- Ble medlem
- 04.03.2004
- Antall liker
- 7.007
Når noen legger frem dokumentasjon på prissetting av komponenter så kommer jeg til å mene noe om det.For meg er pris definitivt et moment. Når en passiv komponent er en enkel trekloss med litt lakk på, og et logo brent inn; eller en kabel som kan bygges for 1/100 av hva den selges for; eller en ethernet-kabel til 17.000 kroner -- så syns jeg definitivt at pris er en faktor i vurderingene. Ikke minst når det ropes "du må opp i pris" når folk ber om råd.Takk!Din poengtildeling er vilkårlig og uvesentlig. Du likestiller et verktøy som fungerer godt, og som også gradvis er blitt utviklet så det er mer og mer pålitelig -- med esoteriske påstander om "forskjeller" som er langt mer lunefulle enn hva du lirer av deg om blindtester.Blindtester er selvsagt ikke ubrukelige, men de er lunefulle. Har liten tillit til resultatene til Floyd/Toole som et argument for bruk av blindtest til finmasket lyttetester. 12 poeng går til "morse" i denne sammenhengen.![]()
Det burde kime en klokke når blindtestene kommer til kort kun i de tilfeller der HiFi-svadaen strider mot prinsippene som teknologien bygger på. Den klokken burde buldre spesielt høyt når produksjonskost for den passive komponenten er 1/100 eller 1/1000 av salgspris, samtidig som HiFi-svadaen for å berettige salgsprisen går i feedback.
Da burde det egentlig være helt greit å velge hva man skal tro på eller ei, men velbekomne, AtleT.
Poengtildelingen pekte mot i Eurovision som kanskje er den mest uvenstlige av alle poengdelinger så et poeng til deg også.
Det er ikke lenge siden jeg leste vitenskapelig metodikk for blindtesting av små forskjeller som jeg kan stå inne for. Det er bra.
Pris på HiFi har sjelden vært et tema for meg i disse debattene. Kun lyd og forskjeller og detektering av disse.
Å lukke øynene for prisparameteret i verdifastsettelsen av hifi-komponenters ytelse er virkelig å seile blindt, og det vil jeg definitivt anbefale at du slutter med.
Passive komponenter har en merkelig egenskap: de blir bedre som en funksjon av pris. Det utrolige er at selv om man har gjort et røverkjøp, og fått komponenten med rabatt, er det fortsatt veiledende pris som står for effekten! Fantastisk!
Det er tøft å drive butikk. Det er velsignet å kunne ha produkter med et solid dekningsbidrag. Å pushe disse, også med hifi-lyrikk, gir utslag på bunnlinjen. Å derfor ikke være opptatt av hvordan dette kan bidra til feilprioriteringer synes meg noe sneversynt.
Tenker at folk i det virkelige livet må få bestemme selv hva som er riktig prioriteringer for de. Med 16 års kabeltråder i bakhodet og en porsjon god fornuft burde det gå riktig så bra for de fleste. Store deler av bransjen er heller ikke så skummel
som man kan få inntrykk av her selv om det finnes sorte hull som Olavelg beskriver. Ikke bra.
Når jeg i den virkelige verden selv handler hardware er dessverre pris og størrelse et irriterende stort tema.