vredensgnag skrev:
^ Jeg pleier si til amerikanere og andre utlendinger som spør at nordmenn jakter hval fordi de svømmer sakte og er så jævlig store at de er ekstremt lette å treffe med en harpun. Deretter henviser jeg til min sunnmørsslekt som består av hval- og selfangere i noen generasjoner bakover.
Som regel tror folk at jeg bare tuller.
Den som sier at tyskere lager dårlig mat har ikke vært i Tyskland, skulle jeg tro. Man kan finne landmannskost som smaker ypperlig, og mer forseggjorte ting som kan konkurrere med enhver. Tyskland har 9 restauranter med 3 stjerner i Guide Michelin, om det er en målestokk. Kun Frankrike som ligger over der.
Hvalene svømmer
ikke sakte, det kan jeg love deg! De svømmer nesten så kjapt som de sjøl finner for godt, og en normal vågehval ( minke ) som fanges av bl.a. oss nordmenn, har ingen problem med å svømme fra ethvert fangstfartøy - om de ønsker det. Finn- og blåhval er også raske, mens knølen er meir sedat. Jeg forestiller meg at bardehvalene har meir til felles med landjordas gressetere, mens tannhvalene er rovdyr - og derfor stort sett hurtige, eller djupdykkere.
De av dere ( og det er nok temmelig mange ) som ikke har skutt en hval, kan kanskje forestille dere hva som må til for å treffe et relativt raskt bevegelig mål fra en bevegelig plattform ( båten ). Prøv å treff ei leirdue meds dere balanserer på ei rullende tønne... Det er heller ikke noe særlig stort mål når litt av ryggen er oppe og holdet er ca. 50 favner. Men i de tilfellene hvor hvalen oppsøker fartøyet, er den rolig og nysgjerring - da er det stort sett bare pek-og-skyt. Hvis det ikke er sjøgang, slingring og dævelskap,da!
Franskmennene har flere restauranter i Guide Michelin mest fordi de lager så rar mat, og SÅ steikanes små porsjoner at det må en 7-retters til for å bli passe mett! En velmørnet amerikans steak eller T-bone på ca. 1 kg med bakt potet, burde også hatt noen stjerner der, men neida! Norsk skreimølje...bedre mat finnes ikke - men stjerner, neida... Guide Michelin er tull & tøys, oppfunnet av mennesker som spiser gåselever, froskelår og snegler!!