Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Vet det, og det var der vi eksperimenterte med filtre og kabler. Men det er også viktig å vite hvor støy kildene stammer fra. Om de er utenfra eller fra egen installasjon.
    F. eks vil ikke kablene i installasjonen ha noen påvirkning påde lavere harmoniske.
    De harmoniske vil heller ikke ha noen særlig påvirkning av lyden, noe interharmoniske har. Det er dette SINTEF forskeren påpeker når netteier kommer med sine Medcal instrumenter for å måle spenningskvalitet.
    De instrumentene registrer ikke interharmoniske, noe som ender i noen tilfeller at han får den saken på sin pullt.

    SINTEF blir brukt som tredjepart i saker mellom abbonent og netteier.
    NVE pålegger netteier etter råd, målinger fra SINTEF i PQ saker.
    Det gjenstår å vise hvilken forskjell 120pF og 220pF slår ut på den siste meteren inn til apparatet fra en helt vanlig stikkontakt på helt vanlig kurs Ymir. Frem til til du kan vise noe konkret om dette hjelper det lite med namedropping av SINTEF forskere og visning av netteiers problemer på 66kV og 22kV høypenningssystemer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Kabelpushere i et nøtteskall. Stoler ikke lengre på de enn det jeg kan kaste en elefant.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Synes Psybient bruk av en 10k strømkabel til en 13k streamer var spenstig.

    Men dette er vel enda et hakk opp - strømkabel til 7k til en switch


    Men faktisk "gratis" i dette tilbudet.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Synes Psybient bruk av en 10k strømkabel til en 13k streamer var spenstig.

    Men dette er vel enda et hakk opp - strømkabel til 7k til en switch


    Men faktisk "gratis" i dette tilbudet.
    Tro kan flytte fjell hevdes det. Jeg er ikke så sikker. Men at tro kan flytte mange tusenlapper fra kjøper til selger, det er jeg sikker på.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det gjenstår å vise hvilken forskjell 120pF og 220pF slår ut på den siste meteren inn til apparatet fra en helt vanlig stikkontakt på helt vanlig kurs Ymir. Frem til til du kan vise noe konkret om dette hjelper det lite med namedropping av SINTEF forskere og visning av netteiers problemer på 66kV og 22kV høypenningssystemer.
    Navnedropping og Navnedropping.
    Er nå den karen som jeg har diskutert litt om dette og som fulgte saken ang 23nd harmoniske fra sidelinjen.

    Målingene netteier har av støy resonans er ved 4.5, 7 og 10khz er ikke definert som ett problem, men en konstatering av en situasjon som er grei å vite når en ser på resonanser fra egen installasjon.
    Er greit å skille disse for å holde styr på hva som skjer i egen installasjon.

    Er jo helt tydelig ut i fra benyttet retorikk at netteier sine målinger ikke er troverdig.

    Ville du levert ut målinger her på sentralen som underbygger hva som er sagt dersom målingene ikke viser disse forandringene?

    Jeg lagde tråden med målingene for også å se om noen kunne se andre ting.

    Fordi jeg er rimelig sikker på at hele historien ikke ble belyst. Saksbehandler gikk dessuten ut over sin fullmakt av egen interesse.
    Deres ansvarsområde er utenfor hva som ble målt hos meg.

    Hvorfor tror du saksbehandler la død 500m kabel for å redusere kapsitans en i nettet og dermed forsøke å flytte resonans frekvensen oppover?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Komponenter i mittprisregionen kan respondere meget bra på strømkabler. Bruker Marantz ND 8006. Den låter langt bedre med en kostbar strømkabel. Forskjellen på Isotek Optimum og Sequel (10.000 vs 1.500) er slående.
    Fikk kjøpt den Optimum ganske rimelig og anser den som et meget bra kjøp.
    Har brukt begge kablene i lang tid på den spilleren og er ikke på tynn is.
    Ja det kan tenkes at det er forskjeller så jeg skal ikke være alt for bastant. Og folk er jo også forskjellige i forhold til hvor små forskjeller man oppfatter. Jeg for min del har innsett at forskjellene må i hvert fall være målbare ut av høyttalerne før jeg klarer å høre forskjeller som holder seg over tid, utover de første minuttene med halleluja som jeg stort sett alltid opplever ved oppgraderinger.

    Det gjelder også bassfeller og annet. Og der har jeg hørt en forskjell, og målt en forskjell. Spesielt ASC Tubetraps.. selv om de kostet nesten 50k totalt hadde de faktisk en svært betydelig positiv effekt på både bassen og mellomtone ;-) Og det var klart målbart i decaytider osv.
    I forhold til strømkabler så er det jo rimelig opplagt at skjerming kan være viktig men utover det er det vanskelig å forstå hva effekten skal være.
    I mitt tilfelle er det dessuten lite poeng for både Riaa og preamp-delen til ASR Emitter Excl som går på batterier, så strømkabelen er på når utstyret er av ;-) Og ellers er strømforsyningen til effekttrinnet i ASR noe overdimensjonert med doble trafoer til hver kanal og en kondis-bank som er helt hinnsides. Så jeg sier ikke at strøm ikke er viktig, selvsagt er det det, men gode komponenter bør fikse det selv.
    Jeg har prøvd to-tre forskjellige strømkabler til dCS Bartok uten å kunne høre noen reell forskjell. Alltid litt vanskelig uten direkte A/B selvsagt..

    Jeg kjenner en dansk artig fyr som heter Morten Stjernholm som reviewer ganske mye utstyr og har jobbet 20 år som lydteknikker. Han fikk låne et komplett sett av Nordost kabler (de beste strømkablene til 100k meteren eller hva det er, og komplett kabelsett ellers, i forbindelse med en review han gjorde. Jeg spurte ham akkurat nå hva han syntes om effekten av Nordost-kablene på det mest high-end anlegget som Technics lager om dagen og svaret var:
    "CRAZY EXPENSIVE, did not enhance anything but their wallets."

    Men uansett, ingen har vel noen klar fasit på disse tingene, og mitt viktigste prinsipp er at så lenge jeg liker noe og er fornøyd med utstyret så spiller det NULL rolle hva andre måtte mene siden det er jeg som bruker anlegget ;-) Samtidig er det mye sært der ute som folk bruker penger på som har marginal effekt til alt for høy pris etter min mening, sammenliknet med rett og slett å oppgradere de mest sentrale komponentene i anlegget, inkludert høyttalerne selvsagt. Og om mulig rommet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sannsynligvis fordi han opplever å ha en plagsom kunde med dyrt stereoanlegg som maser på han hele tiden.

    -BB-
    Ønskedrømm 😁.
    Dessverre for dere var målingene han foretok etter eget initiativ.

    Var nok mer for å forsøke å flytte resonanser ut og bort fra deres ansvarsområde at 500m kabel ble lagt "død".

    Derfor var jeg interessert i om noen her kunne se mer i målingene en hva som var ønsket.
    Har fremdeles noen målefiler fra seansen.
    Etter så mange år husker jeg jo ikke hva de inneholder og hva som ble målt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Navnedropping og Navnedropping.
    Er nå den karen som jeg har diskutert litt om dette og som fulgte saken ang 23nd harmoniske fra sidelinjen.

    Målingene netteier har av støy resonans er ved 4.5, 7 og 10khz er ikke definert som ett problem, men en konstatering av en situasjon som er grei å vite når en ser på resonanser fra egen installasjon.
    Er greit å skille disse for å holde styr på hva som skjer i egen installasjon.

    Er jo helt tydelig ut i fra benyttet retorikk at netteier sine målinger ikke er troverdig.
    Netteiers målinger er nok korrekte.

    Ville du levert ut målinger her på sentralen som underbygger hva som er sagt dersom målingene ikke viser disse forandringene?
    Jeg leverer gjerne målinger av ting som blir sagt. Det er jo det som underbygger det man sier. Jeg synes dessuten det er best å si noe om et problem etter at man har verifisert problemer med målinger. Alt annet er kun spekulasjoner og hypoteser.
    Skulle en hypotese vise seg å være feil, ville jeg selvfølgelig lagt ut målinger og lagt hypotesen død i stedet for å prøve å skjule det.

    Jeg lagde tråden med målingene for også å se om noen kunne se andre ting.
    Fordi jeg er rimelig sikker på at hele historien ikke ble belyst. Saksbehandler gikk dessuten ut over sin fullmakt av egen interesse.
    Deres ansvarsområde er utenfor hva som ble målt hos meg.

    Hvorfor tror du saksbehandler la død 500m kabel for å redusere kapsitans en i nettet og dermed forsøke å flytte resonans frekvensen oppover?
    Jeg kan ingenting om høyspenningsnettet og aner ikke hvorfor de gjorde det, men jeg vil jo tro de hadde sine grunner.

    Jeg er opptatt av disse +/- 100pF i en 1-2 meter lang nettkabel fra 230V kontakten på veggen til apparatet som du hevder er så viktig. Du påstår i en tidligere post at dette påvirker frekvens og amplitude på støyen. Det er imidlertid helt feil. Så små kapasitanser har ingen effekt på resonanser på en vanlig strømkurs.
    Hvordan skulle det henge sammen? Du har ingen teorier om det og du har ingen målinger av det. Det er ren spekulasjon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Synes Psybient bruk av en 10k strømkabel til en 13k streamer var spenstig.

    Men dette er vel enda et hakk opp - strømkabel til 7k til en switch


    Men faktisk "gratis" i dette tilbudet.
    Ansuz er bare et mer ekslusivt innpakket svindelforetak enn Nordost, samme folk i annen forkledning.( Christensen altså...)
    Nå må folk virkelig slutte å done pengere til disse bandittene!!
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.778
    Antall liker
    2.332
    Sted
    Portugal
    Men det er en god rabatt, og de har gratis parkering.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Hos Asus koster parkeringen 4000kr minuttet, og bilen bruker mindre bensin etterpå, selv elbiler bruker mindre bensin etter å ha parkert der....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk egentlig bakoversveis av prisen på den switchen jeg linket til over, men det er jo billig-modellen, hva med Supreme modellen:


    126k :oops:

    Lurer på hva slags strømkabel som passer bra til den? Rundt 100k må vel være en passende sum å bruke :) For å holde balansen liksom...

    Fant en fin pakke, for de som liker å ha en god switch:

    Switch - Supreme Switch - 126k
    Strømkabel - Ansuz Mainz D-TC 3m - 378k
    Nettverkskabel - Ansuz Digitalz Ethernet D-TC Supreme - 69k

    Litt under 600k :)
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.668
    Torget vurderinger
    1
    Fikk egentlig bakoversveis av prisen på den switchen jeg linket til over, men det er jo billig-modellen, hva med Supreme modellen:


    126k :oops:

    Lurer på hva slags strømkabel som passer bra til den? Rundt 100k må vel være en passende sum å bruke :) For å holde balansen liksom...

    Fant en fin pakke, for de som liker å ha en god switch:

    Switch - Supreme Switch - 126k
    Strømkabel - Ansuz Mainz D-TC 3m - 378k
    Nettverkskabel - Ansuz Digitalz Ethernet D-TC Supreme - 69k

    Litt under 600k :)
    For den summen så får man tilsvarende samme type switch som står i stamnettet til Telenor, som server hele norden (og da to stk for redundans), bare for å sammenligne med den virkelige verden..
    Eneste balansen med det der er vel å holde konto balansen nede.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    For den summen så får man tilsvarende samme type switch som står i stamnettet til Telenor, som server hele norden (og da to stk for redundans), bare for å sammenligne med den virkelige verden..
    Eneste balansen med det der er vel å holde konto balansen nede.
    Da har du jo valget
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    For å bringe tråden tilbake til strøm starter disse Ansuz switchene med å switche ned 230V med moduler tilsvarende disse fra MeanWell.

    1625247076063.png

    1625247110378.png
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Fikk egentlig bakoversveis av prisen på den switchen jeg linket til over, men det er jo billig-modellen, hva med Supreme modellen:


    126k :oops:

    Lurer på hva slags strømkabel som passer bra til den? Rundt 100k må vel være en passende sum å bruke :) For å holde balansen liksom...

    Fant en fin pakke, for de som liker å ha en god switch:

    Switch - Supreme Switch - 126k
    Strømkabel - Ansuz Mainz D-TC 3m - 378k
    Nettverkskabel - Ansuz Digitalz Ethernet D-TC Supreme - 69k

    Litt under 600k :)
    Tragisk... og forhandlere av slike gidder jeg faktisk ikke å handle fra
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.925
    Antall liker
    11.330
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For den summen så får man tilsvarende samme type switch som står i stamnettet til Telenor, som server hele norden (og da to stk for redundans), bare for å sammenligne med den virkelige verden..
    Eneste balansen med det der er vel å holde konto balansen nede.
    Det er vel de minste man må ha for å streame Tidal, Spotify eller videoer fra Youtube...

    EDIT: Når jeg tenker meg om så går vel ikke det.... switchene i stamnetttet er jo ikke "audiophile approved".........
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg syns ikke det er spesielt paranoid å anta at en som har økonomisk interesse av en gitt utfall kan finne på å manipulere en slik «demonstrasjon». Spesielt når det er få holdepunkter for å kunne si at nettkablene faktisk har den betydningen som påstås.

    Ellers er det jo litt merkelig at lydlige forskjeller mellom nettkabler kommer fram i et ihjelkomprimert Youtubeklipp, mens det ikke kan framvises seriøse målinger av de samme forskjellene.

    mvh
    KJ
    Pursuit of perfect system selger ikke Tellurium kabler, men er uanhengig anmelder av utstyr.
    Det er nok et reelt opptak. Har ikke prøvet Statement kablene, men Black Diamond og Silver Diamond er knallbra kabler.
    Men folk trives gjerne med standard strømkabler her på hfs, men det blir som å løpe med tresko spør du meg.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Synes Psybient bruk av en 10k strømkabel til en 13k streamer var spenstig.

    Men dette er vel enda et hakk opp - strømkabel til 7k til en switch


    Men faktisk "gratis" i dette tilbudet.
    Betalte ikke 10.000 kr for den strømkabelen, men halv pris 5.000 kr.
    Streamer og cd spiller 14.000 kr + strømkabel 5.000 kr.
    Nå koster den forøvrig kabelen nesten 13.000 kr.

    Den Ansuz X strømkabelen er ikke spesielt god. Har prøvd den. Isotek Premier til 1.500 kr er bedre enn den til 7.000 kr.
    Har testet det på 3 eller 4 forskjellige komponenter, og likte ikke Ansuz x.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Pursuit of perfect system selger ikke Tellurium kabler, men er uanhengig anmelder av utstyr.
    Det er nok et reelt opptak. Har ikke prøvet Statement kablene, men Black Diamond og Silver Diamond er knallbra kabler.
    Men folk trives gjerne med standard strømkabler her på hfs, men det blir som å løpe med tresko spør du meg.
    Jeg synes heller det er du som løper i tresko - som bruker en stor del av totalsummen på kabler - i stedet for å handle et eller 2 nivåer høyere utstyr.

    Høytalere til 20k med kule kabler kan slite i sammenligning med høytalere til 40k med Biltemakabler.

    Mitt råd er at du begynner å sette deg inn i målinger - skaff deg utstyr og begynn å utforske hva som virkelig gjør forskjell.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis audiofile begynte å realitetsorientere seg så ville alle disse snake oil leverandørene dø ut. Men ikke alle ønsker et svar med to streker under heller. For noen er 1+1 ca et sted mellom 0 og 11 virker det som. Vitenskap sucks liksom.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis audiofile begynte å realitetsorientere seg så ville alle disse snake oil leverandørene dø ut. Men ikke alle ønsker et svar med to streker under heller. For noen er 1+1 ca et sted mellom 0 og 11 virker det som. Vitenskap sucks liksom.
    FB_IMG_1625291934844.jpg


    Motsetning? Nei, men vitenskapen vet ikke alt... Det er derfor vi har noe som heter "forskning". Og "forskning" er bra og ikke fordummende for andre enn de som nekter å se dens relevans. Så nei, vitenskap er bra, of nei, vi vet ikke alt.. Og ihvertfall ikke ifht hvorfor vår persepsjon er ulik, selvom enkelte enkle sjeler tror at gjengivelse av musikk KUN har med ohm's lov å å gjøre. Vi er da ikke "mikrofoner", men mennesker med ulike fysiske defekter og sinnsstemninger. At vi har kommet et stykke på vei er helt rett, og snake oil avdekkes til stadighet, heldigvis.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg synes at den kendsgerning at vores hjerne i den grad manipulerer med os er stort set fjernet fra dem der hopper på disse snake oil
    Kan nemt forstå at den der køber en meget dyrt kabel også forventer en ændring. Det må nu være bedre end før selv om det måske slet ikke er det.
    Når jeg får disse griller i hovedet for det sker da skynder jeg mig at sætte musik på min anlæg efter ca 15 sek glemmes alle tanker om at købe andre kabler

    Tror mange keder sig og noget må/skal ske selv om den nuværende sammensætning faktisk er udmærket
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Saken er vel at det er så mye lettere å bytte en kabel eller strømdings enn å bytte og bære tunge høyttalere , det er også en «større» beslutning å gjøre.. Da må man i tillegg jobbe og deponere peng og lytte og sånn , nokså strevsomt. Og noe av hobbyen er og prøve ulike ting og stulle og stelle , litt som når damene ominnreder og pynter spisebordet .

    Så småplukk og dingser forlenger hobbyen utover selve hovedkjøpet. Og mange liker å ha noe nytt.
    Det er dette puslebehovet snake-oil og Hifi-accessories bransjen fyller med mer eller mindre virknings-fulle eller -tomme produkter. Og som med mange luksusvarer er høy pris en viktig del av «produktets» image og eksklusivitet . « Se hvor mye jeg er villig til å betale, jeg har gullører og peiling og penger« Eller den godtroende varianten « Det er så dyrt at det må være bra»
    Eller de som bare sier « gi med der beste og dyreste du har»
    Edit: eller det mest vanlige: "dette har jeg drømt om lenge og nå tar jeg meg råd...."

    Det er rett og slett en god forretningsidé å selge få dyre ting fremfor mange billige .
    Dessuten holder det Hifi butikkene økonomisk gående med slikt ekstra/ettersalg.
    Desverre er det ødeleggende for produsenter av normale hovedkomponenter , da folks midler går til tweaks istedet for bedre kilder,forsterkere , høyttalere ,rom akustikk.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg synes heller det er du som løper i tresko - som bruker en stor del av totalsummen på kabler - i stedet for å handle et eller 2 nivåer høyere utstyr.

    Høytalere til 20k med kule kabler kan slite i sammenligning med høytalere til 40k med Biltemakabler.

    Mitt råd er at du begynner å sette deg inn i målinger - skaff deg utstyr og begynn å utforske hva som virkelig gjør forskjell.
    Nå har jeg hatt høyttalere til 70.000, System Audio Pandion 30, men syns Spendor A7 til halve prisen låter bedre.
    Har bare beholdt kabler jeg syns gir meg en betydelig forbedring.
    Det beste var å få Denafrips Dac, men målehuer velger gjerne ikke sånne Dac'r.
    Har ikke peiling på målinger så det blir med testing av kombinasjoner, men nå er jeg ferdig å handle utstyr, og forhåpentligvis snart ferdig å skrive her på hfs også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Å skrive ditt og datt her er jo selve meningen med livet, fortsett med det, takk!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Netteiers målinger er nok korrekte.


    Jeg leverer gjerne målinger av ting som blir sagt. Det er jo det som underbygger det man sier. Jeg synes dessuten det er best å si noe om et problem etter at man har verifisert problemer med målinger. Alt annet er kun spekulasjoner og hypoteser.
    Skulle en hypotese vise seg å være feil, ville jeg selvfølgelig lagt ut målinger og lagt hypotesen død i stedet for å prøve å skjule det.


    Jeg kan ingenting om høyspenningsnettet og aner ikke hvorfor de gjorde det, men jeg vil jo tro de hadde sine grunner.

    Jeg er opptatt av disse +/- 100pF i en 1-2 meter lang nettkabel fra 230V kontakten på veggen til apparatet som du hevder er så viktig. Du påstår i en tidligere post at dette påvirker frekvens og amplitude på støyen. Det er imidlertid helt feil. Så små kapasitanser har ingen effekt på resonanser på en vanlig strømkurs.
    Hvordan skulle det henge sammen? Du har ingen teorier om det og du har ingen målinger av det. Det er ren spekulasjon.

    Og hva var det jeg ønsket her?
    Årsaken ble her verifisert med målinger.
    Problemet økte med økende kapasitans fra kablene,så ble consonace filteret lagt til,110nF og til slutt ble
    PS Audio noise harvester puttet inn i consonance filteret. Bare synd jeg gav bort Electrocompaniet kabelen tidligere.

    Med det tilbudet som ble gitt i den tråden..er det å holde noe skjult?


    Er det noen som har lyst til å analysere noen FFT filer?
    Snakket med importør,filene må analyseres på en Hioki.
    Det er ikke software til disse filene,kun for MEM filer.

    Kan sende FFT filene på e-post.
    De må da over til en minnepinne og puttes i en HIOKI transient recorder.
    Det ble brukt en HIOKI 8860-55 til målingene.

    Er litt nysgjerrig på om det er noe grums utover det jeg fikk vite under målingene.
    Fikk noe unnvikende svar av målemester..



    Prinsippene,om det er høyspent,lavspent etc er vel de samme?
    Netteier la 500m kabel død i 22kv nettet fordi de ønsket at disse 0.1uF det utgjorde skulle endre resonansen her.
    Ingen prinsipielle forskjeller på hva som foregår der i forhold til hva som skjedde under målingene som ble
    foretatt på stereo kursen.



    Står fremdeles ved at kabelbyttene forandret resonans frekvens på kursen til stereoen.
    Svært påtrengende S lyder ble redusert når kabler ble byttet fra Electrocompaniet`s ca. 750pF,
    via LMC fat, Supra`s 220pF ,sort lakris 110pF og en DIY kabel ca 40pF.
    At du ikke har praktisk erfaring med dette og ikke finner en alternativ forklaring på hva som elektrisk skjer
    når det i all hovedsak kun er kapasitansen som forandres på kursen får så være.
    Jeg sier også at dersom en skal kunne ha en forandring mht apparatkabler må der være ett sammentreff
    med resonanser på kursen og kabelens LCR verdier.
    Slik kursen til stereoen er koblet opp i sikringsskap nå er det nå ingen resonanser som kan påvirkes
    av kablers LCR verdier og hørbare forandringer er borte.

    Slik ser støyen på kursen ut nå på det jevne.
    Orange kurve er med avslått varmepumpe.


    meg,med og uten vp.jpg



    Nabo.Vi deler 3 resonanser ,og han har ett mye lavere støygulv enn meg.
    Forskjellen ligger vel i at nabo er noe nærmere trafo , noe som selvsagt gir lavere kapasitans.
    Ikke mye hørbar forandring en kabel kan gjøre der vil jeg tro.


    IMG_20210329_144213 (2).jpg



    Men her ,hos en annen nabo tilsluttet en annen fordelingstrafo gav consonance filteret ett dårligere bilde på TV
    Svært lavt støygulv her med få resonanser. Så hva hva var det filterets 110nF reagerte på og gav en resonans på TV
    kursen som førte til dårligere bilde? Vel kursen som ble målt var en annen kurs enn TV kursen. Mulig årsak der.

    sr (2).jpg



    Jan R.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nå har jeg hatt høyttalere til 70.000, System Audio Pandion 30, men syns Spendor A7 til halve prisen låter bedre.
    Har bare beholdt kabler jeg syns gir meg en betydelig forbedring.
    Det beste var å få Denafrips Dac, men målehuer velger gjerne ikke sånne Dac'r.
    Har ikke peiling på målinger så det blir med testing av kombinasjoner, men nå er jeg ferdig å handle utstyr, og forhåpentligvis snart ferdig å skrive her på hfs også.
    Heldig du var, som fant noe til halve prisen, som du synes låter bedre (y)

    Som regel er det ikke slik.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Heldig du var, som fant noe til halve prinsens, som du synes låter bedre (y)

    Som regel er det ikke slik.
    Det føles i hvert fall bra når jeg ikke lenger ser etter ting å oppgradere.
    Liker best å lytte til musikk i fred og ro, og det gjør jeg timesvis hver dag med glede nå.
    Jeg mener bare kabler er ett av virkemidlene til å justere lyden i riktig retning, men det krever jo at man bruker litt tid og penger på det. Hovedkomponenter og rommet er viktigst.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    D44D8B58-9039-4F45-A217-3066EB74A105.jpg

    Ymir,Hadde vært interessant om du la ut måling på utgangen av forsterker med og uten signal . Hvordan ser det ut da på oscilloskop og FFT? Med de ulike kablene. Det er jo det som går til høyttalerne som teller .

    Her er oscilloskop av støy fra en enkel rørforsterker .målt med høyttaler tilkoblet Man ser enkelt høyfrekvent støy når likeretter leder..

    Men i praksis er nivået nå lavt på 0.xmV støy kan kun med ører i høyttaler , en 1khz Sinus ser helt fin ut.

    F9421ADC-7923-4B51-BF8A-B67E78C47D52.jpg

    Transferfunsjon mellom inngang og utgang

    33242A95-528B-4A78-A10A-36356960040F.png

    Pris på forsterker Custom håndbygget fra Israel for 8500 kr for KT88 triodekoblet klasse A
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært interessant om du la ut måling på utgangen av forsterker med og uten signal . Hvordan ser det ut da på oscilloskop og FFT? Med de ulike kablene. Det er jo det som går til høyttalerne som teller .
    Det er jo det som er det interessante med Archimagos målinger av signalet ut fra forsterker. Det er klin likt. Ingen forskjell i støynivå, forvrengning, eller frekvensgang - og hvis alt det er likt, er det ingen forskjell der.

    Det er opplagt at man kan måle forskjell på LCR-egenskapene i apparatkabler, og at litt mer eller mindre kapasitans eller induktans kan flytte en eller annen resonansfrekvens noe få Hz den ene eller andre veien, men jeg tror ikke noen har vist at det gir målbare forskjeller på forsterkerutgangene. De resonansfrekvensene må i så fall finne veien forbi evt strømfilter på inngangen, likeretter og glattekondensatorer i strømforsyningen, bypasskondensatorer på forsterkerkortet, og så forsterkerens egen PSRR (som ofte er i størrelsesorden 100 dB undertrykkelse av rippel fra strømforsyningen). Det ville vært litt interessant om det lot seg måle.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.668
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo det som er det interessante med Archimagos målinger av signalet ut fra forsterker. Det er klin likt. Ingen forskjell i støynivå, forvrengning, eller frekvensgang - og hvis alt det er likt, er det ingen forskjell der.

    Det er opplagt at man kan måle forskjell på LCR-egenskapene i apparatkabler, og at litt mer eller mindre kapasitans eller induktans kan flytte en eller annen resonansfrekvens noe få Hz den ene eller andre veien, men jeg tror ikke noen har vist at det gir målbare forskjeller på forsterkerutgangene. De resonansfrekvensene må i så fall finne veien forbi evt strømfilter på inngangen, likeretter og glattekondensatorer i strømforsyningen, bypasskondensatorer på forsterkerkortet, og så forsterkerens egen PSRR (som ofte er i størrelsesorden 100 dB undertrykkelse av rippel fra strømforsyningen). Det ville vært litt interessant om det lot seg måle.
    Det er en test med Hypex forsterker ser det ut til (252)? Tydeligvis så er Hypex en veldig god forsterker, så ikke sikkert det er samme utslaget på mer følsom og feilkonstruert elektronikk. :devilish:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Leste for ikke lenge siden en måling av Anzus aktiv strømm padde. Finner den ikke igjen , Søren heller .
    Det i interessante var at støyen gikk opp, det som skulle kansellere støy la til støy så det ut som, får fortsette å lete…
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en test med Hypex forsterker ser det ut til (252)? Tydeligvis så er Hypex en veldig god forsterker, så ikke sikkert det er samme utslaget på mer følsom og feilkonstruert elektronikk. :devilish:
    Mulig, men det går begge veier. I utgangspunktet er klasse D mer sårbar for strømforstyrrelser enn klasse AB (lavere PSRR), men NCore har såpass høy NFB at den undertrykker det meste ganske effektivt. Vet ikke hvor god filtrering SMPS’en i NC252 har sammenlignet med en tradisjonell lineær strømforsyning. Det ville uansett være interessant om noen kunne påvise hva som skjer på utgangene av en effektforsterker hvor man opplever å høre forskjell på strømkabler.

    Ulik kapasitans kan være så enkelt som forskjellig lengde. LCR-egenskapene er pr meter. Dobbelt så lang apparatkabel betyr dobbelt så mye av alt. Selv prøver jeg å unngå lengre apparatkabler enn nødvendig, og ihvertfall unngå kveiler av unødvendig kabel bak racket, men kan ikke si at jeg noensinne har vært i stand til å høre noen som helst forskjell med ulike apparatkabler.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Husker gamle "kortvarig". Han brukte vel også noe kl D Hypex? Han fjernet Emc filteret fordi det gav dårlig lyd.
    "audiomix" hadde samme erfaring og fjernet Emc filter. Har også samme erfaring med Hypex ucd 400 plateforsterket. Har parkert subben fordi den gir bass problem i rommet. Har ikke tenkt å fjerne Emc filteret fordi situasjonen er noe anderledes nå og tror dermed ikke Emc filteret gjør noe skade.

    Det bør ringe en bjelle når slikt oppstår.
    Spesielt når produsentene også sier at ved lav kilde impedans vil filtre reagere slikt.
    Det vises også på målingene som ligger ved alle filtre i katalogen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men det hadde likevel vært interessant å se noen målinger av hva som skjer på utgangene av effektforsterker når dette oppstår.

    Det er ikke så merkelig at knekkfrekvensene på nettfiltre endrer seg med nettimpedans. Det enkleste filteret er kondensatorer fra fase til jord, og det utgjør et RC lavpassfilter med nettimpedansen som R.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn