Hvis dette er alvorlig ment så har du prioritert veldig feil.Man må jo ta utgangspunkt i ekspressmenyen, hvem har tid til å stå i 25 minutter å lage middag?
|
Hvis dette er alvorlig ment så har du prioritert veldig feil.Man må jo ta utgangspunkt i ekspressmenyen, hvem har tid til å stå i 25 minutter å lage middag?
Imponerende!Min lokale Eurospar har denne servicen fremdeles for noen utvalgte, gamle og skrøpelige, kunder. Verd å bemerke at det er en stor butikk.
Man må jo ta utgangspunkt i ekspressmenyen, hvem har tid til å stå i 25 minutter å lage middag?
Hææ??!!!Pinky,Fatter syklet på jobb. Hver torsdag la han en av mutter skrevet handlelapp i kassen hos kjøpmannen og vi fikk levert varene på døren på fredagen, fritt levert. Dagens jakt på billig-billig-billig har sørget for at slik service nærmest er borte.
Får jeg da lov til å antyde at du er noe sånn cirkus 60++/- i alder?![]()
Pobeda er det.
Fatter kjøpte en slik da jeg var 5 år. -57 modell tror jeg. (Samme som meg)
Joker'n på hjørnet hos meg gjør det samme, i hvert fall unntaksvis - senest i går kom det en gammel krok innom med handlelapp. "Jeg kommer innom deg etterpå med varene" sa han i kassa - "bare hyggelig" slengte han på attpåtil. NY landsmann møter veldig gammel landsmann. "Man må hjelpe disse gamle vet du" sa han til meg etterpå, han var imponert av at han klarte seg selv fremdeles. "Kjører forbi der uansett" sa han etterpå, for å unnskylde handlingenImponerende!Min lokale Eurospar har denne servicen fremdeles for noen utvalgte, gamle og skrøpelige, kunder. Verd å bemerke at det er en stor butikk.
"Den som sitter på toppen av en pyramide får vondt i ræva" Gammelt Slukordtak.Man må jo ta utgangspunkt i ekspressmenyen, hvem har tid til å stå i 25 minutter å lage middag?
Den "virkelige" forskjellen på folk ligger ikke i hvem som har masse penger og hvem sikke har det. Den virkelige forskjellen går på hvem som har penger OG tid og hvem som mangler en av de to. Hverken lite penger og god tid eller masse penger og lite tid er spesiellt vanskelig å oppnå.
Å ha "greit" med kronasjer og god tid er kunststykket som definerer "toppen av næringskjeden"!
Er det ikke kvinnens oppgave å lage middagen?Man må jo ta utgangspunkt i ekspressmenyen, hvem har tid til å stå i 25 minutter å lage middag?
Den "virkelige" forskjellen på folk ligger ikke i hvem som har masse penger og hvem sikke har det. Den virkelige forskjellen går på hvem som har penger OG tid og hvem som mangler en av de to. Hverken lite penger og god tid eller masse penger og lite tid er spesiellt vanskelig å oppnå.
Å ha "greit" med kronasjer og god tid er kunststykket som definerer "toppen av næringskjeden"!
Fire for en familie (jeg har editert innlegget mitt med den infoen).Ettusenfirehundre? Det er ikke dyrt, for den Wagyu biffen og de tre pakkene med breiflabbfilet. BTW, hvor mange middager er dette?
Poenget var å illustrere at de matkassene er ekstremt dyre og at det faktisk ikke er et veldig stort problem å klokke inn på rundt en tusenlapp for middager i uka for en familie på fire. Med en del trening bør det meste gå på under en halvtime, men det forutsetter selvsagt at man har det "i fingrene". Til hverdags pleier jeg å basere meg på ting som faktisk er billig - entrecôte på Rema koster 180 kroner kiloen - det er som regel smakfulle og fine stykker i haugen om man gidder å lete. Svinekotelettene de har i "best pris" - serien er nesten gratis til 50 kroner kiloen. De er kanskje marginalt styggere kuttet og med noe mer varierende tykkelse en de som koster det dobbelte+ - utover det ingen forskjell jeg har kunnet registrere.Balansert og fin meny, Weld - og som du selv er inne på så kunne til og med enkelte innkjøp vært billigere! Eksemplarisk.
Selvsagt er det noen som har begrensninger, men det enorme utbudet av slike aktører som har kommet har neppe funksjonshemmede, eldre osv som tenkt kundegrunnlag. Jeg kjenner masse unge, friske folk som bruker slike - fordi de ikke kan å lage mat, ikke kan så mange retter osv. At de ikke har tid til å gå på butikken har jeg ikke hørt som grunn av noen - som nenvt må man uansett på butikken...som jeg også har sagt lenger oppi her, Weld. Men man har begrensninger å ta hansyn til, altså..
Skulle tatt bilde. Lammelåret ble perfekt.
Et røslig lammelår, gnidd inn med smør og saltblanding. Fikk stå noen timer i romtemperatur.
Ved langtidssteking anbefales først høy varme for å lukke porene og holde inne saften, men jeg fikk lyst til å eksperimentere.
110 grader C i ovnen. Tok ut låret da kjernetemp nådde 70. Mot slutten fyrte jeg opp grillen og lot den nå 300C. Weber med lokk.
Låret ble lagt på risten, lokket på. Ventet til det stod godt med røyk fra ventilasjonsåpningene.
Låret hadde reagert fantastisk på minuttene i grillen (åtte). Svidd på undersiden, gyllenbrunt på oversiden. Den lette karboniseringen på undersiden ga vidunderlig smak. Gjestene jublet.
Heretter standardprosedyre på bruket. Saftig og mørt og en opplevelse.
Å snitte ut på 220 kroner pr dag for middag til 3-4 personer er svært dyre hverdagsmiddager om man kun ser på pengene. Spesielt når middagene det er snakk om ikke er basert på kostbare råvarer (noe middag for en famile selvsagt ikke trenger å være). Jeg har ikke sett noe særlig på bildene man må i spesialforretninger for å kjøpe, men det varierer kanskje litt fra gang til gang og leverandør til leverandør? I går lagde jeg middag for 2 voksne og 3 barn for ca 75 kroner (grillede nakkekoteletter med potetsalat og kryddersmør). 50 kroner for 1kg koteletter, en tier i creme fraiche, poteter for en tre-fire kroner. Og så noen veldig få kroner i hvitløk, urter, smør, litt rødløk, olivenolje og ymse krydderier. Det er jo uvanlig billig igjen takket være dumpingpris på svinekoteletter, men med et budsjett pr. dag på 200 kroner for middag er det store muligheter.Prøver ut matkassen fra godtlevert selv. 1095 for fem middager til 3-4 (stort sett nok til 4. ). Synes ikke det er så gal pris, dvs. ca. 220.- pr. dag. Maten er god, og skal man kjøpe råvarene selv, må man ofte i spesialforretninger, dvs. det blir litt urettferdig å sammenligne med Rema priser.
Det vet du tydeligvis pent lite om.Min lokale rema 1000 hadde tilbud på capri sun - en appelsindrikk ungene synest er stas og som aldri er med på VGs pristest. 96 kroner for 10 pakker skulle de ha. Dagen før hadde jeg kjøpt i Sverige, da betalte jeg 89 kroner for 30 stk. Fine marginer har de på enkelte ting.
Jeg vet ikke hva innprisen deres er. Men Wal-Mart tar 2 dollar og 60 cent for en pakke på 10 i alle fall. I Frankrike ligger en på rundt 3 Euro og Tesco tar 3 pund. I Tysland fås de til 2 Euro 50 et sted jeg sjekket. Vile være merkelig om dette er et lokkeprodukt over hele verden - samtidig.Det vet du tydeligvis pent lite om.Min lokale rema 1000 hadde tilbud på capri sun - en appelsindrikk ungene synest er stas og som aldri er med på VGs pristest. 96 kroner for 10 pakker skulle de ha. Dagen før hadde jeg kjøpt i Sverige, da betalte jeg 89 kroner for 30 stk. Fine marginer har de på enkelte ting.
I Sverige brukes Capri-Sonne som typisk lokkemiddel, priset ned i avgrunnen hvor det ikke er penger å tjene, men kunder å hente. Det svenske prisnivået skaper gjerne også prisforventninger i det norske markedet, slik du beskriver, slik at det per nå er umulig å regne hjem å lansere det på det norske markedet. Det du ser hos REMA 1000 er direkteimport.
10 stk. for 96,- er nok en rimelig pris. Vis meg en annen leskedrikk i 200ml pakning som du får for 9,60.