Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    Får jeg ikke 1,5 million for kviga mi?? Jammen, den er jo så søt! Snufs, nå ble jeg veldig skuffet og lei meg. Og jeg som skulle sende den til Oslo og greier, tenkte nesten å bli med, der har jeg jo aldri vært! Se slottet er jo en drøm for sånne som meg...

    Jaja, det får bli småkjøtt i brunsaus, sånn som vi gjør det heromkring. Kom da Rosa.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Jaja, det får bli småkjøtt i brunsaus, sånn som vi gjør det heromkring. Kom da Rosa.
    Faren til samboeren bestille hjort ferdig partert fra en fyr på Røros(?). Selgerens forståelse av partering var å fryse hele dyret og kappe det i 8(?) deler med båndsag.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.598
    Antall liker
    10.073
    Faren til samboeren bestille hjort ferdig partert fra en fyr på Røros(?). Selgerens forståelse av partering var å fryse hele dyret og kappe det i 8(?) deler med båndsag.
    Hvordan tror du wayguen blir partert? Riktignok kappet i mer enn 8 deler, men skrotten er dypfryst og båndsag er et viktig verktøy.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Hvordan tror du wayguen blir partert? Riktignok kappet i mer enn 8 deler, men skrotten er dypfryst og båndsag er et viktig verktøy.
    Inge aning. Mitt eneste direkte forhold til konseptet "kjøp av slakt" er halve smågriser jeg har kjøpt fra en bonde på Svartskog utenfor Oslo noen ganger. Da har jeg bedt om å få det partert med så lite kjøttdeig som det er mulig å få til og da får jeg 20-25 kg kjøtt delvis på benet, litt ben og spekk og ca en kilo kjøttdeig.

    Mamma og pappa får partert hjorten de får fra en lokal slakter og det er skåret ned og pakket i klart identifiserbare stykningsdeler.

    I begge tilfellene fryses kjøttet først etter at det er skåret ned.

    Det er i det hele vanskelig å se for seg hvordan man skal dele opp et slakt i fryst form med en viss grad av presisjon på stykningsdelene.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.915
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    Det er såre enkelt. Skal man beine ut gjøres det på ferskt (modnet) skrott. Skal man ha skiver/koteletter sages de på frosset skrott. Koteletter laget fra ferskt slakt er i beste fall ’funksjonelle’.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Det er såre enkelt. Skal man beine ut gjøres det på ferskt (modnet) skrott. Skal man ha skiver/koteletter sages de på frosset skrott. Koteletter laget fra ferskt slakt er i beste fall ’funksjonelle’.
    Koteletter på benet med noenlunde jevn tykkelse skjønner jeg at er, la oss si "krevende" å lage fra ferskt slakt.

    Hva er prosessen for et dyr innefor den kommersielle verden? Først skjere ut det som skal være i klare stykningseler uten ben og så fryse deler etter grovpartering for å skive det som skal skives pent?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.577
    Antall liker
    17.516
    Torget vurderinger
    2
    Går fint å kappe koteletter på et dyr man er i ferd med å partere, men da trenger du en hvinende båndsag, og det er det ikke mange som har. (Sjekk videoen over, for et eksempel).
    Skal du til med kniver og håndsag stiller det seg annerledes.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Kjøpte meg en baufil for å kappe av skanken på lammelårene. Før det brukte jeg kjøttøks og kraft, den gikk forsåvidt av men spesielt praktisk var det ikke...
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    2.490
    Siden vi er i kjøttmodus. For et par uker siden måtte butikken SLAKT (Bergen) melde oppbud . Etter noen få års bisnikk. De opplevde den samme falskheten som lederen på tradisjonsrike Kjøttbasaren, vi sier vi er villig til å betaler mer for kvalitet, men handler annerledes.

    SLAKT satset på kun norske ferske (ikke opptinte...) lokalproduserte (hvis mulig) kvalitetsvarer, og hadde diverse egenproduserte saker som div. rå pølser etc. Snadder ! Første gang jeg var innom , jeg spurte om lammelår. Nei, da måtte jeg vente til uti mai. Den norske definisjonen på lam er at dyret er lam fra fødsel til neste kull blir født - et år vet senere. Det er NORSK det. Ferskt ? Har det vært frosset , joda. Ferskt betyr at det er ferdigtint.

    Nordmenn vet alt om kvalitet på driller, terassevaskere, plenroboter, motorsager +++++ . Men matkvalitet ? Pris !!!!!! Nordkvinner vet stort sett ingenting om noen av de første to kategoriene , bortsett fra pris på mat.

    Jeg stiller stadig vekk spørsmål om norsk matkultur (den levende), og blir deprimert når jeg ser handlevognene i butikken til folk en fredag.

    Det var en artikkel i dag i en avis om noen som hadde vært på Svenskehandel ( norsk tvangslidelse). Overskriften var SUPERBILLIG, de hadde handlet 180 liter Pepsi Max !!!!!! Håper de hadde tatt totalregnestykket.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.547
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I byene, -i alle fall av litt størrelse, finnes det vel stort sett ferskvareforretninger med både kjøtt og fisk.... ute i distriktene er stort sett alle spesialforretninger forsvunnet, og ingen av kjedebutikkene har ferskvaredisk... det er stort sett Norge i et nøtteskall....
    Jeg bor i det som en gang var Norges største fiskevær med flere store fiskemottak, men det er ikke en fiskespor å få tak i, om du ikke har de rette kontaktene.. nå i sommersesongen er det ingenting. Rules and regulations i Norge....
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.598
    Antall liker
    10.073
    Gikk forbi kjøleren med fis i en KIWI-butikk igår. 310.- pr. kg. for torsk. Pakket i fine forpakninger riktignok. Kjøpte sei i ferskdiske på Meny for 135.- pr. kg. Rare greier dette, regner med sei og torsk fanges samtidig og det er samme jobben med å slakte, filetere og distribuere dem?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Det er NORSK det. Ferskt ? Har det vært frosset , joda. Ferskt betyr at det er ferdigtint.
    Det er ikke så mye galt med at noe har vært fryst ned. Det er eksempelvis i praksis enenste måte man som husholdning kan håndtere det å kjøpe hele eller halve slakt, da får man plutselig svært mye kjøtt i fanget og det er ikke så mye annet man kan gjøre med det. Kan selvsagt salte, speke og confitere til den store gullmedaljen men det blir også litt bortkastet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.547
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gikk forbi kjøleren med fis i en KIWI-butikk igår. 310.- pr. kg. for torsk. Pakket i fine forpakninger riktignok. Kjøpte sei i ferskdiske på Meny for 135.- pr. kg. Rare greier dette, regner med sei og torsk fanges samtidig og det er samme jobben med å slakte, filetere og distribuere dem?
    Vet ikke dagsprisene til fisker akkurat nå ( informantene mine har ferie) men i vinter var torsk rundt 50kr mens sei vel typisk er ca 15kr...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Vet ikke dagsprisene til fisker akkurat nå ( informantene mine har ferie) men i vinter var torsk rundt 50kr
    Da er det sikkert neon som tror at Norgesgruppen tjener 260 kroner kiloen (litt mindre om vi korrigerer for at det er en del svinn fra hel fisk til filet)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    2.490
    Det er ikke så mye galt med at noe har vært fryst ned. Det er eksempelvis i praksis enenste måte man som husholdning kan håndtere det å kjøpe hele eller halve slakt, da får man plutselig svært mye kjøtt i fanget og det er ikke så mye annet man kan gjøre med det. Kan selvsagt salte, speke og confitere til den store gullmedaljen men det blir også litt bortkastet.
    Poenget er at det selges som ferskt ! Det er det ikke. På restauranter i verdens største land utlandet. Der er enkelte retter merket med # , og nederst på menyen står det # hvis utenfor sesong benyttes frossen råvare. Jeg spør ofte i Norge om råvareopprinnelse og tilstand fersk/frossen osv. "Kelnerne" (fjortiser) aner ikke hva jeg spør snakker om. Men det er ikke deres feil.

    Alternativet er ofte å gå på Restauranter hvor kokkene garantert har tatoveringer og fullskjegg og prisen er deretter. Men det har heldigvis begynt å letne.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.577
    Antall liker
    17.516
    Torget vurderinger
    2
    Minnes fortsatt Knut Olav Åmås som ble servert ørret på fjellstuen i Tyin og stusset over tegningene på siden av fisken. Da han spurte hvor fisken kom fra, var de ærlige på kjøkkenet: Peru.

    Du skal ikke gå mange metrene fra den fjellstuen før du kommer til ørretvann og elver med god bestand. Rakfisk fra villfanget Tyinørret er anerkjent der oppe, og foretrekkes over pelletfiskene fra oppdretterne ved Slidrefjorden.

    Frysing av kjøtt kan ellers være OK, avhengig av hvordan det gjøres (flash-frysing og vakuumpakket). Om det ikke gjøres på denne måten vil cellestrukturen bli sprengt av iskrystaller, og det blir uansett etter en stund ikke like godt som ferskt kjøtt, med tanke på bevaring av aminosyrer som gir kjøttsmaken.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.547
    Antall liker
    12.161
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har hatt mange opphold på Svalbard, fra ei uke eller to til en måned og mer... En gang var det fisk til middag i messa i Ny Ålesund... fisken var god nok den, men ingen av oss fiskemåser i crewet ante hva dette var slags fisk... har glemt navnet nå, men slo det opp når jeg kom på rommet seinere på kvelden...
    Det var en fiskeart som stort sett ble fanget i Stillehavet rundt New Zealand.... servert på 79 nord....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.598
    Antall liker
    10.073
    Da er det sikkert neon som tror at Norgesgruppen tjener 260 kroner kiloen (litt mindre om vi korrigerer for at det er en del svinn fra hel fisk til filet)
    Hæ? Jeg trodde differansen havnet rett i lommen til Johannson!!!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.292
    Antall liker
    13.817
    Noe i dette?

    Kommentar: Nå gir staten deg billig kjøttdeig - VG


    Kjøtt hoper seg opp på lager. I januar sa Nortura at det var helt feil å sette ned prisen, til tross for svulmende lager.

    Nå gir de opp. Priskutt skal få fart på salget, samtidig som kalver slaktes for å krympe lagerbeholdningen.

    Bransjen har bommet, og skylder på at folk flest har fått dårligere råd og økt grensehandel.

    De nevner ikke landbruksoppgjøret.

    Men med Senterpartiet i regjering er subsidiene i landbruket nær doblet. Fjorårets landbruksoppgjør ble historisk. Bøndene, som pekte på galopperende utgifter, fikk 11 milliarder.

    Og storfekjøttproduksjonen økte i fjor, selv om myndighetene prøver å gi tilskuddene der de kaster aller minst av seg.

    Da Trygve Slagsvold Vedum var landbruksminister i 2013, var det for lite storfekjøtt. Det ble innført et tilskudd for å øke produksjonen.

    Ti år etter er det i boks.

    Men nå er det for mye storfekjøtt. Likevel har myndighetene utredet hvordan man kan fortsette å gi tilskuddet som skal øke produksjonen, uten at produksjonen øker.

    Om vi alle bare satser på tacomandag, tacotirsdag, tacoonsdag, tacotorsdag, tacolørdag og tacosøndag i tillegg til tacofredagen, så kanskje.

    ....

    I fjor ble det så mye egg at de ble brukt til dyrefor for å holde prisen oppe, samtidig som eggbønder fikk betalt 115 kroner per høne de kverket.

    ...

    Tidligere ble subsidiert kjøtt dumpet i utlandet for å holde prisene høye. Nå er ikke det lov. Det er heller ikke pelsdyr igjen som kan spise overskuddet.

    Men staten subsidierer altså billigsalg av kjøtt. Det er skattebetalernes penger som er er brukt til å få bøndene til å lage mer sideflesk enn vi trenger.

    Og bøndene er forståelig nok sure. De har gjort som de har fått beskjed om, men får ikke inntektene de håpet på.

    For noen bønder kan tapene bli på flere hundre tusen kroner.

    Denne uken lovet Jonas Gahr Støre billigere barnehage for å lokke velgere til seg i innspurten.


    Fra Senterpartiet hvor det må være kjøtt skal det være middag, er det derimot tyst.

    Blodig, rødt kjøtt blir billigere, uten at noen tar æren for det en uke før kommunevalget?

    Politikerne sitter stille i bingen. For i Sp vet de godt at det ikke finnes noe sånt som en gratis svinekotelett.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    3.007
    Men nå er det for mye storfekjøtt. Likevel har myndighetene utredet hvordan man kan fortsette å gi tilskuddet som skal øke produksjonen, uten at produksjonen øker.

    Om vi alle bare satser på tacomandag, tacotirsdag, tacoonsdag, tacotorsdag, tacolørdag og tacosøndag i tillegg til tacofredagen, så kanskje.
    Det som er morsomt med tiden vi lever i at man støtt møter seg selv i døra. Vi skal spise mer kjøtt for å få ned lagrene og være med på å opprettholde norsk mattrygghet og bondeliv over hele landet. Samtidig skal man spise mer fisk for det er sundt for helsa. Samtidig skal man spise mer plantebasert mat fordi det er bra for klima. Og totalt sett skal man ikke spise for mye fordi da blir man feit, får dårlig livskvalitet og belaster helsevesnet for mye. Så hvordan få alle disse komponentene til å samsvare er jammen ikke lett å se.:unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    3.007
    På nyhetene i dag morges, matvareprisene er opp 11% så langt i år. Frp foreslår å kutte matmomsen. Det er en dårlig idé Imo, fordi det ikke er noen garanti for at dette kommer forbrukerne tilgode i form av lavere priser. Det er like sannsynlig at kuttet går i matvarebaronenes lommer.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    2.759
    Sted
    Portugal
    Portugal kuttet moms på viktige matvarer tidligere i år.

    Det har ført til lavere priser.

    De måler dette fra uke til uke.

    Ikke det at jeg klager på prisen på mat og vin her.:)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.894
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Holmestrand
    Vet ikke, men på generelt grunnlag undervurderer jeg aldri Senterpartiets evne til å ødelegge alt de tar i.
    Nei, de har talent der. Det skal de ha.
    Et øyeblikk trodde jeg faktisk de visste hva de holdt på med, men det tok ikke lang tid før de igjen viste hva de er laget av.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.316
    Antall liker
    799
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1

    Kanskje litt på siden, men viser litt om geopolitikken med mat.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.577
    Antall liker
    17.516
    Torget vurderinger
    2
    How it started:


    How it's going:


    Det er selvsagt helt i orden å satse, men Oslo er ikke New York og forretningsmodellen innbød til overdrivelser og rare påfunn. Vi ble spurt om vi ville overta ett av lokalene, som hadde storsatset på ost. De var innom Lompa i noen måneder, før det gikk omkull. Har litt innsikt i bakhistorier og man kan vel si at høvdingene i det første oppslaget har hatt en spesiell reise, mens indianerne på "gølvet" har fått svi, det har også leverandørene.

    Noe tilsvarende skjedde med Lokalgruppen, som satset stort i Stavanger, Hamar og Oslo, for så å stenge kort etter, med ekstrem gjeld.

    I begge tilfeller har forretningsplan og vyer vært frikoblet fra markedsrealiteter, helt uavhengig av strømpris og inflasjon. Oslos restauranter har godt belegg, men senere års satsing har ført til overetablering, lønnsinflasjon (man jakter på hverandres medarbeidere) og New York in Oslo fantasier.
    How it ended.

    Utrolig dårlig plan, koblet med slepphendt og elendig ledelse. Ambisjoner hinsides gjennomføringsevnen.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    3.007
    Go Chile!

    Andre matvarer burde merkes med advarsel om «sterkt avhengighetsskapene». Som i dagens avis om hun 20-åringen som drikker 4 liter Pepsi Max om dagen, og hun klarer ikke slutte. Hun får sterke abstinenser om hun prøver. Det første hun gjør om mårran før hun går på do, er et stort glass Pepsi Max.

    Har en god bekjent, akkurat det samme med ham, drikker litervis pr dag og det første han gjør om mårran er opp av senga i boxern, rett i kjøleskapet og fyller opp et stort glass.
    Er det ikke sånn de narkomane har det? Et skudd om mårran er det første dem må ha før dem har sjangs å fungere.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.102
    Antall liker
    24.495
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De greiene der og energidrikker (Red Bull, Monster etc.) er vår tids sigaretter.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ganske "normalt" å være avhengig av ett eller annet på morran
    Feks kaffe, en snus, en sigg, et runk eller noe annet som markerer en ny dag og gir en kickstart
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    3.007
    Det er vel ganske "normalt" å være avhengig av ett eller annet på morran
    Feks kaffe, en snus, en sigg, et runk eller noe annet som markerer en ny dag og gir en kickstart
    Ikke på den måten som hva disse kjemisk fremstilte søtningsmidlene gjør med hjernen til folk.
    Jeg elsker ei stor krus med kaffe om mårran og blir tung i hodet om jeg går 36-48t uten koffein. Men det blir på et helt annet nivå enn hva min bekjent er på med Pepsi Max.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn