Hvordan pris påvirker opplevelsen

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.438
Torget vurderinger
1
Tor Nado skrev:
Nå skal jeg ut og drikke et par åtte øl til 47,- stk (halliter).

De er faktisk bedre enn de som selges til 56,- lenger ned i gata, selvom de er fra samme bryggeri.
Samme opplegg faktisk.
Dette er ikke kødd (helt reelt).

Forstå det den som kan.

Ha en god aften alle sammen. :D
Apropos spisskompetanse. ;D

Skål!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
TAS skrev:
pedal skrev:
Roysen skrev:
Forøvrig synes det nå som om alle egentlig er enige. Den store forskjellen ligger i at enkelte finner det tilfredsstillende å finne de få unntakene som finnes til denne sammenhengen og hakke på de brukerne som har vært så uhelidge å falle for dette. Skjønne den som kan.
Godt poengtert.
Enige.
Det er denne påståtte hakkingen jeg ikke evner å se. Og det til tross for min oppegåenhet. ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke jeg heller. Innledningsposten handler om noe generelt, og her havner vi i en diskusjon om en liten håndfull tvilsomme produkter. C-vitaminer er også et tvilsomt produkt når det selges inn som et kostbart, høypotent legemiddel, likevel virker det. Pga prisen. Det er det posten, og tråden , handler om. Generalisert og overført til HiFi betyr det at Edge CDspilleren virker, uansett innmat, pga innpakking/pris, og at gullørene lar seg lure av det. Og det må jo være flott, siden subjektiv tilfredsstillelse er det som alle tilsynelatende er på jakt etter. Hvis man er lykkelig over å ufarliggjøre denne påstanden ved å avspore tråden, så gjerne for meg.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Vi snakker ikke om at ENKELTE produkter forsvarer den høye prisen NB. Vi snakker om at det finnes en generell sammenheng mellom pris og kvalitet. Det er derimot ENKELTE produkter som muligens ikke er i tråd med denne sammenhengen. Jeg regner med at du ser forskjellen.
Hvorfor kjøper da noen disse produktene? Noen av de bestitter endatil det som betegnes som spisskompetanse her.
Alle kan vel gjøre enkelte vurderingsfeil eller hur? Når Harry Pearson i TAS utbasonerer at Edge spilleren er en high-end killer og han for en gangs skyld tar feil så er det ikke lett å gjøre den nødvendige reseachen uten å bli farget av dette. Det betyr likevel ikke at Harry Pearson og hans likemenn ofte gjør denne feilen eller at de som fikk sin research ødelagt av HP ofte lar seg villede av den slags. Det er menneskelig å feile selv om det ikke nødvendigvis er er noe man kan si at farger dømmekraften på generell basis.

Mvh
Roysen

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Vi snakker ikke om at ENKELTE produkter forsvarer den høye prisen NB. Vi snakker om at det finnes en generell sammenheng mellom pris og kvalitet. Det er derimot ENKELTE produkter som muligens ikke er i tråd med denne sammenhengen. Jeg regner med at du ser forskjellen.
Hvorfor kjøper da noen disse produktene? Noen av de bestitter endatil det som betegnes som spisskompetanse her.
Alle kan vel gjøre enkelte vurderingsfeil eller hur?
Mvh
Roysen
Innledningsinnlegget handler ikke om vurderingsfeil, men om at ting faktisk og subjektivt fungerer, bare troen er sterk nok.

EDIT: Et spørsmål noen kanskje bør stille seg: Hadde innmaten i spilleren vært kapslet inn eller kamuflert slik at det ikke hadde blitt avslørt hva som var inni, ville HP og andre fortsatt vært fornøyd? Jeg tror ja, og at vurderingsfeilen først ble tydelig i det innmaten ble kjent.

R

Roysen

Gjest
erato skrev:
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Mvh
Roysen
Innledningsinnlegget handler ikke om vurderingsfeil, men om at ting faktisk og subjektivt fungerer, bare troen er sterk nok.
Noe mye tilsier at ikke er et utbredt fenomen blant HFS medlemene og deres hifi kjøp.

Mvh
Roysen

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Mvh
Roysen
Noe mye tilsier at ikke er et utbredt fenomen blant HFS medlemene og deres hifi kjøp.

Mvh
Roysen
Ja, du postulerer stadig vekk at gullører er forskjellig fra alle andre kjente mennesker på jorden, og at psykologiske mekanismer som berører alle andre og som ulike bransjer benytter i sin markedsføring, ikke gjelder slike. Jeg tror ikke et sekund på det, bla at fordi straks man fjerner troselementet gjennom blindtesting, så svekkes også evnene til å høre og identifisere forskjeller på en konsistent måte. Merk, den forsvinner ikke, men forskjellene blir mye mndre, og vanskeligere å identifisere.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er enig med Pedal når det kommer til høyttalere, selv om det nok også finnes unntak der. Er til dels enig også det kommer til forsterkere, men da er det nok enda flere unntak og jeg tror man stanker i taket når det gjelder kvalitet før mange tror. Når det gjelder kilder, så kommer man etter min mening veldig fort opp i det som så bra som det kan bli. På CD spillere koster det som regel en del, men med lydkort (proff) og DACer befinner man seg fort i high-end klassen rundt 10k.

Utfordringen er dessuten å skille mellom kvalitative forskjeller og klangmessige. Vi baserer våre efaringer på for små grunnlag til å kunne si noe sikkert. Spesielt når det omhandler elektronikk hvor forskjellene ofte er små. Og er ikke høyttalerne og rommet optimalisert, så er det lite som tyder på man faktisk vil foretrekke den beste komponenten. Da kan det godt hende man velger den som er mer lukket i toppen eller legger til i bassen framfor noe som er mer linært og åpent.

At de fleste som driver med hifi klarer å velge det som de opplever som best i sine anlegg, tror jeg stemmer. At dette derimot sier noe objektivt om kvaliteten til et produkt, har jeg mye mindre tro på.

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Det betyr likevel ikke at Harry Pearson og hans likemenn ofte gjør denne feilen
Hvorfor ikke? Han har vel hatt den som referanse i mange år så vidt jeg har forstått. Sikkert gått en del gromprodukter inn og ut av dørene hjemme hos han.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
erato skrev:
....siden subjektiv tilfredsstillelse er det som alle tilsynelatende er på jakt etter.
Er det noen som jager noe annet?

mvh
Nei nemlig. Og hvis det innebærer at noen betaler 100.000 kr for et billig standardprodukt og blir lykkelig av det, så er det greitt for min del. På sett og vis er det ikke min sak i det hele tatt, selv om jeg er for "truth in advertising".

Men at noen synes det var et godt kjøp bør jo ikke bety at det forhindrer at andre reiser et kritisk søklys mot produktet, og bransjen. Og så får man kanskje være ærlig nok til ikke å unnskylde det med at det er en enkeltstående vurderingsfeil når keiseren blir avkledd og står der uten klær. Og så får man tåle å høre at andre synes at ens eget gromkjøp kanskje ikke var så glupt, og akseptere at highend er en risikosport.....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
orso skrev:
At de fleste som driver med hifi klarer å velge det som de opplever som best i sine anlegg, tror jeg stemmer. At dette derimot sier noe objektivt om kvaliteten til et produkt, har jeg mye mindre tro på.
Det er vel omtrent der jeg er også.

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Alle kan vel gjøre enkelte vurderingsfeil eller hur? Når Harry Pearson i TAS utbasonerer at Edge spilleren er en high-end killer og han for en gangs skyld tar feil så er det ikke lett å gjøre den nødvendige reseachen uten å bli farget av dette. Det betyr likevel ikke at Harry Pearson og hans likemenn ofte gjør denne feilen eller at de som fikk sin research ødelagt av HP ofte lar seg villede av den slags. Det er menneskelig å feile selv om det ikke nødvendigvis er er noe man kan si at farger dømmekraften på generell basis.
=================================================================================================
EDIT: Et spørsmål noen kanskje bør stille seg: Hadde innmaten i spilleren vært kapslet inn eller kamuflert slik at det ikke hadde blitt avslørt hva som var inni, ville HP og andre fortsatt vært fornøyd? Jeg tror ja, og at vurderingsfeilen først ble tydelig i det innmaten ble kjent.
=================================================================================================
Hvor har HP erklært at han har gjort en grov "vurderingsfeil" mht Edge G CD spilleren?
Dette var en god stund siden, men HP sannsynligvis brukte enten en CJ ART Ser2 eller Ser3 i hannes
vurderinger, sammen med Edge spilleren, og stortsett klassisk musikk. Edge'n er en ubalansert
kontruksjon og passer utmerket med det fortrinnet. Kan en mann som har så mye erfaring med live
og innspilt musikk lures så lett?

R

Roysen

Gjest
erato skrev:
Ja, du postulerer stadig vekk at gullører er forskjellig fra alle andre kjente mennesker på jorden, og at psykologiske mekanismer som berører alle andre og som ulike bransjer benytter i sin markedsføring, ikke gjelder slike. Jeg tror ikke et sekund på det, bla at fordi straks man fjerner troselementet gjennom blindtesting, så svekkes også evnene til å høre og identifisere forskjeller på en konsistent måte. Merk, den forsvinner ikke, men forskjellene blir mye mndre, og vanskeligere å identifisere.
Nå virker det nesten som om du ikke har leste hele tråden Erato? Pedal har noen meget gode poenger om at kunnskap om produktene man er ute og handler effektivt motvirker placebo og markedsføringstriks som prissetting, ergo så vil et medlem på HFS være mer immun mot denne typen villeding.

Mvh
Roysen

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.438
Torget vurderinger
1
erato skrev:
...straks man fjerner troselementet gjennom blindtesting, så svekkes også evnene til å høre og identifisere forskjeller på en konsistent måte. Merk, den forsvinner ikke, men forskjellene blir mye mndre, og vanskeligere å identifisere.
Du skriver "man", men du mener vel dine egne erfaringer? At du selv har erfart dette? Når du snakker om svekkede evner, så er det en god regel å ta utgangspunkt i seg selv.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
erato skrev:
Nå virker det nesten som om du ikke har leste hele tråden Erato? Pedal har noen meget gode poenger om at kunnskap om produktene man er ute og handler effektivt motvirker placebo og markedsføringstriks som prissetting, ergo så vil et medlem på HFS være mer immun mot denne typen villeding.

Mvh
Roysen
Joda, har lest den. Og kunnskap er bra. Det får meg til å lure på hvorfor deler av bransjen er så full av teknologisk tåkeprat, og hvorfor det virker å være slik at de på sentralen som faktisk har kunnskaper til å designe eget utstyr og ikke bare kjøpe det inn, virker å være så langt mindre besatt av highend utstyr enn mange andre.....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.867
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kunnskap er bra, det er iallefall helt sikkert.

(Hvordan TAS har kunnet overleve helt uten evne/vilje til teknisk kompetanse er meg en gåte.)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
erato skrev:
...straks man fjerner troselementet gjennom blindtesting, så svekkes også evnene til å høre og identifisere forskjeller på en konsistent måte. Merk, den forsvinner ikke, men forskjellene blir mye mndre, og vanskeligere å identifisere.
Du skriver "man", men du mener vel dine egne erfaringer? At du selv har erfart dette? Når du snakker om svekkede evner, så er det en god regel å ta utgangspunkt i seg selv.
Både egne og andre ja. Men det hadde vært enda mere erfaringer trekke på om flere highendere var villige til å drive med blindtester. Det er lett å finne svar når man har bestemt seg for hvilke svar man vil finne. Og det gjelder på mange områder i livet.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Et vesentlig poeng oppe i det hele er vel at brorparten av tråder som tar opp temaer som dette (også denne tråden) angriper brukere/kjøpere og ikke produsentene. En latterliggjøring av brukerne vil vel ikke bidra til bedre innsyn og åpenhet fra produsentene side? Det er brukernes placebo og påvirkning av markedsføringstiltak som skal til livs ikke produsentene som benytter disse midlene.
Hva rammer vel en useriøs produsent hardere enn opplyste brukere som slutter å handle hos ham? Når det er sagt, så er jeg ikke sikker på hvor du finner det du kaller latterliggjøring/angrep her. Jeg gjentar poenget fra åpningsposten: Når du skal teste ytelsen/effekten av et eller flere produkter, så er du tjent med å ikke vite noe om prisen. Da har du fjernet risikoen for en potensiell bias.

R

Roysen

Gjest
orso skrev:
Jeg er enig med Pedal når det kommer til høyttalere, selv om det nok også finnes unntak der. Er til dels enig også det kommer til forsterkere, men da er det nok enda flere unntak og jeg tror man stanker i taket når det gjelder kvalitet før mange tror. Når det gjelder kilder, så kommer man etter min mening veldig fort opp i det som så bra som det kan bli. På CD spillere koster det som regel en del, men med lydkort (proff) og DACer befinner man seg fort i high-end klassen rundt 10k.
Dette er rett og slett feil. Kan jeg spørre om med hvilken bakgrunn du kan hevde noe slikt?

Mvh
Roysen

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.438
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
Hva rammer vel en useriøs produsent hardere enn opplyste brukere som slutter å handle hos ham? Når det er sagt, så er jeg ikke sikker på hvor du finner det du kaller latterliggjøring/angrep her. Jeg gjentar poenget fra åpningsposten: Når du skal teste ytelsen/effekten av et eller flere produkter, så er du tjent med å ikke vite noe om prisen. Da har du fjernet risikoen for en potensiell bias.
...Med mindre man har spisskompetanse på det du skal kjøpe. Da vurderer man hva man hører, og ikke hva det koster.

R

Roysen

Gjest
erato skrev:
Roysen skrev:
erato skrev:

Mvh
Roysen
Joda, har lest den. Og kunnskap er bra. Det får meg til å lure på hvorfor deler av bransjen er så full av teknologisk tåkeprat, og hvorfor det virker å være slik at de på sentralen som faktisk har kunnskaper til å designe eget utstyr og ikke bare kjøpe det inn, virker å være så langt mindre besatt av highend utstyr enn mange andre.....
Kan det være at de du snakker om ser det som en del av hobbyen og gleden å bygge selv. At de rett og slett ikke vil kjøpe uansett hvor god kvalitet vi snakker om? Videre har du jo highend utstyr selv som Wadia, Spectral og Conrad Johnson. Er det ikke lydkvaliteten som har lokket deg til å velge disse?

Mvh
Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan man jo ta en titt i Gaia tråden og se hvordan lytteinntrykkene spriker. Dvs. de fleste mener det låter meget bra, men noen har mer eller mindre slaktet Gaia. Hva forteller det oss i denne sammenhengen? For min del betyr at man ikke kan stole utelukkende på hva andre sier. Det er tydelig at oss "spesialister", som pedal kaller det, har ulike oppfatninger. Det spriker også ofte enormt med tilbakemeldinger angående elektronikk. En kan hause opp et produkt som noe av det beste har har hørt, mens en annen forteller at oss produktet ikke holder mål i det hele tatt.
Pris/bias, dagsform, matching, referanser og preferanser tror jeg spiller veldig mye inn.

R

Roysen

Gjest
Orso,

Gaia er i mine øyne et unntak. Det spiller etter sigende veldig annerledes enn det meste annet og folk vet derfor ikke hva de skal synes eller sammenligne med. Kvalitet vurderes opp mot noe annet og når man mangler referansegrunnlag blir det vanskelig å vurdere. Det tror jeg er årsaken til de sprikende tilbakemeldingene.

Mvh
Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
orso skrev:
Dette er rett og slett feil. Kan jeg spørre om med hvilken bakgrunn du kan hevde noe slikt?

Mvh
Roysen
Hvorfor er det feil og hva er feil? Hvor mye dyrt mot rimelig har du testet? Har du testet noen gode proff lydkort mot dine egne produkter? Er du sikker på at du klarer å skille mellom kvalitative forskjeller og tonale i ditt eget anlegg?

Jeg kan si det basert delvis på egne erfaringer, mest på bakgrunn av blindtester og erfaringer fra folk som virker til å være troverdige og utifra hva man vet om det tekniske rundt elektronikk. I siste tilfellet hovedsakelig tilbakemeldinger fra folk med god kompetanse på området. Det er jo langt mer troverdige opplysninger enn subjektive tilbakemeldinger som spriker i alle retninger og markedsføring fra produsentene.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Orso,

Gaia er i mine øyne et unntak. Det spiller etter sigende veldig annerledes enn det meste annet og folk vet derfor ikke hva de skal synes eller sammenligne med. Kvalitet vurderes opp mot noe annet og når man mangler referansegrunnlag blir det vanskelig å vurdere. Det tror jeg er årsaken til de sprikende tilbakemeldingene.

Mvh
Roysen
Det kan jeg være enig i med bakgrunn at mye av de uheldige rombidragene er fjernet i Gaia. Det blir nok uvant for mange. Spørs hva man sammenligner med. Folk som har jobbet med akustikk og er vant med konstruksjoner med waveguideløsninger vil nok kjenne lyden godt igjen, ville jeg tro.

M

musicus

Gjest
erato skrev:
om.s skrev:
erato skrev:
....siden subjektiv tilfredsstillelse er det som alle tilsynelatende er på jakt etter.
Er det noen som jager noe annet?

mvh
Nei nemlig. Og hvis det innebærer at noen betaler 100.000 kr for et billig standardprodukt og blir lykkelig av det, så er det greitt for min del. På sett og vis er det ikke min sak i det hele tatt, selv om jeg er for "truth in advertising".

Men at noen synes det var et godt kjøp bør jo ikke bety at det forhindrer at andre reiser et kritisk søklys mot produktet, og bransjen. Og så får man kanskje være ærlig nok til ikke å unnskylde det med at det er en enkeltstående vurderingsfeil når keiseren blir avkledd og står der uten klær. Og så får man tåle å høre at andre synes at ens eget gromkjøp kanskje ikke var så glupt, og akseptere at highend er en risikosport.....
Ikke noe vanskelig å være for sannhetene i markedsføringen, men realiteten tilsier vel at man heller bør tro på nissen, og dette tror jeg langt de fleste er klar over.

Dette "kristiske søkelyset" som noen setter på produktet og bransjen har det gått inflasjon i fra visse, eller infeksjon kanskje passer bedre, det er en så svartmalende og dystert at det ligner helt andre prosesser enn hva skulle tro oppegående mennesker vil være seg bekjent av, situasjon som males opp er knapt å kjenne igjen om en skulle råke på å treffe en forhandler, som man gjør fra tid til annen.

Alt ikleddd ridderlighetens edle motiver om å redde noen som vet mindre enn en selv, det er helt enkelt navlebeskuende og fordummende av andre som velger annerledes enn en selv, og den retten, er mer verdt å respektere, selv om en ikke er enig i alle valgene.

Noen drar litt for lett alt &alle over en kam her, og er vel mer enn litt kjappe med å ville finne keiserens nye klær, man kan jo nesten tro de for å selv ville være en slags opplysningens "keiser" for en stund, det er lett å være kritisk og negativ bak ett anonymt nick der man ikke behøver stå personlig til ansvar for/med sin svartmaling av både folk og produkter, ikke mye beundringsverdig i det, imo.

mvh

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
pedal skrev:
...Med mindre man har spisskompetanse på det du skal kjøpe. Da vurderer man hva man hører, og ikke hva det koster.
Ja, jeg registrerer at den teorien har blitt lansert her. I og med at dette er forumet for Forskjeller og Testmetodikk så kan du kanskje poste noen linker/referanser som underbygger den?

For å gi et argument mot teorien din, studer figuren under. Se på ruten i midten på toppen, og ruten i midten på siden som vender mot deg. Er fargene på rutene forskjellige eller like?

Vi ser dem som forskjellige, men de er faktisk nøyaktig like. (Sjekk her om du er skeptisk.) Og det interessante her er at uansett hvor mye spisskompetanse vi har på farger, og selv om vi vet at de er like, så klarer vi bare å se dem som forskjellige. Og dette er altså den mest brukte av sansene våre. Den har mennesket stolt på helt siden vi bodde i huler. Allikevel tar den konsekvent feil i dette tilfellet. Er det da usannsynlig at vi kan ta feil med en annen sans, på et produkt vi har hatt en mye kortere erfaringsperiode med, sett i dette perspektivet?

M

musicus

Gjest
Fush skrev:
pedal skrev:
Ja, jeg registrerer at den teorien har blitt lansert her. I og med at dette er forumet for Forskjeller og Testmetodikk så kan du kanskje poste noen linker/referanser som underbygger den?

For å gi et argument mot teorien din, studer figuren under. Se på ruten i midten på toppen, og ruten i midten på siden som vender mot deg. Er fargene på rutene forskjellige eller like?

Vi ser dem som forskjellige, men de er faktisk nøyaktig like. (Sjekk her om du er skeptisk.) Og det interessante her er at uansett hvor mye spisskompetanse vi har på farger, og selv om vi vet at de er like, så klarer vi bare å se dem som forskjellige. Og dette er altså den mest brukte av sansene våre. Den har mennesket stolt på helt siden vi bodde i huler. Allikevel tar den konsekvent feil i dette tilfellet. Er det da usannsynlig at vi kan ta feil med en annen sans, på et produkt vi har hatt en mye kortere erfaringsperiode med, sett i dette perspektivet?
Ahhh, gjeeeesp, gammelt nytt dette...

mvh

N

nb

Gjest
pedal skrev:
Med mindre man har spisskompetanse på det du skal kjøpe. Da vurderer man hva man hører, og ikke hva det koster.
På Tax-Freen på Gardermoen før en jentegjeng skal på heisatur til London utspiller seg et drama. Foran rekkene med dyre fuktighetskremmer tripper pikene rundt og ser på produkter med en omregnet kilopris på 2000 til 10.000 kroner. De har gjennom årene lest mange spaltemeter om slike produkters forteffelighet i dertil egnede blader og sikkert drodlet litt frem og tilbake på ett eller annen nettforum hvor slike produktuer diskutres, samt sikkert prøvd mye dyr fuktighetskrem og følgelig er å anse som ekspterter på området hvis syn på saken bør lyttes til med andakt.

Pris, merke, all den glorete reklamen i damebladene og TV-spottene mellom favorittprogrammet på TV er dyttet unna. Her handler det kun om hvordan den kjennes på huden. Om kremen trenger ordentlig inn i huden og sprer sine fuktige armer tilstrekkelig langt inn. Forrige gang våre helter skulle på shoppingtur stod det en annen jente som sikkert hadde gått på NTH en gang, hun fortalte de at uansett hva de ser på innen sjangeren fuktighetskremer, så er det i all hovedsak en emulsjon på vann, olje og voks. Koster kanskje 5 kroner pr. liter å produsere. De så medfølende på sin medsøster og visste ikke om de skulle le eller gråte. Tørr hud hadde hun sikkert også.

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Hva synes dere om

1) De store kabel produsentene, som har STORE marginer? Det er jo de som tjener MEST
innenfor High End Audio.

og

2) De produsenter som får alle innmaten levert fra Kina, setter sammen utstyret,
og erklærer "Made in x" , hvor x er slett ikke Kina? Prislappen kan også ikke tilsi Kina.
Er dette OK?

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.438
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Som NB har vært inne på mange ganger, så har pris/ytelses forholdet blitt uhyre gunstig innenfor forbrukerelektronikk de siste årene. Innenfor Hi-Fi, som vi beskjeftiger oss med her på Sentralen, så slår dette sterkest ut på nettopp DACer, CD-spillere og kombispillere. Stadig flere velger nå en Sony hyllevare som signalkilde til sine (forøvrig) high-end/entusiast produkter. Selv solgte jeg mitt Forsell $$$$$ drivverk til fordel for en simpel PC/harddisk $ løsning.

Benchmark, Abrahamsen og Stello er eksempler på rimelige DACer som banker ut mye dyrere produkter som har fått noen år på baken, riktignok.

Trærne vokser dog ikke helt inn i himmelen. En DAC har også et linjetrinn, i praksis en preamp, og dette med strømforsyning, mekanikk, skjerming og andre konstrukssjonsdetaljer gjør at mer påkostede apparater fremdeles spiller bedre. Men de rimelige DACene og lydkortene har blitt fenomenalt gode. Kall det gjerne high end.

R

Roysen

Gjest
Orso,

Det var dette jeg mente var feil:

"Når det gjelder kilder, så kommer man etter min mening veldig fort opp i det som så bra som det kan bli."

Mvh
Roysen

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.794
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
Noen drar litt for lett alt &alle over en kam her, og er vel mer enn litt kjappe med å ville finne keiserens nye klær, man kan jo nesten tro de for å selv ville være en slags opplysningens "keiser" for en stund, det er lett å være kritisk og negativ bak ett anonymt nick der man ikke behøver stå personlig til ansvar for/med sin svartmaling av både folk og produkter, ikke mye beundringsverdig i det, imo.

mvh
Vel nå har ikke jeg postet i Edgetråden om produktet rett og slett fordi jeg ikke kjenner det. Hvis du leter litt tilbake i denne tråden finner du lett ut hvem som brakte Edge på banen, og hvordan dette ble gjort til et enkeltstående unntak som ble brukt som argument for å avvise hele den generelle problemstillingen som tråden reiser.

N

nb

Gjest
pedal skrev:
Trærne vokser dog ikke helt inn i himmelen. En DAC har også et linjetrinn, i praksis en preamp, og dette med strømforsyning, mekanikk, skjerming og andre konstrukssjonsdetaljer gjør at mer påkostede apparater fremdeles spiller bedre. Men de rimelige DACene og lydkortene har blitt fenomenalt gode. Kall det gjerne high end.
Det eneste den jevne HiFi-entusiast (meg selv inkludert) vet om strømforsyningen i et produkt bortsett fra forsterkere er hvordan den ser ut om man skrur av lokket på komponenten. Det antas sannsynligvis at den er bedre egenet til oppgaven enn hva man finner f.eks i et mellomkalsseprodukt fra la oss si Pioneer, Denon eller Sony. Hva tror du er grunnen til det? Dyrere er den helt sikkert, men hvorfor må den være bedre egnet til å fore kretsene i f.eks en CD-spiller med strøm? Ingen publiserer data om ripple og hva som nå ellers måtte være relevant i den sammenheng. HiFi er garantert det eneste feltet i verden hvor det er mulig å selge en separat strømforsyning til 10, 20 og 30.000 kroner uten faktisk å oppgi detaljerte spesifikasjoner for hva den kan og ikke kan.

<b>Dette er alt kjøperen får vite om Linn Lingo (tilfeldig valgt, det var den første jeg kom på og den kan ha strålende specs for alt jeg vet)</b>
? Introduced 1990
? Type Power supply for SONDEK LP12 turntable
? Speed 33.33 rpm, 45 rpm
? Power Consumption 6 W
? Voltage/Fuse 240 V/T200 mA
? Dimensions W 320 mm x H 80 mm x D 320 mm
W 12.6 x H 3.2 x 12.6 inches
? Weight 1,5 kg, 3.3 lbs
? Finish Black/Silver

<b>Kjøper du en Mascot batterieliminator på Elfa til 150 kroner får man opplyst dette:</b>
Inngangsspenning: Input voltage: 90-264 VAC
Lastregulering: Load regulation: < 1% for 0 to full load
Linjeregulering: Line regulation: < 0,1%
Svitsjefrekvens (selvsvingende): Switch frequency (self oscillating): 25-100 kHz
Temperaturområde: Temperature range: -10OC - +40OC
Rippel: Ripple: < 150 mV p-p 100 Hz
Virkningsgrad: Efficiency: > 70%
Strømbegrensning, typisk: Current limiting, typical: 110%
Isolasjonsklasse: Insulation class: II
Elektrisk sikkerhetsstandard: Electrical safety standard: EN 60950, UL 1950
EMC standarder EMC standards
• Emisjon: • Emission: EN 50081-1, ETS 300 342-1
• Immunitet: • Immunity: EN 50082-1, ENV 50141,
ETS 300 342-1, IEC 1000-4-5
Pålitelighet (MIL-HDBK-217F): Reliability (MIL-HDBK-217F): MTBF > 300.000h at 230 VAC, 300 mA
Utgangsterminaler Output terminals
• Modulærkontakt: • Modular connector
(kan leveres med sek. ledning) (sek. cable optional)
Mål uten plugg (LxBxH): Dimensions without plug (LxWxH): 75 x 32 x 40 mm
Vekt: Weight: 65 g

Utgang (VDC) Maks. last (mA) Utgangseffekt (W)
Output (VDC) Max. Load (mA) Output power (W)
4,5 ± 0,4 1000 4,5
5,0 ± 0,2 * 1000 5
6,0 ± 0,4 * 1000 6
7,5 ± 0,25 * 720 6
9,3 ± 0,3 */** 615 6
12,2 ± 0,4 * 600 7,5

R

Roysen

Gjest
erato skrev:
om.s skrev:

mvh
Vel nå har ikke jeg postet i Edgetråden om produktet rett og slett fordi jeg ikke kjenner det. Hvis du leter litt tilbake i denne tråden finner du lett ut hvem som brakte Edge på banen, og hvordan dette ble gjort til et enkeltstående unntak som ble brukt som argument for å avvise hele den generelle problemstillingen som tråden reiser.
Feil! Edge ble brakt på banen av et medlem for å dokumentere en generell trend han ikke hadde mer enn to eksempler på.

Mvh
Roysen

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hva er avgjørende for meg?

Lyd.
Design
Ergonomi / Brukervennlighet (f.eks layout på fjernkontrollen)
Driftssikkerhet. (Kjedelig med mye reparasjoner)
"Solid" produkt, oppleves som god byggekvalitet.
Service

Kan jeg få alt dette i et kinaprodukt, så hvorfor ikke?

Må jeg legge en del tusenlapper til på bordet for å oppnå det, så får jeg gjøre det.

At det finnes nærmest identiske produkter til salgs i dag, med forskjellige prislapper, er ingen hemmelighet. Det at de som har kjøpt den dyreste utgaven, forsvarer sine valg, er lett å forstå. Ingen ønsker å leve med å ha tatt ukloke beslutninger, det gjør vondt det.

Har jeg kjøpt overprisede produkter? Flere ganger...

Enkelte produkter kan være verdt flere tusen ekstra, fordi volumkontrollen oppleves fløyelsmyk, linjene er rene, kontrollen ligger godt i hånda... diodene er røde, og ikke blendende blå... (Har selv en forsterker med grusomme dioder.)

Hva som gjør at et produkt er verdt de ekstra kronene, er det opptil kjøperen å vurdere.

"Identiske" produkter derimot, er det vanskelig å forsvare prisdifferanser imellom. (Dersom du ikke får vesentlig bedre service da....)

At det jukses en del i bransjen, uten tvil.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
Vi er nok enig i mye, men jeg ikke så sikker på det siste avsnittet du her skriver. Det kan bli vanskelig å vite om det virkelig er bedre kvaliteter ute og går eller om det bare låter litt annerledes av ulike grunner. Rotel sine ICEpower effektrinn låter mørkere enn Midgard Oberon, men jeg vil ikke kalle det en kvalitativ forskjell. Det er nok et bevist valg fra Rotel slik at mange skal unngå å få for lys lyd. Mange tolker nok fort litt annen tonal balanse som at produktet er bedre.

Samtidig ser jeg ikke bort ifra at du har et poeng at noen har strukket strikken ørlite lengre. Det kan hende det.

Topp Bunn