N
nb
Gjest
I andre land er det stort sett vanlig med faste boliglånsrenter, disse ligger ofte over de flytende. Høye renter er som regel også en konsekvens av at det går så det suser i et lands økonomi, så sannsynligheten for at flertallet er rustet til å betale høyere renter er temmelig stor.vredensgnag skrev:Jeg lever på planeten der jeg betalte 8%+ i flere år, mens mine svenske kolleger i Stockholm betalte 2,65%.nb skrev:Hva heter planeten du lever på? Lånerenter settes av banker (indirekte via sentralbankens styringsrente som ikke er politisk styrt).vredensgnag skrev:Og norske myndigheter har hittil vært sene med å følge internasjonale rentenivåer på lån, for eksempel. Nå er de blitt tvunget til å ligge lavt med rentene, men de klør etter å sette den opp - men kan ikke så lenge den er ultralav i utlandet.
Og norske myndigheter har hittil vært sene med å følge internasjonale rentenivåer på lån den setningen skjønner jeg absolutt ingen verdens ting av. Norge har litt gjeld for å ha en rentekurve blant annet. Lånebehovet til en stat som har noen tusen milliarder "på bok" og et budsjettoverskudd på 10-15% er selvsagt lik null. Med unntak av renten banker får i Norges Bank (som settes av sentralbaken) er det ingen rente i norge som settes av noen myndighet, de settes av markedet.
På planeten der forbrukslån i andre land er meget billige, mens de er meget dyre i Norge.
Og selv om vi nå i noen år har nytt godt av lave renter, så klør og kribler det i myndighetene, som med jevne mellomrom vil ha renten opp, for å redusere "lånefesten."
Det er da vanskelig å skulle argumentere mot at det er (og har vært) dyrere å låne penger i Norge enn i utlandet - om ikke, drev vel ikke nordmenn med valutalån. Og var det ikke for hensynet til norske virksomheters konkurransekraft ville vi nok hatt "en rente som var rett for oss," fremfor den lave renten vi har nå.
Har ikke opplevd en rentejusteringsmelding i senere år som ikke har hatt en undertone av "dessverre kan vi ikke sette opp rentene."
Og konsekvensen er mindre disponibelt for nordmenn, sammenlignet med land der renten faktisk er enda lavere enn her.
Det virker som du tror at norske myndigheter ønsker å sette opp rentene for å minske kjøpekraften til folk, det er selvsagt t&t. For det første er det Norges Bank som setter styringsrenten i Norge, og det etter et inflasjonsmål, helt analogt med resten av den vestlige verden. Det er isolert sett gode grunner til høyere renter, Norges Bank er mellom annet bekymret for en boligboble i Norge og kredittveksten i befolkningen, men totalregnestykket gjør at renten ikke er høyere enn den er. Hadde Norges Bank ville sette opp renten, hadde de gjort det. Hadde de ønsket å senke den, hadde de gjort det også.
Norge har den renten Norges Bank mener er riktig nå. Den kan være for høy, den kan være for lav eller den kan være riktig. Det er ikke stortinget, regjeringen eller sentralstyret i Administrasjonspartiet som bestemmer det.
Å ønske å redusere eventuell lånefest kan være et edelt mål - spør f.eks amerikanske, irske, greske, spanske, portugisiske og britiske myndigheter hva det har kostet de å rydde opp etter årevis med galskap.