Hvorfor i all verden skyter man 3 av sine søstre ?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Re: Hvorfor i all verden skyter man 3 av sine søst

Det må vel være åpenbart da, at lillebror Tahir ikke var muslim, i motsetning til stakkars Shahzad.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/03/478616.html

Jeg mener- han betraktet jo sin brors helt vanlige 'gode muslimske tilbøyeligheter' som så sykelige at han ville ha ham tvangsinnlagt.

Det er en ting som virkelig er av allmenn viktighet i denne saken. Vi har et overbelastet psykiatrisk helsevern i landet. Kan vi ikke snakke om det i stedet?
Det ovenstående er faktisk helt unormalt respektløst. Er du av den oppfatning at muslimer ikke kan bli like syke i hodet som kristne? Kan ikke folk med pakistansk bakgrunn myrde uten at det er deres forkvaklede religion og kultur som har skylden? Kan ikke broren som har kjent drapsmannen i hele sitt liv ha rett ettersom han tror på Allah? Feiltolket også politiet situasjonen da de umiddelbart oppfattet personen som særdeles ute av balanse? Likeledes personellet på Dikemark som hevder ham uskikket til avhør?
Av alle grusomme spark under beltestedet er det du her serverer noe av det grovere jeg har sett i disse debattene.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Det ovenstående er faktisk helt unormalt respektløst. Er du av den oppfatning at muslimer ikke kan bli like syke i hodet som kristne? Kan ikke folk med pakistansk bakgrunn myrde uten at det er deres forkvaklede religion og kultur som har skylden? Kan ikke broren som har kjent drapsmannen i hele sitt liv ha rett ettersom han tror på Allah? Feiltolket også politiet situasjonen da de umiddelbart oppfattet personen som særdeles ute av balanse? Likeledes personellet på Dikemark som hevder ham uskikket til avhør?
Av alle grusomme spark under beltestedet er det du her serverer noe av det grovere jeg har sett i disse debattene.

Honkey
Noen og enhver hadde vel blitt uskikket for avhør etter å ha myrdet sine tre søstre. Fotfulgt de rundt i huset, og drept dem med kaldt blod, en etter en.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg er svært skeptisk til denne påståtte sinnslidelsen. I følge kilder nær familien var den utløsende faktor den ene jentas planer om å flytte til egen leilighet.
Til alt overmål hørte jeg behandlende lege (?) på radio i går ettermiddag, hevde at fyren har fått adekvat behandling, og at lidelsen slett ikke var alvorlig. Men det vil vel vise seg etterhvert.

Det er ikke merkelig at resten av familien nå står frem og hevder sinnsykdom, siden dette er den den eneste måten å unndra seg straffeansvar på.
Denne metoden blir brukt av de fleste mordere.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Honkey
Hvor mye respekt har en trippelmorder krav på?
Folk som både er muslimer med et forkvaklet æresbegrep og syke i hodet må kunne sies å ha fullt hus! Løp i dekning!
I aktuelle situasjon er det naturligvis svært gunstig for siktede å være litt "syk i hodet". Vi er snille mot slike her i landet. Mordere derimot... ::)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.834

Det er ikke merkelig at resten av familien nå står frem og hevder sinnsykdom,
Skulle familien ha stått frem før? Broren hadde jo kontaktet lege tidligere, uten å få gehør.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Skulle familien ha stått frem før? Broren hadde jo kontaktet lege tidligere, uten å få gehør.
Han har jo vært under behandling, bl.a. med medikamenter, så gehør har de da fått.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Hvis vi fortsetter slik, får vi sikkert snart besøk...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127

Hm. Det må jeg si. Oppfatter deg dithen at du mener drapsmannen altså ikke er innlagt på Dikemark grunnet sinnslidelser, derimot på grunn av at han er besatt av onde ånder. På tide å begynne med exorsisme i de islamske samfunn, muligens?

Honkey
Etter hva som er fremkommet...
Å være "gal" eller "sinnslidende" er en ting.
Å drepe er noe helt annet. Å ringe opp folk å fortlelle om noe som da er planlagt...

Dette viser ovelagt vilje å gjøre en handling...
Vedkomne er iallafall ikke bevistløs... Så den holder ikke i retten, eller for logikken.
Så ta livet av, på en ettersigende grusom måte.
Ta seg en røyk på plenen etterpå...ettersigende...
Så ringe politiet...
Så si at "jeg husker ikke noe..."

Åja, husket tydeligvis å ringe politiet...

Ser du noe som ikke rimer her...
En advokats sure plikt er å forsvare...

Dikemark, spyskisk syk...

Jeg kan være enig om at dette er så sykt, så planlagt at
det er masse som ikke henger på greip...

Er ikke dette ondskap?
Hva er det da?

Hvorfor ikke gå å tagge "død over usa" på en ku istedenfor om man er så syk...
Hvorfor dette med å ta livet av andre... alltid dette...??

Syk er ikke bare syk... syk er nesten alltid "har jeg drept noen? Husker jeg ikke! Di ville jo ikke legge meg inn på lukket avdelig... måtte jo drepe for å få oppmerksomhet... stakkars meg..."

DET HENGER IKKE PÅ GREIP!!! Det er det jeg sier...

Hvis det skal være slik at det begynner å bli påfallende mange "brødre med psykiske problemer" i innvandrerfamilier som "oppretter æren" til familien, men man sier: Fryktelig han må ha missforstått...

At man bruker dette som en metode på å drive med slik ære ifra helvete...
At dette rett og slett blir en måte å unnslippe ting her i landet...

Jeg tror at folk finner en vei om de vil...
Og det er hevet over enhver tvil at ifølge den syke syke æresgreia til det segmentet av borgere som eller er kjent som pakistanere, så var det bare ett tidsspørmål om at noe kom til å skje... med disse unge og USKYLDIGE damene. For i sine sambygdingers øyne hadde de gjordt da noe utilgivelig...

Dette er også problemet. Sammfunnslag der tradisjonen tilsier "ingen tilgivelse" vil etterhvert utvikle grusomheter som ikke har sidestykke... og skjule dette i djevelske tradisjoner og annet som bare er ondskap...
Så må mennesker leve under dette...
Og nå er de her i norge...

Hva gjør vi? Våre lover holder ikke.. vi må lage nye lover for æresdrap.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Det må vel være åpenbart da, at lillebror Tahir ikke var muslim, i motsetning til stakkars Shahzad.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/03/478616.html

Jeg mener- han betraktet jo sin brors helt vanlige 'gode muslimske tilbøyeligheter' som så sykelige at han ville ha ham tvangsinnlagt.

Honkey
Honkey. Dette var i høyeste grad ironisk ment.

Jeg trodde at det var åpenbart, og beklager hvis jeg blir lest bokstavelig. Det er i så fall min feil hvis ironien i innlegget ikke kommer fram. Jeg mener da ikke dette!

Det jeg mente å uttrykke var en spissfomulert versjon av enkelte overivrige brusehoder som utnytter denne tragedien til å 'bevise' at islam er.. "hva det nå var".

:-/

Dette derimot, er min oppriktige mening.

Det er en ting som virkelig er av allmenn viktighet i denne saken. Vi har et overbelastet psykiatrisk helsevern i landet. Kan vi ikke snakke om det i stedet?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Honkey. Dette var i høyeste grad ironisk ment.

Jeg trodde at det var åpenbart, og beklager hvis jeg blir lest bokstavelig. Det er i så fall min feil hvis ironien i innlegget ikke kommer fram. Jeg mener da ikke dette!

Det jeg mente å uttrykke var en spissfomulert versjon av enkelte overivrige brusehoder som utnytter denne tragedien til å 'bevise' at islam er.. "hva det nå var".

:-/

Dette derimot er min oppriktige mening.
Puh...! :) Godt Zomby... DET kan vi gjerne snakke om, jeg ble vel litt overivrig et øyeblikk....

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest

Takktaktakktakk!

Jeg synes du virker som en likandes kar, og det er ikke fritt for at jeg bryr meg om hva andre tror og synes om meg..

Puuuhh!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Takktaktakktakk!

Jeg synes du virker som en likandes kar, og det er ikke fritt for at jeg bryr meg om hva andre tror og synes om meg..

Puuuhh!
:D Gode greier, da er vi kompiser igjen! Men hva med disse som i de påfølgende innlegg forsvarte ditt ironiske, og DA fullstendig uten ironi.... Her har vi en utfordring å løse! :)

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

:D Gode greier, da er vi kompiser igjen!
Honkey
Sentralen puster lettet ut. Dette kunne lett havnet i Se & Hør.
;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Er ikke alle her kompiser? Trodde da det. Eller er noen så fundamentalistiske i hodet at de ikke kan skille sak og person? Men, pytt, pytt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Etter hva som er fremkommet...
Å være "gal" eller "sinnslidende" er en ting.
Å drepe er noe helt annet. Å ringe opp folk å fortlelle om noe som da er planlagt...

.......

Hva gjør vi? Våre lover holder ikke.. vi må lage nye lover for æresdrap.
Noe sier meg at the tweaker her har liten erfaring med psykisk ustabile folk, samt at han aldri har våknet etter en grusom fyllekule med hyperventliering og dødsangst, uten å huske en jævla dritt fra dagen før.

Det er faktisk slik at en del "gærninger" ikke myrder, vet du. De gjør utrolig mye rart, noen ganger mye gøy, til og med, (en jeg kjenner hevder i fullt alvor at han startet 2.verdenskrig som en gave til en skuespiller, ganske kreativt, om du spør meg), men noen dreper.
Som en delforklaring kan selvsagt også kulturelle avtrykk spille inn, men det behøver ikke alltid være slik.

Honkey

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127

Ikke helt Kåre Willock altså..
Greit det.
Galskap kan uttrykke seg på mange måter...
Men legger du merke til at våre nye landsmenn har en lei tendens til å gjøre en ting når de blir "psykisk ustabile"...
Jeg liker dette lite, like lite som at nordmenn gjør det...

Vi snakker selvsagt om to forskjellige ting
Psykisk ustabil og psykostiske tendenser/handlinger...

Å ha litt nerveproblemer, og å drepe 3, prøve å knerte en til og
virke helt kald rett etterpå, det er ganske kraftige greier ...
Det er skikkelig ondskap, uansett hvor beskaffen gjerningsmannen er... psykriatrisk pasient eller ei...
At det personen har gjordt går hardt inn på ham, er ikke å lure på engang, selvsagt er dette en tragedie...
Jeg lurer på om det også kanskje kan bli en trend... enn så rart dete høres ut...

Hvem tror du blir selvmordsbombere? De som lar seg overtale/innbille lettest...

Påvirkelige personer innen islam, og med mullaer som preker død og ære... Syke påvirkelige personer inne islam...
Vi har da hørt om Bin Laden, stabil? Frisk?

Har du ikke hørt om hva en vestlig journalist opplevde i en leir Bin Laden var i før han ble så kjent?

Bin laden ville drepe journalisten, men fikk ikke lov av sjefen sin. Han ble da så frustrert at han stod og hoppet rundt ogkring og skjelte og smelte og la seg så ned å gråt, for han hadde så lyst å drepe journalisten...
Dete er ikke frokost tv... dette er nok ondskap...
Eller er det miljøskade?
Eller er det islam..?
Eller er det ondskapens tak på ett menneske?
Dette er ondskapsfulle handlinger, eller er du ikke enig idette da?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Her har vi en utfordring å løse!
Jeg vet.

Det nytter visst ikke å holde opp speilet for dem heller.

Dette sitatet satt seg hos meg en gang. Jeg husker ikke om jeg fant det hos Dostojevski eller Gogol, jeg tror til og med at det var lånt i utgangspunket.

Skitt samma, godt sagt uansett..

Skyld ikke på speilet om trynet er skjevt.

O

om.s

Gjest

Re: Hvorfor i all verden skyter man 3 av sine søstre ?

fordi man er psyk i hodet.....

mvh

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2

Men nå har visst PølseHansen vært i Pakistan og sett lyset. :D
Kultursjokket slo ham da han skjønte at pølser ikke er halal.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1

Hvis vi fortsetter slik, får vi sikkert snart besøk...

Slikt er propaganda, og sier ikke noe om hvordan muslimer flest tenker og deres verdier.

Mvh.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5

Slikt er propaganda, og sier ikke noe om hvordan muslimer flest tenker og deres verdier.

Mvh.
Det er helt riktig, men jeg tror vi godt kan inrømme at muslimer av en eller annen grunn har et annet syn på bruk av vold enn vi har her i vesten.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1

Eller spør noen voldsdømte i Norge. Espen Lie for eksempel.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Alle som VIL se, har sett det forlengst.

Wikan sier også at hun er kjent med at de tre drepte søstrene fra Kalbakken ønsket et mer moderne liv enn hva den nå drapssiktede storebroren ville godkjenne.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133041

Ellers mistenker politiet at det kan være flere som er innblandet.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Mange her på forumet bør etterhvert kvitte seg med sine store skylapper.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2

Det er vel ikke tvil om at det skjer æresdrap i muslimske miljøer. Det er så godt dokumentert at det kan ikke finnes fnugg av tvil om det. Men i dette spesielle tilfellet er vel ikke det avklart enda.

K

knutinh

Gjest

"Ganske mange" (avhengig av definisjonen, uansett alt for mange) Norske menn dreper sin kone og evt barn, ofte i forbindelse med samlivsbrudd. Handler dette om tapt ære, hevn, fortvilelse/psykose?

"Ganske mange" amerikanere finner ut at når livet er for kjipt så er det fornuftig å møte opp på skolen og drepe så mange kjente/ukjente som mulig før man tar livet av seg (evt suicide-by-cop). Er det fordi man lærer at dette er et normalt handlingsmønster fra tv?

"Ganske mange" bi-kulturelle nordmenn utsetter (spesielt men ikke bare) kvinner for vold og evt drap. Det spesielle her er at det synes å ofte være en kollektiv avgjørelse som har forbindelse med "familie-kollektivet". Avgjørelser skal tas av familieoverhodete og individet har ikke samme frihet som det jeg regner som en selvfølge.

Er dette egentlig samme, hårreisende handlinger som får litt forskjellig for i forskjellige kulturer? Eller er det slik at nordmenn og amerikanere som dreper uskyldige er psykisk syke, mens "de andre" som gjør det bare er utslag av en syk religion/kultur?

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

"Ganske mange" (avhengig av definisjonen, uansett alt for mange) Norske menn dreper sin kone og evt barn, ofte i forbindelse med samlivsbrudd. Handler dette om tapt ære, hevn, fortvilelse/psykose?

"Ganske mange" amerikanere finner ut at når livet er for kjipt så er det fornuftig å møte opp på skolen og drepe så mange kjente/ukjente som mulig før man tar livet av seg (evt suicide-by-cop). Er det fordi man lærer at dette er et normalt handlingsmønster fra tv?

"Ganske mange" bi-kulturelle nordmenn utsetter (spesielt men ikke bare) kvinner for vold og evt drap. Det spesielle her er at det synes å ofte være en kollektiv avgjørelse som har forbindelse med "familie-kollektivet". Avgjørelser skal tas av familieoverhodete og individet har ikke samme frihet som det jeg regner som en selvfølge.

Er dette egentlig samme, hårreisende handlinger som får litt forskjellig for i forskjellige kulturer? Eller er det slik at nordmenn og amerikanere som dreper uskyldige er psykisk syke, mens "de andre" som gjør det bare er utslag av en syk religion/kultur?

-k
Æresdrap er utbredt i mange deler av den muslimske verden, spesielt på landsbygda. Æresdrap skiller seg fra "ordinære" drap ved at de utføres for å rette opp familiens ære, og ofte (men ikke alltid) er en overlagt og veloverveid handling som familiens overhode ønsker utført. Ofte er det kvinner som drepes etter at de ikke har villet gifte seg med den som familien har valgt ut, eller de har hatt kjærester. I noen tilfeller blir kvinner som har blitt voldtatt også utsatt for æresdrap. Drapene utføres av en mannlig slektning, ofte far eller bror. Denne type drap er uhyre sjelden i vestlige kulturer.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2

Vendetta er også en form for æresdrap. Men da er det ikke muslimer.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Vendetta er også en form for æresdrap. Men da er det ikke muslimer.
Vendetta er vel omtrent det samme som god gammeldags blodhevn. Et liv for et liv, osv

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1

Aldri godt å vite hva som "forskrudde" seg i hodet på drapsmannen. Uansett hva man måtte mene om dette, så er det ikke en enkel sak, ei heller for broren som drepte for fote. Kanskje han bare gikk bestefars ærend?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

...., så er det ikke en enkel sak, ei heller for broren som drepte for fote. Kanskje han bare gikk bestefars ærend?
Dette mener du ikke.

K

knutinh

Gjest

Dette mener du ikke.
Jeg er ikke overbevist hverken om at dette er æresdrap (eller psykose) ut fra det jeg har fått servert i media.

Men generelt: hvis en bror dreper sin søster under press fra familiemedlemmer og selv mottar trusler om vold, eksklusjon etc så er det helt klart at disse medlemmene er medskyldige og må straffes ut fra den interessen vårt samfunn har av at ingen grupper av personer skal kunne presse hverandre til slike handlinger ustraffet.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Jeg er ikke overbevist hverken om at dette er æresdrap (eller psykose) ut fra det jeg har fått servert i media.

Men generelt: hvis en bror dreper sin søster under press fra familiemedlemmer og selv mottar trusler om vold, eksklusjon etc så er det helt klart at disse medlemmene er medskyldige og må straffes ut fra den interessen vårt samfunn har av at ingen grupper av personer skal kunne presse hverandre til slike handlinger ustraffet.

-k
Helt enig her.
I en sak i Danmark fikk faktisk faren strengere straff enn sønnen, som, etter rettens mening, ble presset til udåden.
Det er ikke lett å mene noe om dette er det ene eller det andre, men indikasjonene på æresdrap begynner å bli mange etter hvert.

En annen ting jeg reagerer på, uten å ha nødvendig kunnskap, Morderen står rolig på plenen, og sier til politiet: Det er meg dere leter etter.

Nå hevdes det fra forsvareren at han ikke husker ugjerningen. Javel??

If it walks like a duck.......................

P

Parelius

Gjest

-k
"Galskapen" finner en over alt. Sikkert mange mord begått av nordmenn og amerikanere (forstår sikker hva jeg mener her) også ut fra en subjektiv følelse av "tapt ære". Forskjellen ligger i at det ikke i begge tilfelle foreligger en kulturell kodeks som "legitimerer" galskapen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

"Galskapen" finner en over alt. Sikkert mange mord begått av nordmenn og amerikanere (forstår sikker hva jeg mener her) også ut fra en subjektiv følelse av "tapt ære". Forskjellen ligger i at det ikke i begge tilfelle foreligger en kulturell kodeks som "legitimerer" galskapen.
Ja dette er det store skillet mellom æresdrap, og drap begått i galskap. Skyter man i vårt samfunn f.eks sin kone og/eller sine barn, så oppnår man kun fordømmelse, fra familie,samfunn, venner osv. Men med æresdrap er det motsatt, der gjenvinner man noe av sin ( familiens) tapte ære ved å vise at man har klart å rydde "problemet" av veien.
Det er liten tvil i mine øyne om at ære var medvirkende årsak i denne saken, men selvsagt kan mannen ha hatt psykiske problemer og. Er det rart når man vokser opp med en fot i to totalt forskjellige verdener at man blir en tanke forvirret og bekymret og føler man ikke har kontroll? Det ville vel være som om jeg skulle la ungene mine vokse opp enten i Saudi-Arabia eller på et horehus, jeg ville vært dypt bekymret for at de skulle bli for påvirket av det "samfunnet" de vokste opp i og prøve å beskytte de mest mulig fra påvirkning. Men jeg holder meg langt unna begge deler, så slipper jeg dette problemet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1

Dette mener du ikke.
Hvem vet? -om det er far eller bestefar eller andre familieoverhoder. Jeg tror ikke slike beslutninger bare tas helt uten videre av enkeltindivider. Selv om det helt sikkert hender det også. Poenget er bare; hvem er det som tillater dette? Om det det ligger noe normativt under dette i kollektiv forstand, så operer ikke individet helt uten referanse til til dette.

Mvh.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Hvem vet? -om det er far eller bestefar eller andre familieoverhoder. Jeg tror ikke slike beslutninger bare tas helt uten videre av enkeltindivider. Selv om det helt sikkert hender det også. Poenget er bare; hvem er det som tillater dette? Om det det ligger noe normativt under dette i kollektiv forstand, så operer ikke individet helt uten referanse til til dette.

Mvh.
Jeg er helt enig. Jeg misforsto deg kanskje. Personlig har jeg ingen sympati med morderen, selv om han åpenbart er blitt presset til handlingen av eldre slektninger.

Topp Bunn