Hvorfor audiofile frykter målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    timc

    Gjest
    Vi sysler faktisk med tanken om å begynne med 3D lyd på jobben. Interessannt tema.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    orso skrev:
    Kanskje vi snart får 3D lyd. Basert på vitenskap og målinger selvsagt.
    http://videos.nj.com/star-ledger/2010/09/princeton_university_rocket_sc.html
    "This is rocket science." ;D

    Den audiofile sa noe interessant på slutten: "Being an audiophile, of course, I try to find out what's wrong with it. But am I interested? Extremely."

    Er det tilfelle - er vi audiofile på jakt etter det som er feil, ikke det som er rett?

    Jeg er selv fascinert av mulighetene som ligger i å bruke multikanal til en utvidet stereovegg, og ikke til surround - og som jeg har skrevet tidligere i denne tråden (eller var det CD-salgtråden?) tror jeg vi står overfor fantastiske utviklinger innen lydgjengivelse pga mulighetene for overføring av multikanalfiler vha internett til brukere som er interessert i god gjengivelse.

    Og dagens tradisjonelle stereo vil virke som 78-kaker i sammenligning ...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.990
    Antall liker
    38.533
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    timc skrev:
    Valentino skrev:
    timc skrev:
    Valentino skrev:
    En høyttalerkabel med høyere R enn en annen vil løfte en typisk høyttalers output i akkurat det området, ja. Ohms lov.

    Dette må du nesten forklare. Hvorfor vil R verdien ha ulinær påvirkning i akkurat dette frekvensområdet?
    Viser til KJs forklaring.
    Beklager, men jeg ser det fortsatt ikke. Det henvises til Stereophiles simulerte last, men dette er bare èn spesifikk last. Jeg klarer ikke å se at frekvensområdet som blir påvirket er uavhenging av impedanseforløpet til høyttaleren. Dersom høyttaleren var rent resistiv ville det jo ikke skjedd noe, annet enn endring i følsomhet over hele fjøla.
    Økt R fører til avvik i frekvensgang som følger høyttalerens impedanskurve, hvordan den nå enn måtte se ut. Minst endring ved impedanstoppene (resonansfrekvensen for hvert element og evt bassreflekskasse), litt hengekøye mellom hver impedanstopp, og avrulling øverst og nederst. Relativt sett vil det fremheve frekvensbåndene omkring resonansfrekvensene, tilsvarende eq med noen tiendedels dB. Impedanskurvene er ganske ulike fra høyttaler til høyttaler, men det er ikke helt uvanlig for en to-veis høyttaler å ha resonanser ved ca 30 Hz (bassrefleks), 100 Hz (bassdriver) og 1000 Hz (delefilter bass/diskant). For en tre-veis blir det kanskje resonanser ved 20, 50, 200 og 2000 Hz.

    Dessuten vil en induktiv høyttalerkabel kunne gi ørlitegranne gain oppe i diskanten, kanskje ved 9-11 kHz, pga en resonans gjennom kabel og last. Kan beskrives som "luft" og "utklingning" av de som er opptatt av sånt. Nordost og Kimber er eksempler på høyttalerkabler hhv med og uten den induktive resonansen.

    Det er ikke mer mystisk enn det, og derfor behøver det ikke å koste skjorta, heller. Kanskje litt av grunnen til en avsmak mot "målinger" ligger nettopp i at mystisk obskurantisme gir "pricing power"?
     
    T

    timc

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Økt R fører til avvik i frekvensgang som følger høyttalerens impedanskurve, hvordan den nå enn måtte se ut. Minst endring ved impedanstoppene (resonansfrekvensen for hvert element og evt bassreflekskasse), litt hengekøye mellom hver impedanstopp, og avrulling øverst og nederst. Relativt sett vil det fremheve frekvensbåndene omkring resonansfrekvensene, tilsvarende eq med noen tiendedels dB. Impedanskurvene er ganske ulike fra høyttaler til høyttaler, men det er ikke helt uvanlig for en to-veis høyttaler å ha resonanser ved ca 30 Hz (bassrefleks), 100 Hz (bassdriver) og 1000 Hz (delefilter bass/diskant). For en tre-veis blir det kanskje resonanser ved 20, 50, 200 og 2000 Hz.

    Dessuten vil en induktiv høyttalerkabel kunne gi ørlitegranne gain oppe i diskanten, kanskje ved 9-11 kHz, pga en resonans gjennom kabel og last. Kan beskrives som "luft" og "utklingning" av de som er opptatt av sånt. Nordost og Kimber er eksempler på høyttalerkabler hhv med og uten den induktive resonansen.

    Det er ikke mer mystisk enn det, og derfor behøver det ikke å koste skjorta, heller. Kanskje litt av grunnen til en avsmak mot "målinger" ligger nettopp i at mystisk obskurantisme gir "pricing power"?
    Da er jeg helt med. Det var at det ble fremstilt som uavhengig av HT-impedans jeg ikke skjønte.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.307
    Antall liker
    24.922
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da må jeg ha uttrykt meg klønete, timc. Beklager det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn