Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    1.335
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Men alle dere som har problemer med støy.. Hvorfor ikke teste f.eks en MI pre av nyere dato?

    Er det farlig hvis det blir støyfritt fra en nyere teknologi som Transistor?
    Litt usikker på hva du tenker lovemusikk, at rør pre slapp igjennom grums fra nettet mens MI pre fungerer som et strømfilter på hele kjeden?
    For øvrig flott preamp du har, men det er jo ikke signal/støyforhold i enkeltkomponenter som diskuteres i tråden.

    Har tidvis et strømrelatert problem som påvirker lyden negativt. Bytte mellom rør og transistorpre påvirker ikke mitt strømrelaterte problem. Heller ikke kabler, skilletrafo eller filter til 30k dessverre. Har prøvd, same shit!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.936
    Sted
    Sortland
    Bytte strømleverandør?
    Bytte nettleverandør?

    Beste løsningen er selvsagt å flytte.
    Noen som har prøvd den løsningen?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Tror vår venn Roberth prøvde den tilnærmingen. Problemene fulgte tydeligvis med.
    Uten at det trenger å være dette som har fulgt @Robert så er støy problemer innfløkt.
    Den ene støykilden hos meg var en annen trafo tilsluttet samme 66kv trafo som meg.
    Ett annet eks. var stålverket i Mo tror jeg det var. Problemet der dekket store områder i fylket og over til våre naboer i øst, Sverige.
    Andre eks finnes også der støy kilde skapte problemer i en helt annen kommune.
    Litt som hos meg med 23nd harmoniske.
    Så å harselere med slikt vitner om uforstand.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    1.335
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Bytte strømleverandør?
    Bytte nettleverandør?

    Beste løsningen er selvsagt å flytte.
    Noen som har prøvd den løsningen?
    Motsatt, fikk tidvise problemer etter flytting. Litt drastisk å flytte igjen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Litt usikker på hva du tenker lovemusikk, at rør pre slapp igjennom grums fra nettet mens MI pre fungerer som et strømfilter på hele kjeden?
    For øvrig flott preamp du har, men det er jo ikke signal/støyforhold i enkeltkomponenter som diskuteres i tråden.

    Har tidvis et strømrelatert problem som påvirker lyden negativt. Bytte mellom rør og transistorpre påvirker ikke mitt strømrelaterte problem. Heller ikke kabler, skilletrafo eller filter til 30k dessverre. Har prøvd, same shit!
    Jeg tenkte mer på selv produktet og konstruksjonen som ofte er på gammel teknologi. På tide å prøve noe nytt? Når til og med rør-pre til 120.000 støyer I høyttalerne med klasse D blokker til enda mere penger, så.. Tja..

    Hvordan MI pre er laget, skal ikke jeg kommentere pga manglende kompetanse. Min er billigere MI25,men sett målinger på 23 som er toppmodellen. Den har mindre støy enn de kjente med lite støy, som feks Pass osv.. 0.003 eller noe slikt.
    En rør-pre har oppgitt typisk 1.0 på fullt. Kan det ikke da tenkes det er pre som oftest er støy problemet da? Mye enklere å skifte ut den enn å få kraftselskapet til å levere 0.00000000 forvrenging/støyforhold.
    Uansett bør et produkt lages for å fjerne evnt støy fra nettet uten at det påvirker lyden. Det er min mening.

    Som sagt, på min MI kan jeg sette volum på fullt uten noe støy i høyttalere. Dette kunne jeg og gjøre på Spendor A9 med en gammel doxa70SE effekt. Ingen støy.
    Jeg har slette med støy hele tiden i mer eller mindre grad frem til jeg fikk den pre jeg har nå. Det blir mange år det.
    Hvis det er slik at du ikke får det bort med en god Transistor pre (tar for gitt at signalkilden/DAC er god) bør en først sjekke egen eiendom for jordfeil.
    For da ligg det en feil et sted.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nei desverre ikke! hatt støy på alle MI produktene mine! effektforsterkerne er jo kjente for trafobrum
    Er den? Første gang jeg leser det.
    Uansett er mitt sett tyst. Men er og ganske nytt
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.240
    Antall liker
    10.806
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du blander forvrengning og støy her.
    En rørpre har gjerne endel forvrengning men kan godt være helt støyfri (lavt støygulv)
    Uansett så handler ikke tråden om det og ikke din MI og produktets fortreffelighet
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    1.335
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte mer på selv produktet og konstruksjonen som ofte er på gammel teknologi. På tide å prøve noe nytt? Når til og med rør-pre til 120.000 støyer I høyttalerne med klasse D blokker til enda mere penger, så.. Tja..

    Hvordan MI pre er laget, skal ikke jeg kommentere pga manglende kompetanse. Min er billigere MI25,men sett målinger på 23 som er toppmodellen. Den har mindre støy enn de kjente med lite støy, som feks Pass osv.. 0.003 eller noe slikt.
    En rør-pre har oppgitt typisk 1.0 på fullt. Kan det ikke da tenkes det er pre som oftest er støy problemet da? Mye enklere å skifte ut den enn å få kraftselskapet til å levere 0.00000000 forvrenging/støyforhold.
    Uansett bør et produkt lages for å fjerne evnt støy fra nettet uten at det påvirker lyden. Det er min mening.

    Som sagt, på min MI kan jeg sette volum på fullt uten noe støy i høyttalere. Dette kunne jeg og gjøre på Spendor A9 med en gammel doxa70SE effekt. Ingen støy.
    Jeg har slette med støy hele tiden i mer eller mindre grad frem til jeg fikk den pre jeg har nå. Det blir mange år det.
    Hvis det er slik at du ikke får det bort med en god Transistor pre (tar for gitt at signalkilden/DAC er god) bør en først sjekke egen eiendom for jordfeil.
    For da ligg det en feil et sted.
    Selvsagt ligger det en feil et sted, det som er noe dritt er at det ikke nødvendigvis ligger i eget hus og at feilen ikke påvirker mine jordfeilbrytere.

    Dette med rør og transistor har med systemmatch og smak/behag. Begge deler kan låte fortreffelig. Hva som setter følelsene hos hver enkelt av oss i sving når vi lytter til musikk påvirkes ikke av alder på teknologien, forresten kanskje når vi snakker digitalteknologi. Men plutselig ser man f.eks Hegel skrur tiden tilbake og kutter ut up-sampling for å oppnå enda bedre lyd i Mohican og de nyeste integrerte..
    Platespillere er ikke siste skrik teknologisk eller målemessig. Må allikevel ha noe med lyden å gjøre at mange sverger til mediet.

    Nok sagt, det er strømkabel tråden handler om. Har ikke positiv effekt hos megmine komponenter på mine ører av det jeg har prøvd, gjør kanskje en forskjell hos andre, hva vet jeg. Liker allikevel å bruke skjermede kabler med litt tykkere tverrsnitt på lederne en lakriskablene for å sove bedre om natta. LAP kabel til frekvensomformere er fint og billig, men kabelen blir ikke godkjent selvsagt med egen terminering. Tar sjansen og sover allikevel.
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Kan en rimelig grei konklusjon være at strømkabler faktisk kan gi utslag i form av lydendringer, men at det er endringer oppnådd ved symptom behandling, ikke en fiks av de bakenforliggende årsaker og problemer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.846
    Antall liker
    35.974
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan en rimelig grei konklusjon være at strømkabler faktisk kan gi utslag i form av lydendringer, men at det er endringer oppnådd ved symptom behandling, ikke en fiks av de bakenforliggende årsaker og problemer?
    Ja, det er ihvertfall slik jeg ser det.

    Et opplagt eksempel er hvis du har to apparater, begge med jordet forbindelse til jordet stikkontakt, og forbundet med en ubalansert signalkabel. La oss si det ene apparatet genererer mye jordstøy, f eks fra likeretterdiodene i strømforsyningen. Etterfølgende glattekondensatorer vil filtrere ut støyen fra strømmen som sendes videre til audiokretsene og sende den til jord i stedet.

    Den jordstøyen vil fordele seg etter minste motstands vei ut av apparatet, dvs delvis via apparatets egen apparatkabel til nettjord og delvis via skjermen i signalkabelen til jord i det andre apparatet og videre derfra via den apparatkabelen. Skjermen fungerer også som retur for signalet, så jordstøyen som går den veien mikses rett inn i signalveien.

    Da kan man oppleve forskjeller, eksempelvis ved å bytte til signalkabler med annet tverrsnitt på skjerm/retur, eller å bytte til strømkabler med annen lengde eller annet tverrsnitt på jordleder. Siden dette gjelder vekselsstrømsignaler vil det også ha en frekvensavhengig komponent som følge av kapasitans og induktans, ikke bare resistiv DC-motstand.

    Det vil påvirke fordelingen av jordstrømmer mellom apparatene, og dermed også nivået på jordstøyen som mikses inn i signalet. I verste fall kan det bli hørbare effekter, men årsaken til problemet er jo ikke at man har «for billige strømkabler».
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Personlig ville jeg kanskje holde en knapp på høyttalernes spredningsmønster i retning av førsterefleksjonspunktene i overgangen mellomtone/diskant, men det er nå meg.
    Hvilke egenskaper i anlegget skaper god elektronikk hos deg? 🤔
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Kan en rimelig grei konklusjon være at strømkabler faktisk kan gi utslag i form av lydendringer, men at det er endringer oppnådd ved symptom behandling, ikke en fiks av de bakenforliggende årsaker og problemer?
    Ja, eller at kabel er med på å forandre forholdene for støykomponentene, på lik linje som om du setter inn en ny komponent i stereo oppsettet, dvs forandrer last impedansen til nabo elektronikken, eller en ny Last komponent på en annen kurs.
    Nabo komponentene sine last impedanser betyr en god del. I så henseende tror jeg f. eks at Hypex Ucd 400 sub forsterker ikke er feilkonstuert siden den reagerer på strøm forholdene hos meg.

    Ang tidligere måling for sentralnett vs dieselaggregat.
    Sist vi var i øydrift med dieselaggregat i vinter uteble den sedvanlige forandring jeg får pga høye 5 og 7 harmoniske og da THD også. Årsaken var at aggregatet nå forsynte hele bygda + flere hyttefelter bl. a.
    Dette gav jo da økt belastning som fører til mye bedre demping av nevnte harmoniske.
    Belastningen ble etter noen timer så høy at det ble bråstopp. Kaldt var det også så de sendte folk opp for å få det i gang igjen.
    Lavere harmoniske og påvirkning og praktisk erfaring fra virkeligheten er fint å ta med seg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.846
    Antall liker
    35.974
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke egenskaper i anlegget skaper god elektronikk hos deg? 🤔
    Lang historie. Jeg opplevde litt det samme som du beskriver i en tidligere inkarnasjon av anlegget. Det var dynaBel Euforia høyttalere med Seas Excel magnesiumelementer og Electrocompaniet elektronikk. Det skulle veldig lite til før det hele låt hardt, og lydbildet hadde en tendens til å samle seg rundt hver høyttaler og et sted i midten. Den holografien jeg forventet av relativt dyre høyttalere og monoblokk forsterkere var bare ikke der. Diverse tweaks med alt fra strømfiltrering til vibrasjonsdempende underlag hjalp noe, men på ett tidspunkt hadde jeg nesten like mye penger i tweakeri som i høyttalere og elektronikk uten at det ble spesielt mye bedre. Tid for å tenke seg litt om.

    Det første som åkte ut var effektforsterkerne. Relativt rimelige DIY klasse D-forsterkere fikk lydbildet til å løsne fra høyttalerne, og det begynte å bli noeslags stereobilde utav det. Aktiv deling med digitalt delefilter, bratte filtre med lineær fase og flere klasse D-forsterkere eliminerte tendensene til hardhet som følge av oppbrytningen i Excel-membranene. Så røk CD-spilleren ut til fordel for harddiskbasert avspilling over wifi til en Logitech Transporter (eller Chromecast Audio). Da forsvant enda et lag av digital hardhet, og lydbildet begynte å bli mer tredimensjonalt enn flatt. Deretter byttet jeg Euforiaene med DSP-styrte DIY høyttalere med stor vekt på spredningskontroll fra topp til bunn, med enormt stive og dempede kabinetter, kardioidebasser, bakoverfyrende diskant og det hele. Nå er lydbildet sømløst tredimensjonalt fra vegg til vegg, tilsynelatende uten å ha noe som helst med høyttalerne å gjøre. De står bare der. Og da har jeg også kastet eller gitt bort det meste av tweakeri. Det behøves ikke lenger.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nei desverre ikke! hatt støy på alle MI produktene mine! effektforsterkerne er jo kjente for trafobrum
    Hmm, må ha noe ræva strøm eller noe du da. Hatt tre mi effekt og tre pre fra mi og ikke noe støy. Ujorda gammelt strøm nett
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.553
    Antall liker
    2.088
    Torget vurderinger
    8
    Hmm, må ha noe ræva strøm eller noe du da. Hatt tre mi effekt og tre pre fra mi og ikke noe støy. Ujorda gammelt strøm nett
    Nei helt i orden her og rart at RM selv mente at trafobrum var vanlig på hans klasse A effekt, lest om flere oppgjennom på MI siden at flere har samme erfaring
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nei helt i orden her og rart at RM selv mente at trafobrum var vanlig på hans klasse A effekt, lest om flere oppgjennom på MI siden at flere har samme erfaring
    Mine har alltid gått igjennom en isotech sak med overspenningsvern 🤔 skal prøve uten
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.447
    Antall liker
    3.877
    Torget vurderinger
    1
    Gamle kondensatorer, og nyere av dårlige merker (etter kort tid) lekker. For endel år siden så var dette et stort problem på PCer, både på hovedkort og strømforsyningene har noen kondensatorer som kan være av ymse kvalitet og noen var fysisk sprukket i toppen av varmegang og blir da i friluft og tørket inn før det har gått et år. Ustabil PC var resultatet, merktes gjerne best på høy load og overklokkede. Rubycon kondensatorer var det eneste som holdt før.
    En lekk og uttørket kondensatorer gjør ikke jobben sin lengre, da blir den heller mer en motstand enn en kondensator. Når dette står på sekundærsiden av trafo i power, om det kan ha påvirkning på lyden? Gjett da..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Gamle kondensatorer, og nyere av dårlige merker (etter kort tid) lekker. For endel år siden så var dette et stort problem på PCer, både på hovedkort og strømforsyningene har noen kondensatorer som kan være av ymse kvalitet og noen var fysisk sprukket i toppen av varmegang og blir da i friluft og tørket inn før det har gått et år. Ustabil PC var resultatet, merktes gjerne best på høy load og overklokkede. Rubycon kondensatorer var det eneste som holdt før.
    En lekk og uttørket kondensatorer gjør ikke jobben sin lengre, da blir den heller mer en motstand enn en kondensator. Når dette står på sekundærsiden av trafo i power, om det kan ha påvirkning på lyden? Gjett da..
    Og hva kan hovedårsaken til ødelagte kondensatorer være, og hvordan var støynivået på PC tidligere år?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.447
    Antall liker
    3.877
    Torget vurderinger
    1
    Hvad i alverden har det med strømkabler at gøre 🧐
    Så sekundærsiden av strømforsyning har ingenting med strøm å gjøre? Det påvirker mer enn en strømkabel, mest sannsynlig. Selv om man får strømkabler med masse kapasitans også.
    Ser bare mange klager over støyete utstyr, ikke all elektronikk varer evig.

    Og hva kan hovedårsaken til ødelagte kondensatorer være, og hvordan var støynivået på PC tidligere år?
    Hovedårsaken er oftest bare veldig dårlig kvalitet på kondensatorene, spesielt når de går dukken før det har gått et år i bruk.. Varme er ofte også en grunn til at kondensatorer får begrenset levetid. Ikke bare PCer som bruker kondensatorer, men det var bare et eksempel da jeg vet det var mye dårlig produksjon av kondensatorer for noen år tilbake (til og med Rubicon har hatt noen dårlige batcher) og mange fikk problemer med PCene sine, dette ble sporet tilbake til dårlige kondensatorer. Kondensatorer finnes etter de fleste likerettere i all elektronikk.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Siden denne tråden helst skal handle om strømkabler, har jeg opplevd noe "usedvanlig" for ca 14 dager siden! Jeg koblet min Philips 212, som er en "kjær, gammel venn", fra stue- anlegget og bar den ned til kjellerstua! Der ble den koblet opp mot forsterker, og da jeg skulle starte opp anlegget fikk jeg en kraftig "during" fra høyttalerne! Ah - jordfeil! Spilleren har sin opprinnelige din-plugg med overgang til rca, men til tross for bytting mellom 4 forskjellige overganger med og uten jording, "duret" det stadig!🤔 Satte opp en annen platespiller, og alt var i orden!
    Tok 212 med opp, og alt fungerte som normalt!??? Eneste forskjellen er at oppe i stua er alt ujordet, mens i kjelleren er alt jordet! Er det så enkelt??? Mvh ToreP
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.295
    Antall liker
    9.630
    Tror du heller skal skylde på "kjelleranlegget." 212 har vel ujordet kontakt?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Så sekundærsiden av strømforsyning har ingenting med strøm å gjøre? Det påvirker mer enn en strømkabel, mest sannsynlig. Selv om man får strømkabler med masse kapasitans også.
    Ser bare mange klager over støyete utstyr, ikke all elektronikk varer evig.



    Hovedårsaken er oftest bare veldig dårlig kvalitet på kondensatorene, spesielt når de går dukken før det har gått et år i bruk.. Varme er ofte også en grunn til at kondensatorer får begrenset levetid. Ikke bare PCer som bruker kondensatorer, men det var bare et eksempel da jeg vet det var mye dårlig produksjon av kondensatorer for noen år tilbake (til og med Rubicon har hatt noen dårlige batcher) og mange fikk problemer med PCene sine, dette ble sporet tilbake til dårlige kondensatorer. Kondensatorer finnes etter de fleste likerettere i all elektronikk.
    Med PCer som gir THD verdier opp til 200% er det nok dermye av årsakene ligger. Spyr de ut slikt sliter nok andre laster i installasjonen også. Harmoniske er nok hovedårsak til kondensator havarier.
    Det er harmoniske som forårsaker varmgangen.
    Men de siste ti årene er strømforsyningene blitt snillere mht harmoniske
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er sant, Pink_Panter! Den første eieren skar ut "furer" i stikket for at det skulle kunne brukes på jordingskontakter! Den andre spilleren har et flatt stikk og rca-plugger med jordingsledning! Det er forresten en Philips 7112, og siden Audiolab'en ikke har innebygd riaa, går signalet gjennom en Rega Fono MM! Mvh ToreP
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    1.335
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Siden denne tråden helst skal handle om strømkabler, har jeg opplevd noe "usedvanlig" for ca 14 dager siden! Jeg koblet min Philips 212, som er en "kjær, gammel venn", fra stue- anlegget og bar den ned til kjellerstua! Der ble den koblet opp mot forsterker, og da jeg skulle starte opp anlegget fikk jeg en kraftig "during" fra høyttalerne! Ah - jordfeil! Spilleren har sin opprinnelige din-plugg med overgang til rca, men til tross for bytting mellom 4 forskjellige overganger med og uten jording, "duret" det stadig!🤔 Satte opp en annen platespiller, og alt var i orden!
    Tok 212 med opp, og alt fungerte som normalt!??? Eneste forskjellen er at oppe i stua er alt ujordet, mens i kjelleren er alt jordet! Er det så enkelt??? Mvh ToreP
    Problemer med forringelse av lyd pga strømproblematikk har ikke med during å gjøre. Det er selve lyden ut av høyttalerne som kommer fra lydkilden som kan gå fra fløte til huggorm. En jordfeil i eget hus vil jeg tippe er konstant med mindre man har jordfeil i et teknisk komponent som kommer og går eller skrur seg av og på. Hos meg er det sesongbetont og i tillegg variabelt gjennom døgnet i den dårlige sesongen. Så Asbjørn også skrev noe om at uballanserte kabler kunne utgjøre en forskjell. Jeg har problemer på utstyr som er fullbalansert fra ende til annen. Det hjelper heller ikke å bytte ut enkeltkomponenter i kjeden. Ulike kilder, preamper og effektforterkere jeg har prøvd reagerer på samme måte. Da står man igjen med strømmen som selve problemet og som ikke kan forklares med alle de teknisk mulige årsakene som ramses opp av de lærde. Utover vinteren når problemet igjen oppstår skal jeg prøve å ta sikringene til varmepumpa og ventilasjonsanlegget for å bekrefte eller avkrefte disse installasjonene. Eneste to komponenter jeg har i huset som arbeider tøffere vinterstid.

    Så spør du meg er det ikke så enkelt.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Takk, Thomasd! Min gamle venn 212 skal få seg en ekstra sjekk hos reparatør i høst!
    Imidlertid har jeg, verken her i ferieboligen eller hjemme i blokka, opplevd de "symptomer" som du nevner her! Men jeg husker en gammel kamerat som bodde på Mo i Rana i sin tid, opplevde kjempeproblemer "i hele huset" når Jernverket "gikk på og av"! Jeg fikk anledning til å oppleve det noen ganger, og det var alt annet enn behagelig for "musikk-ørene"! Det var støy, det!🤔 Mvh ToreP
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Problemer med forringelse av lyd pga strømproblematikk har ikke med during å gjøre. Det er selve lyden ut av høyttalerne som kommer fra lydkilden som kan gå fra fløte til huggorm. En jordfeil i eget hus vil jeg tippe er konstant med mindre man har jordfeil i et teknisk komponent som kommer og går eller skrur seg av og på. Hos meg er det sesongbetont og i tillegg variabelt gjennom døgnet i den dårlige sesongen. Så Asbjørn også skrev noe om at uballanserte kabler kunne utgjøre en forskjell. Jeg har problemer på utstyr som er fullbalansert fra ende til annen. Det hjelper heller ikke å bytte ut enkeltkomponenter i kjeden. Ulike kilder, preamper og effektforterkere jeg har prøvd reagerer på samme måte. Da står man igjen med strømmen som selve problemet og som ikke kan forklares med alle de teknisk mulige årsakene som ramses opp av de lærde. Utover vinteren når problemet igjen oppstår skal jeg prøve å ta sikringene til varmepumpa og ventilasjonsanlegget for å bekrefte eller avkrefte disse installasjonene. Eneste to komponenter jeg har i huset som arbeider tøffere vinterstid.

    Så spør du meg er det ikke så enkelt.
    Hvordan er boforholdene dine?
    Enebolig, blokk/rekkehus, by, land?
    Har du mulighet til å få oversikt over alle abbonenter tilsluttet fordelingstrafoen?
    Har du fått netteier til å måle spenningskvalitet?
    Husk at dersom det er målt med den sedvanlige Medcal så gir den ingen måleresultater som kan gi noe svar på problemet. Den måler kun harmoniske og ikke interharmoniske som strømforsyninger sliter med. Slikt kan en klage på, og dersom en ikke får respons hos netteier er det enkelt å gå videre til NVE. Men det er dersom støyen, interharmoniske kommer utenfra.
    For å sjekke dette selv er det enkleste å måle temperatur i kjøleribbe på effekttrinn og notere med temp når du har fine forhold og når det er elendig. Bare husk å ha potmeter noenlunde likt og mål når stereoen er blitt stabil varm.
    Jeg ville også godt gjennom hvilke typer laster du har. Spesielt laster som hvilke typer lyspærer, PCer, nettverksutstyr, elbil lader etc samt målt nettimpedansen til stereo kursen.
    Husk at det ikke nytter å bruke av knappen til PC etc med emc filtre da Cx kondensator ofte ligger før bryter. Disse kan være med på å forsterke støyen. Kompakt lysrør sk sparepærer og LED gir problemer ved andre frekvenser enn f. eks elbil lader hva lydpåvirkning angår. Elbil lader gir hard huggorm/piggtråd lyd, og kompakt lysrør gav påtrengende S-lyder.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.447
    Antall liker
    3.877
    Torget vurderinger
    1
    Med PCer som gir THD verdier opp til 200% er det nok dermye av årsakene ligger. Spyr de ut slikt sliter nok andre laster i installasjonen også. Harmoniske er nok hovedårsak til kondensator havarier.
    Det er harmoniske som forårsaker varmgangen.
    Men de siste ti årene er strømforsyningene blitt snillere mht harmoniske
    Som nevnt, det finnes dårlige partier kondensatorer, ikke alt kan skyldes på harmoniske her... Etter bytte av PSU på PC så har den blitt fin igjen hos de som hadde problemer, eller hovedkort der det også har vært endel problemer. I en PSU så kan det uansett bli ganske varmt, men det er bygd til å tåle det. Kan fort gå 400-500W på en stasjonær PC når man har den under load. Litt over 200W og da mye av det varme irundt CPU, så blir kondensatorer varme på hovedkortet også. Harmoniske ser jeg ikke hva har å gjøre her i det hele tatt, varme blir det uansett. Er kondensatorer gåen så skjer det mye merkelig, ikke noe man gjør på primær-siden av PSU påvirker hva man gjør da når feilen ligger på sekundær-siden.

    Kondensatorer er også i forsterkere på sekundærsiden rett etter likeretter, har man feil her så vil det bli støy, varme og masse annet morsomt som skjer før det kan kortslutter helt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt, det finnes dårlige partier kondensatorer, ikke alt kan skyldes på harmoniske her... Etter bytte av PSU på PC så har den blitt fin igjen hos de som hadde problemer, eller hovedkort der det også har vært endel problemer. I en PSU så kan det uansett bli ganske varmt, men det er bygd til å tåle det. Kan fort gå 400-500W på en stasjonær PC når man har den under load. Litt over 200W og da mye av det varme irundt CPU, så blir kondensatorer varme på hovedkortet også. Harmoniske ser jeg ikke hva har å gjøre her i det hele tatt, varme blir det uansett. Er kondensatorer gåen så skjer det mye merkelig, ikke noe man gjør på primær-siden av PSU påvirker hva man gjør da når feilen ligger på sekundær-siden.

    Kondensatorer er også i forsterkere på sekundærsiden rett etter likeretter, har man feil her så vil det bli støy, varme og masse annet morsomt som skjer før det kan kortslutter helt.
    Igjen går du i mot vitenskapen.
    Varmgang i kondensatorer pga harmoniske er noe aller lærer når de sendes på PQ kurs.

    Tror jeg vet hvem jeg bør forholde meg til i den saken. Og dette har noe med strømkabler og påvirkninger dersom noen lurer.

    During the measurements, another type of interaction between devices is observed in the form of “frequency beating” and intermodulation, in some cases resulting in the tripping of residual current devices. This interaction is further analyzed in order to better understand the possible impact it can have on the grid.


    On the other side, the immunity of end-user equipment to supraharmonic disturbances has already been studied to some extent [19]. Most electronic equipment uses EMC filters with capacitors to remove high-frequency noise from the input. However, capacitors absorb the high-frequency components as their impedance is inversely proportional to frequency according to
    with C being the capacitance and with the frequency f in Hz. This can lead to extensive heating and decreased lifetime (up to 40%) of those components, resulting in degradation of the equipment itself [20]
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    1.335
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er boforholdene dine?
    Enebolig, blokk/rekkehus, by, land?
    Har du mulighet til å få oversikt over alle abbonenter tilsluttet fordelingstrafoen?
    Har du fått netteier til å måle spenningskvalitet?
    Husk at dersom det er målt med den sedvanlige Medcal så gir den ingen måleresultater som kan gi noe svar på problemet. Den måler kun harmoniske og ikke interharmoniske som strømforsyninger sliter med. Slikt kan en klage på, og dersom en ikke får respons hos netteier er det enkelt å gå videre til NVE. Men det er dersom støyen, interharmoniske kommer utenfra.
    For å sjekke dette selv er det enkleste å måle temperatur i kjøleribbe på effekttrinn og notere med temp når du har fine forhold og når det er elendig. Bare husk å ha potmeter noenlunde likt og mål når stereoen er blitt stabil varm.
    Jeg ville også godt gjennom hvilke typer laster du har. Spesielt laster som hvilke typer lyspærer, PCer, nettverksutstyr, elbil lader etc samt målt nettimpedansen til stereo kursen.
    Husk at det ikke nytter å bruke av knappen til PC etc med emc filtre da Cx kondensator ofte ligger før bryter. Disse kan være med på å forsterke støyen. Kompakt lysrør sk sparepærer og LED gir problemer ved andre frekvenser enn f. eks elbil lader hva lydpåvirkning angår. Elbil lader gir hard huggorm/piggtråd lyd, og kompakt lysrør gav påtrengende S-lyder.
    Enebolig innerst i blindvei på et boligfelt.
    Ikke målt og ikke har jeg oversikt over abbonementer til fordelingstrafo.

    Når det gjelder belysning etc i eget hus kan jeg ikke tenke meg det har noe med saken å gjøre. Dette fordi lyden kan gå fra huggorm til fløte med et knips uten at belysning i huset røres og om vinteren er det ofte mye belysning i bruk. Ser ingen sammenheng her.

    Elbil har jeg ikke, men begynner å bli mange av de bortover i gata. Men skulle tippe at el-bilene må lades tilnærmet like mye i sommerhalvåret?

    Det rare er at kjølehjørne sliter samtidig og klarer ikke å nå temp. Jeg kan egentlig bruke desibelmåler på kjøkkenet og få bekreftelse på om det er noe vits i å lytte til musikk eller ikke.

    Mitt Isotek filter påvirker ikke.
    Skilletrafo synes jeg egentlig bare tilfører rommet mere grunnstøy fordi trafoen ikke er tyst. Ingen fordel på lave lyttenivåer hvertfall.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.244
    Antall liker
    4.554
    Torget vurderinger
    1
    Igjen går du i mot vitenskapen.
    Varmgang i kondensatorer pga harmoniske er noe aller lærer når de sendes på PQ kurs.

    Tror jeg vet hvem jeg bør forholde meg til i den saken. Og dette har noe med strømkabler og påvirkninger dersom noen lurer.

    During the measurements, another type of interaction between devices is observed in the form of “frequency beating” and intermodulation, in some cases resulting in the tripping of residual current devices. This interaction is further analyzed in order to better understand the possible impact it can have on the grid.


    On the other side, the immunity of end-user equipment to supraharmonic disturbances has already been studied to some extent [19]. Most electronic equipment uses EMC filters with capacitors to remove high-frequency noise from the input. However, capacitors absorb the high-frequency components as their impedance is inversely proportional to frequency according to
    with C being the capacitance and with the frequency f in Hz. This can lead to extensive heating and decreased lifetime (up to 40%) of those components, resulting in degradation of the equipment itself [20]
    Før du fyrer løs på autopilot kan det være en fordel å forstå innlegget du svarer på. Det na_X skriver om er først og fremst kondensatorer på DC siden av «likningen».

    Det er også mange feilmekanismer for kondensatorer, der varem muligens er en av de viktigste. Så godt som alle kondensatorer lider under varme, enten det er egengenerert eller innstrålt, og varme i alle former er en viktig feilmekanisme i alle elektrolyttkondensatorer, og muligens i mindre grad for nær sagt alle andre typer. Av og til så bruker produsentene også kondensatorer med feil produksjon og/eller kondensatorer som ikke er optimale til den aktuelle bruken (f.eks. for lav temperaturklasse), og en får en del høyere feilrater enn «nødvendig».

    mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Lang historie. Jeg opplevde litt det samme som du beskriver i en tidligere inkarnasjon av anlegget. Det var dynaBel Euforia høyttalere med Seas Excel magnesiumelementer og Electrocompaniet elektronikk. Det skulle veldig lite til før det hele låt hardt, og lydbildet hadde en tendens til å samle seg rundt hver høyttaler og et sted i midten. Den holografien jeg forventet av relativt dyre høyttalere og monoblokk forsterkere var bare ikke der. Diverse tweaks med alt fra strømfiltrering til vibrasjonsdempende underlag hjalp noe, men på ett tidspunkt hadde jeg nesten like mye penger i tweakeri som i høyttalere og elektronikk uten at det ble spesielt mye bedre. Tid for å tenke seg litt om.

    Det første som åkte ut var effektforsterkerne. Relativt rimelige DIY klasse D-forsterkere fikk lydbildet til å løsne fra høyttalerne, og det begynte å bli noeslags stereobilde utav det. Aktiv deling med digitalt delefilter, bratte filtre med lineær fase og flere klasse D-forsterkere eliminerte tendensene til hardhet som følge av oppbrytningen i Excel-membranene. Så røk CD-spilleren ut til fordel for harddiskbasert avspilling over wifi til en Logitech Transporter (eller Chromecast Audio). Da forsvant enda et lag av digital hardhet, og lydbildet begynte å bli mer tredimensjonalt enn flatt. Deretter byttet jeg Euforiaene med DSP-styrte DIY høyttalere med stor vekt på spredningskontroll fra topp til bunn, med enormt stive og dempede kabinetter, kardioidebasser, bakoverfyrende diskant og det hele. Nå er lydbildet sømløst tredimensjonalt fra vegg til vegg, tilsynelatende uten å ha noe som helst med høyttalerne å gjøre. De står bare der. Og da har jeg også kastet eller gitt bort det meste av tweakeri. Det behøves ikke lenger.
    Tweaks har nok mye med anlegget å gjøre. Anlegget mitt faller i grus uten tweaks. Er det bare en liten feil som f. eks døren på sikringskapet til router står oppe så mister jeg hele lyttegleden. (Låter hardere)
    Føler de diy anleggene med full dsp får til fasen veldig bra! 👍 Men der stopper det på det jeg har hørt.. Mangler naturtro stemmer, klarhet og mikro detaljer. Har du fått til det er du veldig dyktig, diy krever enorm kunnskap for å få til alle parameter. Hvilke dsp, diskant og mellomtone bruker du?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Før du fyrer løs på autopilot kan det være en fordel å forstå innlegget du svarer på. Det na_X skriver om er først og fremst kondensatorer på DC siden av «likningen».

    Det er også mange feilmekanismer for kondensatorer, der varem muligens er en av de viktigste. Så godt som alle kondensatorer lider under varme, enten det er egengenerert eller innstrålt, og varme i alle former er en viktig feilmekanisme i alle elektrolyttkondensatorer, og muligens i mindre grad for nær sagt alle andre typer. Av og til så bruker produsentene også kondensatorer med feil produksjon og/eller kondensatorer som ikke er optimale til den aktuelle bruken (f.eks. for lav temperaturklasse), og en får en del høyere feilrater enn «nødvendig».

    mvh
    KJ
    Var mye som røk hos meg tidligere.
    Mye lekkasje i kondensatorer i apparatene.
    Både ladelytter og lenger innover i konstruksjonen
    Etter at problemene ble borte har slikt ikke skjedd og det er noen år siden.

    Men vi har også noen produsenter som bevist plasser kondensatorer nær varme steder i apparatene for å redusere deres levetid. Samsung og Apple er vel noen av disse. Mye penger å hente dersom de beregner plassering korrekt. At det holder ut garanti tiden
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.447
    Antall liker
    3.877
    Torget vurderinger
    1
    Igjen går du i mot vitenskapen.
    Varmgang i kondensatorer pga harmoniske er noe aller lærer når de sendes på PQ kurs.

    Tror jeg vet hvem jeg bør forholde meg til i den saken. Og dette har noe med strømkabler og påvirkninger dersom noen lurer.
    Forklar gjerne hvordan en kondensator i parallell etter likeretter fungerer, og HVORFOR du mener harmoniske har noe med levetiden på denne å gjøre og forklar gjerne med det samme hvordan strømkablene fikser feil på defekte kondensatorer etter likeretter.

    Er fullt klar over at egengenerert varmegang ikke er bra for elektronikk, og endel faktorer som spiller inn her som lager denne varmegangen.
    Kondensatorer i form av elektrolytter og AC er morsomme greier ihvertfall, det lærte man tidlig på VGS.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.447
    Antall liker
    3.877
    Torget vurderinger
    1
    Var mye som røk hos meg tidligere.
    Mye lekkasje i kondensatorer i apparatene.
    Både ladelytter og lenger innover i konstruksjonen
    Etter at problemene ble borte har slikt ikke skjedd og det er noen år siden.
    Igjen, dette er egenerfart fra din side. Ikke alltid fasit hos ALLE andre.
    Det eksemplet jeg snakket om tidligere med dårlige kondensatorer var globalt, og faktisk ikke noe verre enn dårlige batcher og dårlige merker med kondensatorer (disse ryker uansett hvor ren strøm man har hatt hjemme). Og det kan skje, feilproduksjon og feilrate. Også har man det KJ nevnte, underdimensjonert i tillegg.. Underdimensjonering gir også intern varmegang, samme om man har harmoniske eller ikke.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Ett stort tap var disse.Ladelytter i poweramp,+ mye uorginalt i preamp endte det opp med.
    Preamp får sin dc fra poweramp

    DSC_1617.jpg


     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn