Hvorfor all denne negativitet?

K

knutinh

Gjest
Hvorfor blir folk så hissige når man tillater seg å være uenige med dem?

Knut

(som har diskutert side opp og side ned med KjellB på et annet forum. Vi er vel uenige om stort sett alt, men greier likevel å få noe fornuftig ut av diskusjonen)
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Fordi det finnes like mange "jeg har fasiten" og "jeg vet best" folk som det finnes debattanter her på HFS.

Lyd er individuelt så man kan ikke sitte med noen fasit. Selv om noen tror det. Men man burde heller være åpen for å ta en diskusjon ja, uten nødvendigvis å føle seg truffet.

:)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.382
Antall liker
6.770
Det bare er sånn. ;D
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
HiFi trigger, i likhet med religion m.m., endel forsvarsmekanismer. Det er truende når noen ikke tenker likt som deg!!!
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
HiFi trigger, i likhet med religion m.m., endel forsvarsmekanismer. Det er truende når noen ikke tenker likt som deg!!!
Det er religion vi egentlig diskuterer, kabler og sånt er bare materialiseringen av dette. Det reelle temaet er tro; om man skal erkjenne seg den, hvordan det spekuleres i den, hvordan den påvirker det opplevde, om den er sann osv.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.523
Antall liker
36.475
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Kansje ikke så rart det er religionskriger, når en meter ledning kan sette i gang så mye følelser ?
 
P

Parelius

Gjest
Kansje ikke så rart det er religionskriger, når en meter ledning kan sette i gang så mye følelser ?
Kanskje vi skal bruke den gode gamle løsning som ble artikulert etter religionskrigene: Troen kan bestå så lenge den er en privatsak. Offentlig må vi enten finne den ene rette tro (Nordost er veien og lyset, f.eks. siden de nå er nærmest lyset i hastighet), eller vi må offentlig knesette prinsippet: Det er ingen ting å tro på!
 
K

knutinh

Gjest
Når en ny bruker spør "trenger jeg nye/bedre kabler, er kabler hørbart?" så kan man svare:

"Verden er delt i dette spørsmålet. Noen mener å høre det, andre ikke. Min personlige mening er..."

Jeg tror en slik fremgangsmåte er egnet til å kjøle ned de mest trigger-happye i begge leirer.

For min del er jeg litt lei av å diskutere samme ting på nytt og på nytt. Det hadde vært interessant om de ørten bestående trådene hadde sunket inn til alle deltakere slik at vi kunne gå videre. F.eks Løkken har vel måttet svare for samme ting ganske mange ganger siden han både har formell kompetanse og stikker hodet fram en gang i blant.

Samtidig innser jeg at det er kjedelig å lese igjennom en ny tråd på 18 sider som har dukket opp siden sist man var innom. Spesielt hvis det er mye "pjatt" og repitisjon.

At noen kan bli så opphetet at de svarer med STORE BOKSTAVER er dog for meg noe av et mysterium :-D


-k
 
P

Parelius

Gjest
Når en ny bruker spør "trenger jeg nye/bedre kabler, er kabler hørbart?" så kan man svare:

"Verden er delt i dette spørsmålet. Noen mener å høre det, andre ikke. Min personlige mening er..."

Jeg tror en slik fremgangsmåte er egnet til å kjøle ned de mest trigger-happye i begge leirer......

.....At noen kan bli så opphetet at de svarer med STORE BOKSTAVER er dog for meg noe av et mysterium :-D
HVA SA DU?

Til det første: Tenk deg at hver kabeltest som gjøres i blekkene, alltid var ledsaget av en liten "vaskeseddel".

Vi gjør uttrykkelig oppmerksom på at det ikke fins noen vitenskapelig teori eller kontrollerte lyttetester, som skulle tilsi at kabler gjør noen forskjell. Meningene er delte også blant erfarene lyttere. I tillegg mener de fleste, som hevder at det er en forskjell, at disse forskjellene først kommer til syne i anlegg som har en enorm oppløsning - som de færreste av dere har -, eller at enhver kabels lydsignatur er avhengig av resten av systemet (matching). Vi kan derfor ikke innestå for noe annet, enn at de resultat vi har kommet frem til i testen, bare er opplevde forskjeller for testerne i de konkrete system vi brukte. Generaliseringer ut over dette er mest sannsynlig grunnløse, i det minste meget problematisk.

Tro om jeg skal søke jobb som rådgiver for Fidelity?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.320
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
HVA SA DU?

Til det første: Tenk deg at hver kabeltest som gjøres i blekkene, alltid var ledsaget av en liten "vaskeseddel".

Vi gjør uttrykkelig oppmerksom på at det ikke fins noen vitenskapelig teori eller kontrollerte lyttetester, som skulle tilsi at kabler gjør noen forskjell. Meningene er delte også blant erfarene lyttere. I tillegg mener de fleste, som hevder at det er en forskjell, at disse forskjellene først kommer til syne i anlegg som har en enorm oppløsning - som de færreste av dere har -, eller at enhver kabels lydsignatur er avhengig av resten av systemet (matching). Vi kan derfor ikke innestå for noe annet, enn at de resultat vi har kommet frem til i testen, bare er opplevde forskjeller for testerne i de konkrete system vi brukte. Generaliseringer ut over dette er mest sannsynlig grunnløse, i det minste meget problematisk.

Tro om jeg skal søke jobb som rådgiver for Fidelity?
Det er vel ingen grunn til at underbetalte gullører og bladlus skal være med på å starte «3. verdenskrig»? Ser forøvrig formeg at nevnte formulering villle gi en relativt dramatisk nedgang i antall nye kabler til test.


mvh
KJ
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Alla er så glada, det er jo snart jul, håper alle kabelskeptikkere, får et oppløst anlegg og fine kabler til jul ;D
 
O

om.s

Gjest
Når en ny bruker spør "trenger jeg nye/bedre kabler, er kabler hørbart?" så kan man svare:

"Verden er delt i dette spørsmålet. Noen mener å høre det, andre ikke. Min personlige mening er..."

Jeg tror en slik fremgangsmåte er egnet til å kjøle ned de mest trigger-happye i begge leirer.

For min del er jeg litt lei av å diskutere samme ting på nytt og på nytt. Det hadde vært interessant om de ørten bestående trådene hadde sunket inn til alle deltakere slik at vi kunne gå videre. F.eks Løkken har vel måttet svare for samme ting ganske mange ganger siden han både har formell kompetanse og stikker hodet fram en gang i blant.

Samtidig innser jeg at det er kjedelig å lese igjennom en ny tråd på 18 sider som har dukket opp siden sist man var innom. Spesielt hvis det er mye "pjatt" og repitisjon.

At noen kan bli så opphetet at de svarer med STORE BOKSTAVER er dog for meg noe av et mysterium :-D


-k

Enig i at en relativ tilnærming er løsningen og akseptere at det finnes andre syn på saken enn sitt eget.

Ang repetisjon av temaer og tråder synes å være en tendens som som går i sirkler og styres litt av tilgangen på nye medlemmer, nye medlemmer, samme spm om igjen (man gidder da ikke søke for langt bakover...).
Det er vel noe en må lære seg å leve med på ett slikt forum.

En god tone derimot er nesten alltid utviklende og hyggelig å lese, kanskje t.o.m litt lærerikt...

mvh
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Alla er så glada, det er jo snart jul, håper alle kabelskeptikkere, får et oppløst anlegg og fine kabler til jul ;D
Akkurat, da skjønner jeg hvorfor jeg ikke opplever noen forskjell ved bytte av kabler. Jeg har ikke bra nok anlegg.
Da venter jeg på julenissen så lenge. :-[
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Kansje ikke så rart det er religionskriger, når en meter ledning kan sette i gang så mye følelser ?
Hvorfor har vi ikke slike diskusjoner når det gjelder bilder?? Jeg kan ikke huske noen diskusjoner så fillene fyker over billedfremvisere, enten det er tv eller prosjektor. Er det fordi folk selv kan se hva som evt er feil? Er det slik at i de tilfellene så har selgeren langt mindre spillerom til å innbille folk ting??
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Hvorfor har vi ikke slike diskusjoner når det gjelder bilder?? Jeg kan ikke huske noen diskusjoner så fillene fyker over billedfremvisere, enten det er tv eller prosjektor. Er det fordi folk selv kan se hva som evt er feil?  Er det slik at i de tilfellene så har selgeren langt mindre spillerom til å innbille folk ting??
Vi har da slike diskusjoner der også, følger du ikke med?, det er jo heftige diskusjoner for tiden, om plasma eller lcd, kan konkurrere med CRT på bildekvalitet. ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er vel kanskje ikke like opphetet ennaa...til det er avstanden fortsatt for stor.

Naar Sony kunngjorde at de kuttet produksjon av sine beste CRT-monitorer bestilte postproduksjonsselskaper ALT de kunne komme over av restlager! For de visste at det ville ta flere aar foer plasma eller lcd var i naerheten  ;D

Tilbake til kabler!

x: Det ER forskjell - jeg kan hoere det! Mikrodynamikken i diskanten ble bedre, mellomtonen mer opploest - og ikke minst(dette maa alltid vaere med): mye strammere bass!!

y: Nei det er det ikke, vi kan ikke se det paa skopet vaart. Kan ikke maskinene vaare maale det saa er det slik. Enkelt og greit og alt annet er bullshit og bedrageri. Eat it up suckers, its science!!

Repeat ad infinitum.


O.
 

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Innlegg
138
Antall liker
0
Alla er så glada, det er jo snart jul, håper alle kabelskeptikkere, får et oppløst anlegg og fine kabler til jul ;D
:D
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Det er religion vi egentlig diskuterer, kabler og sånt er bare materialiseringen av dette.

Helt klart. Jeg brukte ikke religion som eksempel uten grunn. Det er på sin plass å krige om det som er viktig.
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Kanskje vi skal bruke den gode gamle løsning som ble artikulert etter religionskrigene: Troen kan bestå så lenge den er en privatsak.
Det var vel helst slik etter religionskrigene, at troen besto så lenge du trodde på det herskerensa du skulle tro på.
 
A

Audi_O

Gjest
Kansje ikke så rart det er religionskriger, når en meter ledning kan sette i gang så mye følelser ?
Hvem prater om 1 meter?????
Er det ikke 4,65 m som gjelder????
Nå ble jeg helt satt ut!!!! Hjelp!
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Diskusjoner med litt høy temperatur er jo bare humor, da:)

Det finnes ingenting som skaper en mer underholdende diskusjon enn folk som står steilt på sitt. Og hvorfor skal man ikke det?

At mange av de samme temaene går igjen og igjen, viser bare hva som er "strids-spørsmålene" innen hifi. Stiller meg selv hoderystende til enkelte av tingene som blir ytret her, men det er jo en del av gamet. Hadde jeg ikke tålt at folk har andre meninger enn meg, så hadde jeg aldri diskutert her:)
 
S

slowmotion

Gjest
Vi gjør uttrykkelig oppmerksom på at det ikke fins noen vitenskapelig teori eller kontrollerte lyttetester, som skulle tilsi at kabler gjør noen forskjell. Meningene er delte også blant erfarene lyttere. I tillegg mener de fleste, som hevder at det er en forskjell, at disse forskjellene først kommer til syne i anlegg som har en enorm oppløsning - som de færreste av dere har -, eller at enhver kabels lydsignatur er avhengig av resten av systemet (matching). Vi kan derfor ikke innestå for noe annet, enn at de resultat vi har kommet frem til i testen, bare er opplevde forskjeller for testerne i de konkrete system vi brukte. Generaliseringer ut over dette er mest sannsynlig grunnløse, i det minste meget problematisk.
Det var da måte på å være politisk korrekt, da  ;D
 

annamaria

Medlem
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
6
Antall liker
0
x: Det ER forskjell - jeg kan hoere det! Mikrodynamikken i diskanten ble bedre, mellomtonen mer opploest - og ikke minst(dette maa alltid vaere med): mye strammere bass!!

y: Nei det er det ikke, vi kan ikke se det paa skopet vaart. Kan ikke maskinene vaare maale det saa er det slik. Enkelt og greit og alt annet er bullshit og bedrageri. Eat it up suckers, its science!!
En særs god oppsummering av de fleste kabeldebatter :)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
367
Antall liker
56
Dersom ørene og hørselen var måleinstrumenter, så kunne "y"-argumentene vært gjeldende. Slik er det ikke. Hørselen merker små nyanser, og er forskjellig fra person til person. Det lar seg ikke alltid måle, i hvertfall ikke med de instrumenter og hjelpemidler man har til rådighet nå for tida. Som Einstein sa, alt er relativt!
For å være mindre kranglevorne i debattforumene, så bør man ha en viss ydmykhet med seg. Det skader heller ikke med respekt for andres meninger og opplevelser, selv om man ikke alltid er enig.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.782
Antall liker
3.283
Torget vurderinger
0
Det er vel snart på tide å få standardisert: "en lytteopplevelse"..........legg den til DIN45500. Så er det lettere å forholde seg til hva som er riktig.

Kjære debattanter:
Dere er jo for det meste en kopi av Oppdrag Nemo, scene 24, når faren til Nemo ligger på brygga like før han skal "gjemme seg" i Pelikan-kjeften. Se for deg måkene rundt når "kaklinga" begynner..........på brygga ligger "en opplevelse" og alle "måkene" påstår at: Den er.........min.......min.........min............min.........min..........min...........min........

Nei, STÅ PÅ - VRI OG VRENG PÅ ALT - livet er for kort..........til annet !!!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.019
Antall liker
4.463
Spørsmålsstillingen i tråden får meg til å tenke på filmen om komikeren Andy Kaufman.

http://andykaufman.jvlnet.com/toc.htm

Kaufmann hadde et alter ego. Tony Clifton - en usympatisk og sjåvinistisk kabaresanger som pådro seg publikums vrede så det ikke var måte på. Hvorfor han gjorde det? Han mente at det store engasjementet (sinne, forargelse, forskrekkelse) viste at det var topp underholdning og at folk gjerne ville ha noe å forarges over.

Filmen: Man on the moon med Jim Carrey i hovedrollen. Anbefales.
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Dersom ørene og hørselen var måleinstrumenter, så kunne "y"-argumentene vært gjeldende. Slik er det ikke. Hørselen merker små nyanser, og er forskjellig fra person til person. Det lar seg ikke alltid måle, i hvertfall ikke med de instrumenter og hjelpemidler man har til rådighet nå for tida. .
Dette er, unnskyld uttrykket, svada. Du har ikke belegg for å hevde at hørselen er mer nøyaktig. Overbevis meg gjerne om at jeg tar feil.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
367
Antall liker
56
Dette er, unnskyld uttrykket, svada. Du har ikke belegg for å hevde at hørselen er mer nøyaktig. Overbevis meg gjerne om at jeg tar feil.
Jeg har ikke sagt at hørselen er mer eller mindre nøyaktig, bare at hørselen hos et menneske kontra et måleinstrument fungerer helt ulikt.
Hva er det som skiller hørselen fra måleinstrumenter?
Vel det er mange ting. Alt fra ørets anatomiske utforming, både utenpå og inni, til hjernens oppfatning av signalene som det indre øret formidler. Her spiller både miljø og arv inn, og alle er forskjellig.

Om dette er svada, så vet jeg ikke hvilket århundre du lever i. Jeg tror nok du må svelge din sarkasme og spydigheter, og se på mennesket som noe annet enn et målbart instrument.
 
O

om.s

Gjest
Om dette er svada, så vet jeg ikke hvilket århundre du lever i. Jeg tror nok du må svelge din sarkasme og spydigheter, og se på mennesket som noe annet enn et målbart instrument.
Ang målbart instrument, så fant jeg dette sitatet som jeg synes kunne passe i denne sammenhengen;

Vi tror alltid vi står på høyden, men ta feks bare kartene i i opplysningstiden, komisk dårlige. Men folk da måtte jo tro dette var ett mirakel av nøyaktighet.  
At noe var bedre var utenkelig.  
Det samme tror vi i dag.  
Vi glemmer at folk vil le av "kartene" våre om 200 år.  


Sånn kan det kanskje være litt med vitenskapen el de som "blindt" tror på den idag også, noen har vanskeligere for å akseptere at det kan være ting vi forsatt ikke vet alt om enda, feks hørselen ;) ........

mvh
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Jeg har ikke sagt at hørselen er mer eller mindre nøyaktig, bare at hørselen hos et menneske kontra et måleinstrument fungerer helt ulikt.
Hva er det som skiller hørselen fra måleinstrumenter?
Vel det er mange ting. Alt fra ørets anatomiske utforming, både utenpå og inni, til hjernens oppfatning av signalene som det indre øret formidler. Her spiller både miljø og arv inn, og alle er forskjellig.

Om dette er svada, så vet jeg ikke hvilket århundre du lever i. Jeg tror nok du må svelge din sarkasme og spydigheter, og se på mennesket som noe annet enn et målbart instrument.
Hva i alle dager mente du med "Hørselen merker små nyanser, og er forskjellig fra person til person. Det lar seg ikke alltid måle, i hvertfall ikke med de instrumenter og hjelpemidler man har til rådighet nå for tida" da?
At øret skiller seg fra et måleinstrument er jo helt åpenbart. Øret er ekstremt mye dårligere til å måle frekvensgang og lydnivå for å nevne noe.
At hjernen spiller inn når du opplever forskjell på kabler tror jeg så gjerne.

Det er forøvrig ikke meningen å være (veldig) spydig, men det er ikke fritt for at jeg blir litt lei av å se vann prelle av på gjess.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
367
Antall liker
56
Hva i alle dager mente du med "Hørselen merker små nyanser, og er forskjellig fra person til person. Det lar seg ikke alltid måle, i hvertfall ikke med de instrumenter og hjelpemidler man har til rådighet nå for tida" da?
At øret skiller seg fra et måleinstrument er jo helt åpenbart. Øret er ekstremt mye dårligere til å måle frekvensgang og lydnivå for å nevne noe.
At hjernen spiller inn når du opplever forskjell på kabler tror jeg så gjerne.

Det er forøvrig ikke meningen å være (veldig) spydig, men det er ikke fritt for at jeg blir litt lei av å se vann prelle av på gjess.
Jeg mener det som står der, at hørselen ikke lar seg beskrive av måleinstrumenter. Vi kan ikke måle nøyaktig det som hørselen og hjernen oppfatter av lyd, vi har ikke måleenheter eller -instrumenter til å beskrive dette.

Uten hjerne hadde du ikke hatt noen hørsel i det hele tatt! Dermed spiller hjernen inn uansett om det er kabler eller romakustikk det er snakk om.

Jeg skjønner jo at du har stor tro på deg selv og egne kunnskaper, når du slenger ut spydigheter på den måten("vann prelle av på gjess"). Men det er noe som heter "jo mindre man vet, jo mer tror man at man vet"!!?? Legg deg det på minne.

Litt mer ydmykhet, takk. Du har nok ikke fasitsvar, selv om du tror det. Jeg har det heller ikke, men vet i hvertfall hvordan hørselen fungerer sånn noenlunde.
 
B

bamsemann

Gjest
Hva i alle dager mente du med "Hørselen merker små nyanser, og er forskjellig fra person til person. Det lar seg ikke alltid måle, i hvertfall ikke med de instrumenter og hjelpemidler man har til rådighet nå for tida" da?
At øret skiller seg fra et måleinstrument er jo helt åpenbart. Øret er ekstremt mye dårligere til å måle frekvensgang og lydnivå for å nevne noe.
At hjernen spiller inn når du opplever forskjell på kabler tror jeg så gjerne.

Det er forøvrig ikke meningen å være (veldig) spydig, men det er ikke fritt for at jeg blir litt lei av å se vann prelle av på gjess.
Har en kjenning fra gamle øst-tyskland, han er utdannet orgelbygger, han kan høre frekvensgang med utrolig nøyaktighet, han kjøpte et apparatur han påsto hadde en feil ved en viss frekvens, hvor da importør og fabrikant sa at det var umulig å høre det han påsto han hørte. Apparatet ble sendt til fabrikken for nøye analyse ble gjennomført, og akkurat der han sa problemet var, der var det. Fabrikant måtte derfor bøye seg i støvet. At hørselen er mulig å trene opp er helt sikkert. Nå må dere skeptikere være åpne for at det finns andre muligheter enn deres. :-/
 
P

Parelius

Gjest
Apparatet ble sendt til fabrikken for nøye analyse ble gjennomført, og akkurat der han sa problemet var, der var det. Fabrikant måtte derfor bøye seg i støvet. At hørselen er mulig å trene opp er helt sikkert. Nå må dere skeptikere være åpne for at det finns andre muligheter enn deres.  :-/
Dæven, målte de det?
 
P

Parelius

Gjest
Ja de gjorde  det!!!!!!!!!!!!!!!!
Det tror jeg ikke på. Øret er mye mer følsomt enn noe måleapparat. Hva er dette slags knefall for vitenskapelig dogmatikk.
 

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Ja de gjorde det!!!!!!!!!!!!!!!!
Såå... han hørte noe. og noen målte det samme? Whats new? Har du en historie der noen hørte noe, og de ikke kunne måle det?

Edit.. Dumme meg. HFS er jo full av sånne historier.
 
Topp Bunn