Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tviler ikke, kjenner flere som seriøst burde vurdere sitt forhold til pepsi max. Og tror heller ikke at kunstige søtningsmidler er særlig bra
    Var mere rundt det med at man "må ha det inn selv på morran", vi mennesker er vanedyr og skaper vår egen morgenrutine. At dette innebærer pepsi max er helt naturlig og ikke nødendigvis noe faretegn
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.135
    Antall liker
    4.655
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja hvorfor så "billig"? Mye snakk om krympflasjon, mindre i knekkebrødpakka, tynnere knekkebrød med mer luft i. Det er jo tydelig. Men hva med kiloprisen?
    Ca kr 56/kg for Wasa Husmann. Kostet kr 27/kg i 2015. I Sverige koster pakka (520g) ca det samme som i Norge i 2015.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.547
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Krympflasjon er nå en ting, men når man snakker om rundt 10% prisøkning på mat lurer jeg på hvilke varer man bruker som referanse. Veldig mye av de varene jeg kjøper er opp 30-50% siden 1/1-23.... og det er helt normal dagligvarer- langt fra noe luksusforbruk..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Krympflasjon er nå en ting, men når man snakker om rundt 10% prisøkning på mat lurer jeg på hvilke varer man bruker som referanse. Veldig mye av de varene jeg kjøper er opp 30-50% siden 1/1-23.... og det er helt normal dagligvarer- langt fra noe luksusforbruk..
    Dersom du mener at ssb bommer med 30-40 prosentpoeng så må du nesten ta der opp med de.

    vår totale dagligvarereging er opp rundt 10% så jeg stoler mer på ssb enn deg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.357
    Antall liker
    9.254
    Sted
    Oslo
    Dersom du mener at ssb bommer med 30-40 prosentpoeng så må du nesten ta der opp med de.

    vår totale dagligvarereging er opp rundt 10% så jeg stoler mer på ssb enn deg.
    Det som typisk har gått kraftig opp er "billig" varer EMV osv
    Xempel merkevaren går fra 40 til 44, og en EMV fra 19.99 til 24,99
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Holmestrand
    Dersom du mener at ssb bommer med 30-40 prosentpoeng så må du nesten ta der opp med de.

    vår totale dagligvarereging er opp rundt 10% så jeg stoler mer på ssb enn deg.
    Jeg ser også eksempler på prisstigning på mange titalls prosenter, så SSB eller ikke, denne artikelen støtter @Aurora.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Men dere skjønner vel at kpi for mat ikke er på enkeltvarer eller et begrenset utvalg varer som har blitt mye dyrere?

    bilig entrecôte på REMA har gått fra 170 til 270 kroner på et par år. Det betyr ikke at matvareinflasjonen i Norge generelt er nesten 60%
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.547
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et par enkle eksempler fra min hverdag... fra 1.1.23 til dd..
    Tine smør--- fra 37- 56
    Svindland rødvins spekepølse 69 -103 ( registrerte i går at den var "gått ned" til 99...
    oksekjøtt i bit - typ småsteik 180-280
    Friele filterkaffe - 64- 97
    Mange slike eksempler - men jeg fører ikke notater....
    Prisene er fra Bunnpris, Rema og Extra som er de vi har lokalt...

    Det er vel liten tvil om at det finnes en slags "referansekurv" som der er det brukes i fjottkrigen om hvem som er billigst.. der er det kanskje 10 %.. resten av vareutvalget er det heller dårlig med...
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Et par enkle eksempler fra min hverdag... fra 1.1.23 til dd..
    Tine smør--- fra 37- 56
    Svindland rødvins spekepølse 69 -103
    oksekjøtt i bit - typ småsteik 180-280
    Friele filterkaffe - 64- 97
    Mange slike eksempler - men jeg fører ikke notater....
    Prisene er fra Bunnpris, Rema og Extra som er de vi har lokalt...
    Som sagt: skriv er brev til SSB og forklar de at de er idioter som ikke kan selv de enkleste regnestykker.

    om Svindland rødvins spekepølse er en viktig del sv kostholdet ditt så kondolerer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.547
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jåsskuk!! Din besserwisser selvopphøydhet blir bare mer og mer usmakelig... noe du stadig oftere demonsterer i dine innlegg.. spekepølse i en eller anne form finnes vel i de fleste husholdninger.. Hvis du føler deg hevet over vanlige folks matvaner så er det nok ditt problem, og ikke noe du trenger å bry deg om..
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.357
    Antall liker
    9.254
    Sted
    Oslo
    Som sagt: skriv er brev til SSB og forklar de at de er idioter som ikke kan selv de enkleste regnestykker.

    om Svindland rødvins spekepølse er en viktig del sv kostholdet ditt så kondolerer.
    Hvorfor?
    Dette burde både SSB og tekniskberegningsutvalg ( er ikke de de som anbefaler hva lønna bør stige med?) godt finne ut på egenhånd!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.357
    Antall liker
    9.254
    Sted
    Oslo
    Jåsskuk!! Din besserwisser selvopphøydhet blir bare mer og mer usmakelig... noe du stadig oftere demonsterer i dine innlegg.. spekepølse i en eller anne form finnes vel i de fleste husholdninger.. Hvis du føler deg hevet over vanlige folks matvaner så er det nok ditt problem, og ikke noe du trenger å bry deg om..
    Selv om hun visstnok ikke sa det, noen mener tydeligvis at om du ikke har råd til brød, hvorfor ikke kjøpe kake
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Hvorfor?
    Dette burde både SSB og tekniskberegningsutvalg ( er ikke de de som anbefaler hva lønna bør stige med?) godt finne ut på egenhånd!
    Det er dere som mener st ssb bommer mer flere titalls prosentpoeng, ikke jeg. Jeg vet hvor mye våre dagligvareinnkjøp har gått opp med og jeg synes SSB treffer ganske bra. Siden de får data rett fra kassaapparatene så ville noe annet være lett sjokkerende.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.782
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    96
    Jåsskuk!! Din besserwisser selvopphøydhet blir bare mer og mer usmakelig... noe du stadig oftere demonsterer i dine innlegg.. spekepølse i en eller anne form finnes vel i de fleste husholdninger.. Hvis du føler deg hevet over vanlige folks matvaner så er det nok ditt problem, og ikke noe du trenger å bry deg om..
    Ikke bry deg. Det finnes to typer mennesker: De som kan kose seg med hverdagsmat og de som er for kresne eller snobbete til det. Vær sjeleglad for at du er i den rette gruppen 😊.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.357
    Antall liker
    9.254
    Sted
    Oslo
    Det er dere som mener st ssb bommer mer flere titalls prosentpoeng, ikke jeg. Jeg vet hvor mye våre dagligvareinnkjøp har gått opp med og jeg synes SSB treffer ganske bra. Siden de får data rett fra kassaapparatene så ville noe annet være lett sjokkerende.
    SSB vekter på en måte som slett ikke treffer alle.
    Lavpris mat har steget mer enn andre matvarer.
    "Folk flest" bruker 14% på mat, som ifl SSB har steget 10%
    En del lavinntekts grupper bruker 40% på mat.
    Og lavpris mat har tydeligvis steget mere enn "standard" innkjøps kurv
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Jeg bruker mindre enn SIFO-budsjettet på dagligvarer i måneden og lever godt på det. Hvordan dere mener at prisen på mat er opp 30-40-50% må dere nesten finne ut av selv for det er den ikke.

    hvor stor del av inntekt som går til mat er også uvesentlig for hvor mye matprisene er opp. KPI har ingen følelser eller fordelingshensyn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Jåsskuk!! Din besserwisser selvopphøydhet blir bare mer og mer usmakelig... noe du stadig oftere demonsterer i dine innlegg.. spekepølse i en eller anne form finnes vel i de fleste husholdninger.. Hvis du føler deg hevet over vanlige folks matvaner så er det nok ditt problem, og ikke noe du trenger å bry deg om..
    Det er ikke jeg som påstår at matprisene i Norge er opp flere tiltalls prosent og at offisiell statistikk er tullball, det er det du som gjør. Jeg vet som sagt hvor mye vår families forbruk på mat er opp, det er ca der ssb sier landet ligger hva dine anekdotiske priseksempler sier er lite relevant i så måte. Siden det er jeg som handler i familien så har jeg grei oversikt over hva ting koster og pleide å koste så jeg ser også anekdotene men også totalen som du åpenbart ikke gjør siden du mener SSB har røyka sokkene sine.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Kanskje noe av problemet med politikk, uansett farge, ingen følelser eller fordelingshensyn?
    Tja.

    men om dere mener at ssb er fullstendig inkompetente idioter som ikke klarer selv de enkleste regnestykker og bommer med flere titalls prosentpoeng på noe så viktig som matvarepriser så burde dere jo ta affære. Da er hele den offentlige debatt rundt dette ute å sykle

    eller der mer sannsynlige: ssb har ca rett og dere er helt på jordet
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.357
    Antall liker
    9.254
    Sted
    Oslo
    Ja, skulle likt å se SSB sette opp et regnestykke for lavtlønte som leier bolig i byene og må kjøpe lavpris mat, hvor stor inflasjon har de opplevd?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.547
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har da aldri sagt at matvarepriser på generell basis er opp 50%... det jeg sier, siden du har tungt for det, er at 10% umulig kan være riktig for folk flest. Det vi vet er at matvarepriser og priskonkurranse i stor grad er basert på en eller annen "referansekurv".. Vi er to godt voksne mennesker i dette hushold, og pizza, taco og kylling er passe langt fra dagligmat hos oss... heller klassisk husmannskost ala 60-tall... Selv om jeg bor i et fiskevær, er tilgang p åfersk fisk blitt stadig mer problematisk, o g gjerne med priser etter prislista på nærmeste Meny.. som jeg forøvrig tror er i Trondheim...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Holmestrand
    SSB er selvsagt ikke idioter, og de tar neppe feil. Det jeg sier er at prisen på en del varer har steget urimelig mye. F eks på melk, og jeg tror ikke det er produsentenes feil. Samme med knekkebrød. Tror prisen er typ doblet.
    17,50kr i Sverige
    25,90kr i Norge
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Sjekket tallene våre nå - for månedene september-desember 2023 brukte vi i snitt 11900 kroner i måneden og for samme måneder i 2022 brukte vi 11000 kroner. Famile på fire med jenter på nå 12 og 14 år. Dette inkluderer alt som er kjøpt på dagligvarebutikker eller lignende, så i tillegg til mat så er det noe husholdningsprodukter og slikt inni der også. Det inkluderer ikke alkoholholdige drikkevarer eller om vi spiser ute / ha takeaway men det gjør vi sjelden så ville ikke blitt særlig mer om vi spiste hjemme de dagene i stendenfor. Jeg har også lunch på jobb betalt via lønnstrekk så det er heller ikke med.

    For mat som for andre poster sier KPI ikke noe om hvor mye penger på individnivå bruker på de ulike kategoriene. Det måler prisendringene på en relativt statisk bred kurv av varer. Indeksen SSB lager har over 100 varegrupper og de mottar 2.5 millioner prisobservasjoner i måneden (det går rett fra kassaapparatene til SSB) og så vektes ting etter hvor mye det kjøpes.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.074
    Muligens skulle SSB gjøre lett tilgjengelig varegruppene de måler? Om man går inn på Rema 1000 med sitt veldig snevre utvalg er det likevel kun et 30 talls volumprodukter vår husholdning tar med oss hjem derifra. Og vår husholdning merker på pungen at det har skjedd en endring. Hvor kanskje det som irriterer mest er krymping av innhold som gjør at en må kjøpe flere pakker for å mette familien. Som da i prinisppet ofte oppleves å gjøre måltidene langt mer kostbare med større matsvinn.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Muligens skulle SSB gjøre lett tilgjengelig varegruppene de måler? Om man går inn på Rema 1000 med sitt veldig snevre utvalg er det likevel kun et 30 talls volumprodukter vår husholdning tar med oss hjem derifra. Og vår husholdning merker på pungen at det har skjedd en endring. Hvor kanskje det som irriterer mest er krymping av innhold som gjør at en må kjøpe flere pakker for å mette familien. Som da i prinisppet ofte oppleves å gjøre måltidene langt mer kostbare med større matsvinn.
    Det må jo for REMA være gaske så genialt. Øket matsvinn = øket omsettning! Vinn vinn!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Her kan dere se alt pisset ssb regner med i denne berømte kurven sin

    Regner med de fleste i norge på ukentlig basis handler feks dette :
    Snittblomster, 2 typer
    Potteplanter, 5 typer
    Thuja
    Boller / skolebrød / skillingsbolle
    Wienerbakst inkl. terter og pai
    Kaker inkl. én-porsjonskaker
    Søte / salte kjeks og tørre småkaker
    Farseprodukter av sjømat
    Dame, jakke, strikket, ull
    Veggmaling, innendørs
    Sponplater
    Fotlist
    Hvilestol
    Fjærmadrass
    Gulvbelegg, vinyl
    Spiseskje i sølv
    Plastbøtte
    Plastboks m/lokk
    Vedoppbevaring
    Sylinderlåsnøkkel
    Havkajakk
    Sparkstøtting
    Skismurning

    Rettskrivingsordbok
    Ordbøker
    Kjolestoff
    Herresokker
    Sykkelshorts
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.566
    Antall liker
    37.672
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Du utelot mildt sagt en hel del fra den listen. Eksempelvis brød og melk, kaffe, ris og husleie.
    Du må gjerne vise oss regnestykket med hvor mye de varene du valgte ut egentlig vekter i indeksen sammenlignet med alle de du utelot.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bare plukket ut absurde eksempler, men om du syns pris utviklingen for tuja er relevant for prisutviklingen på mat som diskuteres så må du gjerne mene det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.566
    Antall liker
    37.672
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Listen er hentet fra konsumprisindeksen. Mat er en varegruppe som inngår i den, men det er da vel ingen som påstår at konsumprisindeksen skal være en indeks for matprisene. Den skal måle den generelle prisutviklingen, ikke bare matvareprisene. Ser ikke problemet.

    Indeks for matprisene kan du f eks finne her:
    1705759205724.png

    SSB viser den også separat:
    1705759374088.png

    Om du vil ha tallene pr varegruppe innefor matvarer finner du dem også hos Nbio:

    1705759633650.png
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det ble referert til kpi her tidligere, det jeg svarte på.
    KPI er juks og bedrageri og vektingen endres årlig for å gi oss et inntrykk at pengene våre ikke blir så mye mindre verdt år for år, i tillegg til å gi oss illusjon om at lønnsoppgjøret er "bra"
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.566
    Antall liker
    37.672
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SSB er selvsagt ikke idioter, og de tar neppe feil. Det jeg sier er at prisen på en del varer har steget urimelig mye. F eks på melk, og jeg tror ikke det er produsentenes feil. Samme med knekkebrød. Tror prisen er typ doblet.
    17,50kr i Sverige
    25,90kr i Norge
    Igjen fra Nbio: Meierivarer opp 6,5 % til konsument, opp 5,8 % fra grossist, opp 4,1 % fra produsent.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.566
    Antall liker
    37.672
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KPI er juks og bedrageri og vektingen endres årlig for å gi oss et inntrykk at pengene våre ikke blir så mye mindre verdt år for år, i tillegg til å gi oss illusjon om at lønnsoppgjøret er "bra"
    Interessant. Bevis?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Laspeyre prisindeks er en prisindeks hvor basisperiodens vekter holdes konstant. En kjedet Laspeyre prisindeks er en indeks satt sammen av flere Laspeyres prisindekser med ulike vekter. I konsumprisindeksen endres vektene en gang i året. En Paasche prisindeks benytter vekter fra beregningstidspunktet. En rendyrket Paasche prisindeks er ikke i bruk i KPI.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.566
    Antall liker
    37.672
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, men påstanden din inneholdt tre ledd:
    1. KPI er juks og bedrageri
    2. vektingen endres årlig
    3. for å gi oss inntrykk av at ...

    Da må du nesten forklare litt mer enn bare å nevne ulike metodikker. Hvilke endringer ble gjort i vektingen for KPI i 2023, og hva sier SSB selv om formålet med dette?

    For å hjelpe deg litt på vei:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du skjønner vel selv at hvis du skal basere lønnsutvikling på en indeks bør den ha samme vekting år for år, ellers blir utviklingen og bildet den viser feil?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.566
    Antall liker
    37.672
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du skjønner vel selv at hvis du skal basere lønnsutvikling på en indeks bør den ha samme vekting år for år, ellers blir utviklingen og bildet den viser feil?
    Tja. Det hadde kanskje vært litt rart om konsumprisindeksen nå i 2024 skulle inneholde de samme dagligvarene som i 1964. Noe har skjedd i mellomtiden, og folks forbruksmønster har endret seg. Noen varer går ut av sortimentet, pakningsstørrelser endres, etc. Prisen for mobiltelefoni og hurtiglading av elbil var ikke så viktig i 1964 som nå, mens NRK-lisensen kanskje ikke er like viktig nå som den gang.

    1705764813489.png

    Oppdateringene i KPI skal gjenspeile hva husholdningene faktisk bruker pengene sine på. De tallene er basert på seneste tilgjengelige nasjonalregnskap, dvs to år tidligere. Her er hva SSB selv skriver om det:

    Så, OK, vi er enige om ditt punkt 2: vektingen i KPI oppdateres årlig. Hva med 1 og 3?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn