Hvordan opplever vi støy i annleggene våres

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Fra en tivoliradio uten jordet nett, med micen helt klin i beskyttelsegrille. Alle sikringene slått av untatt kursen som tivolien sto i under testen

image.jpg

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    "asbjørn" 17.02.2011, 19:49

Min erfaring, for hva det er verdt: Strømrensing virker.

Jeg har en T+A PowerBar på alt som står i racket, med litt system i hva som er plugget inn hvor (PowerBar har separate seksjoner for digitale komponenter, analoge linjenivå-komponenter og for effektforsterkere). Monoblokkene har jeg på et separat Supra harem med innebygget filter. Dessuten har jeg en separat 16A kurs til anlegget og skjermede nettkabler fra filtrene med ferritter på apparatendene.

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...doo-eller-na-dvendig.html#GLpBKXf0h6EdhSWk.99

"asbjørn" 27.10.2013, 21:36

Et nettfilter er smart, ja. Jeg bruker en Supra padde med innebygget filter og en T+A PowerBar. Begge kan anbefales. Strømledningene har jeg lagd selv, Supra LoRad metervare med matchende kontakter og ferriter klipset på i apparatenden. Filtrene gir en hørbar reduksjon i støy og hardhet

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71109-stra-mrens.html#G7M9JdpIVTwWxKKJ.99

6 stk monoblokker Januar? 2010.

http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf

Som jeg skrev.De leser det de vil,og passer det ikke inn i argumentasjonene snur de seg en annen vei

" Når hydro har service på linjene sine og vi fra strøm fra en annen kraftstasjon som ikke hydro henger på er det helt tyst, dette har jeg også testet med egen generator drift helt tyst"

Sist redigert:

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Tvert imot hva ymir tror, så er jeg helt innforstått med at strømkvalitet kan påvirke komponenter i anlegget. Men ettersom de færreste av oss har mulighet til å få bygd nytt kraftverk og nytt overføringsnett frem til huset er det mer produktivt å ta strømkvaliteten i stikkontakten for gitt og finne måter å hanskes med det på. Derfor er det bedre å finne komponenter som fungerer korrekt også under litt varierende forhold enn å irritere seg grønn over ting man ikke kan gjøre så mye med. Derfor bør strømkvaliteten ikke påvirke et velfungerende anlegg, og det er noe helt annet.

Men likevel: 50 dB brumming, da mann. Her er noe seriøst feil. Hvis du har samme problem med fem forskjellige effektforsterkere er det på tide å se andre steder i kjeden. Hvilke andre komponenter kan være defekte? Kilde, preamp, ... ? Et eller annet sted er det en strømforsyning som ikke fungerer korrekt. Her går store mengder støy fra likeretterne til signaljord.
    Det har vært sånn i alle år Asbjørn. Jeg kan bruke kun forsterker og høytarere ingen andre komponenter tilkoblett akkuratt det samme.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Du er sikker på det ikke er målefeil? Altså er det hørbar brum, eller kan det være målemicen som plukke opp ett eller annet elektrisk? -- Min umiddelbare tanke var, hva skjer om du pakker umik-1 inn i et tykt teppe med dyne rundt? Minsker 50Hz bidraget da, eller er det like sterkt? (Men dog litt usikker hvor effekktiv stopper et teppe er for 50Hz...)

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Tvert imot hva ymir tror, så er jeg helt innforstått med at strømkvalitet kan påvirke komponenter i anlegget. Men ettersom de færreste av oss har mulighet til å få bygd nytt kraftverk og nytt overføringsnett frem til huset er det mer produktivt å ta strømkvaliteten i stikkontakten for gitt og finne måter å hanskes med det på. Derfor er det bedre å finne komponenter som fungerer korrekt også under litt varierende forhold enn å irritere seg grønn over ting man ikke kan gjøre så mye med. Derfor bør strømkvaliteten ikke påvirke et velfungerende anlegg, og det er noe helt annet.

Men likevel: 50 dB brumming, da mann. Her er noe seriøst feil. Hvis du har samme problem med fem forskjellige effektforsterkere er det på tide å se andre steder i kjeden. Hvilke andre komponenter kan være defekte? Kilde, preamp, ... ? Et eller annet sted er det en strømforsyning som ikke fungerer korrekt. Her går store mengder støy fra likeretterne til signaljord.
    Det har vært sånn i alle år Asbjørn. Jeg kan bruke kun forsterker og høytarere ingen andre komponenter tilkoblett akkuratt det samme.
    Hvor mye har avstand til lydkilde å si her? Du målte så vidt jeg skjønte veldig nær kilde? Har dette noe å si for det 'voldsomme' resultatet? Hvordan er støyen 1m unna, 5m unna?

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Du er sikker på det ikke er målefeil? Altså er det hørbar brum, eller kan det være målemicen som plukke opp ett eller annet elektrisk? -- Min umiddelbare tanke var, hva skjer om du pakker umik-1 inn i et tykt teppe med dyne rundt? Minsker 50Hz bidraget da, eller er det like sterkt? (Men dog litt usikker hvor effekktiv stopper et teppe er for 50Hz...)
    Førte forsøke var ut var med to dyner rundt hele sullamitten. frekvensene ligger som du ser på akkuratt samme frekvens, første måling som vart lagt ut var uten noe rundt kun ute i hagen. målingen fra tivoliradioen er inne med dyne rundt ;) frekvensene her er akkuratt dei overharmoniske som også ligger på strømnetter her. som jeg skreiv tidliger her.

Når hydro har service på linjene sine og vi får strøm fra en annen kraftstasjon som ikke hydro henger på er det helt tyst, dette har jeg også testet med egen generator drift helt tyst

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1

Hvor mye har avstand til lydkilde å si her? Du målte så vidt jeg skjønte veldig nær kilde? Har dette noe å si for det 'voldsomme' resultatet? Hvordan er støyen 1m unna, 5m unna?

Ja, det er målt 1cm fra elementet for ikke å få med lyd fra omgivelsene,

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Førte forsøke var ut var med to dyner rundt hele sullamitten. frekvensene ligger som du ser på akkuratt samme frekvens, første måling som vart lagt ut var uten noe rundt kun ute i hagen. målingen fra tivoliradioen er inne med dyne rundt ;) frekvensene her er akkuratt dei overharmoniske som også ligger på strømnetter her. som jeg skreiv tidliger her.

Når hydro har service på linjene sine og vi får strøm fra en annen kraftstasjon som ikke hydro henger på er det helt tyst, dette har jeg også testet med egen generator drift helt tyst

Heh, var ikke i besserwisser-modus, jeg bare lurte på om det var sjekket. :D

Tolker jeg deg rett nå, så betyr dette at du egentlig ikke har informasjon om støyen faktisk er akustisk. Du har vist at den finnes overalt elektrisk, men fordi målemic plukker opp den elektriske støyen, så klarer man derfor ikke å måle forskjell om det er elektrisk indusert eller om det er akustisk. (Jeg antar det er akustisk og at du hører det.)

Eller, vent, du testet med dyner rundt alt, inklusive Tivolien? Hvordan ser det ut når du *kun* har micen med ingenting annet? Dvs. måle støygulvet i micen. Forsvinner støyen da?

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Ta det opp med netteiger,og stopper opp det der,kjør saken inn for NVE.
    Kan godt bistå.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Uten å kjenne forhold og sak.

Noen ganger kan det gå så her,og at noen stikker hue i sanden for å slippe utlegg

Overharmoniske pga. tyristorlikerettere ved Elkem Aluminium / Alcoa Mosjøen Denne problemstillingen er behandlet mer omfattende i kraftsystemutredningen for 2012; her gis en oppsummering av saken: Sommeren 2003 fikk HelgelandsKraft henvendelser om spenningsproblemer hos kunder som forsynes via 66 kV-nett som går ut fra Mosjøen transformatorstasjon. Dette ble etter hvert sett i sammenheng med at ett av Elkems filtre for overharmoniske hadde havarert pinsen 2003, samt at det var foretatt utvidelser og ombygginger hos Elkem. Ombyggingen hos Elkem innebar bl.a. bruk av utstyr som skapte større forekomster av overharmoniske. For å kompensere for dette benytter man såkalte filtre , som egentlig er kombinerte kondensatorbatterier (for reaktiv effekt) og filtre (for overharmoniske). Ett av filtrene hadde altså havarert, og i etterkant av dette ble det foretatt målinger for å kartlegge forekomsten av overharmoniske, se figur 4.7. Det viste seg at det var særlig 23. harmoniske – og til dels 25. harmoniske – som utgjorde et problem når filtre var utkoblet. Det ble også gjort undersøkelser av bl.a. hvordan drift av filtre, drift av tyristorgrupper og forskjellige nettkonfigurasjoner påvirker forekomsten av overharmoniske i nettet

Problemene med overharmoniske var først og fremst til stede når ett av filtrene var utkoblet. I 2009 ble nytt filteranlegg installert, og det er nå innebygget reserve for de overharmoniske.

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...irs-audiofile-liv-19.html#oeUL24bjZ5MvIlam.99

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1

Heh, var ikke i besserwisser-modus, jeg bare lurte på om det var sjekket. :D

Tolker jeg deg rett nå, så betyr dette at du egentlig ikke har informasjon om støyen faktisk er akustisk. Du har vist at den finnes overalt elektrisk, men fordi målemic plukker opp den elektriske støyen, så klarer man derfor ikke å måle forskjell om det er elektrisk indusert eller om det er akustisk. (Jeg antar det er akustisk og at du hører det.)

Eller, vent, du testet med dyner rundt alt, inklusive Tivolien? Hvordan ser det ut når du *kun* har micen med ingenting annet? Dvs. måle støygulvet i micen. Forsvinner støyen da?
    Bare mic innpakket under to dyner ;)

image.jpg

S

Syncrolux

Gjest
    Den enkleste måten å unngå brum på er faktisk å IKKE bruke nettjord .... for da unngår man jordsløyfer.

Ingen ting er jordet på nettsiden her hos meg, og det er absolutt totalt fritt for brum. Kjører selvsagt balanserte signalkabler, det hjelper jo for å eliminere innstålt støy også.
    Har prøvd med det også ingen nytte..:)
    Vedr "løft" av nettjord, så må sørge for at ingen apparater er koblet til en kontakt eller skjøteledning med jording, for å sørge for at ingen av apparatene "henger sammen" elektrisk sett på jordsida. Man må bruke ujordede skjøteledninger og kontakter med andre ord. Det pleier å gjøre susen.

S

Syncrolux

Gjest
    Apropos nettstøy, så er det veldig stor forskjell på hvor dårlige strømforsyninger/hvor følsomt utstyr er for det. F.eks når naboen min drar i gang sveiseapparatet sitt så blinker det i lyset, det spraker og durer i noen billige aktive monitorer jeg har, samt i et billig Yamaha keyboard.

Men - i stereoen min skjer det ingen påvirkning, for her er strømforsyningene av en helt annen kvalitet. Jeg merker overhodet ingen støy eller endring i lydkvalitet.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Den enkleste måten å unngå brum på er faktisk å IKKE bruke nettjord .... for da unngår man jordsløyfer.

Ingen ting er jordet på nettsiden her hos meg, og det er absolutt totalt fritt for brum. Kjører selvsagt balanserte signalkabler, det hjelper jo for å eliminere innstålt støy også.
    Har prøvd med det også ingen nytte..:)
    Vedr "løft" av nettjord, så må sørge for at ingen apparater er koblet til en kontakt eller skjøteledning med jording, for å sørge for at ingen av apparatene "henger sammen" elektrisk sett på jordsida. Man må bruke ujordede skjøteledninger og kontakter med andre ord. Det pleier å gjøre susen.

Har prøve det også :)

S

Syncrolux

Gjest
    Da er støyproblemet ikke forårsaket av jordsløyfer antagelig. Greit å ha eliminert den.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Morgengrubling

Våknet tidlig i dag og begynte å gruble litt på målingen din.

Sunndal eller Høyanger?
    Har du spenningsanalyse som bekrefter lik kurve på nettet,som ut av høyttaler?
    2nd harmoniske og/eller flere harmoniske av like harmoniske med høye verdier
    på nettet er vel en sjeldenhet.

Kurven din er jo kraftig fallende ned til 50Hz,og eneste jeg kommer på som gir
    lavfrekvent støy er ferro resonans,dvs frekvenser under 50 Hz.
    Gir kraftig støy i trafoer når det inntreffer.

Toppene med like ordens harmoniske,dersom vi tar din tolkning med at peakene
    på kurven deles på grunnfrekvensen gir den harmoniske orden på nettet,
    100Hz på første = 2nd harmoniske.

2nd harmoniske oppstår ved innlegging av transformatorer,
    men vil vare bare noen sekunder.
    2nd harmoniske kan vel også oppstå når en trafo går i metning,
    DC på nettet ?

Har du prøvd DC felle?
    Varmgang i trafo?
    Høye temperaturer på kjøleribber?

Det hadde vært moro om du la ut en spenningsanalyse her i tråden.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1

Sunndal eller Høyanger?

DC på nettet ?

Har du prøvd DC felle?
    Varmgang i trafo?

Ymir : Det er godt å lese, Du er vel den eneste på HFS som har skjønt kva dette problemet er.:)

2nd harmoniske kan vel også oppstå når en trafo går i metning, JA til dei grade av og til, prøver man å skru opp volumet skjer det nesten ingen ting.

DC på nettet ? JA

Har du prøvd DC felle? NEI.
    Jeg har tatt vare på en tegning som Asbjørn la ut på HFS for en stund siden på stort kraftigt DC filter, men jeg har ikke klart å finne store nok kondesatorer til formålet, jeg har tengt å prøve det.

Varmgang i trafo? JA
    Høye temperaturer på kjøleribber? JA, ikke slik at noen produkter slår seg av.

Det hadde vært moro om du la ut en spenningsanalyse her i tråde,
    Jeg har ikke tatt vare på disse og det er noen år siden målingen vart tatt. det kan være enda verre i dag.:confused:

El motor dreven Generator er tingen;D, sjølv med dei små skavankene dei har, det er som å slå av og på lyset i forskjel, her i mitt tilfelle.
    Jeg hadde en dieseldreven asynkron generator på lån her for noen år siden, som jeg bygget et hus rundt med 40cm isolasjon i veggene/tak. for ikke å skremme livdriten ut av naboen;D. Jeg vart nesten politianmeldt for jeg ikke ville levere den tilbake;D

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, en spenningsanalyse hadde vært interessant.

Andre og fjerdeharmoniske av nettspenningen er ellers typisk rippel fra lineære strømforsyninger. De likeretter først vekselspenningen med dioder, deretter glatter de ut rippelet med kondensatorer. Til slutt har forsterkerkortet gjerne 70-100 dB PSRR ved disse frekvensene, dvs undertrykkelse av lavereordens harmoniske fra strømforsyningen. For å få 50 dB brumming ved 100 Hz ut av høyttalerne som følge av nettstøy er det mye som skal ha gått feil.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2

Sunndal eller Høyanger?

DC på nettet ?

Har du prøvd DC felle?
    Varmgang i trafo?

Ymir : Det er godt å lese, Du er vel den eneste på HFS som har skjønt kva dette problemet er.:)

2nd harmoniske kan vel også oppstå når en trafo går i metning, JA til dei grade av og til, prøver man å skru opp volumet skjer det nesten ingen ting.

DC på nettet ? JA

Har du prøvd DC felle? NEI.
    Jeg har tatt vare på en tegning som Asbjørn la ut på HFS for en stund siden på stort kraftigt DC filter, men jeg har ikke klart å finne store nok kondesatorer til formålet, jeg har tengt å prøve det.

Varmgang i trafo? JA
    Høye temperaturer på kjøleribber? JA, ikke slik at noen produkter slår seg av.

Det hadde vært moro om du la ut en spenningsanalyse her i tråde,
    Jeg har ikke tatt vare på disse og det er noen år siden målingen vart tatt. det kan være enda verre i dag.:confused:

El motor dreven Generator er tingen;D, sjølv med dei små skavankene dei har, det er som å slå av og på lyset i forskjel, her i mitt tilfelle.
    Jeg hadde en dieseldreven asynkron generator på lån her for noen år siden, som jeg bygget et hus rundt med 40cm isolasjon i veggene/tak. for ikke å skremme livdrite ut av naboen;D. Jeg vart nesten politianmeldt for jeg ikke ville levere den tilbake;D

Har en DC felle du kan få prøve.

Målingene skal vel oppbevares i 10 år.
    Få de utlevert.Du har krav på det.
    Var det mange punkter som ikke oppfylte forskriften?
    I så fall ligger netteiger svært tynt an.
    De er pliktige til å rette feil innen en tidsfrist,
    og den skal du ha med en fremdriftsplan for retting av feil.
    Om dette skulle koste tresifret million beløp så er ikke det din bekymring.
    Det er dette nettleigen er til,ikke for å puttes i aksjonærenes lommer.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, en spenningsanalyse hadde vært interessant.

Andre og fjerdeharmoniske av nettspenningen er ellers typisk rippel fra lineære strømforsyninger. De likeretter først vekselspenningen med dioder, deretter glatter de ut rippelet med kondensatorer. Til slutt har forsterkerkortet gjerne 70-100 dB PSRR ved disse frekvensene, dvs undertrykkelse av lavereordens harmoniske fra strømforsyningen. For å få 50 dB brumming ved 100 Hz ut av høyttalerne som følge av nettstøy er det mye som skal ha gått feil.
    Hydro har jo enorme mengder og store likerettere som lager DC strøm til smelteovnene, kraflaget innrømmer jo at støy fra dette fødes ut på forbrukerens nett,

Ikke for å være frekk Asbjørn !

Sist redigert:

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om dette er relevant, tok en måling inni sikkringskapet med lokket dør og dyne på utsiden. ellers helt stilt i huset. :confused:

måling i sikkringskap.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det durer ganske friskt hos deg...

Nivåøkningen under 100 Hz er nok i stor grad et resultat av måtemetode og tidsvindu. Jeg ville ikke lagt noe vekt på det, spesielt ikke på at du har en topp ved 40 Hz, men det er helt klart at du har mye leven ved lavereharmoniske av nettspenningen. 350 Hz = sjuendeharmoniske. Det hadde vært interessant å se hvaslags spektrum det er på nettet for å skape noe slikt, ja.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det durer ganske friskt hos deg...

Nivåøkningen under 100 Hz er nok i stor grad et resultat av måtemetode og tidsvindu. Jeg ville ikke lagt noe vekt på det, spesielt ikke på at du har en topp ved 40 Hz, men det er helt klart at du har mye leven ved lavereharmoniske av nettspenningen. 350 Hz = sjuendeharmoniske. Det hadde vært interessant å se hvaslags spektrum det er på nettet for å skape noe slikt, ja.

Det er mulig på 100Hz, men den kommer på samme plasse hver gang jeg måler kan ta 10 målinger etterhverandre.
    Det er mangen år siden jeg var i kontakt med en fra trondheim som hadde dette som master oppgave på NTNU heter vel det i dag.
    Han sa at hele røkla av harmoniske ligger på stømnettet her, jeg husker ikke alle han sa. og dette skyldes fabrikken og smeltovnene, det er også samme problem andre plasser hvor dei har tilvarende tungbedrifter. Han viste meg noen pappirer med noen sinuskurver og forklarte i vei og du veit når en trønder setter i gang, er det ikke lett å følge med, ikke det at jeg forstod så mye heller da ;). Han sa husker jeg, skal du få bukt med dette og drive med HiEnd musikkannlegg, Få kraft fra en annen kraftstasjon eller produsere ny strøm sjølv ved bruk av generator.

Sorry eg leste feil du skreiv under 100Hz ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, målingen ved 100 Hz er nok reell, men jeg tror ikke så mye på tallene ved 40-50 Hz og deromkring. Det kommer nok fra selve måleprosedyren og FFT-behandlingen etterpå.

Hvis du kan dokumentere at strømkvaliteten ligger utenfor spec kan du sende en klage til netteier, og som ymir sier er de forpliktet å etterleve de forskriftsmessige kravene og eventuelt gjøre noe med avvikene. Det tar i beste fall lang tid og krever mye påtrykk fra din side. (ymir vet...) Eller så kan du finne en eller annen kombinasjon av regenerator og strømfiltre som tar strømkvaliteten til et akseptabelt nivå. En svær trefasemotor som driver en trefasegenerator burde sperre ganske bra og bråker mindre enn et dieselaggregat. Eller så får du lete etter komponenter med strømforsyninger som kan leve med strømkvaliteten og gir akseptabel lyd til tross for denne. Eller en kombinasjon av alle tre.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Men specene for overharmoniske i forhold til strømleveranse er rimelig høye. Iallefall i forhold til andre grenser, som grensene for ut- og innstråling. Så hvis jeg har oppfattet ymirs fanesak rett, så gir jeg ham rett i at det er ikke allverden man kan gjøre med det.

En ting ble jeg nysgjerrig på: Hvordan menes det at DC på nettet henger sammen med temperaturen på kjøleribben? At powersupply, trafo eller dioder er kjølt på kjøleribben? Det behøver jo ikke stemme.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, målingen ved 100 Hz er nok reell, men jeg tror ikke så mye på tallene ved 40-50 Hz og deromkring. Det kommer nok fra selve måleprosedyren og FFT-behandlingen etterpå.

Hvis du kan dokumentere at strømkvaliteten ligger utenfor spec kan du sende en klage til netteier, og som ymir sier er de forpliktet å etterleve de forskriftsmessige kravene og eventuelt gjøre noe med avvikene. Det tar i beste fall lang tid og krever mye påtrykk fra din side. (ymir vet...) Eller så kan du finne en eller annen kombinasjon av regenerator og strømfiltre som tar strømkvaliteten til et akseptabelt nivå. En svær trefasemotor som driver en trefasegenerator burde sperre ganske bra og bråker mindre enn et dieselaggregat. Eller så får du lete etter komponenter med strømforsyninger som kan leve med strømkvaliteten og gir akseptabel lyd til tross for denne. Eller en kombinasjon av alle tre.
    Jeg har akseltabel lyd, men den blir enda bedre når vi får strøm fra et annet kraftverk eller generator. Ved egen generator er jeg fri for alle alle hustander og pc,er, led lys, switchladere som står i alle kontakter rundt om kring i husstandene i dag, kjøleskap, varmepumper, etc.

Den Gamle DP 5,5HP min har kontroll på denne strømmen, den murre litt i ny og ne. Stello anlegget med S1 blokkene takler det også, men når vi kommer til surround reciverene, Nad,en onkyo,en og marantz disse sliter med å holde seg i ro;D

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, det virker mer rimelig enn at alle skulle påvirkes like mye (som jeg fikk inntrykk av tidligere i tråden).Det er tross alt strømforsyningens jobb å filtrere ut alle overharmoniske og levere ren DC ut. Forsterkerkortene skal også tåle ganske mye rippel før det slår gjennom til høyttalerne. En spec som "PSRR = 80 dB @ 100 Hz" er ikke uvanlig. Rimeligere utstyr har gjerne spart på dimensjoneringen i strømforsyningen.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Men specene for overharmoniske i forhold til strømleveranse er rimelig høye. Iallefall i forhold til andre grenser, som grensene for ut- og innstråling. Så hvis jeg har oppfattet ymirs fanesak rett, så gir jeg ham rett i at det er ikke allverden man kan gjøre med det.

En ting ble jeg nysgjerrig på: Hvordan menes det at DC på nettet henger sammen med temperaturen på kjøleribben? At powersupply, trafo eller dioder er kjølt på kjøleribben? Det behøver jo ikke stemme.

Aldri hørt om trafo på kjøleribber......
    Ved støy på nettet går forsterkeren varm,
    og selve trafoen kan også gå varm

Normal driftstemp når nettet er ok

temp2.JPG

ps1.jpg

Men når tempen nærmer seg 75 grader på kjøleribbene til utgangstransistorene,
    da bør en skru av,ikke låter det bra heller.

Hvor mye mer er det å hente på kvalitet her.En fornuftig strømforsyning
    trenger jo ikke koste annet en noen kroner sies det.

http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-9.html

Tviler på at noe Hypex hadde holdt stand verken hos meg eller Geiren.

Grensene for harmoniske er helt ok.Ikke for høye.
    Hadde full pupp med 5 harmoniske (over 6%) og THD over grensen i perioder under oppgraderingen av 66kV nettet.
    Gikk ok det,men høye verdier med høyere harmoniske 10nd + da begynner utstyr å slite.
    Derfor er også grenseverdiene også lavere 0,5% - 1,5%.

Det er mye som kan gjøres for at grenseverdiene holdes.
    Nå stod jeg alene i min sak.Derfor tok det lang tid.
    Alt var klart for installasjon av filter til en halv mill.
    da en trafo i fordelingssystemet røk og problemet
    forsvant med den.

Lærte mye,både om saksgang og om nettproblematikk.
    Netteier så seg nødt til å ansette en kvalifisert problemløser,
    som attpåtil viste seg å være en gnistrende god pedagog.

Det satt ingeniører på rekke og rad hos HK,
    men de kunne jo ingen ting om dette.De sto fast

Så derfor syns jeg "Geiren" burde sendt en enkel formel klage til netteiger,
    jeg kan bistå,og så følger vi saken her på HFS.

Det koster ingen ting økonomisk for klager uansett utfall.
    Bare målinger hos meg kostet langt over 100 000 sies det
    + bytte av flere trafoer,hvorav den siste også 100 000+
    og + erstatning etter masse havariet i 2011 som var lavere
    en HK egenandel.Så det nytter.

Klarer Elkem Aluminium/Alcoa i Mosjøen http://www.hifisentralen.no/forumet...ra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-19.html,samt Hydro Karmøy og Hydro Husnes
    som begge blir forsynt fra samletrafoen her jeg bor, så kan/bør/skal også
    Hydro Aluminium hvor "Geiren" bor klare å filtrere bort problemet.
    En forskrift er UFRAVIKELIG.

Mo Industripark og Celsa Armeringsstål fikk pålegg fra NVE om filtrering som kostet mange kr.

http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-19.html

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet

Aldri hørt om trafo på kjøleribber......
    Ved støy på nettet går forsterkeren varm,
    og selve trafoen kan også gå varm

Grunnen til spørsmålet mitt er som følger: DC på nettet medfører en DC-magnetisering i trafo. Her går det en strøm som avsetter en viss effekt, og det gjør to ting: trafo kan brumme og blir varm. Men DC overføres ikke til sekundærsiden, derfor vil ikke DC påvirke likeretterdioder eller regulator og følgelig ikke forsterkertrinnet. Derfor er det med undring at kjøleribbene på forsterkeren blir varmere av DC. Og hvis dioder og regulator ikke sitter på kjøleribbene (noe de ikke gjør i bildet over), så forstår jeg mindre hvorfor selve ribbene skal bli varme av DC. Kan det da være termisk kobling igjennom chassis fra trafo til ribbe som er den ekstra temperaturen som måles?

Overharmonisk AC vil overføres igjennom trafoen, og det vil endre effektbelastningen på likeretterdiodene vil jeg tro, og mulig også selve regulatoren. Som Asbjørn skriver, så blir denne støyen normalt undertrykket med 60dB-80dB PSRR. Da er det forsvinnende lite effekt igjen til å varme opp noe som helst. Og igjen, blir noe varmt, så må det da bli i strømforsyningen som "ser" hele støybelastningen og ikke i utgangstrinnene.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Litt misforståing? ,DC og 2nd harmoniske/trafovarmgang og
    "nettstøy",harmoniske,supraharmoniske,RFI/EMC og intermodulasjon/elektronikkvarmgang
    Har du noen gang målt temperatur på elektronikk under normale forhold og med nettstøy
    siden du er så kritisk og mistroisk.Passer det ikke inn med målemafiaens teori og praksis?

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg prøver å forstå teknisk virkningsmåte her. Hvor kommer all effekten som gir den ekstra temperaturen fra? Det må være en del, siden den får en ganske stor ribbe opp fra 45 grader til over 75 grader.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøver å forstå teknisk virkningsmåte her. Hvor kommer all effekten som gir den ekstra temperaturen fra? Det må være en del, siden den får en ganske stor ribbe opp fra 45 grader til over 75 grader.
    Det er da faen meg så dere i målemafiaen skal vrenge og vri og om skrive.
    HVOR I HELVETE HAR JEG SKREVET "TIL OVER 75 GRADER?"

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Det er da faen meg så dere i målemafiaen skal vrenge og vri og om skrive.
    HVOR I HELVETE HAR JEG SKREVET "TIL OVER 75 GRADER?"
    Såså. Er det ikke mulig å spørre tekniske spørsmål uten å bli beskylt for å drive med organisert kriminalitet? Er det galt å ville forstå noe? Ingen anklager noen for at observasjonene ikke stemmer.

Vis vedlegget 386501

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    siden den får en ganske stor ribbe opp fra 45 grader til over 75 grader.
    Men når tempen nærmer seg 75 grader

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Hvis det er DC på nettet som skaper temperaturøkningen fra 45 til noe som NÆRMER SEG 75 grader skyldes nok det oppvarming av kjernen som er termisk koblet til kjøleribben gjennom chassis og luft. Det var stor økning av temperatur synes jeg.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    "Geiren"fra innlegg # 57

JA til dei grade av og til, prøver man å skru opp volumet skjer det nesten ingen ting.

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-annleggene-va-res-3.html#xmFLxwv4rQRiAtPC.99

Nå var det jevnt over en lidelse,bort i mot umulig for meg å spille musikk når nettstøyen var på sitt verste.
    Det låt fra elendig ved lavt volum og når potmeter nærmet seg kl. 11 ble det grusomt,fryktelig forvrengt
    og temp steg,litt til og temp tok helt av.

I dag,ingen problem om potmeter når kl.3 og temp er svært så moderat.
    Ved spilling ute i frisk luft blir den knapt lunken.Det låter behagelig og uanstrengt.
    Faktisk så rent på HD filer at en skulle ønske enda mer,og da mener jeg at den allerede gir 300W + ut

Jeg har ikke DC på nettet,heller ikke 2nd harmoniske,men vi (saksbehandler og meg) lurte
    en stund på om dette var årsak til at det kunne se ut som om trafo gikk i metning.
    Målingene viste tidvis forandringer på 2nd harmoniske.
    Men det var mange motsetninger mens vi holdt på.
    Det kunne låte bra den første timen etter at leveringstrafoen ut fra produsent ble lagt inn etter
    å ha vert ute en hel dag,og den saken er rimelig stor.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt dette filteret på HiFi kursen i lydrommet mitt, husker ikke helt men tror jeg fikk innstalert det på 2000 tallet:)
    Det var DP Leif Ernstsen som hjalp til med å finne et egnet filter til meg:)

Jeg prøve å ta det bort og har spilt noen dager uten, for at hørselen skulle vende seg til lyden, men det er ingen ører eller hørsel som vender seg til den lyden som vart uten filter. Lyden blir hard, uklar, lyden samler seg som en stolpe mellom høytalerene. bassen henger lenger i rommet. er som den ikke starter og stopper fort nok. lydbildet blir mye mindre, flatere.

Til og med i stuen nede på surround/Tv annlegget var det merkbar forskjell på lyden med og uten, som henger på en annen strøm kurs, dette er et 3 fasefilter som nok filtrerer hovedkursen inn i huset også, sjølv om filteret sitter i eget sikkringskap til lydrommet mitt.:)

PS Må bare tilføye det var en lettelse Lydmessig å sette det inn igjen i skapet der det høre hjemme;)

filter.2 jpg.jpg

filter.jpg

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Når du sier at din gamle DP 5,5HP fungerte ok under de rådende forhold,var det med eller uten filteret?
    Synes fremdeles du burde sende inn en formel klage til netteier.Netteier vil nok ikke få krav om tiltak fra NVE,
    men Hydro.Som sagt så klarer andre aluminiums verk å filtre og det er i all hovedsak alle Hydro smelteverk. 5 stk?
    Samt Alcoa/Elkem Mosjøen.

Overharmoniske pga. tyristorlikerettere ved Elkem Aluminium / Alcoa Mosjøen Denne problemstillingen er behandlet mer omfattende i kraftsystemutredningen for 2012; her gis en oppsummering av saken: Sommeren 2003 fikk HelgelandsKraft henvendelser om spenningsproblemer hos kunder som forsynes via 66 kV-nett som går ut fra Mosjøen transformatorstasjon. Dette ble etter hvert sett i sammenheng med at ett av Elkems filtre for overharmoniske hadde havarert pinsen 2003, samt at det var foretatt utvidelser og ombygginger hos Elkem. Ombyggingen hos Elkem innebar bl.a. bruk av utstyr som skapte større forekomster av overharmoniske. For å kompensere for dette benytter man såkalte filtre , som egentlig er kombinerte kondensatorbatterier (for reaktiv effekt) og filtre (for overharmoniske). Ett av filtrene hadde altså havarert, og i etterkant av dette ble det foretatt målinger for å kartlegge forekomsten av overharmoniske, se figur 4.7. Det viste seg at det var særlig 23. harmoniske – og til dels 25. harmoniske – som utgjorde et problem når filtre var utkoblet. Det ble også gjort undersøkelser av bl.a. hvordan drift av filtre, drift av tyristorgrupper og forskjellige nettkonfigurasjoner påvirker forekomsten av overharmoniske i nettet

Problemene med overharmoniske var først og fremst til stede når ett av filtrene var utkoblet. I 2009 ble nytt filteranlegg installert, og det er nå innebygget reserve for de overharmoniske.

http://www.hifisentralen.no/forumet...irs-audiofile-liv-19.html#oeUL24bjZ5MvIlam.99

Er det noen spesiell grunn til ikke å ta saken helt opp til NVE?
    Bygdedyret? Syndebukk for store utgifter til hjørnestensbedriften?

Forskriften er jo ufravikelig.

Sist redigert:

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Når du sier at din gamle DP 5,5HP fungerte ok under de rådende forhold,var det med eller uten filteret?
    Synes fremdeles du burde sende inn en formel klage til netteier.Netteier vil nok ikke få krav om tiltak fra NVE,
    men Hydro.Som sagt så klarer andre aluminiums verk å filtre og det er i all hovedsak alle Hydro smelteverk. 5 stk?
    Samt Alcoa/Elkem Mosjøen.

http://www.hifisentralen.no/forumet...irs-audiofile-liv-19.html#oeUL24bjZ5MvIlam.99

Er det noen spesiell grunn til ikke å ta saken helt opp til NVE?
    Bygdedyret? Syndebukk for store utgifter til hjørnestensbedriften?

Forskriften er jo ufravikelig.
    Er det noen spesiell grunn til ikke å ta saken helt opp til NVE? Nei
    Bare at det vi ta noe voldsomt av min energi og tid, ved å starte en slik prosess, og ting jeg ikke vil kommentere her!

Ved egen generator på egen kurs til kun lydrommet/hifi anlegget er jeg fri for alle hustander og pc,er, led lys, switchladere som står i alle kontakter rundt om kring i husstandene i dag, kjøleskap, varmepumper, etc.
    Om Bygdedyret (hjørnestensbedriften) gjør noe med dette blir det ikke 100% a like vel.
    Med det løfte som jeg får lydmessigt med generator drift, er så stor at jeg tror ikke det blir bedre med at Bygdedyret kommer seg nett under lovlige krav.:)

DP,en fungerte best med filter
    :)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn