Hvorfor ender alltid kabeltrådene opp i krangling/skittkasting?

Virker ikke dette noe rart?

  • Er moderatorene for slepphende?

    Stemmer: 0 0.0%
  • Burde man bare bruke et kabelmerke alle sammen?

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    83

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.061
Antall liker
1.444
Sted
Trondheim
musicus skrev:
OAlex skrev:
musicus skrev:
OAlex skrev:
Folk er forskjellige, og det er forståelig at ikke alle ønsker å få sine lytteinntrykk dissekert og ugyldiggjort i enhver sammenheng. Men det er jo ikke et problem idag?
...og ett enda mindre problem hadde det vært om folk visste å holde de respektive diskusjonen i sine respektive hjørner....
Men det er kanskje meningen at man fritt skal begynne og synse å surre der også, men da skrikes det til serru om å holde slikt der det hører hjemme, men andre veien, puuffh...

mvh
Et merkelig innlegg.. Dette er jo ikke noe problem, og så vil du at problemet skal være enda mindre?
Vel Lars Erik har skjønt hva jeg mente, se deg litt mer rundt så kanskje du oppdager noe du til nå ikke har sett.

mvh
Jeg kunne selvfølgelig bedt Lars Erik forklare hva du mente, men det er nå enklere å spørre deg. Er det slik at du ikke kan frambringe eksempler (helst mer enn ett) på at problemene du henviser til eksisterer?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.465
Antall liker
37.464
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kabeldragern skrev:
Den som i fullt alvor hevder at kabler ikke kan låte forskjellig på forskjellig utstyr er enten døv, har notoriske dårlige musikkører eller framfører sin religiøse kabeloverbevisning.
Det er det da heller ingen som hevder. Ser du noen? I så fall, ser du det fortsatt hvis du leser innlegget en gang til, litt grundigere?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kabeldragern skrev:
Den som i fullt alvor hevder at kabler ikke kan låte forskjellig på forskjellig utstyr er enten døv, har notoriske dårlige musikkører eller framfører sin religiøse kabeloverbevisning.
Så sant vi holder kabler med filteregenskaper, dårlig elektronikk som lar seg påvirke av kabler og muligens elektrostater så er det altså ingen blindtester eller målemessige resultater som tilsier at det er noen forskjeller. Så da burde man kanskje vurdere om det man hører kan være påvirket av annet enn reelle forskjeller.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.779
Antall liker
17.779
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
I utgangspunktet så viser det vel at det er veldig mange som lar seg engasjere i dette temaet og det er jo en bra ting. Det hadde jo vært kjedelig er om alle hadde vært helt likegyldige!

Så er det vel sånn at det er mange misjonærer der ute som på død og liv vil at andre skal mene/tro det samme som de. Tross alt bedre det en ingen debatt. Så kan jo de som ikke ønsker å mene så mye finne frem popcornet og enjoy the show :)

OU812
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
Kabeldragern skrev:
Den som i fullt alvor hevder at kabler ikke kan låte forskjellig på forskjellig utstyr er enten døv, har notoriske dårlige musikkører eller framfører sin religiøse kabeloverbevisning.
Så sant vi holder kabler med filteregenskaper, dårlig elektronikk som lar seg påvirke av kabler og muligens elektrostater så er det altså ingen blindtester eller målemessige resultater som tilsier at det er noen forskjeller. Så da burde man kanskje vurdere om det man hører kan være påvirket av annet enn reelle forskjeller.
Har for egen del utført blindtester som bekrefter forskjeller på kabler. Har selvsagt vurdert om forskjellene er innbildning. Har forlengst konstatert at det ikke er det.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.413
Antall liker
20.262
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ser ut til at det fortsatt ikke går an å forstå at teknikk diskuteres på teknikk-sidene.
Der kan man tømme ut all sin viten og "viten", uten at det fortstyrrer de som vil diskutere lytteerfaringer. Enkelt og greit.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
orso skrev:
Kabeldragern skrev:
Den som i fullt alvor hevder at kabler ikke kan låte forskjellig på forskjellig utstyr er enten døv, har notoriske dårlige musikkører eller framfører sin religiøse kabeloverbevisning.
Så sant vi holder kabler med filteregenskaper, dårlig elektronikk som lar seg påvirke av kabler og muligens elektrostater så er det altså ingen blindtester eller målemessige resultater som tilsier at det er noen forskjeller. Så da burde man kanskje vurdere om det man hører kan være påvirket av annet enn reelle forskjeller.
Har for egen del utført blindtester som bekrefter forskjeller på kabler. Har selvsagt vurdert om forskjellene er innbildning. Har forlengst konstatert at det ikke er det.
Det er jo interessant 65finger, men blir alikevel vanskelig å forholde seg til når det ikke gjort under kontrollerte former. Og man kan heller ikke utelukke feilkilder eller noen av kablene faktisk hadde filteregenskaper. Man er tilbake til utgangspunktet.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.419
Antall liker
11.283
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
lars_erik skrev:
Hovedproblemet er moderator på disse sidene, som er sterkt partisk. Hadde han vært nøytral, hadde mye av kranglingen vært borte.
Dette er det du har kommet fram til? Hovedproblemet for krangling.
Jeg regner med det er meg du tenker på... Og hvilket parti tar jeg? Slår jeg ned på meningene til de som hører forskjell på kabler? Eller de som ikke gjør det?
Gi meg i tilfelle eksempler.
Jeg kan gi hint når tråden(e) beveger som litt for mye til OT... Her har vi alle ansvar. Og det hviler i utgangspunktet et spesielt ansvar for bransjeaktører som til og med forhandler endel produkter som blir omtalt.
Selvsagt har jeg meninger selv i visse tråder. Det skal være meningsutvekslinger i tråder. Hadde folk blitt kneblet som det i flere tilfeller blir bedt om hadde HFS dødd en stille død.
Om det foregår regelbrudd så er det opp til moderatorene å avgjøre det. Her lærer vi hele tiden og vi gjør feil kanskje daglig... Dette går på følelser til den enkelte om han føler seg f.eks. krenket eller ikke. Dette er og blir vanskelig.
I utgangspunktet (ideelt) burde det nesten ikke vært nødvendig å moderere noe som helst men det har vist seg at enkelte tråder får fram det mest primitive i oss. Det er beklagelig og vi har hovedansvar hver enkelt av oss.

Å skylde på moderatorer er som å skylde på politi for all kriminalitet som eksisterer. Eller helsevesen for at folk blir syke.

Jeg er glad for meningsforskjeller. Jeg er også opptatt av etterettlighet. Det er viktig. Så om jeg kan være en bidragsyter for etteretlighet både i tråder og hva tråder handler om er jeg stolt av det.

Noe som oppleves mest i slike "krangletråder" er direkte nedlatenhet. Her syndes det begge veier og mer til ene eller andre siden avhengig av hvordan du ser det. Noen ser det kun fra ene siden og jeg må innrømme at i nevnte kabeltest i vg tråd ble jeg skuffet over noen meget aktive og flotte medlemmer av HFS. Hvordan de som sterke bidragsytere på sentralen gikk ut veldig nedlatende ovenfor andre medlemmer med annet ståsted og mening enn de selv. Det var ikke bra ... synes jeg....


EDIT: Inntil videre så står det "Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå. "
i beskrivelsen til kabelhjørnet. Da holder vi oss til det.
Det er godt mulig som Høvdingen har nevnt at dette vil endres med HFS3.. Det vil tiden vise.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.413
Antall liker
20.262
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
^Nå er jeg langt fra alene om å mene det.

Roysen startet en egen tråd angående det emnet.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63084.0.html

musicus skrev:
lars_erik skrev:
musicus skrev:
OAlex skrev:
musicus skrev:
OAlex skrev:
lars_erik skrev:
gormj skrev:
lars_erik skrev:
Asbjørn skrev:
Tro det eller ei, men for meg er det et poeng å forsøke å forstå hvordan ting virker og hvordan subjektive lytteopplevelser henger sammen med objektive fenomener og tekniske løsninger. Man forstår gjerne mer ved å diskutere med andre som ser saken fra ulike vinkler. Så er det tydeligvis noen som føler at det er en provokasjon mot deres verdensbilde, men det kan jo ikke jeg noe for.
Helt greit det. Ikke noe problem. Men hold det på teknikk-sidene. Det er der det hører hjemme.
Her oppleves det som misjonering.
Så faktaopplysning er misjonerende, mens synsing (eller mer politisk korrekt: deling av lytteopplevelser) er ikke misjonerende. Fascinerende! Dersom HFS3 får en "ignorer-funksjon", blir det ikke Asbjørn jeg markerer, for å si det sånn.
Så lenge man ikke blander skitt og kanel, burde det gå bra. Finner man ikke deling av lytteopplevelser relevante; holde seg unna!
Samme som at teknikk diskuteres i fred på teknikk-sidene. Så enkelt er det!
Så lytteopplevelser bør ikke relateres til fysikk eller teknologi? Er det din mening?
Nå kan han sikkert svare selv, men det er kanskje ett poeng i hva man ønsker for svar når man poster de her og ikke på tech hjørnet, der nettopp ja, fysikken og teknologien bak kan diskuteres uten subjektive synsinger, her bør man kunne dele subjektive opplevelser uten å nødvendigvis blande inn de to nevnte aspektene, er det så vanskelig å skjønne, eller?

mvh
Folk er forskjellige, og det er forståelig at ikke alle ønsker å få sine lytteinntrykk dissekert og ugyldiggjort i enhver sammenheng. Men det er jo ikke et problem idag?
...og ett enda mindre problem hadde det vært om folk visste å holde de respektive diskusjonen i sine respektive hjørner....
Men det er kanskje meningen at man fritt skal begynne og synse å surre der også, men da skrikes det til serru om å holde slikt der det hører hjemme, men andre veien, puuffh...

mvh
Vi får vel begynne å spamme teknikk-trådene an mass. Da skal du se moderator reagerer også.
Det er kanskje det som burde vært gjort, men de mest skrikete googlestuderte trolla ville vel holdt kjeft, det er letter å rope på bevis her enn opp til bevis der...
Den partiske modereringen er ett kapittel for seg som jeg knapt gidder snakke om, dessverre...

mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.419
Antall liker
11.283
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja det er pr.nå 2 av 91 som stemmer at moderatorene er for slepphendte så du fant en til.
Kan fint leve med det. Jeg tror det er enda en til ihvertfall. Om over 50% synes det blir helt feil kan vi kanskje snakke. Da må vi se på hele moderasjonen under et hele. Vi gjør ikke alle til lags uansett. Noen vil alltid føle at ting blir feil. Slik er det.

EDIT: Roysen har startet flere tråder etc. tidligere f.eks. om at han ikke liker HFS i den form det er.
De første innleggene hans har han redigert til å omhandle mer "overordnet" hvordan moderatorer skal opptre. Et helt betimelig spørsmål og kunne gi grobunn til en god diskusjon.

Jeg har bevisst ikke kommentert noe i den tråden.......enda....
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
65finger skrev:
orso skrev:
Kabeldragern skrev:
Den som i fullt alvor hevder at kabler ikke kan låte forskjellig på forskjellig utstyr er enten døv, har notoriske dårlige musikkører eller framfører sin religiøse kabeloverbevisning.
Så sant vi holder kabler med filteregenskaper, dårlig elektronikk som lar seg påvirke av kabler og muligens elektrostater så er det altså ingen blindtester eller målemessige resultater som tilsier at det er noen forskjeller. Så da burde man kanskje vurdere om det man hører kan være påvirket av annet enn reelle forskjeller.
Har for egen del utført blindtester som bekrefter forskjeller på kabler. Har selvsagt vurdert om forskjellene er innbildning. Har forlengst konstatert at det ikke er det.
Det er jo interessant 65finger, men blir alikevel vanskelig å forholde seg til når det ikke gjort under kontrollerte former. Og man kan heller ikke utelukke feilkilder eller noen av kablene faktisk hadde filteregenskaper. Man er tilbake til utgangspunktet.
Poenget var å detektere forskjeller mellom 2 signalkabler. det gble konstatert. hvilken kabel som var "best" ble ikke konstatert. den ene kablen var silkeisolerte gull-ledereog den andre var teflon-isolerte sølvledere. dette forsøket var for min egen del og jeg fikk svar. Det er selvsagt mulig at forsøket ikke var gyldig men det var svært overbevisende. byttet tilfeldig også kanal
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.413
Antall liker
20.262
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Ja det er pr.nå 2 av 91 som stemmer at moderatorene er for slepphendte så du fant en til.
Kan fint leve med det. Jeg tror det er enda en til ihvertfall. Om over 50% synes det blir helt feil kan vi kanskje snakke. Da må vi se på hele moderasjonen under et hele. Vi gjør ikke alle til lags uansett. Noen vil alltid føle at ting blir feil. Slik er det.
Mange som ikke gidder stemme. B.la. jeg.
Hva du personlig kan leve med, er heller ikke poenget. Poenget er at som moderatör må man være nøytral.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.419
Antall liker
11.283
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvis du ikke vil vi skal ha noen mening om noe som helst må nok HFS klare seg uten moderatorer er jeg redd. Vel i mange tilfeller går sikkert det fint.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:
Ja det er pr.nå 2 av 91 som stemmer at moderatorene er for slepphendte så du fant en til.
Kan fint leve med det. Jeg tror det er enda en til ihvertfall. Om over 50% synes det blir helt feil kan vi kanskje snakke. Da må vi se på hele moderasjonen under et hele. Vi gjør ikke alle til lags uansett. Noen vil alltid føle at ting blir feil. Slik er det.
Mange som ikke gidder stemme. B.la. jeg.
Hva du personlig kan leve med, er heller ikke poenget. Poenget er at som moderatör må man være nøytral.
Poenget er vel at du oppfatter en hver som ikke positivt støtter ditt standpunkt (hva nå det enn er), som en motstander, og derfor ikke som nøytral. Du burde kanskje tenke litt gjennom hva ditt bidrag på sentralen består i..? Utover å slenge dritt.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg er uenig i at moderatorer modererer for mye, eller modererer feil, eller at de ikke skal være part i diskusjoner.
Å være moderator er en utakknemlig jobb, og vi skal være glad at det er noen som vil ha den jobben.

Hvis og/eller når moderator går langt over streken da vil det alltid være mange som hyler ut (=gir beskjed), og her på Hifisentralen er det ikke så mange som er misfornøyd med moderatorer (tror jeg), og da får dere heller leve med at alt ikke går til deres favør.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.413
Antall liker
20.262
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Hvis du ikke vil vi skal ha noen mening om noe som helst må nok HFS klare seg uten moderatorer er jeg redd. Vel i mange tilfeller går sikkert det fint.
Du mener du reagerer likt mot begge "fronter"?
Hva med hentydninger om ufoer, religion, scientiologi osv? De blir som oftest stående, mens reaksjonene på slikt ofte blir moderert.
IMO viser det ikke nøytralitet. Derimot viser det at man tar parti.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.545
Antall liker
7.248
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:
Hvis du ikke vil vi skal ha noen mening om noe som helst må nok HFS klare seg uten moderatorer er jeg redd. Vel i mange tilfeller går sikkert det fint.
Du mener du reagerer likt mot begge "fronter"?
Hva med hentydninger om ufoer, religion, scientiologi osv? De blir som oftest stående, mens reaksjonene på slikt ofte blir moderert.
IMO viser det ikke nøytralitet. Derimot viser det at man tar parti.
Rapportér innlegg du finner uakseptable til moderatorene, da. Det er sikkert det som skjer med de andre.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.419
Antall liker
11.283
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilken type er jeg da LE?
Hvilken leir tilhører jeg? , siden jeg er så grusom og tar parti. Iflg. deg er jeg faktisk det aller største problemet i slike tråder.
Lyger jeg? Bruker jeg ufint språk? Truer jeg?... Jeg har da ihvertfall meninger om ting og prøver å være konstruktiv.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.855
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:
Ja det er pr.nå 2 av 91 som stemmer at moderatorene er for slepphendte så du fant en til.
Kan fint leve med det. Jeg tror det er enda en til ihvertfall. Om over 50% synes det blir helt feil kan vi kanskje snakke. Da må vi se på hele moderasjonen under et hele. Vi gjør ikke alle til lags uansett. Noen vil alltid føle at ting blir feil. Slik er det.
Mange som ikke gidder stemme. B.la. jeg.
Hva du personlig kan leve med, er heller ikke poenget. Poenget er at som moderatör må man være nøytral.
Så du vil med andre ord at en moderator på HFS ikke skal få diskutere sin hobby som alle andre? Det blir direkte urimelig og man kan fort ende opp med den situasjonen at ingen vil påta seg ansvaret det er å være moderator under slike vilkår. Det at man må være litt forsiktig som moderator sier seg selv, men derifra til å frata dem retten til å uttrykke sin subjektive mening blir helt feil.

Kabeldiskusjonene blir må mange måter så veldig subjektive og når det samtidig er viktigere å angripe person enn sak så sier det seg selv at det hele ender opp som en usakelig krangel.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Mange som ikke gidder stemme. B.la. jeg.
Kjære, søte deg. Du gidder å kjøre en serie innlegg i denne avstemningstråden om at partiskhet ( ::)) hos moderatorene er hovedårsaken til ufred i landet, men du gidder ikke å stemme på det?

Fins du på ordentlig, eller er du en karakter jeg har funnet på for moro skyld?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.306
Antall liker
4.672
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Ser ut til at det fortsatt ikke går an å forstå at teknikk diskuteres på teknikk-sidene.
Der kan man tømme ut all sin viten og "viten", uten at det fortstyrrer de som vil diskutere lytteerfaringer. Enkelt og greit.
Når blei kabelhjørnet definert som teknikkfri sone?

«Kabelhjørnet: Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå.»

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.465
Antall liker
37.464
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:
Ja det er pr.nå 2 av 91 som stemmer at moderatorene er for slepphendte så du fant en til.
Kan fint leve med det. Jeg tror det er enda en til ihvertfall. Om over 50% synes det blir helt feil kan vi kanskje snakke. Da må vi se på hele moderasjonen under et hele. Vi gjør ikke alle til lags uansett. Noen vil alltid føle at ting blir feil. Slik er det.
Mange som ikke gidder stemme. B.la. jeg.
Hva du personlig kan leve med, er heller ikke poenget. Poenget er at som moderatör må man være nøytral.
Spillereglene er ganske enkle her. Hvis du mener at et innlegg bryter med regelverket og alminnelig folkeskikk, kan du rapportere det til moderator for vurdering. Hvis moderator ikke er enig med deg, kan du enten ta det opp under "kommentarer til forumet" eller sende en PM til Høvdingen. Hvis Høvdingen heller ikke er enig med deg, er det du som tar feil i tolkningen av reglene, og da får du enten finne deg i det eller gå et annet sted.

Hvis du i stedet velger å bruke plass i tråd etter tråd på å klage på moderators "partiskhet" er du ihvertfall grundig off-topic. Dette er ikke stedet for å diskutere moderatorer og forumregler. Det er et annet område av forumet. Merkelig at en som er så opptatt av at vi andre diskuterer riktig tema på riktig sted ikke greier å forstå det.

Sitat fra "Regelverk for bruk av Hifisentralen":
Det er moderatorene til enhver tid som avgjør om det foreligger regelbrudd eller ikke. Hvis du har kommentarer til en eventuell moderering som er utført kan dette tas opp under "Kommentarer til forumet", og det er ikke tillatt å kommentere slike saker under andre kategorier på forumet.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.0.html
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jøss. Er det ikke lov å diskutere teknikk utenfor teknikkhjørnet? I så fall må jeg melde milde måne, søte sildsuppe og dra meg baklengs inn i fuglekassa.

Er vi en minoritet, vi som mener at hifi er tekniske innretninger laget for å gjengi musikk?

Forøvrig skyldes kranglingen her inne at folk flest har et sterkt ønske om å få rett. Sammen med et tema uten universelt aksepterte beviser for objektiv sannhet må det ende med bråk. Derfor både leser og skriver jeg sjelden i kabelhjørnet.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.121
Antall liker
6.668
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Har aldri blitt moderert eller forsøkt på å bli det. Har heller ikke spekulert i om jeg kan bli reddet av moderator dersom jeg trår over streken. Jeg er også total likegyldig til hva de mener og hvordan deres meninger er i forhold til mine egne. Dersom man prøver å passe mindre på andre og mer på seg selv og sin opptreden så vil neppe moderatorer trenge å være så tilstede som barnevakter.
At ting går over styr i noen utvalgte tråder er vel strengt tatt at man går rimelig fort tom for gode argumenter og starter å gnåle om det samme om og om igjen, eller starter med en annen taktikk for å vippe meningsmotstandere av pinnen. Førstnevnte kan være svært masete og sistnevnte kan være ufattelig underholderne synes nå jeg.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.919
Antall liker
29.401
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Mange som ikke gidder stemme. B.la. jeg.
Hva du personlig kan leve med, er heller ikke poenget. Poenget er at som moderatör må man være nøytral.
Jeg blir helt matt.

Hvis du virkelig mener at nøytral= være enig med deg, da er det kanskje på tide å løfte hodet over (eget) navlelo-nivå!

mvh

Edit: Jeg lurer av og til hva agendaen din er på kabelhjørnet. Jeg kan huske et innlegg hvor du gratulerte et annet medlem med å ha torpedert en kabeltråd. Er det det du ønsker, å sørge for at enhver tråd som du ikke liker blir stengt/undertrykket? I så fall forstår jeg godt at du er misfornøyd med modereringen.
 
M

musicus

Gjest
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:
Ja det er pr.nå 2 av 91 som stemmer at moderatorene er for slepphendte så du fant en til.
Kan fint leve med det. Jeg tror det er enda en til ihvertfall. Om over 50% synes det blir helt feil kan vi kanskje snakke. Da må vi se på hele moderasjonen under et hele. Vi gjør ikke alle til lags uansett. Noen vil alltid føle at ting blir feil. Slik er det.
Mange som ikke gidder stemme. B.la. jeg.
Hva du personlig kan leve med, er heller ikke poenget. Poenget er at som moderatör må man være nøytral.
IMO, burde en moderator moderer ihht trådens tema, og ikke egen overbevisning, for å holde trådens tema flytende som den røde tråden i temaet.
Så får heller hver side av gjerde ha sine kjepphester.

mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.419
Antall liker
11.283
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er riktig musicus...Svar i "sikkert den tråden" du sikter til ble gjort der. Bare søk opp mine siste innlegg.
Vi tilstreber forøvrig minimal moderasjon for nettopp ikke å kneble meninger. Det er både for og imot det men jeg mener det er mest positivt. Så får vi heller leve med litt "røft" miljø en gang i blant.
Moderasjon i tråder der vi har vært en aktiv deltager i utgangspunkt ikke ønskelig. Jeg har tidligere spurt andre i korpset om moderering. Vi er så få og dette lar seg ikke alltid gjøre. Da må det modereres i utgangspunkt i regelverk og netikette uavhengig av trådens tema. Å ønske en tråd til å omhandle mer Topic er nok ønskelig for alle. Jeg husker ikke at vi har moderert (noen av oss - men jeg er selvsagt subjektiv her) i henhold til egen overbevisning temamessig.

Send meg gjerne pm på slikt.


Noen vil føle det slik tydligvis selv om det ikke er tilfelle.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:
Hvis du ikke vil vi skal ha noen mening om noe som helst må nok HFS klare seg uten moderatorer er jeg redd. Vel i mange tilfeller går sikkert det fint.
Du mener du reagerer likt mot begge "fronter"?
Hva med hentydninger om ufoer, religion, scientiologi osv? De blir som oftest stående, mens reaksjonene på slikt ofte blir moderert.
IMO viser det ikke nøytralitet. Derimot viser det at man tar parti.
Nå blir jo bortimot alle dine inlegg stående, hvorav ingen er konsturktive, og alle er grettent oppgulp og klaging. Har du noen gang prøvd å argumentere for dine meninger i det hele tatt?
 
M

musicus

Gjest
KJ skrev:
lars_erik skrev:
Ser ut til at det fortsatt ikke går an å forstå at teknikk diskuteres på teknikk-sidene.
Der kan man tømme ut all sin viten og "viten", uten at det fortstyrrer de som vil diskutere lytteerfaringer. Enkelt og greit.
Når blei kabelhjørnet definert som teknikkfri sone?

«Kabelhjørnet: Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå.»

mvh
KJ
Ikke gjør dette til noe det ikke er, ingen har meg bekjent forsøkt erklære kabelhjørnet for teknikkfri sone, som du og andre her mer eller mindre flåsete hevder, men man skal ikke ha vært lenge her for å oppdage at eks; to som diskuterer sine erfaringer med en gitt kabel blir inn/utspillt av en googletekniker som hardnakket hevder og slenger inn i diskusjonen at det er tull det de driver med og observasjonene deres kvalifiserer for mental undersøkelse, vedkommende bruker mer el mindre halvstuderte sannheter å slå de i hodet med for å hevde at han har rett, man behøver ikke være skarpeste kniven i skuffen for å skjønne at det tar fyr i hele diskusjonen etter dette innhoppet, er det så vanskelig for noen å la heller de to få diskutere sine opplevelser uten slik innblanding som ikke gangner tråden (jeg forutsetter at de har startet en tråd med en slik diskusjon for øyet)
Da må det vel være bedre for alle, inkl googleteknikeren å ta med seg påstandene/spmene sine og få de svar han søker på tech hjørnet, kan ikke skjønne at dette er så vanskelig å respektere/praktisere, men det er kanskje en greiere måte for mange å fremheve seg selv ved å tråkke på andre (deres meninger)..det er kanskje for kjedelig på det hjørnet, hvilket får meg å lure på manges deltagelse i dette hjørnet, kan noen forklare meg hvorfor så mange bruker så mye tid på noe de alikevel ikke hører forskjell på?
For meg er det optimal idioti og sløsing med tid, noen burde få seg ett liv...

mvh
musicus som foruroligende mange ganger er enig med KJ 8)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Så får dere slutte å mobbe lars_erik... DET er iallefall noe en moderator bør kunne ordne opp i... :p.. At han sier mye hårreisende som jeg er uenig i gir meg ikke rett til å være med i dette kollektive hylekoret . Så også med endel andre som jeg ser som oppegående individer her... :(.. Igonorans er ofte den beste dominans ;)
 
M

musicus

Gjest
HCS skrev:
Så får dere slutte å mobbe lars_erik... DET er iallefall noe en moderator bør kunne ordne opp i... :p.. At han sier mye hårreisende som jeg er uenig i gir meg ikke rett til å være med i dette kollektive hylekoret . Så også med endel andre som jeg ser som oppegående individer her... :(.. Igonorans er ofte den beste dominans..
Veldig godt poeng!

mvh
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
musicus skrev:
KJ skrev:
lars_erik skrev:
Ser ut til at det fortsatt ikke går an å forstå at teknikk diskuteres på teknikk-sidene.
Der kan man tømme ut all sin viten og "viten", uten at det fortstyrrer de som vil diskutere lytteerfaringer. Enkelt og greit.
Når blei kabelhjørnet definert som teknikkfri sone?

«Kabelhjørnet: Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå.»

mvh
KJ
Ikke gjør dette til noe det ikke er, ingen har meg bekjent forsøkt erklære kabelhjørnet for teknikkfri sone,
Og her har vi kanskje ett eksempel på hvorfor det blir opphetet. Vi leser/ tolker så forskjellig.
Jeg leser i det første quotede innlegget nettopp, som også KJ gjør ser det ut til, at teknikk ikke har noe å gjøre i andre soner enn tech-hjørnet.
Musicus leser det annerledes.

Jeg skal ikke påstå hvem som tolker rett, men betydningen av det som står blir helt forskjellige til tross for at nøyaktig de samme ordene leses av begge parter.
 
M

musicus

Gjest
Holmium skrev:
musicus skrev:
KJ skrev:
lars_erik skrev:
Ser ut til at det fortsatt ikke går an å forstå at teknikk diskuteres på teknikk-sidene.
Der kan man tømme ut all sin viten og "viten", uten at det fortstyrrer de som vil diskutere lytteerfaringer. Enkelt og greit.
Når blei kabelhjørnet definert som teknikkfri sone?

«Kabelhjørnet: Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå.»

mvh
KJ
Ikke gjør dette til noe det ikke er, ingen har meg bekjent forsøkt erklære kabelhjørnet for teknikkfri sone,
Og her har vi kanskje ett eksempel på hvorfor det blir opphetet. Vi leser/ tolker så forskjellig.
Jeg leser i det første quotede innlegget nettopp, som også KJ gjør ser det ut til, at teknikk ikke har noe å gjøre i andre soner enn tech-hjørnet.
Musicus leser det annerledes.

Jeg skal ikke påstå hvem som tolker rett, men betydningen av det som står blir helt forskjellige til tross for at nøyaktig de samme ordene leses av begge parter.
Give the man some slack, les ikke alt som svart hvitt :), det handler vel mye om å holde en viss orden i respektive tråder, eks som jeg skrev i posten over her...

mvh
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Ignorans er den beste dominans.
Nettopp. Er det ikke bedre å ignorere innlegg dere ikke mener høre hjemme i kabeltrådene enn å skrike etter moderator, rope på strengere regler, ønske seg innleggene dit pepperen gror (teknikk-hjørnet).

Synes forøvrig det er ufint å bruke begrepet mobbing i denne sammenheng. Når dere forventer og krever at andre skal holde kjeft i "deres" tråder må dere tåle motbør.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.291
Antall liker
240
Torget vurderinger
1
Selv om jeg oppfatter meg selv som en "subjektivitist" og lar øra bestemme, så leser jeg Asbjørn og hans likesinnede innlegg med stor interesse, og prøver å tenke over det de skriver, og noen ganger ta lærdom av det.

Ingen tvil om at de har mange gode innlegg ;) vi er nok litt for mye på hver vår halvdel av banen, vi bør nok være mer åpne på begge sider om hva den andre parten opplever og skriver om.

Destiny.. :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det er i hovedsak selvhevdende og halvstuderte røvere som kaller seg "objektivister" som fyrer løs her inne med såkalt "seriøs forskning" som en av hersketeknikkene. Asbjørn er et hederlig unntak. Jeg begriper ikke at folk kan kalle seg "objektivister" når de så til de grader har "bestemt" seg på forhånd på hva fasiten er.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
musicus skrev:
Give the man some slack, les ikke alt som svart hvitt :), det handler vel mye om å holde en viss orden i respektive tråder, eks som jeg skrev i posten over her...

mvh
Agree.

Siterer meg selv fra tråden om moderators rolle (utheving kun her):
Holmium skrev:
Jeg synes tekniske parametre (uansett produkt osv) skal kunne diskuteres utenfor tech-hjørnet, men ingen synsinger i tech-hjørnet. Men da skal man også tolerere at noen har andre oppfatninger og meninger uten å kunne henvise til tester, vitenskaplige dokumenter osv. Men man skal være forsiktig med å påstå at sine meninger er fakta, sanheten osv. Da må man tåle å bli utfordret på det. Mye enig med flere andre her at bare man formulerer seg som feks "jeg opplevde at" osv er veldig greit.
Enkel måte å unngå tekniske sider, om man ønsker det, av et emne kan jo være å ha emnetittel lik feks :"Lytteerfaring: Cardas Golden ref". Da er saken grei og jeg tror ikke man vil oppleve særlig mye støy.

Er heller ikke helt enig i at man i hvert enkelt tilfelle må ha hørt den spesifikke komponenten for å uttale seg. Man kan tross alt ha erfaring med tilsvarende produkter, man kan henvise til andres publiserte erfaringer, andre modeller i samme serie osv for å kunne indikere en antatt karakteristikk med det omtalte produktet. Men gjør oppmerksom på at man ikke har erfaring med det spesifikke produktet.
Skal man ha hørt alt og i tillegg ta hensyn til matching spesifikt så kan ytterst få uttale seg om noe som helst, for de samme komboene har jo ytterst få hatt. Legg på rommet som komponent og ingen kan i realiteten uttale seg om noe.
Det er ikke dermed sagt at man skal uttale seg om alt, for mye har veldig mange fint lite grunnlag for å uttale seg om. Og da skal man la være.

Og det er like lov å være uenig som uenig. Men gi saklig begunnelse, unngå å kritisere personen og respekter også om noen ber deg om nærmere forklaring.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.061
Antall liker
1.444
Sted
Trondheim
musicus skrev:
Holmium skrev:
musicus skrev:
KJ skrev:
lars_erik skrev:
Ser ut til at det fortsatt ikke går an å forstå at teknikk diskuteres på teknikk-sidene.
Der kan man tømme ut all sin viten og "viten", uten at det fortstyrrer de som vil diskutere lytteerfaringer. Enkelt og greit.
Når blei kabelhjørnet definert som teknikkfri sone?

«Kabelhjørnet: Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå.»

mvh
KJ
Ikke gjør dette til noe det ikke er, ingen har meg bekjent forsøkt erklære kabelhjørnet for teknikkfri sone,
Og her har vi kanskje ett eksempel på hvorfor det blir opphetet. Vi leser/ tolker så forskjellig.
Jeg leser i det første quotede innlegget nettopp, som også KJ gjør ser det ut til, at teknikk ikke har noe å gjøre i andre soner enn tech-hjørnet.
Musicus leser det annerledes.

Jeg skal ikke påstå hvem som tolker rett, men betydningen av det som står blir helt forskjellige til tross for at nøyaktig de samme ordene leses av begge parter.
Give the man some slack, les ikke alt som svart hvitt :), det handler vel mye om å holde en viss orden i respektive tråder, eks som jeg skrev i posten over her...

mvh
Da er det vel passende å gjenta spørsmålet jeg stilte lars_erik i svar #167:
Så lytteopplevelser bør ikke relateres til fysikk eller teknologi? Er det din mening?
 
M

musicus

Gjest
gormj skrev:
Ignorans er den beste dominans.
Nettopp. Er det ikke bedre å ignorere innlegg dere ikke mener høre hjemme i kabeltrådene enn å skrike etter moderator, rope på strengere regler, ønske seg innleggene dit pepperen gror (teknikk-hjørnet).

Synes forøvrig det er ufint å bruke begrepet mobbing i denne sammenheng. Når dere forventer og krever at andre skal holde kjeft i "deres" tråder må dere tåle motbør.
Hvorfor kan ikke en googletekniker holde seg unna en tråd der det diskuteres opplevelser og ikke det tekniske ved kablers målinger osv? Er det ikke bedre å ta det til techhjørnet, eller mener du at man bare kuppe en tråd med ot tjafset sitt, bare fordi man mener de andre er på jordet?

mvh
 
M

musicus

Gjest
OAlex skrev:
musicus skrev:
Holmium skrev:
musicus skrev:
KJ skrev:
lars_erik skrev:
Ser ut til at det fortsatt ikke går an å forstå at teknikk diskuteres på teknikk-sidene.
Der kan man tømme ut all sin viten og "viten", uten at det fortstyrrer de som vil diskutere lytteerfaringer. Enkelt og greit.
Når blei kabelhjørnet definert som teknikkfri sone?

«Kabelhjørnet: Her kan alt av kabling til hifi og surround diskuteres. Hold en hyggelig tone selv om uenigheter vil oppstå.»

mvh
KJ
Ikke gjør dette til noe det ikke er, ingen har meg bekjent forsøkt erklære kabelhjørnet for teknikkfri sone,
Og her har vi kanskje ett eksempel på hvorfor det blir opphetet. Vi leser/ tolker så forskjellig.
Jeg leser i det første quotede innlegget nettopp, som også KJ gjør ser det ut til, at teknikk ikke har noe å gjøre i andre soner enn tech-hjørnet.
Musicus leser det annerledes.

Jeg skal ikke påstå hvem som tolker rett, men betydningen av det som står blir helt forskjellige til tross for at nøyaktig de samme ordene leses av begge parter.
Give the man some slack, les ikke alt som svart hvitt :), det handler vel mye om å holde en viss orden i respektive tråder, eks som jeg skrev i posten over her...

mvh
Da er det vel passende å gjenta spørsmålet jeg stilte lars_erik i svar #167:
Så lytteopplevelser bør ikke relateres til fysikk eller teknologi? Er det din mening?
Om ikke du har skjønt kontentan til nu, tror jeg dessverre jeg avstår(ps, svaret er besvart godt nok imo, i svar #169) nu kaller livet utenfor kabelhjørnet...

mvh
 
Topp Bunn