Må bare si jeg ikke orker lese så mye teori, men dette med lydlokalisering i virkeligheten, skjønner jeg dreier seg om at ørene opplever forskjell i lydintensitet, og forskjell i arrival time for lyden dersom lydkilden er usymmetrisk plassert i forhold til ørene, også forskjell avhengig av om lyden må gå gjennom hode/ vev for å nå ørekanal, refleksjoner fra ulike kroppsdeler osv. Dette er jo vel og bra, og det er altså forskjellen i lyden som oppfanges av hørselen venstre/ høyre som brukes til å lokalisere lyd. Dette med intensitet og forsinkelse er jo noe som også brukes i stereoinnspillinger har jeg forstått, nettopp for å lage fantomlyd med en viss plassering på akse venstre/ høyre, og akse fremme/ bak. Og så hevdes det at når man tweaker frekvensen i anlegget så kan man senke/ løfte enkelte instrumenter? Mulig det.
Da jeg fikk en skikkelig cd- spiller (egentlig DVD- spiller) i 2001, eksperimenterte jeg lite grann med forsiktig diskant- eller bassløft, men selv om lyden forandret seg, så ble den ikke mer detaljert eller bedre på annet vis, fant jeg ut. (Brukte riktignok hodetelefoner da) Mulig jeg prøvde dette litt rundt 2003 også, med ordentlige høyttalere, men det husker jeg ikke..I hvert fall konkluderte jeg litt med at dette med tonekontrolltweaking ikke hadde så mye for seg. Mulig jeg også ble påvirket lite grann av at jeg registrerte at high- end forsterkere sjelden hadde tonekontroller, og dersom de hadde det, var brosjyrene raske med å påpeke at de var implementert slik at de ikke påvirket lyden negativt (skitnet til signalet, om du vil). Dessuten, om man leser på internett hva tonekontroller er godt for, så er det slikt som å bedre litt på dårlige innspillinger, lage litt brillians (lys lyd om du vil) ved å fremheve diskanten, kanskje tilpasse bassen til rommet. Altså ikke de HELT store tingene.
Er som sagt lenge siden, og kan selvfølgelig prøve å gjøre noen forsøk igjen. Håper ikke høyttalerne kan ta skade av det, kan de? For mye energi i diskanten, for eksempel? Greier det seg med hodetelefoner? De kan jeg plugge rett i forforsterkeren.
Men om det så er hovedsakelig denne frekvensbalansen som gir de lydmessige endringene (og jeg tar feil):
-Tenk at jeg har noen høyttalere med en ruglete frekvenskurve (som varierer med flere dB opp og ned fra midtstreken (eller regresjonslinjen eller hva det nå blir..))
-Og så setter jeg disse høyttalerne i rommet på en egentlig ganske uvitenskapelig måte. Man får refleksjoner og romforsterkninger alle veier..
-Og disse kablene jeg bruker har forskjellige frekvenskurver som er forskjøvet fra hverandre med noen tidels dB eller så. (Her kan man blande inn hvordan de reagerer ulikt på det de er tilkoblet for å gjøre det fullkomment komplisert)
Hvis dette er situasjonen (som for meg), så vil det jo være helt tilfeldig om en gitt kabel bringer deg nærmere en rett frekvenskurve (er ikke dette idealet?) enn en annen kabel. Altså ville det være helt tilfeldig hvilken kabel som var best, om du så sammenlignet Clas Ohlson og Nordost Odin. Hvis en flyttet litt på høyttalerne, ville plutselig kanskje den andre kabelen bli best! Nå har jeg nøye sammenlignet 3 forskjellige signalkabler og 4 forskjellige høyttalerkabler, og lyden har fulgt prisen, for å si det sånn. Så da antar jeg det er iboende egenskaper i kablene som avgjør, og ikke tilfeldige systemavhengigheter.
Har for øvrig funnet ut at økt lydkvalitet fra kabler er av samme karakter som økt lydkvalitet fra komponenter. Det vil si at man får samme typer av forbedring med kabler som fra komponenter. Orker ikke nå skrive en utledning om alt jeg kan huske å ha erfart ved bytte av kabler og komponenter noen gang, men siden endringene ved komponentbytter har mest med bedring av forvrengningsformer å gjøre, og jeg har opplevd mye av de samme forbedringene ved kabelbytter, ledes jeg til å tro at det er en slags forvrengning som blir redusert når man bytter til bedre kabler
.
Ser at Pedal har invitert deg på test. Håper du er obs på at det kan være nærmest kul umulig å høre forskjell på en dyr kobberkabel og en sølvkabel som koster en del tusenlapper mer. Selv i et anlegg til et par hundre tusen bestående av høykvalitetsmerker (egen erfaring).
Var for øvrig en test her om strømkabler, om du så det, der det ble konkludert med at jo bedre komponenter en har, jo mindre behov har en for påkostede strømkabler. Dette er jo en parallell til den kabelteorien din om feilkonstruerte produkter. Det er mulig dette stemmer for strømkabler, men ikke andre kabler, gjelder å holde tungen bent i munnen her! Da kan jeg ta dette som en bekreftelse på at jeg har veldig gode komponenter, siden jeg klarer meg med lakriskabler for strøm. Kan jo prøve andre strømkabler, men orker i grunnen ikke mase så mye med dette nå, og er forsåvidt komfortabel med å være strømkabelfornekter på ubestemt tid.