Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Hvis ikke befolkningen har sluttet å kjøpe "kylling" på rema enda er det hvertfall dags nå.

C

cruiser

Gjest
    Fettinnholdet i storfe klassifiseres ut fra en skala fra 1 til 5, der 1 er det magreste. Er dyra feitere enn klasse 2, så får bonden en lavere kilopris.
    - Det betyr at norske bønder tjener på å ha radmagre dyr, både fordi det koster å fore opp et dyr, og fordi kiloprisen blir lavere med mer fett i kjøttet. Det kan fort utgjøre 10 kroner kiloen, og på et dyr med 300 kilo slaktevekt blir det 3000 kroner tapt per dyr.
    Rødbotten forteller at politikken i Danmark faktisk er helt motsatt, fordi de ser at fetere kjøtt gir bedre smak og mørere kjøtt. Danske bønder får derfor lavere kilopris for kjøttet hvis fettklassen er 3 eller lavere.

forskning.no > Fra kjøttdeig til biff
    Det mest komiske med hele denne artikkelen er det fire år langeforskningsprosjektet som skal forske på selvfølgeligheter som er allmenn viten.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Vel, kom på èn ting: jeg er ikke, og har aldri, vært særlig sugen på å jobbe for en sjef som forteller meg hva jeg skal si og mene. Allikevel er det folk som digger slike jobber; det er nemlig ledig jobb som Informasjonsdirektør i Nortura (sannsynligvis) etter at Nina Sundquist har gitt seg. Det er vel ikke så mange som har "løyet" og kommet med så mange "white lies" som henne gjennom de siste årene. Det må ta på å ha en slik jobb (sic!). Men noen digger å "juge" seg gjennom hverdagen, noe som sannsynligvis også smitter over på privatlivet.

Noen som tar utfordringen med å søke? Gjestemedlem, why not?

Man kan jo, som komm.dir., i et intervju på Dagsrevyen si at: "Alt av Norturas produkter er bare dritt og det vet vi, men vi har gått på jugekurs alle mann med konsernsjef som foreleser. Vi vet alle at det vi selger er bare dritt, men "we are only in it for the money".

Og så sier du opp. På direkten.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.605
    Vel, kom på èn ting: jeg er ikke, og har aldri, vært særlig sugen på å jobbe for en sjef som forteller meg hva jeg skal si og mene. Allikevel er det folk som digger slike jobber; det er nemlig ledig jobb som Informasjonsdirektør i Nortura (sannsynligvis) etter at Nina Sundquist har gitt seg. Det er vel ikke så mange som har "løyet" og kommet med så mange "white lies" som henne gjennom de siste årene. Det må ta på å ha en slik jobb (sic!). Men noen digger å "juge" seg gjennom hverdagen, noe som sannsynligvis også smitter over på privatlivet.

Noen som tar utfordringen med å søke? Gjestemedlem, why not?

Man kan jo, som komm.dir., i et intervju på Dagsrevyen si at: "Alt av Norturas produkter er bare dritt og det vet vi, men vi har gått på jugekurs alle mann med konsernsjef som foreleser. Vi vet alle at det vi selger er bare dritt, men "we are only in it for the money".

Og så sier du opp. På direkten.
    Vil nå bare si at Nortura (Gilde) generelt sett har klart høyere kvalitet på produktene sine enn de private konkurentene som Grilstad, Skjeggerød, Norfjord m.flere. Når det kommer til "premium brands" har Norturas eget merke "Thulefjord" produkter som er minst på høyde med sine norske rivaler.

Husker da jeg var barn og ungdom, Grilstad var da et passe premium brand. Grillstads 12 røkte kjøttpølser på boks var legendariske i smak. Det samme var Jubelsalamien og Gullsalamien. Men mange liter vann har rent i bekkene siden den gang, og nye eiere sammens med nye strategier og ønske om store volumer i lavprisbutikkene har ført Grillstad rett ut i ingenmannsland. I dag foretrekker jeg standard salamien til Gilde fremfor Jubelsalamien til Grilstad.

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg liker svaret ditt/kommentaren din Espen R. Husker også barndommen med (det vi trodde) var god mat fra Gilde, PRIOR og TINE og at det ikke fantes bedre. Sånn er det å bli flasket opp med monopoler. (Vinmonopolet ville sannsynligvis aldri eksistert hvis det skulle blitt etablert i dag.) Men de fleste i Vest-europa (spesielt i syd) spiste på den tiden bedre og sunnere mat enn oss og de levde lengre.

Når det gjelder å etablere et datterselskap som TINE (Ostecompagniet), Nortura (Thulefjord), Arcus (Vinordia) og som mange flere har gjort, så gjør man dette som oftest for å ha et alibi, eller et slags bevis, på at man er seriøs og tar mat på alvor. Pengene tjenes på de store volumene; t.o.m. TINE må betale toll på ostene som importeres av Ostecompagniet og som konkurrerer med deres egne oster. Men her er det et råttent spill som foregår og som den vanlige forbruker ikke får innsyn i.

Men slik er denne business`en, også i mange andre bransjer selvfølgelig. Problemet er at "Myndighetene" ikke blander seg inn i det som omfattes av begrepet "Landbruk".

Vi, og utallige andre, har skrevet og mast om at monopolene må opphøre og at vi må få en fair konkurranse. Slik at prisene går ned og kvaliteten og mangfoldet opp. Men nix skjer!

Det jævlige er flg.: Vinmonopolet (vin, brennevin, øl etc. er landbruksprodukter) er et monopol som nordmenn paradoksalt nok ønsker å beholde. Dette kan man sannsynligvis forklare ut fra tradisjon og vane. Og vi blir dyttet ørene fulle av at de ansatte i "Polet" har så god kunnskap. Videre hevdes det at monopoler får gode innkjøpsbetingelser (p.g.a. store volum/lave priser). Selvfølgelig gjør de det, men det kan ikke holde som begrunnelse for å ha monopoler!

Alt dette er bullshit!

For å fortsette Vinmonopoltråden, så har spesialiserte vin-/brennevinsbutikker i Danmark, Frankrike osv. like bra, om ikke bedre, kunnskap om det de selger. De ansatte i Vinmonopolet har ikke spesielt god kunnskap; det er en myte!

Det eneste som nytter for å få bedre kvalitet og lavere priser er å tillate mer import (høyere nkvantum og lavere toll), da må norske produsenter skjerpe seg. Og så må norske forbrukere ta seg sammen og media informere enda bedre.

Fortsatt er jeg uforstående til at vi produserer tomater og agurker i Nårje i drivhus og setter opp tollen for utenlandske produkter når de norske er modne. Attpåtil er disse grønnsaksbøndene svært velstående. Forstå det den som kan.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Ang. import; Mat- og landbruksdepartementet skriver på sine hjemmesider at deres mål er at vi skal være (mest mulig?) selvforsynt med mat i Norge. Men vi har jo aldri vært i nærheten av å være sellvforsynt med mat. Vi produserer alt for lite til at dette skulle kunne være tilfelle. Vi klarer jo ikke å dyrke nok bygg, en kornsort som trives svært godt i Norge, til å dekke bryggerienes behov en gang (og vi har ingen malterier lenger, så det "norske" ølet er avhengig av importert malt).

Den danske regjeringen kan sikkert sette seg som mål at Grønland skal være mest mulig selvforskynt med Avocado, men i den virkelige verden er dette lite gjennomførbart. Personlig har jeg et mål om at kroppen min skal produsere mest mulig Omega-3-fettsyrer, men dette er dessverre lite praktisk dèt også, siden menneskekroppen ikke evner dette.

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Av og til dukker gull opp der man minst venter det. Kom over denne entrecôten og ganske mange andre med tilsvarende fettmarmorering i pakkene fra Nordfjord Kjøtt på Rema 1000 her om dagen. Rasket med meg en del av de - ingen ting å si på smak pr. krone når de koster 139 pr. kilo.

biff_2.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Av og til dukker gull opp der man minst venter det. Kom over denne entrecôten og ganske mange andre med tilsvarende fettmarmorering i pakkene fra Nordfjord Kjøtt på Rema 1000 her om dagen. Rasket med meg en del av de - ingen ting å si på smak pr. krone når de koster 139 pr. kilo.

Vis vedlegget 146013
    Har vært 5 uker i Surnadal i sommer og da blir matalternativene til middag ofte få. I Skei er det en COOP-butikk, en Rema, Bunnprisen til Lykke og Kiwi. Så hva skal man finne på? Vel, jeg har også sett reklamene til Rema med Sven Nordin og kjøtt fra Sør-Amerika; Pampas kaller de det, altså ikke Pampers.

Til innkjøp gikk vi; først ytrefilèt som var nesten steinhard, men med brukbar smak. Dog veide ikke smaken opp for noe man må ha hoggtenner for å få svelgbart.

Neste var entrecôte: nesten samme dritten, dog litt mørere.

Hva er det Rema driver med? Får vi det dårligste kjøttet de produserer i S-Amerika (og sistnevnte beholder det beste selv?). Dyrt også: i underkant av kr. 300, for ytre.

Hunden vår er imidlertid svært glad i Sven Nordin.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg står ved stranden i Spania og skal grille et herlig måltid, bestående av usannsynlig mør og god entrecote, chorizos, morcillas, chuletas de cordero, og småkyllinger (grilles hele).
    Prisen er latterlig lav sammenlignet med vrøvlet som pågår hjemme, kvaliteten er skyhøy i forhold.
    Trist at vi har det slik og bra at det er fort gjort å komme seg ned hit.

MEN - var kort tid tilbake en uke i Helsinki og finsk skjærgård. Delikatesseavdelingen på Stockmann er på størrelse med en flyhangar, og prisene er igjen latterlig lave i forhold til Norge, på produkter som overgår alt man finner hjemme. Finnene får det til.
    Min ledsagerske var dypt deprimert etter besøket, og ønsket å flytte til Helsinki. "Jammen, jammen - hvordan er det mulig?"

Si det. Jeg flytter forresten til en Senterpartibygd. Kjølerom med noen ovselege dimensjoner er alt bestilt.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.952
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tine er nå godt forberedt på å ikke la oss i stikken under vinterens smørkonsum:
    En Fransk produsent produserer en rimelig smørtype for Tine med smak tett oppunder Norsk smør. (Aftenposten 17 aug s.10)
    Slik er vi omsorgsfult skånet for fremmede smørtyper som f.eks det Franske gourmetsmøret som hastig ble trukket inn etter forrige landskrise og omsatt som industrismør.
    Ja- du er heldig du, Ola!

V

vredensgnag

Gjest
    De fikk nok en grad av panikk over det at folk fikk prøve ulike smørtyper. Jeg kjørte omkring på smørjakt, og fant flere som var virkelig gode, bl.a. en belgisk som traff ganen som en sang. Og derfor ikke å undres over at Tines biler konfiskerte "overskuddssmøret" da de endelig kunne levere igjen.

MEN - nå flytter jeg til et område med over et dusin ulike gårdssmør ... i Norge.

For en syk idé - å få et fransk meieri til å produsere Tines homogeniserte gule fettklump med minste felles multiplumsmak.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Tine burde ikke ha lov til å delta i importkvoteauksjonene. Det er en forbannet mafia. De sitter på regulatorrollen, her monopol på mange varegrupper, og mer eller mindre tildeler seg selv importkvoter når de behøver det. Fy faen.

Jeg skulle ønske at folk sluttet å handle med dette kartellet.

V

vredensgnag

Gjest
    Tine burde ikke ha lov til å delta i importkvoteauksjonene. Det er en forbannet mafia. De sitter på regulatorrollen, her monopol på mange varegrupper, og mer eller mindre tildeler seg selv importkvoter når de behøver det. Fy faen.

Jeg skulle ønske at folk sluttet å handle med dette kartellet.
    Det er råtnere. I fjor deltok Tine i auksjonen for å drive prisene tett opp til tollen, slik at konkurrenter ikke ville spare noe på å kjøpe kvoter. Så trakk Tine seg, og overlot kvotene til konkurrentene.
    Disse har avtale med Tine om å kunne få sine råvarer fra monopolet, men om Tine ikke har nok må de bruke av sine importkvoter. Men når prisen de betalte ligger tett på tollavgiften og de i tillegg skal transportere smøret, blir det små marginer.

Man kan spekulere i om smørkrisen var arrangert av Tine for å sette konkurrentene i bet, men at tine undervurderte etterspørselen, så et smart taktisk grep ble en strategisk flause.

N

nb

Gjest
    Jeg las i en eller annen avis her om dagen om en fyr fra FRP som hadde hatt "sommerjobb" på en gård eller noe slikt, han kunne berette at systemet virker slik at dersom en bonde har avtale med Bama, så må alt av grøntfor leveres til Bama. Dersom en bonde med slik avtale har lyst til å stille seg opp på torget og selge fra sin produksjon så har han ikke lov til det etter avtalen med Bama. Noen som vet om det faktisk stemmer?

Edit: Her er saken:
    - De er som mafiaen NA24

V

vredensgnag

Gjest
    Selvsagt stemmer det. Se om du finner en bonde som får avsetning på dyrene utenfor Fellesslakteriet, eller som får tilgang til de store markedskanalene utenom distributører som Bama, eller som får solgt meierivarer utenom Tine.

Det er et lite smutthull for nærreist mat, som kan selges i en butikk som ligger innenfor en gårds nærområde, men da må denne maten merkes spesielt, og volumet er avgrenset.

Og når unntak klarer å etablere seg, som Prima Jæren, så går man aktivt inn for å sabotere kjøttkvaliteten PJ tilstreber å oppnå hos sine leverandører.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/-Finn-frem-fettet_-sa-blir-det-morere-6943155.html
    http://www.nrk.no/nyheter/1.8115361
    http://www.nofima.no/nyhet/2010/01/kastrerte-okser-gir-mer-og-morere-biff

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg las i en eller annen avis her om dagen om en fyr fra FRP som hadde hatt "sommerjobb" på en gård eller noe slikt, han kunne berette at systemet virker slik at dersom en bonde har avtale med Bama, så må alt av grøntfor leveres til Bama. Dersom en bonde med slik avtale har lyst til å stille seg opp på torget og selge fra sin produksjon så har han ikke lov til det etter avtalen med Bama. Noen som vet om det faktisk stemmer?

Edit: Her er saken:
    - De er som mafiaen NA24
    Artig sak. Fikk sansen for denne politikeren. Vi trenger politikere som er modig nok til å utfordre kartellene og mafiaen i Norge.

V

vredensgnag

Gjest
    Forskjell på Norge og Danmark, og kjøttkvalitet. I Norge premieres magert kjøtt, i Danmark straffes samme ved lavere tilskudd.
    Forsknings artikkel er verdt å lese: forskning.no > Fra kjøttdeig til biff

Hvor feite eller magre de norske dyrene er, er et resultat av politikk.

Fettinnholdet i storfe klassifiseres ut fra en skala fra 1 til 5, der 1 er det magreste. Er dyra feitere enn klasse 2, så får bonden en lavere kilopris.
    - Det betyr at norske bønder tjener på å ha radmagre dyr, både fordi det koster å fore opp et dyr, og fordi kiloprisen blir lavere med mer fett i kjøttet. Det kan fort utgjøre 10 kroner kiloen, og på et dyr med 300 kilo slaktevekt blir det 3000 kroner tapt per dyr.
    Rødbotten forteller at politikken i Danmark faktisk er helt motsatt, fordi de ser at fetere kjøtt gir bedre smak og mørere kjøtt. Danske bønder får derfor lavere kilopris for kjøttet hvis fettklassen er 3 eller lavere.

Så hva har norske landbrukspolitikere gjort? De har nylig innført et ekstra tilskudd på 1.400/dyr for slakt som ligger under 2. Prima Jæren har forsøkt å protestere, men hva hjelper det i dette landet?

Skjermbilde 2012-08-19 kl. 09.12.58.jpg

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.855
    Merkenavnene til Rieber henspeiler vel ikke akkurat til høy kvalitet.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.105
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sikkert ikke. Aner egentlig ikke hva de har... Men da blir det kanskje slik. Enda dårligere og bedre distribusjon?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det viktigste merkenavner er vel Toro. De kontrollerer hoveddelen av markedet for supper og sauser. Denja salater er også en del av porteføljen. Der er det litt mer konkurranse.

Norge har et dysfunksjonelt marked der det er fullt mulig å bygge seg opp bortimot monopol på viktige varegruppe siden reell konkurranse er forbudt. 4 karteller styrer detaljmarkedet og noe få giganter styrer grossistleddet. Det er mer eller mindre umulig for mindre leverandører å slippe til i markedet. Importvernet verner godt om våre milliardærer. Befolkningen sitter tilbake med det dårligste utvalget i den vestlige verden, og de høyeste prisene på mange varegrupper.

Og vi godtar det duknakket med et solid grep om anklene, for det er ikke så farlig å bli rævkjørt hvis det bare er en nordmann som står bak.

N

nb

Gjest
    Om prisen på en pose toro går opp til en halv million så er det heldigvis noe jeg slipper å forholde meg til.

Straff som fortjent til de som spiser slikt salt søppel.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Om prisen på en pose toro går opp til en halv million så er det heldigvis noe jeg slipper å forholde meg til.

Straff som fortjent til de som spiser slikt salt søppel.
    Jepp. Ikke spis dette!

Men Hagen har vel tenkt som så, at folk kommer til å spise mer og mer halvfabrikata og salt ferdigmat fremover, kvinner som menn, barn og våre gamle på service-hjemmene, ellers hadde ikke Orkla foretatt denne investeringen. Hvis vi får en aldri så liten revolusjon innen "Lag mat fra scratch", så går investeringen til hæ..... Men det tror jeg ikke vi får; Ola Dunk er ødelagt og kommer til å fortsette å kjøpe dette. Investeringen er sannsynligvis lønnsom. Og Mr. Hagen (nå skal han jo spise alene) kommer aldri til å kjøpe sine egne produkter. Det sier jo sitt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    På ferdigmat er det her på vestlandet to dominerende aktører på ferdigmat. Det mafiaeide Fjordland, og Toro. Meny prøver av og til med andre alternativer, men de blir for små.

Nordmenn spiser mye ferdigmat og det passer dagligvarekongene utmerket. Da kan de sørge for at nye generasjoner vendes til mat som ikke smaker noe som helst, og dermed blir såre fornøyd med det ensrettede utvalget og monopoltilstandene i butikkene. Orkla prøver jo å kjøpe Findus også, slik at man kan dominerer frossenformarkedet også.

Folk har mye penger og er fornøyd med dårlig kvalitet.

At denne maten er full av salt, sukker og konserveringsmidler og sannsynligvis et et vesentlig bidrag bidrar sammen med chips og brus til at 1/3 av nordmenn dør av hjerte- og karsykdommer er jo bare en uvesentlig detalj for dem som er blitt milliardærer på å selge dritten.

Og politisk er det like ille over hele linjen. Monopolismen og proteksjonismen står sterkt, og Hagen har jo sterke eierinteresser i de borgerlige partiene så det er ingen håp om at de heller skal stikke kjepper i hjulene for vår norske matkonge og mangemilliardærer når regjeringsskiftet sannsynligvis kommer neste gang.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Mafiaen har full kustus på politikerne. Tine gir instrukser til politikerne om at det nå passer dem med litt lavere toll:

Vil ha lavere toll for å få nok smør - Aftenposten

Da blir det nok slik, for vi har lydige politikere.
    Blir det mangel på smør igjen, så må vi forbrukere benytte sjansen til å få fjernet all toll på dette produktet. Med de konsekvenser det vil få for andre produktgrupper.

Det er sykt, rett og slett, at en industribedrift kan be om endrede rammebetingelser hver gang ledelsen ikke makter å levere de forventede resultatene. Det skulle tatt seg ut om en annen matvarebedrift, f.eks. Orkla, skulle gjøre det samme. Da hadde Liv Signe & Co. bedt dem å dra til hæ...

Men for noen er jo faktisk Pizza Grandiosa viktigere enn smør.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tanken om Orkla som markedsregulator for frossenfor er ikke mer absurd enn at Tine er det for sine produkter.

V

vredensgnag

Gjest
    Stockmanns delikatesseavdeling i Helsinki - et fantastisk utvalg av strålende matprodukter fra nær og fjern, presentert delikat og så tungen løper i vann, og til priser som er til å le av for oss nordmenn, eller snarere gråte. De ulike bildene viser altså en delikatesseforretning, ikke et gigantisk supermarked.

Stockmann Delikatessen, Helsinki, Finland

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Tanken om Orkla som markedsregulator for frossenfor er ikke mer absurd enn at Tine er det for sine produkter.
    Jo, det er det! Orkla kunne aldri ha oppført seg i markedet slik Tine gjør. Politikerne "passer på" Tine og Nortura slik at disse bedriftene har best mulig arbeidsbetingelser ved bl.a. å stenge konkurransen ute.

Jeg er temmelig sikker på at hvis (eksempelvis) Orkla ber om tollfritak/-nedsettelser på bestemte råvarer i sin matproduksjon, så ville de få et kontant nei.

På den annen side, hvis Orkla blir så store og markedsdominerende at befolkningen blir avhengig av bedriftens leveringsdyktighet på forskjellige produkter (og det er dårlig med alternativer), så ville nok saken stilt seg annerledes. Derfor må aldri en bedrift bli for dominerende (slik Tine er). Det må alltid finnes alternative produkter.

Og det er politikernes ansvar å legge tilrette for dèt!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Staten passer like godt på Orkla og våre 4 dagligvarekarteller også. Det er strengt forbudt for andre kjeder å etablere seg i Norge med et alternativt sortiment, man SKAL handle med Orkla, Tine, Nortura etc. dette kalles "importvern" når man skal tale i eufemismer.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Med mye velvillighet skjønner jeg hva du mener, men jeg er uenig. Orkla er et aksjeselskap (og notert på Oslo Børs), mens Tine og Nortura er eiet av leverandørene, altså for det meste av bøndene i Norge.

Jeg tror det ville blitt bråk hvis politikerne gav etter for krav om bedre rammebetingelser for Orkla. Da ville man jo favorisere eierne av Orkla (aksjonærer liker ikke mange politikere) og ikke Ola Dunk som, på et vis, er eiere av Tine (Ola tror han eier litt av Tine fordi det er bondeeid).

Nei, jeg tror politikerne ville latt Orkla seile sin egen sjø. Men, som jeg skrev ovenfor, blir Orkla for store, da er helvete løs.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn