Nei, den var ment for alle sånn sett.
Men spørsmåla var klare. Jeg viste svara, men mange andre skjønner ikke dette.
Så jeg laget en tråd på oppfordring.
Jeg føler at svarene delvis er komt. Ikke helt klare svar for alle, men de fleste vil jeg tro skjønner hvorfor "målemafian" skal "gjøre om" kabeltråden til et diskusjonstråd om helt andre ting enn trådene var ment som i starten.
Siden jeg presumptivt er en del av "målemafiaen", selv om jeg ikke eier et eneste måleinstrument eller har målt noe som helst på noen av mine stereoanlegg noensinne, så kan jeg godt svare på åpningsspørsmålet. Det går altså slik:
Hvorfor må DU inn i alle trådene om kabler og mase på at det ikke er verdt det?
Først får jeg svare at det gjør jeg ikke, de aller aller fleste tråder om kabler hverken åpner eller leser jeg engang. Men noen tråder, de som har en tittel eller et aktivitetsnivå som tisier at her er det diskusjon på gang, de leser jeg og poster i. Motivasjonen for det er først og fremst at jeg på generelt grunnlag anser kvasivitenskap, kunnskapsforakt og det Gjestemedlem så fint har gitt samlebetegnelsen "Snåseri" som et stort samfunnsproblem. Og også et problem med internett som sådan. Internett er et fantastisk verktøy og internettfora en flott kilde til informasjons- og meningsutveksling, men baksiden av medaljen er at det i stor grad har utviklet seg ekkokamre; der udokumenterte, falske, feilaktige og konspiratoriske virkelighetssyn får spire og spre seg uimotsagt. Dette har gitt seg endel svært negative uslag, som for eksempel at vaksineskepsis og troen på udokumentert alternativmedisin har ført til at meslinger er på vei tilbake.
Nå er imidlertid ikke jeg lege, og jeg kan ganske lite om medisin. Elektronikk derimot kan jeg endel om. Jeg har ti års høyere utdannelse innen elektronikk og har jobbet ti år på heltid som elektronikkutvikler, så det er faktisk et område hvor jeg har mulighet til å ta til motmæle mot det udokumenterte, det alternative, det feilaktige og mot spredningen av kvasivitenskap. Og så var jeg med på HiFi-Sentralen helt fra børjan i 2002 så det er et naturlig sted for meg å gjøre dette. Om folk utveksler lyriske omtaler om kabler og innkjøp av kabler bryr meg ikke, de innleggene gidder jeg stort sett aldri å svare på. Men når kvasivitenskapen gjør sitt inntog, når folk begynner å snakke vås om hvordan elektriske kabler eller kretser fungerer og hva de gjør, så blir jeg engasjert. Når folk sier at en svinedyr digitalkabel gir mindre jitter så er det det reneste vås og oppspinn, og da prøver jeg å kontre mot Snåseriet på en så faktabasert måte som mulig.
Og i tillegg er det endel svært kunnskapsrike folk her, som gjør at jeg også selv har lært endel nytt av flere av disse lange såkalte "krangletrådene". Flere ganger har jeg måttet børste støvet av lærebøker i elektromagnetisme, og for å ta et konkret eksempel leste jeg en hel del om hvordan USB-audio er bygget opp for å kunne argumentere konsistent og faktabasert i
denne tråden. Det var lærerikt.
Men først og fremst ligger motivasjonen i å ta til motmæle mot kvasivitenskap og alternativtenkning, og gjøre min lille skjerv for å motvirke at det sprer seg uhemmet.