Hvorfor dyr streamer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.838
    Antall liker
    6.092
    Jeg har sammenlignet Mac mot Wiim Mini, USB fra Mac og Optisk fra Wiim. Da er det ingen hørbar forskjell hos meg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.132
    Antall liker
    37.107
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mulig, får sjekke ut om det er noen i lokalområdet som har en dyrere streamer for å teste om det blir bedre.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.132
    Antall liker
    37.107
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sammenlignet Mac mot Wiim Mini, USB fra Mac og Optisk fra Wiim. Da er det ingen hørbar forskjell hos meg.
    Hos meg blir lydbildet smalere og mindre detaljert med WiiM Pro vs pc.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Jeg har testfiler for å sjekke at jeg streamer Bit-Perfect til min RME Dac - kanskje produsenter av ditt utstyr har muligheter for det samme?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Har et antall filer med forskjellig sample & bit for å teste



    Når avspillingsopplegget er ok ser det slik ut på dac:

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    2.726
    Har et antall filer med forskjellig sample & bit for å teste



    Når avspillingsopplegget er ok ser det slik ut på dac:


    Disse virker være spesiallaget for RME DAC med denne funksjonen. Jeg har forsøkt de i andre sammenhenger og de blir for korte til å utføre f.eks bit-test test fra streamer hvor vi gjerne vil testen over noen tid slik at man får testet om multitasking OS med disk og nettverksopperasjoner ikke kløner det til for oss.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    2.726
    Mulig, får sjekke ut om det er noen i lokalområdet som har en dyrere streamer for å teste om det blir bedre.
    Beklager, jeg gikk tilbake i tråden og ser jeg missforstod et par ting her. Satt med inntrykk at Wiim Pro hadde målinger som viste S/PDIF og USB hadde ens måledata. Men det var DAC inngang på helt annet apprat som ble referert. Og Wimm Pro har ikke engang USB utgang slik jeg nå forstår det.

    Først bare så vi har en felles grunnforståelse. Slik du benytter streamer som end point for Roon fungerer den kun som såkalt medie transcoder. Altså nettverk til USB eller nettverk til S/PDIF. I begge tilfeller vil lyddriver være involvert om enhet er basert på et OS som Windows eller Linux.

    Nå er det ikke klart for meg hva målet ditt er her? Er det å kaste ut Roon eller Windows PC'n? Om det er siste er et mulig alternativ Ropieee på en RPi4 med USB ut --https://ropieee.org/
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Eventuelt kanskje du kjenner noen i nærområdet som har en slik RME ADI-2 FS dac - og kan låne for å teste avspillings-kjeden?

    Ser det er noen andre dac produsenter som også har laget slike testfiler.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.132
    Antall liker
    37.107
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Beklager, jeg gikk tilbake i tråden og ser jeg missforstod et par ting her. Satt med inntrykk at Wiim Pro hadde målinger som viste S/PDIF og USB hadde ens måledata. Men det var DAC inngang på helt annet apprat som ble referert. Og Wimm Pro har ikke engang USB utgang slik jeg nå forstår det.

    Først bare så vi har en felles grunnforståelse. Slik du benytter streamer som end point for Roon fungerer den kun som såkalt medie transcoder. Altså nettverk til USB eller nettverk til S/PDIF. I begge tilfeller vil lyddriver være involvert om enhet er basert på et OS som Windows eller Linux.

    Nå er det ikke klart for meg hva målet ditt er her? Er det å kaste ut Roon eller Windows PC'n? Om det er siste er et mulig alternativ Ropieee på en RPi4 med USB ut --https://ropieee.org/
    Roon forsvinner ikke, jeg bare undres over at det er hørbar forskjell på streamere slik som WiiM Pro eller pc.
    Jeg kunne likt å teste noe annet vs pcen min siden det er den som låter best her.
    Men det kan være som blir sagt at Windows gjør ett eller annet med lyden. Driveren er Minidsp Flex Asio.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.397
    Antall liker
    22.973
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom jeg husker lærdommen min riktig skal Asio sørge for at Windows' audiodrivere ikke involveres?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Disse virker være spesiallaget for RME DAC med denne funksjonen. Jeg har forsøkt de i andre sammenhenger og de blir for korte til å utføre f.eks bit-test test fra streamer hvor vi gjerne vil testen over noen tid slik at man får testet om multitasking OS med disk og nettverksopperasjoner ikke kløner det til for oss.
    Ja, funker bare med RME dac.

    Mulig DigiCheck kan benyttes for overvåking over tid? (også bare for RME)

    Jeg har ikke utforsket det programmet.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    10.335
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg har en wiim mini og er fornøyd med den. Bitperfect kan den vel imidlertid ikke være, i alle fall ikke nå som jeg bruker eq’en i den.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.132
    Antall liker
    37.107
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så for å konkludere... Etter det jeg har lest på forum så skal der ikke være hørbar forskjell mellom coax og usb på min Minidsp Flex. Likevel hører jeg forskjell mellom WiiM Pro (coax) og nuc-pc (usb) - der sistnevnte låter bedre. Det må da bety at det er forskjell mellom streamere og at WiiM Pro ikke leverer like god kvalitet hos meg.

    WiiM Pro er uansett fantastisk bra til prisen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.397
    Antall liker
    22.973
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du er helt sikker på at musikkdataene som leveres av de to streamerne er prikk like?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.900
    Antall liker
    1.045
    2x4hd gir høyere volum med usb enn optisk her.. vet ikke kor d er for flex
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Ja, begge spilles fra samme sang på roon.
    Lurrer på om en pc kan håndtere streaming fra leverandører som Spotify osv litt annerledes enn en ren streamer.

    Har du sett serien The Playlist på Netflix? De tar opp problemstillingen i en episode der - se gjerne denne tråden hvor jeg skriver om det:


    #499

    Det er nødvendigvis ikke sikkert at du har en kontinuerlig "datastrøm" fra en server et sted - men også finurlige snarveier via andre som streamer og det skippes datapakker osv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.132
    Antall liker
    37.107
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Muligens, bruker ikke Spotify i anlegget.
    Gain er heller ikke lik, den er litt lavere på den som låter best.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Muligens, bruker ikke Spotify i anlegget.
    Gain er heller ikke lik, den er litt lavere på den som låter best.
    Jeg tror ikke Spotify er unik her - de andre gjør det på tilsvarende måter.

    Altså ved buk av pc med større lagringsmuligheter - kan streamerleverandøren ha lagret låten lokalt hos deg - men med en ren streamer, med ikke slike muligheter for lokal lagring, hentes data fra en kombinasjon av andre som streamer og server - med kompromisser "ikke hørbare" pakketap.

    Det kan hende du ikke lytter til "samme" versjon.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.940
    Antall liker
    8.646
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror ikke Spotify er unik her - de andre gjør det på tilsvarende måter.

    Altså ved buk av pc med større lagringsmuligheter - kan streamerleverandøren ha lagret låten lokalt hos deg - men med en ren streamer, med ikke slike muligheter for lokal lagring, hentes data fra en kombinasjon av andre som streamer og server - med kompromisser "ikke hørbare" pakketap.

    Det kan hende du ikke lytter til "samme" versjon.
    Men han skriver at han lytter til lokalt lagret musikk via Roon på begge enheter, da er man vel sikker på at man lytter til det samme?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.552
    Antall liker
    3.996
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke Spotify er unik her - de andre gjør det på tilsvarende måter.

    Altså ved buk av pc med større lagringsmuligheter - kan streamerleverandøren ha lagret låten lokalt hos deg - men med en ren streamer, med ikke slike muligheter for lokal lagring, hentes data fra en kombinasjon av andre som streamer og server - med kompromisser "ikke hørbare" pakketap.

    Det kan hende du ikke lytter til "samme" versjon.
    Spotify har endel strenge copyrights og endel servere, at de skal bruke brukere som en "cache" som om det skulle ha vært torrents hører ikke hjemme noen steder. Om det har vært tilfellet så har man også sett dette enkelt i en brannmur. Lag 3 fungerer heller ikke på denne måten som foreskrevet sånn direkte, datatrafikk på lag 3 så initierer brukeren imot server og får pakker i retur og om man initierer trafikk imot en random bruker så vil dette stoppes i brannmur. Brannmurer er gjerne åpne for utgående trafikk, og stengt for innkommende trafikk (NAT som 99% av alle brukerene har så er det dette som skjer implisit). Spotify vil også bryte endel copyright lover med å ha en torrent løsning, i tillegg til at man ikke kommer til å få en "garantert" båndbredde eller i det hele tatt får spilt av sanger.

    Windows PCer har pr. Default software prosessering av lyd, for å få til hardware så må man tvinge dette inn ved hjelp av codecer og drivere. Klart det er forskjell på software og hardware prosessering, samt oppsampling og nedsampling av signalet og andre ting windows finner på å gjøre. Dette skjer også om man skulle bruke Spotify, i selve Spotify programmet så har man også en god del settings som utgjør noe lydmessig.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.132
    Antall liker
    37.107
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Men han skriver at han lytter til lokalt lagret musikk via Roon på begge enheter, da er man vel sikker på at man lytter til det samme?
    Ikke lokalt lagret, men samme sang på qobuz via roon, bare forskellige endpoint.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Spotify har endel strenge copyrights og endel servere, at de skal bruke brukere som en "cache" som om det skulle ha vært torrents hører ikke hjemme noen steder. Om det har vært tilfellet så har man også sett dette enkelt i en brannmur. Lag 3 fungerer heller ikke på denne måten som foreskrevet sånn direkte, datatrafikk på lag 3 så initierer brukeren imot server og får pakker i retur og om man initierer trafikk imot en random bruker så vil dette stoppes i brannmur. Brannmurer er gjerne åpne for utgående trafikk, og stengt for innkommende trafikk (NAT som 99% av alle brukerene har så er det dette som skjer implisit). Spotify vil også bryte endel copyright lover med å ha en torrent løsning, i tillegg til at man ikke kommer til å få en "garantert" båndbredde eller i det hele tatt får spilt av sanger.

    Windows PCer har pr. Default software prosessering av lyd, for å få til hardware så må man tvinge dette inn ved hjelp av codecer og drivere. Klart det er forskjell på software og hardware prosessering, samt oppsampling og nedsampling av signalet og andre ting windows finner på å gjøre. Dette skjer også om man skulle bruke Spotify, i selve Spotify programmet så har man også en god del settings som utgjør noe lydmessig.
    Anbefaler deg å se den tv-serien jeg omtalte i innlegg ovenfor.

    Men jeg ser ved litt googling at Spotify gikk bort fra P2P i 2014. Vad de andre har gjort vet jeg ikke.


    Men det finnes allikevel muligheter for at det å spille fra local cache, kan gi annerledes resultat enn fra fjernserver.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.940
    Antall liker
    8.646
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ikke lokalt lagret, men samme sang på qobuz via roon, bare forskellige endpoint.
    Takk for oppklaring 👍🏻 så lenge det streames fra samme kilde via Roon, så kan jeg ikke se hvordan man lytter til forskjellig masteringer
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.132
    Antall liker
    37.107
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Takk for oppklaring 👍🏻 så lenge det streames fra samme kilde via Roon, så kan jeg ikke se hvordan man lytter til forskjellig masteringer
    Uansett, blir spennende å teste pc vs WiiM Pro vs Eversolo.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Takk for oppklaring 👍🏻 så lenge det streames fra samme kilde via Roon, så kan jeg ikke se hvordan man lytter til forskjellig masteringer
    Det er ikke forskjellige masteringer.

    Hvis du bruker en pc til musikk streaming lagres det automatisk musikk lokalt i en "Cache". Ved bruk av en ren streamer uten lagringskapasitet gjøres dette ikke.

    For å opprettholde responstid osv kan gjøres det en del kompromisser ved streaming fra fjernserver - som kan medføre en lavere kvalitet på streamingen.

    Kvaliteten kan være høyere ved bruk av lokal cache.

    Anbefaler de som er interessert i problemstillingen - at å se omtalte episode i tv-serien The Playlist på Netflix - og komme tilbake med kommentarer etterpå.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.552
    Antall liker
    3.996
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler deg å se den tv-serien jeg omtalte i innlegg ovenfor.

    Men jeg ser ved litt googling at Spotify gikk bort fra P2P i 2014. Vad de andre har gjort vet jeg ikke.


    Men det finnes allikevel muligheter for at det å spille fra local cache, kan gi annerledes resultat enn fra fjernserver.
    Som jeg nevnte, windows har software prosessering av lyden by default. Om man ikke tukler med codecs og drivere, så vil det bli en resampling av signalet uansett.

    Lokal caching har man uansett når filen lastes ned, om man har dårlig signal den ene gangen eller i løpet av en sang så vil kvaliteten justeres ned for å unngå stopp av avspilling.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    Som jeg nevnte, windows har software prosessering av lyden by default. Om man ikke tukler med codecs og drivere, så vil det bli en resampling av signalet uansett.

    Lokal caching har man uansett når filen lastes ned, om man har dårlig signal den ene gangen eller i løpet av en sang så vil kvaliteten justeres ned for å unngå stopp av avspilling.
    Ja, du nevnte vel noe om torrent bruk også :ROFLMAO:
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mola Mola Tambaqui låter veldig mye bedre her kontra macbook air. Men det kan jo være mange ting som USB mot Room og nettverk.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja, du nevnte vel noe om torrent bruk også :ROFLMAO:
    Når noe er hørbart og ikke målbart er det ofte kunnskapen det skorter på.
    Husker wimp påstod de leverte 16bit, 44,1khz flac som låt helt tragisk. Godt verden har gått videre!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Med dagens måleteknikk, er det nok betydelig mer nærliggende at det man tror man hører, er nettopp det.... noe man tror...
    Målemafien har alltid påstått det ikke er hørbar forskjell mellom streaming og cd. Når det nå i etterkant viser seg at de droppet datapakker for at streaming skulle være raskt nok kan du lure på hvem som er lurt? Anbefaler deg å lytte så slipper du å tro eller bli lurt!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.265
    Antall liker
    11.776
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Droppet datapakker".. i streaming? Du demonstrerer igjen at du ikke forstår bæra av digitalteknikk og internett dataoverføring. Om det faktisk er en forskjell på CD og streaming skyldes det mest sannsynlig forskjeller i datafilene.. Hastigheten i nettverk var stor nok for streaming for mange år siden, - selv om mange kanskje hadde marginal kapasitet inn til heimen, men det er stort sett et ikke eksisterende problem i dag.... jeg hadde 20-30 MBit da jeg hadde nett over kabelTV for flere år siden, og har i dag 120 ( kan få over 1G) på fiberen... og jeg bor i relativt grisgrendte strøk...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.991
    "Droppet datapakker".. i streaming? Du demonstrerer igjen at du ikke forstår bæra av digitalteknikk og internett dataoverføring. Om det faktisk er en forskjell på CD og streaming skyldes det mest sannsynlig forskjeller i datafilene.. Hastigheten i nettverk var stor nok for streaming for mange år siden, - selv om mange kanskje hadde marginal kapasitet inn til heimen, men det er stort sett et ikke eksisterende problem i dag.... jeg hadde 20-30 MBit da jeg hadde nett over kabelTV for flere år siden, og har i dag 120 ( kan få over 1G) på fiberen... og jeg bor i relativt grisgrendte strøk...
    Anbefaler deg å se episode 4 av The Playlist "The Coder"


    Finnes på Netflix.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.265
    Antall liker
    11.776
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man streamer vha Spotify og MP3 får man forvente den kvaliteten og artefacts som nettopp MP3 medfører... det er da ikke retningsgivende for generell streaming. Det forunderlige er jo at jeg regner med at de som har så store problemer med audio streaming også ser film via strømmetjenester - og gjerne i 4K også.. det må jo være umulig hvis man har nettverkshikke ved "lavrate" audio??
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.397
    Antall liker
    22.973
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nappet fra et annet forum:
    I think the fact that there is such a huge visual difference between 480p and 1080p and with large screens even between 1080p and 2160p makes many believe Hi-res audio has to be audibly better than 16/44.1, but CD-quality 16/44.1 already is the same for audio 8K is for video.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    2.726
    Spotify har endel strenge copyrights og endel servere, at de skal bruke brukere som en "cache" som om det skulle ha vært torrents hører ikke hjemme noen steder. Om det har vært tilfellet så har man også sett dette enkelt i en brannmur. Lag 3 fungerer heller ikke på denne måten som foreskrevet sånn direkte, datatrafikk på lag 3 så initierer brukeren imot server og får pakker i retur og om man initierer trafikk imot en random bruker så vil dette stoppes i brannmur. Brannmurer er gjerne åpne for utgående trafikk, og stengt for innkommende trafikk (NAT som 99% av alle brukerene har så er det dette som skjer implisit). Spotify vil også bryte endel copyright lover med å ha en torrent løsning, i tillegg til at man ikke kommer til å få en "garantert" båndbredde eller i det hele tatt får spilt av sanger.

    Windows PCer har pr. Default software prosessering av lyd, for å få til hardware så må man tvinge dette inn ved hjelp av codecer og drivere. Klart det er forskjell på software og hardware prosessering, samt oppsampling og nedsampling av signalet og andre ting windows finner på å gjøre. Dette skjer også om man skulle bruke Spotify, i selve Spotify programmet så har man også en god del settings som utgjør noe lydmessig.
    Så vidt jeg kan lese av eldre poster på nett benyttet faktisk Spotify i sin spede barndom torrentteknologien ved å la kundene også fungere som tjenere. Slik som Microsoft også gjør med Windows update.

    Dette gjalt dog ikke mobile enheter og trolig heller ikke for connector'n. Trolig avsluttet for mange år siden, og pga bedre personvern i dag trolig vært implementert med et brukervalg hvor man kunne velge bort funksjonen fra Spotify programmet for PC.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn