Hva som skjer i elektriske overføringer i solide media (les: ledere, halvledere og dielektrika) er svært godt kartlagt viten da det ellers som nevnt i tidligere debatter hadde vært umulig å lage elektriske kretser i utgangspunktet.
En Pentium-4 har 100 millioner transistorer som hver kan skrus av og på inntil 4 milliarder ganger i sekundet, kompleksiteten er enorm og hastigheten likeså. For å få kretser av slikt omfang til å fungere må man ha kunnskap om elektrisk bølgeutbredelse helt ned på atomnivå, man må vite nøyaktig hva som skjer for hver nanometer, for hvert nanosekund. Slike kretser er et vitnesbyrd om at fysikk og elektronikk som vitenskap er virkelighetstro med ekstremt stor nøyaktighet.
Et stereoanlegg er til sammenligning svært banalt og ja, man kan uten problemer simulere og beregne hva en kabel, eller hvilken som helst annen komponent, gjør med signalpropagasjonen. Hvis ikke kunne man ikke laget kretser i det hele tatt, å vite hva som skjer er en forutsetning for alt elektronikkdesign. Som sagt kan man betrakte hver komponent som et måleinstrument, som måler signalet på inngangen og representerer måleresultatet som et nytt signal på utgangen, med et visst avvik grunnet egenstøy og forvrenging. En forsterker tenker ikke, den tar bare det den får. Som sagt, det blir som en mus som fiser 10 kvartaler unna, eller en knappenål som faller i bakken i nabobyen. Er hørselen din så følsom at den oppfatter sånt synes jeg oppriktig synd på deg.
Forøvrig er ikke audiokabler noe man allokerer forskningsressurser til, enkelt og greit fordi det ikke finnes noen problemstilling å forske på. En kabel er en kabel er en kabel, jeg ville ikke brukt flere år av livet på å forske på ingenting, på et ikke-problem, og det tror jeg ikke arbeidsgiveren min ville likt heller. Av de millioner elektronikkrelaterte forskningspublikasjoner man finner i AES og IEEE er null, jeg gjentar: null, om audiokabler. De eneste som forsker på dette er markedsførere som vil finne ut hvor mye penger de kan vri ut av folk. Signaloverføring i kHz-området er et ikke-problem. Et par GHz derimot, da begynner kabling å bli kritisk. Hadde man ikke visst hva som skjer i en kabel, så kunne man ikke realisert høyhastighets dataoverføringer. Og i audioområdet, gitt noenlunde egnede kabeltverrsnitt, så skjer det til alle praktiske formål null og niks.