Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Torben skrev:
    http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower1000aspdata.pdf
    Jeg ved ikke om disse data har været vidst i tråden her , man de giver en god forklaring på at ICEpower lyder som jeg mener de gør, i øvrigt kan jeg ikke finde slew/rate S/R data, det er nok også godt det samme den ligger sikkert på 10-15V pr uS.
    Og hvilken forklaring/side/avsnitt var det? Eller satser du på at folk ikke leser dokumentet, eller ikke skjønner noe av det og tar din uttalelse for godt ord?

    Er det i samme dokument du lærte at ICE var digitalt og en helt ny teknologi? ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.988
    Antall liker
    4.429
    Torben skrev:
    Jeg ved ikke om disse data har været vidst i tråden her , man de giver en god forklaring på at ICEpower lyder som jeg mener de gør, i øvrigt kan jeg ikke finde slew/rate S/R data, det er nok også godt det samme den ligger sikkert på max 10-15V pr uS.
    ICEPower pleier ikke å lyde slik dere har beskrevet fra deres hifi klubb. Du må nok lete andre steder enn i ICEPower dokumentasjonen for å finne ut hvorfor det låt så skidt hos dere.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Jeg trodde målinger var uten betydning, og at utstyr låt godt på tross av til dels elendige data.

    Er det ikke lenger slik, eller er det bare slik når det passer.
     

    cobra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Innlegg
    290
    Antall liker
    1
    roffe skrev:
    Torben skrev:
    Man kan spørge sig selv hvad er årsagen til at vær gang der indføres ny teknik , så giver det dyk i lydkvaliteten
    Man kan spørre seg hva som er årsaken til denne dogmatiske, generaliserte påstanden om at ny teknologi alltid er dårligere enn den etablerte.
    Det er godt mulig at det av og til er slik, men slett ikke alltid.
    Problemet med ny teknologi er vel ofte at ingen helt vet hvordan den skal brukes og utnyttes. Dette krever forskning, forskning og atter forskning. Jeg har en regel (på engelsk, siden jeg brukte den opprinnelig på engelsk) som sier :

    Technology only reaches its peak after it has become obsolete.

    Jeg har selv hørt både Linn (på en sjappe i England), TacT (på klubben) og Midgard (på Horten-messa i 2006). Var ikke imponert over noen av dem. Faktisk så gikk jeg etter noen sekunder fordi det var som å tygge en pakke flatbrød. Tørt. Kjedelig. Smakløst. Mulig høyttalerne og rommet hadde noe å si. Men ifølge de postingene jeg har lest, så har høyttalerne mye å si (noe jeg skjønner logisk utifra filteret). Men jeg ser ikke poenget i å kjøpe en kjempe-forsterker med en lapp på fronten : "Will sound crappy on low ohm!". Da kjøper jeg heller en SE triode...

    Just my 10,18 øre.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Et raskt blikk på den viste frekvensresponsen viser jo at disse forsterkerne er ekstremt belastningsavhengige og med veldig kraftig avskjæring i toppen.
    Det er helt åpenbart at de ikke vil fungere bra sammen med hva som helst.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Snickers hadde en presis gjennomgang av dette for tre-fire sider siden.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.461
    Antall liker
    11.394
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja - bare en liten quote for bd-design.nl der (Bert) har testet endel forskjellige forsterkertopologier.

    http://forum.bd-design.nl/index.php?id=13640

    Hi All,

    Playing with several amps lately (A, B, D, and T's) showed weird things on some of them that should not be.... :no:

    We only have two amps left and those will be the Redwine Sig 30 and a dedicated BD30 amplifier not optimised for bass only. To our own surprise this BD30 (standard version optimised for bass) sounded rather well and kicked the PS-Audio "D" amplifier out of the room...(the NuForce amps were already brought back to their owner).

    More about this in a few weeks after the Redwine and the BD30's are burned in properly and we have done an honest shootout between these compared to the LadyDay so that we can give a full "review" of our experiences with a selection of all type of amps on the market today.

    Okay, back to the "weird" things...

    Most Tube amplifiers, Class A amplifiers and Class B amplifiers act normal on speakers with impedance variations.

    Class D (NuForce and PS-Audio as example) starts to show a lift in the top frequencies (above 10kHz) giving more "air" to the sound caused by this rise in amplitude. Not a real problem but not 100% honest and probably making them sound "better" to people.

    Class T is the worst and most sensitive to impedance changes. I have seen this with the Sonic T and today the Redwine Sig 30's showed the same extreme sensitive behaviour... :shame:

    Other T-amps like the TA10 will probably show the same...

    In combination with the Orphean this is not good, very disappointing to listen to these amps in this situation. I am sure that most speakers will change their whole tonal balance in the higher frequencies too simply because of this sensitivity to impedance changes.

    NOTE: There are no dynamical speakers on the market having a flat impedance like a resistor.

    The shown external tweak for the Orphean cures this T-Amp problem with the shown notch though (should only be included when using a T-Amp!) at the left side of the diagram where the speaker drawn is showing the Orphean's inputs.

    The parts at the right side are showing a tweak giving the Orphean a better tonal balance if you feel that they are sounding a bit too forwarded, the resistor might not be needed (try and listen yourself if you prefer this or not). This tweak can be applied no matter what type of amplifier you are using but in combination with a T amplifier this will sound worse unless you use the T-tweak (the notch) too...
    Her er det et tweak i filteret på høyttalerene som gjør at denne dipen ikke skal ha noen særlig betydning lydmessig.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Snickers gjennomgang:

    Snickers-is skrev:
    Ulempene med ICE ja, spørs jo i hvilket perspektiv man ser det. En hver teknologi har sine egenskaper og man søker jo å bruke en forsterker sammen med det utstyret den passer til, det være seg SS klasse AB, klasse A, rør av alle mulige typer og klasse D av alle mulige typer (Ja, det finnes mange).

    Det finnes også mange ulike ICE-plattformer, men om vi setter fokus på 1000 ASP som har vært nevnt en del ganger her så vil jeg si man bør søke følgende egenskaper:

    Impedans i toppen i området 4-16 ohm
    Jevn spredning
    Bassystem med optimale egenskaper ved nær 0 ohm kildeimpedans
    Klangbalanse som "går opp matematisk" med en simmulert transferfunksjon man kan forvente fra utøver til lytter i en konsertsal.

    De typiske problemene man støter på er:
    - ELS-er med lav impedans i toppen. Alt over 1 ohm kjører smertefritt, men gir en svak dempning helt i toppen.
    - Jevn spredning er viktig når man har høy dempningsfaktor og lav kompresjon. Man får større dynamiske transienter og forvrengningen reduseres både i forsterker og i høyttaler. Feil spredning blir derfor fort hørbart som "hardt rom".
    - Klangbalansen i mellomtonen er i mange høyttalere lagt mot det lyse. Det finnes veldig gode argumenter fundamentert i konsertsalakustikk, luftens egenskaper, instrumenters evne til å formidle ulike frekvenser over avstander osv, for at den skal tiltes mot det mørke. Imidlertid finnes det veldig mange forsterkere med denne EQ-en innebygget. Det fungerer absolutt ikke med 1000 ASP. Opplevelsen blir veldig flat og urytmisk og alle de "fysiske" instrumentene låter veldig papp og smått. Den subjektivt samme effekten kan imidlertid også forårsakes av spredningsfeil.
    - Det er en direkte sammenheng mellom hvor mange dB bassystemet spiller og hvor høy dempningsfaktor man har. Både lukket kasse og bassrefleks vil spille noe høyere ved resonansfrekvensen ved lavere dempningsfaktor. Dermed bør ideell kildeimpedans for den aktuelle høyttaleren være lav for at den skal trives med 1000ASP. Det er veldig typisk å konstruere billige høyttalere for å fungere bra sammen med svake forsterkere, mens på dyrere høyttalere er det både og ettersom hvorvidt man ønsker at høyttaleren skal passe til den ene eller den andre forsterkeren. Av samme grunn er det viktig å alltid eksperimentere med høyttalerplassering etter et hvert forsterkerbytte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gammeln skrev:
    Et raskt blikk på den viste frekvensresponsen viser jo at disse forsterkerne er ekstremt belastningsavhengige og med veldig kraftig avskjæring i toppen.
    Det er helt åpenbart at de ikke vil fungere bra sammen med hva som helst.
    Nåja, +/- 0,4 dB ved 10 kHz avhengig av impedans er vel ikke så ekstremt sammenlignet med hva enkelte andre konstruksjoner gjør. Men hvis det er for ille, så er tilsvarende kurve for Hypex'ene mine her. Som et strykejern til 15 kHz, deretter en mild avrulling med -3 dB ved 50 kHz, og helt uavhengig av impedans i både frekvensgang og forvrengingskurve. Det er også klasse-D...
     
    T

    Torben

    Gjest
    asbjbo skrev:
    Gammeln skrev:
    Et raskt blikk på den viste frekvensresponsen viser jo at disse forsterkerne er ekstremt belastningsavhengige og med veldig kraftig avskjæring i toppen.
    Det er helt åpenbart at de ikke vil fungere bra sammen med hva som helst.
    Nåja, +/- 0,4 dB ved 10 kHz avhengig av impedans er vel ikke så ekstremt sammenlignet med hva enkelte andre konstruksjoner gjør. Men hvis det er for ille, så er tilsvarende kurve for Hypex'ene mine her. Som et strykejern til 15 kHz, deretter en mild avrulling med -3 dB ved 50 kHz, og helt uavhengig av impedans i både frekvensgang og forvrengingskurve. Det er også klasse-D...
    Jeg er enig UCD er langt bedre end ICEpower.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Så vi kan konkludere med at ICE er umusikalsk fordi de har en avrulling oppover i frekvens ved lave impedanser.

    Om man kompanserer for denne skavanken med en PEQ, har stakkaren noe mulighet for å bli musikalsk igjen?

    Det er jo ofte litt enklere å kompansere for slike ting enn å kompansere for manglende magi. :)
     
    N

    nb

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Så vi kan konkludere med at ICE er umusikalsk fordi de har en avrulling oppover i frekvens ved lave impedanser.

    Om man kompanserer for denne skavanken med en PEQ, har stakkaren noe mulighet for å bli musikalsk igjen?

    Det er jo ofte litt enklere å kompansere for slike ting enn å kompansere for manglende magi. :)
    EQ er kun tillatt om man driver med vinyl. Da kan man til gjengjeld bruke frytelig mye av det, ellers er det forbudt i puritanske miljøer;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette, derimot, er frekvensgangen gjennom utgangstrafoene for en single-ended, 300B-rør-sak uten global tilbakekobling for tre ulike effektpådrag. Bassen, og tildels diskanten, kollapser når det begynner å gå litt strøm. Det er visst så musikalsk som man kan få blitt, i følge retrobrigaden. (Kurven er rappet fra http://www.icl.co.jp/audio/english/RW20.htm)



    Og denne er frekvensgangen og forvrengningen på Cary CAD-805 monoblokker, single ended triode og greier, men med litt negativ feedback. De tre kurvene viser ulike kombinasjoner av lastimpedans og utgangsimpedans. (Stjælt fra http://www.stereophile.com/tubepoweramps/740/index11.html) Den peaker ved lave ultrasoniske frekvenser, og har et enda større sluk i bassen. Musikalsk - ikke hvis denne grafen sier noe som helst...





    For å si det slik: Mener man at rørforsterkere låter bedre enn f eks ICE, så er det i hvert fall ikke disse målingene som skal brukes for å underbygge den påstanden.
     

    Vedlegg

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    537
    Antall liker
    84
    Rhesus skrev:
    Jeg trodde målinger var uten betydning, og at utstyr låt godt på tross av til dels elendige data.

    Er det ikke lenger slik, eller er det bare slik når det passer.
    Godt spørsmål.
    Har kun hørt ukritisk til ICE baserte forsterkere i butikk. Har ikke noe negativt å si om dem. Har heller ingen aning hvordan de fungerer rent teknisk i forhold til rør eller transistor forsterkere, og ikke bryr jeg meg heller.

    Tenker uansett at det må være noe som ikke stemmer, særlig med tanke på at så mange reagerer slik de gjør.
    Kan det f.eks ha noe med at en erfaren entusiast som har brukt mange år på å bygge opp et anleggg rett og slett ikke har det beste grunnlaget for å få maks ut av ICE?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg er dessverre ikke kompetent til å lese så mye ut ev disse grafene, men hvis det bare er å kompensere for ulineær frekvensrespons med en eq, så fordrer det vel at ulineariteten er konstant. Er den det, eller vil den variere med program-materiale, effektpådrag osv? Jeg spør fordi jeg ikke vet, og spørsmålet gjelder vel alle teknologier ikke bare ICE og kl D.

    Når det gjelder ICE så har jeg ikke testet i eget oppsett, men de gangene jeg har hørt det i andre oppsett så har det vært "et eller annet" som har gjort lyden litt kjedelig og uengasjerende. Litt grå og trist liksom...

    Om årsaken til dette ligger i ampene eller andre steder i kjeden er jo vanskelig for meg å vite, og det er mulig at denne "lydsignaturen" (om den eksisterer) skyldes fravær av forvrenging. I såfall må jeg kapitulere og innrømme at jeg liker litt ørevennlig forvrenging...

    Men jeg er ikke overbevist om at dette er årsaken. Det er jeg er imidlertid er overbevist om er at dette må være målbart på et eller annet vis og at svartet kanskje finnes iet sted i disse grafene jeg ikke skjønner så mye av.

    Jeg deltar ikke i noe korstog mot ICE eller klasse D, og har ikke noen interesse for at denne teknologien skal i skammekroken. Neste gang jeg skal kjøpe forsterker skal jeg teste kl D og ICE (mange av disse kan passe i mitt budsjett ;) ) og skal prøve å gi dem de beste rammebetingelser. Låter det bra, så er ingen ting bedre enn det, hvis ikke er det ikke værre en at jeg kjøper noe annet. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    AlabamaRodeoStar skrev:
    Rhesus skrev:
    Jeg trodde målinger var uten betydning, og at utstyr låt godt på tross av til dels elendige data.

    Er det ikke lenger slik, eller er det bare slik når det passer.
    Godt spørsmål.
    Har kun hørt ukritisk til ICE baserte forsterkere i butikk. Har ikke noe negativt å si om dem. Har heller ingen aning hvordan de fungerer rent teknisk i forhold til rør eller transistor forsterkere, og ikke bryr jeg meg heller.

    Tenker uansett at det må være noe som ikke stemmer, særlig med tanke på at så mange reagerer slik de gjør.
    Kan det f.eks ha noe med at en erfaren entusiast som har brukt mange år på å bygge opp et anleggg rett og slett ikke har det beste grunnlaget for å få maks ut av ICE?
    Ja, tenk deg et anlegg optimert for å bruke Cary rørforsterkerne ovenfor. Høy høttalerfølsomhet og høy impedans, høyttalerplassering nær vegg for å forsterke bassen, akustisk behandling av rommet for å dempe peaken og forvrengningen i toppen. Så venner man seg til litt dynamisk kompresjon på de største utsvingene, og lar seg heller forføre av dynamikken i de små utslagene.

    Sleng inn en ICE- eller UcD-blokk uten å endre noe annet og se hva som skjer. Noe av "magien" vil forsvinne, garantert. Så må man begynne nesten fra scratch for å fintune hele oppsettet rundt den teknologien, og da er det et antall etablerte "sannheter" som ikke gjelder lenger. Fikser man det, eller velger man å fordømme hele teknologien som ubrukelig?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Om du er tilhenger av rør eller klasse-D så må du uansett akseptere at musikk (se definisjonen i min signatur) er blitt omsatt til et elektrisk signal - i siste instans skal dette elektriske signalet så omsettes til lydbølger igjen, ved en mekanisk interaksjon med luften i lytterommet.

    Samme hvilken løsning du velger vil denne være en kunstig påtvunget konvertering i forhold til utgangssvingningene i luften. Hva du liker eller misliker vil bero på din personlige smak, erfaring og i hvilken grad du har tillatt deg å forsøke å gjennomføre uhildede sammenligninger mellom formater.

    Det er synd at slike tråder, som faktisk tar for seg helt reelle konstruksjonsforskjeller, i motsetning til mange kabeltråder, også skal få lov til å spore av i svada og vrøvl.
    Denne tråden kunne også vært kalt: Hvorfor er mange som lytter til ICEpower så forutinntatte?
    Som tydelig bevist ved mange innlegg i tråden vet mange ikke hva de snakker om, fordi de ikke har satt seg inn i hva en klasse-D forsterker er og gjør.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.329
    Antall liker
    6.729
    For oss over 40 bør det kanskje være en peak i øvre frekvenser for å kompensere for gamle hørselsskader...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    nei bt. Da må de skru opp diskanten i olavshallen også.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.329
    Antall liker
    6.729
    Valentino skrev:
    nei bt. Da må de skru opp diskanten i olavshallen også.
    Nei nei nei
    Det er jo der vi får hørselsskadene....
     
    Ø

    Øivind

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    , fordi de ikke har satt seg inn i hva en klasse-D forsterker er og gjør.
    Er ikke klasse-d også sånn "instant impulse" greier? Altså ingenting som må lades opp før en impuls?

    Burde jo i så fall passe fint til bassen, med klasse-a rørgreier til "toppen".. (en god match?) ?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    JENO skrev:
    Når det gjelder ICE så har jeg ikke testet i eget oppsett, men de gangene jeg har hørt det i andre oppsett så har det vært "et eller annet" som har gjort lyden litt kjedelig og uengasjerende. Litt grå og trist liksom...

    Om årsaken til dette ligger i ampene eller andre steder i kjeden er jo vanskelig for meg å vite, og det er mulig at denne "lydsignaturen" (om den eksisterer) skyldes fravær av forvrenging.
    Jeg har lagt merke til at dette er noe som går igjen som en mulig beskrivelse. Men hvem vil kunne si at egne produkter låter uengasjerende?

    Låter de bra nøytralt og har generelt god lydkvalitet men kanskje litt uengasjerende og litt avrundet i toppen? Jeg bare spør :).

    Jeg husker Midgard himself mente Oberon passet ypperlig til Usher. Synsemodus: ON Jeg har fått et inntrykk av at Usher engasjerer, er nokså analytiske, hurtige, nøytrale og kan være litt lyse/frempå. Rimer det med at ICE "temmer" dem akkurat passe? "Svakheter" med et produkt kan bli til "fordeler" med enkelte høyttalere men forsterkes med andre igjen? Er jeg helt på jorde eller er det noe i dette? Sett meg på plass om jeg tar feil.

    Som sagt jeg har også problemer med å tro på fravær av forvrengning teorien.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Valentino skrev:
    Snickers hadde en presis gjennomgang av dette for tre-fire sider siden.
    Snickers sin gjennomgang har selvsagt ingen relevans i denne tråden.. ::)
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    548
    Torben skrev:
    http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower1000aspdata.pdf
    Jeg ved ikke om disse data har været vidst i tråden her , man de giver en god forklaring på at ICEpower lyder som jeg mener de gør, i øvrigt kan jeg ikke finde slew/rate S/R data, det er nok også godt det samme den ligger sikkert på max 10-15V pr uS.
    Det er tydelig at forsamlingen her ikke er særlig fortrolig med sammenhengen mellom tekniske data og lyd. En forsterker som ikke er basert på rør,- med en forvrengning på 0,2% har jeg vanskelig for å tro kan låte særlig bra. En normalt god klassisk transistorforsterker bør ha 10-100ggr mindre forvrengning! For transistorforvrengning låter ille! Det vil jeg tro ICE-forvrengning også gjør og det er vel særlig diskanten som vil rammes av disharmonier med den teknologien?

    Så der tror jeg faktisk at en har en vesentlig del av svaret på det innledende spørsmålet ;)

    Rør derimot har den fine egenskapen at forvrengningen er musikalsk og da kan en tillate slike dårlige forvrengningsdata.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Jeg husker Midgard himself mente Oberon passet ypperlig til Usher. Synsemodus: ON Jeg har fått et inntrykk av at Usher engasjerer, er nokså analytiske, hurtige, nøytrale og kan være litt lyse/frempå. Rimer det med at ICE "temmer" dem akkurat passe? "Svakheter" med et produkt kan bli til "fordeler" med enkelte høyttalere men forsterkes med andre igjen? Er jeg helt på jorde eller er det noe i dette? Sett meg på plass om jeg tar feil.
    Det kan jeg være enig med, Usher + Midgard er en ålreit match. Men jeg syntes Usher (CP-6381) var litt mørke jeg. Kan være noe med annet utstyr jeg har hørt det med riktignok. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    Torben skrev:
    http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower1000aspdata.pdf
    Jeg ved ikke om disse data har været vidst i tråden her , man de giver en god forklaring på at ICEpower lyder som jeg mener de gør, i øvrigt kan jeg ikke finde slew/rate S/R data, det er nok også godt det samme den ligger sikkert på max 10-15V pr uS.
    1000ASP gir firkantpulser på 120V ved en frekvens på over 500kHz på det meste. Det går ikke med slew rate på 10-15V pr µs. Det ligger forankret i klasse D-konstruksjonenes natur at slew rate ikke er en begrensende faktor.

    Forøvrig avslører du jo at din holdning er forutintatt, så i dine ører.... jeg mener selvsagt i ditt hode kommer aldri ICE til å låte bra.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Pengvim skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg husker Midgard himself mente Oberon passet ypperlig til Usher. Synsemodus: ON Jeg har fått et inntrykk av at Usher engasjerer, er nokså analytiske, hurtige, nøytrale og kan være litt lyse/frempå. Rimer det med at ICE "temmer" dem akkurat passe? "Svakheter" med et produkt kan bli til "fordeler" med enkelte høyttalere men forsterkes med andre igjen? Er jeg helt på jorde eller er det noe i dette? Sett meg på plass om jeg tar feil.
    Det kan jeg være enig med, Usher + Midgard er en ålreit match. Men jeg syntes Usher (Dancer-serien) var litt mørke jeg. Kan være noe med annet utstyr jeg har hørt det med riktignok. :)
    De kan vel matches begge veier tipper jeg. Dancer serien på messer syntes jeg låt temmelig nøytralt. Tenkte mest på 6000 serien. Synsemodus fortsatt på.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    De kan vel matches begge veier tipper jeg. Dancer serien på messer syntes jeg låt temmelig nøytralt. Tenkte mest på 6000 serien. Synsemodus fortsatt på.
    Jeg tenkte selvfølgelig helt feil. Etter litt kjapp surfing på Usher sine sider viste det seg at de jeg hørte på het CP-6381. Har retta på det i forrige innlegget mitt. :)

    Sammen med Midgard Oberon (tror det var den nest største) og Vincent CD-6 og en eller annen Vincent pre. Dette spilte med kraft og autoritet. Ganske mørkt egentlig ville nå jeg si, men det har kanskje noe med Vincent-greiene å gjøre. Tror det var en tanke for tilbakelent for min del.

    Hørte dette hos Busk Lyd & Bilde i Porsgrunn. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    asbjbo skrev:
    Nåja, +/- 0,4 dB ved 10 kHz avhengig av impedans er vel ikke så ekstremt sammenlignet med hva enkelte andre konstruksjoner gjør. Men hvis det er for ille, så er tilsvarende kurve for Hypex'ene mine her. Som et strykejern til 15 kHz, deretter en mild avrulling med -3 dB ved 50 kHz, og helt uavhengig av impedans i både frekvensgang og forvrengingskurve. Det er også klasse-D...
    Jeg tror ikke du skal svelge det rått. Så vidt jeg vet er det vel kun ICE som presenterer så ærlige kurver at de kan gjenskapes i uavhengige målinger.

    Her er en ICE-forsterker som er moddet til en dempningsfaktor i diskanten på jevnt over langt over 1000. Den skulle vært lastuavhengig, men det ser absolutt ikke ut til å være tilfellet:

    Her er den umodifiserte:



    Her er den modifiserte i 8 ohm:



    Her er den i 4 ohm:



    Her er den i 2 ohm:



    Her er utgangsimpedansen til den samme. Som dere ser er det ingen samsvar over hodet. Tilbakekoblingen responderer ikke lineart.



    For et par år siden ble Bruno (UcD) spurt om noe om utgangsimpedanse på DIYaudio, og da ble det også vist til noen kurver som ikke akkurat liknet de som brukes i salgsmateriellet. Det kom aldri noe godt svar på det.


    Så som noen har vært inne på her, det er en del do's/do not's innen klasse D som ikke alle har den hele og fulle oversikten over, kanskje litt rart siden man har forskningsmateriale i bøtter og spann fra et halvt århundre å støtte seg på.


    Når jeg selv testet forsterkerteknologi for en del år siden for å selv ha de forsterkerne som ga meg de mest ærlige svarene mht hva høyttalerne foretok seg testet jeg flere klasse A, klasse AB og klasse D-plattformer. Da var ikke UcD klar ennå, men alle plattformene jeg hadde innom hadde jeg null problemer med å få til å låte ikke bare bra, men skikkelig klasse-bra. Jeg fikk alle til å skape et 3D lydbilde med dynamikk, trykk, balanse og realisme uten at noe av musikkens magi ble drept. Heller ikke opplevde jeg at noen av teknologiene hadde betydelig "signatur" (altså, de alle hadde det om man gjorde konstruksjonsmessige feil eller matchet dem feil).
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.329
    Antall liker
    6.729
    Snickers-is skrev:
    Torben skrev:
    http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower1000aspdata.pdf
    Jeg ved ikke om disse data har været vidst i tråden her , man de giver en god forklaring på at ICEpower lyder som jeg mener de gør, i øvrigt kan jeg ikke finde slew/rate S/R data, det er nok også godt det samme den ligger sikkert på max 10-15V pr uS.
    1000ASP gir firkantpulser på 120V ved en frekvens på over 500kHz på det meste. Det går ikke med slew rate på 10-15V pr µs. Det ligger forankret i klasse D-konstruksjonenes natur at slew rate ikke er en begrensende faktor.

    Forøvrig avslører du jo at din holdning er forutintatt, så i dine ører.... jeg mener selvsagt i ditt hode kommer aldri ICE til å låte bra.
    Ville ikke følt meg for trygg på det. Jeg var ganske forutinntatt første gang jeg hørte ICE, men det låt faktisk bra likevel.
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    984
    Antall liker
    487
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg sitter med både 1000, 500 og 250 moduler av ICE, og er meget fornøyd. Nøytral lyd, nok krefter og dynamikk, hva kan man ønske mer?

    Meget bra forsterkere, og et funn til prisen er min mening!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    michell skrev:
    Torben skrev:
    http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower1000aspdata.pdf
    Jeg ved ikke om disse data har været vidst i tråden her , man de giver en god forklaring på at ICEpower lyder som jeg mener de gør, i øvrigt kan jeg ikke finde slew/rate S/R data, det er nok også godt det samme den ligger sikkert på max 10-15V pr uS.
    Det er tydelig at forsamlingen her ikke er særlig fortrolig med sammenhengen mellom tekniske data og lyd. En forsterker som ikke er basert på rør,- med en forvrengning på 0,2% har jeg vanskelig for å tro kan låte særlig bra. En normalt god klassisk transistorforsterker bør ha 10-100ggr mindre forvrengning! For transistorforvrengning låter ille! Det vil jeg tro ICE-forvrengning også gjør og det er vel særlig diskanten som vil rammes av disharmonier med den teknologien?

    Så der tror jeg faktisk at en har en vesentlig del av svaret på det innledende spørsmålet ;)

    Rør derimot har den fine egenskapen at forvrengningen er musikalsk og da kan en tillate slike dårlige forvrengningsdata.
    Nåja, den verdien som vanligvis sammenlignes er ved 1/2 effekt ved 1000 Hz inn i 8 ohm, noe som lander på rundt 0,015 % for ICE og 0,01 % for UcD. Gode transistorforsterkere, som f eks EC Nemo, er enda en størrelsesorden bedre (oppgitt < 0,001 %).

    Det er faktisk litt interessant å sammenligne de oppgitte forvrengningskurvene for disse to klasse-D-konstruksjonene. Først ICE'n:



    Så UcD'en:





    Det bør være mulig å høre forskjell på disse to forsterkerne, alt annet likt, siden det er såpass store forskjeller. Det kan virke som ICE har noe sterkere synspunkter på matching med annet utstyr enn hva UcD har. Jeg har ikke utstyr til å kontrollmåle de oppgitte kurvene, men det har sikkert Snickers-is.

    Slew rate er lite informativ på en klasse-D-forsterker, siden det er utgangsfilteret som begrenser stigeraten for frekvenser under 20 kHz eller deromkring. Den detaljerte forklaringen finner du her.
     

    Vedlegg

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    984
    Antall liker
    487
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Skal dog nevnes at mine ICE ikke aksepterte noen Wilson Benesch som var på hjemlån, det var slitsomt å høre på. Ellers har de fungert meget bra med Sonus Faber, Dynaudio og ATC...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Slew rate er lite informativ på en klasse-D-forsterker, siden det er utgangsfilteret som begrenser stigeraten for frekvenser under 20 kHz eller deromkring. Den detaljerte forklaringen finner du her. asbjo

    Jeg ved ikke om disse data har været vidst i tråden her , man de giver en god forklaring på at ICEpower lyder som jeg mener de gør, i øvrigt kan jeg ikke finde slew/rate S/R data, det er nok også godt det samme den ligger sikkert på max 10-15V pr uS.
    Torben


    Hei!

    Min klasse D tripath (Bel Canto eVo 2) har oppgitt en slewrate på 6000V/us.
    Mvh.KW
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Innlegg er blitt slettet grunnet Hifisentralens regel 1. Husk folkeskikk og respekt for for dem dere diskuterer med.

    bjornh, moderator
     
    T

    Torben

    Gjest
    KW skrev:
    Slew rate er lite informativ på en klasse-D-forsterker, siden det er utgangsfilteret som begrenser stigeraten for frekvenser under 20 kHz eller deromkring. Den detaljerte forklaringen finner du her. asbjo

    Jeg ved ikke om disse data har været vidst i tråden her , man de giver en god forklaring på at ICEpower lyder som jeg mener de gør, i øvrigt kan jeg ikke finde slew/rate S/R data, det er nok også godt det samme den ligger sikkert på max 10-15V pr uS.
    Torben


    Hei!

    Min klasse D tripath (Bel Canto eVo 2) har oppgitt en slewrate på 6000V/us.
    Mvh.KW
    Ja det er en meget flot værdi ,som jeg dog tillader mig at være tvivlende overfor, jeg mener faktisk at udgangsfilteret er et af de alvorlige problemer ved klasse D, som det også var og er med CD mediet, her har man i mange år arbejdet mod højre overgangsfrekvens og blødere filter ,højre arbejdsfrekvenser og en masse andre tiltag og er efter min mening hvad angår lydkvalitet næsten i dag nået op på niveau med de bedste grammofonener, som CD'en jo afløste,
    Jeg vil anbefale at man prøver at sætte disse udgangsfiltre fra klasse D på sin evt klasse A forstærker og se hvad der sker med lydkvaliteten, og målinger, udgangs filtreret er dog slet ikke det eneste problem, på mange måde ligner de problemer der skal overvindes dem der var i CD afspilleren, det er desværre bare vanskeligere at løse da det er helt andre strøm og spænding niveauer der er tale om end i CD'en.
    Der er dog nogle fordele ved klasse D , effektiviteten, og det at højtaleren næsten har direkte fat strømforsyning og nettet, det giver en særdeles god bas kontrol, som dog også nemt og faktisk kan laves bedre med en klasse A forstærker eller klasse A/B med kredsløbs løsninger der simulere klasse A, det koster bare mange penge, rigtig mange.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Torben skrev:
    Ja det er en meget flot værdi ,som jeg dog tillader mig at være tvivlende overfor,
    Sjov at du har facit på disse informasjonene, og at alle som støtter ditt argument er høyst holdbare, mens alle som viser at dine argumenter er sludder (påstander om delay, slew, frekvensgjengivelse) enten forbipasseres i stillhet, eller møtes med utsagn som betyr at du mener produsenten av Bel Canto er en løgner.
    Det må du dokumentere!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.106
    Antall liker
    9.202
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    KindOfBlue skrev:
    Sjov at du har facit på disse informasjonene, og at alle som støtter ditt argument er høyst holdbare, mens alle som viser at dine argumenter er sludder (påstander om delay, slew, frekvensgjengivelse) enten forbipasseres i stillhet, eller møtes med utsagn som betyr at du mener produsenten av Bel Canto er en løgner.
    Det må du dokumentere!
    Mener du med dette at man på en Bel Canto kan måle en Slew Rate på utgangen på 6000V/mirosekund?

    (mulig jeg tar feil her nå, men innebærer ikke det å reprodusere en trekantpuls med +/-115V på 26 Mhz...?)

    Mvh
    OMF
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok heller slik at modulasjonskretsløpene har en slik slew rate. All denne høyfrekvensen filtreres, heldigvis.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    OMF skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Sjov at du har facit på disse informasjonene, og at alle som støtter ditt argument er høyst holdbare, mens alle som viser at dine argumenter er sludder (påstander om delay, slew, frekvensgjengivelse) enten forbipasseres i stillhet, eller møtes med utsagn som betyr at du mener produsenten av Bel Canto er en løgner.
    Det må du dokumentere!
    Mener du med dette at man på en Bel Canto kan måle en Slew Rate på utgangen på 6000V/mirosekund?

    (mulig jeg tar feil her nå, men innebærer ikke det å reprodusere en trekantpuls med +/-115V på 26 Mhz...?)

    Mvh
    OMF
    Det er KW som oppgir dette, tidligere i tråden. Jeg går ut ifra at dette er fra Bel Canto selv?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn