Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

    slowmotion

    Gjest
    Pengvim skrev:
    slowmotion skrev:
    Nå tror jeg du er veldig optimistisk, Pengi. Har du sett målinger på dette?

    ;)
    Hvorfor skulle ikke rør klare det? Kan du gi meg et logisk svar på det?

    Jeg har ikke målt på de forsterkerne selv nei, men når f.eks. Graaf oppgir sin GM20 til å klare 1-350k Hz +0/-3dB så bør jo det stemme. Eller går de rundt å lyver tror du? Dette er selvsagt målt med utkoblet filter.
    Rør i seg selv har ingen problemer med det, men de aller fleste rørforsterkere har jo utgangstrafo.
    Graafen stiller i en særstilling der, siden de ikke har utgangstrafo.
    Men både BAT, C-J, Audio Research osv, går neppe over 150K Hz...

    ;)
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Websida til Stereophile har en god del tester av dyre rørforsterkere, med målinger .....

    Men poenget mitt var egentlig at stor båndbredde er ingen nødvendiget for at en forsterker skal lyde godt.
    Det er jo veldig mange rørforsterkere som lyder godt, jeg bruker jo stort sett rør selv også.

    ;)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Websida til Stereophile har en god del tester av dyre rørforsterkere, med målinger .....

    Men poenget mitt var egentlig at stor båndbredde er ingen nødvendiget for at en forsterker skal lyde godt.
    Det er jo veldig mange rørforsterkere som lyder godt, jeg bruker jo stort sett rør selv også.

    ;)
    så du mener faselineæritet er uviktig altså?
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    Karma skrev:
    Jurassic skrev:
    Karma skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Jeg fastholder at jeg mener at anlægget ikke er godt nok når Icepower ikke bliver afsløret.
    Jeg innser nå at jeg har kastet hundretusener ut av vinduet. 600 kg høyttalere--og så er de altså ikke i stand til å avsløre den elendige kvalitet fra mine effektforsterkere! ::) :'( :'( Jeg må lide av kronisk placèbo.. Enda godt at vi har tilgang til slike kunnskapsrike og saklige rådgivere som deg og Lydkaj.

    Tenk å ha et anlegg til over 700 000 kr, men med lydgjengivelse som en klokkeradio. Jeg har rett og slett driti meg totalt ut!
    Nå stilles det vel mindre krav til forsterkerene i et anlegg som er aktivt delt?
    Mener å ha hørt noe sånn iallfall.
    Jeg kan nok ikke gjemme meg bak det heller. Mitt anlegg er kun aktivt delt i bassene.
    Bruger du ICEpover over det hele eller kun i bassen, hvis du bruger ICEpower i hele frekvensområdet og du ikke kan hører at de dårlige , så har du virkelig et seriøst! problem enten med at lytte eller med dit anlæg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.656
    Antall liker
    39.226
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lydkaj skrev:
    Bruger du ICEpover over det hele eller kun i bassen, hvis du bruger ICEpower i hele frekvensområdet og du ikke kan hører at de dårlige , så har du virkelig et seriøst! problem enten med at lytte eller med dit anlæg.
    Eller så har du et seriøst overtroisk problem når det gjelder hifi..
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det finnes endel seriøse audiofile som har seriøse problemer.

    @Pengvim: Faselinearitet er ikke så viktig. Det som er viktig er at vi ikke har for brå endringer.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Pengvim skrev:
    slowmotion skrev:
    Websida til Stereophile har en god del tester av dyre rørforsterkere, med målinger .....

    Men poenget mitt var egentlig at stor båndbredde er ingen nødvendiget for at en forsterker skal lyde godt.
    Det er jo veldig mange rørforsterkere som lyder godt, jeg bruker jo stort sett rør selv også.

    ;)
    så du mener faselineæritet er uviktig altså?
    Det jeg sier er at veldig få rørforsterkere kan gjengi et frekvensområde på 2 - 200K Hz. Likevel lyder de ofte veldig godt.


    ;)
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    HoJ skrev:
    Lydkaj skrev:
    Bruger du ICEpover over det hele eller kun i bassen, hvis du bruger ICEpower i hele frekvensområdet og du ikke kan hører at de dårlige , så har du virkelig et seriøst! problem enten med at lytte eller med dit anlæg.
    Eller så har du et seriøst overtroisk problem når det gjelder hifi..
    og hvad er det så lige du begrunde den udtalelse med.
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Pengvim skrev:
    slowmotion skrev:
    Websida til Stereophile har en god del tester av dyre rørforsterkere, med målinger .....

    Men poenget mitt var egentlig at stor båndbredde er ingen nødvendiget for at en forsterker skal lyde godt.
    Det er jo veldig mange rørforsterkere som lyder godt, jeg bruker jo stort sett rør selv også.

    ;)
    så du mener faselineæritet er uviktig altså?
    Det jeg sier er at veldig få rørforsterkere kan gjengi et frekvensområde på 2 - 200K Hz. Likevel lyder de ofte veldig godt.


    ;)
    De eneste rør efektforstærkere der virkelig kan noget er af typen OTL og de behøver ikke have problemmer med frekvensområdet som dem med trafo i udgangen har.
    og at det lyder godt er ikke altid ensbetydende med at det er god hifi
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Lydkaj skrev:
    Karma skrev:
    Jurassic skrev:
    Karma skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Jeg fastholder at jeg mener at anlægget ikke er godt nok når Icepower ikke bliver afsløret.
    Jeg innser nå at jeg har kastet hundretusener ut av vinduet. 600 kg høyttalere--og så er de altså ikke i stand til å avsløre den elendige kvalitet fra mine effektforsterkere! ::) :'( :'( Jeg må lide av kronisk placèbo.. Enda godt at vi har tilgang til slike kunnskapsrike og saklige rådgivere som deg og Lydkaj.

    Tenk å ha et anlegg til over 700 000 kr, men med lydgjengivelse som en klokkeradio. Jeg har rett og slett driti meg totalt ut!
    Nå stilles det vel mindre krav til forsterkerene i et anlegg som er aktivt delt?
    Mener å ha hørt noe sånn iallfall.
    Jeg kan nok ikke gjemme meg bak det heller. Mitt anlegg er kun aktivt delt i bassene.
    Bruger du ICEpover over det hele eller kun i bassen, hvis du bruger ICEpower i hele frekvensområdet og du ikke kan hører at de dårlige , så har du virkelig et seriøst! problem enten med at lytte eller med dit anlæg.
    Her har vi å gjøre med en hifiklubb som i årevis har sittet i et tilfluktsrom og lyttet til sine Duelund troféhøyttalere, som absolutt alt må passe til - og passer det ikke, så er det komponenten det er noe galt med.

    Og så kommer de inn her og sprer om seg med fornærmelser, til et knippe ulike medlemmer som alle med entusiastglød har investert betydelige beløp i sine anlegg - i mange tilfeller skreddersydde oppsett gjennomført av folk som ønsker å teste grenser, og som er villige til å betale for slikt.

    Men nå skal man bli fortalt at man har hørselsskader eller har et dårlig forhold til både musikk og kvalitet i musikkgjengivelse, og naturlig musikkgjengivelse kan man ihvertfall ikke ha noe som helst formening om.

    Og så tenker jeg tilbake til de timene jeg tilbragte i gjeldende hifiklubbs nettsted, mens jeg hoderystende registrerte lytterommenes beskaffenhet (både gammelt og det nye man nå har tatt i bruk). Samme stil som man der anvendte overfor medlemmer som tillot seg å sette spørsmålstegn har man så tatt med seg inn i denne tråden. Og det på ytterst ufint vis.
    Ditt bla-bla-bla til Snickers, når han beskriver Duelunds prinsipper i høyttalerbygging var det absolutte lavmål.

    Når jeg setter inn et bilde av en BeoLab 5 ved siden av en B&W802, i omgivelser som kanskje burde inngi litt nysgjerrighet -- "si meg, er det et flygel der i bakgrunnen?" -- så er responsen fra Lydkaj:

    @kindoffblue Vi kører i ring her, jeg har klarlagt og fortalt at de højtalere vi har i klubben er så gode at dem du viser på fotoet vil virke latterlige i en direkte sammeligning. de har som "bivirkning" lort ind lort ud , men det er lige det vi har brug for
    Beklager, Lydkaj/Torben - deg kan man overhodet ikke ta seriøst. Og det til tross for en forholdsvis interessant hjemmeside som jeg går ut ifra er din? Dine tanker omkring din Linkwitz modifikasjon var fornøyelig lesning.

    http://tkhifi.homepage.dk/
    Til interesserte setter jeg også inn en link til selve klubben. Galleriet er verdt en kikk.
    http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/kbhhifi.html
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.656
    Antall liker
    39.226
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lydkaj skrev:
    HoJ skrev:
    Lydkaj skrev:
    Bruger du ICEpover over det hele eller kun i bassen, hvis du bruger ICEpower i hele frekvensområdet og du ikke kan hører at de dårlige , så har du virkelig et seriøst! problem enten med at lytte eller med dit anlæg.
    Eller så har du et seriøst overtroisk problem når det gjelder hifi..
    og hvad er det så lige du begrunde den udtalelse med.
    Nei si det.. å påstå at andre har problemer med å lytte eller sitt anlegg, er vel ikke det mest smarteste jeg har hørt her i livet. Tror like godt problemet kan være de som påstår de hører forskjell, eller ditt anlegg, mitt låter bedre nå, og er mindre følsom på forskjeller. Personlig tror jeg det er "riktig" at lyder ikke skal forrandre seg så voldsomt ved kabel\kilde\forsterker bytte, men det er min personlige mening.. Prøv, flytt litt på anlegget ditt du også - så blir det nok bra.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Lydkaj: Mulig det er blitt nevnt før, men kan du gi noen andre eksempler på høyttalere/anlegg som du mener er gode nok til å avsløre ICEs svakheter? Regner med det finnes flere enn Duelunds kreasjoner. Noen på det kommersielle markedet?

    Forøvrig tviler jeg sterkt på at de Duelund høyttalerne, spesielt i første lytterom, målte spesielt linært i sitteposisjon. I så fall må de ha svært smal sprednings mønster, men tror uansett rommene er for vanskelige uavhengig av hvor god høyttalerne er.
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Latterliggjøring av andre deltakere er lavmål i enhver diskusjon.

    Hadde vært kjedelig dersom alle var enige.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    KindOfBlue skrev:
    Lydkaj skrev:
    Karma skrev:
    Jurassic skrev:
    Karma skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Jeg fastholder at jeg mener at anlægget ikke er godt nok når Icepower ikke bliver afsløret.
    Jeg innser nå at jeg har kastet hundretusener ut av vinduet. 600 kg høyttalere--og så er de altså ikke i stand til å avsløre den elendige kvalitet fra mine effektforsterkere! ::) :'( :'( Jeg må lide av kronisk placèbo.. Enda godt at vi har tilgang til slike kunnskapsrike og saklige rådgivere som deg og Lydkaj.

    Tenk å ha et anlegg til over 700 000 kr, men med lydgjengivelse som en klokkeradio. Jeg har rett og slett driti meg totalt ut!
    Nå stilles det vel mindre krav til forsterkerene i et anlegg som er aktivt delt?
    Mener å ha hørt noe sånn iallfall.
    Jeg kan nok ikke gjemme meg bak det heller. Mitt anlegg er kun aktivt delt i bassene.
    Bruger du ICEpover over det hele eller kun i bassen, hvis du bruger ICEpower i hele frekvensområdet og du ikke kan hører at de dårlige , så har du virkelig et seriøst! problem enten med at lytte eller med dit anlæg.
    Her har vi å gjøre med en hifiklubb som i årevis har sittet i et tilfluktsrom og lyttet til sine Duelund troféhøyttalere, som absolutt alt må passe til - og passer det ikke, så er det komponenten det er noe galt med.

    Og så kommer de inn her og sprer om seg med fornærmelser, til et knippe ulike medlemmer som alle med entusiastglød har investert betydelige beløp i sine anlegg - i mange tilfeller skreddersydde oppsett gjennomført av folk som ønsker å teste grenser, og som er villige til å betale for slikt.

    Men nå skal man bli fortalt at man har hørselsskader eller har et dårlig forhold til både musikk og kvalitet i musikkgjengivelse, og naturlig musikkgjengivelse kan man ihvertfall ikke ha noe som helst formening om.

    Og så tenker jeg tilbake til de timene jeg tilbragte i gjeldende hifiklubbs nettsted, mens jeg hoderystende registrerte lytterommenes beskaffenhet (både gammelt og det nye man nå har tatt i bruk). Samme stil som man der anvendte overfor medlemmer som tillot seg å sette spørsmålstegn har man så tatt med seg inn i denne tråden. Og det på ytterst ufint vis.
    Ditt bla-bla-bla til Snickers, når han beskriver Duelunds prinsipper i høyttalerbygging var det absolutte lavmål.

    Når jeg setter inn et bilde av en BeoLab 5 ved siden av en B&W802, i omgivelser som kanskje burde inngi litt nysgjerrighet -- "si meg, er det et flygel der i bakgrunnen?" -- så er responsen fra Lydkaj:

    @kindoffblue Vi kører i ring her, jeg har klarlagt og fortalt at de højtalere vi har i klubben er så gode at dem du viser på fotoet vil virke latterlige i en direkte sammeligning. de har som "bivirkning" lort ind lort ud , men det er lige det vi har brug for
    Beklager, Lydkaj/Torben - deg kan man overhodet ikke ta seriøst. Og det til tross for en forholdsvis interessant hjemmeside som jeg går ut ifra er din? Dine tanker omkring din Linkwitz modifikasjon var fornøyelig lesning.

    http://tkhifi.homepage.dk/
    Til interesserte setter jeg også inn en link til selve klubben. Galleriet er verdt en kikk.
    http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/kbhhifi.html
    Hovedrystende registrerede lytterummenes beskaffenhed ::) Det siger mere om dig end om noget andet. Vores nuværende lytterum er et øvelokale for musikere og der er gjort temmeligt meget for at gøre akustikken god. Vores fordømmelse af Icepower baserer sig på meget mere end bedømmelse i klubbens lokale. Den er hørt adskillige steder. Diverse højttalere på forskellige udstillinger er direkte latterlige i forhold til den lyd vi kan opnå i klubben.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Hovedrystende registrerede lytterummenes beskaffenhed ::) Det siger mere om dig end om noget andet. Vores nuværende lytterum er et øvelokale for musikere og der er gjort temmeligt meget for at gøre akustikken god. Vores fordømmelse af Icepower baserer sig på meget mere end bedømmelse i klubbens lokale. Den er hørt adskillige steder. Diverse højttalere på forskellige udstillinger er direkte latterlige i forhold til den lyd vi kan opnå i klubben.
    Dette er jo en gjennomgangsmelodi i enhver tilbakemelding fra dere: at en påstand man kommer med sier alt om "hvor lite man har forstand på" det man uttaler seg om.

    For det første har din hifi-klubb vært i bomberommet inntil fornylig; for det andre er ICEpower testen, slik du refererte til den gjentatte ganger gjennomført i dette bomberommet. At du nå modererer med at du har hørt ICEpower mange andre steder er opp til deg.

    Men aller viktigst, og for å vende ditt "våpen" mot deg selv. At du henviser til at ditt nåværende lytterom anvendes av musikere som øvingsrom sier mer om deg enn noe annet: for musikerne, som sitter midt i musikken, og som innøver den motoriske ferdigheten som de søker å oppnå, er rommets akustikk på det nærmeste likegyldig, dog ville de nok foretrukket å ikke bruke det første lytterommet til din klubb. Merk at musikere som øver er sitt eget publikum, mens gode høyttalere spiller for et publikum, lytteren -- og da er rommets akustikk avgjørende.

    Beklager, Duelund, du har drukket din Cool-Aid, men du har lite å komme med som gjør inntrykk på meg.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    omholt skrev:
    Lydkaj: Mulig det er blitt nevnt før, men kan du gi noen andre eksempler på høyttalere/anlegg som du mener er gode nok til å avsløre ICEs svakheter? Regner med det finnes flere enn Duelunds kreasjoner. Noen på det kommersielle markedet?

    Forøvrig tviler jeg sterkt på at de Duelund høyttalerne, spesielt i første lytterom, målte spesielt linært i sitteposisjon. I så fall må de ha svært smal sprednings mønster, men tror uansett rommene er for vanskelige uavhengig av hvor god høyttalerne er.
    Enhver højttalerfabrikant ville have været misundelig på den liniaritet som klubbens højttalere var istand til i det første lokale. Enhver anden højttaler som har været i lokalet har ikke nået dem til sokkeholderne.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    KindOfBlue skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Hovedrystende registrerede lytterummenes beskaffenhed ::) Det siger mere om dig end om noget andet. Vores nuværende lytterum er et øvelokale for musikere og der er gjort temmeligt meget for at gøre akustikken god. Vores fordømmelse af Icepower baserer sig på meget mere end bedømmelse i klubbens lokale. Den er hørt adskillige steder. Diverse højttalere på forskellige udstillinger er direkte latterlige i forhold til den lyd vi kan opnå i klubben.
    Dette er jo en gjennomgangsmelodi i enhver tilbakemelding fra dere: at en påstand man kommer med sier alt om "hvor lite man har forstand på" det man uttaler seg om.

    For det første har din hifi-klubb vært i bomberommet inntil fornylig; for det andre er ICEpower testen, slik du refererte til den gjentatte ganger gjennomført i dette bomberommet. At du nå modererer med at du har hørt ICEpower mange andre steder er opp til deg.

    Men aller viktigst, og for å vende ditt "våpen" mot deg selv. At du henviser til at ditt nåværende lytterom anvendes av musikere som øvingsrom sier mer om deg enn noe annet: for musikerne, som sitter midt i musikken, og som innøver den motoriske ferdigheten som de søker å oppnå, er rommets akustikk på det nærmeste likegyldig, dog ville de nok foretrukket å ikke bruke det første lytterommet til din klubb. Merk at musikere som øver er sitt eget publikum, mens gode høyttalere spiller for et publikum, lytteren -- og da er rommets akustikk avgjørende.

    Beklager, Duelund, du har drukket din Cool-Aid, men du har lite å komme med som gjør inntrykk på meg.
    Du har jo allerede besluttet at intet SKAL gøre indtryk. I en sådan situation er der jo intet at gøre.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Hovedrystende registrerede lytterummenes beskaffenhed ::) Det siger mere om dig end om noget andet. Vores nuværende lytterum er et øvelokale for musikere og der er gjort temmeligt meget for at gøre akustikken god. Vores fordømmelse af Icepower baserer sig på meget mere end bedømmelse i klubbens lokale. Den er hørt adskillige steder. Diverse højttalere på forskellige udstillinger er direkte latterlige i forhold til den lyd vi kan opnå i klubben.
    Dette er jo en gjennomgangsmelodi i enhver tilbakemelding fra dere: at en påstand man kommer med sier alt om "hvor lite man har forstand på" det man uttaler seg om.

    For det første har din hifi-klubb vært i bomberommet inntil fornylig; for det andre er ICEpower testen, slik du refererte til den gjentatte ganger gjennomført i dette bomberommet. At du nå modererer med at du har hørt ICEpower mange andre steder er opp til deg.

    Men aller viktigst, og for å vende ditt "våpen" mot deg selv. At du henviser til at ditt nåværende lytterom anvendes av musikere som øvingsrom sier mer om deg enn noe annet: for musikerne, som sitter midt i musikken, og som innøver den motoriske ferdigheten som de søker å oppnå, er rommets akustikk på det nærmeste likegyldig, dog ville de nok foretrukket å ikke bruke det første lytterommet til din klubb. Merk at musikere som øver er sitt eget publikum, mens gode høyttalere spiller for et publikum, lytteren -- og da er rommets akustikk avgjørende.

    Beklager, Duelund, du har drukket din Cool-Aid, men du har lite å komme med som gjør inntrykk på meg.
    Du har jo allerede besluttet at intet SKAL gøre indtryk. I en sådan situation er der jo intet at gøre.
    Svar heller på min ytterst presise kritikk av dette utsagn fra deg selv:

    Vores nuværende lytterum er et øvelokale for musikere og der er gjort temmeligt meget for at gøre akustikken god.
    Er det Røde Kors lokalet du henviser til? Som dere har forsøkt å gjøre bedre med tepper?

    At musikere øver der betyr ikke det dyt - de øver på samstemming av sine motoriske ferdigheter, og klarer seg så lenge reverb ikke er uakseptabel. Såvidt jeg kan vurdere er taket altfor lavt og rommets form langt fra ideell.

    Jeg er sikker på at musikerne helst opptrer annetsteds, og det er hva som betyr noe om man ønsker å lytte til høyttalere.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor kan ikke våre kjære naboer i sør kanskje invitere oss på en prøvelytt hos de ? Satt en dato så kunne den som hadde tid og mulighet dra. Det kunne jo være belærende begge veier... Og kanskje forbrødringen over landegrensene hadde blitt større... :)


    Tar dere imot oppfordringen om en invitasjon lyd-kaj og duelund ??
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    HCS skrev:
    Hvorfor kan ikke våre kjære naboer i sør kanskje invitere oss på en prøvelytt hos de ? Satt en dato så kunne den som hadde tid og mulighet dra. Det kunne jo være belærende begge veier... Og kanskje forbrødringen over landegrensene hadde blitt større... :)


    Tar dere imot oppfordringen om en invitasjon lyd-kaj og duelund ??
    Helt enig. Kunne være meget interessant.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Enhver højttalerfabrikant ville have været misundelig på den liniaritet som klubbens højttalere var istand til i det første lokale. Enhver anden højttaler som har været i lokalet har ikke nået dem til sokkeholderne.
    Det er i så fall meget imponerende og ikke mulig for meg å bedømme.
    Men som tidligere nevnt: Kan dere gi navnet på andre høyttalere som holder mål til å avsløre ICE?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.656
    Antall liker
    39.226
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bare et spørsmål.. Dere som hører om dere putter på ICE, hører dere stor forskjell på andre ting også? Som f.eks. kilde, kabler osv?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    HoJ skrev:
    Bare et spørsmål.. Dere som hører om dere putter på ICE, hører dere stor forskjell på andre ting også? Som f.eks. kilde, kabler osv?
    Linken ovenfor, til klubbens sider, inneholder mange sider med betraktninger omkring denslags åpenbare forskjeller.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.656
    Antall liker
    39.226
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    KindOfBlue skrev:
    HoJ skrev:
    Bare et spørsmål.. Dere som hører om dere putter på ICE, hører dere stor forskjell på andre ting også? Som f.eks. kilde, kabler osv?
    Linken ovenfor, til klubbens sider, inneholder mange sider med betraktninger omkring denslags åpenbare forskjeller.
    Ok, gidder ikke å lese alt det der..
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    omholt skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Enhver højttalerfabrikant ville have været misundelig på den liniaritet som klubbens højttalere var istand til i det første lokale. Enhver anden højttaler som har været i lokalet har ikke nået dem til sokkeholderne.
    Det er i så fall meget imponerende og ikke mulig for meg å bedømme.
    Men som tidligere nevnt: Kan dere gi navnet på andre høyttalere som holder mål til å avsløre ICE?
    Kommer an på hva du legger i å avsløre men jeg har prøvd ICE (Oberon 6.1), Hypex og Lyngdorf SDA2175 i mitt oppsett så jeg mener Respons Grand av forholdsvis moderne årgang er kapable til å avsløre ICE. Kommer litt an på hva du legger i å avsløre.

    ICE er mer oppløst og nøytral enn Parasound HCA2200mk2 som var den første forsterkeren jeg hadde i hus til å drive Responsene.
    Den ble avløst av en Adyton Cordis 1.6 som låt meget bra men var for strømsvak (ble anstrengt samt at vifta gikk med litt volum og noe svak basskontroll så den gikk ut).
    Så ble Oberon 6.1 prøvd (en kamerat hadde den) og den hadde vel så bra kontroll på bassen som den store Parasounden og pukkelbassen var borte men jeg ble ikke fortrolig med klangen når den var i bruk, hørtes ut som om høyttalerene var plassert uten toe in.
    Neste forsterker ble kjøpt fort og uhørt da jeg var i manko på forsterker og jeg endte opp med en god pris hos klubben på en Lyngdorf SDA2175 og dens klang ligger veldig nær Cordis 1.6 i mine ører.
    For å få mer headrom ønsket jeg meg mer effekt enn de 2*150 Lyngdorfwattene så da kjøpte jeg en Bryston 4b ST og den låter omtrent likt som Lyngdorfen, bittelitt mer oppløst i toppen, jeg kan spille så høyt jeg føler for uten at det låter anstrengt og har bedre kontroll på bassen.
    Byttelånte Bryston mot Hypex i en uke og de små selvbygde monoblokkene låt også meget bra, ikke mye å sette fingeren på, en anelse varmere klangbalanse enn Lyngdorf og noe mer laidback i toppen enn Bryston.

    Så konklusjonen er at ut av forsterkere jeg har testet i eget oppsett kommer ICE ut sånn midt på treet.

    Men jeg har hørt oppsett med ICE som har fungert meget bra.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    HoJ skrev:
    KindOfBlue skrev:
    HoJ skrev:
    Bare et spørsmål.. Dere som hører om dere putter på ICE, hører dere stor forskjell på andre ting også? Som f.eks. kilde, kabler osv?
    Linken ovenfor, til klubbens sider, inneholder mange sider med betraktninger omkring denslags åpenbare forskjeller.
    Ok, gidder ikke å lese alt det der..
    Under Info>Møder finner du mange ulike sammenkomster der de har testet ulike komponenter. Bl.a.

    http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/kbhhifi.html

    Og under Galleriet finner du bilder fra samme.
     
    B

    BjornE

    Gjest
    Dersom en klubb bruker et slikt lokale som lytterom, testrom, rom der man sammenligner utstyr etc. er det andre feil også! For et totalt umusikalsk rom!

    Sier som Ronald Reagan sa om Jimmy Carter: Den som sier det er behagelig med en kald dusj om morgenen lyver om andre ting også!

    Dersom man tester utstyr i et slikt rom er man diskvalifisert!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.656
    Antall liker
    39.226
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    KindOfBlue skrev:
    HoJ skrev:
    KindOfBlue skrev:
    HoJ skrev:
    Bare et spørsmål.. Dere som hører om dere putter på ICE, hører dere stor forskjell på andre ting også? Som f.eks. kilde, kabler osv?
    Linken ovenfor, til klubbens sider, inneholder mange sider med betraktninger omkring denslags åpenbare forskjeller.
    Ok, gidder ikke å lese alt det der..
    Under Info>Møder finner du mange ulike sammenkomster der de har testet ulike komponenter. Bl.a.

    http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/kbhhifi.html

    Og under Galleriet finner du bilder fra samme.
    Takker, her var det mye snadder ja..
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    omholt skrev:
    Lydkaj: Mulig det er blitt nevnt før, men kan du gi noen andre eksempler på høyttalere/anlegg som du mener er gode nok til å avsløre ICEs svakheter? Regner med det finnes flere enn Duelunds kreasjoner. Noen på det kommersielle markedet?

    Forøvrig tviler jeg sterkt på at de Duelund høyttalerne, spesielt i første lytterom, målte spesielt linært i sitteposisjon. I så fall må de ha svært smal sprednings mønster, men tror uansett rommene er for vanskelige uavhengig av hvor god høyttalerne er.
    Stort set alle opstillinger jeg har hørt og jeg kan ikke remse dem alle op, dog er problemerne mere tydelige på lukkede systemmer end på basreflex, og Duelund højtalerne måler stort som en streg i lyttepositionen, det er i øvrigt svært at måle og også side for tæt på sådan en stor højtaler og det er heller ikke meningen, og igen det fodaftryk jeg snakker om på ICE power ,det er i mere eller mindre grad på alle Klasse D forstærkere også på mine egne UCD.
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Lydkaj skrev:
    Karma skrev:
    Jurassic skrev:
    Karma skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Jeg fastholder at jeg mener at anlægget ikke er godt nok når Icepower ikke bliver afsløret.
    Jeg innser nå at jeg har kastet hundretusener ut av vinduet. 600 kg høyttalere--og så er de altså ikke i stand til å avsløre den elendige kvalitet fra mine effektforsterkere! ::) :'( :'( Jeg må lide av kronisk placèbo.. Enda godt at vi har tilgang til slike kunnskapsrike og saklige rådgivere som deg og Lydkaj.

    Tenk å ha et anlegg til over 700 000 kr, men med lydgjengivelse som en klokkeradio. Jeg har rett og slett driti meg totalt ut!
    Nå stilles det vel mindre krav til forsterkerene i et anlegg som er aktivt delt?
    Mener å ha hørt noe sånn iallfall.
    Jeg kan nok ikke gjemme meg bak det heller. Mitt anlegg er kun aktivt delt i bassene.
    Bruger du ICEpover over det hele eller kun i bassen, hvis du bruger ICEpower i hele frekvensområdet og du ikke kan hører at de dårlige , så har du virkelig et seriøst! problem enten med at lytte eller med dit anlæg.
    Her har vi å gjøre med en hifiklubb som i årevis har sittet i et tilfluktsrom og lyttet til sine Duelund troféhøyttalere, som absolutt alt må passe til - og passer det ikke, så er det komponenten det er noe galt med.

    Og så kommer de inn her og sprer om seg med fornærmelser, til et knippe ulike medlemmer som alle med entusiastglød har investert betydelige beløp i sine anlegg - i mange tilfeller skreddersydde oppsett gjennomført av folk som ønsker å teste grenser, og som er villige til å betale for slikt.

    Men nå skal man bli fortalt at man har hørselsskader eller har et dårlig forhold til både musikk og kvalitet i musikkgjengivelse, og naturlig musikkgjengivelse kan man ihvertfall ikke ha noe som helst formening om.

    Og så tenker jeg tilbake til de timene jeg tilbragte i gjeldende hifiklubbs nettsted, mens jeg hoderystende registrerte lytterommenes beskaffenhet (både gammelt og det nye man nå har tatt i bruk). Samme stil som man der anvendte overfor medlemmer som tillot seg å sette spørsmålstegn har man så tatt med seg inn i denne tråden. Og det på ytterst ufint vis.
    Ditt bla-bla-bla til Snickers, når han beskriver Duelunds prinsipper i høyttalerbygging var det absolutte lavmål.

    Når jeg setter inn et bilde av en BeoLab 5 ved siden av en B&W802, i omgivelser som kanskje burde inngi litt nysgjerrighet -- "si meg, er det et flygel der i bakgrunnen?" -- så er responsen fra Lydkaj:

    @kindoffblue Vi kører i ring her, jeg har klarlagt og fortalt at de højtalere vi har i klubben er så gode at dem du viser på fotoet vil virke latterlige i en direkte sammeligning. de har som "bivirkning" lort ind lort ud , men det er lige det vi har brug for
    Beklager, Lydkaj/Torben - deg kan man overhodet ikke ta seriøst. Og det til tross for en forholdsvis interessant hjemmeside som jeg går ut ifra er din? Dine tanker omkring din Linkwitz modifikasjon var fornøyelig lesning.

    http://tkhifi.homepage.dk/
    Til interesserte setter jeg også inn en link til selve klubben. Galleriet er verdt en kikk.
    http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/kbhhifi.html
    Korrekt mit bla bla var ikke særlig pænt jeg synes bare ikke indlægget havde nogen som helst berettigelse her hvor vi snakker om hvordan ICEpower lyde , og jeg sagde ikke bla bla til noget med Duelund jeg har meget stor respekt for Duelunds arbejde ,men hvis du ser hvad indlægget bygger op til og hvad det ender med, som vanligt et forsvar for basreflex og det var det jeg sagde bla bla til
    og angående udtalelsen om højtalerene så kom dog med dem og sæt dem op ved siden af Duelunds jeg ved hvad det ender med, det er hørt masser af gange.
    Jeg var på hifi udstilling i københavn sidste gang, jeg var i hotel sheratons hall, jeg hørte et flygel , jeg kunne ikke se det, men var ikke tvivl om at det var den ægte vare , og ganske rigtigt da jeg kom omkring hjørnet sad der en pianist og spillede på marmor gulv der var stål møbler og masser af glas, men det var klart den bedste lydoplevelse den dag og jeg stod og nød det i lang tid.

    Og at du ikke kan tage mig seriøst er ikke noget problem for mig, så lad dog endelig være med det, men tilsyneladende er det dig meget magtpåliggende, at fortælle at jeg og Duelund_support er komplet idioter og overhovedet ikke ved hvad vi snakker om, tag dog og ignorer min mening som du har gjort med flere andre der har udtrykt stort set det samme som mig , bevares måske med lidt pænere ord men essensen af det de siger er det samme som det jeg mener.

    I Danmark har man det med at sige at en person har søgt nye udfordringer når de forlade et job, hvor sandheden snare er at manden er blevet fyret fordi han var uduelig, der er mange måde man kan sige det samme på.
    Også en stor del af hi-fi bladende har det med at gå rundt om den varme grød og ikke sige tingene direkte , årsagen til dette er jeg ikke klar over, jeg kan da husker at der har været tider selv om det er længe siden hvor de sagde tingene mere direkte, okay de fik så også af og til problemer med importøre eller producenter der gik fuldstændig amok i stedet for at tage kritikken til sig og vurdere om der måske er noget om det, og så evt. udvikle deres produkter.
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Hovedrystende registrerede lytterummenes beskaffenhed ::) Det siger mere om dig end om noget andet. Vores nuværende lytterum er et øvelokale for musikere og der er gjort temmeligt meget for at gøre akustikken god. Vores fordømmelse af Icepower baserer sig på meget mere end bedømmelse i klubbens lokale. Den er hørt adskillige steder. Diverse højttalere på forskellige udstillinger er direkte latterlige i forhold til den lyd vi kan opnå i klubben.
    Dette er jo en gjennomgangsmelodi i enhver tilbakemelding fra dere: at en påstand man kommer med sier alt om "hvor lite man har forstand på" det man uttaler seg om.

    For det første har din hifi-klubb vært i bomberommet inntil fornylig; for det andre er ICEpower testen, slik du refererte til den gjentatte ganger gjennomført i dette bomberommet. At du nå modererer med at du har hørt ICEpower mange andre steder er opp til deg.

    Men aller viktigst, og for å vende ditt "våpen" mot deg selv. At du henviser til at ditt nåværende lytterom anvendes av musikere som øvingsrom sier mer om deg enn noe annet: for musikerne, som sitter midt i musikken, og som innøver den motoriske ferdigheten som de søker å oppnå, er rommets akustikk på det nærmeste likegyldig, dog ville de nok foretrukket å ikke bruke det første lytterommet til din klubb. Merk at musikere som øver er sitt eget publikum, mens gode høyttalere spiller for et publikum, lytteren -- og da er rommets akustikk avgjørende.

    Beklager, Duelund, du har drukket din Cool-Aid, men du har lite å komme med som gjør inntrykk på meg.
    i det bombe rum hvor der samme aften blev spillet lyd tæt på reference klasse , men der var godt nok ikke! med ICEpower , måske vi kunne får en forklaring på hvordan det kan lade sig gøre fra vores Norske venner, fra clokradio agtig til tæt på referance lyd i samme rum, som i øvrigt også bliver brugt som møderum ,klasseværelse konference rum osv, det kunne jo tænkes det rum ikke var så galt som nogen vil gøre det til.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt ironisk at dere avfeier danskenes meninger sånn uten videre. Kan de ikke få mene hva de vil?
    Danskene har større hifitradisjoner enn Norge, og klubben virker da som en "seriøs". T.o.m Duelund var jo fast inventar der. Det virker som dere har inntrykk av at det er en gjeng alkoholikere i klubben. Hadde det vært OAS som enstemming hadde kommet fram til samme resultat, så hadde kanskje tonen vært noe annerledes?
    Det beste er nok å la et par ASP1000-baserte forsterkere gå på rundgang i OAS og de andre foreningene rundt omkring i landet, testet mot diverse utstyr. Da kan vi jo få det "offisielt" vedtatt hva som er best på sentralen :D
     
    B

    BjornE

    Gjest
    God ide, men da må de være pakket inn i en annen kasse - 98% kjenner ikke igjen klasse D dersom de ikke ser at det er klasse D.

    Med hensyn på Duelund og kretsen rundt han er de vel ikke akkurat å betrakte som en objektiv krets med akademikere. Mener å huske at jeg hadde en ganske bisarr diskusjon rundt Laplace og frekvensrespons vedrørende filter design som ikke direkte indikerte forskningsbaserte resultater, men heller en gigantisk "cut and try" fremgangsmåte.

    Med andre ord - jeg synes ICE er utrolig bra i mitt oppsett og finner kritikken fra danskene som noe komisk. Det finnes desverre ikke slike absolutter i hifi verdenen.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    BjornE skrev:
    Dersom en klubb bruker et slikt lokale som lytterom, testrom, rom der man sammenligner utstyr etc. er det andre feil også! For et totalt umusikalsk rom!

    Sier som Ronald Reagan sa om Jimmy Carter: Den som sier det er behagelig med en kald dusj om morgenen lyver om andre ting også!

    Dersom man tester utstyr i et slikt rom er man diskvalifisert!
    ;D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    En liten kommentar til dette med flankerespons.

    - 1/10-forholdet brukes når man har 1. ordens avrulling. Med høyere ordens avrulling brukes et mye lavere forhold. Hvor lavt avhenger av filterets Q, noe som igjen vil avhenge av lasten. Derfor er faktisk matching av lasten et tema ift både båndbredde og fase, og dette gjelder absolutt alle forsterkere.

    - Slew rate og båndbredde er bare delvis avhengig av hverandre. Det er mange forsterkere som ikke klarer sin makseffekt ved 20kHz fordi det er begrenset av slew rate. Ved lavere effekter kan de imidlertid ha en båndbredde på en MHz.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke det er et stort problem, BjornE. Er det skikkelig god lyd, så er det god lyd.
    Dessuten blir jo seieren (hvis vinneren blir ICE) enda større hvis deltakerne vet på forhånd hva de lytter på, men allikevel må medgi at ICE låt best. Ellers er det jo fritt fram for å bruke gardintrikset.
    Opp igjennom årene har jeg alltid hatt "god lyd", men det er jo for at jeg ikke visste bedre.
    Den gode lyden jeg trodde jeg hadde, er jo ingenting iforhold til hva jeg har nå f.eks. Det vil alltid være positiv bias mot det man har selv. Poenget er jo at man ikke nødvendigvis må slå seg til ro selv om man er fornøyd. Det er *alltid* noe bedre der ute, enten det gjelder ICE eller annet, preamps, cdspiller etc, og det er jo GØY å sammenligne, om ikke annet blir jo nattesøvnen bedre når det man har valgt virkelig kan hevde seg mot XXXXX (sett inn valgfritt merke)
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Man skrev:
    Det er litt ironisk at dere avfeier danskenes meninger sånn uten videre. Kan de ikke få mene hva de vil?
    Danskene har større hifitradisjoner enn Norge, og klubben virker da som en "seriøs". T.o.m Duelund var jo fast inventar der. Det virker som dere har inntrykk av at det er en gjeng alkoholikere i klubben. Hadde det vært OAS som enstemming hadde kommet fram til samme resultat, så hadde kanskje tonen vært noe annerledes?
    Det beste er nok å la et par ASP1000-baserte forsterkere gå på rundgang i OAS og de andre foreningene rundt omkring i landet, testet mot diverse utstyr. Da kan vi jo få det "offisielt" vedtatt hva som er best på sentralen :D
    Man,

    Jeg har ikke avfeid danskenes erfaringer "uten videre." Om du har lest denne tråden, og andre der de har uttalt seg, er det vel snarere omvendt.
    Som skrevet tidligere har jeg tilbragt timer på klubbens nettsted, mens jeg har lest meg gjennom det som står der. Jeg er nysgjerrig på andres erfaringer og jeg stiller meg åpen til andres inntrykk. Det syns jeg virkelig ikke "clockradio" gjengen fra Herlev gjør.
    I sine første innlegg var det bomberomlytten som var det saliggjørende beviset på ICEpowers udugelighet - når så lytterommets egenskaper ble kritisert så dukket det opp påstander om at man også hadde gjennomført tilsvarende lytteomganger i andre omgivelser -- men siden denne klubben dokumenterer alt den foretar seg, ned til innhenting av porto for utsendelse av brev, er det underlig at disse andre omgangene ikke er blitt referert i klubbens annaler!
    Denne tråden var ment som en spøk, og vi som skjønte det var med på spøken - siden de danske medlemmene ikke skjønte hvem kbwh er (innehaver av et ICEpower anlegg), så gikk de fem på. Jeg ville brydd meg katta, om det ikke var for en utrolig desavuering og direkte utskjelling av folks meninger omkring lyd, musikk, forsterkeri og anlegg.

    Ellers er jeg helt enig i at danskene er langt fremme innen hifi - noe som merkelig nok skyldes en fantastisk begavet foreleser i akustikk og elektronikk på dansk teknisk på 20-tallet. Han satte ild i mange som senere skulle komme til å utvikle høyttalere og annet.
    Jeg tror at selv han ville stusset over bomberommet. For meg blir det som å sitte og spille i en silo, ekkoet er morsomt en stund, men det går fort over. Og for alt jeg vet hadde bomberommet en slik akustikk at man fikk "sang på badet" effekten med reverb fra harde vegger, som falt heldig ut for ett spesielt oppsett, siden man hadde år på å kompensere for pangreverb -- men som gjorde at andre tester blir tvilsomme.

    Innehaverne av disse relikviehøyttalerne er derimot uvillige til å diskutere noen som helst innsigelser mot metodikk, prosedyre, elektronikk eller matching. Det de har i sin hifi-kirke er verdens beste, og så verdifullt at selv oljesjeiker ville hatt vansker med å legge nok penger på bordet. (Dette er deres ord, ikke mine.)

    Alt jeg kan oppsummere med er at vi, meg selv i høyeste grad inkludert, er noen underlige vesener!
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Og så kommer de inn her og sprer om seg med fornærmelser, til et knippe ulike medlemmer som alle med entusiastglød har investert betydelige beløp i sine anlegg - i mange tilfeller skreddersydde oppsett gjennomført av folk som ønsker å teste grenser, og som er villige til å betale for slikt.

    Men nå skal man bli fortalt at man har hørselsskader eller har et dårlig forhold til både musikk og kvalitet i musikkgjengivelse, og naturlig musikkgjengivelse kan man ihvertfall ikke ha noe som helst formening om.
    Jeg har så langt valgt å ta dette med humor. Jeg håper dog inderlig at ikke disse to debattanter er representative for nivået blant audiofile i Danmark.
    Man må gjerne referere egne erfaringer. Det blir noe annet når man idiotforklarer alle andre som har motsatte erfaringer. Spesielt med en slik språkbruk som vi har sett her. Vi er faktisk nå en del medlemmer på dette forum som har fått vite at enten kan vi ikke lytte, eller så er anleggene våre for dårlige til å avsløre ICE. Dette av personer som aldri har vært på lyttebesøk hos oss. Alle tester som også gir motsatte konklusjoner i forhold til det disse dansker har, blir avfeid. Det mest skremmende er faktisk at noen medlemmer synes å applaudere den måten danskene går frem på. Dersom denne uhøflige og respektløse tone hadde blitt dominerende på dette forum, ville det blitt et svært utrivelig sted å forholde seg til.
    Jeg har i hvert fall nå fått slått fast at Gaia har en klokkeradiolyd, og at dersom jeg ikke hører det, er det noe galt med meg. Jeg har aldri opplevd maken til lavmål, som det disse dansker representerer. Det er greit med selvtillit, men man bør gjerne vite hva ydmykhet og høflighet er også.
    Det er ikke grunnlg, hverken faglig teoretisk eller ut fra tester og erfaringer til å gi noen ensidig konklusjon om denne forsterkerteknologi. I noen sammenhenger er ICE vellykket, i andre ikke. ICE har både oppnådd resultater som Best in show + toppresultater i anerkjent hifi-presse, samt resultater som har vist at teknologien har svakheter i bestemte oppsett. Jeg har ingen problemer med å godta at ICE i visse sammenhenger ikke fungerer optimalt. Samtidig har jeg erfart at riktig matchet, er dette på høyde med det beste.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn