Klaassisk pissprat på linje med nå 30% mer effektiv osv. osv. Tror slike budskap er så vanlige/gjennomskuet at de bare går hus forbi hos folk flest. Men det er en uting uansett, slike ikke-etterprøvbare påstander.
|
Ang. Tine smøret.Etter smørkrisa ble Tinesmøret også mer "vassent",dvs. de reduserte fettinhold under separeringen og fikkHer må jeg støtte Odd J, gitt. Jeg tilbringer mye tid i Tsjekkia, og her har vi stort tilbud av smør - polsk, tsjekkisk (minst 10 forskjelige produsenter), moravisk, dansk, tysk, fransk - you name it. De har en ting til felles - de smaker ingen ting. Og de kan ikke brukes til steking - da bare oser det ut store mengder vann. Jeg har ikke prøvd alle, men mange av dem. Tine-smøret er i en helt annen divisjon (og den er ikke lavere!). Men Kvitseidsmøret var mye bedre før - det kan jo være at jeg reagerer på at de sluttet å bruke gurkemeie og nå bare tilsetter betakaroten for å få den gule fargen.
Men ost, det kan ikke Tine lage.
Tines geitost er ikke lenger god. Før var den skarp og fin, syrlig og spennende. En virkelig god ost. Nå er den redusert til en litt fyldig mysost. Selv G35 smakte bedre før enn "Ekte Geitost" gjør nå.Den særprega smaken på geitost er en saga blott da noen "forståsegpåere hos Tine" mente at sporene i geitmelka
som satte det karakteristiske smaken egentlig var en kvalitetsfeil og satte i gang med å avle bort "feilen".
Du ønsker brunosten til Undredal, eller fra Strandmo stølsysteri. Fantastiske. Jeg liker egentlig ikke brunost, fordi jeg aldri har likt Tines ulike. Men etter at jeg prøvde disse ... anbefales sterkt.Den særprega smaken på geitost er en saga blott da noen "forståsegpåere hos Tine" mente at sporene i geitmelka
som satte det karakteristiske smaken egentlig var en kvalitetsfeil og satte i gang med å avle bort "feilen".
Tines geitost er ikke lenger god. Før var den skarp og fin, syrlig og spennende. En virkelig god ost. Nå er den redusert til en litt fyldig mysost. Selv G35 smakte bedre før enn "Ekte Geitost" gjør nå.
Men det er ikke så lett å finne gode alternativer heller. Liker ikke denne voksaktige, oppsprekkende, tørre osten som ofte presenteres som noe stort noe. Dårlig konsistens, smuldrende og lapp.
Finnes det noen gode tilgjengelige geitoster i det hele tatt i Norge. Ok, Avdem har en spennede Huldreost, men den er krydret med rare ting og koster en formue for en liten terning.
Det er, selvsagt, karamell. Men vi kaller det ost.Brunost ekke ost
Innertier.Slutt å sutre på matprisene,vi har det godt. Individuell frihet er det mange som vil ha.
Men ansvaret som følger med den friheten er det ingen som vil ha.
Hadde du gjort hjemmeleksa de ville du visst at de aller fleste gårdsysterier oppgir TINE som en forutsetning for å lykkes med egen ost. Tine henter og betaler for all melka disse bøndene ikke greier å foredle selv. I en oppstartsfase er det helt avgjørende; man kan levere til Tine som andre mens man opparbeider egen osteproduksjon. Alle bønder har kvote og man kan altså hele tiden levere og få betalt for det man ikke bruker selv. Slik sikrer man at økonomien ikke går i stå i en oppstartsfase. De aller fleste har en ordinær leveranse til Tine i tillegg til egen småskala osteproduksjon. Man får faktisk produsere egen ost på tilleggsmelk ut over egen kvote når ting begynner å gå bra.Eneste feilen Tine gjør er å være en brems for mangfold og økologisk drift.
Der er de i samme selskap som alle andre aktører,også de som ikke er bygde på kooperativ tanken.
Men slik virker nå en gang kapitalismen. De påstår at de ønsker konkurranse,
men aller helst vil en hver kapitalist kjøpe opp eller fjerne konkurrenter
for å oppnå monopol for å få hele kaka selv uten å måtte dele med andre.
Prisene er ikke problemet i Norge. Vi kan velge selv hva vi vil betale om man bruker litt vett.Slutt å sutre på matprisene,vi har det godt. Individuell frihet er det mange som vil ha.
Hva er vitsen med å hyle og skrike etter mer lokal produksjon all den tid du ikke er interesert/har mulighet til å betale det det koster å produsere?Prisene er ikke problemet i Norge. Vi kan velge selv hva vi vil betale om man bruker litt vett.Slutt å sutre på matprisene,vi har det godt. Individuell frihet er det mange som vil ha.
Men vi har ikke et godt fungerende marked. Utvalget er svært begrenset i alle kjedebutikkene. 3 aktører har 99% av det norske markedet. Og de har ingen interesse av å selge noe annet enn det som gavner dem mest. De selger alle de samme varene så det eneste de kan konkurrere på er pris og tilbud.
I de fleste andre land er lokalproduserte varer et rimelig alternativ til supermarkedene. I Norge er det ekstrem luksus å kjøpe noe slikt, som er greit nok for noen produkter man kjøper en gang i blant... men ikke holdbart for daglig husholdning. Det er litt trist egentlig.
Når det gjelder geitosten til Tine... gå 10-15 år tilbake så var denne suveren... men så fikk en eller annet nisse en forestilling om at den heller burde smake mager mysost, og endret betingelsene for geitebønder.
Så den myke finoppløste geitosten som smakte geitemelk er borte.
Alt ødelagt av en eller annen nisse i Tine som ikke likte ekte geitost.
Akkurat. Den klassiske toro-smaken, spegla i heile vareutvalet derifrå.@ Aurora: Folkefavoritter i butikken handler om en "universalsmak" som passer alle fra småbarn til besteforeldrene deres. (...)
sekstifem prosent av bilistene tøffer rundt i en av tre STASJONSVOGNER med DIESELMOTOR...Hmmm..here be me wondering why..Kan vi virkelig være skrudd så traust sammen?
Helt greit for meg. Fører til at vi har god tilgang på hvalkjøtt i Norge til anstendige priser.Kva med det internasjonale kvalkjøtforbodet?
4 hodeløse dager og en vegetar.Dette med en påtvunget kjøttfri dag minner litt om den matkontrollen som islamistene utøver på sine medlemmer.
Helt greit med et vegetarisk alternativ, hver dag, men forbud mot annen mat hører ikke noe sted hjemme, uansett om det så bare er en dag i uken til å begynne med.