Hi-Fi magasin Hvordan tester jeg hifi?

U

utgatt60135

Gjest
Som nevnt, du kødder ikke med ærligheten min, den står jeg inne for, har alltid gjort, kommer alltid til å gjøre. Insinuerer du noe annet, blir bare veien kortere til mitt speilbilde, for å ta den endelige praten om min skribentgjerning, og du bidrar i så fall til å fjerne en både ærlig og entusiastisk skribent.

Mvh
Håkon Rognlien
Så dette er feil?

"Jeg tror fremdeles at hovedgrunnen er at dere ikke får låne produkter om dere ikke roser mye og demper det negative godt. Samt at det er langt lettere å få kritikk av for mye positivitet enn for ærlige utsagn blant leserne."

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2
Du skjønner det, Lyngen, jeg går på diverse konserter, fra klassisk til heavy, for å ha referanser til virkeligheten.
Dette er jo kjernen til det vi har diskutert tidligere. Du forsto ikke forskjellen på et opptak av musikk og det å lytte som publikum på konserter. Hvis du lytter til et stykke live musikk hvor det gjøres et opptak så er det stor forskjell på det du hører i salen og det et HiFi anlegg spiller av. Et nøytralt ( så godt det lar seg gjøre) HiFi anlegg spiller det som mikrofonene "hører", ikke hva dine ører hører. Det er den essensielle forskjellen endel skribenter og entusiaster ikke forstår. Rett og slett fordi de ikke har erfaring med opptak. Jeg har snakket om dette med endel lydteknikere og de har ingen problem med å skjønne dette, men endel HiFi entusiaster har det litt med å gå inn i sin egen boble. Alså en høyttaler kan få en konsert til å ligne mer på hva du opplever som naturlig, men i virkeligheten kan det være at høyttalerne må fravike nøytralitet for å få dette til. Men det er vanskelig å endre oppfatning hvis man har en annen tilnærming i et mannsliv.

Jeg husker ikke helt Kudos modellen, men den var ikke av de dyreste. Ikke hørt andre modeller, men generelt så pleier vel merker å ha samme signatur men nærme seg mer nøytralt jo dyrere de blir.
Kudos:
Dersom vi snakker om to forskjellige modeller, gir ikke denne diskusjonen mening. Jeg kan ikke og vil ikke uttale meg om produkter jeg ikke har hørt.

Og dersom du antar at jeg, etter 25 år som skribent, med et urimelig antall møter med, og forklaringer fra, prominente aktører i hifi-markedet, ikke har tenkt over og/eller forstått det du beskriver her over, er det lite jeg kan gjøre noe med. Da kan jeg bare si at jeg aksepterer dine meninger, uten at jeg dermed behøver å dele dem. Ingen av oss har monopol på virkeligheten eller forståelsen av den.

Eller, for å sitere salig Steen Duelund, som jeg også har den udelte glede å ha møtt: Virkeligheten er som den er, og den bryr seg ikke om hva vi mener om den!

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg mener i allefall at den modellen jeg eide var testet i Fidelity og at det ikke stemte med mine inntrykk.

Litt på siden her, men når jeg først er i gang. Jeg har aldri forstått hvorfor HiFi skribenter nesten aldri lager reportasjer fra en bransje som er en stor del av HiFi, nemlig de som står for opptak. Kanskje med unntak av 2L? Da kunne du og andre kanskje lært noe og videreformidlet interessante artikler til leserne. Og hvorfor tar dere aldri opp kampem mot lydstyrkekrigen. Vårt største hinder til gode musikkopplevelser på dyrt utstyr.

Den fordelen jeg har hatt er at jeg jobbet med elektronikk og lydopptak før jeg ble seriøs HiFi interessert. Dermed hadde jeg perspektivet til mikrofonopptak fremfor å kun være gjest på en konsert. Da faller men ikke så lett i fallgrubben som mange hifi folk gjør i henhold til nøytralitet.
Jeg har selv vært på mikrofonsiden av opptaket. Jeg har diskutert dynamikkkrigen opp ad stolper og ned ad vegger i 25 år. Jeg har hørt på råopptak og det endelige (ødelagte) opptaket etter mastering, og jeg har sagt hva jeg har ment om saken. Jeg har bedt musikkprodusentene lytte litt på filmlyd, for å skjønne litt om hva vi kakler om. Dette er da ikke akkurat ukjent for hifi-skribenter. Jeg begynner vel mer å lure på om det kanskje er slik at du ikke leser hva vi skriver? Helt ok, i så fall, men hvis så er tilfellet, må du være litt mer moderat i dine uttalelser.

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2
Som nevnt, du kødder ikke med ærligheten min, den står jeg inne for, har alltid gjort, kommer alltid til å gjøre. Insinuerer du noe annet, blir bare veien kortere til mitt speilbilde, for å ta den endelige praten om min skribentgjerning, og du bidrar i så fall til å fjerne en både ærlig og entusiastisk skribent.

Mvh
Håkon Rognlien
Så dette er feil?

"Jeg tror fremdeles at hovedgrunnen er at dere ikke får låne produkter om dere ikke roser mye og demper det negative godt. Samt at det er langt lettere å få kritikk av for mye positivitet enn for ærlige utsagn blant leserne."
Ja, det er feil, eller, for å komme deg litt i møte; det er i høyeste grad upresist.

Mvh
Håkon Rognlien

U

utgatt60135

Gjest
Hvorfor skriver du da ikke om produkter du ikke synes er særlig gode og bare leverer de tilbake?

U

utgatt60135

Gjest
Jeg begynner vel mer å lure på om det kanskje er slik at du ikke leser hva vi skriver? Helt ok, i så fall, men hvis så er tilfellet, må du være litt mer moderat i dine uttalelser.

Mvh
Håkon Rognlien
Du vet jo bedre enn meg hva som har blitt skrevet, men jeg ikke hatt inntrykk av det har blitt skrevet stort om dette siden dette er noe jeg alltid har forundret meg over. Og siden du har vært på "mikrofonsiden" er det for meg merkelig at du ikke forstår hva jeg snakker om.

U

utgatt60135

Gjest
Det er jo litt artig, da, å forlange av andre det en ikke klarer å levere selv.

Mvh
Ja, ikke sant :D.

Men jeg skrev jo tydelig at jeg har forståelse for det og synes bare at man kan være ærlig. Jeg hadde vært alfor ærlig til å ha vært HiFi skribent (i tillegg til å skrive for dårlig).
Hvis du erstatter ordet "ærlig" med "udiplomatisk", så kan det hende vi blir enige. :)

Mvh
Den er grei :).

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2
Hvorfor skriver du da ikke om produkter du ikke synes er særlig gode og bare leverer de tilbake?
Fordi, som mitt motto sier: Livet er for kort for kjedelig hifi!!!. Dessuten har det skjedd 3 - 4 ganger på 25 år, med unntak av at det har blitt en del mediokre hodetelefoner de senere par år.

Glem ikke at dette er min fritid. Jeg oppholder meg heller med gode, lekne venner, enn med folk jeg ikke liker noe videre.

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2
Jeg begynner vel mer å lure på om det kanskje er slik at du ikke leser hva vi skriver? Helt ok, i så fall, men hvis så er tilfellet, må du være litt mer moderat i dine uttalelser.

Mvh
Håkon Rognlien
Du vet jo bedre enn meg hva som har blitt skrevet, men jeg ikke hatt inntrykk av det har blitt skrevet stort om dette siden dette er noe jeg alltid har forundret meg over. Og siden du har vært på "mikrofonsiden" er det for meg merkelig at du ikke forstår hva jeg snakker om.
Jeg forstår godt hva du snakker om.

Mvh
Håkon Rognlien

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Lurer litt på det samme som Lyngen jeg.

Når leverandører / importører ol avtaler om komponenter dere skal teste, er det ikke slik at de ønsker å få sine gode komponenter på trykk med masse skryt og hurrarop?
Og dere/du tar de imot og tester de og finner ut at de ikke er så gode. Sier du det til de du låner de ifra? Forteller du de at om du skulle skrive noe om de så hadde testen kommet negativt ut for den og den komponenten. Eller forteller du at den komponenten ikke passet inn i temaet dette bladet skulle handle om.

Jeg lurer rett og slett fordi det må da komme inn komponenter innimellom som helt klart er overpriset, eller på andre måter ikke noe å rope spesiellt hurra om. Hvordan takler dere de situasjonene i bransjen?

U

utgatt60135

Gjest
La meg spørre på en anne måte da, Håkon. Du har skrevet at du skriver overveiende positivt og er forsiktig med det negative, ikke sant? Hva om du ikke hadde gjort det og vektlagt det mer balansert. Hadde du da fått like stor interesse fra forhandlerne for å teste nye produkter?

U

utgatt60135

Gjest

Mvh
Håkon Rognlien

Mvh
Håkon Rognlien
Det var nytt. Det har jeg ikke lest noe om, tvert har du alltid sagt at jeg tar feil om dette.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Alså en høyttaler kan få en konsert til å ligne mer på hva du opplever som naturlig, men i virkeligheten kan det være at høyttalerne må fravike nøytralitet for å få dette til.
Selvsagt, fordi et studioopptak ikke er en liveopptreden, men hvis en høyttaler (eller kanskje heller et anlegg) farger lyden på en måte som gjør at studioopptaket avspilles på en måte som høres mer "live" ut; er da anlegget og mindre troverdig? Mindre "hi-fi" (et snart helt meningsløst begrep i seg selv). Ikke i min bok!

Artikler/tester som kun vurderte komponenter etter hvor nøyaktig de kunne gjengi et lagret signal, ville blitt ganske kjedelig, selv om slike måleresultater burde være en naturlig del av enhver test.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2

Når leverandører / importører ol avtaler om komponenter dere skal teste, er det ikke slik at de ønsker å få sine gode komponenter på trykk med masse skryt og hurrarop?
Og dere/du tar de imot og tester de og finner ut at de ikke er så gode. Sier du det til de du låner de ifra? Forteller du de at om du skulle skrive noe om de så hadde testen kommet negativt ut for den og den komponenten. Eller forteller du at den komponenten ikke passet inn i temaet dette bladet skulle handle om.

Jeg lurer rett og slett fordi det må da komme inn komponenter innimellom som helt klart er overpriset, eller på andre måter ikke noe å rope spesiellt hurra om. Hvordan takler dere de situasjonene i bransjen?
Jo, som tidligere nevnt, og som Lyngen også er inne på, dette er selvsagt kjente problemstillinger.
Ja, Lyngen har rett i at jeg (kan ikke snakke for alle andre) ikke ønsker å bruke storslegga, selv om produktet ikke nødvendigvis appellerer til meg, det blir en "litt penere innpakning". Poenget er ikke fordi jeg er redd for kjeft (det får jeg rett som det er uansett), men fordi det alltid er usikkerhetsmomenter (rom, samarbeidende utstyr etc...).
De få gangene jeg ikke har orket å skrive om en ting, har jeg ringt og sagt det rett ut; at jeg ikke får det til å spille bra nok til at jeg gidder å bruke tid på det. Det funker som oftest greit.
Men så å si alle komponenter jeg har hatt innom har hatt gode sider, og jeg har alltid fått dem til å yte fornuftig. Jobben da blir å fortelle om egenskapene, slik at også andre kan få det til å funke.

Om importørene er det å si at stort sett er de veldig streite, de lar meg skrive det jeg vil. Av og til har det hendt at jeg har spurt dem om det er noe spesielt de vil jeg skal teste det med for å få fram de beste egenskapene, og det tas til etterretning hva de legger fra i så tilfelle.

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2

Mvh
Håkon Rognlien

Mvh
Håkon Rognlien
Det var nytt. Det har jeg ikke lest noe om, tvert har du alltid sagt at jeg tar feil om dette.
Dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Link, eller dropp det.

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2
La meg spørre på en anne måte da, Håkon. Du har skrevet at du skriver overveiende positivt og er forsiktig med det negative, ikke sant? Hva om du ikke hadde gjort det og vektlagt det mer balansert. Hadde du da fått like stor interesse fra forhandlerne for å teste nye produkter?
Les svaret til Retep.
Og jeg har fått så hatten har passet av importørene også til tider. Men jeg skriver fortsatt, og jeg antar at det besvarer spørsmålet sånn passe. Jeg har aldri stilt et slikt spørsmål til noen som har lånt meg utstyr, så jeg aner ikke hvordan de ser på det, selv om jeg har mine mistanker. Alt jeg vektlegger, og måten jeg skriver på, er avtalt med min egen samvittighet.

Mvh
Håkon Rognlien

U

utgatt60135

Gjest
Alså en høyttaler kan få en konsert til å ligne mer på hva du opplever som naturlig, men i virkeligheten kan det være at høyttalerne må fravike nøytralitet for å få dette til.
Selvsagt, fordi et studioopptak ikke er en liveopptreden, men hvis en høyttaler (eller kanskje heller et anlegg) farger lyden på en måte som gjør at studioopptaket avspilles på en måte som høres mer "live" ut; er da anlegget og mindre troverdig? Mindre "hi-fi" (et snart helt meningsløst begrep i seg selv). Ikke i min bok!

Artikler/tester som kun vurderte komponenter etter hvor nøyaktig de kunne gjengi et lagret signal, ville blitt ganske kjedelig, selv om slike måleresultater burde være en naturlig del av enhver test.
Et nøytralt anlegg spiller av de signalene den får så korrekt som mulig. Definisjonen bør være grei, imo. Hva man liker derimot er en helt annen sak.

Men vet ikke helt hva du mener med mer "live". Du må nesten forklare det før jeg kan prøve å svare.

Gode tester må jo nettopp beskrive hvordan de låter og da er jo rundt/varmt/snilt/mørkt/mykt/farget adjektiver som fraviker nøytralitet. Egentlig er jo nøytrale produkter de dølleste å anmelde ;).

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Et nøytralt anlegg spiller av de signalene den får så korrekt som mulig. Definisjonen bør være grei, imo.
Enig, men er det det som alltid er "best"? For alle? Det er flott/nødvendig med felles referanserammer, men det blir veldig kjedelig hvis alle anlegg låter likt, som er det vi ønsker hvis alt skal være mest mulig transparent.

Men vet ikke helt hva du mener med mer "live". Du må nesten forklare det før jeg kan prøve å svare.
"som om musikerne spiller i samme rom", da. "Live", altså. :)

Gode tester må jo nettopp beskrive hvordan de låter og da er jo rundt/varmt/snilt/mørkt/mykt/farget adjektiver som fraviker nøytralitet. Egentlig er jo nøytrale produkter de dølleste å anmelde ;).
Nettopp.

U

utgatt60135

Gjest

Mvh
Håkon Rognlien

Mvh
Håkon Rognlien

Trenger ikke link. Er Harbeth, Spendor Kudos, Sonus Faber, ProAc, Vienna Acoustics generelt nøytrale høyttalere som farger lyden i veldig liten grad?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Jo, som tidligere nevnt, og som Lyngen også er inne på, dette er selvsagt kjente problemstillinger.
Ja, Lyngen har rett i at jeg (kan ikke snakke for alle andre) ikke ønsker å bruke storslegga, selv om produktet ikke nødvendigvis appellerer til meg, det blir en "litt penere innpakning". Poenget er ikke fordi jeg er redd for kjeft (det får jeg rett som det er uansett), men fordi det alltid er usikkerhetsmomenter (rom, samarbeidende utstyr etc...).
De få gangene jeg ikke har orket å skrive om en ting, har jeg ringt og sagt det rett ut; at jeg ikke får det til å spille bra nok til at jeg gidder å bruke tid på det. Det funker som oftest greit.
Men så å si alle komponenter jeg har hatt innom har hatt gode sider, og jeg har alltid fått dem til å yte fornuftig. Jobben da blir å fortelle om egenskapene, slik at også andre kan få det til å funke.

Om importørene er det å si at stort sett er de veldig streite, de lar meg skrive det jeg vil. Av og til har det hendt at jeg har spurt dem om det er noe spesielt de vil jeg skal teste det med for å få fram de beste egenskapene, og det tas til etterretning hva de legger fra i så tilfelle.

Mvh
Håkon Rognlien
Takker for svar Håkon.

U

utgatt60135

Gjest
Et nøytralt anlegg spiller av de signalene den får så korrekt som mulig. Definisjonen bør være grei, imo.
Enig, men er det det som alltid er "best"? For alle? Det er flott/nødvendig med felles referanserammer, men det blir veldig kjedelig hvis alle anlegg låter likt, som er det vi ønsker hvis alt skal være mest mulig transparent.

"som om musikerne spiller i samme rom", da. "Live", altså. :)

Nettopp.
Nei, overhodet ikke!! Jeg har full fortåelse for at mange foretrekker "farga" komponenter. Og du verden hvor kjedelig det hadde vært om det meste hadde lått likt.

Ok, som om de står i rommet. I min bok er det kun snakk om definisjon av nøytralitet. At noen mindre nøytrale komponenter som gjengir det mer naturtro og kalle det mer HiFi er helt ok for meg. No problem. Men det jeg missliker at at enkelte ikke vil innse at komponenten ikke nødvendigvis da er så veldig nøytral. Veldig ofte så mener jeg alså at men må "trikse" litt for å få annlegget til å spille mer naturtro og at det ikke alltid er høyttalernes skyld om det låter litt "HiFi" i negativ forstand, men nettopp svakheter i opptak. Forklarer jeg forskjellen godt nok? Jeg missliker at enkelte kaller svært gode og oppriktige høyttalere for "HiFi" i negativ forstand samtidig som de innbiller seg at opptaket de hører på er dønn naturlig. De skylder ofte på feil person. Om du kjører en Ferrari på en humpete vei så skyld på veien, ikke bilen og kjør heller en annen bil som passer veien din bedre.

U

utgatt60135

Gjest
.. selv om jeg har mine mistanker.

Ok, diplomatisk skrevet.

Men ærlig talt. Hvorfor skulle de gidde å levere produkter til test om de får endel negative omtaler. Det sier seg jo selv at de sliter med salget da. Det er jo innlysende og det skulle da ikke være noe ille å si. Og hadde de betalt for annonser da? Selvsagt ikke. Det sier seg jo selv. De driver jo forretning.

Sist redigert av en moderator:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2
Jeg runder av denne bolken av diskusjonen ved å ta et skritt tilbake og si:

Det er 100% ok om folk ikke synes jeg forstår nok, det er ok om de mener jeg mangler kunnskap, innsikt, intelligens eller hva som helst, egentlig, jeg lever helt greit med det. :)

Det er kun påstander om at skribentens defaultverdi er uærlighet, og kun tjener egeninteresse, jeg ikke aksepterer.

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2

Mvh
Håkon Rognlien

Mvh
Håkon Rognlien

Trenger ikke link. Er Harbeth, Spendor Kudos, Sonus Faber, ProAc, Vienna Acoustics generelt nøytrale høyttalere som farger lyden i veldig liten grad?
Alle høyttalere farger lyden i større og mindre grad, og hver på sitt vis. Noen ved å "underdrive" andre ved å overdrive, i det hele tatt vil det alltid være deler av gjengivelsen som er god, mens andre deler er mindre god.
Og bortsett fra det, er spørsmålet alt for generelt til at jeg kan gå mer inn på det i detalj. Les mine omtaler om du gidder, så finner du svarene i mer detalj der. Om du ikke gidder er det helt ok.

Mvh
Håkon Rognlien

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Men du burde prøve å lage en sånn artikkel, Lyngen, så vil du se at folk leser pinadø akkurat som fanden leser Luthers katekismus.
Jeg hadde fort fått sparken i Fidelity ;).
Det er jo litt artig, da, å forlange av andre det en ikke klarer å levere selv.

Mvh

Jeg forlanger at rørleggeren klarer å fikse rørsystemet mitt. Har ikke peiling selv.
De fleste skifter ut den udugelige rørleggeren med en annen, evt lære seg å ordne opp selv. Også har vi noen mindre luringer som insisterer på å bruke den udugelige igjen og igjen, slik at de har noe å gnåle om, så livet går fortere forbi.:rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har nok brukt "hifi-korrekt" i litt negativ kontekst om litt uengasjerende men oppløste og "riktige" høyttalere, jeg også, i motsetning til "musikalske", som kanskje legger til og trekker fra litt, men låter energisk og morsomt. Det er bare et blant mange uttrykk som brukes for å forsøke å beskrive hvordan boksene våre låter. ...og som sikkert oppfattes forskjellig av forskjellige mennesker.

U

utgatt60135

Gjest

Mvh
Håkon Rognlien

Alle høyttalere farger lyden i større og mindre grad, og hver på sitt vis. Noen ved å "underdrive" andre ved å overdrive, i det hele tatt vil det alltid være deler av gjengivelsen som er god, mens andre deler er mindre god.
Og bortsett fra det, er spørsmålet alt for generelt til at jeg kan gå mer inn på det i detalj. Les mine omtaler om du gidder, så finner du svarene i mer detalj der. Om du ikke gidder er det helt ok.

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg ramset opp mange fordi de har fellestrekk, Håkon. Nemlig at de ikke er klangnøytrale. Med unntak kanskje de dyreste modellene. For som sagt virker det for meg som at HiFi merker blir likere hverandre jo dyrere de er. Alså mer nøytral.

Jeg fant testen du skrev før jeg kjøpte Kudus Cardea C2 i Fidelity 42. Åpningssetningen din om lyden er som følger: "Generelt vil jeg si om disse høyttalerne at de er typisk klangnøytrale".

Det er jeg temmelig sikker på er regelrett feil! Og det som er så pussig er er at du og dine venner skrev at Focal Utopia Micro er hakket på den varme siden. De to høyttalerne som jeg hadde samtidig låter helt forskjellige. Rake motsetninger. Det henger ikke på greip det du skriver. Kudos låt svært sedat, rund og mørkt i forhold til Focalene som er uten tvil mest nøytrale. Om du mener Kudosene ligner lyden du opplever i sete ditt i en konsersal langt unna der mikrofoner plasseres så kan det sikkert være noe i det, men de farger lyden åkke som.

HiFi blader må man først og fremt se på som underholding, ikke fakta. Jeg liker underholdning jeg så leser gjerne mere.

Devialet´en som jeg nå har kjøpt har blitt skrytt opp i skyene er meget vellydende, spesielt i bassen. Men samtidig har den et tydelig anstrøk av rundhet fra øvre mellomtone. Litt polert kan man si. Jeg har inntrykk av at man må høre selv og ikke stole blindt på tester for slikt blir ikke akkurat fremhevet. Og jeg tror ikke man hører det på Kudos for å si det slik. I mitt anlegg og min musikk ble denne signaturen en positivt mottatt da jeg heller var redd det ble for "analytisk". Men jeg husker ikke helt hva Fidelity har skrevet om akkurat dette.

Sist redigert av en moderator:
U

utgatt60135

Gjest
Jeg har nok brukt "hifi-korrekt" i litt negativ kontekst om litt uengasjerende men oppløste og "riktige" høyttalere, jeg også, i motsetning til "musikalske", som kanskje legger til og trekker fra litt, men låter energisk og morsomt. Det er bare et blant mange uttrykk som brukes for å forsøke å beskrive hvordan boksene våre låter. ...og som sikkert oppfattes forskjellig av forskjellige mennesker.
"Riktige" høyttalere trenger ikke å låte uengasjert synes jeg. Gitt at jeg da ikke liker overdreven bass. Overdreven éntone bass er nok det verste jeg vet :cool:.

Egenlig synes jeg nok at lydnirvana kanskje oppnås best med sykt dyre og gode produkter som farger lyden litt. Da det blir gjort på en så god måte at det knapt merkes.

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.318
Det er vel ingenting som kan gjøre en mann så eitrende forbanna og fortvila som når ens ærlige hensikter og motiver dras i tvil. Jeg har hvertfall problemer med å holde maska når det skjer! Det kan virke som hiifiskribenter er ekstra utsatt for dette, ser vel aldri motorjournalisters integritet bli dratt i tvil på bilforaene. Eller blir de det? Er ikke der, men det skrives jo like begeistrede artikler over den nye Passaten som av en god høyttaler. Så hvorfor denne stadige mistenkeliggjøringen av skriverier rundt produkter i vår egen lille andedam (som tung hifi vitterlig er)? Veldig dumt. For meg og veldig mange andre er journalistikken en vesentlig del av hobbyen. Og vi må være åpne og inkluderende enten vi kjøper eller selger eller skriver om musikk og hifi. Dette skal være til glede og berikelse for den enkelte og fasiten finnes heldigvis ikke:)
Søk på google etter "Hanne Hattrem" så skal du få se at motorjournalister også får gjennomgå.
Er litt over middels interessert i bil og finner mange feil i diverse bilartikler.
I bladet motor fikk jeg min egen bil avbildet, den vant testen "Beste bruktbil til under 130 000" i bladet "Motor". Dette sto på trykk like etter at jeg hadde kjøpt den for kr 260 000 som den billigste av sitt slag på markedet.
Meldte meg til slutt ut av NAF fordi det var så mye feil og unøyaktig informasjon i bladet Motor (og fordi min bruktbil til under 130 000 var så driftsikker at jeg ikke så behov for veihjelp).

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2

Mvh
Håkon Rognlien

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg ramset opp mange fordi de har fellestrekk, Håkon. Nemlig at de ikke er klangnøytrale. Med unntak kanskje de dyreste modellene. For som sagt virker det for meg som at HiFi merker blir likere hverandre jo dyrere de er. Alså mer nøytral.

Jeg fant testen du skrev før jeg kjøpte Kudus Cardea C2 i Fidelity 42. Åpningssetningen din om lyden er som følger: "Generelt vil jeg si om disse høyttalerne at de er typisk klangnøytrale".

Det er jeg temmelig sikker på er regelrett feil! Og det som er så pussig er er at du og dine venner skrev at Focal Utopia Micro er hakket på den varme siden. De to høyttalerne som jeg hadde samtidig låter helt forskjellige. Rake motsetninger. Det henger ikke på greip det du skriver. Kudos låt svært sedat, rund og mørkt i forhold til Focalene som er uten tvil mest nøytrale. Om du mener Kudosene ligner lyden du opplever i sete ditt i en konsersal langt unna der mikrofoner plasseres så kan det sikkert være noe i det, men de farger lyden åkke som.

HiFi blader må man først og fremt se på som underholding, ikke fakta. Jeg liker underholdning jeg så leser gjerne mere.

Devialet´en som jeg nå har kjøpt har blitt skrytt opp i skyene er meget vellydende, spesielt i bassen. Men samtidig har den et tydelig anstrøk av rundhet fra øvre mellomtone. Litt polert kan man si. Jeg har inntrykk av at man må høre selv og ikke stole blindt på tester for slikt blir ikke akkurat fremhevet. Og jeg tror ikke man hører det på Kudos for å si det slik. I mitt anlegg og min musikk ble denne signaturen en positivt mottatt da jeg heller var redd det ble for "analytisk". Men jeg husker ikke helt hva Fidelity har skrevet om akkurat dette.
Fett nok. Ettersom du åpenbart besitter store kunnskaper om temaene, burde du vel strengt tatt dele dem med oss som ikke har den samme kunnskap, da.

Mvh
Håkon Rognlien

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Antall liker
228
Sted
Bergen
Hei Lyngen, hvis du er så flink, kan du ikke skrive anmeldelser selv eller holde kjeft?

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
107
De Klipsch'ene jeg har RF-7 II er de morsomste høyttalerne jeg har hatt, nå for tredje gang. Mere gøy enn store Quad ESL og mye annet jeg har spilt på her i stua. Håkon prater varmt om andre Klipsch, men mine høyttalere ble han ikke venn med, eller riktigere sagt at han "ikke fikk de til".
Helt greit det, og med all respekt for Håkon og hans virke...smaken er som baken...

Sist redigert:
U

utgatt60135

Gjest
Og la meg gjerne tilføye at de som mener å kjenne den eneste sannheten, er som oftest de som minst evner å se verden som den er.

:)

Mvh
Håkon Rognlien

Det er vel heller du som ikke evner å se det åpenbare og enkelt fordi du antagelig har fått en missoppfatning av nøytralitet ved å sette likhetstegn mellom gjest i en konsertsal og hjemme foran HiFi anlegg. Spør lydteknikere om det siden du mener jeg snakker tull. Kritikk tåler du dårlig ser jeg og du svarer igjen ikke på spørsmålene. Var det ikke ærlighet du satte så høyt?

U

utgatt60135

Gjest
En sa det veldig godt for mange år siden siden: Den beste måten å vite hvordan noe låter er å spørre tidligere eiere. Da får man et ærlig svar.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
107
En sa det veldig godt for mange år siden siden: Den beste måten å vite hvordan noe låter er å spørre tidligere eiere. Da får man et ærlig svar.
Ja av den ene personens mening...ikke hva du selv mener hjemme hos deg med ditt oppsett.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.690
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
"Riktige" høyttalere trenger ikke å låte uengasjert synes jeg. Gitt at jeg da ikke liker overdreven bass. Overdreven éntone bass er nok det verste jeg vet :cool:.

Egenlig synes jeg nok at lydnirvana kanskje oppnås best med sykt dyre og gode produkter som farger lyden litt. Da det blir gjort på en så god måte at det knapt merkes.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.896
Torget vurderinger
2
Og la meg gjerne tilføye at de som mener å kjenne den eneste sannheten, er som oftest de som minst evner å se verden som den er.

:)

Mvh
Håkon Rognlien

Det er vel heller du som ikke evner å se det åpenbare og enkelt fordi du antagelig har fått en missoppfatning av nøytralitet ved å sette likhetstegn mellom gjest i en konsertsal og hjemme foran HiFi anlegg. Spør lydteknikere om det siden du mener jeg snakker tull. Kritikk tåler du dårlig ser jeg og du svarer igjen ikke på spørsmålene. Var det ikke ærlighet du satte så høyt?
Kritikken har jeg ingen problemer med, jeg har større problemer med kritikkløsheten.

For øvrig er dine påstander feilaktige, du tillegger meg meninger jeg ikke har, så jeg foreslår at du kutter ut det. Jeg står for alt jeg har skrevet, også de feilene jeg har gjort opp gjennom årene.

Mvh
Håkon Rognlien

U

utgatt60135

Gjest
Du sier de er feil uten å si hvorfor og vrir deg bort fra spørsmålene. Hvordan kan Focalene være litt på den varme siden og Kudos klangnøytrale? Dette er jo dine ord skrevet i Fidelity. Hva er du mener?

Topp Bunn