Hvordan pris påvirker opplevelsen

A

Audio Optimum

Gjest
epicurus skrev:
Alle kan vel gjøre enkelte vurderingsfeil eller hur? Når Harry Pearson i TAS utbasonerer at Edge spilleren er en high-end killer og han for en gangs skyld tar feil så er det ikke lett å gjøre den nødvendige reseachen uten å bli farget av dette. Det betyr likevel ikke at Harry Pearson og hans likemenn ofte gjør denne feilen eller at de som fikk sin research ødelagt av HP ofte lar seg villede av den slags. Det er menneskelig å feile selv om det ikke nødvendigvis er er noe man kan si at farger dømmekraften på generell basis.
=================================================================================================
EDIT: Et spørsmål noen kanskje bør stille seg: Hadde innmaten i spilleren vært kapslet inn eller kamuflert slik at det ikke hadde blitt avslørt hva som var inni, ville HP og andre fortsatt vært fornøyd? Jeg tror ja, og at vurderingsfeilen først ble tydelig i det innmaten ble kjent.
=================================================================================================
Hvor har HP erklært at han har gjort en grov "vurderingsfeil" mht Edge G CD spilleren?
Dette var en god stund siden, men HP sannsynligvis brukte enten en CJ ART Ser2 eller Ser3 i hannes
vurderinger, sammen med Edge spilleren, og stortsett klassisk musikk. Edge'n er en ubalansert
kontruksjon og passer utmerket med det fortrinnet. Kan en mann som har så mye erfaring med live
og innspilt musikk lures så lett?
Nå er du neppe den som vektlegger mine meninger aller mest positivt fortegn, men jeg er faktisk veldig enig med deg...

Nei.. HP kan sin profesjon og oppererer med stor tillit... for ordens skyld så har jeg kun uttalt meg om innmaten...

Men denne Edge saken bør vel være historie snart, og alle tester rundt denne spilleren har vel gitt lyden topp-karakter sett i forhold til pris..
Og lyden er vel det viktigste..

Pedal !

Pedal som i Petter Dale ? ;)

mvh
KP.. :)

M

musicus

Gjest
erato skrev:
om.s skrev:
Noen drar litt for lett alt &alle over en kam her, og er vel mer enn litt kjappe med å ville finne keiserens nye klær, man kan jo nesten tro de for å selv ville være en slags opplysningens "keiser" for en stund, det er lett å være kritisk og negativ bak ett anonymt nick der man ikke behøver stå personlig til ansvar for/med sin svartmaling av både folk og produkter, ikke mye beundringsverdig i det, imo.

mvh
Vel nå har ikke jeg postet i Edgetråden om produktet rett og slett fordi jeg ikke kjenner det. Hvis du leter litt tilbake i denne tråden finner du lett ut hvem som brakte Edge på banen, og hvordan dette ble gjort til et enkeltstående unntak som ble brukt som argument for å avvise hele den generelle problemstillingen som tråden reiser.
Noen (ingen nevnt, ingen glemt) ynder å bruke Edge som ett slags empirisk statement på hvor galt det kan gå, og da er jo resten av bransjen like så, det er ett uthult og utslitt exempel.
Selv må jeg erkjenne at feelgood faktoren absolutt spiller inn i mine valg om det faller innenfor mine tre krav på utstyr, prestanda, kvalitet (både bygg og bruk) og design, og jeg skjemmes ikke for det, det er jeg som skal trives med det, først og fremst lyd/bruks messig, så også utseende messig.

mvh

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.444
Torget vurderinger
1
nb skrev:
<b>Dette er alt kjøperen får vite om Linn Lingo (tilfeldig valgt, det var den første jeg kom på og den kan ha strålende specs for alt jeg vet)</b>
<b>Kjøper du en Mascot batterieliminator på Elfa til 150 kroner får man opplyst dette:</b>
Jeg skrev en gang en testartikkel for Audio på DP800 DAC med separat powersupply. Jeg fikk da en innføring av Leif Ernstsen på Dynamic Precision i hva som skal til for å lage en virkelig super DAC. Dette begynner å bli noen år siden, men DP DACen er fremdeles i bruk i mange dyre anlegg og prinsippene gjelder fremdeles. Å sammenligne en slik dedikert strømforsyning med en simpel batterieliminator blir helt feil. For det første er selve trafoen mange ganger større. De beste trafoene på markedet er kostbare. Dernest er eksternt power i seg selv gunstig fordi man flytter magnet/spenningsfelt vekk fra de ømfintlige småsignalkretsene. Så har man glatting og regulering. Noe kan gjøres utvendig, i samme kabinett som poweret, noe bør gjøres lokalt og så tett på de strømtrekkende kretsene som mulig. Det er også viktig med optimal kretskort layout for å få ned støyen. Ernstsen og Alexandersen hadde bakgrunn fra Tandberg 3001 tuneren, som dengang hadde hele 10dB bedre følsomhet enn konkurentene. Mye av denne kompetansen ble overført til DACen (som også er et høyfrekvens apparat, med klokkefrekvens lagt opp i Mhz området). Dette er kortversjonen, men det skal altså mer til enn bare "siste nytt" i DAC chips for å lage en highend DAC. DP DACen kostet i sin tid noen og tyve tusen og konkurrerte fint mot mye dyrere modeller fra bl.a. ML og Theta.

Min overfladiske kjennskap til Linn LP12 og dens tilbehør er at disse er drøøøyt prissatt. Pussig at du falt ned på akkurat det eksemplet, forresten. ;)

A

Audio Optimum

Gjest
pedal skrev:
Audio Optimum skrev:
Pedal !

Pedal som i Petter Dale ? ;)

mvh
Velkommen etter ;D
Vi (= meg) er litt trege oppe i nord ser du... ;D Her har jeg argumentert sitater fra deg nesten mot deg.... nå føler jeg meg bra dum :-[... har jeg passert pinlig-grensen ? nært må det være.. :)
Det skal du i allefall ha, Full HD på tillit..

mvh

N

nb

Gjest
pedal skrev:
Min overfladiske kjennskap til Linn LP12 og dens tilbehør er at disse er drøøøyt prissatt. Pussig at du falt ned på akkurat det eksemplet, forresten. ;)
;)

Det er godt mulig de påkostede PSUene er mye bedre. Poenget mitt var at det er meget sparsomt med sentrale opplysninger, noe man altså får om man kjøper en billigsak til ikke-HiFi-bruk. Den veggvorten fra Mascot var kun et eksempel på hva man får opplyst andre steder og var ikke ment som et eksempel på noe som er "bra" eller "bedre" enn noe annet.

Godeste LE brukte vel selv en Mascot på en av preampene sine, forresten. Mener jeg så det på en minimesse på Oslo HiFi-center en gang.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
Jeg gjentar poenget fra åpningsposten: Når du skal teste ytelsen/effekten av et eller flere produkter, så er du tjent med å ikke vite noe om prisen. Da har du fjernet risikoen for en potensiell bias.
Scenario fra en HiFi butikk i nær fremtid.

Kunden: Jeg skal ha ny forsterker
Selgeren: Hvilken type forsterker skal du ha?
K: Nei det kan jeg ikke fortelle, skjønner du vel?
S: Hva!!?
K: Ja stereo selvsagt.
S: Prisklasse?
K: Idiot!
S: Hva!!!?
K: Biaser og slikt.
S: Okey? Ser du en du synes er interessant?
S: HVA!!!!!???
K: Kan da ikke kikke på forsterkeren. Biaser det også. De hopper rett på deg.
S: ???

Er det ingen begrensninger for hvor lettlurte man er?

Fush skrev:
For å gi et argument mot teorien din, studer figuren under. Se på ruten i midten på toppen, og ruten i midten på siden som vender mot deg. Er fargene på rutene forskjellige eller like?

Vi ser dem som forskjellige, men de er faktisk nøyaktig like. (Sjekk her om du er skeptisk.) Og det interessante her er at uansett hvor mye spisskompetanse vi har på farger, og selv om vi vet at de er like, så klarer vi bare å se dem som forskjellige. Og dette er altså den mest brukte av sansene våre. Den har mennesket stolt på helt siden vi bodde i huler. Allikevel tar den konsekvent feil i dette tilfellet. Er det da usannsynlig at vi kan ta feil med en annen sans, på et produkt vi har hatt en mye kortere erfaringsperiode med, sett i dette perspektivet?
Det er et interessant eksempel på menneskelige svakheter dette. Likevel syns jeg ikke den representerer et godt eksempel. Man forandrer primissene for sammenligningen. Ruten i midten ligger i skyggen. Likevel er den ikke påvirket av skyggeområdet.Eksemplet ditt har en grunnleggende irrasjonalitet. En mer riktig paralell ville vært om du spiller på forskjellig volum på produktene du tester. Og i denne settingen skal avgjøre hva som låter best.

Det er fort gjort å ta feil nar man sammenligner produkter. AB tester har jeg personlig ikke sansen for. Liker bedre å koble den nye komponenten inn i systemet for en test som går over en lengre periode. F.eks et par tre dager. Enten liker jeg dens bidrag eller ikke. Sammenligningen går mot min egen personlige smak. Som er nokså definert etter mange år i gamet.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.444
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Godeste LE brukte vel selv en Mascot på en av preampene sine, forresten. Mener jeg så det på en minimesse på Oslo HiFi-center en gang.
Ja, men kun som spenningstransformator utenfor apparatet. Resten av strømforsyningen er plassert i hovedapparatet. (Fotnote: Forhandler Terje Andervik prøvde engang å kjøre preampen på batteri. Det var nesten ikke mulig å høre forskjell på det og veggvorta). Forøvrig har DP utviklet en ny spenningstrafo til alle preamper og delefiltre. En modifisert OEM trafo med bedre elektriske egenskaper. (Lang forklaring som jeg ikke husker detaljene i). Koster litt mer, men ikke Linn tariff, for å si det sånn.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
mutz skrev:
Scenario fra en HiFi butikk i nær fremtid.

Kunden: Jeg skal ha ny forsterker
Selgeren: Hvilken type forsterker skal du ha?
K: Nei det kan jeg ikke fortelle, skjønner du vel?
S: Hva!!?
K: Ja stereo selvsagt.
S: Prisklasse?
S: Hva!!!?
K: Biaser og slikt.
S: Okey? Ser du en du synes er interessant?
S: HVA!!!!!???
K: Kan da ikke kikke på forsterkeren. Biaser det også. De hopper rett på deg.
S: ???

Er det ingen begrensninger for hvor lettlurte man er?
Hehe, morsom historie. :) I en butikk er det jo begrenset hvor omfattende test man kan gjøre. I praksis er det jo også andre ting enn lyden som spiller inn når man skal velge komponent, slik at det er vanskelig å ikke få noen clues om prisen. Jeg tenker i første omgang på tester som gjøres av magasiner, etc. Der bør den som skal gjøre en vurdering av lyden vite minst mulig ellers om komponenten. Når lydvurderingen er unnagjort kan hun få vite hvor mye den koster, hvilket merke det er, utseende, design, brukervennlighet etc.

Topp Bunn