Hehe.. Godt poeng! Vet ikke hva jeg tenkte der. Full kortslutning! Tvert i mot blir det mer mono når det er mer overhøring.
Når forskjellene mellom kanalene øker blir det mer krøll i vektorskop-bildet.
Gjorde en kjapp test:
Begge deler med rimelig oppbrukt Shure M44-7 skratsjestift, notorisk for dårlig lyd, høy spenning ut og god evne til å holde seg i rillene. Med andre ord: null-fi.
Venstre bildet er med en av de nyere og bedre testplatene på markedet, "The Ultimate Analogue Test LP" kuttet hos Sterling Sound på VMS80 med SX74 hode. Antagelig beste kutteren som er laget. Resultatet ser ikke så værst ut. Testsignalet er en 1kHz tone. Egentlig bølger den litt frem og tilbake. Den lille blippen på høyre nedre side er hakk/støv.
Høyre bildet er fra en (white label) plate som en kompis kuttet og trykket hos et lite Svenskt trykkeri. Hørbar vreng så det holder. Vet ikke om det lå i testtonen han leverte eller om det kom fra kutteutstyret. Der er det ikke en 1kHz tone, men et sveip fra bass til noen kiloHertz. På lavere frekvenser ser det greit nok ut, men så begynner det å ta av etterhvert som tonen stiger oppover og på det værste ser det ut som vist over. Bøyningene varierer etter hvilken frekvens det er. Blippen midt på høre side er igjen hakk/støv.
Regner derfor med det meste av effekten kommer fra platene, men ser ikke bort i fra at utstyret rundt står for en del av resultatet. Skal en del til å ha perfekt matching mellom høyre og venstre kanal på alle frekvenser, både i kuttemaskin og avspillingsutstyr.