+1Espen R skrev:I denne tråden stiller jeg også spørsmål ved moderne industridesign. Hvordan fungerer dette?
Jeg har en CD spiller fra 1985 hvor transporten fungerer helt glimrende i dag i 2009. Når de klarte dette den gangen, hvordan er det i det hele tatt mulig at man ikke alltid får dette til i 2009 når man har 25 års erfaring å bygge på. I tillegg har man Pc-verktøyer for produktutvikling hinsides hva man hadde i 1985. Jeg er undrende.
Sikkert ikke, men jeg syntes jeg fikk en lissepasning og måtte nesten slå til .HCS skrev:Hehehe.... Hvem sa noe om dyr hifi? Er noen lettstøtt her ? ;D...totte skrev:YESSSSSSSS....Endelig en slik lettstøtt fyr til... Har en råd til dyr hifi så bør en få ha eiegleden i fred fred også... God lørdag!HCS skrev:Å bli kallt "dum,lettlurt" direkte og indirekte på en ellers god lørdagsformidag synes jeg er litt annerledes for å si det mildt...
Den der er ikke helt presis.... De har også spart seg til problemer for eiere gjennom dårlige drivverk...BigSwifty skrev:Det stemmer ikke at man må fylle dyre bokser med ræl for å tjene penger. McIntosh lager svært mye av innmaten i sine apparater selv (jeg har vært på fabrikken og sett med egne øyne). De er et av de få selskapene som gjør det bra, selv i disse trange tider.
Og de har gjort det i 60 år.
Den byggekvaliteten som McIntosh oser av bidrar veldig mye til min eierglede - gleden over å eie noe som ikke bare låter fantastisk, men som er bygget av folk med lidenskap for det de driver med. Charlie Randall, adm. dir. fortalte meg at snitt-ansettelsestiden på de som jobbet på fabrikken nå var over 20 år.
Sånt blir det kvalitet av og det mener i hvert fall jeg det er verdt å betale for.
Ta ballen og ikke mannen neste gang da...totte skrev:Sikkert ikke, men jeg syntes jeg fikk en lissepasning og måtte nesten slå til .HCS skrev:Hehehe.... Hvem sa noe om dyr hifi? Er noen lettstøtt her ? ;D...totte skrev:YESSSSSSSS....Endelig en slik lettstøtt fyr til... Har en råd til dyr hifi så bør en få ha eiegleden i fred fred også... God lørdag!HCS skrev:Å bli kallt "dum,lettlurt" direkte og indirekte på en ellers god lørdagsformidag synes jeg er litt annerledes for å si det mildt...
Går ut fra at du sikter til Mc201, som var plaget av støy fra drivverket? Så vidt jeg vet, bruker Mc Denon drivverk - altså ikke noe "jalla" kvalitet akkurat (både Denon og McIntosh er eid av DM Holdings). Tror problemet oppstod da McIntosh prøvde å kjøre drivverket opp i hastighet for å laste signalet inn i en buffer, og det fungerte visst ikke så bra. Feilen er rettet på senere modeller.Audio Optimum skrev:Den der er ikke helt presis.... De har også spart seg til problemer for eiere gjennom dårlige drivverk...BigSwifty skrev:Det stemmer ikke at man må fylle dyre bokser med ræl for å tjene penger. McIntosh lager svært mye av innmaten i sine apparater selv (jeg har vært på fabrikken og sett med egne øyne). De er et av de få selskapene som gjør det bra, selv i disse trange tider.
Og de har gjort det i 60 år.
Den byggekvaliteten som McIntosh oser av bidrar veldig mye til min eierglede - gleden over å eie noe som ikke bare låter fantastisk, men som er bygget av folk med lidenskap for det de driver med. Charlie Randall, adm. dir. fortalte meg at snitt-ansettelsestiden på de som jobbet på fabrikken nå var over 20 år.
Sånt blir det kvalitet av og det mener i hvert fall jeg det er verdt å betale for.
mvh
Jeg er generelt godt fornøyd med byggekvaliteten til både Linn og T+A. I min CD 1240 R sitter det et Philips CDM 12.5 drivverk. Jeg har ingen teknisk innsikt, men er opptatt av at utstyret skal holde mange år. Hvor stille skuffen går ut og inn før CD'en begynner å spille er på sett og vis ikke så viktig og trenger ikke nødvendigvis være et tegn på dårlig kvalitet. Som en tidligere har nevnt kan en DVD-spiller til 300 kr ha en stillegående skuff.Imperial skrev:Ok ok, dette er en digg tråd, da tar vi å foreslår produkter som er billigere enn de vi har ankepunkter mot
og de MÅ da ha bedre komponenter på innsiden og låte ... like bra, som ett minstemål!
Sett igang!
Husker på 70 og 80-tallet da Infinity speakers var state-of the art. Men så ble det vist nye eiere som forsøkte å skummme fløten av det gode merkenavnet ved å bygge merkenavnet nedover i pris. Og så ble infinty synonymt med "skjit". Men det siste 10-året er vel merkenavnet på vei oppover igjen (til en viss grad)?OKA skrev:Dersom spørsmålet er hvorfor enkelte produsenter av dyrt hifi-utstyr lager svært dyrt utstyr, i små serier, uten tilsvarende høy byggekvalitet er det egentlige svaret: at de kommer unna med det!
Nå har vel de fleste produsenter kun deleproduksjon i 8 år etter at produktet har forlatt transportbånd.... Ta Wadia som et eksempel... Firmaet er overdratt til et annet selskap og med konflikter til tidligere underleverandører som gjør livet til et H....... hvis det skulle bli problemer..tintoretto skrev:Jeg er generelt godt fornøyd med byggekvaliteten til både Linn og T+A. I min CD 1240 R sitter det et Philips CDM 12.5 drivverk. Jeg har ingen teknisk innsikt, men er opptatt av at utstyret skal holde mange år. Hvor stille skuffen går ut og inn før CD'en begynner å spille er på sett og vis ikke så viktig og trenger ikke nødvendigvis være et tegn på dårlig kvalitet. Som en tidligere har nevnt kan en DVD-spiller til 300 kr ha en stillegående skuff.Imperial skrev:Ok ok, dette er en digg tråd, da tar vi å foreslår produkter som er billigere enn de vi har ankepunkter mot
og de MÅ da ha bedre komponenter på innsiden og låte ... like bra, som ett minstemål!
Sett igang!
Det er overraskende å lese om Krell og MacIntosch som jeg trodde var noe av det mest robuste som finnes. Det er ikke nødvendigvis slik at billigkomponenter er utilstrekkelige etter min mening. Tenk bare på utviklingen innen IT og nettverksspillere. Selv en billig boks som Squeezebox gjør en god jobb når den er koblet opp med en god dac. Det kommer selvfølgelig an på hvilke komponenter vi snakker om. Det virker uforståelig hvis så tunge aktører vi snakker om her nedprioriterer helt vitale deler som utgjør forskjellen på en levetid på 5 og 15 år.
Fisher prøvde seg også på dette, med samme resultat. Og det vil forundre meg mye om ikke andre følger etter..Espen R skrev:Husker på 70 og 80-tallet da Infinity speakers var state-of the art. Men så ble det vist nye eiere som forsøkte å skummme fløten av det gode merkenavnet ved å bygge merkenavnet nedover i pris. Og så ble infinty synonymt med "skjit". Men det siste 10-året er vel merkenavnet på vei oppover igjen (til en viss grad)?OKA skrev:Dersom spørsmålet er hvorfor enkelte produsenter av dyrt hifi-utstyr lager svært dyrt utstyr, i små serier, uten tilsvarende høy byggekvalitet er det egentlige svaret: at de kommer unna med det!
Sony sin topp CD/SACD spiller og en haug med lydkort/DACer. Lynx TWO-B avspilt fra PC med Asio er selvfølgelig kvalitativt bedre enn Krellen.Imperial skrev:Ok ok, dette er en digg tråd, da tar vi å foreslår produkter som er billigere enn de vi har ankepunkter mot
Sett igang!
mvh
Ja, slik er det jo bare...Regner med at du har hørt alle disse orso? Det har ikke jeg, derfor må jeg evt velge å tro på deg siden du "vet" dette.... 8)orso skrev:Sony sin topp CD/SACD spiller og en haug med lydkort/DACer. Lynx TWO-B avspilt fra PC med Asio er selvfølgelig kvalitativt bedre enn Krellen.Imperial skrev:Ok ok, dette er en digg tråd, da tar vi å foreslår produkter som er billigere enn de vi har ankepunkter mot
Sett igang!
mvh
orso skrev:Jo, bare hyggelig HCS. En Lynx Aurora 8 er enda vassere målemessig enn Two-B og fremdeles en god del rimeligere enn Krellen. Eller hva med en heimasnikret ESS Sabre DAC.
Gode tanker det der orso... . Hva med endel dynamiske høytalere, har ikke de egenlyd pga kassen elementene er i ? Og målinger sier til tider lite om hvordan ting høres ut i ei normal stue.. "EGEN"-lyd kan det vel kanskje og kalles med all ratting/eq som enkelte driver å søler til lydbildet med også... ;Dorso skrev:Lyd er subjektiv HCS. I tillegg spiller matching en viktig rolle. Kan godt hende man vil foretrekke en Audio Note eller EC DAC.
Sitter frekvensgangen, har jeg derimot stor tro på elektronikk med minst mulig egenlyd. Da tror jeg målinger i grunnen kan være et fint verktøy.
Ja, enig i dine poenger her. Til tider litt vanskelig å kunne se om et komponent varer i en lang stund. Men helt klart enig i at det er en uting når/hvis såkallt highend produsenter bruker dårlige løsninger som ikke varer. Det er ikke alt dyrt som er bra, men jommen er det endel billig som er ræva ;Dnovgarod skrev:Å vurdere lydkvaliteten på en spiller/dac/forsterker...osv. kan vel bli litt på siden i denne tråden..? Her var det vel ren mekanisk/elektronisk kvalitet som var temaet, eller?
At f.eks. Krell eller en annen High-end-produsent skulle velge et billig "plast" drivverk av hensyn til lydkvalitet, er vel heller tvilsomt, tror du ikke (HCS)?
Som orso sier, så er lydkvaliteten nokså subjektiv, men ren mekanisk kvalitet/holdbarhet er et parameter som lett kan etterprøves og tallfestes... Holder drevet/potmeteret/displayet/bryteren i 5, 10, 15 eller 20 år?
Om "utviklingskostnadene" og prisen på "innpakkningen" blir for høy til å benytte seg av kvalitetskomponenter, er vi da villige til å kjøpe produktet..? For noen er svaret ja, for meg og mange med meg, tror jeg svaret blir et rungende nei!
True that!HCS skrev:Ja, enig i dine poenger her. Til tider litt vanskelig å kunne se om et komponent varer i en lang stund. Men helt klart enig i at det er en uting når/hvis såkallt highend produsenter bruker dårlige løsninger som ikke varer. Det er ikke alt dyrt som er bra, men jommen er det endel billig som er ræva ;Dnovgarod skrev:Å vurdere lydkvaliteten på en spiller/dac/forsterker...osv. kan vel bli litt på siden i denne tråden..? Her var det vel ren mekanisk/elektronisk kvalitet som var temaet, eller?
At f.eks. Krell eller en annen High-end-produsent skulle velge et billig "plast" drivverk av hensyn til lydkvalitet, er vel heller tvilsomt, tror du ikke (HCS)?
Som orso sier, så er lydkvaliteten nokså subjektiv, men ren mekanisk kvalitet/holdbarhet er et parameter som lett kan etterprøves og tallfestes... Holder drevet/potmeteret/displayet/bryteren i 5, 10, 15 eller 20 år?
Om "utviklingskostnadene" og prisen på "innpakkningen" blir for høy til å benytte seg av kvalitetskomponenter, er vi da villige til å kjøpe produktet..? For noen er svaret ja, for meg og mange med meg, tror jeg svaret blir et rungende nei!
Tror heller jeg ville ha valgt en PC/Mac, Lynx AES16e og DAD AX24.....Imperial skrev:Hva med denne CD riggen:
En "DAS" HDD på en Terrabyte med cd image filer... (Rett i EMT + rett i Mac).
En emt-studiotechnik 986 R Pro CD spiller/Drev med HDD innebygd. (Alternativt Bladelius Embla..)
Antelope Rubidium + distributor + Grimm CC1(Brukt som xlr-xlr "buffer") + Prism Orpheus (trenger en macbook i tillegg....) + Z-Systems Z-qualizer
+ MSB Dac III (med Diamond, I.H.C.U, 32x + 384khz_UP, Passiv PRE)...
En mann rapporterer om problemer med sin Krell EVO-505 SACD player.Espen R skrev:I denne tråden stiller jeg også spørsmål ved moderne industridesign. Hvordan fungerer dette?
Jeg har en CD spiller fra 1985 hvor transporten fungerer helt glimrende i dag i 2009. Når de klarte dette den gangen, hvordan er det i det hele tatt mulig at man ikke alltid får dette til i 2009 når man har 25 års erfaring å bygge på. I tillegg har man Pc-verktøyer for produktutvikling hinsides hva man hadde i 1985. Jeg er undrende.
------------Espen R skrev:Produktutvikling i dag tror jeg mye består i å gjøre ting billigere.
På jobben har vi papirhåndkleautomater fra en av de største leverandørene i norge. Du vet...sånn der boks som står på veggen og når du drar ut ett papir, kommer det ut ett nytt papirklar til nestemann. En helt mekaniske sak, en hvit plastkoks med plastdeler innvendig.
Disse er av leverandøren blitt byttet 3 ganger i løpet av de siste 18 månedene. Hver gang har vi fått en ny og forbedret utgave. Men når jeg stilte et spørsmål til leverandøren om hvor vanskelig det kan være i det 21 århundre å lage en papirautomat når dem klarte det på 60- og 70-tallet, da ble det stilt...
Vedkommende som uttaler seg på audioasylum har hatt vedvarende problemer med transporten. Transporten er selve "motoren" i spilleren. Hvorfor kompromisse med det viktigste? Krell har i nær fortid puttet dårlige transporter i relativt høyt prisede spillere. Hvorfor gjør dem det? Hvorfor ikke bare sette inn en god transport i en digitalspiller som i US er prissatt til 10.000 dollars. Hvorfor ikke heller spare inn på aluminiumen/stålet i kabinettet? og antall umbracoskruer?RoDa skrev:En mann rapporterer om problemer med sin Krell EVO-505 SACD player.Espen R skrev:I denne tråden stiller jeg også spørsmål ved moderne industridesign. Hvordan fungerer dette?
Han sier ikke hva problemene er, men antyder at de er most or all transport-related.
Etter det kommer noen og forteller at det sitter et Kina-drivverk der?
Ut fra dette klarer du å lage denne tråden....
Du sier at du ikke ønsker å diskutere lydkvalitet, bare sammenheng mellom kostpris og utsalgspris?
Hva er så kostprisen på resten av denne spilleren? Kan den hende at kompromisset angående drivverk er gjort for å makse andre deler?
Eller er det ingen som har skrevet noe om det på hirezforumet ennå...?
Dessuten. Hvis det ikke betyr en dritt lydmessig, hvorfor i all verden skulle de bruke mer penger på drivverk??
Fremer om SACD-standard:
"Conclusions
Krell claims that the SACD Standard offers "every bit of detail" available on an SACD. After spending some months with it, I tend to agree. Krell claims "extended bandwidth." Again, I agree. Krell claims that the Standard is an "exceptional value." I more than agree. For $4000, you get an outstanding CD player and a superb-sounding SACD player that has exceptional bass extension, control, and rhythmic surefootedness. The Standard's resolution of detail, dynamics, high-frequency extension, and soundstaging were also notable, and its overall presentation was musically and viscerally exciting without being bright, mechanical, or overly analytical. The Standard is an exciting-sounding, musically compelling player that rocks. Yet it also offers the delicacy, detail, and harmonic purity demanded by classical music.
What's more, you get fully balanced two-channel operation and surround-sound capabilities, though if you're not using full-range speakers all around, you'll have to provide your own bass management. You also get a choice of sonic contouring filters. Given that my reference Musical Fidelity Tri-Vista SACD player offers neither multichannel operation nor balanced stereo outputs nor multiple filter options and costs $2500 more, the Krell SACD Standard is a highly desirable bargain."
Kaplan om denne spilleren du mener er upålitelig:
"The other minor problemin fact, now it's vanishedis that the disc transport in some early units had problems. In my sample, a small number of discs skipped in places. I'm told that, in some other cases, and again on only a few discs, the first few seconds of a track or two were snipped off. The problem, I'm told, has been fixed. Certainly my replacement unit, which I've had for many weeks now, has run flawlessly.
Conclusion
Through its CAST outputs, the Krell Evolution 505 is the best CD player I've ever heard in my housemaybe the best I've ever heard, period. I found its sound jaw-droppingly superb."
Atkinson om den samme:
"The actual jitter level was very low, however, at 331 picoseconds peakpeak, with data-related components at the residual level.
Overall, this is excellent measured performance."
EDIT: Spørsmålet om kost kontra utsalg er nyttig å stille. Men dette må da være relatert til lydkvalitet i tillegg?
Din guru i Sveits, er kostprisen på hans modifikasjoner relatert direkte til kostprisen på materialet?
Hvis noen kan vise deg at rotta på trafoen egentlig ikke koster mer å lage enn en pose med sand, ville sandposen gjort samme nytten på trafoen? Du kjøper Bybee uten anelse om hva de koster eller hva som finnes inni, men det er greit?
R
Nei. Men det skulle ikke forundre meg at antall kjøpere som får problemer med Evolution 505 spilleren kanskje blir å nærme seg prosentandelen som hadde problemer med Krell Standard SACD spilleren.Imperial skrev:Har du ett annet eksempel? På en annen eier av lik spiller? Med problem?
Nå er det ingen som betviler evnene til guruen i Sveits... vi vet han er verd den tittelen.!
mvh