Hvorfor er dyr HiFi så billig?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.271

Psstt...se på bildet av Krell spilleren: se på antall umbracoskruer...skal snakke til underbevisstheten om at dette er soliditet! ;D

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
6
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
I denne tråden stiller jeg også spørsmål ved moderne industridesign. Hvordan fungerer dette?
Jeg har en CD spiller fra 1985 hvor transporten fungerer helt glimrende i dag i 2009. Når de klarte dette den gangen, hvordan er det i det hele tatt mulig at man ikke alltid får dette til i 2009 når man har 25 års erfaring å bygge på. I tillegg har man Pc-verktøyer for produktutvikling hinsides hva man hadde i 1985. Jeg er undrende.
+1

Jeg skrur høyttalerterminalene hardt til, trykker play på cd-spillern før skuffen er lukket helt igjen, flytter på komponenter etter å ha fått dem i hus, og bruker mye eget utstyr når jeg en gang i mellom snurrer plater for øldrikkende og dansende bytrøndere. For et par uker siden opplevde jeg at den nye mixeren/midi-kontrolleren knela - fullstendig! Det skulle liksom være state of the art greier. 25 laks er småpenger for mange her, men for en DJ-mixer er det en del - og jeg har tenkt at det var da besyndelig at sakene ikke var bedre skrudd sammen. Jeg anser meg selv for å være en ung mann (slutten av 20-årene), men noen ganger lurer også jeg på om verden var bedre før!

Er klar over at mitt innlegg kan oppfattes som en smule OT, siden det er snakk om top-of-the-line DJ-utstyr og ikke ren hi-fi. Likevel mener jeg det er relevant - og belyser prinsippet om at man gjerne forventer at nye og dyre saker er bedre enn gammelt/billig utstyr.

Skuffet, men langt fra motløs :)
Ha en strålende lørdag!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.871
Det stemmer ikke at man må fylle dyre bokser med ræl for å tjene penger. McIntosh lager svært mye av innmaten i sine apparater selv (jeg har vært på fabrikken og sett med egne øyne). De er et av de få selskapene som gjør det bra, selv i disse trange tider.

Og de har gjort det i 60 år.

Den byggekvaliteten som McIntosh oser av bidrar veldig mye til min eierglede - gleden over å eie noe som ikke bare låter fantastisk, men som er bygget av folk med lidenskap for det de driver med. Charlie Randall, adm. dir. fortalte meg at snitt-ansettelsestiden på de som jobbet på fabrikken nå var over 20 år.

Sånt blir det kvalitet av og det mener i hvert fall jeg det er verdt å betale for.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.190
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Slike foretak som Mcintosh overlever. Andre som "lurer" forbrukerne forsvinner.

Slik skal det være.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
totte skrev:
HCS skrev:
Å bli kallt "dum,lettlurt" direkte og indirekte på en ellers god lørdagsformidag synes jeg er litt annerledes for å si det mildt...
YESSSSSSSS....Endelig en slik lettstøtt fyr til... Har en råd til dyr hifi så bør en få ha eiegleden i fred fred også... God lørdag!
Hehehe.... Hvem sa noe om dyr hifi? Er noen lettstøtt her ? ;D...
Sikkert ikke, men jeg syntes jeg fikk en lissepasning og måtte nesten slå til ;).

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hvis råvarekostnadene utgjør en vesentlig del av salgssumen så er det mye å hente på å putte inn billige deler. Hvis de innkjøpte drivverkene, printkortene etc selv ved valg av høy kvalitet utgjør en beskjeden andel er det lite å tjene og mye å tape på å plukke simpleste sort byggematerialer, med mindre kundegruppen man henvender seg til er som skjærer.

Er det produsenter som undervurderer kundene eller kunder som overvurderer produsentene?

A

Audio Optimum

Gjest
BigSwifty skrev:
Det stemmer ikke at man må fylle dyre bokser med ræl for å tjene penger. McIntosh lager svært mye av innmaten i sine apparater selv (jeg har vært på fabrikken og sett med egne øyne). De er et av de få selskapene som gjør det bra, selv i disse trange tider.

Den byggekvaliteten som McIntosh oser av bidrar veldig mye til min eierglede - gleden over å eie noe som ikke bare låter fantastisk, men som er bygget av folk med lidenskap for det de driver med. Charlie Randall, adm. dir. fortalte meg at snitt-ansettelsestiden på de som jobbet på fabrikken nå var over 20 år.

Sånt blir det kvalitet av og det mener i hvert fall jeg det er verdt å betale for.
Den der er ikke helt presis.... De har også spart seg til problemer for eiere gjennom dårlige drivverk...

mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.271
EMM Labs tidligere singelbox SACD spiller har jo i statene vært prissatt til typisk 9995 grønne. Nå har EMM Labs kommet med en ny singelbox SACD spiller ...og prisen har steget tl 18400 grønne. Forskjellen er at den nye har Teac/Eoteric drivverk + en del forbedringer i digital/analogseksjonen. Men en prisstigning på 8400 grønne tilskrives nok hovedsakelig drivverket, tipper jeg.

Prisforskjellen kan i bilbransjen sammenlignes med at man (i USA) byttet ut den 4-sylindrede bensinmotoren på 110 hester som leveres som standardmotoren, med et råskinn av en V6er med 240 hk. Umiddelbart ser det ut som om man i bilbransjen får langt mer igjen for kronene. ::)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
totte skrev:
HCS skrev:
totte skrev:
HCS skrev:
Å bli kallt "dum,lettlurt" direkte og indirekte på en ellers god lørdagsformidag synes jeg er litt annerledes for å si det mildt...
YESSSSSSSS....Endelig en slik lettstøtt fyr til... Har en råd til dyr hifi så bør en få ha eiegleden i fred fred også... God lørdag!
Hehehe.... Hvem sa noe om dyr hifi? Er noen lettstøtt her ? ;D...
Sikkert ikke, men jeg syntes jeg fikk en lissepasning og måtte nesten slå til ;).
Ta ballen og ikke mannen neste gang da... ;)

A

Audio Optimum

Gjest
Denne tråden har nok rot i en større virkelighet, men det som gjør den unyansert er denne stadige Hooliganismen rundt produktbrand som frigjør det ene brandet og setter ett annet renomert produkt i den største skammekroken... I denne omgang Krell....

Lytefrie produkter finnes det overhodet uansett prisklasse.????

Mvh

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
La oss se på et mulig scenario:

Du er ekspert i forsterker design, du kan alt om konstruksjoner og beregninger, i det hele tatt du er hovedkompetansen i bransjen og bestemmer deg brått - Jeg skal starte et firma som lager verdens beste forsterkere! DU skaffer en anselig kapital og går i gang!

Hva oppdager du? Alle design er brukt før, noen små endringer kan du gjøre, men alt er i bunn og grunn gjort. Ok - du bestemer deg for å bruke verdens beste komponenter. Men igjen, hva oppdager du? For det første er alle verdens beste produkter allerede brukt. Du bestemmer deg for å bruke ALLE i samme forsterker! Hva oppdager du da? Att phillips, Sony, Samsung og alle de andre også bruker noen av disse og kjøper i enorme kvanta - med tilhørende rabatter mens du som er en liten bedrift må betale full pris! DU bestemmer deg for å få spesielutviklet noen kjernekomponenter! Men, igjen, svinedyrt!

Hva står vi tilbake med da? Håndarbeid, noen utvalgte gode komponenter, et gammelt, men litt fikset opp design og pris, pris, pris.......

Siste skanse er da å beregne en brutal pris, lage et aparte design og håpe det beste. NB! Nettbrønn og audio tilkoblinger MÅ være av aller beste +++ type. Oooops, holdt på å glemme, det må være et gammeldags power design med blytunge trafoer. De veier alltid greiene. Det er dette de ser på .........

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Ok ok, dette er en digg tråd, da tar vi å foreslår produkter som er billigere enn de vi har ankepunkter mot
og de MÅ da ha bedre komponenter på innsiden og låte ... like bra, som ett minstemål!

Sett igang! :D

mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Pris og kvalitet tror jeg er relativt uavhengige størrelser. Et rimelig drivverk trenger ikke bety dårligere kvalitet. Hadde en jalla Sony CD-spiller tidligere, og den streiket aldri - i løpet av de 15 årene jeg hadde den. Jeg tviler på at Sony-en hadde særlig dyrere drivverk enn Krell-en. Jeg hadde også en McIntosh 201 på hjemlån. Kvaliteten på drivverket var grunnen til at jeg ikke valgte den. Den hadde en faretruende ulelyd ved avspilling. Har hørt andre som har vært nødt til å skifte drivverk på 201-en også. Den spilleren jeg har nå, en Audio Aero Capitole, benyttet et fancy drivverk fra Philips CD-Pro2 serie, og dette drivverket streiket for et par år siden. Nå har jeg skiftet drivverket til den siste generasjon CD-Pro2 og ikke hatt noe problemer med spilleren etterpå. Man kan selvsagt kritisere Krell for manglende kvalitetskontroll. Det samme gjelder antakelig for mange andre merker, også McIntosh og Audio Aero.

Opplevde selv ingen problemer med drivverket på 505 etter lenger tids test. Men lyden på 505-en er meget bra, den beste lyden jeg har hatt hjemme fikk jeg fra Krell 505.

Mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.871
Audio Optimum skrev:
BigSwifty skrev:

Den der er ikke helt presis.... De har også spart seg til problemer for eiere gjennom dårlige drivverk...

mvh
Går ut fra at du sikter til Mc201, som var plaget av støy fra drivverket? Så vidt jeg vet, bruker Mc Denon drivverk - altså ikke noe "jalla" kvalitet akkurat (både Denon og McIntosh er eid av DM Holdings). Tror problemet oppstod da McIntosh prøvde å kjøre drivverket opp i hastighet for å laste signalet inn i en buffer, og det fungerte visst ikke så bra. Feilen er rettet på senere modeller.

Men innlegget ditt er flisespikking. Selvsagt er ikke alt som kommer fra McIntosh "verdens beste". Mitt poeng var en innstilling som gjør det mulig å holde på i 60 år og fremdeles tjene penger i dagens vanskelige marked - uten å lage alle produktene i Kina.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
427
Sted
Bergen
Dersom spørsmålet er hvorfor enkelte produsenter av dyrt hifi-utstyr lager svært dyrt utstyr, i små serier, uten tilsvarende høy byggekvalitet er det egentlige svaret: at de kommer unna med det!

I en bransje med lettlurte kunder, snakeoil kabelindustri, shankti stener, kabelluftere m.m er eierfølelse, prisen, utseende vesentlige komponenter av produktet.

Som kunde kan man jo selv velge gode produkter med god byggekvalitet. De eneste produktene jeg har hatt med litt utstabilitet er fra Electrocompaniet og nå Abrahamsen. Men det tilgir jeg lett, de er tross alt forholdvis rimelig, jeg er fornøyd med lydkvaliteten og problemene til å leve med. Resten er like god som ny, etter daglig bruk i snart 20 år for noen av dem. (Celestion, Thorens, Dynamic Precision, Onkyo m.m) For et produkt som DP, så forventer (og får) jeg byggekvalitet av ypperste klasse, (topp klasse Mercedes) men andre produkter kan være nervøse rasedyr som en annen Ferrari ( som har sin misjon). Et produkt som en gullforgylt Hummer, basert på en KIA Picanto, med sykt dyrt skinninteriør og dekk, ville deriomot slitt litt i bilverdenen. ;D

tintoretto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
0
Imperial skrev:
Ok ok, dette er en digg tråd, da tar vi å foreslår produkter som er billigere enn de vi har ankepunkter mot
og de MÅ da ha bedre komponenter på innsiden og låte ... like bra, som ett minstemål!

Jeg er generelt godt fornøyd med byggekvaliteten til både Linn og T+A. I min CD 1240 R sitter det et Philips CDM 12.5 drivverk. Jeg har ingen teknisk innsikt, men er opptatt av at utstyret skal holde mange år. Hvor stille skuffen går ut og inn før CD'en begynner å spille er på sett og vis ikke så viktig og trenger ikke nødvendigvis være et tegn på dårlig kvalitet. Som en tidligere har nevnt kan en DVD-spiller til 300 kr ha en stillegående skuff.

Det er overraskende å lese om Krell og MacIntosch som jeg trodde var noe av det mest robuste som finnes. Det er ikke nødvendigvis slik at billigkomponenter er utilstrekkelige etter min mening. Tenk bare på utviklingen innen IT og nettverksspillere. Selv en billig boks som Squeezebox gjør en god jobb når den er koblet opp med en god dac. Det kommer selvfølgelig an på hvilke komponenter vi snakker om. Det virker uforståelig hvis så tunge aktører vi snakker om her nedprioriterer helt vitale deler som utgjør forskjellen på en levetid på 5 og 15 år.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.271
OKA skrev:
Dersom spørsmålet er hvorfor enkelte produsenter av dyrt hifi-utstyr lager svært dyrt utstyr, i små serier, uten tilsvarende høy byggekvalitet er det egentlige svaret: at de kommer unna med det!
Husker på 70 og 80-tallet da Infinity speakers var state-of the art. Men så ble det vist nye eiere som forsøkte å skummme fløten av det gode merkenavnet ved å bygge merkenavnet nedover i pris. Og så ble infinty synonymt med "skjit". Men det siste 10-året er vel merkenavnet på vei oppover igjen (til en viss grad)?

A

Audio Optimum

Gjest
tintoretto skrev:
Imperial skrev:

Jeg er generelt godt fornøyd med byggekvaliteten til både Linn og T+A. I min CD 1240 R sitter det et Philips CDM 12.5 drivverk. Jeg har ingen teknisk innsikt, men er opptatt av at utstyret skal holde mange år. Hvor stille skuffen går ut og inn før CD'en begynner å spille er på sett og vis ikke så viktig og trenger ikke nødvendigvis være et tegn på dårlig kvalitet. Som en tidligere har nevnt kan en DVD-spiller til 300 kr ha en stillegående skuff.

Det er overraskende å lese om Krell og MacIntosch som jeg trodde var noe av det mest robuste som finnes. Det er ikke nødvendigvis slik at billigkomponenter er utilstrekkelige etter min mening. Tenk bare på utviklingen innen IT og nettverksspillere. Selv en billig boks som Squeezebox gjør en god jobb når den er koblet opp med en god dac. Det kommer selvfølgelig an på hvilke komponenter vi snakker om. Det virker uforståelig hvis så tunge aktører vi snakker om her nedprioriterer helt vitale deler som utgjør forskjellen på en levetid på 5 og 15 år.
Nå har vel de fleste produsenter kun deleproduksjon i 8 år etter at produktet har forlatt transportbånd.... Ta Wadia som et eksempel... Firmaet er overdratt til et annet selskap og med konflikter til tidligere underleverandører som gjør livet til et H....... hvis det skulle bli problemer..

Så det viser seg at garantier for et problemfritt eie kan være betydelig vanskelig selv om det er en bagatell... og produktet kun har noen år på baken..

Bryston har vel 20 år så de burde være tilgodesett med reservedeler for de fleste eiere..
Langt utover den normale standard som er 8 år....

mvh

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Espen R skrev:
OKA skrev:
Husker på 70 og 80-tallet da Infinity speakers var state-of the art. Men så ble det vist nye eiere som forsøkte å skummme fløten av det gode merkenavnet ved å bygge merkenavnet nedover i pris. Og så ble infinty synonymt med "skjit". Men det siste 10-året er vel merkenavnet på vei oppover igjen (til en viss grad)?
Fisher prøvde seg også på dette, med samme resultat. Og det vil forundre meg mye om ikke andre følger etter..
Der er en viss treghet i markedet; har en først opparbeidet seg et godt renomè går det litt tid før kundene oppdager at noe er skjedd i "nattens mulm"..
Det er vel et tegn på at enkelte stoler mer på andres anbefalinger etc. enn på egne ører.

Mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:

mvh
Sony sin topp CD/SACD spiller og en haug med lydkort/DACer. Lynx TWO-B avspilt fra PC med Asio er selvfølgelig kvalitativt bedre enn Krellen. :D

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
orso skrev:
Imperial skrev:

mvh
Sony sin topp CD/SACD spiller og en haug med lydkort/DACer. Lynx TWO-B avspilt fra PC med Asio er selvfølgelig kvalitativt bedre enn Krellen. :D
Ja, slik er det jo bare...Regner med at du har hørt alle disse orso? Det har ikke jeg, derfor må jeg evt velge å tro på deg siden du "vet" dette.... 8)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jo, bare hyggelig HCS. En Lynx Aurora 8 er enda vassere målemessig enn Two-B og fremdeles en god del rimeligere enn Krellen. Eller hva med en heimasnikret ESS Sabre DAC.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
orso skrev:
Jo, bare hyggelig HCS. En Lynx Aurora 8 er enda vassere målemessig enn Two-B og fremdeles en god del rimeligere enn Krellen. Eller hva med en heimasnikret ESS Sabre DAC.

Må nesten tro deg på dette da....For konklusjonen er at alt som måler godt låter BESTANDIG bedre enn det som ikke måler like bra ? Det er fasiten orso ? :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lyd er subjektiv HCS. I tillegg spiller matching en viktig rolle. Kan godt hende man vil foretrekke en Audio Note eller EC DAC.
Sitter frekvensgangen, har jeg derimot stor tro på elektronikk med minst mulig egenlyd. Da tror jeg målinger i grunnen kan være et fint verktøy.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
orso skrev:
Lyd er subjektiv HCS. I tillegg spiller matching en viktig rolle. Kan godt hende man vil foretrekke en Audio Note eller EC DAC.
Sitter frekvensgangen, har jeg derimot stor tro på elektronikk med minst mulig egenlyd. Da tror jeg målinger i grunnen kan være et fint verktøy.
Gode tanker det der orso... :). Hva med endel dynamiske høytalere, har ikke de egenlyd pga kassen elementene er i ? Og målinger sier til tider lite om hvordan ting høres ut i ei normal stue.. "EGEN"-lyd kan det vel kanskje og kalles med all ratting/eq som enkelte driver å søler til lydbildet med også... ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tror det mer handler om spredningsmønsteret til høyttalerne fremfor at elementer sitter i kasse. En kasse kan lages svært stiv og nesten fri for resonanser. Rundstålende elementer trigger derimot mye romtrøbbel og resonanser.
Målinger sier ekstremt mye, men man trenger mer enn bare frekvensmålinger ja. Nå er vi waaaaaay off topic.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Hva med denne CD riggen:
En "DAS" HDD på en Terrabyte med cd image filer... (Rett i EMT + rett i Mac).
En emt-studiotechnik 986 R Pro CD spiller/Drev med HDD innebygd. (Alternativt Bladelius Embla..)
Antelope Rubidium + distributor + Grimm CC1(Brukt som xlr-xlr "buffer") + Prism Orpheus (trenger en macbook i tillegg....) + Z-Systems Z-qualizer
+ MSB Dac III (med Diamond, I.H.C.U, 32x + 384khz_UP, Passiv PRE)...

Dette er 9 "bokser"... Men det er altså EN spiller...
Dette er ikke billig.. ca 250 - 300 lapper.
Beskrevne "spiller" ville fylle 2 racks... kreve 9 ac kabler og en 20 til 30 digitalkabler... ca ++
Den er mulig å lage!!! Good Luck sier jeg bare, jeg påtar meg ikke å koble opp ett slikt monster!!! Instillingmuligheter ville vært
fullstendig ubegrensede. Bare å starte/stille inn/sette opp den opp første gang ville tatt 12- 13 timer!!! Minst!!!!
Det lar seg IKKE gjøre å putte alt dette i en boks... GÅR IKKE!!!! Men, den vil la seg styre med letthet fra EN fjernkontroll... ::)

Hva skal vi kalle den? Cloud number 9 tenker jeg!!!;D Spilleren? Spec messig er det ingen high-end spiler som ville hatt en sjans... Dette er OVER dem alle, om det er viktig for noen da.
Delemessig, er det INGEN high end cd rigg som holder så høy delekvalitet.

Lydmessig? Bygg den å finn ut....

Cloud number 9.... Det er presidentskipet forresten i Battlestar Galactica.... ;D

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Å vurdere lydkvaliteten på en spiller/dac/forsterker...osv. kan vel bli litt på siden i denne tråden..? Her var det vel ren mekanisk/elektronisk kvalitet som var temaet, eller? :)
At f.eks. Krell eller en annen High-end-produsent skulle velge et billig "plast" drivverk av hensyn til lydkvalitet, er vel heller tvilsomt, tror du ikke (HCS)?
Som orso sier, så er lydkvaliteten nokså subjektiv, men ren mekanisk kvalitet/holdbarhet er et parameter som lett kan etterprøves og tallfestes... Holder drevet/potmeteret/displayet/bryteren i 5, 10, 15 eller 20 år?
Om "utviklingskostnadene" og prisen på "innpakkningen" blir for høy til å benytte seg av kvalitetskomponenter, er vi da villige til å kjøpe produktet..? For noen er svaret ja, for meg og mange med meg, tror jeg svaret blir et rungende nei!

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
novgarod skrev:
Å vurdere lydkvaliteten på en spiller/dac/forsterker...osv. kan vel bli litt på siden i denne tråden..? Her var det vel ren mekanisk/elektronisk kvalitet som var temaet, eller? :)
At f.eks. Krell eller en annen High-end-produsent skulle velge et billig "plast" drivverk av hensyn til lydkvalitet, er vel heller tvilsomt, tror du ikke (HCS)?
Som orso sier, så er lydkvaliteten nokså subjektiv, men ren mekanisk kvalitet/holdbarhet er et parameter som lett kan etterprøves og tallfestes... Holder drevet/potmeteret/displayet/bryteren i 5, 10, 15 eller 20 år?
Om "utviklingskostnadene" og prisen på "innpakkningen" blir for høy til å benytte seg av kvalitetskomponenter, er vi da villige til å kjøpe produktet..? For noen er svaret ja, for meg og mange med meg, tror jeg svaret blir et rungende nei!
Ja, enig i dine poenger her. Til tider litt vanskelig å kunne se om et komponent varer i en lang stund. Men helt klart enig i at det er en uting når/hvis såkallt highend produsenter bruker dårlige løsninger som ikke varer. Det er ikke alt dyrt som er bra, men jommen er det endel billig som er ræva ;D

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
HCS skrev:
novgarod skrev:
Ja, enig i dine poenger her. Til tider litt vanskelig å kunne se om et komponent varer i en lang stund. Men helt klart enig i at det er en uting når/hvis såkallt highend produsenter bruker dårlige løsninger som ikke varer. Det er ikke alt dyrt som er bra, men jommen er det endel billig som er ræva ;D
True that! :D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
Hva med denne CD riggen:
En "DAS" HDD på en Terrabyte med cd image filer... (Rett i EMT + rett i Mac).
En emt-studiotechnik 986 R Pro CD spiller/Drev med HDD innebygd. (Alternativt Bladelius Embla..)
Antelope Rubidium + distributor + Grimm CC1(Brukt som xlr-xlr "buffer") + Prism Orpheus (trenger en macbook i tillegg....) + Z-Systems Z-qualizer
+ MSB Dac III (med Diamond, I.H.C.U, 32x + 384khz_UP, Passiv PRE)...
Tror heller jeg ville ha valgt en PC/Mac, Lynx AES16e og DAD AX24.....

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Sikkert like greit... ;D
Cloud 9 er "pro high-end taken to the extreme" ... + 8 pro saker som mater en Audiofil dac...
Full rubidiumklokking i alle ledd....

Du kan sette inn en cd, trykke play og det spiller. Skulle vært fullt mulig det...

What ever, tråden handla om kvalitet og deler, skulle bare vise hva som måtte til for å bli kongen på haugen.
Det blir noe styr...

mvh

R

RoDa

Gjest
Espen R skrev:
I denne tråden stiller jeg også spørsmål ved moderne industridesign. Hvordan fungerer dette?
Jeg har en CD spiller fra 1985 hvor transporten fungerer helt glimrende i dag i 2009. Når de klarte dette den gangen, hvordan er det i det hele tatt mulig at man ikke alltid får dette til i 2009 når man har 25 års erfaring å bygge på. I tillegg har man Pc-verktøyer for produktutvikling hinsides hva man hadde i 1985. Jeg er undrende.
En mann rapporterer om problemer med sin Krell EVO-505 SACD player.
Han sier ikke hva problemene er, men antyder at de er most or all transport-related.
Etter det kommer noen og forteller at det sitter et Kina-drivverk der?

Ut fra dette klarer du å lage denne tråden....

Du sier at du ikke ønsker å diskutere lydkvalitet, bare sammenheng mellom kostpris og utsalgspris?
Hva er så kostprisen på resten av denne spilleren? Kan den hende at kompromisset angående drivverk er gjort for å makse andre deler?
Eller er det ingen som har skrevet noe om det på hirezforumet ennå...?

Dessuten. Hvis det ikke betyr en dritt lydmessig, hvorfor i all verden skulle de bruke mer penger på drivverk??

Fremer om SACD-standard:

"Conclusions
Krell claims that the SACD Standard offers "every bit of detail" available on an SACD. After spending some months with it, I tend to agree. Krell claims "extended bandwidth." Again, I agree. Krell claims that the Standard is an "exceptional value." I more than agree. For $4000, you get an outstanding CD player and a superb-sounding SACD player that has exceptional bass extension, control, and rhythmic surefootedness. The Standard's resolution of detail, dynamics, high-frequency extension, and soundstaging were also notable, and its overall presentation was musically and viscerally exciting without being bright, mechanical, or overly analytical. The Standard is an exciting-sounding, musically compelling player that rocks. Yet it also offers the delicacy, detail, and harmonic purity demanded by classical music.

What's more, you get fully balanced two-channel operation and surround-sound capabilities, though if you're not using full-range speakers all around, you'll have to provide your own bass management. You also get a choice of sonic contouring filters. Given that my reference Musical Fidelity Tri-Vista SACD player offers neither multichannel operation nor balanced stereo outputs nor multiple filter options and costs $2500 more, the Krell SACD Standard is a highly desirable bargain."

Kaplan om denne spilleren du mener er upålitelig:

"The other minor problem—in fact, now it's vanished—is that the disc transport in some early units had problems. In my sample, a small number of discs skipped in places. I'm told that, in some other cases, and again on only a few discs, the first few seconds of a track or two were snipped off. The problem, I'm told, has been fixed. Certainly my replacement unit, which I've had for many weeks now, has run flawlessly.

Conclusion
Through its CAST outputs, the Krell Evolution 505 is the best CD player I've ever heard in my house—maybe the best I've ever heard, period. I found its sound jaw-droppingly superb."

Atkinson om den samme:

"The actual jitter level was very low, however, at 331 picoseconds peak–peak, with data-related components at the residual level.

Overall, this is excellent measured performance."

EDIT: Spørsmålet om kost kontra utsalg er nyttig å stille. Men dette må da være relatert til lydkvalitet i tillegg?
Din guru i Sveits, er kostprisen på hans modifikasjoner relatert direkte til kostprisen på materialet?
Hvis noen kan vise deg at rotta på trafoen egentlig ikke koster mer å lage enn en pose med sand, ville sandposen gjort samme nytten på trafoen? Du kjøper Bybee uten anelse om hva de koster eller hva som finnes inni, men det er greit?

R

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Espen R skrev:
Produktutvikling i dag tror jeg mye består i å gjøre ting billigere.

På jobben har vi papirhåndkleautomater fra en av de største leverandørene i norge. Du vet...sånn der boks som står på veggen og når du drar ut ett papir, kommer det ut ett nytt papirklar til nestemann. En helt mekaniske sak, en hvit plastkoks med plastdeler innvendig.
Disse er av leverandøren blitt byttet 3 ganger i løpet av de siste 18 månedene. Hver gang har vi fått en ny og forbedret utgave. Men når jeg stilte et spørsmål til leverandøren om hvor vanskelig det kan være i det 21 århundre å lage en papirautomat når dem klarte det på 60- og 70-tallet, da ble det stilt...
------------
Hehe, Espen R.
Hva var det de sa, den som tier kunne godt bli regnet for klok.
Sa han virkelig ingenting?
ohhhh, det var flaut... du satte han på plass der ja. ;D

Denne tråden er ... jeg vet ikke, er det en klage på Krell sine produkter?

Jeg mener å ha lest at den dyreste hudkremen som er i salg, er faktisk bortimot den billigste å lage.
De testa den, mot spenol... Spenol funka sa de, hva den dyre var godt for, det klarte de ikke å finne ut...

Hvorfor tror du det er slik at de ikke har avslørt krem og shampo industrien for den løgneren de er?
Jeg skal fortelle deg hvorfor... ;D we would never get laid, again!!!

mvh... I have just arrived in a fantastic boat...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.271
RoDa skrev:
Espen R skrev:
En mann rapporterer om problemer med sin Krell EVO-505 SACD player.
Han sier ikke hva problemene er, men antyder at de er most or all transport-related.
Etter det kommer noen og forteller at det sitter et Kina-drivverk der?

Ut fra dette klarer du å lage denne tråden....

Du sier at du ikke ønsker å diskutere lydkvalitet, bare sammenheng mellom kostpris og utsalgspris?
Hva er så kostprisen på resten av denne spilleren? Kan den hende at kompromisset angående drivverk er gjort for å makse andre deler?
Eller er det ingen som har skrevet noe om det på hirezforumet ennå...?

Dessuten. Hvis det ikke betyr en dritt lydmessig, hvorfor i all verden skulle de bruke mer penger på drivverk??

Fremer om SACD-standard:

"Conclusions
Krell claims that the SACD Standard offers "every bit of detail" available on an SACD. After spending some months with it, I tend to agree. Krell claims "extended bandwidth." Again, I agree. Krell claims that the Standard is an "exceptional value." I more than agree. For $4000, you get an outstanding CD player and a superb-sounding SACD player that has exceptional bass extension, control, and rhythmic surefootedness. The Standard's resolution of detail, dynamics, high-frequency extension, and soundstaging were also notable, and its overall presentation was musically and viscerally exciting without being bright, mechanical, or overly analytical. The Standard is an exciting-sounding, musically compelling player that rocks. Yet it also offers the delicacy, detail, and harmonic purity demanded by classical music.

What's more, you get fully balanced two-channel operation and surround-sound capabilities, though if you're not using full-range speakers all around, you'll have to provide your own bass management. You also get a choice of sonic contouring filters. Given that my reference Musical Fidelity Tri-Vista SACD player offers neither multichannel operation nor balanced stereo outputs nor multiple filter options and costs $2500 more, the Krell SACD Standard is a highly desirable bargain."

Kaplan om denne spilleren du mener er upålitelig:

"The other minor problem—in fact, now it's vanished—is that the disc transport in some early units had problems. In my sample, a small number of discs skipped in places. I'm told that, in some other cases, and again on only a few discs, the first few seconds of a track or two were snipped off. The problem, I'm told, has been fixed. Certainly my replacement unit, which I've had for many weeks now, has run flawlessly.

Conclusion
Through its CAST outputs, the Krell Evolution 505 is the best CD player I've ever heard in my house—maybe the best I've ever heard, period. I found its sound jaw-droppingly superb."

Atkinson om den samme:

"The actual jitter level was very low, however, at 331 picoseconds peak–peak, with data-related components at the residual level.

Overall, this is excellent measured performance."

EDIT: Spørsmålet om kost kontra utsalg er nyttig å stille. Men dette må da være relatert til lydkvalitet i tillegg?
Din guru i Sveits, er kostprisen på hans modifikasjoner relatert direkte til kostprisen på materialet?
Hvis noen kan vise deg at rotta på trafoen egentlig ikke koster mer å lage enn en pose med sand, ville sandposen gjort samme nytten på trafoen? Du kjøper Bybee uten anelse om hva de koster eller hva som finnes inni, men det er greit?

R
Vedkommende som uttaler seg på audioasylum har hatt vedvarende problemer med transporten. Transporten er selve "motoren" i spilleren. Hvorfor kompromisse med det viktigste? Krell har i nær fortid puttet dårlige transporter i relativt høyt prisede spillere. Hvorfor gjør dem det? Hvorfor ikke bare sette inn en god transport i en digitalspiller som i US er prissatt til 10.000 dollars. Hvorfor ikke heller spare inn på aluminiumen/stålet i kabinettet? og antall umbracoskruer?
Dette kaller jeg tvilsom prioritering.

Spilleren låter sikkert bra og måler sikkert bra også. Men en Sony til 1/10 av prisen måler like bra og har (minst) like lavt jitternivå.

Det min guru i Sveits forlanger av kronasjer for oppgraderinger på spillerne er bare småpenger av hva Krell, Levinson, Goldmund og andre forlanger når produktene blir sendt inn for oppgraderinger.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Har du ett annet eksempel? På en annen eier av lik spiller? Med problem?

Nå er det ingen som betviler evnene til guruen i Sveits... vi vet han er verd den tittelen.!

mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.271
Imperial skrev:
Har du ett annet eksempel? På en annen eier av lik spiller? Med problem?

Nå er det ingen som betviler evnene til guruen i Sveits... vi vet han er verd den tittelen.!

mvh
Nei. Men det skulle ikke forundre meg at antall kjøpere som får problemer med Evolution 505 spilleren kanskje blir å nærme seg prosentandelen som hadde problemer med Krell Standard SACD spilleren.

Noen som har en formening om hva Krell muligens har betalt for den transporten som står i Evolution spilleren?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Vi ønsker alle kvalitet, også på våre klager.
;)

Men jeg tror det ikke er lurt å felle dom, på grunnlag av en person på AA...
De har ett utrykk på dette i USA vet jeg. Disgruntled customer...

Kvalitet ja. Det er viktig! Det er det! Det er ingen som betviler behovet for holdbarhet heller jmf. Novgarods post.
Men å hisse seg så opp som denne tråden hinter om over en post på AA ...

Nå skal jeg gi deg ett godt råd.... Spenol, det kan være det samme om det funker, damer tror det ikke!
Get it? ;)

Hifi, er en illusjon... eierglede, er ikke!

mvh

R

RoDa

Gjest
Jeg sliter også litt med å se hvor denne tråden er ment å gå?
Det har da vært nok av tråder som viser billig innmat i dyre komponenter?
Nå vet jeg ikke helt om Krell skal plasseres i samme bås som disse, jeg tror Krell er et pålitelig grundig selskap.
Kan hende har de kommet frem til at dyre transporter ikke er nødvendig for godlyden?
For at dine hint om Krell som et dyrt produkt med billig innmat, så må du vise til mer av innmaten som billig.

Jeg mener at hifi av god kvalitet aldri har vært billigere enn nå, og billigere vil det bli.
Men å derfor tror at dyr hifi kun er de samme produktene innpakket i gull og glitter er naivt.

De som har hørt virkelig toppklasse hifi vet dette. Vi fortsetter å nærme oss virkeligheten.
Godt at de som forsøker å lure kjøperne med pent innpakket billig elektronikk blir "tatt", men jeg lurer på om du ikke har feiljustert sikte når du prøver å ta Krell...?

Mvh
Rolf

Topp Bunn