjen Karma!

    Ser du spiller på noen Tannoy med store coaxer, noe som skulle bety at du har rikelig med kontroll på spredningen i de øvre oktaver, så i utgangspunktet ville jeg ikke tro forklaringen ligger i spredningen. Jeg tenker umiddelbart 3 ting:

    1: Jeg ville målt avstanden til høyttalerne med laser. Dette er en effekt som er initiert av utfasing, noe som gjør at med en ørliten avstandsforskjell kan effekten utebli fullstendig.

    2: Jeg ville forsøkt om det hjelper med litt mer vinkling utover.

    3: Jeg ville målt for å se om faseforløpet i begge høyttalerne er som det skal være fra sweetspot. Da kan man samtidig muligens klare å se på impulsresponsen om høyttalerne står på helt riktig avstand.

    Som et mulig fjerde punkt kunne man sett om det var en førsterefleksjon som forstyrret, men de pleier som regel heller å medføre nye fantompunkter utenfor høyttalerne enn å flytte ting mot midten.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Ikke noe (press)nummer på coveret, men rar bilde av et trykt nr på selve plata. Det er det samme som er «risset» inn på plata. Ikke AP heller. Da regner jeg med at den er fake.
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.043
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Det er forsåvidt riktig, men det er lite som tyder på at vi er i stand til å høre absolutt fase annet enn på spesielt konstruerte signaler, perkussive impuls-aktige lyder som kastanjetter, eller hvis anlegget produserer store mengder andreordens forvrengning (asymmetrisk klipping). Når det er hørbart fortelles det om en endring i klangfarge, litt "tykkere" vs "tynnere". For mange instrumenter, som fioliner eller gitarer, gir det ikke så mye mening å spørre hva som er riktig polaritet. Forskjellige deler av instrumentet beveger seg i forskjellige retninger, og strengen svinger i to plan samtidig. Det er enda mindre grunn til å tro at vi kan vite hva som er korrekt polaritet på enhver mikrofon og forsterker som har vært i innspillingskjeden. Jeg ser heller ingen grunn til å tro at dette skulle påvirke opplevd plassering av noe i stereobildet, og dermed heller ikke opplevelsen av QSound.
    Prøv, uden at nogen ser det. Der er entydig forskel, ganske lille, MEN den er der. Opfattelsen af rum, m.v..... (som jeg allerede har beskrevet)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Vi testet i et stort utleielokale for mange år siden - ca 300 kvm tenker jeg - helt åpent rom og kanskje opp mot 4m takhøyde. Har aldri hørt effektene bedre enn der.
    Præcis og det er også i et virvar af et rum med tre etager og mange skæve vægge at jeg har hørt det bedst. Hos direktøren for DCA i en lejlighed i København for 20 år siden ca.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ikke noe (press)nummer på coveret, men rar bilde av et trykt nr på selve plata. Det er det samme som er «risset» inn på plata. Ikke AP heller. Da regner jeg med at den er fake.
    Absolutt ikke noe som forefinnes på de offisielle utgivelsene, men den platen har nok allikevel en form for samleverdi for enkelte.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe (press)nummer på coveret, men rar bilde av et trykt nr på selve plata. Det er det samme som er «risset» inn på plata. Ikke AP heller. Da regner jeg med at den er fake. Vis vedlegget 717858

    Ja... nesten med sikkerhet = Fake.
    Har 3 stykker, en EU åbnet, en EU og en US stadig uåbnet. Coveret i nederste venstre hjørne ser således ut:

    001.jpg


    002.jpg


    003.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nope - ikke fake.
    Utgaven til oyvjorge er jo Picture Disc´n jeg har nevnt flere ganger :)

    ATD PD.JPG
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    OK ??
    Synes billederne han la´ ut så ut som svart vinyl???
    Lest om, at Picture Disc´ene skulle ha´ dårlig Q-sound??
    Så på @oyvjorge sitt setup..... Det er vel tett på umuligt at sette pickup feil opp på hans platespiller/arm??
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Åpningsinnlegget:

    Hvordan får jeg hunden til Waters ut på siden?

    Dette er en sak som sikkert har vært diskutert utallige ganger på forumet. For å slippe å lete gjennom enorme mengde tråder, tar jeg sjansen på å opprette en ny tråd om emnet. Hvordan får jeg hunden til Roger Waters til å høres ut som om den bjeffer langt ute fra høyre side? Med tidligere høyttalere har jeg fått denne effekten til fulle. Spesielt med Gaia!
    Nå spiller jeg med Tannoy Arden. Disse er vinklet mot min lytteposisjon i en likesidet trekant. Med dette oppsettet høres den berømte hunden mer ut til å være plassert mellom høyttalerne.



    Har vi sporet litt av nå??
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Åpningsinnlegget:

    Hvordan får jeg hunden til Waters ut på siden?

    Har vi sporet litt av nå??
    Vel egentlig ikke.
    Går vel på andre også, end bare trådstarter??
    @oyvjorge får IKKE hunden ordenligt "ut på siden" (manglende Q-effekt). Da er der vel intet galt i at prøve at analysere seg frem til,
    om det er vinylen, setup´et eller andet, som er galt??
    (Eller har "vi" taget forumpoliti-uniformen på i dag)?? 😁 :LOL: :ROFLMAO:
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kun for å prøve satt jeg høyttalerene slik at de spiller på skrå i rommet. Mitt rom er så å si kvadratisk, så jeg vet fler anbefaler en slik plassering i slike rom. Jeg koblet opp et sett med høyttalere som bærer litt slektskap med høyttalenene Rognlien nevner og jeg tror jeg aldri har opplevd denne effekten i så stor grad her hjemme. Nå kom lydene 90 grader rett ut fra sidene.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vel egentlig ikke.
    Går vel på andre også, end bare trådstarter??
    @oyvjorge får IKKE hunden ordenligt "ut på siden" (manglende Q-effekt). Da er der vel intet galt i at prøve at analysere seg frem til,
    om det er vinylen, setup´et eller andet, som er galt??
    (Eller har "vi" taget forumpoliti-uniformen på i dag)?? 😁 :LOL: :ROFLMAO:
    Tror du meget godt vet hva jeg mener.
    -------


    Skal dere sammenligne, burde dere holde dere til samme signalkilde.
    F.eks alle via en link fra f.eks Youtube som er gratis.


     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Jeg tillater meg å kommentere uten å ha lest hele tråden siden det er på anmodning fra trådstarter.

    Veldig hyggelig å se at du er tilbake igjen Karma!
    Det er ikke mange gangene jeg har vært inn på forumet de siste ca 10 årene.
    Setter uansett stor pris på at du kommenterer her.

    Jeg må nok gjøre en del forsøk med plasseringer og vinkler for å finne ut av dette. Det rare synes jeg er at disse spesifikke høyttalere synes mer følsomme for fenomenet enn de andre jeg har hatt.
    Målinger og måleutstyr er jeg personlig like evneveik på som den gangen vi holdt på med Gaia.:LOL:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror du meget godt vet hva jeg mener.
    -------


    Skal dere sammenligne, burde dere holde dere til samme signalkilde.
    F.eks alle via en link fra f.eks Youtube som er gratis.


    Nei.... er ikke helt sikker.
    @oyvjorge skriver, at han har fremragende Q-sound på CD men ikke på vinyl. Derfor forsøk på analyse, men OK...
    skal holde kjeft fremover.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det er ikke mange gangene jeg har vært inn på forumet de siste ca 10 årene.
    Setter uansett stor pris på at du kommenterer her.

    Jeg må nok gjøre en del forsøk med plasseringer og vinkler for å finne ut av dette. Det rare synes jeg er at disse spesifikke høyttalere synes mer følsomme for fenomenet enn de andre jeg har hatt.
    Målinger og måleutstyr er jeg personlig like evneveik på som den gangen vi holdt på med Gaia.:LOL:
    Men det er ganske overkommelig å ta av grillene på høyttalerne og måle med en sånn Bosch eller liknende sak fra brystbeinet og mot hver av høyttalerne. Det er overraskende hvor mye litt bom på lytteavstand kan utgjøre i praksis.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg testet nå, fra Spotify, og da sitter den stabilt på ca 60-70 grader ut til høyre her i vertfall.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Dæven døtte selv La Scala II takler Qsound glimrende 🤪
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg testet nå, fra Spotify, og da sitter den stabilt på ca 60-70 grader ut til høyre her i vertfall.
    Tror du må måle.. Skal jo være 85-90 grader ut sånn ca 😜
    Eller du har fått en for dårlig dac 😝😆
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    hvis du vinkler dine ht mere enad og sætter dig tættere på skal det stå i 180 grader til begge sider
    Regner med at du mener 90 grader, altså rett ut fra ørene, men hva er egentlig riktig i forhold til hva som ligger på plata?

    Som nevnt så føler jeg det er andre sekvenser på det albumet der som egner seg bedre til høyttalerplassering fordi det er lettere å utlede hva som er ment med tanke på korrekt plassering, f.eks hestesekvensen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg hadde dilla på den plata da den var ny, og har egentlig testet den på alle anlegg jeg har hatt. Jeg har aldri fått den i noen annen vinkel enn rundt 70 grader. Rett ut til siden vil den ikke en gang på hodetelefoner.

    Det er ikke umulig at det er individuelle forskjeller på mennesker som gjør at vi til en viss grad kan oppfatte dette ulikt. Om jeg for eksempel beveger meg nærmere høyttalerne flytter bikkja seg like mye fremover som jeg flytter meg, så jeg beholder vinkelen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde dilla på den plata da den var ny, og har egentlig testet den på alle anlegg jeg har hatt. Jeg har aldri fått den i noen annen vinkel enn rundt 70 grader. Rett ut til siden vil den ikke en gang på hodetelefoner.

    Det er ikke umulig at det er individuelle forskjeller på mennesker som gjør at vi til en viss grad kan oppfatte dette ulikt. Om jeg for eksempel beveger meg nærmere høyttalerne flytter bikkja seg like mye fremover som jeg flytter meg, så jeg beholder vinkelen.
    Intressant..ca 90 hos meg.. Og igrunn alltid vert det. Hvis jeg beveger hodet mot høyttaler, kommer hunden fra høyttaler.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Men en annen ting, Q-soundeffekten er vel bare brukt i starten, og ikke lenger ute i låta?

    @Karma kan det være hele forklaringen?
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    442
    Antall liker
    1.043
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Jeg tillater meg å kommentere uten å ha lest hele tråden siden det er på anmodning fra trådstarter.

    Veldig hyggelig å se at du er tilbake igjen Karma!

    Ser du spiller på noen Tannoy med store coaxer, noe som skulle bety at du har rikelig med kontroll på spredningen i de øvre oktaver, så i utgangspunktet ville jeg ikke tro forklaringen ligger i spredningen. Jeg tenker umiddelbart 3 ting:

    1: Jeg ville målt avstanden til høyttalerne med laser. Dette er en effekt som er initiert av utfasing, noe som gjør at med en ørliten avstandsforskjell kan effekten utebli fullstendig.

    2: Jeg ville forsøkt om det hjelper med litt mer vinkling utover.

    3: Jeg ville målt for å se om faseforløpet i begge høyttalerne er som det skal være fra sweetspot. Da kan man samtidig muligens klare å se på impulsresponsen om høyttalerne står på helt riktig avstand.

    Som et mulig fjerde punkt kunne man sett om det var en førsterefleksjon som forstyrret, men de pleier som regel heller å medføre nye fantompunkter utenfor høyttalerne enn å flytte ting mot midten.

    Samt anerkende at man KAN lytte forskel på absolut fase. Dette underkendes desværre dem af der ikke gider prøve
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Men en annen ting, Q-soundeffekten er vel bare brukt i starten, og ikke lenger ute i låta?

    @Karma kan det være hele forklaringen?
    Nei, jeg lytter kun til åpningssekvensen om og om igjen når jeg tester. I lytteposisjon i en likesidet trekant, er hunden litt til høyre for midt mellom høyttalerne. Flytter jeg meg ca en meter nærmere høyttalerne, kommer den fra siden som den jo skal. Litt motsatt av slik du forklarte hos deg?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Kanskje du har en refleksjon fra venstre som legger til det som Q-sound prøver å fase ut...
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    8.552
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, interessante græier dette her. Har omtrent det samme forholdet som @marsboer vinkelstue, likesidet trekant (ca 2,7m) i sweetspot her, dynaudio evoke 50 med litt toe in. Bikkja ca 85 GR til høyre med både cd og AP vinylen...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn