Det mest komiske med hele denne artikkelen er det fire år langeforskningsprosjektet som skal forske på selvfølgeligheter som er allmenn viten.Fettinnholdet i storfe klassifiseres ut fra en skala fra 1 til 5, der 1 er det magreste. Er dyra feitere enn klasse 2, så får bonden en lavere kilopris.
- Det betyr at norske bønder tjener på å ha radmagre dyr, både fordi det koster å fore opp et dyr, og fordi kiloprisen blir lavere med mer fett i kjøttet. Det kan fort utgjøre 10 kroner kiloen, og på et dyr med 300 kilo slaktevekt blir det 3000 kroner tapt per dyr.
Rødbotten forteller at politikken i Danmark faktisk er helt motsatt, fordi de ser at fetere kjøtt gir bedre smak og mørere kjøtt. Danske bønder får derfor lavere kilopris for kjøttet hvis fettklassen er 3 eller lavere.
forskning.no > Fra kjøttdeig til biff
Hvordan kan denne kyllingen bli norsk når det er "ulovlige utlendinger" som produserer den??
Håper ikke det. En nedbygging av tollmurene er svært gode nyheter for innbyggerne i landet.H og Frp legger planer for tiden etter valget, men det spørs om de bare er store i kjeften:
H�yre og Frp vil kutte fire landbruksmilliarder - nyheter - Dagbladet.no
Vil nå bare si at Nortura (Gilde) generelt sett har klart høyere kvalitet på produktene sine enn de private konkurentene som Grilstad, Skjeggerød, Norfjord m.flere. Når det kommer til "premium brands" har Norturas eget merke "Thulefjord" produkter som er minst på høyde med sine norske rivaler.Vel, kom på èn ting: jeg er ikke, og har aldri, vært særlig sugen på å jobbe for en sjef som forteller meg hva jeg skal si og mene. Allikevel er det folk som digger slike jobber; det er nemlig ledig jobb som Informasjonsdirektør i Nortura (sannsynligvis) etter at Nina Sundquist har gitt seg. Det er vel ikke så mange som har "løyet" og kommet med så mange "white lies" som henne gjennom de siste årene. Det må ta på å ha en slik jobb (sic!). Men noen digger å "juge" seg gjennom hverdagen, noe som sannsynligvis også smitter over på privatlivet.
Noen som tar utfordringen med å søke? Gjestemedlem, why not?
Man kan jo, som komm.dir., i et intervju på Dagsrevyen si at: "Alt av Norturas produkter er bare dritt og det vet vi, men vi har gått på jugekurs alle mann med konsernsjef som foreleser. Vi vet alle at det vi selger er bare dritt, men "we are only in it for the money".
Og så sier du opp. På direkten.
Åh, alt var bedre i gamle dager. Hvis man ser bort fra fattigdommen, epidemiene, levealderen, barnedødligheten, folkehelsen og et par andre småting. Mye bedre! *mimre*Husker da jeg var barn og ungdom...
Har vært 5 uker i Surnadal i sommer og da blir matalternativene til middag ofte få. I Skei er det en COOP-butikk, en Rema, Bunnprisen til Lykke og Kiwi. Så hva skal man finne på? Vel, jeg har også sett reklamene til Rema med Sven Nordin og kjøtt fra Sør-Amerika; Pampas kaller de det, altså ikke Pampers.Av og til dukker gull opp der man minst venter det. Kom over denne entrecôten og ganske mange andre med tilsvarende fettmarmorering i pakkene fra Nordfjord Kjøtt på Rema 1000 her om dagen. Rasket med meg en del av de - ingen ting å si på smak pr. krone når de koster 139 pr. kilo.
Vis vedlegget 146013
Det er råtnere. I fjor deltok Tine i auksjonen for å drive prisene tett opp til tollen, slik at konkurrenter ikke ville spare noe på å kjøpe kvoter. Så trakk Tine seg, og overlot kvotene til konkurrentene.Tine burde ikke ha lov til å delta i importkvoteauksjonene. Det er en forbannet mafia. De sitter på regulatorrollen, her monopol på mange varegrupper, og mer eller mindre tildeler seg selv importkvoter når de behøver det. Fy faen.
Jeg skulle ønske at folk sluttet å handle med dette kartellet.
Artig sak. Fikk sansen for denne politikeren. Vi trenger politikere som er modig nok til å utfordre kartellene og mafiaen i Norge.Jeg las i en eller annen avis her om dagen om en fyr fra FRP som hadde hatt "sommerjobb" på en gård eller noe slikt, han kunne berette at systemet virker slik at dersom en bonde har avtale med Bama, så må alt av grøntfor leveres til Bama. Dersom en bonde med slik avtale har lyst til å stille seg opp på torget og selge fra sin produksjon så har han ikke lov til det etter avtalen med Bama. Noen som vet om det faktisk stemmer?
Edit: Her er saken:
- De er som mafiaen NA24
Jepp. Ikke spis dette!Om prisen på en pose toro går opp til en halv million så er det heldigvis noe jeg slipper å forholde meg til.
Straff som fortjent til de som spiser slikt salt søppel.
Blir det mangel på smør igjen, så må vi forbrukere benytte sjansen til å få fjernet all toll på dette produktet. Med de konsekvenser det vil få for andre produktgrupper.Mafiaen har full kustus på politikerne. Tine gir instrukser til politikerne om at det nå passer dem med litt lavere toll:
Vil ha lavere toll for å få nok smør - Aftenposten
Da blir det nok slik, for vi har lydige politikere.
Jo, det er det! Orkla kunne aldri ha oppført seg i markedet slik Tine gjør. Politikerne "passer på" Tine og Nortura slik at disse bedriftene har best mulig arbeidsbetingelser ved bl.a. å stenge konkurransen ute.Tanken om Orkla som markedsregulator for frossenfor er ikke mer absurd enn at Tine er det for sine produkter.