Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Glemte en matkasse fra testen i DN for en tid tilbake:

Det blir 690,-. Takk skal du faen meg ha.

Matkasse_Uke_6_LC0A2887.jpg

H

Hardingfele

Gjest
    Avokado er vel nærmest å regne som verdisaker i Norge, når man ser hva de selges for, men 690 for det avbildede er tyveri. Hva er i pakkene ytterst til venstre? Disse økologiske GoGreen produktene begynte bra, men har i senere tid gått over til å merke opprinnelse med Non-EU Origin, fordi man vil skjule at det meste kommer fra Kina. Selv er jeg skeptisk til kinesisk sertifisering ...

Hvem hadde denne kassen?

Sist redigert av en moderator:
    H

Hardingfele

Gjest
    Bildet illustrerer godt hvor solid man kan misforstå når man skal til med matkasser levert hjem til folk. Dersom familien selv hadde plukket dette utvalget, ville det vært en annen sak. Her har leverandøren gjort et utvalg helt uten å skjele til konkurrenter, til forventningene til mottaker, eller til behovet for å levere kvalitet. Og måltidene er satt sammen på underlig vis - den første pastaretten er vel nok til å dempe enhver entusiasme.
    Ser Stein Erik Hagen er inne på eiersiden i marked.no ...

Samtidig ser jeg at Rema 1000 skal satse på å skille seg ut fra andre butikker. Søt åpningssetning om at norske matbutikker kanskje er "litt for like". Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Rema 1000-topp: - Butikkene er blitt for like - DN.no

Transportstatistikken viser et voldsomt oppsving av budbiler og leveranser, og man mener at dette skyldes matkassefeberen som herjer Norge.
    Matkassene varsler priskrig - DN.no

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Jeg tror greia til marked.no er å være billigst, noe som forsåvidt vises i innholdet i kassen. Dog er det chilipulver, spisskumin, korianderfrø, tomater, korianderblader og basilikum for en stund der gitt at man klarer å ta vare på / bruke de friske krydderurtene før de dør. Tar vel det en dag eller to om de ikke fryses ned, spesielt siden de ikke står i jord.

Men det er åpenbart at logistikken rundt en slik tjeneste er ganske kostbar. Mann + bil som skal rundt i byene i ukurant arbeidstid, mange stopp og en del tid på leveranse på hvert sted så baller det på seg. Sånn sett burde "value for money" være bedre for en femdagerskasse enn for en tredagerskasse siden overhead er ganske lik på begge to.

Den dagen jeg har så deprimerende middager på menyen har mye gått galt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Var en tur innom Jakobs i dag.

Førebels rekord av de butikkene jeg har frekventert nylig; Breiflabb; kr. 500,- / kg.!!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Ja! Bare påpekte prisen som sådan - den har dratt friskt i været på et års tid. Kjenner for øvrig litt til en som fisker breiflabb, og hva han får for kiloen.

Xtrike

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.01.2015
    Antall liker
    30
    Sted
    Mjøndalen
    Ja! Bare påpekte prisen som sådan - den har dratt friskt i været på et års tid. Kjenner for øvrig litt til en som fisker breiflabb, og hva han får for kiloen.
    Nå er det veldig stor forskjell på prisen til en fisker kontra ferdig filet ut i butikk. Grunnen til dette er nok nettopp det at fiskeren selger fisken hel med hode, eneste som man bruker på hode er kjaken, ellers er det 4 lag med skinn og fett før man får frem den deilige fileten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Leveren er best - utrolig god. Umulig å få tak i gjennom vanlige kanaler.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Avokado er vel nærmest å regne som verdisaker i Norge, når man ser hva de selges for, men 690 for det avbildede er tyveri. Hva er i pakkene ytterst til venstre? Disse økologiske GoGreen produktene begynte bra, men har i senere tid gått over til å merke opprinnelse med Non-EU Origin, fordi man vil skjule at det meste kommer fra Kina. Selv er jeg skeptisk til kinesisk sertifisering ...

Hvem hadde denne kassen?
    Med tanke på prisen skulle du nesten tro de pakkene ytterst til venstre inneholdt heroin :cool:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det er åpenbart at logistikken rundt en slik tjeneste er ganske kostbar. Mann + bil som skal rundt i byene i ukurant arbeidstid, mange stopp og en del tid på leveranse på hvert sted så baller det på seg.
    Derfor forundrer det meg at ikke de nåværende matkjedene lanserer en tjeneste hvor du velger (og betaler) blant et utvalg kasser på nett og plukker det opp i nærbutikken på vei hjem. Så slipper du selve handleprosessen og å måtte holde deg hjemme når kassa forventes levert. Og sparer trolig betydelige pengebeløp.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    De har tjent over 70 milliarder på deg og meg

13.08.2014 | 16:01 kommentarer90 kommentarer
    Del
    Tweet
    Del
    E-post

Nå må politikerne våkne. Det er kun én måte å få lavere matvarepriser på.

JÆVLA LØKRULL

Tre av Norges fem rikeste har tjent sine formuer på vel 70 milliarder kroner, på å selge matvarer til deg og meg.

• Johansson-familien rundt 30 milliarder
    • Reitan-gutta rundt 30 milliarder
    • Rimi-Hagen mellom 12 og 15 milliarder

H

Hardingfele

Gjest
    Men det er åpenbart at logistikken rundt en slik tjeneste er ganske kostbar. Mann + bil som skal rundt i byene i ukurant arbeidstid, mange stopp og en del tid på leveranse på hvert sted så baller det på seg.
    Derfor forundrer det meg at ikke de nåværende matkjedene lanserer en tjeneste hvor du velger (og betaler) blant et utvalg kasser på nett og plukker det opp i nærbutikken på vei hjem. Så slipper du selve handleprosessen og å måtte holde deg hjemme når kassa forventes levert. Og sparer trolig betydelige pengebeløp.
    La meg si det slik. Jeg har sittet med styreformann i en av de store kjedene og spurt ham det samme, og fått beskjed om at man vurderer det, men ikke vil gjøre det -- et møte som fant sted fire år tilbake ...

Tilrettelegging for kunde er vel ikke akkurat ledestjerne i storkjedene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Som i de fleste andre mafiamodeller handler det om nådeløs tilraning av penger.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La meg si det slik. Jeg har sittet med styreformann i en av de store kjedene og spurt ham det samme, og fått beskjed om at man vurderer det, men ikke vil gjøre det -- et møte som fant sted fire år tilbake ...

Tilrettelegging for kunde er vel ikke akkurat ledestjerne i storkjedene.
    Jeg har også tatt opp det samme som en forretningside i et studieopplegg i innovasjon for en god del år siden. Problemet er at folk som tjener ALT FOR MYE penger, sjeldent er særlig innovative.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    ^ I hele verden.
    Det stemmer nok.

Jeg var i Provence for noen år tilbake. Inne på en gigantisk Carrefour hadde de hudrevis av hyllemetere med vin. Av disse hundrevis av hyllemeterene var det kanskje 5 som var interessante. Resten var endeløse variasjoner over temaet "fransk rød-, hvit- og rosevin til 3-8 Euro pr. flaske".

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.560
    Har vært både i Provence og i Toscana i Italia. Utvalget i vinbutikkene er enormt, men herregud så mye billig skvip .
    Mye billig skvip-mat også.

Var i Toscana ei uke i Juni. Vi leide en leilighet som lå rett ved siden av en helt vanlig matbutikk med størrelse og utvalg som en ganske stor Rema butikk. Det er mye mindre kjøledisker i butikken sammenlignet med en norsk butikk. Ferskpresset juice som skal lagres kjølig var ikke å oppdrive. Det som var å oppdrive av f eks ananasjuice (romtemperert) var gusten gråaktig på farve og smakte ikke spesielt godt.
    En del bra kjøttpålegg, men mye middelmådig også. Kjøpte noe pølser som skulle mekkes sammens med egg og bacon, med det var en utrolig finmalt deig som både luktet og smakte som hundemat. Gikk rett i søpla.

Billig ja. Men mye av matvarene holder lavere kvalitet enn det du får på Rema i norge.
    Dette som en stikker til dem som mener at matvarebutikkene er så fantastisk nede i europa.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis Reitan og Hagen hadde eid og drevet AS Vinmonopolet, ville den billigste rødvinen kostet kr minst1000ognoe,-
    I Spania en gang fant jeg en liter rødvin til 90øre på en datohylle.

Kostet over 4 kroner til vanlig.

I Norge ville denne ikke kunne selges under 100 kroner.

Staten ville tatt mellomlegget.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har vært både i Provence og i Toscana i Italia. Utvalget i vinbutikkene er enormt, men herregud så mye billig skvip .

Var i Toscana ei uke i Juni. Vi leide en leilighet som lå rett ved siden av en helt vanlig matbutikk med størrelse og utvalg som en ganske stor Rema butikk. Det er mye mindre kjøledisker i butikken sammenlignet med en norsk butikk. Ferskpresset juice som skal lagres kjølig var ikke å oppdrive. Det som var å oppdrive av f eks ananasjuice (romtemperert) var gusten gråaktig på farve og smakte ikke spesielt godt.
    En del bra kjøttpålegg, men mye middelmådig også. Kjøpte noe pølser som skulle mekkes sammens med egg og bacon, med det var en utrolig finmalt deig som både luktet og smakte som hundemat. Gikk rett i søpla.

Billig ja. Men mye av matvarene holder lavere kvalitet enn det du får på Rema i norge.
    Dette som en stikker til dem som mener at matvarebutikkene er så fantastisk nede i europa.
    Jeg var også i Toscana et par uker i sommer, og jeg måtte kjøpe en ekstra koffert for å ta med meg all den herlige maten hjem.

Rart hvor forskjellig vi ser verden og mulighetene...

Villsvinsalami (og vanlig) med fennikel, spekemat av hvitstripet gris, pecorinoer en masse, kastanjehonning til dem, guanciale (et par kilo), frø av cavola nero (gleder meg til neste år... skal lage ribolita til den store gullmedalje), parmesaner, syltede småsopper på glass, tørket peperocini, solbær- og granateplebalsamicosirup, sitroner fra almafikysten, ... mm.

Det er mye bra norsk mat også, men i kjedebutikkene er det aller meste likt og industrielt. Og de står for så og si all handel i landet. minus et par prosent.

Det er null problem å bli fet på 10 kroner dagen i Norge dog. 10 hotdogsbrød på Kiwi koster litt over 1 krone.

H

Hardingfele

Gjest
    Espen R skulle kanskje tasset noen meter til neste butikk?

Som Gjestemedlem hadde jeg med meg kofferter med mat fra mitt seneste besøk i Spania. Måtte betale overvekt for 30 kilo, selv om vi var to som reiste. Den overvekten lønnet seg, selvsagt. Jeg får et hjul manchego av aller ypperste klasse for litt over 400 kroner, tre kilo ost. For eksempel. For ikke å snakke om lårene med lechal lam ...

Nåja, om man tasser til nærmeste butikk og lar denne representere fangstmulighetene ... At den hadde få kjøledisker, ikke fersk juice og hundematpølser kan man også ta som tegn på at man bør gå videre. Fant du det lokale markedet, Espen? Gjerne et eget bygg.

Andreas Viestad avslørte hemmeligheten med nyretapper en tid tilbake. Hanger steak, butcher's secret. Jeg har nevnt dem her inne før, kjent som entranas i spansktalende land. Ene kofferten var fylt med slike.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Der jeg var i Hellas hadde eksempelvis ikke dagligvarebutikkene brødvarer eller kjøtt. Det fikk man hos bakeren og slakteren.

Næringsstrukturen er gjerne ganske annerledes i land som fortsatt holder seg med fagspesialister og lokale markeder. Den kulturen er dog på vikende front. Pris og alt på ett sted teller. Også i Frankrike.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5

Jeg bor i Italia nesten halve året og det har jeg gjort i de siste 12 årene. Det er nok en del du ikke har fått med deg der. Det er ikke noe særlig marked for ferskpresset juice i et land hvor man dyrker frukten selv og lager sin egen juice. At du ikke helt har fått taket på italienske pølser i løpet av en uke kan jeg skjønne siden utvalget og variasjonen er så enorm. Selvfølgelig finnes det billigbutikker med lite utvalg der også, men det er sjelden langt å gå til en butikk med skikkelig utvalg. Ta deg litt mer tid neste gang så finner du et utvalg som får enhver butikk i Norge til å blekne.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skulle kanskje tasset noen meter til neste butikk?

Som Gjestemedlem hadde jeg med meg kofferter med mat fra mitt seneste besøk i Spania. Måtte betale overvekt for 30 kilo, selv om vi var to som reiste. Den overvekten lønnet seg, selvsagt. Jeg får et hjul manchego av aller ypperste klasse for litt over 400 kroner, tre kilo ost. For eksempel. For ikke å snakke om lårene med lechal lam ...

Nåja, om man tasser til nærmeste butikk og lar denne representere fangstmulighetene ... At den hadde få kjøledisker, ikke fersk juice og hundematpølser kan man også ta som tegn på at man bør gå videre. Fant du det lokale markedet, Espen? Gjerne et eget bygg.

Andreas Viestad avslørte hemmeligheten med nyretapper en tid tilbake. Hanger steak, butcher's secret. Jeg har nevnt dem her inne før, kjent som entranas i spansktalende land. Ene kofferten var fylt med slike.
    Må si meg enig med deg og Deph. Riktignok går jeg ikke så langt at jeg tar med meg en ekstra koffert mat hjem når jeg er ute og reiser, men kommer jeg ikke hjem med noe god skinke, pølse og ost fra et land i Syd-Europa så har jeg hatt en dårlig og travel tur. Kjøper mat både på marked og supermarked før jeg reiser hjem. Fast ost fra Italia og Spania er jeg veldig glad i, så det kjøpes både fersk og vakumpakket (for senere nytelse). Det samme med skinke og pølse. Jeg har en pølsemaker som selger på markedet i Alfaz del Pi som har en nydelig spekepølse med ost, og en picante postei som er til å dø for. Dessverre er holdbarheten for nevnte postei så kort at den kjøpes en av de siste dagene og må spises innen det har gått for mange dager. Kanskje jeg skal prøve å fryse et stykke i år bare for å vite om den tåler frysing godt? Hadde vært nydelig å tine opp til en julefrokost.

Når det kommer til Italia så hadde madammen og jeg en liten leilighet i Olgiata like utenfor Roma i noen år. Et par av dem pendlet jeg mellom Bergen og Roma, og da hadde jeg hver gang handleliste fra min mor. Hovedsaklig parmaskinke. Alt fikk jeg kjøpe i det lokale centro commerziale, som rett og slett er det lokale handlesentrumet. En baker, en slakter og en god kolonial med stor ferskvaredisk ligger der. Jeg tviler sterkt på at det ikke finnes butikker som selger gode og grove italienske salsiccia i noen italiensk by.

Herre Gud, å stå opp hver morgen og tasle ned til baker, slakter og butikk og komme hjem for å mekke nydelige ciabatta (eller annet middelhavsbrød) med fersk parmaskinke, fersk mozzarella og tomat. Gjerne med en skvett hjemmelaget hvitløkolje over før toppen av brødet legges på. Espresso fra Bialetti-kannen og et kald glass melk ved siden. Da var baluba klar for det meste av hva Roma hadde å by på den dagen. :D

Godt jeg reiser til Albir igjen i september. Da blir det la vida dulce i to uker igjen med frokost for konger og andre noble.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Vi frøs en god del fra en større batch i passende porsjoner - holdt seg bra (fryst ned når den var ferdig og avkjølt). Jeg brukte dog vakuumeringsutstyr, vet ikke hvor mye det har å si.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.437
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mykje bra mat på den Iberiske halvøy også. Eg er alltid noko overvektig på denne tida av året....og det varer gjerne heilt fram til vi startar på den gode, norske julematen (eg er med andre ord noko overvektig nesten heile tida)
    Men det verkeleg gode med vår stad i Portugal, er dei lokale restaurantane - svært billeg, og høg kvalitet. Link til den vi har i nærleiken - https://www.tripadvisor.com/Restaur...-Tabua_Coimbra_District_Central_Portugal.html

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mat og drikke det er høye avgifter på er dyrt i Norge. Øl, ost og sjokolade er dyrt. Men generelt synes jeg ikke det er dyrt på min lokale Rema. Meny og Mega ligger betydelig over Rema i pris. Alle sier det er så billig i Sverige. Vi har spist entrecote mange ganger i sommer. På Rema koster det under kr. 300,- pr. kilo. Enten den er fra Gilde eller Uruguay. På Nordby i Sverige koster entrecote 365,- pr. kilo. Men jeg innrømmer at vi reiser til Sverige hver 5-6 uke. Øl, vin, ost, og kylling og svinekjøtt blir kjøpt inn.

H

Hardingfele

Gjest
    Jeg ser et behov for et orienteringsprogram til nordmenn som reiser til Toscana. Å klare å oppholde seg der og spise dårlig/handle inn elendig mat burde motvirkes med alle midler, for det er alvorlig og ferieødeleggende.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.825
    Jeg skjønner litt poenget til EspenR. Nå har jeg vært mest i Frankrike - det er ikke vanskelig å finne skikkelig dårlige dagligvarebutikker der. Men det er heller ikke vanskelig å finne de som er gode. Relativt stort sprik i kvaliteten for å si det slik. Det er åpenbart at ikke alle i Sør-Europa spiser prima vare hele tiden - selv om tilgjengeligheten er god, ellers ville ikke slike butikker eksistert. De fremstår mer som nødanstalter man kan stikke innom om man har glemt noe - det går mye i langtidsholdbare saker, ting som er vakuumpakket og ellers et minimalt utvalg i ferskvarer. Som nevt overfor er det noe man med letthet skaffe seg andre steder.

H

Hardingfele

Gjest
    Ja, jeg har vel mest sympati for Toscana-fareren. Men det blir feil å bruke den uheldige erfaringen for å forsvare det elendige utvalget i norske butikker.

Anbefaling: finn det lokale markedet, ofte i en bygning, åpner grytidlig. Der selges gjerne fisk, kjøtt, bearbeidet charcuterie, grønnsaker og frukt. Spør etter stedets beste baker. Kjøp saftpresse (eller ta med), siden du har tilgang til fersk frukt å lage juice med. Salatspinner finner du for en femtilapp.

Og naturligvis er det også gradering av matkjeder i utlandet, som her ... lønner seg å kjenne til den. På de "dyreste" i utlandet er du fortsatt langt under Rema 1000s priser.

I Malaga får du dekket alle behov på Atarazanas-markedet, men det er et ekstremt eksempel. Selv på småsteder finner du utrolige utvalg i markedsbygget.

https://no.tripadvisor.com/Attracti...sta_del_Sol_Province_of_Malaga_Andalucia.html

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn