Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Når man uansett betaler dyrt for å få maten hjem kan man like gjerne kjøpe mest mulig halvfabrikat.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.190
    Torget vurderinger
    0
    Man må jo ta utgangspunkt i ekspressmenyen, hvem har tid til å stå i 25 minutter å lage middag?

Den "virkelige" forskjellen på folk ligger ikke i hvem som har masse penger og hvem sikke har det. Den virkelige forskjellen går på hvem som har penger OG tid og hvem som mangler en av de to. Hverken lite penger og god tid eller masse penger og lite tid er spesiellt vanskelig å oppnå.

Å ha "greit" med kronasjer og god tid er kunststykket som definerer "toppen av næringskjeden"!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.190
    Torget vurderinger
    0
    Fatter syklet på jobb. Hver torsdag la han en av mutter skrevet handlelapp i kassen hos kjøpmannen og vi fikk levert varene på døren på fredagen, fritt levert. Dagens jakt på billig-billig-billig har sørget for at slik service nærmest er borte.
    Pinky,

Får jeg da lov til å antyde at du er noe sånn cirkus 60++/- i alder? :D
    Hææ??!!!
    Pobeda er det.
    Fatter kjøpte en slik da jeg var 5 år. -57 modell tror jeg. (Samme som meg)

Jeg hadde nå rett! ;)

Ikke akkurat C14 datering men ganske så riktig likevel!:)

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Dagens pris for godt utført forumarkeologi går til ...... Spiralis !

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Min lokale Eurospar har denne servicen fremdeles for noen utvalgte, gamle og skrøpelige, kunder. Verd å bemerke at det er en stor butikk.
    Imponerende!
    Joker'n på hjørnet hos meg gjør det samme, i hvert fall unntaksvis - senest i går kom det en gammel krok innom med handlelapp. "Jeg kommer innom deg etterpå med varene" sa han i kassa - "bare hyggelig" slengte han på attpåtil. NY landsmann møter veldig gammel landsmann. "Man må hjelpe disse gamle vet du" sa han til meg etterpå, han var imponert av at han klarte seg selv fremdeles. "Kjører forbi der uansett" sa han etterpå, for å unnskylde handlingen :rolleyes: Men disse folka ER faktisk utrolig serviceinnstilte og hyggelige. OK, så er prisene kanskje noe høyere enn hos de billigste billige - men det tror jeg både han gamle kroken OG den halvgamle kroken (meg) egentlig driter litt i - tilgjengelighet og god service er faktisk faktorer verdt å betale litt for.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Man må jo ta utgangspunkt i ekspressmenyen, hvem har tid til å stå i 25 minutter å lage middag?

Den "virkelige" forskjellen på folk ligger ikke i hvem som har masse penger og hvem sikke har det. Den virkelige forskjellen går på hvem som har penger OG tid og hvem som mangler en av de to. Hverken lite penger og god tid eller masse penger og lite tid er spesiellt vanskelig å oppnå.

Å ha "greit" med kronasjer og god tid er kunststykket som definerer "toppen av næringskjeden"!
    "Den som sitter på toppen av en pyramide får vondt i ræva" Gammelt Slukordtak.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4

Er det ikke kvinnens oppgave å lage middagen?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    2
    jeg har i dag gått i butikken 2 ganger og handet en halv bærepose her gang.Det er 200 m hver vei. Etter den øvelsen ligger jeg nå på sofaen knekt i ryggen og med verkende kne. og føtter.. Ja det kan være greit å få varer på døren om man ikke har en helt A4 helse, i motsetning til de fleste heldiggrisene her inne. Heldigvis står konemor forhandlingen her i huset, bare ikke i dag...

Vurdereå skylle ned en Paragin forte med en pils, som forberdelse til den kommende 20 timerlange flytur jeg har å se frem til om 12 timer,

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Neste episode i matkassesagaen i DN:

Ettusenfirehundreogtjue kroner skal de ha for dette (skal være nok til fire middager for en familie). Utover grønnsaker denne gangen er det 600g kjøttdeig fra Strøm-Larsen, fileter av kyllinglår, torsk og svinerygg.

Matkasse_Uke_4_LC0A9772.jpg

Fornøyelig at først på den fjerde matkassen får de en saus. Gjennomgående har rettene avbildet i artikkelserien i DN sett tørre og kjedelige ut.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Ettusenfirehundre? Det er ikke dyrt, for den Wagyu biffen og de tre pakkene med breiflabbfilet. BTW, hvor mange middager er dette?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Ettusenfirehundre? Det er ikke dyrt, for den Wagyu biffen og de tre pakkene med breiflabbfilet. BTW, hvor mange middager er dette?
    Fire for en familie (jeg har editert innlegget mitt med den infoen).
    Så om man lever på en slik kasse bruker man da ca 6000 kroner på middager mandag-torsdag hver uke i en måned. Så må fredag, lørdag og søndag dekkes inn på andre måter. I tillegg kommer frokost, lunch, matpakker og kveldsmat, frukt snacks og diverse ting man antas å ha. Det blir et ganske voksent matbudsjett for en familie på en måned.

H

Hardingfele

Gjest
    Forunderlig opplegg. Ellers ingen av matkasseleverandørene eller nettmatselskapene som tjener penger. Ble mange som etablerte seg samtidig. Blir vel noen fusjoner eller konkurser. Kolonialen.no ekspanderer med en Kiwi-butikk i måneden, og taper penger.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Det er vel ikke noe annet sted hvor uttrykket "No free Lunch" passer bedre enn i denne tråden...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Da har jeg gjort den vanlige mandagsøvelsen og satt opp en plan for hva som skal spises denne uken , dvs syv middager for 2 voksne + 2 barn på hhv snart 4 og 6 år - som regel er noen med hjem fra skolen en dag i uka. Planen er som følger med det som trengs med pris i parantes - priser tatt etter hukommelsen men bør være noenlunde riktig:

- Pasta carbonara
    spaghetti (20), fløte (15), Parmesan (40), Panchetta (80), 2 eggeplommer (7), litt urter (fra hagen), salt og pepper:
    Sum:163

- Laksesahimi med ponzu-saus og spinatsuppe med kokt egg og focacchia:
    laks (75), soyasaus (2), vårløk (4), koriander (3), chili (2), ingefær(1), hvitløk(1), sukker(1), lime(4)
    spinat (10), kyllingkraft(10),løk(3),stangselleri(3),4 egg (16), creme fraiche (10), hvitløk(1),trøffeloje(3),salt og pepper
    Totalt: 149

- Fajitas med entrecôte, spicy tomatsalsa og guacamole
    350g entrecôte (65), salat (7), avokado (25), lime (4), rødløk(1),koriander(5),tomat(5),tortillalefser(20), chili(2),paprika(10),melon(5),krydder(5),hvitløk(2),muscadavosukker(2)
    Totalt: 159

- svin char sui med ris, peanøtter og syltede grønnsaker
    Svinekoteletter (35), char-sui-pulver (10), hvitløk(5),kinesisk eddik(2), ris (10), peanøtter (10), koriander (5), gulrøtter (2), aspargesbønner(4), sukker(2), eddik(5),ingefær(2),hvitløk(2),stjerneanis(1), sitrongress(2),chili(2)
    Totalt: 99

Grillet makrell med tzatziki og kokte poteter:
    Makrell (50), yoghurt(10),agurk(20),hvitløk(1),sitron(4),div urter(3),poteter(5)
    Totalt: 93

Grillete svinekoteletter med kryddersmør og potetsalat
    Koteletter (40),smør(5),hvitløk/urter/krydder/chili(5),poteter(5),creme fraiche(10)
    Totalt: 65

Viltkebab med yogurtdressing

Pitabrød (15), reinskav(80), tyrkisk yoghurt/creme fraiche (10), salat(10),tomater(5),rødløk(1),agurk(5)
    Totalt: 126

Totalt 854 kroner give or take litt siden jeg ikke har eksakte priser/mengder. Da har 4 personer spist godt og variert i en uke og det er ikke gjort noe forsøk på å få det så billig som mulig. Relativt enkelt å knipe inn en del på budsjettet ved å kjøre rimeligere laks, bruke bacon istedenfor panchetta, kyllingbryst fra hel kylling istedenfor entrecôte eller bruke kjøttdeig istedenfor viltskav.

Planen bør generere minimalt med svinn fra varer med kort holdbarhet. Friske urter har vi i stor grad i hagen, men dersom man kjøper på butikken er det bare å hakke de opp og fryse de, da holder de lenge. Det blir yogurt og creme fraiche til overs, men det holder greit et par uker i kjøleskap, evt bruker jeg rester vi allerede har i kylan. Alle ingredienser minus panchetta og trøffelolje bør kunne skaffes på en hvilkensomhelst Rema-butikk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Balansert og fin meny, Weld - og som du selv er inne på så kunne til og med enkelte innkjøp vært billigere! Eksemplarisk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Balansert og fin meny, Weld - og som du selv er inne på så kunne til og med enkelte innkjøp vært billigere! Eksemplarisk.
    Poenget var å illustrere at de matkassene er ekstremt dyre og at det faktisk ikke er et veldig stort problem å klokke inn på rundt en tusenlapp for middager i uka for en familie på fire. Med en del trening bør det meste gå på under en halvtime, men det forutsetter selvsagt at man har det "i fingrene". Til hverdags pleier jeg å basere meg på ting som faktisk er billig - entrecôte på Rema koster 180 kroner kiloen - det er som regel smakfulle og fine stykker i haugen om man gidder å lete. Svinekotelettene de har i "best pris" - serien er nesten gratis til 50 kroner kiloen. De er kanskje marginalt styggere kuttet og med noe mer varierende tykkelse en de som koster det dobbelte+ - utover det ingen forskjell jeg har kunnet registrere.

Det er fullt mulig å spise godt, variert og sunt basert på hva man får på en kurant dagligvarebutikk her i landet. Ikke trenger det å være spesielt dyrt heller - det lønner seg ganske mye å ha en viss oversikt over hva ting koster.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    ..som jeg også har sagt lenger oppi her, Weld. Men man har begrensninger å ta hansyn til, altså..Jeg får også assistanse med en del småting nede her, Sluket- som å pakke varene hvis jeg trenger det. Veldig greit av og til..
    Ellers er den ukesmenyen der fin, den..som om jeg skulle ha satt den opp selv.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    ..som jeg også har sagt lenger oppi her, Weld. Men man har begrensninger å ta hansyn til, altså..
    Selvsagt er det noen som har begrensninger, men det enorme utbudet av slike aktører som har kommet har neppe funksjonshemmede, eldre osv som tenkt kundegrunnlag. Jeg kjenner masse unge, friske folk som bruker slike - fordi de ikke kan å lage mat, ikke kan så mange retter osv. At de ikke har tid til å gå på butikken har jeg ikke hørt som grunn av noen - som nenvt må man uansett på butikken.

Jeg innrømmer glatt at selv om jeg alltid har en plan, så skjærer den seg rett som det er. Enten må jeg jobbe litt utpå (stort sett jeg som lager middagene hjemme), en gang har jeg glemt å handle noe eller det viser seg at jeg ikke har noe som jeg trodde jeg hadde, jeg kan glemme å ta noe ut av fryseren dagen i forveien, det er ikke grillvær, ungene finner plutselig ut at "barna skal bestemme" eller noe annet. Så noe svinn blir det innimellom, men regel nr. 1 for å holde nede matugiftene er å kaste minst mulig og ha en ganske klar plan når man står i butikken (med handleliste) og ikke basere seg på å skulle å et innfall av kreativitet hver dag klokka 16:30 etter jobb når man går inn på matbutikken og lurer på "hva skal vi spise i dag?"

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Enig, Weld. Helt enig. Det er der ukesmenyen- og andre smarte tanker tilpasset situasjonen din kommer inn:rolleyes: Selvfølgelig skal du følge sesongen..

Mantra- og regel- på veggen her er:

Spise som en konge, dog på hattemakers lønn.. Bevare våres overskudd ved utvisning av skjønn.

(c) Auditor, mars ,2010

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Nå skal jeg hjem til fantastiske grillskiver - ferske - skåret i dag - 49,90 / kg. Salat med kokte småpoteter, rødløk, dill, olje + s & p. Glimrende spise, og til under hundrelappen så er dette to middager for oss to. Det MÅ ikke være indrefilet når en vil ha kjøtt.

H

Hardingfele

Gjest
    Skulle tatt bilde. Lammelåret ble perfekt.

Et røslig lammelår, gnidd inn med smør og saltblanding. Fikk stå noen timer i romtemperatur.

Ved langtidssteking anbefales først høy varme for å lukke porene og holde inne saften, men jeg fikk lyst til å eksperimentere.

110 grader C i ovnen. Tok ut låret da kjernetemp nådde 70. Mot slutten fyrte jeg opp grillen og lot den nå 300C. Weber med lokk.
    Låret ble lagt på risten, lokket på. Ventet til det stod godt med røyk fra ventilasjonsåpningene.

Låret hadde reagert fantastisk på minuttene i grillen (åtte). Svidd på undersiden, gyllenbrunt på oversiden. Den lette karboniseringen på undersiden ga vidunderlig smak. Gjestene jublet.

Heretter standardprosedyre på bruket. Saftig og mørt og en opplevelse.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skulle tatt bilde. Lammelåret ble perfekt.

Et røslig lammelår, gnidd inn med smør og saltblanding. Fikk stå noen timer i romtemperatur.

Ved langtidssteking anbefales først høy varme for å lukke porene og holde inne saften, men jeg fikk lyst til å eksperimentere.

110 grader C i ovnen. Tok ut låret da kjernetemp nådde 70. Mot slutten fyrte jeg opp grillen og lot den nå 300C. Weber med lokk.
    Låret ble lagt på risten, lokket på. Ventet til det stod godt med røyk fra ventilasjonsåpningene.

Låret hadde reagert fantastisk på minuttene i grillen (åtte). Svidd på undersiden, gyllenbrunt på oversiden. Den lette karboniseringen på undersiden ga vidunderlig smak. Gjestene jublet.

Heretter standardprosedyre på bruket. Saftig og mørt og en opplevelse.

Jepps du er helt inne på noe der. En lignende prosedyre er sous vide til kjøttet er perfekt, og så en høytemperaturrunde på grillen for skorpe og smak. (Ikke få kjøttbaserte restauranter som benytter seg av dette).

Kan nesten ikke gå galt.

..

Okke som, helt riktig rekkefølge!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Som vist bør det for en familie på to voksne og to (små) barn være fullt overkommelig å få middag på bordet hver dag i uka for under en tusenlapp. Større barn spiser selvsagt mer og koster mer å fø på. I 2014 hadde norske par med barn der yngste barn er 0-6 år en medianinntekt på 721.000 etter skatt i følge SSB (har man eldre barn er medianinntekten betydelig høyere). En medianhusholdning kan altså greit få god, variert og sunn (uansett hva man legger i sunn) middag på bordet hver dag hele året for ca 7% av inntekten sin etter skatt. Nå har dagen flere måltider enn middag, men den bør være det dyreste måltidet i løpet av dagen. En normal arbeidstaker i fulltidsstilling må jobbe 4-5-6 timer i uken for å få middag på bordet til en familie på fire. Norske husholdninger bruker i snitt rundt 10% av inntekten sin på mat totalt sett. Det er ganske lavt i europeisk sammenheg, de fleste land ligger noe høyere. Så kan man alltids diskutere hva man får for det man bruker penger på.... en skinke i Spania er normalt svært mye bedre enn en skinke i Norge, en franskmann spiser nok bedre oster enn en nordmann osv osv. Men land med mer utviklet matkultur har også en helt annen tradisjon for å følge sesongene og spise ting når de er på topp istedenfor å spise stort sett det samme året rundt.

Om man går inn for det er det ingen stor sak å bruke betydelig mindre. Ved å kutte ned på forbruket av kjøtt, spise vegetar et par dager i uka, ikke la seg lure av fin emballasje, ta seg tid til å gjøre det meste selv (les: ikke leve på hel- og halvfabrikata eller la andre gjøre handlejobben for en) kan utgiftene kuttes dramatisk og man kan fortsatt spise sunt, godt og variert.

Nå er det dog dessverre slik at næringsbehovet er invariant for inntekt, så om man tjener dårlig gjør utgifter til mat selvsagt et større innhugg i budsjettet enn om man tjener godt og ditto om man er enslig forsørger osv.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Hardingfele: Nam!! Jeg håper du huska en liten hvitløk og en anelse rosmarin i strategisk plasserte lommer i låret..:rolleyes: Får ta etpar Lofotlammeskiver fra frysen i slutten av uka..kjenner jeg begynner å spinne mot komfyren..

Sist redigert:

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    303
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Prøver ut matkassen fra godtlevert selv. 1095 for fem middager til 3-4 (stort sett nok til 4. ). Synes ikke det er så gal pris, dvs. ca. 220.- pr. dag. Maten er god, og skal man kjøpe råvarene selv, må man ofte i spesialforretninger, dvs. det blir litt urettferdig å sammenligne med Rema priser.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Prøver ut matkassen fra godtlevert selv. 1095 for fem middager til 3-4 (stort sett nok til 4. ). Synes ikke det er så gal pris, dvs. ca. 220.- pr. dag. Maten er god, og skal man kjøpe råvarene selv, må man ofte i spesialforretninger, dvs. det blir litt urettferdig å sammenligne med Rema priser.
    Å snitte ut på 220 kroner pr dag for middag til 3-4 personer er svært dyre hverdagsmiddager om man kun ser på pengene. Spesielt når middagene det er snakk om ikke er basert på kostbare råvarer (noe middag for en famile selvsagt ikke trenger å være). Jeg har ikke sett noe særlig på bildene man må i spesialforretninger for å kjøpe, men det varierer kanskje litt fra gang til gang og leverandør til leverandør? I går lagde jeg middag for 2 voksne og 3 barn for ca 75 kroner (grillede nakkekoteletter med potetsalat og kryddersmør). 50 kroner for 1kg koteletter, en tier i creme fraiche, poteter for en tre-fire kroner. Og så noen veldig få kroner i hvitløk, urter, smør, litt rødløk, olivenolje og ymse krydderier. Det er jo uvanlig billig igjen takket være dumpingpris på svinekoteletter, men med et budsjett pr. dag på 200 kroner for middag er det store muligheter.

Om vi ser på ukens variant fra godlevert.no så er rettene følgende:

Stekt laks med sopprisotto
    Svinekam chili ala pilpil med fransk potetsalat
    Kyllinglår med salvie og ovnsstekte poteter
    Kebab med tzatzikidressing (ukens doble)

De er smart komponert - hovedråvarene (laks, svinekam, kyllinglår) er gode (og billige i innkjøp). Relativt mye grønnsaker (sunt, godt og billig) og ganske "fuktig" tilbehør, noe som reduserer/eliminerer behovet for å lage sauser - en stor bøyg for mange og tidsbesparende.

Ingen ting å si på rettene - snarere tvertimot, topp mat som ikke tar spesielt lang tid eller er vanskelig å lage - ser delikat ut på bildene. Ser dog ikke hva som ikke kan skaffes greit av dette, og disse middagene burde greit kunne lages for rundt en hundrings pr. stk +/- litt for to voksne og to barn. Tittet kjapt på de neste tre ukene som er lagt ut og samme greia der.

Det som nok er ganske dyrt for leverandøren er logistikk, dvs få ut maten til kundene. Jeg var i 17. - maiselskap der jeg kom i prat med en fyr som var i dagligvarebransjen med ansvar for brødvarer og han sa at det som virkelig driver prisen på brød i butikk er det faktum at alle butikker skal ha ferskt brød i tidsrommet 0700-0800 hver eneste morgen seks dager i uka. Dette sammen med hvor lang hevetid de ulike brødene hadde var det som bestemte prisen. Som alle som har bakt selv vet er råvarene for et brød omtrent gratis.

Sist redigert:

birk88

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Antall liker
    303
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det du skriver, weld77.

Vi bruker godtlevert ca. hver annen uke. Det er ikke helt billig, og det er mulig å ha et noe lavere budskjett, men fordelen er inspirasjon, gode oppskrifter (slik at ungdommene i huset kan lage middag) samt at man unngår mange turer i butikken (som koster penger).
    Råvarene er som sagt bra, og såpass dyre at jeg stort sett aldri kjøper de selv i butikken. Også med fem gode middager i uka, hopper vi ofte over de to siste dagene, dvs. kjører brødmat, enkle supper, egg og bacon, frossenpizza etc..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Inspirasjonsverdien ser jeg absolutt - et fint spark i rompa og utvidelse av reportoaret om man har kjørt seg fast i et mønster eller lignende. Mange turer i butikken er ikke et problem i seg selv utover tidsbruken, men å kjøpe ting man ender opp med å kaste fordi man ikke hadde en plan er svært fordyrende for husholdningen, samt ta med seg ting som er på salg, ser godt ut osv uten å ha en plan for hvordan og når det skal brukes. Jeg bor ganske nærme et lokalt sentrum i Oslo og er innom den lokale innvandrerbutikken opptil flere ganger i uka - er fem minutter å gå fra huset og på vei hjem fra jobb enten jeg reiser kollektivt eller sykler. Det er fort gjort og sørger for at et lass frukt ikke forderver i sommervarmen osv. Hadde jeg vært avhengig av bilen for å komme meg på butikken hadde det sett annerledes ut. Når bananer begynner å bli brune og vi har for mange epler osv er det greit å kaste i en fruktsmoothie til ungene eller denslags. Og se, lukt og smak på mat. Ikke se på datostemplingen.

En normal husholdning kaster ca 20% av maten de kjøper. Det er mye. For å få ned svinn er det greit å ha fryser, lage store porsjoner og fryse ned av ting det går mye av. Jeg bor i enebolig og har greit med plass - har et ekstra kjøleskap i kjelleren som holder 1-2 grader, da holder ting særdeles mye lengre enn hva de gjør i et vanlig kjøleskap på 4 grader og som åpnes ørten ganger om dagen. Og har et greit lager av tørrvarer og annet med "uendelig" holdbarhet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Min lokale rema 1000 hadde tilbud på capri sun - en appelsindrikk ungene synest er stas og som aldri er med på VGs pristest. 96 kroner for 10 pakker skulle de ha. Dagen før hadde jeg kjøpt i Sverige, da betalte jeg 89 kroner for 30 stk. Fine marginer har de på enkelte ting.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.521
    Torget vurderinger
    4
    Min lokale rema 1000 hadde tilbud på capri sun - en appelsindrikk ungene synest er stas og som aldri er med på VGs pristest. 96 kroner for 10 pakker skulle de ha. Dagen før hadde jeg kjøpt i Sverige, da betalte jeg 89 kroner for 30 stk. Fine marginer har de på enkelte ting.
    Det vet du tydeligvis pent lite om.

I Sverige brukes Capri-Sonne som typisk lokkemiddel, priset ned i avgrunnen hvor det ikke er penger å tjene, men kunder å hente. Det svenske prisnivået skaper gjerne også prisforventninger i det norske markedet, slik du beskriver, slik at det per nå er umulig å regne hjem å lansere det på det norske markedet. Det du ser hos REMA 1000 er direkteimport.

10 stk. for 96,- er nok en rimelig pris. Vis meg en annen leskedrikk i 200ml pakning som du får for 9,60.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.826
    Det vet du tydeligvis pent lite om.

I Sverige brukes Capri-Sonne som typisk lokkemiddel, priset ned i avgrunnen hvor det ikke er penger å tjene, men kunder å hente. Det svenske prisnivået skaper gjerne også prisforventninger i det norske markedet, slik du beskriver, slik at det per nå er umulig å regne hjem å lansere det på det norske markedet. Det du ser hos REMA 1000 er direkteimport.

10 stk. for 96,- er nok en rimelig pris. Vis meg en annen leskedrikk i 200ml pakning som du får for 9,60.
    Jeg vet ikke hva innprisen deres er. Men Wal-Mart tar 2 dollar og 60 cent for en pakke på 10 i alle fall. I Frankrike ligger en på rundt 3 Euro og Tesco tar 3 pund. I Tysland fås de til 2 Euro 50 et sted jeg sjekket. Vile være merkelig om dette er et lokkeprodukt over hele verden - samtidig.

Innholdet koster neppe noe særlig - det er 12% fruktjuice fra konsentrat, ellers er det vann og tilsetnignsstoffer. Ren appelsinjuice fra konsentrat koster fint lite. Emballasje og logistikk koster selvsagt en del - i volum tilsvarer vel en 10-pakning med Capri-Sun i overkant tre literskartoner med vanlig juice, så neppe på logistikken slaget står heller. Hva evt importtoll er på noe slikt vet jeg ikke.

Basert på hva dette selges for rundtomkring har jeg ikke akkurat mista trua på at Rema har gode marginer på noe slikt.

http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4614693_-orange-10-x-200ml-capri-sonne.html
    http://www.mysupermarket.co.uk/brands/Capri_Sun_in_Tesco.html
    http://www.auchandirect.fr/boissons/jus,-softs/multivitamin/id1/476/48087
    http://www.walmart.com/ip/Capri-Sun-Fruit-Punch-Juice-Drinks-6-fl-oz-30-ct/21096717

Siden du spurte: Ikke 9,60 pr 200 ml dog: litt over 6 kroner pakken for denne i alle fall
    https://www.europris.no/husholdning/drikke/saft-leskedrikk/fruktdrink

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn