Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.427
    Antall liker
    9.714
    Torget vurderinger
    2
    Har lyst på det selv, men koster faktisk kr.5’000’000.- for en god spectrum analyser som dekker fra 2hz til langt oppi rf området. Ellers ville jeg lest mye av det ymir skriver. Jeg er mer lytter enn teoretiker, men sånn jeg har forstått finner støy letteste veien. Er det gode kabler, f.eks sølvkabler, finner støyen raskere veien ut av strømforsyningen og støyen oppholder seg der i kortere tid. Det hindrer intermodulasjon mener jeg.
    Ja ja du får forsette å lytte da . For det tekniske og teoretiske misforstår du og har ikke studert nok. Det kreves ikke mer enn 100kr på småplukk fra Clas Ohlson og gratisprogrammet REW for å gjøre fullstendige målinger i audioområdet. Audio Precison er selvsagt mer nøyaktig men selv en PC og REW er god nok til å avsløre hørbare forskjeller
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja ja du får forsette å lytte da . For det tekniske og teoretiske misforstår du og har ikke studert nok. Det kreves ikke mer enn 100kr på småplukk fra Clas Ohlson og gratisprogrammet REW for å gjøre fullstendige målinger i audioområdet. Audio Precison er selvsagt mer nøyaktig men selv en PC og REW er god nok til å avsløre hørbare forskjeller
    At du har større kunnskap en Isotek, gryphon og audiovector til sammen er jo utrolig bra! 😃

    De fleste anser gryphon som seriøse. De har akkurat gitt ut Vanta kabel serie. Jeg tror ikke de gidder å kødde med det om det ikke har noen betydning, men det er meg da!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.143
    Antall liker
    11.615
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har lyst på det selv, men koster faktisk kr.5’000’000.- for en god spectrum analyser som dekker fra 2hz til langt oppi rf området. Ellers ville jeg lest mye av det ymir skriver. Jeg er mer lytter enn teoretiker, men sånn jeg har forstått finner støy letteste veien. Er det gode kabler, f.eks sølvkabler, finner støyen raskere veien ut av strømforsyningen og støyen oppholder seg der i kortere tid. Det hindrer intermodulasjon mener jeg.
    En topp kvalitets spektrumanalysator med tilstrekkelig følsomhet og måleområde kosterer godt under 100 kkr, og ikke trenger du å måle opptil 11G heller, så da blir det enda billigere ... hvis du ellers er i stand til å forstå hva du ser....
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    At du har større kunnskap en Isotek, gryphon og audiovector til sammen er jo utrolig bra! 😃

    De fleste anser gryphon som seriøse. De har akkurat gitt ut Vanta kabel serie. Jeg tror ikke de gidder å kødde med det om det ikke har noen betydning, men det er meg da!
    Selvfølgelig "kødder" de med det når folk fremdeles kjøper snakeoil å magiske kabler 😂 Noe annet er dårlig business
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.664
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En topp kvalitets spektrumanalysator med tilstrekkelig følsomhet og måleområde kosterer godt under 100 kkr, og ikke trenger du å måle opptil 11G heller, så da blir det enda billigere ... hvis du ellers er i stand til å forstå hva du ser....
    I hovedsak er det bortkastede penger å kjøpe dyrt måleutstyr. Som eksempel har vi mye måleutstyr på laboratoriet på jobben hvor feks «kinavekter» som koster 300-400kr gir 99,5% av presisjonen til de som kanskje koster 40.000,- Til de aller fleste formål fungerer da «kinavektene» mer enn godt nok. Så fremt måleutstyret har den riktige funksjonaliteten så har man kommet langt av gårde når man er på jakt etter å detektere problemområder. Hvis man feks har store problemer på strømnettet så betyr det vel ikke mye om du feks måler 73% thd eller 73,2% thd den ene dagen og 58% eller 58,3% neste dag?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.427
    Antall liker
    9.714
    Torget vurderinger
    2
    At du har større kunnskap en Isotek, gryphon og audiovector til sammen er jo utrolig bra! 😃

    De fleste anser gryphon som seriøse. De har akkurat gitt ut Vanta kabel serie. Jeg tror ikke de gidder å kødde med det om det ikke har noen betydning, men det er meg da!
    De selskapene vet nøyaktig hva de gjør teknisk , og er en enda smartere mht markedsføring og kommersielt. Problemet er godtroende kunder som lar seg forlede til å betale feks tusenvis av kroner til Isotek for en boks som tilvarer et overspenningsvern til 99 kr fra Chlas Olson. Ja jeg har en slik Isotek selv og åpnet den..


    Men det kreves ikke mye kunnskap utover grunnkurs i elektro (LCR) for å se at kabler betyr ytterst lite. Det forhindrer jo ikke folk å tjene grovt på overprisede ledninger med pent ytre. Betaler man nok vil nok vann kanskje begynne å renne oppoverbakke også.

    Der du tar grunnleggende feil - som mange andre også gjør - er å tro at fordi noe er dyrt og pent og har et fint navn så må det være virkningsfullt.

    Jeg syns forøvrig at at Gryphon låter knallbra og har flotte produkter. At de også selger high end kabler er jo litt trist ,men de selger det kundene er villige til å betale for, de også. Selv Accuphase selger kabler, men ikke til astronomiske priser


    Jeg har heller ingenting i mot Audiovector har pratet med konstruktøren mange ganger på OHC. Låter litt lyst etter min smak, men klart og fint. Veldig følsom for lytteposisjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.836
    Antall liker
    35.948
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I hovedsak er det bortkastede penger å kjøpe dyrt måleutstyr. Som eksempel har vi mye måleutstyr på laboratoriet på jobben hvor feks «kinavekter» som koster 300-400kr gir 99,5% av presisjonen til de som kanskje koster 40.000,- Til de aller fleste formål fungerer da «kinavektene» mer enn godt nok. Så fremt måleutstyret har den riktige funksjonaliteten så har man kommet langt av gårde når man er på jakt etter å detektere problemområder. Hvis man feks har store problemer på strømnettet så betyr det vel ikke mye om du feks måler 73% thd eller 73,2% thd den ene dagen og 58% eller 58,3% neste dag?
    Det viktigste måleutstyret jeg brukte for å bygge mine høyttalere var tommestokk. Det ble regnet en del på forhånd, og jeg kostet på meg en bra målemikrofon og eksternt lydkort, men jeg mistenker noen kunne blitt litt overrasket om de visste i hvor stor grad disse ble tatt på øremål. Målingene er mest for å bekrefte at jeg hører det jeg tror jeg hører og for å finne ut eksakt frekvens for hørbare problemer.

    Å jage forvrengningskomponenter nede ved -120 dB fra signalet i en effektforsterker med 1 MHz båndbredde, derimot…
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    En topp kvalitets spektrumanalysator med tilstrekkelig følsomhet og måleområde kosterer godt under 100 kkr, og ikke trenger du å måle opptil 11G heller, så da blir det enda billigere ... hvis du ellers er i stand til å forstå hva du ser....
    Du mener sikkert støy ikke påvirker lyden, men for meg hadde det vært interessant å målt hele frekvensområdet for støy og sett hvor langt inn i komponentene den kommer. Kunne også målt hvor mange frekvenser som slipper gjennom strømforsyningen og ut av ht utgangene.

    Jeg koblet løse phono kabler inn i effektforsterker en gang, når de lå litt over gulvet var det tyst. Når jeg løftet de opp brummet det ekstremt. Regner med det var radiostøy som kom inn på kabel så inn i forsterkeren?
    Det er slike målinger jeg syntes hadde vært en fin diagnose for å eliminere støy.

    Jeg har et mål: Støy skal vekk
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    De selskapene vet nøyaktig hva de gjør teknisk , og er en enda smartere mht markedsføring og kommersielt. Problemet er godtroende kunder som lar seg forlede til å betale feks tusenvis av kroner til Isotek for en boks som tilvarer et overspenningsvern til 99 kr fra Chlas Olson. Ja jeg har en slik Isotek selv og åpnet den..


    Men det kreves ikke mye kunnskap utover grunnkurs i elektro (LCR) for å se at kabler betyr ytterst lite. Det forhindrer jo ikke folk å tjene grovt på overprisede ledninger med pent ytre. Betaler man nok vil nok vann kanskje begynne å renne oppoverbakke også.

    Der du tar grunnleggende feil - som mange andre også gjør - er å tro at fordi noe er dyrt og pent og har et fint navn så må det være virkningsfullt.

    Jeg syns forøvrig at at Gryphon låter knallbra og har flotte produkter. At de også selger high end kabler er jo litt trist ,men de selger det kundene er villige til å betale for, de også. Selv Accuphase selger kabler, men ikke til astronomiske priser


    Jeg har heller ingenting i mot Audiovector har pratet med konstruktøren mange ganger på OHC. Låter litt lyst etter min smak, men klart og fint. Veldig følsom for lytteposisjon.
    Det du har lager låter sikkert bedre og koster bare noen tusen?

    At du Klarer å lage denne spennings sinuskurve like perfekt og støyfritt for kr. 200.- som Isotek genesis evo gjør tror jeg rett og slett ikke på. Beklager.
    9F6E982E-68ED-408A-A83E-4737CAD5B6CC.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.427
    Antall liker
    9.714
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt bummet det, når du tok i kabelen koblet du på hele kroppen som antenne og sugt inn all 50/100Hz fra strømnettet i nærheten, om de langde en jordsløfye i tillegg blir det skikkelig høy støy.

    Du kan måle alt dette hjemme for noen får kroner, slik REC er gratiss, motstand og ledning koster en 100lapp eller to

    1629060488137.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.427
    Antall liker
    9.714
    Torget vurderinger
    2
    Det du har lager låter sikkert bedre og koster bare noen tusen?

    At du Klarer å lage denne spennings sinuskurve like perfekt og støyfritt for kr. 200.- som Isotek genesis evo gjør tror jeg rett og slett ikke på. Beklager.
    Vis vedlegget 741224
    Ja den generer en pen sinus, men det som teller er støyen ut fra høyttalerutgangen. Det er det det må måles. Strømforsyningen til forsterkeren tåler alle mulige forvreginger av sinuskurven fra nettet uten å påvirkes i merkbar grad.

    Impact of AC Distortion and Noise on Audio Equipment Fidelity (Video) | Audio Science Review (ASR) Forum


    '
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Selvsagt bummet det, når du tok i kabelen koblet du på hele kroppen som antenne og sugt inn all 50/100Hz fra strømnettet i nærheten, om de langde en jordsløfye i tillegg blir det skikkelig høy støy.

    Du kan måle alt dette hjemme for noen får kroner, slik REC er gratiss, motstand og ledning koster en 100lapp eller to

    Vis vedlegget 741226
    Der er helt feil oppsummert. Jeg holdt i gummien på kabelen og hadde ikke noe med kroppen min å gjøre. Frekvensene endret seg helt likt som om du flytter antennen til en radio, men mye mørkere toner.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.427
    Antall liker
    9.714
    Torget vurderinger
    2
    Ja kroppen og ledningen virker som en antenne....man kan plukke op alt mulig rart med uterminerte ledninger. Jeg plukker opp 50Hz fra veggen i løse luften om jeg setter oscilloskopet mitt på maks forsterkning
    Lignende kan skje med et RIAA trinn og platepillerkabel for nærme en trafo, ulyder som varierer med posisjon
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja den generer en pen sinus, men det som teller er støyen ut fra høyttalerutgangen. Det er det det må måles. Strømforsyningen til forsterkeren tåler alle mulige forvreginger av sinuskurven fra nettet uten å påvirkes i merkbar grad.

    Impact of AC Distortion and Noise on Audio Equipment Fidelity (Video) | Audio Science Review (ASR) Forum


    '
    Selv de som tror minst på at strøm betyr noe sier at støy slipper gjennom strømforsyningen og videre til transistor området og påvirker lyden direkte.
    Når sinuskurven er riktig og strømforsyningen får den spenningen den er laget for er det ikke noe problem å forstå det. Lydmessig er det en helt annet verden.
    Grunn til du syntes Audivector låter hardt er kanskje pga de ikke hadde orden på strømmen?
    Det er typisk resultat av dårlig strøm.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    50 Hz er jo et ganske solid støysignal i seg selv .... påvirker ikke det noen ting?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.427
    Antall liker
    9.714
    Torget vurderinger
    2
    Joda men hører du noe særlig støy eller sus fra høyttalerelementene ved maks volum og ingen musikk på ?
    Mange har bittelitt sus..uten at det er et lydmessig problem

    Ang Audiovecor og hard diskant så var det på en anlegg til 200-300 k og Isovolt . Tror mer på rommet og diskantalementets beskaffenhet enn strømmen. Var ved første lytt imponert og tenkte på kjøp men i lengden fant jeg ut at jeg foretakk litt varmere lyd. Sikker bra for andre rom og preferanser
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.427
    Antall liker
    9.714
    Torget vurderinger
    2
    50 Hz er jo et ganske solid støysignal i seg selv .... påvirker ikke det noen ting?
    ? takin to mee? Jeg har ingen 50 eller 100HZ overhodet fra mitt anlegg med volumet på max og øret 2cm fra høyttalerelementet
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok ok ... la oss si vi har et støysignal på 230V ved 50 Hz plugget rett inn i anlegget. Dette er ikke hørbart.... hva skal da til for at vi skal få hørbar støy? 100kV med pinknoise?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    I hovedsak er det bortkastede penger å kjøpe dyrt måleutstyr. Som eksempel har vi mye måleutstyr på laboratoriet på jobben hvor feks «kinavekter» som koster 300-400kr gir 99,5% av presisjonen til de som kanskje koster 40.000,- Til de aller fleste formål fungerer da «kinavektene» mer enn godt nok. Så fremt måleutstyret har den riktige funksjonaliteten så har man kommet langt av gårde når man er på jakt etter å detektere problemområder. Hvis man feks har store problemer på strømnettet så betyr det vel ikke mye om du feks måler 73% thd eller 73,2% thd den ene dagen og 58% eller 58,3% neste dag?
    Heldigvis ikke så gæernt.
    Har 1% thd på strømnettet. Ved anlegget blir det 2,3-2,8% pga anlegget skaper mye støye. Ut av genesis er det 0,14%
    Det er forskrifter opptil 150khz mener jeg, over der bryr ikke nett leverandøren seg, det oppstår ofte lokalt problem så vanskelig for dem å fjerne.

    Har hatt måling på strømmen som viser det mest sannsynlig er mye rf støy. Den måler alle frekvenser, plukker ut 220v50hz og oppgir i en egen måleenhet hvor mye støy som er igjen.
    Derfor det også hadde vært gøy å målt med spektrum analyse hva som kommer inn gjennom strømmen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Joda men hører du noe særlig støy eller sus fra høyttalerelementene ved maks volum og ingen musikk på ?
    Mange har bittelitt sus..uten at det er et lydmessig problem

    Ang Audiovecor og hard diskant så var det på en anlegg til 200-300 k og Isovolt . Tror mer på rommet og diskantalementets beskaffenhet enn strømmen. Var ved første lytt imponert og tenkte på kjøp men i lengden fant jeg ut at jeg foretakk litt varmere lyd. Sikker bra for andre rom og preferanser
    Det kommer ikke støy ut av anlegget, da er det noe alvorlig galt. Det er forringelser i lyden som gjør at jeg ønsker støy vekk. Det låter billig, uklart, buldrete bass, detaljene blandes, ht slipper ikke lyden.
    Alt dette fjernes med ren strøm, godt jordingssystem og alle kabler av god kvalitet.
    Selvfølgelig betyr anlegget mest, men sist nevnte må til for at lytteopplevelsen skal være god.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.836
    Antall liker
    35.948
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenk litt over spørsmålet fra Synchrolux. Forsterkerkretsene vil ha ren likestrøm, ikke vekselstrøm. Strømforsyningens oppgave er å transformere, likerette og glatte vekselstrømmen til noe som er tilstrekkelig likt likestrøm til at forsterkeren selv kan undertrykke gjenværende rippel til uhørbare nivåer. Sett fra forsterkerkortet er vekselstrømmen i stikkontakten 50 Hz støy med 230 V RMS amplitude. Hvordan fjerner strømforsyningen den «støyen»?

    Selv sier Gryphon at:
    1629062388164.png

    Strømforsyningen i forsterkeren skal tydeligvis selv være i stand til å fullstendig eliminere nettbåren støy. Hvor er det det svikter når du opplever at forsterkerne tvert imot er hysterisk følsomme for strømkvalitet?
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tenk litt over spørsmålet fra Synchrolux. Forsterkerkretsene vil ha ren likestrøm, ikke vekselstrøm. Strømforsyningens oppgave er å transformere, likerette og glatte vekselstrømmen til noe som er tilstrekkelig likt likestrøm til at forsterkeren selv kan undertrykke gjenværende rippel til uhørbare nivåer. Sett fra forsterkerkortet er vekselstrømmen i stikkontakten 50 Hz støy med 230 V RMS amplitude. Hvordan fjerner strømforsyningen den «støyen»?

    Selv sier Gryphon at:
    Vis vedlegget 741233
    Strømforsyningen i forsterkeren skal tydeligvis selv være i stand til å fullstendig eliminere nettbåren støy. Hvor er det det svikter når du opplever at forsterkerne tvert imot er hysterisk følsomme for strømkvalitet?
    Vet ikke om du leste tidligere innlegg, men mephisto forbedrer faktisk strømmen.Prøvde den på egen kurs med skilletrafo, da ble lyden dårligere.
    Det funker mest med mephisto rett i skilletrafo hvor resten av anlegget er koblet.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.016
    Antall liker
    3.287
    Selv de som tror minst på at strøm betyr noe sier at støy slipper gjennom strømforsyningen og videre til transistor området og påvirker lyden direkte.
    Når sinuskurven er riktig og strømforsyningen får den spenningen den er laget for er det ikke noe problem å forstå det. Lydmessig er det en helt annet verden.
    Grunn til du syntes Audivector låter hardt er kanskje pga de ikke hadde orden på strømmen?
    Det er typisk resultat av dårlig strøm.
    Lyder Audiovector ikke altid hårdt? Det gjorde de i vores hifi klub.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.836
    Antall liker
    35.948
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om du leste tidligere innlegg, men mephisto forbedrer faktisk strømmen.Prøvde den på egen kurs med skilletrafo, da ble lyden dårligere.
    Det funker mest med mephisto rett i skilletrafo hvor resten av anlegget er koblet.
    Spørsmålet er vel heller hvorfor den i det hele tatt skaper noen hørbar forskjell på grunn av strømkvalitet og strømbåren støy. Er det en annen komponent som er den sårbare her?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Spørsmålet er vel heller hvorfor den i det hele tatt skaper noen hørbar forskjell på grunn av strømkvalitet og strømbåren støy. Er det en annen komponent som er den sårbare her?
    Hadde subbene med 3000watt klasse d forsterker koblet på samme skilletrafo som anlegget, det låt helt grusomt.
    De måtte ha egen kurs med skilletrafo og super titan.
    Resten av anlegget er koblet til på 2 stk Isotek genesis hvor også mephisto er koblet.

    Tror ikke teorien er verre enn at hvert komponent støyer for hverandre, bortsett fra mephisto.
    Alle produkter slipper masse støy tilbake på strømnettet, spesielt klasse d.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om du leste tidligere innlegg, men mephisto forbedrer faktisk strømmen.Prøvde den på egen kurs med skilletrafo, da ble lyden dårligere.
    Det funker mest med mephisto rett i skilletrafo hvor resten av anlegget er koblet.
    Er vel en gyllen regel at en ikke skal dele opp og mate stereoen fra to forskjellige kurser.
    Dersom en ønsker å gjøre det skal stikkontaktene/tilførsel komme fra samme sikring.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.427
    Antall liker
    9.714
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes faktisk reell støy . Jeg er ganske sikker på at man kan måle støyen før man hører den: Hadde en gang en dimmer som slo ut på RIAA trinnet . Det pussige bar at støyen var luftbåren og kom ikke via strømnettet . Flyttet jeg RIAA en lengre fra dimmer dempet BzZRRr lyden seg . Andre dimmere har mekanisk dur som alle kan høre selv om anlegget ikke er på.Er strømforsyningen god nok er ikke strømkvaliter noe problem i praksis er mitt postulat Hører jeg ikke strømforsynings brrrzzz selv med maks volum og øre inntil element er jeg fornøyd . Siden det da heller ikke kan være hørbart ved lytting.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er vel en gyllen regel at en ikke skal dele opp og mate stereoen fra to forskjellige kurser.
    Dersom en ønsker å gjøre det skal stikkontaktene/tilførsel komme fra samme sikring.
    Samme sikring = samme kurs ...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Heldigvis ikke så gæernt.
    Har 1% thd på strømnettet. Ved anlegget blir det 2,3-2,8% pga anlegget skaper mye støye. Ut av genesis er det 0,14%
    Det er forskrifter opptil 150khz mener jeg, over der bryr ikke nett leverandøren seg, det oppstår ofte lokalt problem så vanskelig for dem å fjerne.

    Har hatt måling på strømmen som viser det mest sannsynlig er mye rf støy. Den måler alle frekvenser, plukker ut 220v50hz og oppgir i en egen måleenhet hvor mye støy som er igjen.
    Derfor det også hadde vært gøy å målt med spektrum analyse hva som kommer inn gjennom strømmen.

    Har selv målt THD PÅ STIKKET TIL STEREOEN til 0.4%. Allikevel var der dårlig lyd. Hvorfor? THD..harmoniske betyr lite for lyden.
    En kan nærmest glemme de harmoniske. Det er støystrømmene som ikke er synkron med 50Hz som skaper problemene.
    Men måleteknisk er det riktig utført når netteier måler ved hovedsikring, og det er også dermed målt etter forskriften.

    Og forskriften om leveringskvalitet for netterier (FoL) gjelder opp til 2500Hz, 50nd harmoniske.
    Videre oppover til 150khz er der ett hull uten forskrift, det er den det jobbes med nå, og det er dette hullet med støy,
    s.k supraharmoniske som lager problemer.
    Fra 150khz og oppover er det EMC direktivet som gjelder.

    Da kan det bli seende slik ut

    Fine målinger.jpg




    Måles det i stikkontakt til stereoen på en kurs med høy impedans kan det bli seende slik ut


    den værste.jpg



    Ganske så livlig med harmoniske strømmer målt i stikkontakt til stereoen nå det spilles. Støystrømmer opp til 31nd harmoniske.


     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Samme sikring = samme kurs ...
    Ja, men en kan også ha stereoen på to kurser, men en må da huske på at de mates fra samme til ledninger, f.eks L1 og L3
    i "nyere" installasjoner med trefase tilførsel og hvor da lastene fordeles på faseskinne.
    I gamledager, den gang boligene fikk to ledninger inn (enfase) inn ble lastene fordelt i forsyningstrafoen til netteier.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det jeg lurer på da - den dominerende "støyen" på nettet er 50 Hz. Den hører vi aldeles ikke gjennom anlegget, og 50 Hz er liksom "den rene strømmen". Men 50 Hz er fortsatt et enormt stort støysignal på 230V. Kobler man 230V rett på en 4 ohms høyttaler avsettes det over 13 kW med effekt (en meget kort stund).

    Men likevel mener man altså at denne 50 Hz ikke forstyrrer noe som helst. Hvordan kan da støykomponenter som ligger MYE lavere i nivå ha noe å si???
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg lurer på da - den dominerende "støyen" på nettet er 50 Hz. Den hører vi aldeles ikke gjennom anlegget, og 50 Hz er liksom "den rene strømmen". Men 50 Hz er fortsatt et enormt stort støysignal på 230V. Kobler man 230V rett på en 4 ohms høyttaler avsettes det over 13 kW med effekt (en meget kort stund).

    Men likevel mener man altså at denne 50 Hz ikke forstyrrer noe som helst. Hvordan kan da støykomponenter som ligger MYE lavere i nivå ha noe å si???
    Fordi strømforsyninger ikke håndterer høye frekvenser, ofte, ikke alltid. det kommer litt ann på impedansene til lastene i installasjonen
    og hvor de går.
    Bytter en en komponent i stereo racket så forandrer en også lastimpedansen.
    Hvem av oss måler slikt og har styr på hvilke nye veier støystrømmene går da?
    En tenker oftest at den nye kjæledeggen i stereoen er mye bedre.

    Det er opplest og vedtatt at supraharmonics KAN opptre på DC siden av lastene.
    Det er derfor det vil komme en forskrift på dette. Og det er her de fleste bommer.
    En lager ikke en forskrift for moro skyld. Hva tilsier at ett skarve stereo anlegg er bedre mht støy enn avansert måleutstyr
    og utstyr som dette

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Normale strømforsyninger som er noenlunde fornuftig konstruert filtrerer da effektivt vekk det aller meste. Det er filtre på primærsida som tar det som ligger høyt i frekvens, og så vil glattekondensatorene på sekundærsida ta resten. Inni kretsene er det også avkoblingskondensatorer i nærheten av alle kretsløp som nettop skal filtrere vekk høyfrekvent støy. Og - hvis det skulle havne noe smuss på sekundærsida...? So what? En god forsterkerkontruksjon har gjerne 60-80 dB PSRR. Med andre ord - den støyen som evt måtte slippe forbi skal ikke være noe problem i det hele tatt.

    For å si det sånn - jeg fatter ikke hva dere bekymrer dere for :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.836
    Antall liker
    35.948
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men en kan også ha stereoen på to kurser, men en må da huske på at de mates fra samme til ledninger, f.eks L1 og L3
    i "nyere" installasjoner med trefase tilførsel og hvor da lastene fordeles på faseskinne.
    I gamledager, den gang boligene fikk to ledninger inn (enfase) inn ble lastene fordelt i forsyningstrafoen til netteier.
    Kanskje det viktigste å huske om man finner på å sette forskjellige komponenter på forskjellige kurser er at signalkablene i anlegget da vil få en enda større rolle i å overføre jordstrømmer mellom komponentene enn de ellers behøver å ta. I tilfelle jordfeil på den ene kursen kan det bli interessant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn