Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

Hardingfele

Gjest
    EUs ferske forbrukerundersøkelse «Consumer Markets Scoreboard» måler hvor fornøyd forbrukerne er med det de kjøper i alle medlemslandene samt Norge og Island. Av de totalt 30 landene, er norske forbrukere på bunn når det gjelder å være fornøyd med kjøp av kjøtt- og kjøttprodukter, samt frukt og grønnsaker. Bulgarere og kroatere er også misfornøyde.

https://www.nrk.no/norge/norske-forbrukere-mest-misfornoyd-i-europa-1.13121598

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    [h=1]Norske forbrukere mest misfornøyd i Europa[/h]En undersøkelse som EU har gjennomført viser at norske forbrukere kun blir slått av Bulgaria og Kroatia om jumboplassen når det gjelder å være fornøyd med maten vi kjøper.

Norske forbrukere har blitt mindre fornøyd med det de kan kjøpe av kjøtt og kjøttprodukter i Norge de siste årene. I Sverige er trenden motsatt, der har forbrukerne blitt mer fornøyd, ifølge EUs consumer markets scoreboard. Undersøkelsen sier ingenting om prisen på kjøttet er en faktor som påvirker oppfatningene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hyppig syn på fjesboka om dagen.

12308704_467987050040827_2862391123362230805_n.png

Noen som har hele regnestykket? Hvor mye havner f.eks. hos Tine i dag i forhold til det som havnet hos Fellesmeieriet anno 1985? Hvor mye melk produserer dagens bonde pr. årsverk i dag kontra 1985?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.205
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Eller hos Hagen, Reitan og co.???? Fiskeren får fra 10-20 kr kiloen for prima sløyd fisk, ( torsk, sei hyse ) det er stort sett samme prisen som for 20 år siden.... og i butikken????

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Selvsagt. Det er jo det som impliseres i denne teksten, er det ikke? At alt havner hos de store dagligvarebaronene?

Men så vidt jeg vet er ikke marginene i dagligviarebransjen akkurat romslige. At Hagen og Reitan og co. lever fett er vel ikke (bare) fordi fortjenesten er spesielt stor i forhold til omsetningen, men (like mye) at omsetningen er enorm?

Som sagt. Jeg skulle gjerne sett hele regnestykket.

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Rimi, Rema og gjengen flyttet først og fremst marginene fra grossistleddet til detaljleddet. Marginene i dagligvarebransjen er for øvrig ganske små, men et lite prosenttall av en veldig stor omsetning blir mye penger. Dagligvaremarkedet i Norge er på ca 200 milliarder kroner i året og når det deles på tre aktører stort sett trenger man ikke veldig gode driftsmarginer før det blir penger i kassa. Det er jo stor konkurranse i dagligvaremarkedet og de konkurrerer på det som det er aller kjipest å konkurrere på - nemlig pris. Siden vareutvalget er ganske likt rundtomkring og folk flest er veldig opptatt av hva noe koster så blir det jo slik. Er ikke så mye annet å konkurrere på bortsett fra i de større byene hvor det er et stort nok marked for et større vareutvalg.

Det er en vanlig oppfatning at Rema, Norgesgruppen og Coop flår forbrukerene og har enorme marginer. Jeg har ikke sett noesomhelst som tyder på at så er tilfelle. Snarere tvert imot - det er heller et forflatet vareutvalg og pris som eneste konkurransefaktor. Marginene er visstnok mye bedre på ting som ikke spises, dvs shampoo, tannkremm og alle de greiene der.

Siden jeg har stått for stort sett all handel i heimen siste 10 årene har jeg ganske bra oversikt over hva ting pleier å koste - samme vare varierer ganske mye i pris fra butikk til butikk så det virker som de prøver å hente inn fortjeneste på noe mens den er lav på andre saker.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Eller hos Hagen, Reitan og co.???? Fiskeren får fra 10-20 kr kiloen for prima sløyd fisk, ( torsk, sei hyse ) det er stort sett samme prisen som for 20 år siden.... og i butikken????
    Hel skreifilet var 69,- for kiloen hos Rema i fjor.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.205
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fortjenesten i detaljistleddet er nok ikke så stor, - bolken av prisøkningene underveis ligger nok i mellomleddene, som også forklarer en del ting. Lokkevarer finnes i alle butikker. Var innom fiskebutikken på Hvasser i sommer, - billigste fisk var seifilet til 108 kr..... derfra tok det helt av for en nordlending :mad:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hel fersk skreifilet hos Rema er definitivt ikke en lokkevare. Den fylte 'halve' kjøledisken hjemme på Holmlia sesongen gjennom. Det var dessuten god fisk, forbausende nyfanget, og i det hele tatt. Jeg er forresten også (halvt) nordlending. Bortskjemt til de grader med fersk fisk av en familie hvor mennene høstet fra havet, de fleste som yrkesfiskere. Jeg vet å sette pris på skrei fra Rema etter år med frossen Findus som det beste betalbare alternativet.

:)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.205
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel - for egen del skal jeg ikke klage på fiskeprisene - for i gjennomsnitt betaler jeg omtrent ingenting, ettersom fiskeleveransene mine ofte kommer på døra gratis og franko, eller pr telefon "Sekken ligger på trappa! Kom og hent, for jeg må sove - vi går ut igjen kl. fem i morra!" Jeg har nemlig en svoger som fisker.. :)

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg vet hvordan det er. Men jeg har det altså slett ikke verst i skreisesongen.

Det største savnet beskrev jeg i en tråd som het 'del din beste matopplevelse' eller noe i den duren. Fersk småsei og lever. Det er en heldagssak. Ut med bestefar om morran, fiske nok til alle, 'gå' hjem (for et deilig uttrykk), sløye på kaia, bære i bøtter opp til bestemor som trylla på kjøkkenet, og så nyte middagen med storfamilien rundt bordet.

Det var magisk på alle tenkelige måter.

Jeg har forresten fått inntrykk av at det fortsatt går an å leve av sjarkfiske, for de få som orker. Det er hardt arbeid som vi ikke helt skjønner her sørpå.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.205
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ER hardt arbe'! - men fortsatt mulig å ha et godt utkomme, - i all fall inntil fiskeriminister Mørkemann evt klarer å få innført "struktureringsordninger" også for fartøy under 11m.... i vinter tjente kystflåten her svært godt, men de er det pinadø vel unt, for det er ikke akkurat noe frøkenliv.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Apropos, så nettopp at Norske svin var alene i verden om å være fri for en eller annen slemme bakterien MRSA.

Alle norske gårder som aler opp griser har blitt testet for MRSA i år. Ingen av grisene har hatt den antibiotikaresistente bakterien.

Kanskje ikke så dumt å spise norskt for en gangs skyld :D

Ingen MRSA i norske griser så langt i år | forskning.no

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.296
    Torget vurderinger
    1
    ^ det der høres ut som en konkurransefordel. Det må det slås hardt ned på. MRSA-avgift på norsk svinekjøtt! Nå! GMO-frihetsavgift med det samme man er i gang også! Goggen, gooooggen....!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Tittet litt på dansk frokost-tv i dag tidlig, der kom det plutselig en Meny reklame..... 1,5 kg. rotfrukter i beger, kr. 29,90

Kjøpte på Meny tidligere i uka 1,0 kg. rotfrukter i beger, samme produkt - kr. 39,90. M.a.o. kun 60% dyrere her til lands, kursforskjell medregnet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Ja - vi går foran hele verden på klassisk politiker "sole seg i flinkis glansen" vis...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Måtte jo komme fra endalmas det der...

C

cruiser.tmp

Gjest
    Tittet litt på dansk frokost-tv i dag tidlig, der kom det plutselig en Meny reklame..... 1,5 kg. rotfrukter i beger, kr. 29,90

Kjøpte på Meny tidligere i uka 1,0 kg. rotfrukter i beger, samme produkt - kr. 39,90. M.a.o. kun 60% dyrere her til lands, kursforskjell medregnet.
    Hvorfor kjøper du dansk rotfrukter når de norske er i sesong?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Tviler sterkt på at sluket kjøpte rotfrukter på TV...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    Monsanto.jpg

En konsekvens av at maten må være så jævlig billig, - for enhver pris!

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Kan mindre bli mer?

Rema vil gi deg færre merker i hyllene - Bergens Tidende

Det mest bedrøvelige med det norske matvaremarkedet er jo at alle butikkene har mer eller mindre identisk utvalg.

En større differensiering vil gi et større mangfold totalt sett.

Jeg hilser denne utviklingen velkommen.
    Er det fordi du slipper å tenke når du er i butikken? Har de bare en type melk, et slags brød og en ostetype så begynner dette å ligne for mye på god gammeldags sovjetisk kommandoøkonomi.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    Kan mindre bli mer?

Rema vil gi deg færre merker i hyllene - Bergens Tidende

Det mest bedrøvelige med det norske matvaremarkedet er jo at alle butikkene har mer eller mindre identisk utvalg.

En større differensiering vil gi et større mangfold totalt sett.

Jeg hilser denne utviklingen velkommen.
    Er det fordi du slipper å tenke når du er i butikken? Har de bare en type melk, et slags brød og en ostetype så begynner dette å ligne for mye på god gammeldags sovjetisk kommandoøkonomi.
    Han har vel en noe blåøyet tro på at de ulike kjedene vil føre ulike merker slik at det totale utvalget blir større. Jeg tror han tar feil! Vi kommer kun til å se "same shit different wrapping"!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Problemet i Norge er også delvis at konsumentene er ekstremt merketro. Lidl hadde i utgangspunktet en idé om at de kunne selge andre merkevarer enn alle de andre, men det funket heller dårlig.

H

Hardingfele

Gjest
    Ahold/ICA brant seg også på sin overbevisning om at nordmenn ville ha større utvalg og bedre varer. Det påstås at de brant av over tyve milliarder. Den lille økobutikken Reindyrka i Bergen har større vareantall enn Rema ...

H

Hardingfele

Gjest
    . Den lille økobutikken Reindyrka i Bergen har større vareantall enn Rema ...
    Rema har vel rundt 5000 varelinjer, Reindyrka har 2000.

Imponerende bra for en så liten butikk, men ikke helt Rema på utvalig likevel.

ref:

6 år med kortreist, reindyrka mat i Bergen

Professor om Rema og Coop-avtale: - Taktisk manøvrering - Næringsliv - E24
    Antallet varelinjer betyr ikke at samtlige er på plass i alle butikker. Man må gjerne be om å få inn bestemte og mange mangler. Nå skal Rema redusere ytterligere når det gjelder valgmulighetene. Snittsortimentet i en Rema er temmelig dårlig - syns jeg. (Og enig i at det Reindyrka har fått til er imponerende).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Det som er så forpult tragisk er at en kolossal andel av hyllemetrene deres er viet snacks og godterier og annet som ikke primært er matvarer. Jeg telte opp på en lokal RÆVA1000 8 - åtte! forskjellige slag med potetgull med salt! Hva i herrens navn er poenget? :mad:

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det som er så forpult tragisk er at en kolossal andel av hyllemetrene deres er viet snacks og godterier og annet som ikke primært er matvarer. Jeg telte opp på en lokal RÆVA1000 8 - åtte! forskjellige slag med potetgull med salt! Hva i herrens navn er poenget? :mad:
    Nå er det jo akkurat dette de vil endre på da.

"[FONT=&quot]– Blir dere vår «bestevenn» betyr det at dere blir vår hovedsatsing. Vi trenger ikke to typer salt potetchips eller to typer samme syltetøy. Vi trenger et syltetøy med egen merkevare, en storselger, en med ekstra bær, en med lite sukker og en økologisk. Leverer den ene leverandøren det, vil vi bruke resten av hylleplassen til spesial- og sesongprodukter."
    [/FONT]

S

Slubbert

Gjest
    How Norway Became an Anti-GMO Powerhouse – Food and Farm Discussion Lab

When it comes to the consensus that genetic engineering is as safe as traditional breeding, it is as strong, if not stronger, than the consensus on climate change. But then Greenpeace and political groups cherry pick marginalized research and individual researchers who believe things radically different from consensus. In 2006, when the political platform of Norway’s coalition government stated that GMOs were dangerous, they started shopping for researchers who could corroborate what they had already decided.

They were unable to find those researchers among the heaviest and oldest plant research center in Norway,based at the Norwegian University of Life Sciences (NMBU). At NMBU, they don’t sway with alternating ideologies or fashions among politicians in Oslo. So the coalition government instead found a marginalized foundation up at the ice edge. This is how Norway has become an anti scientific superpower in the field of biotech and GMOs.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Var artig på Folkeopplysningen - at Homøotapi er en foreslått behandlingsmåte ved sykdommer på dyr i økologisk drift. De må ha tatt rimelig sterke narkotiske stoffer de som skrev det regelverket.

H

Hardingfele

Gjest
    Var artig på Folkeopplysningen - at Homøotapi er en foreslått behandlingsmåte ved sykdommer på dyr i økologisk drift. De må ha tatt rimelig sterke narkotiske stoffer de som skrev det regelverket.
    OIKOS har forsøkt å få det fjernet, men det er EU-regulativ ... ikke spør meg hva jeg syns om homøopati, jeg har kastet folk ut av huset fordi de hardnakket påstod det hadde noe for seg. :)

Ganske interessant at bønder og bondeorganisasjoner ikke ble konsultert. Man kunne jo mistenke at målet var å blamere økologisk dyrking ...

But these are European Union rules adopted by elected MEPs and national Ministers, not handed down by bureaucrats. They were agreed – including by the UK – only after extensive consultation and stakeholder and expert input and can be changed only via the same procedures.These rules on veterinary treatment for organic farm animals were introduced for the first time in 2000 and have ever since then included a priority for the use of natural treatments, provided that they are effective. Other treatment such as antibiotics is allowed, upon a decision by a competent veterinarian. This has not changed, except that the rules have applied to aquaculture only since 1 January 2015.Meanwhile in 2014, the Commission put forward a new proposal to revise the organic farming rules as a whole. That wider proposal is now being discussed by the Council (Member States) and the European Parliament. Again no change is proposed to the principles on veterinary treatment set out above.
    We were surprised that no information or comment seems to have been sought from EU sources – or indeed from organic farmers – before these articles were published.Background

Here is what the rules actually say.

“Disease shall be treated immediately to avoid suffering to the animal; chemically synthesised allopathic veterinary medicinal products including antibiotics may be used where necessary and under strict conditions, when the use of phytotherapeutic, homeopathic and other products is inappropriate. In particular restrictions with respect to courses of treatment and withdrawal periods shall be defined.”
    Here is the full legal text. Para 1.5.2.2 refers.In Annex V, part 3 and in Annex VI, part 1.1. there is an extensive overview of natural remedies available, which include phytotherapeutic products, homoepathic products and trace elements.It is reiterated there that they are to be used only “provided that their therapeutic effect is effective for the species of animal, and the condition for which the treatment is intended.”

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.560
    Prisjuks på Coop Obs! i Tromsø

Skjermbilde 2016-12-04 kl. 12.33.20.jpg
    En stor sjokkselger med 380g Sfinx konfekt inne i butikken. Tilbudspris 94,90

Skjermbilde 2016-12-04 kl. 12.34.09.jpg

Når en da går bort i sjokoladeavdelinga og ser prisen på "året rundt-hylla", da koster 380g Sfinx 83,-

Dette linkes til en av avisene i Tromsø og på mandag må varehussjefen på Obs! svare for seg. Noen som tipper på hva han blir å mekke i hop som plausibelt svar?

Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Det er vel bare en ansatt som ikke har gjort jobben sin med å skifte ut prislappen på hylla. Jeg tror jeg ville vurdert å skifte avis hvis dette er et hovedoppslag.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.560
    Selvfølgelig blir det ikke hovedoppslag, mer "på siden-stoff".

Tror jo også det baserer seg på en feil og at prisen på 94 er for høy.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn