BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.873
Det er som med kvinnfolk - de billige gir ikke samme opplevelsen... :
vredensgnag skrev:Du må gjerne påpeke hvor i mitt ene innlegg du finner svartmaling som du er så uenig i, pedal.
Med denne setningen så tenkte jeg på de mange innleggene fra dere 3 og enkelte andre, i egne og andres poster, hvor gjennomgangsmelodien er den samme. At produsentene er useriøse, teknologien ikke er hva den gir seg ut for, produktene er overpriset, tidsskriftene står i ledetog med forhandlerne, kundene er lettlurte, lytteinntrykkene er innbilte og så videre, og så videre. Ikke si at du ikke kjenner deg igjen i dette landskapet? Dette er jo velkjente toner fra en hard kjerne svartmalere. Og innleggene så langt i denne tråden føyer seg pent inn i rekka. Bransjen generelt slås i hartkorn med Edge G CD-spiller og Goldmund (gjesp) og hi-fi utstyr har ingen konkrete kvaliteter, de er bare opplevd (sic).pedal skrev:For min del så er jeg helt enig i det som Dan Ariely sier i YouTube linken, men jeg er helt uenig i den svartmalingen som Fush, NB, Vredensgnag og enkelte andre forfekter.
BT skrev:Det er som med kvinnfolk - de billige gir ikke samme opplevelsen... :
Førstnevnte produkt har vært på markedet i årevis uten at noen har funnet ut hva det er før det ble postet bilder fra en obskur taiwansk(?) nettside. Stående ovasjoner både her på berget og i utlandet. Har gruset produkter i lave, høye og stratosfæriske prisklasser i tester som burde oppfylle både dine og Roysen sine krav til testing av HiFi - i ro og mak over lang tid hjemme i eget anlegg og uten stress fra blindtesting, testprotokoller og ligende. Like fullt har altså ingen oppdaget at det istenenfor "handmade in USA" dreier seg om et produkt eieren bør være glad om det overlever de 1000 timene innspillingen etter sigende skal ta.pedal skrev:Bransjen generelt slås i hartkorn med Edge G CD-spiller og Goldmund (gjesp) og hi-fi utstyr har ingen konkrete kvaliteter, de er bare opplevd (sic).
Du graver nå dypt i grøfta di nbnb skrev:Førstnevnte produkt har vært på markedet i årevis uten at noen har funnet ut hva det er før det ble postet bilder fra en obskur taiwansk(?) nettside. Stående ovasjoner både her på berget og i utlandet. Har gruset produkter i lave, høye og stratosfæriske prisklasser i tester som burde oppfylle både dine og Roysen sine krav til testing av HiFi - i ro og mak over lang tid hjemme i eget anlegg og uten stress fra blindtesting, testprotokoller og ligende. Like fullt har altså ingen oppdaget at det istenenfor "handmade in USA" dreier seg om et produkt eieren bør være glad om det overlever de 1000 timene innspillingen etter sigende skal ta.pedal skrev:Bransjen generelt slås i hartkorn med Edge G CD-spiller og Goldmund (gjesp) og hi-fi utstyr har ingen konkrete kvaliteter, de er bare opplevd (sic).
Så nei, jeg tror ikke ivrige entusiaster er så rasjonelle som det gjerne skal fremstilles. Og det hjelper heller ikke om noen skrider til verket med negativ kunnskap (dvs er hellig overbevist om riktigheten av noe som er galt).
Topp ytelse er tilgjengelig for lite penger. Det er fritt frem å bruk mer penger for den som har lyst og råd til det. Kanskje får man bedre ytelse, kanskje får man det ikke.
Det har jeg ikke sagt så vidt jeg kan huske. Jeg har full forståelse for at kvalitet i ymse former kan koste en del penger og til tider mye penger. Jeg er bare veldig uenig i at det er noen nødvendig sammenheng mellom pris og kvalitet. Det finnes mange andre grunner til at produkter prises som de gjør. "Vikarierende grunner" er f.eksRoysen skrev:NB,
At man skal kunne få lyd på nivå med det aller beste på markedet for 100-lapper er direkte feil. Om jeg forstår deg rett, så er det noe slikt du forsøker å argumentere for.
Ang. Edge spilleren så er vel den ferdigdebattert... de fleste har vel kun uttalt seg om alt annet enn lyden...nb skrev:Førstnevnte produkt har vært på markedet i årevis uten at noen har funnet ut hva det er før det ble postet bilder fra en obskur taiwansk(?) nettside. Stående ovasjoner både her på berget og i utlandet. Har gruset produkter i lave, høye og stratosfæriske prisklasser i tester som burde oppfylle både dine og Roysen sine krav til testing av HiFi - i ro og mak over lang tid hjemme i eget anlegg og uten stress fra blindtesting, testprotokoller og ligende. Like fullt har altså ingen oppdaget at det istenenfor "handmade in USA" dreier seg om et produkt eieren bør være glad om det overlever de 1000 timene innspillingen etter sigende skal ta.pedal skrev:Bransjen generelt slås i hartkorn med Edge G CD-spiller og Goldmund (gjesp) og hi-fi utstyr har ingen konkrete kvaliteter, de er bare opplevd (sic).
Så nei, jeg tror ikke ivrige entusiaster er så rasjonelle som det gjerne skal fremstilles. Og det hjelper heller ikke om noen skrider til verket med negativ kunnskap (dvs er hellig overbevist om riktigheten av noe som er galt).
Topp ytelse er tilgjengelig for lite penger. Det er fritt frem å bruk mer penger for den som har lyst og råd til det. Kanskje får man bedre ytelse, kanskje får man det ikke.
Det var også en måte å ser det på... en annen måte er at du kan betale X (for det dyreste effekttrinnet du har) eller betale 4X for noe som ikke er noe bedre. Så jeg ser ikke hvor vi skal være så uenige.Audio Optimum skrev:Har i dag 2 effekt-trinn.. Det ene har fått særdeles store hyllester fra fagpressen og er norskprodusert... Det er også meget bra... det andre trinnet er ett prismessig veldig mye dyrere produkt ( dobbel pris ) i alle henseende større... Lydforskjellen oppleves som om sistnevnte kunne vært 4 ganger dyrere og fremdeles etter min oppfattning forsvart prisen i ren lydkvalitet... Det er mulig jeg har vært særdeles heldig med sistnevnte i dagens oppsett...
Det er mulig å få lyd som langt overgår det absolutt beste på markedet for godt under kroner 100-tusen.Roysen skrev:NB,
At man skal kunne få lyd på nivå med det aller beste på markedet for 100-lapper er direkte feil. Om jeg forstår deg rett, så er det noe slikt du forsøker å argumentere for.
Forøvrig synes jeg du har en skremmende nedlatende holdning til HFS medlemenes dømmekraft.
Mvh
Roysen
;Dvredensgnag skrev:Det er mulig å få lyd som langt overgår det absolutt beste på markedet for godt under kroner 100-tusen.Roysen skrev:NB,
Forøvrig synes jeg du har en skremmende nedlatende holdning til HFS medlemenes dømmekraft.
Mvh
Roysen
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18944541
;D
Hmmmm...legge til kr 200 000 i spilletimer, etc. også da kanskje? ;Dvredensgnag skrev:Det er mulig å få lyd som langt overgår det absolutt beste på markedet for godt under kroner 100-tusen.
;D
Nå må vi skille mellom kvaliteten på lyden (som synes å være fokus innen HiFi) og kvaliteten på musikken. Det du hører, om enn aldri så ubehjelpelig, vil være helt autentisk. Og er det helt forjævlig får du spille på Ultima festivalen.emotikon skrev:Hmmmm...legge til kr 200 000 i spilletimer, etc. også da kanskje? ;Dvredensgnag skrev:Det er mulig å få lyd som langt overgår det absolutt beste på markedet for godt under kroner 100-tusen.
;D
(og enda er ikke resultatet garantert- som i hobbyen vår)
Jeg vurderte selv oppgraderingen. Idéen om oppgradering hadde intet med pris å gjøre. Den var basert på informasjonen jeg fikk av Goldmund om at lyden fra spilleren ville bli forbedret som en følge av en DAC - oppgradering. Jeg har fremdeles til gode å (til tross for "Overkill" tråden) å bli overbevist om at så ikke er tilfelle. Jeg avsto imidlertid fordi jeg mistet kompatibiliteten til formater jeg har mer brukt for enn de nye formatene den nye spilleren tilbyr som en erstatning. Igjen er ikke pris et styrende parameter. Det handler om kvalitet og funksjonalitet.nb skrev:Jeg vet ikke om du selv vurderte eller ble kontaktet av Goldmund for å "oppgradere" til Eidos Reference Blue, samt hvor mange Euro eller Sveitserfranc de skulle ha for jobben. Heldigvis valgte du det ikke, men det var vel pga manglende SACD-støtte i spilleren, ikke grunnet kunnskap om produktet eller forståelse for hva som skal til for å få en god BR-spiller. Ei heller fordi (nesten) state-of-the-art innen sjangeren fås for 500 dollar mens absolutt state-of-the-art koster ca 43.000 kroner i Norge. Skal man ha det beste som finnes er det slike produkter man kjøper.
Ja kunnskap kan nøytralisere en placebovirkning. Men mange har et ønske om å tilhøre den kategorien av mennesker som ikke lar seg påvirke av placebo, ikke "lar seg lure" og stoler helt og holdent på egne erfaringer i stedet. Og ser seg på bakgrunn av sine opparbeidede kunnskaper og erfaringer rimelig immun mot slikt "lureri" :pedal skrev:Poenget er nemlig at Placebo effektivt kan motvirkes og nøytraliseres med kunnskap. Har man brukererfaring og kompetanse om produktet, så er man ikke lengre en lettlurt forbruker. Da forvandles man til en kritisk og kresen kunde som gjenkjenner kvalitet og som gjennomskuer overprising.
HD-video er mye, mye mer high-tech enn musikkavspilling. "Hjernen" i en bildefremviser er en chip med svært stor regnekraft, likevel er de hvasseste av sorten tilgjengelige i svært rimelige produkter. Ditto koster en DAC-chip nesten ingen ting. Hva delekostnaden på en god analogdel er aner jeg ikke, men det er neppe veldig mye. Prinsippene for kretsdesignen har sikkert vært kjent i ørten år. Normale mekanismer for forbrukerelektronikk tilsier da at det burde være tilgjengelig med topp ytelse til nesten ingen penger, og de fundamentale begrensningene i f.eks CD-mediet er ikke all verden. Derfor kan produsenter tilby svært gode produkter til lite penger til tross for at både produsent, transportør, grossist og detaljist har fått sin del av kaka.Roysen skrev:Når det gjelder dine video eksempler blir jeg svar skyldig da dette er et felt jeg ikke har stor kompetanse om. Det er mye mulig (selv om jeg har liten tro på det) at bildet du tegner av produkter i den kategorien stemmer. I audio kategorien stemmer det ikke. Her er det en helt klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Det tenderer altså til at produktets lydkvalitet øker når prisen øker. Det finnes selvsagt unntak.
Poenget er der, men hvis det er som du antyder en gråsone av produkter som er kvalitetsregulert av prisen og ikke innholdet er det ikke naturlig att disse produktene faser seg selv ut... Eller mener du att markedskreftene via fagbladene kommer dissse produktene til unnsettning pga. branding og pris... politisk korekthet om du vil ?nb skrev:HD-video er mye, mye mer high-tech enn musikkavspilling. "Hjernen" i en bildefremviser er en chip med svært stor regnekraft, likevel er de hvasseste av sorten tilgjengelige i svært rimelige produkter. Ditto koster en DAC-chip nesten ingen ting. Hva delekostnaden på en god analogdel er aner jeg ikke, men det er neppe veldig mye. Prinsippene for kretsdesignen har sikkert vært kjent i ørten år. Normale mekanismer for forbrukerelektronikk tilsier da at det burde være tilgjengelig med topp ytelse til nesten ingen penger, og de fundamentale begrensningene i f.eks CD-mediet er ikke all verden. Derfor kan produsenter tilby svært gode produkter til lite penger til tross for at både produsent, transportør, grossist og detaljist har fått sin del av kaka.Roysen skrev:Når det gjelder dine video eksempler blir jeg svar skyldig da dette er et felt jeg ikke har stor kompetanse om. Det er mye mulig (selv om jeg har liten tro på det) at bildet du tegner av produkter i den kategorien stemmer. I audio kategorien stemmer det ikke. Her er det en helt klar sammenheng mellom pris og kvalitet. Det tenderer altså til at produktets lydkvalitet øker når prisen øker. Det finnes selvsagt unntak.
At det finnes et parallelt high-end-marked (i markedsføringens betytning av ordet, dvs eksklusivt/dyrt) er ikke noe originalt, slik er det i alle bransjer. Det som er spesielt med HiFi er den sterke troen på at det nesten automagisk medfører bedre produkter. Det er langt fra nødvendigvis tilfelle i alle andre bransjer jeg vet om, og jeg skjønner ikke hvorfor HiFi skal være i en særstilling her.
Helt utrolig, NB, du klarer altså ikke diskutere bransjens tilstand uten å trekke inn tilfellet Edge G CD og Goldmund. Jeg tipper det totalt er solgt færre enn 5 Edge G CD spillere i Norge siste 2 årene. Goldmund er det trolig solgt ingenting av, eventuelt 1-2 produkter som er bruktimportert. Altså en forsvinnende liten markedsandel. Allikevel fremhever du disse som eksempler for en hel bransje. Det blir helt feil og villedende, og står ikke i stil med den rasjonalitet og forståelse du ellers viser i andre tråder og innlegg her på forumet. Det er noe irrasjonelt i dette. Nevrotisk. Jeg tror du har utviklet en Goldmund-nevrose, som blokerer din ellers velutviklede logikk.nb skrev:Jeg vet ikke om du selv vurderte eller ble kontaktet av Goldmund for å "oppgradere" til Eidos Reference Blue, samt hvor mange Euro eller Sveitserfranc de skulle ha for jobben. Heldigvis valgte du det ikke, men det var vel pga manglende SACD-støtte i spilleren, ikke grunnet kunnskap om produktet eller forståelse for hva som skal til for å få en god BR-spiller. Ei heller fordi (nesten) state-of-the-art innen sjangeren fås for 500 dollar mens absolutt state-of-the-art koster ca 43.000 kroner i Norge. Skal man ha det beste som finnes er det slike produkter man kjøper.
nb skrev:At det finnes et parallelt high-end-marked (i markedsføringens betytning av ordet, dvs eksklusivt/dyrt) er ikke noe originalt, slik er det i alle bransjer. Det som er spesielt med HiFi er den sterke troen på at det nesten automagisk medfører bedre produkter. Det er langt fra nødvendigvis tilfelle i alle andre bransjer jeg vet om, og jeg skjønner ikke hvorfor HiFi skal være i en særstilling her.
-Alt det du her skriver finner jeg fornuftig og riktig.vredensgnag skrev:Men det går da hånd i hanske med utsagn om at det er mange redelige produsenter, pedal -- og at man ved en miks av egen erfaring, tilgang til andres erfaring (pålitelige anmeldere, andre entusiaster) og en produsents opparbeidede renommé, kan gjøre mange formodninger om hva man kan forvente, i ethvert prisleie.
Så handler det om hva bransjen setter fokus på. Har tidligere nevnt da jeg tok kontakt med Arcam og spurte om det var helt umulig å få se tilkoblingspanelet på en av deres enheter. De hadde tatt en mengde nærbilder av front og dioder, men altså glemt det jeg syns er viktig.
Jeg syns også det må være helt legitimt for HiFi-entusiaster å kikke under lokket på komponenter, for å se på hva de får, eller hva produsenten kan ha funnet på. Vi setter opp gatelys for å unngå kriminalitet, og på samme vis er det bra å få lyst litt inn i kriker og kroker på enhver bransje.
Om en slik kikk skulle avsløre at en produsent har tatt to innersvinger har vi vel alle godt av å finne ut av det -- ofte viser kikken at alt er som det skal være, og mer til.
Folk er forskjellige. Jeg er slik at det ringer klokker når jeg får påstander om at "vitenskapen har til gode å forstå hva som foregår" omkring ytelser fra komponenter som er satt sammen ved hjelp av denne uforstående vitenskapen.
Tilsvarende blir jeg også skeptisk (vel, lattermild) når produsenter svimer rundt seg med påstander om kvantum elektrodynamikk, når det er innlysende at de ikke kjenner forskjell på den og kvantum elektromekanikken. Slike utsagn er "snow jobs" for å imponere snarere enn å illuminere.
Det at man har mange veier til målet i HiFi er helt i orden, og samtidig slik at man helt legitimt bør kunne stille spørsmål ved veiene, uten at noen går av hektene av den grunn.
Hva foretrekker vi - en HiFi-bransje der alt av påstander godtas, eller en der man setter spørsmålstegn ved påstander, og kanskje dermed får bedre resultater i sluttregningen?
Du baserer din konklusjoner på antagelser om at det NEPPE er slik motparten i diskusjonen argumenterer for. Dette er lite annet enn ville spekulasjoner og det er da NEPPE noe andre burde legge særlig stor vekt på.nb skrev:Det finnes ressurser her på forumet som klarer å designe f.eks. en forsterker helt fra scratch, så veldig komplisert er det neppe for et firma med de nødvendige ressurser. De grunnleggende kretsprinisppene er få og veletablerte og har vist seg å funke i praksis i årevis.
Det er neppe veldig mye så lenge man snakker om audio. Handler man fra masseprodusentene får man stadig mer for stadig mindre penger, altså en helt normal utvikling for forbrukerelektronikk.
Kan du påvise at alt av CD-spillere som selges har bedre lyd enn f.eks en modell fra Cambridge Audio? Eller at alt som selges av DACer til over 10k er bedre enn Benchmark DAC1? Eller at alle pre/power-forsterkersett lydmessig er å foretrekke fremfor f.eks en surroundreciever fra Yamaha?TAS skrev:Dette er enkelt nb...nevn fem produkter i hver hi-fi komponent/kategori som bekrefter din påstand (Uten om Edge/Goldmund eksemplet)!
mvh,
tas
Hensikten er innlysende. Den finnes her:pedal skrev:Dere må gjerne fortsette svartmalingen. En løgn kan jo etterhvert bli en etablert sannhet dersom den gjentas ofte nok. Det er kanskje det som er målsetningen? Skjønt jeg ser ikke hensikten. Hva er motivet for å fremstille bransjen som uredelig, apparatene som overpriset juks, tidsskriftene som korrupte eller hi-fi entusiasten som lettlurt?
MvhRoysen skrev:Jeg ser også av debatten at det i typisk norsk tradisjon vender i en retning hvor likhetsprinsippet gjelder. Det er svært viktig å poengtere for enkelte som ikke har tatt seg råd til å investere i det dyreste utstyret at deres utstyr og dermed de selv allikevel ikke er noe dårligere av den grunn. I Norge skal det ikke være forskjell på noen. Det gjelder hifi ogsp. Det bryter med grunnmoralen i den norske kulturen. De som stikker seg frem og tror utstyret deres er bedre når det koster mer skal straffes i komunismens navn. Da spiller det liten eller ingen rolle om eierne av de dyrere produktene har gjort grundig research og funnet det dyrere produktet av bedre kvalitet og verdt pengene.
Gjestemedlem skrev:Ja kunnskap kan nøytralisere en placebovirkning. Men mange har et ønske om å tilhøre den kategorien av mennesker som ikke lar seg påvirke av placebo, ikke "lar seg lure" og stoler helt og holdent på egne erfaringer i stedet. Og ser seg på bakgrunn av sine opparbeidede kunnskaper og erfaringer rimelig immun mot slikt "lureri" :pedal skrev:Poenget er nemlig at Placebo effektivt kan motvirkes og nøytraliseres med kunnskap. Har man brukererfaring og kompetanse om produktet, så er man ikke lengre en lettlurt forbruker. Da forvandles man til en kritisk og kresen kunde som gjenkjenner kvalitet og som gjennomskuer overprising.
nb skrev:Kan du påvise at alt av CD-spillere som selges har bedre lyd enn f.eks en modell fra Cambridge Audio? Eller at alt som selges av DACer til over 10k er bedre enn Benchmark DAC1? Eller at alle pre/power-forsterkersett lydmessig er å foretrekke fremfor f.eks en surroundreciever fra Yamaha?TAS skrev:Dette er enkelt nb...nevn fem produkter i hver hi-fi komponent/kategori som bekrefter din påstand (Uten om Edge/Goldmund eksemplet)!
mvh,
tas
Om du vil tro at et HiFi-produkt er dyrt fordi det er så bra, så be my guest. Det er godt mulig at så er tilfelle, min påstand er bare at det ikke nødvendigvis er slik.
Jeg tror det er skikkelig, skikkelig smalhans å være HiFi-pusher i Norge med noen veldig få unntak og betviler ikke lidenskapen og engasjementet til de som er modige nok til å drive i den bransjen.pedal skrev:Det jeg reagerer på er vektingen av argumenter og påstander. Du skriver det er "mange" redelige produsenter. NB er enda drøyere, han setter bransjen i bås med Edge G CG og Goldmund. Der dere ser et halvtomt glass, ser jeg et glass som nesten er fullt opp av friskt skummende billig øl. Bransjen er I ALL VESENTLIGHET seriøs. Aldri før har vi fått så mye valuta for pengene. Utstyret er nå rekord billig og rekord bra! Samtidig vet vi at produsenter og forhandlere driver veldig marginalt. Sony og de store masseprodusentene har røde regnskapstall og stuper på børsene. Små produsenter sliter også. Den nye generasjon forhandlere av Hi-Fi i Norge har en bijobb for å få familieøkonomien til å gå rundt. De driver sine små Hi-Fi agenturer av lidenskap. Det er DETTE bildet jeg ser, ikke den svartmalingen dere bedriver.
Dere må gjerne fortsette svartmalingen. En løgn kan jo etterhvert bli en etablert sannhet dersom den gjentas ofte nok. Det er kanskje det som er målsetningen? Skjønt jeg ser ikke hensikten. Hva er motivet for å fremstille bransjen som uredelig, apparatene som overpriset juks, tidsskriftene som korrupte eller hi-fi entusiasten som lettlurt?
Nå har ikke alle denne tilnærmingen som du henviser til... Fidelity sin skribent Petter Dale har bla. skamrost Stello sin dac med forbehold om att han ikke hadde hørt alt.. men han plasserte den blandt de fem beste han hadde hørt uansett pris... 15 tusen i konkuranse mot opptil 100tusen+.. Det må jo bety stor grad av troverdighet.. Når dette segmentet roses må jo nødvengvis også dyrere produkter ha samme troverdighetsgrad... Isolert sett..nb skrev:Kan du påvise at alt av CD-spillere som selges har bedre lyd enn f.eks en modell fra Cambridge Audio? Eller at alt som selges av DACer til over 10k er bedre enn Benchmark DAC1? Eller at alle pre/power-forsterkersett lydmessig er å foretrekke fremfor f.eks en surroundreciever fra Yamaha?TAS skrev:Dette er enkelt nb...nevn fem produkter i hver hi-fi komponent/kategori som bekrefter din påstand (Uten om Edge/Goldmund eksemplet)!
mvh,
tas
Om du vil tro at et HiFi-produkt er dyrt fordi det er så bra, så be my guest. Det er godt mulig at så er tilfelle, min påstand er bare at det ikke nødvendigvis er slik.
Hvad mener du med det i diskutere ikke andet end hvordan man kan vurdere kvaliteten af et anlæg, jeg kommer så med et foreslag, hvordan det evt. kan gøres, det kan da ikke være off topic.pedal skrev:Tilbake til Topic:
Ikke uenig i noe du sier her - jeg har ikke lyttet til en slik, den er sikkert strålende. Og ser strålende ut. Og bygget som en middels stridsvogn. Den er sikkert dyr med god grunn. Kanskje finnes det noe til 1/4 av prisen som er like bra, kanskje ikke. Det får bli opp til den som skal ha en slik å finne ut eller om vedkommende i det hele bryr seg om det.mutz skrev:Ta f.eks Esoteric. De lager varer som er så forseggjort at produktene burde leveres med gjennomsiktig topplate. De produserer 99% selv. Det både ser dyrt ut, høres dyrt ut, og er dyrt. Selv du NB hadde stått med nesegrus beundring av slik fokus på detaljer. Bare det å åpne CD-skuffen er en event med en slik spiller.
Så 15k DAC (kanskje) like bra som 100k+ DAC. My point exactly.Audio Optimum skrev:Nå har ikke alle denne tilnærmingen som du henviser til... Fidelity sin skribent Petter Dale har bla. skamrost Stello sin dac med forbehold om att han ikke hadde hørt alt.. men han plasserte den blandt de fem beste han hadde hørt uansett pris... 15 tusen i konkuranse mot opptil 100tusen+.. Det må jo bety stor grad av troverdighet.. Når dette segmentet roses må jo nødvengvis også dyrere produkter ha samme troverdighetsgrad... Isolert sett..
mvh
KP..