Har du noen målinger på utgangen av evt remedier når det sto på som verst? Var det noe annet enn fjerning av støykilden som hjalp?
Sikkert litt rotet fremlagt,men med LITT velvilje går det sikkert
Når det stod på som verst var dette oppkoblet
Disse var plugget i Conconanse filteret.
Uten noe særlig virkning,så da ble også denne tatt i bruk,med liten virkning
Fikk custom made Filtre av netteier for harmoniske (23nd)
MED og UTEN filter
Rolls mellom elektronikk
LMC fat og Electrokompaniet nettkabler forsterket problemet,
Målinger ut av Noratel 2300va var nesten identisk med den tidligere viste,men med litt demping
Eneste løsning som har stått i mot alt,PurePower 2000 i,
og forskjellen her opp mot PS Audio PPP er med uten trafo,
samt at PurePower hadde batteripakke,men er allikevel ingen vanlig UPS
Her,sakbehandler og medhjelper fra netteier som monterer Elspec analysatoren for/fra SINTEF som stod oppmontert i 3-4 mnd.
Samt at netteier tidligere hadde brukt MedCal ST i over 1 år,
Støy synderne som nå er pensjonert,og havarert,noe som gjør at det ikke er brukt noen form for filtrering det siste halvannet år.
Pensjonert
SYNDEREN,sleperinger for magnetisering
Og da denne omsider havarerte ble det HELT tyst,og har vært det nå i halvannet år.
Intermodulasjon.............
Den nye på vei inn
Og nabofruens hårføner og PC etc. er som små mus opp mot elefanten,SENTRALNETTET
Fra MIN saksbehandler i NVE
"...Overharmoniske strømmer som oppstår i anlegg med høyere spenningsnivå, vil transformere seg til anlegg med lavere spenning, og dermed gi opphav til overharmoniske spenninger også i anlegg med lavere spenningsnivå. Overharmoniske strømmer som oppstår i anlegg med lavere spenningsnivå, vil i liten grad generere overharmoniske spenninger i anlegg med høyere spenningsnivå, da kortslutningsytelsene er meget større for de høyere spenningsnivå..."
Europanormen har ikke stilt krav til THD for høyere spenningsnivå, men med begrunnelsen i avsnittet over, er det i Norge krav til THD også for høyere spenningsnivå:
For spenning fra 35 kV t.o.m. 245 kV skal ikke THD overskride 3% i
tilknytningspunkt målt som gjennomsnitt over ti minutter For spenning over 245 kV skal ikke THD overskride 2% i tilknytningspunkt, målt som gjennomsnitt over ti minutter.
Med vennlig hilsen,
Hege Sveaas Fadum
Senioringeniør
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
SINTEF måling hos meg.
Se hvor fint de lavere spenningsnivåene speiler sentralnettet,
Og dette er hva MIN saksbehandler og hans øverste sjef tok med seg som bevis fra Haugesund til NVE i Oslo
Det er strøm og spenning på HK avgangen fra Storli. Jeg har brukt denne målingen for å bevise at 22kV nettet fra Storli fungerer som en trakt for harmonisk støy fra sentralnettet.
Så her er det fryktelig med BS fra synsere og andre ukvalifiserte på HFS.
Dette er ikke teori,men praksis,og ingen lek.
Pris på filtrering var hentet inn,ca. en halv mill.
"geiren" HADDE også målinger som ikke var bra sier han.
Har en kompis i Oslo som i "alle" år sleit med samme subjektive beskrivelse av lyden(hardhet og direkte forvrengning)
som "geiren" og meg,men som for noen år siden erfarte at problemet forsvant etter ett større
arbeid hos netteier.
Og så er det noen små mygger her på HFS som prøver å gå i mot IEEE
http://ieeexplore.ieee.org/xpl/logi...5962381/6798779/06798813.pdf?arnumber=6798813
There is a serious interest from the international standard-setting community in knowledge about voltage and current distortion in the frequency range 2 to 150 kHz, referred to as supraharmonics. At the same time, research is ongoing at a number of locations, but the knowledge about supraharmonics remains limited. This paper compares some of the properties of harmonics and supraharmonics. An increase in supraharmonics for individual devices is observed in association with a decrease in harmonic emission (i.e. below 2 kHz). A proposal is made for setting limits in this frequency range. The proposal is based on existing standards and is meant to be for discussion. The authors strongly encourage an open discussion about the proposed limits. There are a number of differences between harmonics and supraharmonics that are not covered by the proposed set of limits. A substantial amount of further research is needed to extend the standard framework for supraharmonics such that this can be covered by standards
3.4.3 Related problems Potential consequences of inter-harmonics are in
IEC-61000-4-7 listed as: •
Noise in audio amplifiers
• Additional torque on motors and generators • Disturbed zero crossing detectors, for example in dimmers • Additional noise in inductive coils (magneto-striction) • Blocking or unintended operation of ripple control receivers
Hvorpå Italia allerede har strammet inn på supraharmoniske og Norge har startet forarbeid/forskning (SINTEF)
https://www.standard.no/Global/PDF/...skvalitet scenario 2020 - Helge Seljeseth.pdf
Hvor kan netteiere som vil gripe fatt i dette ta kontakt?
"Søknad inne" på spenningskvalitetsprosjekt: Støybeskyttelse og supraharmoniske
For øvrig nektet neier leeenge å utlevere denne målingen,ikke før jeg henvente meg til NVE kom målingen,
men den trengte eget program for å få tilgang til analysene.Jeg sendte den rett til NVE som hadde dette,
og "steilet" ved synet av verdiene for 23 og 25 harmonsike