Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    Alle eksempler av målinger forsøkt vist er ikke ett problem fordi forvrengningen er synkron med grunnfrekvensen.

    Problemstøyen er det ingen her som har instrumentpark til å måle. Ei heller kunnskapen til hvordan det skal måles.

    Screenshot_20210808_203709_com.google.android.apps.docs~2.jpg



    Det er den såkalte "secondary emission"
    som skaper krøll. Når støyen flyter mellom lasten. Da er støyen som i utgangspunktet var synkron med grunnfrekvensen ikke lenger synkron.

    Det er den s. k "secondary emission" som kommer inn på DC siden og som flyter mellom lasten som kablene påvirker.


    For low-voltage networks, the resistance is dominating, especially close to equipment. Hence, for low frequencies (<2 kHz) it can be assumed that Zg is largely resistive. However, for higher frequencies the reactance of the cable will increase and can become dominant and the influence from impedances of neighboring equipment can play a role due to their capacitive nature.
    Adding extra devices will create a different impedance seen by the device and will possibly affect supraharmonic emission
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.409
    Antall liker
    3.813
    Torget vurderinger
    1
    Har nevnt det før, men kan jo gjøre det igjen for ordens skyld.
    Jeg har ingen direkte støy ut på HT å klage på.
    Temaet for meg er opplevelsen av endringer hovedsakelig i frekvensbalanse.
    Det skifter fra veldig godt til kvast og utrivelig i toppen med «drenert» fylde i lavere stemmeområde.
    Nå har jeg ingen målinger å støtte meg på, men finner det sannsynlig at tidligere nevnte området mellom 3-400hz og 1khz mister noe samtidig som toppen spisser seg og blir rett ut utrivelig.
    Det har jeg også opplevd, det fikset jeg enkelt med å bytte forsterker..
    Ikke en eneste kabel kunne ha rettet opp i det problemet der. Høyttaler som dipper hardt i Ohm var problemet mitt, en mer robust forsterker var løsningen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Det har jeg også opplevd, det fikset jeg enkelt med å bytte forsterker..
    Ikke en eneste kabel kunne ha rettet opp i det problemet der. Høyttaler som dipper hardt i Ohm var problemet mitt, en mer robust forsterker var løsningen.
    Altså fejlkonstrueret højttaler.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    914
    Antall liker
    598
    Meget meget få har det. Men accordforståelse og om det er treklang fireklang maj 7 eller 9 osv kan trenes opp ved øvelse. Fagområdet er hørelære. Jeg har vært borti forsterker som låter falskt når jeg koblet til anzus kabel på fra isovolt til forsterker. 😀 jeg harikke absolutt gehør
    Så må man håbe på, at elværket har brugt noget kabel der ikke spiller falsk!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja de må ha' været meget heldige med at, bruge de rigtige kabler da de udviklede forstærkeren :)
    Er til dels enig uttalelsen, en god forsterker er tonal og spiller alt rett. Ekstremt mange anlegg må velge et området som låter godt. Valg mellom live følelse, detaljer, fylde, størrelse, tyngde, naturtro. Spiller ikke anlegget dette låter det på en måte falskt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det har jeg også opplevd, det fikset jeg enkelt med å bytte forsterker..
    Ikke en eneste kabel kunne ha rettet opp i det problemet der. Høyttaler som dipper hardt i Ohm var problemet mitt, en mer robust forsterker var løsningen.
    Hvilke forsterker låter detaljert i toppen uten behov for ren strøm og gode kabler? Veldig spent…
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    Så må man håbe på, at elværket har brugt noget kabel der ikke spiller falsk!
    Vel, det hender det også, at det er Feil dimensjonert kabel. Da spesielt TN nett.
    Både i installasjoner og til større laster.
    Vet om en kompressor, 10 - 15m kabel måtte byttes pga harmoniske og varmgang . Burde egentlig vert prosjektert rett, men ikke her.
    Endte opp med kobber kabel istedenfor aluminium. Dette var en større kompressor tilhørende ett sykehus.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    914
    Antall liker
    598
    Er til dels enig uttalelsen, en god forsterker er tonal og spiller alt rett. Ekstremt mange anlegg må velge et området som låter godt. Valg mellom live følelse, detaljer, fylde, størrelse, tyngde, naturtro. Spiller ikke anlegget dette låter det på en måte falskt.
    Ok. Så hvis jeg f.eks indspiller en A tone fra min guitar, for derefter at afspille den over mit anlæg, og min guitartuner viser det er en A tone jeg afspiller, så spiller mine kabler ikke falsk?
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Det har jeg også opplevd, det fikset jeg enkelt med å bytte forsterker..
    Ikke en eneste kabel kunne ha rettet opp i det problemet der. Høyttaler som dipper hardt i Ohm var problemet mitt, en mer robust forsterker var løsningen.

    Weellll, jeg er veldig glad for å ha valgt bruktmarkedet så langt.
    Det hadde blitt voldsomme tap om alle testobjektene hadde vært nye.
    Det har tross alt kommet og gått litt HT og forsterkere de siste årene.
    Mener å ha funnet og landet på HT med veldig godt potensiale, men er nok ikke ferdig/i mål med å teste ut forsterkere.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror det er en del misforståelser ute å går her. Målingene jeg postet er elektrotekniske målinger fra mid 90s og er kun ment å vise hvordan ting henger sammen.

    For min del har jeg aldri hatt og vil aldri få et fnugg av støy ut på høyttalerene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nope, Det ligger i forsterkerdesignet/konseptet, og, høyttalerene nytter det heller ikke æå skylde på :)

    Hørselen nøtternte å skylde på heller da jeg har hatt comboen siden 1990.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.409
    Antall liker
    3.813
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke forsterker låter detaljert i toppen uten behov for ren strøm og gode kabler? Veldig spent…
    Fint at du prøver å vri det til at alle har problemer med kabler og strøm, noe som ikke er tilfellet her hjemme..
    Du kan kan like gjerne spørre hvilke høyttalere som låter detaljert i toppen med god nok forsterker..
    Ren strøm er viktigst imellom forsterker og høyttalere, hva som skjer på primærsiden av trafo gidder jeg ikke å tenke for hardt på og heller ikke hatt noen problemer med så lenge forsterker får strøm så fikses det meste på sekundærsiden så lenge forsterker får nok strøm.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er en del misforståelser ute å går her. Målingene jeg postet er elektrotekniske målinger fra mid 90s og er kun ment å vise hvordan ting henger sammen.

    For min del har jeg aldri hatt og vil aldri få et fnugg av støy ut på høyttalerene.
    Jeg har heller ikke hatt støy ut av høyttalerene. Det er ikke slik tingene fungerer.
    Og en kan forvrenger grunnfrekvensen ganske så mye. Det påvirker ikke elektronikken så mye da den er synkron med grunnfrekvens.
    Om Amir lager seg en svært forvrengt sinus, kunstig lysdemper? så vil den være synkron med grunnfrekvens og ikke gjøre noe av seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Så hvis jeg f.eks indspiller en A tone fra min guitar, for derefter at afspille den over mit anlæg, og min guitartuner viser det er en A tone jeg afspiller, så spiller mine kabler ikke falsk?
    Hvis opptaket er spilt inn i et dolby digital flerkanalsformat skal inn i en stereodac/amp og det er legges inn en A- moll på synth strings ish i bakgrunnen, kan det hele gå riktig galt. som om gitaren synker en kvart tone.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ok. Så hvis jeg f.eks indspiller en A tone fra min guitar, for derefter at afspille den over mit anlæg, og min guitartuner viser det er en A tone jeg afspiller, så spiller mine kabler ikke falsk?
    Mangler du informasjon i tonen er den falsk vil jeg påstå, eller om anlegget legger til støy.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Jeg har heller ikke hatt støy ut av høyttalerene. Det er ikke slik tingene fungerer.
    Og en kan forvrenger grunnfrekvensen ganske så mye. Det påvirker ikke elektronikken så mye da den er synkron med grunnfrekvens.
    Om Amir lager seg en svært forvrengt sinus, kunstig lysdemper? så vil den være synkron med grunnfrekvens og ikke gjøre noe av seg.
    Støjen er vel en faktor 10 -100 højere i frekvens end en højttaler kan reproducere - gætter jeg på?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    617
    Antall liker
    798
    Sted
    Orkanger
    Så nettopp denne videoen og for meg gir veldig mye av hva denne mannen sier mening. Har ikke lest hele tråden, så den er kanskje delt tidligere. Har ett år med elektro og to år med automasjon fra vgs, uten at det er noe PhD i kabel, men han sier ting som man kan forstå. Jeg sliter derimot med å forstå hva kabel-ingeniørene hos f.eks Audioquest, Nordost og SR har forsket seg frem til som ikke resten av verdens ingeniører og konstruktører ikke har skjønt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fint at du prøver å vri det til at alle har problemer med kabler og strøm, noe som ikke er tilfellet her hjemme..
    Du kan kan like gjerne spørre hvilke høyttalere som låter detaljert i toppen med god nok forsterker..
    Ren strøm er viktigst imellom forsterker og høyttalere, hva som skjer på primærsiden av trafo gidder jeg ikke å tenke for hardt på og heller ikke hatt noen problemer med så lenge forsterker får strøm så fikses det meste på sekundærsiden så lenge forsterker får nok strøm.
    Tenker du det eller har du prøvd? Jeg byttet til 6mm2 100% emc tett til isovolt. Kjempe forskjell. Det er masse støy som går gjennom trafo. Thd er akkurat like høy ut som inn.

    Signal kabler har mindre betydning i forhold til ren strøm til komponentene er min erfaring.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.409
    Antall liker
    3.813
    Torget vurderinger
    1
    Tenker du det eller har du prøvd? Jeg byttet til 6mm2 100% emc tett til isovolt. Kjempe forskjell. Det er masse støy som går gjennom trafo. Thd er akkurat like høy ut som inn.

    Signal kabler har mindre betydning i forhold til ren strøm til komponentene er min erfaring.
    Hva er det egentlig å prøve!? 1.5-2 kvmm strømkabel holder lenge til den lille strømmen som går til (de fleste) amps. Svært sjelden man har 3.6KW på stereo, da må man opp på 2.5kvmm. Kjører du industri kontakt for å utnytte kabelen du bruker og har sikringer tiltenkt denne strømmen? Jeg har som sagt ingen strømproblemer eller problemer med for lite kapasitet til høyttalerne. Du burde kanskje prøvd en forsterker med bedre rens på sekundær siden, istedet for å heale den med shakti-stener.. Større trafo, større kondensatorer bak likeretter etc.
    En kabelstump renser ikke strømmen uansett hvor den er, man kan få et høyfrekvent filter om man går ned i tverrsnitt på kabel rett i grenseland til hørsel, men da er den så smal at den har fare for å brenne opp når man skal skru opp volumet endel. Ved å gå opp i tverrsnitt på kabel så blir det ingen endring sammenlignet med en kabel som har nok tverrsnitt.

    Og hva mener du er 100% EMC tett? Jeg vet veldig godt hvordan man beskytter elektronikk fra EMI og EMP og hva EMC er.. Å ha en kabelstump fra et sted i rommet til et annet sted som er 100% EMC tett gir heller ingen mening, selger-buzzwords er det eneste som gir mening her. Elektronisk støy kommer uansett lett inn på stumpene i denne kabelen din i form av EMI. Og ja, EMC, EMI og EMP kan lett måles! Pga. EMI så er det ofte brukt stål-plater i chassis på elektronikk, da dette er det beste materialet for å beskytte imot EMI så lenge man har chassiet jordet. Kobber er en veldig god leder for å bringe støy videre.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva er det egentlig å prøve!? 1.5-2 kvmm strømkabel holder lenge til den lille strømmen som går til (de fleste) amps. Svært sjelden man har 3.6KW på stereo, da må man opp på 2.5kvmm. Kjører du industri kontakt for å utnytte kabelen du bruker og har sikringer tiltenkt denne strømmen? Jeg har som sagt ingen strømproblemer eller problemer med for lite kapasitet til høyttalerne. Du burde kanskje prøvd en forsterker med bedre rens på sekundær siden, istedet for å heale den med shakti-stener.. Større trafo, større kondensatorer bak likeretter etc.
    En kabelstump renser ikke strømmen uansett hvor den er, man kan få et høyfrekvent filter om man går ned i tverrsnitt på kabel rett i grenseland til hørsel, men da er den så smal at den har fare for å brenne opp når man skal skru opp volumet endel. Ved å gå opp i tverrsnitt på kabel så blir det ingen endring sammenlignet med en kabel som har nok tverrsnitt.

    Og hva mener du er 100% EMC tett? Jeg vet veldig godt hvordan man beskytter elektronikk fra EMI og EMP og hva EMC er.. Å ha en kabelstump fra et sted i rommet til et annet sted som er 100% EMC tett gir heller ingen mening, selger-buzzwords er det eneste som gir mening her. Elektronisk støy kommer uansett lett inn på stumpene i denne kabelen din i form av EMI. Og ja, EMC, EMI og EMP kan lett måles! Pga. EMI så er det ofte brukt stål-plater i chassis på elektronikk, da dette er det beste materialet for å beskytte imot EMI så lenge man har chassiet jordet. Kobber er en veldig god leder for å bringe støy videre.
    Jeg forstår. Da er det nok bra som det er! 😃
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Kvadrat har en betydning ved store transienter. Især hvis kondensator banken bare lige er til øllet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kvadrat har en betydning ved store transienter. Især hvis kondensator banken bare lige er til øllet.
    La oss si at forsterkeren skal levere 1000W. Vi har en nettkabel på 1,5 meter (dvs 3 meter total lederlengde) med 2,5 mm2 areal. Denne har 0,02 ohm (20 mOhm) resistans.

    1000W vil med 230V nettspenning kreve 1000/230 = 4,35A. Spenningstapet i vår nettkabel blir da 4,35 * 0,02 = 0,087V. Dette tilsvarer ca 0.04%. Er dette da så viktig...?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.409
    Antall liker
    3.813
    Torget vurderinger
    1
    Alle vet jo at naturlover ikke gjelder i HiFi :p
    Det er viktig å tømme ut den grønne overledningen på høyresiden imellom musikken man spiller så den ikke påvirker neste sang, derfor er det viktig med retningsstyrte kabler..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.996
    Torget vurderinger
    2
    Støjen er vel en faktor 10 -100 højere i frekvens end en højttaler kan reproducere - gætter jeg på?
    Det er ikke hvor vidt støyfrekvensene er høyere en hva vi hører eller frekvensområde høyttaler dekker men hva støyen gjør med elektronikken. Og hvordan støy komponenter vandrer mellom lasten i installasjonen bygger i høyeste grad på ohms lov.
    Den går inn i det apparat/kurs med lavest motstand og det oppstår resonanser bl. a pga av kabler. Har vist tidligere hvordan resonans ene flyttes oppover og forandrer amplitude på kurser med 10-15 og 20 m kabel i en installasjon. Burde egentlig vært forståelig for de med litt høyere elektro kompetanse. Synes Rønneberg er flink til å forklare hva som skjer.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.957
    Antall liker
    3.260
    Det er ikke hvor vidt støyfrekvensene er høyere en hva vi hører eller frekvensområde høyttaler dekker men hva støyen gjør med elektronikken. Og hvordan støy komponenter vandrer mellom lasten i installasjonen bygger i høyeste grad på ohms lov.
    Den går inn i det apparat/kurs med lavest motstand og det oppstår resonanser bl. a pga av kabler. Har vist tidligere hvordan resonans ene flyttes oppover og forandrer amplitude på kurser med 10-15 og 20 m kabel i en installasjon. Burde egentlig vært forståelig for de med litt høyere elektro kompetanse. Synes Rønneberg er flink til å forklare hva som skjer.
    👌👍😏
    Joda jeg har forlængst en del forståelse for hvordan det hænger sammen.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    617
    Antall liker
    798
    Sted
    Orkanger
    Vil ikke målt støy på strømnettet være litt i samme gata som at dama hadde hatt gonoré? De aller fleste vil ikke merke noe til det, men bare det at du vet det er der legger en liten demper på morroa?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.574
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men indspiller jeg en A og får en A ud, så mangler der vel ikke noget?
    Slår du på A-strengen på en gitar (så sant den er stemt) så har du samme tonen som summetonen, men de høres ikke lik ut likevel.
    (mener å huske at summetonen i Norge var 44kHz, det var utgangspunktet mitt for kveruleringa ;) )
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her var det mye rart. En normal A-streng på en gitar er stemt til 110 Hz. Summetonen er/var såkalt enstrøken A, som er 440 Hz.

    44 kHz er det vel bare flaggermus som hører.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    617
    Antall liker
    798
    Sted
    Orkanger
    Her var det mye rart. En normal A-streng på en gitar er stemt til 110 Hz. Summetonen er/var såkalt enstrøken A, som er 440 Hz.

    44 kHz er det vel bare flaggermus som hører.
    Delfinen hører opp til ca. 150 kHz. Planetens mest audiofile dyr..
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.574
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her var det mye rart. En normal A-streng på en gitar er stemt til 110 Hz. Summetonen er/var såkalt enstrøken A, som er 440 Hz.

    44 kHz er det vel bare flaggermus som hører.
    Ja, mye rart. Du har rett i at jeg bommet grovt med en null eller to, men jeg tror jeg holder meg sånn noen lunde til min påstand.
    Store Norske Leksion støtter meg
    .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn