Yes but no. Bassen må komprimeres, men ikke for å maskere "teknisk slurv og ujevnt anslag" – om noe, så vil en kompressor gjøre dette mer fremtredende. Slurv og ujevnheter klippes/redigeres evt. i ProTools (et.al.). Grunnen til at man (nesten uten unntak) behandler bassignalet med kompressor er for å "stramme det opp", slik at det blir lettere å få det til å "sitte" i miksen. Viktig å huske at i en miks er det ikke bare de enkelte elementenes dynamikk (eller mangel på sådan) det er snakk om, men interaksjonen mellom flere (i varierende grad) dynamiske elementer. Handler om tilpasning, balanse og ønsket fokus.
Ulike (valgfrie) frukter. Jazz og rock har ulike rammer både mht. til lydestetikk og spilleteknikk, uavhengig av de respektive utøveres musikalske ferdigheter.
mvh e
Klassisk vreng er teknisk sett er at forsterkeren ikke klarer å levere spenningstoppene på en tone. Når den klippes av toppen så komprimeres grunntonen, og man får i stedet overtoner som forsterkeren genererer etterhvert som det reproduserte signalet blir stadig mer firkanta.
Vis vedlegget 452489
Dette er rett og slett
ikke dynamikk. Og det er nettopp dette som er lyden av Hendrix og hans generasjon, som dagens gitarister (heldigvis) fortsatt lar seg inspirere av.
På den annen side så kan man få dynamikk med vreng via omveier. Jeg spiller ikke selv og er derfor naturligvis ganske dårlig opplest på gitareffekter. Men, altså. Jeg leste en gang for lenge siden et intervju med Vernon Reid (Ny Living Colour rett rundt hjørnet, bare nevner det). Han fortalte at han splitta signalet fra gitaren, og deretter kjørte en kanal med vreng, og en med med ren uforvrengt tone. Da vil man få litt grunntonedynamikk også, når de to signalene senere summeres.
Hvordan de gjør det nå? Aner ikke, annet enn at jeg ser stadig flere laptopper på scenen. De kan sikkert gjøre hva som helst på hvilken som helst måte.
Forøvrig lurer jeg enda en gang på om vi trenger å oppfriske hva dynamikk er?
Dynamikk er ikke 'driv', eller 'tempo', eller 'trøkk', eller noe annet poetisk i den retningen.
Dynamikk er spennet i amplitude mellom det svake og det sterke.