Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Forsølvet kobber giver større klarhed og lysere klangbillede er min konklusion. Desuden er godt dieletrikum et must.
    Jeg har aldri likt forsølvet kobber. Opplever at noe blir kunstig fremhevet. Ren leder best synes jeg. Kobber.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Jeg har aldri likt forsølvet kobber. Opplever at noe blir kunstig fremhevet. Ren leder best synes jeg. Kobber.
    Fair nok men det kommer annpå hvordan resten af anlægget er. Her betyder delefilter meget og desuden om du har soft Dome eller hård. En vigtig faktor er også ens alder. Jo ældre man bliver des mere tolerance for fremhævet diskant. Jeg bliver 66. Men ingen har endnu fortalt jeg har for meget.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Fair nok men det kommer annpå hvordan resten af anlægget er. Her betyder delefilter meget og desuden om du har soft Dome eller hård. En vigtig faktor er også ens alder. Jo ældre man bliver des mere tolerance for fremhævet diskant. Jeg bliver 66. Men ingen har endnu fortalt jeg har for meget.
    Jeg sier ikke du har feil, men bare hva jeg har opplevd. Har mange forskjellige kontakter med ulike materialer også som påvirker lyden slik jeg oppfatter det. Anlegget mitt er ekstremt luftig og oppløst så jeg hører alle endringer.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg sier ikke du har feil, men bare hva jeg har opplevd. Har mange forskjellige kontakter med ulike materialer også som påvirker lyden slik jeg oppfatter det. Anlegget mitt er ekstremt luftig og oppløst så jeg hører alle endringer.
    Du sier noe viktig her i den ene setningen som mange her på forumet både burde respektert, og kanskje også latt seg inspirere av i en eller annen grad (sitat): slik jeg oppfatter det.
    Min store interesse for å lese andres innlegg her er nettopp hvordan folk oppfatter ting - ta det for det det er...
    Enten det gjelder erfaringer fra en forsterker jeg selv aldri får råd til å kjøpe eller et enkelt triks som ikke en gang tenger koste noe...
    Skulle ønske folk på forumet her var litt mer nysgjerrige, litt mer ydmyke, litt mer takknemlige, litt mer "guttaktig entusiastiske..."
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Jeg sier ikke du har feil, men bare hva jeg har opplevd. Har mange forskjellige kontakter med ulike materialer også som påvirker lyden slik jeg oppfatter det. Anlegget mitt er ekstremt luftig og oppløst så jeg hører alle endringer.
    Yep f.eks Rhodium kan jo give noget hårdhed. Det måtte jeg undgå tidligere. Man laver uundgåeligt sine egne mods indtil det falder på plads. Det kan tage mange år.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    På ingen måte. Jeg blir bare lattermild over at godt voksne menn kan bli furtne fordi noen kødder med ekstremnerderiet deres.
    Er det nerdet å høre forskjell på ting i et anlegg?
    Like nerdete som å kjenne at en bukse sitter bedre enn en annen?
    Anlegg er anlegg. kabel er kabel, bukse er bukse?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Selv har jeg gått fra å tenke at strømkabel faktisk gir en diff til at denne differansen mest ligger i hodet :)
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Selv har jeg gått fra å tenke at strømkabel faktisk gir en diff til at denne differansen mest ligger i hodet :)
    Det må jo være deilig! Selv har jeg ikke klart å slå meg til ro med det, men har klart å slå meg til ro med at gode konstruksjoner, kontakter, renhet i metall, fravær av innstråling av støy og fravær av vibrasjoner gjør noe for lyden. Bruker ikke lengre mye tid på kabler.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Ja, fordi dette er i samme gate som å finne riktig passform på ei bukse, mener du?
    Ja, men ikke bare passform; det er vel mange andre ting som betyr noe når man kjøper bukse, iallefall for mange!
    Kan være små ting der som gjør susen...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva skal dere med disse andre stoffene, når kobber, sølv og gull er best?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Tror de fleste i denne tråd der har passeret de 60 vil blive overrasket over hvor dårlig deres hørelse er.
    Ganske naturligt og lige efter bogen at vores hørelse kun går en vej med alderen :) og det er ikke til den bedre side
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Om de hører forskjell eller ikke skal ikke svare for, men hvorfor skal noen påstå at de ikke gjør det?

    Den dagen noen forteller meg at jeg skal høre noe, eller føle noe eller smake noe eller.... så er vedkommende ignorert fra min side.
    Mitt liv, min virkelighet.
    Vi kan gjerne ha en samtale/diskusjon om ting, men da må den ha en konstruktivt vinkling.
    Med mindre dere har noe konstruktivt å komme med i diskusjonen så hadde det vært fint om folk sluttet å trolle, det fører ingenting godt med seg.

    Selv er jeg skeptisk til strømremedier, men jeg har hatt god effekt av en isotek minisub G2 da jeg bodde i Bodø. Etter at jeg flyttet til Trondheim så er samme dingsen i beste fall en dyr strømskinne.
    Og jeg har mange forskjellige strømkabler i prisklasse lakrislisse til et par titusenlapper.
    Her hørte jeg ingen forskjell.
    Så har jeg testet flere andre og bare en gang kan jeg si at jeg hørte forskjell.

    Har jeg bra strøm, har jeg dårlige ører, godt utstyr...hvem vet?
    Det jeg vet er at jeg ikke kan fortelle andre hva de skal høre. Jeg kan bare fortelle hva jeg hører.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Min bestemor hørte dårlig på sine gamle dager, men INGEN skulle fortelle henne at hun hadde dårlig hørsel!! Hun gikk til slutt til innkjøp av høreapparat til slutt heldigvis, så man slapp å rope ved normal samtale også fikk hun faktisk med seg det som ble sagt når hun brukte høreapparatet..
    Minner meg veldig om de fleste diskusjoner her inne egentlig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Tror de fleste i denne tråd der har passeret de 60 vil blive overrasket over hvor dårlig deres hørelse er.
    Ganske naturligt og lige efter bogen at vores hørelse kun går en vej med alderen :) og det er ikke til den bedre side
    10-11 kHz er vist godt nok. Der sker ikke meget over det i musik.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min bestemor hørte dårlig på sine gamle dager, men INGEN skulle fortelle henne at hun hadde dårlig hørsel!! Hun gikk til slutt til innkjøp av høreapparat til slutt heldigvis, så man slapp å rope ved normal samtale også fikk hun faktisk med seg det som ble sagt når hun brukte høreapparatet..
    Minner meg veldig om de fleste diskusjoner her inne egentlig.
    Jeg kunne ikke stemt en gitar selv om livet mitt sto på spill. Har prøvd i mange år.
    Men jeg hører likevel om noen synger falskt.
    Merkelig denne kroppen vår 🙂
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne ikke stemt en gitar selv om livet mitt sto på spill. Har prøvd i mange år.
    Men jeg hører likevel om noen synger falskt.
    Merkelig denne kroppen vår 🙂
    Da burde du jo også høre om en gitar er intonert, og klart å fikse det også.. Stemming og intonering er to forskjellige ting.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Skulle ønske jeg hadde deres hørsel eller kanskje ikke :unsure:

    mvh
    Går nok i utstyret som ekspertene her inne sier.
    Etter at jeg fikk dagens elektronikk i hus er det nå 0 forskjell her hos meg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lederegenskapene i aller ytterste lag av en leder kan ha betydning via den berømte skinneffekten. Den er reell ved høye nok frekvenser. Det er derfor en del RF-coaxer i prinsippet består av forsølvet ståltråd.

    Det kan være en interessant øvelse å sammenligne hvor høye frekvenser det må være for at noen mikron fra eller til skal ha betydning mot frekvenskurvene for aldersbetinget hørselstap hos oss eldre herrer. Overlappet mellom de to fenomenene er heller begrenset, for å si det slik.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Kan man høre forskjeller på strømkabler så kan det også måles!


    -BB-
    Bra da vet vi det! eller ikke...tenk så deilig å kunne leve i en slik formel forenklet verden, svart hvitt...0-1...osv osv...bare kjedelige mennesker støtter sitt følelsemessige sanseapparat på slikt...
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Til orientering.. Det har nesten alltid vert forskjell hos meg. Uavhengig av merker en tester, har det vert visse forskjeller.
    Men ikke nå. Plaga det deg?
    Absolutt ikke. Bare lurte på hva du har testet, og det slapp jeg visst å få vite...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Absolutt ikke. Bare lurte på hva du har testet, og det slapp jeg visst å få vite...
    Du får ikke vite.
    Det er ikke lov å henge ut merker her inne.
    Men noen bedre kabler har vert Nordost strøm til CD spiler og slike ting.. Doxa høyttalerledninger er kanonbra.. Bedre enn f. Eks chord.
    Osv..

    Men som sagt nå, er det ingen forskjell på dagens elektronikk. Det må bety at det er skikkelig laget. Så ja.. Dei hadde fordømt rett.. Og som dei har sagt mange ganger.. Dei har vert gjennom masse kabelbytter dei og.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du får ikke vite.
    Det er ikke lov å henge ut merker her inne.
    Men noen bedre kabler har vert Nordost strøm til CD spiler og slike ting.. Doxa høyttalerledninger er kanonbra.. Bedre enn f. Eks chord.
    Osv..

    Men som sagt nå, er det ingen forskjell på dagens elektronikk. Det må bety at det er skikkelig laget. Så ja.. Dei hadde fordømt rett.. Og som dei har sagt mange ganger.. Dei har vert gjennom masse kabelbytter dei og.
    Joda, men det er forskjell på Nordost-kabler også da. Vet ikke hvilke av de som fungerte bra på den forrige elektronikken?
    Opplever at det er er et klart skille når man kommer opp til Heimdall og spesielt videre opp til Tyr.
    Bare nysgjerrig...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn