Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Stakkars general Maginot. Galt blir det uansett. Hadde han funnet på noe annet hadde tyskerne sikkert kommet rundt det også. Dømt til å bli symbolet på toskeskap. Huff.
    Maginot var vel forsvarsminister?

V

vredensgnag

Gjest
    Det slår meg at valget av Maginot-linjen som like stupid som norsk landbrukspolitikk må være mitt ubevisstes verk. Begge hadde/har som mål å forsvare hjemlandet mot utlandet, begge krevde/krever sinnsyke ressurser, begge sviktet/svikter. Tyskerne kunne kjøre rundt og norske forbrukere finner seg ikke i å bli stengt inne stort lenger.
    For franske krigsplanleggere ble Maginot-linjen en gigantisk fiasko. For norsk landbruk er rådende politikk en tragedie. Begge løsningene er statiske og destruktive, fordi man innbiller seg at man er trygg så lenge man stenger seg inne og fornekter virkeligheten.

C

Cyber

Gjest
    Det jeg har kjøpt av kjøtt fra Namibia har vært av topp kvalitet. Møreste ytrefileten jeg har kjøpt i Norge. Så enten har man fått et dårlig parti eller så er dette gjort bevisst for at folk skal forledes til å tro at kjøtt fra Afrika har dårlig kvalitet slik at folk skal fortsette å kjøpe overpriset kjøtt fra norske melkekyr i stedet.
    Norske melkekyr? Det er greit å være ubalansert og fargerik i diskusjoner, men man må da være saklig. Hvis du tror du kjøper norske melkekyr som kjøtt i butikken jevnt over så synes jeg du skal avslutte ditt engasjement i tråden for da har du null peil.

C

Cyber

Gjest
    Det slår meg at valget av Maginot-linjen som like stupid som norsk landbrukspolitikk må være mitt ubevisstes verk. Begge hadde/har som mål å forsvare hjemlandet mot utlandet, begge krevde/krever sinnsyke ressurser, begge sviktet/svikter. Tyskerne kunne kjøre rundt og norske forbrukere finner seg ikke i å bli stengt inne stort lenger.
    For franske krigsplanleggere ble Maginot-linjen en gigantisk fiasko. For norsk landbruk er rådende politikk en tragedie. Begge løsningene er statiske og destruktive, fordi man innbiller seg at man er trygg så lenge man stenger seg inne og fornekter virkeligheten.
    Hva tenker så du er løsningen for norske bønder? Vil du ha like mange som i dag, eller færre? Hvordan ser du for deg at kulturlandskapet skal holdes i hevd fra å gro under?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Norske melkekyr? Det er greit å være ubalansert og fargerik i diskusjoner, men man må da være saklig. Hvis du tror du kjøper norske melkekyr som kjøtt i butikken jevnt over så synes jeg du skal avslutte ditt engasjement i tråden for da har du null peil.
    Norsk rødt fe som er den alt dominerende rasen i Norge er først og fremst egnet til melkeproduksjon. Kjøttet fra denne rasen er av mindreverdig kvalitet sammenlignet med andre raser som er avlet for kjøttproduksjon.

Såpass hadde jeg forventet at du hadde fått med deg.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Norsk rødt fe som er den alt dominerende rasen i Norge er først og fremst egnet til melkeproduksjon. Kjøttet fra denne rasen er av mindreverdig kvalitet sammenlignet med andre raser som er avlet for kjøttproduksjon.

Jepp, Norsk Rødt Fe (NRF) er avlet frem for å produsere melk. Hva skjer med disse dyrene når de ikke lenger produserer nok melk og ikke er produktive? Rett i kjøttdisken (og til dyrefór; kuer og okser kannibaler). Charolais, som et eksempel, er avlet frem for kjøttets skyld.

Jan Fredrik

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.796
    Jepp, Norsk Rødt Fe (NRF) er avlet frem for å produsere melk. Hva skjer med disse dyrene når de ikke lenger produserer nok melk og ikke er produktive? Rett i kjøttdisken (og til dyrefór; kuer og okser kannibaler). Charolais, som et eksempel, er avlet frem for kjøttets skyld.

Jan Fredrik

For det første; kjøttmel blir ikke brukt til dyrefor, annet enn til mink/rev. Mesteparten av dyremelet her i landet blir destruert. Kjøtt fra avdankede melkedyr havner ikke i kjøttdisken som biff og entrecote. Hva som brukes i first Price kjøttdeig og hamburgere er en annen sak, der kan det hende du finner ho gamle Dagros.

C

Cyber

Gjest

Joda, men det er jo ikke kyrne som primært blir slaktet, det var mer poenget.

V

vredensgnag

Gjest
    Kulturlandskapet gror igjen, med dagens ordninger, så det skal vi ikke bruke mye tid på her.

Vi spiser i hovedvekt melkekyr, noe som fremgår av statistikken, så den får cybervision ta seg en tur i.

Maginotlinjen og norsk landbrukspolitikk led/lider begge av å være fastfryste, i forhold til en virkelighetsbeskrivelse som viste/viser seg å være oppspinn.

Analogi: teknologi fryst fast på midten av 60-tallet.

C

Cyber

Gjest
    Kulturlandskapet gror igjen, med dagens ordninger, så det skal vi ikke bruke mye tid på her.

Vi spiser i hovedvekt melkekyr, noe som fremgår av statistikken, så den får cybervision ta seg en tur i.
    Hvorfor ikke? Det vil jo komme som en direkte årsak av enkeltes politikk her. Landet gror jo under som det er i dag, men det er sikkert ikke så lett å se når man bare ser betong og asfalt dagen lang.

Kan ikke finne noen statistikk så opplys meg gjerne, men kan godt være det stemmer - jeg bare vet at det er stor kjøttproduksjon utenom dette.

V

vredensgnag

Gjest
    Siden norske bønder forlanger subsidier for å ha dyr som bedriver kulturbeite, og lar være å holde disse om de ikke får disse subsidiene, så gror kulturlandskapet igjen. Jeg forutsetter at man har lest visse landbruksmeldinger og fulgt med på debatten.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    For det første; kjøttmel blir ikke brukt til dyrefor, annet enn til mink/rev. Mesteparten av dyremelet her i landet blir destruert. Kjøtt fra avdankede melkedyr havner ikke i kjøttdisken som biff og entrecote. Hva som brukes i first Price kjøttdeig og hamburgere er en annen sak, der kan det hende du finner ho gamle Dagros.
    Nei, benmel fórer vi ikke dyr med som vi igjen skal fortære, det opphørte med jacob creutzfeldt-sykdommen. Men husk, for bare noen tiår siden, så hadde vi i Norge nesten ikke annet enn NRF og det gikk til oss forbrukere som ytre-, indrefilet, entrecôte osv. selv om dette primært var melkekyr. Det gjør det i dag også, selv om vi nå har fått produsenter av dyr som kun har skikkelig kjøtt som mål, dyr som Charolais, Angus, Hereford, Limousin osv. Du kan sjekke sidene til Norsk Storfeavlslag f.eks.

Jan Fredrik

V

vredensgnag

Gjest
    Om kjøtt.

Først et kunstverk.

Skjermbilde 2012-05-15 kl. 18.56.47.jpg

Det man her ser er det best marmorerte og mest velsmakende kjøttet jeg noensinne har kjøpt i Norge - som er norskprodusert. Det er laget av Prima Jæren, et selskap som har måttet kjempe lenge og vel for å få lov til å lage slikt kjøtt.

MEN - nå er det snart slutt, siden norske kloke myndigheter, som misliker at norske produsenter viser at vi kunne fått bedre kjøtt, er ved å innføre bestemmelser som gjør livet umulig for kvalitetsprodusenter som Prima Jæren. Og selv om PJ protesterer vet vi selvsagt hvordan dette kommer til å ende.

Myndighetene har nemlig bestemt at man vil gi bonus til kjøttprodusenter som leverer dyr som ligger under metningsgrad 3 på fett - kjøttet i bildet ligger godt over, og er på det nivået som en gourmet-kokk setter som krav for noe som skal serveres som velsmakende kjøtt. Smaken er nemlig i fettet og marmoreringen. Men det vi ser her er et unntakstilfelle, og ikke regelen her hjemme.
    Disse bestemmelsene betyr bl.a. at Prima Jærens satsing på Aberdeen Angus kan skrinlegges.
    Bondelag bremser Prima Jæren-planer om superbiff - Dalane - NRK Nyheter

Men enda verre er det at gårdbrukere som skulle ønske å levere i henhold til Prima Jærens kvalitetskrav fristes til å ikke oppfylle disse, med en bonus pr dyr på 1.400 kroner, om dets fettinnhold ligger under der Prima Jæren mener at det er godt.

Biffen i bildet over skal jeg fortære i morgen.

Problemet er ikke gjengrodde kulturlandskap, cybervision. Problemet er at norske bønder er fryst fast i en sinnstilstand som saboterer dem, og oss som skal spise det de skal produsere. Problemet er mafiaskiktet av byråkrater og reguleringsansvarlige, samt mellomleddene fra produsent til forbruker, innenfor samvirket. Begynn der, før du bekymrer deg for kulturlandskapet.

C

Cyber

Gjest
    Siden norske bønder forlanger subsidier for å ha dyr som bedriver kulturbeite, og lar være å holde disse om de ikke får disse subsidiene, så gror kulturlandskapet igjen. Jeg forutsetter at man har lest visse landbruksmeldinger og fulgt med på debatten.
    Hvorfor tror du norske bønder ønsker subsidier da?

V

vredensgnag

Gjest
    Hvorfor tror du norske bønder ønsker subsidier da?
    Fordi de er bundet på hender og føtter. Fordi de faktisk ikke eier sine egne gårder, ikke har råderett over dem, ikke kan gjøre som de vil på egen grunn, ikke kan dyrke det de vil, ikke kan holde de dyrene de ønsker, ikke kan planlegge som de ønsker. De sitter hele tiden og venter på beskjed og tillatelse - og har mistet evnen til initiativ.
    Og fordi de tydeligvis gir faen i at kulturlandskapet gror igjen - og lar det gro igjen, i håp om å kunne brekke løs enda noen subsidiekroner fra fellesskapet, fremfor å ta tak selv.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Om kjøtt.

Først et kunstverk.

Vis vedlegget 137046

Det man her ser er det best marmorerte og mest velsmakende kjøttet jeg noensinne har kjøpt i Norge - som er norskprodusert. Det er laget av Prima Jæren, et selskap som har måttet kjempe lenge og vel for å få lov til å lage slikt kjøtt.

MEN - nå er det snart slutt, siden norske kloke myndigheter, som misliker at norske produsenter viser at vi kunne fått bedre kjøtt, er ved å innføre bestemmelser som gjør livet umulig for kvalitetsprodusenter som Prima Jæren. Og selv om PJ protesterer vet vi selvsagt hvordan dette kommer til å ende.

Myndighetene har nemlig bestemt at man vil gi bonus til kjøttprodusenter som leverer dyr som ligger under metningsgrad 3 på fett - kjøttet i bildet ligger godt over, og er på det nivået som en gourmet-kokk setter som krav for noe som skal serveres som velsmakende kjøtt. Smaken er nemlig i fettet og marmoreringen. Men det vi ser her er et unntakstilfelle, og ikke regelen her hjemme.
    Disse bestemmelsene betyr bl.a. at Prima Jærens satsing på Aberdeen Angus kan skrinlegges.
    Bondelag bremser Prima Jæren-planer om superbiff - Dalane - NRK Nyheter

Men enda verre er det at gårdbrukere som skulle ønske å levere i henhold til Prima Jærens kvalitetskrav fristes til å ikke oppfylle disse, med en bonus pr dyr på 1.400 kroner, om dets fettinnhold ligger under der Prima Jæren mener at det er godt.

Biffen i bildet over skal jeg fortære i morgen.

Problemet er ikke gjengrodde kulturlandskap, cybervision. Problemet er at norske bønder er fryst fast i en sinnstilstand som saboterer dem, og oss som skal spise det de skal produsere. Problemet er mafiaskiktet av byråkrater og reguleringsansvarlige, samt mellomleddene fra produsent til forbruker, innenfor samvirket. Begynn der, før du bekymrer deg for kulturlandskapet.
    Fytterakker´n for et vakkert bilde og argumentasjon som tiltredes.

Jan Fredrik

V

vredensgnag

Gjest
    Problemet er ikke bøndene. Mengder av dem ønsker å produsere mer variert og i henhold til egne forutsetninger for særegenhet. Men de får ikke lov. Vi må hele tiden nøye oss med lavmål, og norsk landbruk er siktet inn på et homogent lavmål.

Bildet av biffen jeg har kjøpt fra Prima Jæren viser at det er mulig, det viser også Jacobsen i Volda. Men de saboteres hele tiden, og så forsøker Nortura å lure oss. Som f.eks. med kjøtt fra Rendalen som er skåret av slaktere som ikke vet hva de gjør, men de tar premium pris, og beskyttes av Nortura og systemet. Samtidig som Nortura og systemet legger kjepper i veien for dem som ønsker å gå egne veier. Eller som Prima Jæren, som fra egen lomme betaler for at slaktermesteren skal få spesialopplæring i England, siden kunnskapen som trengs er rotet vekk her hjemme.

Vi er det innestengte folket når det gjelder mat, og det er på tide at vi gjør slutt på det, slik at vi bys bedre mat, og bøndene kan lage seg bedre forhold, selv, uten byråkratvakt.

Sist redigert:
    C

Cyber

Gjest
    Fordi de er bundet på hender og føtter. Fordi de faktisk ikke eier sine egne gårder, ikke har råderett over dem, ikke kan gjøre som de vil på egen grunn, ikke kan dyrke det de vil, ikke kan holde de dyrene de ønsker, ikke kan planlegge som de ønsker. De sitter hele tiden og venter på beskjed og tillatelse - og har mistet evnen til initiativ.
    Og fordi de tydeligvis gir faen i at kulturlandskapet gror igjen - og lar det gro igjen, i håp om å kunne brekke løs enda noen subsidiekroner fra fellesskapet, fremfor å ta tak selv.
    Da er vi mer enige. Jeg får bare inntrykket her at bøndene er litt "slappe" og utgjør problemet selv. Jeg kjenner mange bønder og alle som en jobber fra morgen til kveld som "dyr". Kan ikke skjønne at folk blir bønder i Norge lengre.

Ellers en voksen biff, litt mye fett etter min smak, men som det sies: Feit mat er god mat. :D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er ikke bøndene. Mengder av dem ønsker å produsere mer variert og i henhold til egne forutsetninger for særegenhet. Men de får ikke lov. Vi må hele tiden nøye oss med lavmål, og norsk landbruk er siktet inn på et homogent lavmål.

Bildet av biffen jeg har kjøpt fra Prima Jæren viser at det er mulig, det viser også Jacobsen i Volda. Men de saboteres hele tiden, og så forsøker Nortura å lure oss. Som f.eks. med kjøtt fra Rendalen som er skåret av slaktere som ikke vet hva de gjør, men de tar premium pris, og beskyttes av Nortura og systemet. Samtidig som Nortura og systemet legger kjepper i veien for dem som ønsker å gå egne veier. Eller som Prima Jæren, som fra egen lomme betaler for at slaktermesteren skal få spesialopplæring i England, siden kunnskapen som trengs er rotet vekk her hjemme.

Vi er det innestengte folket når det gjelder mat, og det er på tide at vi gjør slutt på det, slik at vi bys bedre mat, og bøndene kan lage seg bedre forhold, selv, uten byråkratvakt.
    All ære til Jærengjengen og flere andre, men problemet er bolken av bondestanden. Du skriver i et tidligere innlegg at norske bønder er bundet på hender og føtter, men hvem har bundet dem, om ikke bøndene og deres egne representanter selv? Når det gjelder norske bønders forutsetninger for å produsere større kvanta med mat som konkurrerer med utenlandske varer har de alt mot seg. Norge er dyrt og tungt og drive i, brukene er små og vekstsesong og -betingelser gjør at evnen til å konkurrere på pris er fraværende. Når det gjelder konkurranse på kvalitet er det ingenting ved bolken av norske bønders kompetanse, tradisjon, innstilling som tilsier at de er eslet til å få noe slikt til, selv om de får lov. En og annen ener vil få det til, men den jevne bondske? Ikke Faen.

En herlig liten sak fra Stavi:
    VG Nett | Dine Penger : Staavi kommenterer: Bøndene jukser seg til folkets støtte
    Dumme, jævla bønder.

Og for å avslutte med et lite hjertesukk: Når bønda ikke unner oss mat, kan de ikke bare legge ned og overlate oss til oss selv og importhelvetet? Så kan vi sitte der og ha det så godt?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Og for å avslutte med et lite hjertesukk: Når bønda ikke unner oss mat, kan de ikke bare legge ned og overlate oss til oss selv og importhelvetet? Så kan vi sitte der og ha det så godt?
    Dette vil kanskje komme som en overraskelse, men det er faktisk bønder som produserer maten som importeres også.

Nortura og Tine ønsker ikke at nordmenn skal få tilgang til god mat, det vil forstyrre det foringsregimet de har satt oss på.

For et helvete det ville vært å funnet fransk, tysk eller italiensk mat i butikkene side om side med de norske monopolvarene.

Hvilken straff å måtte spise kylling fra Bresse, ost fra Scicilia eller salami fra Toscana, bratwurst fra Tyskland eller meieriprodukter fra irland. Skrekk og gru.

Sist redigert av en moderator:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    I denne debatten så er de forskjellige argumentene gjengangere og har vært det i mange år, selv om en del av oss har en sterk følelse av at et eller annet metningspunkt nærmer seg når det gjelder pengeoverføringer. Vi kan ikke drive på slik vi har gjort de siste tiårene. Vi observerer at det ikke fungerer. Så noe fundamentalt må gjøres og det har nok "folk flest" også oppfattet, selv om majoriteten gir f... og betaler gladelig for maten som finnes i butikken.

En fyr på Dagsrevyen i dag sa at (med renter), så er de totale overføringene fra statsbudsjettet til bøndene, siden overføringene startet, ca. kr. 2600 milliarder. Dette kan selvfølgelig være helt misvisende i og med at det er så mange faktorer som spiller inn. Men en indikasjon på størrelsen er det vel.

Jeg tror noe av problemstillingen ligger i det å i det hele tatt å subsidiere en næring. I all tid har det å subsidiere vist seg å være konkurrransevridende og fått den subsidierte til å "slappe av". Ref. her alle mulge bransjer som bilproduksjon, elektronikk, tekstiler etc.

Men så kommer argumentene om at landbruk er noe spesielt. Vel ja, det er jo det på mange måter: jordsmonn, vær, vind, temperatur osv. som ikke andre bransjer må ta hensyn til. Men i denne bransjen, jordbruk, så skal man altså ikke tilpasse seg forholdene, men produsere "against all odds"? Og attpåtil til til dårlig kvalitet (også på en del områder hvor det er toll på alternative produkter). Norske poteter er jo nesten bare dritt; jeg dyrker mine egne på en liten jordflekk og har frem til sånn ca. jul. Kerrs Pink for interesserte.

Bransjen er helt på ville veier og graver sin egen grav. Ta tomattollen som et eksempel. Jeg var i Stavanger for noen år siden og ble vist rundt på forskjellige "Tomatfarmer". De folkene som eier disse er temmelig velstående og gliser bredt. De er beskyttet av toll fra Spania, Italia oa. Videre har de subsidiert elektrisitet slik at drivhusene kan oppvarmes ved behov. Sykt; hva er poenget med å produsere tomater i Norge når det er naturlig varmt andre steder? Fordi det er kortreist? Skulle man benytte det som argument, er det mye som burde blitt produsert her.

I krisetilfeller, f.eks. krig, så vi ha matvarelagre i Norge, sier bondenæringen. Bullshit! Vi er like avhengige av alt mulig annet: klær, sko f.eks. og her har vi ingen egenproduksjon.

Det er bare én ting som nytter i denne situasjonen og det er å liberalisere handelen mellom land og fjerne subsidier. Transport og distribusjon er så effektivt i dag at dette ikke er en trussel mot miljøet, men selvfølgelig kan kortreist mat prioriteres. Men dette er opp til aktørene. Kan ikke dikteres, men stimuleres.

Argumenter som har vært brukt og er i bruk for dagens regime, er: selvberging/selvforsyning fra dag til dag, sikkerhetslagre i krisesituasjoner og landskap som benyttes, pluss at norsk mat er så bra.

I 2012 er alle disse argumentene uholdbare: vi bør produsere mat der de naturlige forutsetningene er tilstede og få bedre kvaliet (ikke bruke elektrisitet i Rogaland til tomat- og agurkproduksjon for eksempel; syk sløsing med energi), sikkerhetslagre er bare tull; vi får tak i mat når som helst (dessuten holder dette sikkerhetslageret kun noen få uker, og videre, det vi ikke har benyttet de siste årene, råtner. Mht. landskap hadde det kanskje vært en idé å oppheve boplikt (eller endre den) og fjerne hevd/odel på gårder.

Jan Fredrik

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.012
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Noen setninger som raser på Facebook nå...

I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet den kr 5,79/l.
    I 2010 fikk bonden kr 4,43/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
    I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet 187,68 per kilo.
    ...
    Fremdeles noen som tror at det er bøndene som er årsaken til de "høye" matvareprisene i Norge? Det er enormt mange som gir opp å drive med matproduksjon i Norge. På verdensbasis regnes matmangel som en av de største truslene for fremtiden. Skal vi belage oss på import?

Kopier denne. Vis solidaritet, støtt bøndene!

V

vredensgnag

Gjest

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
    I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet 187,68 per kilo.
    ...
    Fremdeles noen som tror at det er bøndene som er årsaken til de "høye" matvareprisene i Norge? Det er enormt mange som gir opp å drive med matproduksjon i Norge. På verdensbasis regnes matmangel som en av de største truslene for fremtiden. Skal vi belage oss på import?

Men det som mangler i den oversikten er hvor mye som blir liggende igjen i samvirkenes ledd fra bonde (egentlig produsent) til avsetningskanal, gjerne butikk. Det er ganske mye - utsalgspris til matkjeder o.a. er langt høyere enn det beløpet bøndene får, og det skyldes at det koster å ha alle disse funksjonene og organisasjonene over bøndene.

I de fleste land avsetter man med færre mellomledd, og i mange tilfeller også direkte til matkjedene ... Det har mye å si.

Ingen i denne tråden er motstander av bøndene, men de får ikke vist hva de kan, og de som ikke har noe å vise til får likevel holde på fordi de får støtte og subsidier, gjerne på bekostning av andre som har lyst til å komme til.

Det hele er et tullete opplegg, som kommer til å falle som et korthus.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Men det som mangler i den oversikten er hvor mye som blir liggende igjen i samvirkenes ledd fra bonde (egentlig produsent) til avsetningskanal, gjerne butikk. Det er ganske mye - utsalgspris til matkjeder o.a. er langt høyere enn det beløpet bøndene får, og det skyldes at det koster å ha alle disse funksjonene og organisasjonene over bøndene.

I de fleste land avsetter man med færre mellomledd, og i mange tilfeller også direkte til matkjedene ... Det har mye å si.

Ingen i denne tråden er motstander av bøndene, men de får ikke vist hva de kan, og de som ikke har noe å vise til får likevel holde på fordi de får støtte og subsidier, gjerne på bekostning av andre som har lyst til å komme til.

Det hele er et tullete opplegg, som kommer til å falle som et korthus.
    Ja, det er kun et spørsmål om tid. Dette er noe folk er iferd med å oppdage (håper jeg, men jeg er ikke sikker). Som vreden skriver (som et eksempel), hva med "Bresse" og særlig haner (ikke høner eller kyllinger), det er saker dét. Been to France. Man spiser haner og ikke høner!!

Jan Fredrik

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

...

Jeg synes ikke maten er plagsomt dyr i Norge, men hva så? Når det gjelder solidaritet så ser jeg ingen grunn til å støtte bøndene noe mer enn de som står bak overetablering av megastores for sportsutstyr. Blir vi på sikt gående sultne til sengs på grunn av for få bønder har vi et problem, og vi kan nok ikke vente oss "solidaritet" av bøndene da. Folk som først selger maten sin med subsidier, så kjøper den opp igjen for at ingen skal ha glede av den, og så blokkerer utkjøring av nye varer så det ikke blir pølsebrød etter barnetoget skal man ikke håpe på for mye av den slags fra. Det er nå litt gøy at bønder som argumenterer med matvaresikkerhet aksjonerer med å sabotere det samme.

Jææævla bønder.

V

vredensgnag

Gjest
    Problemet er "samling i bånn" tanken som preger både bønder og fiskeoppdrettsnæringen. Man produserer overveiende for å møte en minstepris, med lavest mulige kostnader og et lavt kvalitetsmål. (Det er lavt når fôret som dyr og fisk får kommer fra Kina, lavere blir det ikke - og det kan heller ikke bli stort farligere.)

Fordi man skal ha et gjennomregulert og -kontrollert marked, der samvirket setter alle spilleregler, får man også et marked der det personlige initiativ koster mer enn det smaker for mange. Man finner seg i å være leilending på "eget" bruk. (Det ville vært ens eget bruk om man kunne selge det for hva man ville, til den man ville. Det kan vi ikke i Norge.)

Resultatet er et fastfryst landbruk, der bøndene venter på direktiv. I en annen tråd linket jeg til en melkebonde som ga opp fordi hun var misfornøyd med det siste landbruksoppgjøret - det slo henne aldri at hun kunne alliert seg med andre gårder og et meieri, og produsert et differensiert produkt. Eller også visste hun at da ville hun blitt sabotert av samvirket, så det ga hun opp idet tanken traff.

De få som har etablert seg som gårdsysterier, med spesielt fé og særegne metoder, har gjort det med kuling av motstand rett i fleisen fra samvirkets mange aktører. Men fordi de hadde tæl ga de ikke opp, selv når det kostet flere år med kamp. Det er disse som så smått har begynt å åpne for et mer variert tilbud i diskene - men når det rakner for dem er samvirkedirektørene glade, da vet de at de har beholdt maktgrepet sitt en stund til.

Årsaken til at flertallet bønder går med på dette, er at de syns det er bekvemt med all støtten og subsidiene og spesialordningene de drar fordel av. Det å være bonde er for mange en attåtnæring. Men de blokkerer for andre i lokalmiljøene som kunne gjort en langt bedre jobb, om de hadde fått lov å utvikle større bruk. Dette siste skal vi selvsagt ikke ha noe av i Norge. Da kunne de muligens i stedet fått lov til å oppdrette Aberdeen Angus, for å lage fantastiske biffer - men det kan vi heller ikke ha noe av, for da kommer folk til å oppdage at de spiser utgåtte skosåler, og ikke god biff. (Man måste jämnföra, sa gutten i Mitt liv som hund. I Norge skal man ikke få sammenligne.)

Vi har et jordbruk som i utviklingsgrad og distribuert kunnskap kan sammenlignes med dengang vi hadde telefondamebetjente sentraler for fasttelefoni, i forhold til dagens kommunikasjonsmuligheter. Det er spesielt ødeleggende for norske bønder at de ikke kan bedrive erfaringsutveksling med landbruk i andre land, eller at de utfordres til å konkurrere med produkter fra disse.

De som kjemper for dagens landbruksregime, sier implisitt at norsk landbruk er elendig, og må vernes og beskyttes og tas vare på, fordi det er ute av stand til å konkurrere. Det er trist, for det er selvsagt ikke sant. Men påstanden hjelper dem som ønsker å bevare sin makt, inntil de kan gå av med sine pensjoner og det ikke lenger er deres problem at landets primærnæring ligger og drukner i gjødselbingen.

N

nb

Gjest
    I Norge har vi tross alt nakkekoteletter uten ben markedsført som entrecôte. Så hva skal vi med ordentlig fettmarmorerte biffer fra storfe?

V

vredensgnag

Gjest
    Ingen som har fått med seg denne?
    Ti myter om jordbruk - Aftenposten
    Joda. Mye er godt beskrevet i boken "En nasjon av kjøtthuer" som kom i januar.
    Svenn Arne Lie er landbrukets urokr�ke - Nationen.no

Som forfatteren sier det: problemet er ikke bøndene, men landbrukspolitikken, som er full av løgn.

Fra artikkelen:

—Jeg har ved flere anledninger bedt meg selv til landbruksministere, uten at jeg har fått audiens. Jeg har fått snakke med samtlige partier på Stortinget, med unntak av Sp. De vil ikke. Det vanskeligste partiet å komme i prat med om landbruk, er Sp. Det er vanskelig å forstå.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Det er vel alt nevnt og kommentert - det som nok er enda viktigere å ha med seg står her:
    Bondeslaget - DN.no

Bøndene sier at jordbruket er i fare og at hensikten med aksjonene er å vekke folket. Men det er vanskelig å se truslene i Statistisk sentralbyrås beskrivelse av utviklingen:

«Jordbruket har dei siste tiårene gjennomgått ei rask utvikling mot færre og meir effektive jordbruksbedrifter. Denne utviklinga har skjedd utan at jordbruksarealet i drift er blitt mindre».
    I de siste 30 årene har antall årsverk i jordbruket blitt mer enn halvert, samtidig har produksjonen av kjøtt økt med 75 prosent, melkeproduksjonen har gått ned med vel 15 prosent og selvforsyningsgraden har vært uendret på omtrent 50 prosent.
    Det høres ut som en suksesshistorie. Høyere produksjon med mindre bruk av arbeidskraft, er noe alle næringer streber etter. Men i norsk jordbruk er det meste snudd på hodet.
    ...

Bare 25 prosent av jordbrukshusholdningene inntekter kommer fra jordbruket, så de har definitivt skaffet seg inntekter fra andre steder. Men de blir også i yrket selv om timebetalingen er lav. Og da er det egentlig ikke så mye myndighetene kan gjøre.

Økte subsidier og høyere priser vil øke de totale inntektene i jordbruksnæringen. Men hvis bøndene er villige til å jobbe for lav lønn, vil det bare føre til at færre forlater yrker. Det blir større inntekt i næringen, men den må deles på flere bønder, og dermed blir det ikke høyere inntekt for den enkelte bonde.

Hun avrunder ellers med det som kommer til å skje, om ikke så altfor lang tid. Fordi bøndenes organisasjoner tviholder på en død løsning.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Joda. Mye er godt beskrevet i boken "En nasjon av kjøtthuer" som kom i januar.
    Svenn Arne Lie er landbrukets urokr�ke - Nationen.no

Som forfatteren sier det: problemet er ikke bøndene, men landbrukspolitikken, som er full av løgn.

Fra artikkelen:

—Jeg har ved flere anledninger bedt meg selv til landbruksministere, uten at jeg har fått audiens. Jeg har fått snakke med samtlige partier på Stortinget, med unntak av Sp. De vil ikke. Det vanskeligste partiet å komme i prat med om landbruk, er Sp. Det er vanskelig å forstå.
    Sp er bøndenes venner, akkurat som samvirkeorganisasjonene. Det er ofte vennene som er problemet, ikke fiendene.

V

vredensgnag

Gjest
    Sp er bøndenes venner, akkurat som samvirkeorganisasjonene. Det er ofte vennene som er problemet, ikke fiendene.
    Sp er blitt et snylteparti, som er fullstendig avhengig av at de klarer å bevare korporasjonsmodellen som Bondepartiet innførte, etter sovjetisk mønster - glipper den, forsvinner partiet. Slik sett har du helt rett - bøndenes "venner" trenger nåværende åndssvake landbrukspolitikk, for å bevare egne posisjoner, formuer og makt.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vreden: Hvor henter du din klokketro på norske bønders evner og vilje fra?
    Jeg er ganske sikker på at om man overlater bøndene til seg selv som vanlig næringsdrivende vil de ikke legge om, men ned.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Vreden: Hvor henter du din klokketro på norske bønders evner og vilje fra?
    Jeg er ganske sikker på at om man overlater bøndene til seg selv som vanlig næringsdrivende vil de ikke legge om, men ned.
    Nei, er ikke så sikker på det. Jeg kjenner, selv om jeg (surprice!) er Bærumsgutt, mange bønder (i Hedmark og Møre og Romsdal). De ville legge om til et noe annet, f.eks. spesielle produkter. De ville ikke lagt ned. Fienden er, som fremhevet tidligere, mafioso i samvirkerket; TINE og Nortura. De (bøndene) tør ikke og kan ikke. Bøndene eier disse bedriftene (de eier altså sine egne fiender). Hvordan komme ut av dette er for meg en gåte/gordisk knute. Eller "Catch 22".

Jan Fredrik

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner også en del bønder (har til og med vært sommerbonde selv). Flere av dem driver med Limousin-produksjon og de er åpnebart flinke til å drive næringsvirksomhet i jungelen av rammevilkår og støtteordninger. Men man kjenner nok ikke et tilfeldig utvalg. Inntrykket av norsk bondestand som stokk konservativ og fullstendig ute av stand til og uten interesse av å drive på en annen måte enn de gjør kommer et sted i fra. Ikke minst har det vært interessant å høre beretninger fra mine mer progressive bondevenner om møter og samtaler de har hatt med kolleger der de har forsøkt å ta opp ting som koordinert omlegging til økologisk drift og å få merverdi inn i produktene på ulike måter. For en del år siden diskuterte min eggproduserende bekjente økologisk produksjon med andre produsenter og nevnte at det er og blir økende etterspørsel etter økologiske egg. Svaret fra de andre var: Nei, dem kan få egg.
    Den gjengen der, og den er stor, er fortapt uten de gjennomsnitlig 350,000 i støtte per årsverk de får nå, og det vet de. De ser at de marginaliseres som skrivemaskinsprodusenter på 80-tallet og desperasjonen brer om seg. Blokkaden av lokalavisens trykkeri i protest mot for lite omtale av brødogmelaksjonenen lover godt for fortsettelsen. Bønder knebler lokalavis - Aftenposten

Jævla bønder.

V

vredensgnag

Gjest
    Du har vel selv svart på spørsmålet du stilte tidligere, totte. Det finnes en rekke driftige og ambisiøse bønder - disse holdes nede av dagens system; og så finnes det et lass sulliker, som bruker landbruksstøtten slik andre bruker NAV. Vi har tillatt dette systemet, og endt opp med produksjon mot lavmål.

Mange som har valgt seg vekk fra bondeyrket, og som også er driftige og ambisiøse, ville vendt tilbake om man hadde som målsetning å belønne kvalitet, fremfor å motvirke den.

Så nå okkuperer altså bøndene trykkerier for lokalaviser? Noen er sin egen verste fiende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn