Nei desverre ikke! hatt støy på alle MI produktene mine! effektforsterkerne er jo kjente for trafobrumDa er det signalkildene dine igjen da
Nei desverre ikke! hatt støy på alle MI produktene mine! effektforsterkerne er jo kjente for trafobrumDa er det signalkildene dine igjen da
Litt usikker på hva du tenker lovemusikk, at rør pre slapp igjennom grums fra nettet mens MI pre fungerer som et strømfilter på hele kjeden?Men alle dere som har problemer med støy.. Hvorfor ikke teste f.eks en MI pre av nyere dato?
Er det farlig hvis det blir støyfritt fra en nyere teknologi som Transistor?
Tror vår venn Roberth prøvde den tilnærmingen. Problemene fulgte tydeligvis med.Bytte strømleverandør?
Bytte nettleverandør?
Beste løsningen er selvsagt å flytte.
Noen som har prøvd den løsningen?
Eigentleg er eg einig. Spreiingsmønsteret fortel kva slags lydbilde du får.Personlig ville jeg kanskje holde en knapp på høyttalernes spredningsmønster i retning av førsterefleksjonspunktene i overgangen mellomtone/diskant, men det er nå meg.
Uten at det trenger å være dette som har fulgt @Robert så er støy problemer innfløkt.Tror vår venn Roberth prøvde den tilnærmingen. Problemene fulgte tydeligvis med.
Motsatt, fikk tidvise problemer etter flytting. Litt drastisk å flytte igjen.Bytte strømleverandør?
Bytte nettleverandør?
Beste løsningen er selvsagt å flytte.
Noen som har prøvd den løsningen?
Jeg tenkte mer på selv produktet og konstruksjonen som ofte er på gammel teknologi. På tide å prøve noe nytt? Når til og med rør-pre til 120.000 støyer I høyttalerne med klasse D blokker til enda mere penger, så.. Tja..Litt usikker på hva du tenker lovemusikk, at rør pre slapp igjennom grums fra nettet mens MI pre fungerer som et strømfilter på hele kjeden?
For øvrig flott preamp du har, men det er jo ikke signal/støyforhold i enkeltkomponenter som diskuteres i tråden.
Har tidvis et strømrelatert problem som påvirker lyden negativt. Bytte mellom rør og transistorpre påvirker ikke mitt strømrelaterte problem. Heller ikke kabler, skilletrafo eller filter til 30k dessverre. Har prøvd, same shit!
Er den? Første gang jeg leser det.Nei desverre ikke! hatt støy på alle MI produktene mine! effektforsterkerne er jo kjente for trafobrum
Selvsagt ligger det en feil et sted, det som er noe dritt er at det ikke nødvendigvis ligger i eget hus og at feilen ikke påvirker mine jordfeilbrytere.Jeg tenkte mer på selv produktet og konstruksjonen som ofte er på gammel teknologi. På tide å prøve noe nytt? Når til og med rør-pre til 120.000 støyer I høyttalerne med klasse D blokker til enda mere penger, så.. Tja..
Hvordan MI pre er laget, skal ikke jeg kommentere pga manglende kompetanse. Min er billigere MI25,men sett målinger på 23 som er toppmodellen. Den har mindre støy enn de kjente med lite støy, som feks Pass osv.. 0.003 eller noe slikt.
En rør-pre har oppgitt typisk 1.0 på fullt. Kan det ikke da tenkes det er pre som oftest er støy problemet da? Mye enklere å skifte ut den enn å få kraftselskapet til å levere 0.00000000 forvrenging/støyforhold.
Uansett bør et produkt lages for å fjerne evnt støy fra nettet uten at det påvirker lyden. Det er min mening.
Som sagt, på min MI kan jeg sette volum på fullt uten noe støy i høyttalere. Dette kunne jeg og gjøre på Spendor A9 med en gammel doxa70SE effekt. Ingen støy.
Jeg har slette med støy hele tiden i mer eller mindre grad frem til jeg fikk den pre jeg har nå. Det blir mange år det.
Hvis det er slik at du ikke får det bort med en god Transistor pre (tar for gitt at signalkilden/DAC er god) bør en først sjekke egen eiendom for jordfeil.
For da ligg det en feil et sted.
Ja, det er ihvertfall slik jeg ser det.Kan en rimelig grei konklusjon være at strømkabler faktisk kan gi utslag i form av lydendringer, men at det er endringer oppnådd ved symptom behandling, ikke en fiks av de bakenforliggende årsaker og problemer?
Hvilke egenskaper i anlegget skaper god elektronikk hos deg?Personlig ville jeg kanskje holde en knapp på høyttalernes spredningsmønster i retning av førsterefleksjonspunktene i overgangen mellomtone/diskant, men det er nå meg.
Ja, eller at kabel er med på å forandre forholdene for støykomponentene, på lik linje som om du setter inn en ny komponent i stereo oppsettet, dvs forandrer last impedansen til nabo elektronikken, eller en ny Last komponent på en annen kurs.Kan en rimelig grei konklusjon være at strømkabler faktisk kan gi utslag i form av lydendringer, men at det er endringer oppnådd ved symptom behandling, ikke en fiks av de bakenforliggende årsaker og problemer?
Lang historie. Jeg opplevde litt det samme som du beskriver i en tidligere inkarnasjon av anlegget. Det var dynaBel Euforia høyttalere med Seas Excel magnesiumelementer og Electrocompaniet elektronikk. Det skulle veldig lite til før det hele låt hardt, og lydbildet hadde en tendens til å samle seg rundt hver høyttaler og et sted i midten. Den holografien jeg forventet av relativt dyre høyttalere og monoblokk forsterkere var bare ikke der. Diverse tweaks med alt fra strømfiltrering til vibrasjonsdempende underlag hjalp noe, men på ett tidspunkt hadde jeg nesten like mye penger i tweakeri som i høyttalere og elektronikk uten at det ble spesielt mye bedre. Tid for å tenke seg litt om.Hvilke egenskaper i anlegget skaper god elektronikk hos deg?
Hmm, må ha noe ræva strøm eller noe du da. Hatt tre mi effekt og tre pre fra mi og ikke noe støy. Ujorda gammelt strøm nettNei desverre ikke! hatt støy på alle MI produktene mine! effektforsterkerne er jo kjente for trafobrum
Nei helt i orden her og rart at RM selv mente at trafobrum var vanlig på hans klasse A effekt, lest om flere oppgjennom på MI siden at flere har samme erfaringHmm, må ha noe ræva strøm eller noe du da. Hatt tre mi effekt og tre pre fra mi og ikke noe støy. Ujorda gammelt strøm nett
Mine har alltid gått igjennom en isotech sak med overspenningsvern skal prøve utenNei helt i orden her og rart at RM selv mente at trafobrum var vanlig på hans klasse A effekt, lest om flere oppgjennom på MI siden at flere har samme erfaring
Ja du kan så si, Han føler vel at han har gått tomHvad i alverden har det med strømkabler at gøre
Og hva kan hovedårsaken til ødelagte kondensatorer være, og hvordan var støynivået på PC tidligere år?Gamle kondensatorer, og nyere av dårlige merker (etter kort tid) lekker. For endel år siden så var dette et stort problem på PCer, både på hovedkort og strømforsyningene har noen kondensatorer som kan være av ymse kvalitet og noen var fysisk sprukket i toppen av varmegang og blir da i friluft og tørket inn før det har gått et år. Ustabil PC var resultatet, merktes gjerne best på høy load og overklokkede. Rubycon kondensatorer var det eneste som holdt før.
En lekk og uttørket kondensatorer gjør ikke jobben sin lengre, da blir den heller mer en motstand enn en kondensator. Når dette står på sekundærsiden av trafo i power, om det kan ha påvirkning på lyden? Gjett da..
Så sekundærsiden av strømforsyning har ingenting med strøm å gjøre? Det påvirker mer enn en strømkabel, mest sannsynlig. Selv om man får strømkabler med masse kapasitans også.Hvad i alverden har det med strømkabler at gøre
Hovedårsaken er oftest bare veldig dårlig kvalitet på kondensatorene, spesielt når de går dukken før det har gått et år i bruk.. Varme er ofte også en grunn til at kondensatorer får begrenset levetid. Ikke bare PCer som bruker kondensatorer, men det var bare et eksempel da jeg vet det var mye dårlig produksjon av kondensatorer for noen år tilbake (til og med Rubicon har hatt noen dårlige batcher) og mange fikk problemer med PCene sine, dette ble sporet tilbake til dårlige kondensatorer. Kondensatorer finnes etter de fleste likerettere i all elektronikk.Og hva kan hovedårsaken til ødelagte kondensatorer være, og hvordan var støynivået på PC tidligere år?
Med PCer som gir THD verdier opp til 200% er det nok dermye av årsakene ligger. Spyr de ut slikt sliter nok andre laster i installasjonen også. Harmoniske er nok hovedårsak til kondensator havarier.Så sekundærsiden av strømforsyning har ingenting med strøm å gjøre? Det påvirker mer enn en strømkabel, mest sannsynlig. Selv om man får strømkabler med masse kapasitans også.
Ser bare mange klager over støyete utstyr, ikke all elektronikk varer evig.
Hovedårsaken er oftest bare veldig dårlig kvalitet på kondensatorene, spesielt når de går dukken før det har gått et år i bruk.. Varme er ofte også en grunn til at kondensatorer får begrenset levetid. Ikke bare PCer som bruker kondensatorer, men det var bare et eksempel da jeg vet det var mye dårlig produksjon av kondensatorer for noen år tilbake (til og med Rubicon har hatt noen dårlige batcher) og mange fikk problemer med PCene sine, dette ble sporet tilbake til dårlige kondensatorer. Kondensatorer finnes etter de fleste likerettere i all elektronikk.
Problemer med forringelse av lyd pga strømproblematikk har ikke med during å gjøre. Det er selve lyden ut av høyttalerne som kommer fra lydkilden som kan gå fra fløte til huggorm. En jordfeil i eget hus vil jeg tippe er konstant med mindre man har jordfeil i et teknisk komponent som kommer og går eller skrur seg av og på. Hos meg er det sesongbetont og i tillegg variabelt gjennom døgnet i den dårlige sesongen. Så Asbjørn også skrev noe om at uballanserte kabler kunne utgjøre en forskjell. Jeg har problemer på utstyr som er fullbalansert fra ende til annen. Det hjelper heller ikke å bytte ut enkeltkomponenter i kjeden. Ulike kilder, preamper og effektforterkere jeg har prøvd reagerer på samme måte. Da står man igjen med strømmen som selve problemet og som ikke kan forklares med alle de teknisk mulige årsakene som ramses opp av de lærde. Utover vinteren når problemet igjen oppstår skal jeg prøve å ta sikringene til varmepumpa og ventilasjonsanlegget for å bekrefte eller avkrefte disse installasjonene. Eneste to komponenter jeg har i huset som arbeider tøffere vinterstid.Siden denne tråden helst skal handle om strømkabler, har jeg opplevd noe "usedvanlig" for ca 14 dager siden! Jeg koblet min Philips 212, som er en "kjær, gammel venn", fra stue- anlegget og bar den ned til kjellerstua! Der ble den koblet opp mot forsterker, og da jeg skulle starte opp anlegget fikk jeg en kraftig "during" fra høyttalerne! Ah - jordfeil! Spilleren har sin opprinnelige din-plugg med overgang til rca, men til tross for bytting mellom 4 forskjellige overganger med og uten jording, "duret" det stadig! Satte opp en annen platespiller, og alt var i orden!
Tok 212 med opp, og alt fungerte som normalt!??? Eneste forskjellen er at oppe i stua er alt ujordet, mens i kjelleren er alt jordet! Er det så enkelt??? Mvh ToreP
Hvordan er boforholdene dine?Problemer med forringelse av lyd pga strømproblematikk har ikke med during å gjøre. Det er selve lyden ut av høyttalerne som kommer fra lydkilden som kan gå fra fløte til huggorm. En jordfeil i eget hus vil jeg tippe er konstant med mindre man har jordfeil i et teknisk komponent som kommer og går eller skrur seg av og på. Hos meg er det sesongbetont og i tillegg variabelt gjennom døgnet i den dårlige sesongen. Så Asbjørn også skrev noe om at uballanserte kabler kunne utgjøre en forskjell. Jeg har problemer på utstyr som er fullbalansert fra ende til annen. Det hjelper heller ikke å bytte ut enkeltkomponenter i kjeden. Ulike kilder, preamper og effektforterkere jeg har prøvd reagerer på samme måte. Da står man igjen med strømmen som selve problemet og som ikke kan forklares med alle de teknisk mulige årsakene som ramses opp av de lærde. Utover vinteren når problemet igjen oppstår skal jeg prøve å ta sikringene til varmepumpa og ventilasjonsanlegget for å bekrefte eller avkrefte disse installasjonene. Eneste to komponenter jeg har i huset som arbeider tøffere vinterstid.
Så spør du meg er det ikke så enkelt.
Som nevnt, det finnes dårlige partier kondensatorer, ikke alt kan skyldes på harmoniske her... Etter bytte av PSU på PC så har den blitt fin igjen hos de som hadde problemer, eller hovedkort der det også har vært endel problemer. I en PSU så kan det uansett bli ganske varmt, men det er bygd til å tåle det. Kan fort gå 400-500W på en stasjonær PC når man har den under load. Litt over 200W og da mye av det varme irundt CPU, så blir kondensatorer varme på hovedkortet også. Harmoniske ser jeg ikke hva har å gjøre her i det hele tatt, varme blir det uansett. Er kondensatorer gåen så skjer det mye merkelig, ikke noe man gjør på primær-siden av PSU påvirker hva man gjør da når feilen ligger på sekundær-siden.Med PCer som gir THD verdier opp til 200% er det nok dermye av årsakene ligger. Spyr de ut slikt sliter nok andre laster i installasjonen også. Harmoniske er nok hovedårsak til kondensator havarier.
Det er harmoniske som forårsaker varmgangen.
Men de siste ti årene er strømforsyningene blitt snillere mht harmoniske
Igjen går du i mot vitenskapen.Som nevnt, det finnes dårlige partier kondensatorer, ikke alt kan skyldes på harmoniske her... Etter bytte av PSU på PC så har den blitt fin igjen hos de som hadde problemer, eller hovedkort der det også har vært endel problemer. I en PSU så kan det uansett bli ganske varmt, men det er bygd til å tåle det. Kan fort gå 400-500W på en stasjonær PC når man har den under load. Litt over 200W og da mye av det varme irundt CPU, så blir kondensatorer varme på hovedkortet også. Harmoniske ser jeg ikke hva har å gjøre her i det hele tatt, varme blir det uansett. Er kondensatorer gåen så skjer det mye merkelig, ikke noe man gjør på primær-siden av PSU påvirker hva man gjør da når feilen ligger på sekundær-siden.
Kondensatorer er også i forsterkere på sekundærsiden rett etter likeretter, har man feil her så vil det bli støy, varme og masse annet morsomt som skjer før det kan kortslutter helt.
Enebolig innerst i blindvei på et boligfelt.Hvordan er boforholdene dine?
Enebolig, blokk/rekkehus, by, land?
Har du mulighet til å få oversikt over alle abbonenter tilsluttet fordelingstrafoen?
Har du fått netteier til å måle spenningskvalitet?
Husk at dersom det er målt med den sedvanlige Medcal så gir den ingen måleresultater som kan gi noe svar på problemet. Den måler kun harmoniske og ikke interharmoniske som strømforsyninger sliter med. Slikt kan en klage på, og dersom en ikke får respons hos netteier er det enkelt å gå videre til NVE. Men det er dersom støyen, interharmoniske kommer utenfra.
For å sjekke dette selv er det enkleste å måle temperatur i kjøleribbe på effekttrinn og notere med temp når du har fine forhold og når det er elendig. Bare husk å ha potmeter noenlunde likt og mål når stereoen er blitt stabil varm.
Jeg ville også godt gjennom hvilke typer laster du har. Spesielt laster som hvilke typer lyspærer, PCer, nettverksutstyr, elbil lader etc samt målt nettimpedansen til stereo kursen.
Husk at det ikke nytter å bruke av knappen til PC etc med emc filtre da Cx kondensator ofte ligger før bryter. Disse kan være med på å forsterke støyen. Kompakt lysrør sk sparepærer og LED gir problemer ved andre frekvenser enn f. eks elbil lader hva lydpåvirkning angår. Elbil lader gir hard huggorm/piggtråd lyd, og kompakt lysrør gav påtrengende S-lyder.
Før du fyrer løs på autopilot kan det være en fordel å forstå innlegget du svarer på. Det na_X skriver om er først og fremst kondensatorer på DC siden av «likningen».Igjen går du i mot vitenskapen.
Varmgang i kondensatorer pga harmoniske er noe aller lærer når de sendes på PQ kurs.
Tror jeg vet hvem jeg bør forholde meg til i den saken. Og dette har noe med strømkabler og påvirkninger dersom noen lurer.
During the measurements, another type of interaction between devices is observed in the form of “frequency beating” and intermodulation, in some cases resulting in the tripping of residual current devices. This interaction is further analyzed in order to better understand the possible impact it can have on the grid.
On the other side, the immunity of end-user equipment to supraharmonic disturbances has already been studied to some extent [19]. Most electronic equipment uses EMC filters with capacitors to remove high-frequency noise from the input. However, capacitors absorb the high-frequency components as their impedance is inversely proportional to frequency according to
with C being the capacitance and with the frequency f in Hz. This can lead to extensive heating and decreased lifetime (up to 40%) of those components, resulting in degradation of the equipment itself [20]
Tweaks har nok mye med anlegget å gjøre. Anlegget mitt faller i grus uten tweaks. Er det bare en liten feil som f. eks døren på sikringskapet til router står oppe så mister jeg hele lyttegleden. (Låter hardere)Lang historie. Jeg opplevde litt det samme som du beskriver i en tidligere inkarnasjon av anlegget. Det var dynaBel Euforia høyttalere med Seas Excel magnesiumelementer og Electrocompaniet elektronikk. Det skulle veldig lite til før det hele låt hardt, og lydbildet hadde en tendens til å samle seg rundt hver høyttaler og et sted i midten. Den holografien jeg forventet av relativt dyre høyttalere og monoblokk forsterkere var bare ikke der. Diverse tweaks med alt fra strømfiltrering til vibrasjonsdempende underlag hjalp noe, men på ett tidspunkt hadde jeg nesten like mye penger i tweakeri som i høyttalere og elektronikk uten at det ble spesielt mye bedre. Tid for å tenke seg litt om.
Det første som åkte ut var effektforsterkerne. Relativt rimelige DIY klasse D-forsterkere fikk lydbildet til å løsne fra høyttalerne, og det begynte å bli noeslags stereobilde utav det. Aktiv deling med digitalt delefilter, bratte filtre med lineær fase og flere klasse D-forsterkere eliminerte tendensene til hardhet som følge av oppbrytningen i Excel-membranene. Så røk CD-spilleren ut til fordel for harddiskbasert avspilling over wifi til en Logitech Transporter (eller Chromecast Audio). Da forsvant enda et lag av digital hardhet, og lydbildet begynte å bli mer tredimensjonalt enn flatt. Deretter byttet jeg Euforiaene med DSP-styrte DIY høyttalere med stor vekt på spredningskontroll fra topp til bunn, med enormt stive og dempede kabinetter, kardioidebasser, bakoverfyrende diskant og det hele. Nå er lydbildet sømløst tredimensjonalt fra vegg til vegg, tilsynelatende uten å ha noe som helst med høyttalerne å gjøre. De står bare der. Og da har jeg også kastet eller gitt bort det meste av tweakeri. Det behøves ikke lenger.
Var mye som røk hos meg tidligere.Før du fyrer løs på autopilot kan det være en fordel å forstå innlegget du svarer på. Det na_X skriver om er først og fremst kondensatorer på DC siden av «likningen».
Det er også mange feilmekanismer for kondensatorer, der varem muligens er en av de viktigste. Så godt som alle kondensatorer lider under varme, enten det er egengenerert eller innstrålt, og varme i alle former er en viktig feilmekanisme i alle elektrolyttkondensatorer, og muligens i mindre grad for nær sagt alle andre typer. Av og til så bruker produsentene også kondensatorer med feil produksjon og/eller kondensatorer som ikke er optimale til den aktuelle bruken (f.eks. for lav temperaturklasse), og en får en del høyere feilrater enn «nødvendig».
mvh
KJ
Forklar gjerne hvordan en kondensator i parallell etter likeretter fungerer, og HVORFOR du mener harmoniske har noe med levetiden på denne å gjøre og forklar gjerne med det samme hvordan strømkablene fikser feil på defekte kondensatorer etter likeretter.Igjen går du i mot vitenskapen.
Varmgang i kondensatorer pga harmoniske er noe aller lærer når de sendes på PQ kurs.
Tror jeg vet hvem jeg bør forholde meg til i den saken. Og dette har noe med strømkabler og påvirkninger dersom noen lurer.
Igjen, dette er egenerfart fra din side. Ikke alltid fasit hos ALLE andre.Var mye som røk hos meg tidligere.
Mye lekkasje i kondensatorer i apparatene.
Både ladelytter og lenger innover i konstruksjonen
Etter at problemene ble borte har slikt ikke skjedd og det er noen år siden.