Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Jeg bruker juksevarianten av Sous Vide - dvs jeg lar biffene ligge litt på lav temperatur i ovnen en stund. Jeg finner at dette har to fordeler: Kjernetemperaturen stiger en del slik at steketiden blir kortere, men den største fordelen slik jeg ser det er at overflaten tørker mye bedre, noe som medfører fine stekestriper i grillpanne på meget kort tid, og følgelig blir den gjennomstekte delen av biffen meget liten. Jeg setter de tilbake i ovnen etter å ha hatt de en runde i grillpannen. Jeg steker i nesten tørr panne - jeg pensler biffene med olje fremfor å ha olje i pannen. Ønskes smør kan det tilsettes når temperaturen i pannen er mye lavere, alternativt steke i klarnet smør som tåler mye høyere temperatur enn "vanlig" smør.

Det er ikke nøvendig med vannbad forsåvidt - det funker fint å sette stekeovnen på lav temperatur og la kjøttet stå lenge, for så å svi det av til slutt for å få stekeskorpen som jo er en essensiell del av stekt kjøtt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det er ikke nøvendig med vannbad forsåvidt - det funker fint å sette stekeovnen på lav temperatur og la kjøttet stå lenge, for så å svi det av til slutt for å få stekeskorpen som jo er en essensiell del av stekt kjøtt.
    Er ikke hensikten med steikeskorpa å holde mest mulig av kjøttsaften inne i kjøttet? Følgelig må kjøttet steikes på hard varme til å begynne med, slik at det dannes en steikeskorpe - ikke til slutt. Eller har jeg misforstått?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er ikke hensikten med steikeskorpa å holde mest mulig av kjøttsaften inne i kjøttet? Følgelig må kjøttet steikes på hard varme til å begynne med, slik at det dannes en steikeskorpe - ikke til slutt. Eller har jeg misforstått?
    Du har misforstått. Bruningen er kun for smakens del. Det er gammel overtro det med at man "forsegler kjøttet" "lukker porer" og slikt ting. Men det smaker gjerne bedre når kjøttet har fått en brunet stekeskorpe.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Du har misforstått. Bruningen er kun for smakens del. Det er gammel overtro det med at man "forsegler kjøttet" "lukker porer" og slikt ting. Men det smaker gjerne bedre når kjøttet har fått en brunet stekeskorpe.
    Ok, så har jeg det, da. Eller handlet mot bedre vitende....:rolleyes: Uansett, så kommer jeg til å brune biffer og denslags på relativt høy varme, for deretter å ettersteike på lav temperatur, eller i steikovn, eller på grillen. Uansett, takk for oppklaringen.

Y

ymir

Gjest
    Norge har 0.2% sosialister,de kan klage på systemet.Resten får ta HELE den kapitalistiske pakken og slutte å suttre.
    Og det står alldeles så bra med prosentregningen, ser jeg? Hvem er de 0,2 prosentene? Er det de som stemmer NKP?

Dægern,over 1% for de røde,da er det enda flere som har grunn til å klage på systemet og den økonomiske utviklingen ;).

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Heston Blumenthal gjorde mange forsøk og resultatet er som Deph skriver. Har det dokumentert i boken hans, som vel veier 10 kilo (uten at det har betydning).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Svarte helvete - nå er landbrukskødden ute og spenner bein på norsk mateksport!!! TV2 nyhetene....

"Vi har en NASJONAL landbrukspolitikk" piper'n -" vi trenger ikke eksporten, folk får komme til Norge og handle her!!" At ikke småprodusentene denger denne mannen helseløs nå, må være et under. Dette er grovt.

V

vredensgnag

Gjest
    Svarte helvete - nå er landbrukskødden ute og spenner bein på norsk mateksport!!! TV2 nyhetene....

"Vi har en NASJONAL landbrukspolitikk" piper'n -" vi trenger ikke eksporten, folk får komme til Norge og handle her!!" At ikke småprodusentene denger denne mannen helseløs nå, må være et under. Dette er grovt.
    En dag går det vel opp for landets livegne bønder at dette handler om maktbevaring og maktkonsentrasjon som skal begunstige vår tids storbønder - kooperativlederne, landbruksbyråkratene og deres politiske medhjelpere.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ministeren har nok lest denne stripa

G

Gjestemedlem

Gjest

Tine og Nortura er ikke eksportbedrifter, så de er ikke så begeistret for eksport. Bønder skal ikke produsere for eksport, de skal være leverandører til Tine og Nortura. De skal ikke kunne være levedyktige utenfor deres system. De skal ha kontrollen, inntektene og bestemme betingelsene. Økt eksport kan også føre til at det må åpnes for økt import, og det medfører konkurranse for Tine og Nortura.

Det er ikke tomme ord når det påpekes at Vedum er en gjennomkorrupt mann som kun arbeider for Tine og Norturas interesser. Han driter tynt i norske bønder som ikke underkaster seg deres kontrollregime. Og han har like liten respekt for norsk forbrukerinteresser.

Det er egentlig ganske utrolig at Stoltenberg tillater et slikt menneske i regjeringen. Men så viser det også på meningsmålingene. Siste jeg leste var at Høyre var over 40%. Vedum står nok for noen av de prosentene helt alene.

V

vredensgnag

Gjest
    Slagsvold Vedum viderefører, om enn med uforglemmelig arroganse, kun den fastsatte landbrukspolitikken, som handler om å bygge barrierer rundt innestengte bønder og forbrukere, til fordel for dem som styrer systemet. Dette er i ferd med å gå opp for folk, og oppslutningen om politikken er sterkt dalende.
    Et mål på Sps desperasjon er at de må sette spørsmålstegn ved motdebattanters nasjonale holdning fordi de har sluppet opp for andre argumenter. Slagsvold Vedum kommer remjende med utsagn om at "du viser at du ikke vil ha landbruk i Norge," "du er tydelig motstander av et norsk landbruk," osv. Dette er i seg selv så gjennomskuelig latterlig at folk gjør som de skal, de ler.

Men det er selvsagt trist for både bønder, landbruk og forbrukere at vi fortsatt er prisgitt dette sludderet. Heldigvis kan folk tenke selv, og om norske fiskeoppdrettere kan trekke formuer ut av et steng i fjorden nedenfor slektsgården, ved å eksportere ...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Jeg ble direkte SKREMT av hans oppførsel på tv-intervjuet. Synes oppriktig synd på alle de norske småprodusentene som gjorde det de kunne for å få til et vellykket eksportfremstøt; så kommer landets egen fleskebaron og ikke bare spenner bein på de men gjør andre unevnelige ting etter att de har falt om...

Vedum MÅ være en sammentrekning av Vesentlig Dummere. Unnskyldningene hans var at han heller ville ha kundene til Norge.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det fine med Slagsmål Vedum er at uansett hvor misfornøyd vi er med ham som oppveies det av hans syn på seg selv, så han er uansett i pluss.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.265
    Torget vurderinger
    1
    Tørk fråden og les hva han sier: Landbruksminister Slagsvold Vedum vil ha eget samvirke for lokalmat - Nationen.no

Han foreslår lokalmatprodusenter å organisere seg i samvirke for å sterkere i markedet:
    Sitat: — Lokalmatmarkedet er i vekst. Dagligvarebutikkene har mye mer lokalmat enn for noen år siden. Men mange av aktørene er små. Lokalmaten er avhengig av mye idealisme. Derfor lufter jeg ideen om et eget samvirke for lokalmat, etter mønster av de store samvirkene Tine og Nortura. Samvirkeideen kan fylle nye roller. Fellesfunksjoner kan være en hjelp for små lokalmataktører til å få kontrakter og komme ut i butikkene. Dermed kan markedet utvides og bøndene få bedre betalt, sier Slagsvold Vedum.

Han fremmer altså et forslag til lokalmatprodusenter slik at de skal kunne oppnå gunstigere vilkår i møtet med matkjedene for derigjennom å kunne bedre overlevelse og lønnsomhet. Forslaget er godt mottatt blant lokalmatprodusentene så vidt jeg kan se. Mange gårdsmatprodusenter er akkurat i ferd med å vokse seg litt ut over oppstartsperioden og må ta spranget over i en mer forpliktende fase der det er investert i produksjonsmidler, lokaler, maskiner og ansatte. Fast markedsavsetning tvinger seg frem, salget må ofte "settes bort" til andre. Akkurat denne overgangen er ofte en veldig sårbar og kritisk periode og møtet med kjedens knallharde virkelighet kan bli et sjokk. Google og les om 'Den blinde ku's møte med kjedemakten. Hun var en av de første som prøvde seg på distribusjon gjennom kjede (Rimi? Husker ikke helt) og gikk omtrent konk på forbausende kort tid.

Veldig mange av de fordelene norske bønder har av sine samvirkeorganisasjoner vil også lokalmatprodusenter oppnå ved å organisere seg tilsvarende.

Selv om dere ikke tåler trynet på fyren: for landbruket er Slagsvold Vedum av de absolutt BEDRE landbruksministre vi har hatt de siste årene, selv om politisk handlingsrom selvfølgelig er begrenset; han har faktisk gjenopprettet tollinstituttet slik at det faktisk virker etter hensikten, han kjemper for landbruket innad i regjeringen, der både SV og ikke minst Ap er veldig lite landbruksvennlige.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.265
    Torget vurderinger
    1
    En forutsetning for et fungerende marked er at man ikke tillater monopoler og markedsmanipulasjon. Det er selvsagt at Tine og Nortura ikke gir fra seg sin ekstreme posisjon frivillig. De mer eller mindre eier et politisk parti som kun eksisterer for å fremme deres interesser. Ikke mage bedrifter som kan vise til noe liknende. Enste jeg kommer på er Berlusconis mediaimperium.

Deres makt må fjernes mot deres vilje, og de kommer til å hyle og sprelle som er dårlig bedøvet gris som noen årøver å slå i hel med en stifthammer. De kommer til å øse ut mangfoldige millioner på millioner i propaganda, markedsføring, korrupsjon og lobbyisme for å få beholde makten er har over befolkningen.

Men snart er det forhåpentligvis slutt. Dette korrupsjonsveldet kan jo ikke vare evig.

Det blir en gledens dag for det norske folk.

MAKAN til sprøyt!! En kald brus og løptur rundt kvartalet holder ikke. Her må det iskald TINE-melk og ei skikkelig langøkt i silolegginga til!! Det er slikt som skiller mannfolk fra sutreunger.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ekte mannfolk har annet enn siloer å snakke om

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tørk fråden og les hva han sier: Landbruksminister Slagsvold Vedum vil ha eget samvirke for lokalmat - Nationen.no

Han foreslår lokalmatprodusenter å organisere seg i samvirke for å sterkere i markedet:
    Sitat: — Lokalmatmarkedet er i vekst. Dagligvarebutikkene har mye mer lokalmat enn for noen år siden. Men mange av aktørene er små. Lokalmaten er avhengig av mye idealisme. Derfor lufter jeg ideen om et eget samvirke for lokalmat, etter mønster av de store samvirkene Tine og Nortura. Samvirkeideen kan fylle nye roller. Fellesfunksjoner kan være en hjelp for små lokalmataktører til å få kontrakter og komme ut i butikkene. Dermed kan markedet utvides og bøndene få bedre betalt, sier Slagsvold Vedum.
    Ingen bombe at den korrupte ministeren hyller sine eiere og herrer. Og det er ikke vanskelig å se hva planen er her.

Først dreper man totalt alle uavhengige bønder og produsenter som prøver seg på eksportmarkedet. Har har Tinevedum allerde varslet sin posisjon. For eksport vil jo si at man selger produkter gjennom kanaler som Tine og Nortura ikke har kontroll over.

Så skal man samle de bøndene som ikke er direkte underlagt Tine og Nortura i en egen lignende gruppe. Organisert og styrt på etter samme prinsipp som dem. Selvsagt med stort sett se samme folkene som sitter i styrene i Tine og Nortura, for det er jo dem som kan slikt som dette og har erfaring med denne modellen. Så skal man ha et distribusjonsnett... og ingen premie for å gjette hvem det kommer til å bli. Tine bygger opp et mektig distribusjonett nå og er klare til å ekspandere. De har allerede tegnet avtaler med f.eks. Borg/Hansa Bryggerier.

Det hele ender opp styrt og kontrollert av Tine og Nortura, og slik at de mafiasvina skaffer seg full kontroll med dette segmentet av markedet også. Så instruerer de regjeringen til å heve tollmuren ytterligere slik at enda mindre av konkurrerende produkter skal slippe gjennom og utenom Tine og Norturas kontroll.

Så det som i utgangspunktet kunne blitt et greit samarbeid mellom produsenter for distribusjon og ikke minst eksport til verdnes markeder for limrende produkter vil i stedet bli ødelagt og underlagt den samme råtne mafiaen som vår korrupte minister arbeider for. Før mafiaen er stykket opp, kastrert og vingeklippet vil dette være døden for ambisjoner om et bærekraftig norsk landbruk. Et landbruk som kan stå for egne inntekter og som ikke trenger eller behøver å være kontrollert av en råtten mafia.

Forhåpentligvis vil den sittende regjering falle ved neste valg, og det vil gå mange mange år før folk får tillitt til dem igjen. Arbeiderpartiet ha forrådt det norske folk ved å gi etter for Vedum og den mafiaen som kontrollerer ham.

Dette høres kanskje litt voldsomt ut, men man må kunne kalle en spade for en spade. Og Vedum er uten sammenligning den mest korrupte ministeren som noensinne har sittet i en norsk regjering, og at ikke Stoltenberg gjør noe med dette viser at han ikke er egnet som regjeringens sjef. Enten mangler han dømmekraft eller makt, eller så er han for feig til å ta opp kampen mot mafiaen og stå opp for norske forbrukere.

Nok er nok.

K

Kafka

Gjest
    Markedsøkonomi og mest mulig frihet i alle retninger er ikke alt. Noen ganger må en forstå at det hele er mer sammensatt og at en må ivareta flere hensyn samtidig.
    Jeg blir kvalm av alle som hyler om MER utvalg og MER varer. Ja, noen her lenger opp i tråden fikk seg til å si at det var det denne tråden handler om. Har du hørt på makan til tullprat!
    Jeg foreslår at en god del av dere i så tilfelle leser det første innlegget om igjen.

For ordens skyld:
    Nei, jeg er IKKE bonde.
    Nei, jeg stemmer IKKE Senterpartiet.

V

vredensgnag

Gjest
    Markedsøkonomi og mest mulig frihet i alle retninger er ikke alt. Noen ganger må en forstå at det hele er mer sammensatt og at en må ivareta flere hensyn samtidig.
    Jeg blir kvalm av alle som hyler om MER utvalg og MER varer. Ja, noen her lenger opp i tråden fikk seg til å si at det var det denne tråden handler om. Har du hørt på makan til tullprat!
    Jeg foreslår at en god del av dere i så tilfelle leser det første innlegget om igjen.

For ordens skyld:
    Nei, jeg er IKKE bonde.
    Nei, jeg stemmer IKKE Senterpartiet.
    Det var ein gong ein ferjemann som var så tunghøyrt at han verken kunne høyre eller samle det nokon sa til han. Han hadde ei kjerring og to søner og ei dotter, og dei brydde seg ikkje om mannen, men levde lystig og vel så lenge det var noko å leve av, og sidan tok dei på kreditt hos gjestgivaren og heldt gjestebod med slagsmål og utkasting kvar dag. Då ingen ville låne dei noko lenger, skulle lensmannen komme og pante for det dei hadde tatt på kreditt og auda bort. Då reiste kjerringa og barna til slektningane hennar og lét den tunghøyrte mannen bli att aleine og ta imot lensmannen og lensmannsdrengen.
    Mannen gjekk der og stulla og stelte, og undrast på kva lensmannen ville spørje etter, og kva han skulle seie når han kom.
    "Eg kan ta meg til å arbeide på noko", sa han ved seg sjølv, "så spør han meg om det. Eg får gi meg til å telge på eit økseskaft.
    Så spør han meg kva det skal bli; så seier eg:
    "Økseskaft."
    Så spør han meg kor langt det skal vere; så seier eg:
    "Opp under denne kvisten."
    Så spør han meg kor ferja er, ho; så seier eg:
    "Eg skulle tjørebreie ho; ho ligg nedpå stranda og er sprukken i begge endar."
    Så spør han: "Kor er den grå merra di hen?" Så seier eg: "Ho står på stallen, føl-diger."
    Så spør han: "Kor er feet og sommarfjøset ditt hen?" Så seier eg:
    "Det er ikkje langt unna; når du kjem opp bakken, så er du der straks."
    Dette synest han var godt og vel overlagt.
    Då det lei om ei stund, kom lensmannen, han var sikker nok; men drengen hans hadde gått ein annan veg om gjestgivaren, og der sat han og drakk enda. "God dag, mann!" sa lensmannen.
    "Økseskaft", sa ferjemannen.
    "Jaså - -" sa lensmannen. "Kor langt er det til gjestgivaren?" spurde han.
    "Opp under denne kvisten", sa mannen og peikte eit stykke opp på økseskaftemnet.
    Lensmannen rista på hovudet og glante stort på han.
    "Kor er kjerringa di, mann?" sa han.
    "Eg skulle tjørebreie ho", sa ferjemannen, "for ho ligg på stranda og er sprukken i begge endar."
    "Kor er dottera di?"
    "Å, ho står på stallen og er føl-diger", sa mannen; han syntest han svarte både godt og vel for seg.
    "Å reis du til –, din tull du er!" sa lensmannen.
    "Ja, det er ikkje langt unna; når du kjem opp bakken, så er du der straks", sa mannen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Tenk om nyskapning skjer i norsk landbruk som samvirkeorganisasjonene ikke har kontroll over. Må være en traumatisk tanke for Slagsvold VeDum.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.265
    Torget vurderinger
    1
    Familiens tiendeklassing har lenge vist interesse for landbruk. Utpreget godt lag med dyr, deltakende i ulike avløser- og strøjobber i nabolaget alltid med gode skussmål i etterkant. Leser faglitterratur og er generelt kunnskapssøkende på ulike temaer innefor husdyrhold og planteproduksjon. Han har derfor lenge ønsket å søke på landbruksskole for å ta treårig agronomutdannelse og etterhvert starte opp med egen gårdsdrift basert på melke- og kjøttproduksjon. Det ligger i utgangspunktet godt til rette for dette, med rikelig jordressurser, samt (fremdeles) et oppegående og kollegialt fagmiljø rundt oss.

Jeg har hele tiden vært positiv til at gutten har egne fremtidsplaner innenfor landbruk, men har påpekt at økonomien er veldig anstrengt i næringa og at det ikke er spesielle utsikter til at dette vil bedre seg. Han har derfor snakket med en del bønder rundt oss, sett på arbeidsmengde, økonomi og prøvd å danne seg et bilde av hvordan det er å være fulltidsbonde. Han er klar på at han liker selve arbeidet, men påpekte selv at det virker som bøndene jobber mye mer og har dårligere råd enn andre.

En kveld jeg satt på HFS viste jeg ham denne tråden slik at han selv kunne lese litt om hvilket syn ganske mange har på bønder og landbruk i Norge. Dette var ukjent og kom nærmest som et sjokk, virket det som. Blir bønder sett på som snyltere i samfunnet, fikk jeg spørsmål om. Jeg kunne bare bekrefte at så er tilfelle og at denne oppfatningen om at vi har et landbruk i Norge kun for bøndenes skyld og at det faktisk ville lønne seg å legge ned alt og importere 100%, er temmelig utbredt. Og at dette er tanker som ligger innbakt i store deler av befolkningen og at de fleste politiske partier enten direkte eller indirekte har til hensikt å redusere antall bønder også i framtida og presse økonomi og produktpriser enda lenger ned enn i dag. Godt hjulpet av de stadig mektigere matkjedene.

I går kveld fikk jeg se hva gutten har søkt på til høsten. Det blir snekkerlinja. Agronomstudiet var fraværende også på andre- og tredjeplass. "Jeg vet jeg kan bli en bra gårdbruker" sa han, "og er ikke redd for lange arbeidsdager. Men jeg gidder ikke produsere mat til de derre idiotiske hifitullingene dine" var beskjeden jeg fikk.

Tenkte bare jeg skulle overbringe hilsenen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Familiens tiendeklassing har lenge vist interesse for landbruk. Utpreget godt lag med dyr, deltakende i ulike avløser- og strøjobber i nabolaget alltid med gode skussmål i etterkant. Leser faglitterratur og er generelt kunnskapssøkende på ulike temaer innefor husdyrhold og planteproduksjon. Han har derfor lenge ønsket å søke på landbruksskole for å ta treårig agronomutdannelse og etterhvert starte opp med egen gårdsdrift basert på melke- og kjøttproduksjon. Det ligger i utgangspunktet godt til rette for dette, med rikelig jordressurser, samt (fremdeles) et oppegående og kollegialt fagmiljø rundt oss.

Jeg har hele tiden vært positiv til at gutten har egne fremtidsplaner innenfor landbruk, men har påpekt at økonomien er veldig anstrengt i næringa og at det ikke er spesielle utsikter til at dette vil bedre seg. Han har derfor snakket med en del bønder rundt oss, sett på arbeidsmengde, økonomi og prøvd å danne seg et bilde av hvordan det er å være fulltidsbonde. Han er klar på at han liker selve arbeidet, men påpekte selv at det virker som bøndene jobber mye mer og har dårligere råd enn andre.

En kveld jeg satt på HFS viste jeg ham denne tråden slik at han selv kunne lese litt om hvilket syn ganske mange har på bønder og landbruk i Norge. Dette var ukjent og kom nærmest som et sjokk, virket det som. Blir bønder sett på som snyltere i samfunnet, fikk jeg spørsmål om. Jeg kunne bare bekrefte at så er tilfelle og at denne oppfatningen om at vi har et landbruk i Norge kun for bøndenes skyld og at det faktisk ville lønne seg å legge ned alt og importere 100%, er temmelig utbredt. Og at dette er tanker som ligger innbakt i store deler av befolkningen og at de fleste politiske partier enten direkte eller indirekte har til hensikt å redusere antall bønder også i framtida og presse økonomi og produktpriser enda lenger ned enn i dag. Godt hjulpet av de stadig mektigere matkjedene.

I går kveld fikk jeg se hva gutten har søkt på til høsten. Det blir snekkerlinja. Agronomstudiet var fraværende også på andre- og tredjeplass. "Jeg vet jeg kan bli en bra gårdbruker" sa han, "og er ikke redd for lange arbeidsdager. Men jeg gidder ikke produsere mat til de derre idiotiske hifitullingene dine" var beskjeden jeg fikk.

Dette forteller litt om din uansvarlige holdning - man viser ikke HFS til koner og barn.

BTW, jeg skjønner fortsatt ikke din oppfatning a våre meninger om bønder...??? Selv de værste sysemkritikerekstremistene i tråden har da ved gjentatte aledninger gitt uttrykk for at bøndene per se IKKE er problemet, og at de ønskes alt godt??

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Merksnodig debatt du fører Odd. Innbitt nærmest fanatisk forsvar av det bestående systemet samtidig som du gråter krokodilletårer over bøndenes situasjon som stadig blir verre. Bøndene er ikke problemet. Det som er grunnlaget for Norges velstand er at vi selger dyrt og kjøper billig. Satt på spissen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det er da ingen her som ser på bønder som snyltere. Den oppgaven er det samvirkepampene som tar seg av.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.265
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forsvarer de delene av dagens system som tross alt gir bøndene en VISS forutsigbarhet i forhold til markedsavsetning. Stikkord: Tollvern, samvirkeorganisering, markedsregulering, subsidier osv. Mange her på forumet mener at dette fundamentet er helt unødvendig og at bøndene skulle vært sin egen lykkes smed i møte med marked, kjeder osv. Den som har den minste kjennskap til hvordan verden faktisk er, vet at disse faktorene er nødvendige for å drive landbruk. Dette er en næring der investeringene og kapitalbinding er store, det går lang tid mellom investeringer i form av arbeid og kapitalinnsats og til resultatet høstes, bokstavelig talt. Å konkurrere mot verdensmarkedspriser fra et høykostland som Norge er svært lite aktuelt for norsk landbruk, noen smånisjer unntatt.

Dette systemet vi altså tross alt har (og som du også finner igjen i de aller fleste vestlige land, EU inkludert, ikke glem det) er i seg selv nok til å fyre opp liberalistene på forumet og ellers. Det brukes for det det er verdt til å stemple norsk mat som dyr, ulønnsom, ødelegge for konkurranse utenfra, man stakkarsliggjør seg selv som forbruker og tillegger bøndene en maktinnflytelse i samfunnet som er helt hinsides, bare overgått av standens onde vilje til å utøve og misbruke denne påståtte 'makten'. Innleggene her flyter over av en velartikulert, liksom-fakta-basert retorikk og språkbruk som sender tankene rett tilbake til mellomskrigstidens artikler i Aftenposten om over-og undermennesker. Bla deg bakover i denne og de andre landbrukstrådene og les hva som står, det er fan ikke småtteri.

Dette systemet - som da altså flere mener er alt for mye unt næringa - er i praksis for dårlig til å gi bøndene anstendige arbeids - og levekår! Det er dokumentert at en stadig mindre del av verdiskapninga i norsk matvareproduksjon tilfaller bøndene. Maten blir billigere for deg som forbruker, kjedeeierne blir stadig rikere. Og Norske bønder må stadig arbeide mer og mer for stadig mindre og mindre. Rekrutteringa til næringa er elendig, landbruket taper i kampen om ungdommene (bedre liv som snekker til 400 pr time enn bonde til 40!), andelen importert mat øker og andelen øker raskere enn før, det er veldig mange bygder praktisk talt uten oppegående, høyproduktivt landbruk (ugras og villsau overtar der det tidligere beitet melkekyr og kjøttfe).

Det eneste forumets skjeggete lakengubber har å foreslå er å predike mer av den medisinen som har ført til elendigheten, samt en splitt - og hersk-teknikk. Fra å ha stemplet alle bønder som sugerørsfokuserte maktkåte undermennesker har nå retorikken dreid ørlite over mot å lansere bøndenes egne samvirkebedrifter som de virkelige fiendene, de har 'festet grepet' på de 'frie bøndene osv. BS alt sammen, det er full frihet i å gjøre hva man vil i forhold til hva man selger til hvem. Uten samvirke hadde landbruket stått mye svakere enn i dag. De fleste bønder gir katten i TSV eller hvilken som helst anne landbruksminister, de ser at det uansett blir mindre igjen for hvert år som går.

Problemet er så enkelt at bøndene får ikke nok for produktene sine til å dekke kostnadsøkninger, kapitalvederlag og lønn/dekningsbidrag. Når man vet (som jeg gjør, men ikke dere) at bonden får det samme, i kroner og øre for en liter melk og et kilo kjøtt nå som for tredve år siden så BURDE det fortelle sitt. Hva var timelønna di for tredve år siden? Hva er den nå? De fleste viser forståelse for at kostnadsøkninger må dekkes inn på salget ut. Men altså ikke i landbruket. Og når jeg sier at prisen er den samme, så er den altså ikke inflasjonsjustert en gang!

Gå til åpningsinnlegget fra Espen R og les det en gang til. Og les gjerme gjennom mine innlegg også så ser du hva jeg har skrevet.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.265
    Torget vurderinger
    1
    Det er da ingen her som ser på bønder som snyltere. Den oppgaven er det samvirkepampene som tar seg av.
    Javel nei? Har vi ikke lest de samme trådene kanskje? Kan ikke se stort annet enn repeterende angrep på bønder, bønders organisering, produktspekter/mangel på sådan, forbrukerfiendtlighet, politiske maktmisbruk, manglede evne/vilje i stort sett alle retninger osv.

Det er lagt ned utrolig mye energi i å beskrive landbruket i Norge til å være tilnærmet dysfunksjonelt, en samfunnsparasitt / kreftsvulst alt etter hvor paranoid man er. Som sagt, les deg bakover i de tre landbrukstrådene.

Men legg merke til en ting: Mesteparten av det lakengubbene presenterer som fakta er tøv og tant, myntet på de aller fleste som ikke har direkte førstehåndserfaring med hvem/hva/hvor og hvorfor i norsk landbruk. Dere er derfor et relativt lett bytte for haukenes snedige argumentasjonsteknikk.

Men her hugger de i stein.

V

vredensgnag

Gjest
    Hmmm - om jeg forstår det rett må man under ingen omstendigheter kritisere de gode kreftene i norsk landbruksadministrasjon som har kjørt landbruket på ræva, og man må samstemt akseptere rådende politikk som er en videreføring av hva som ikke har fungert i snart 60 år.

Videre er det uinteressant for oppvoksende slekt å vurdere om norsk fiskeoppdrett kanskje viser en bedre kurs for norsk landbruk enn hva kooperativene har slått inn på. Fiskeoppdrett skaper eksportmillionærer langsetter kysten, er selvfinansierende og bidrar til felleskassen; mens landbruket er et lukket og demotiverende tapssluk der utøverne er prisgitt at fellesskapet finner det viktig å fortsette gjeldende politikk.

Spennende.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.265
    Torget vurderinger
    1
    Dette forteller litt om din uansvarlige holdning - man viser ikke HFS til koner og barn.

BTW, jeg skjønner fortsatt ikke din oppfatning a våre meninger om bønder... Selv de værste sysemkritikerekstremistene i tråden har da ved gjentatte aledninger gitt uttrykk for at bøndene per se IKKE er problemet, og at de ønskes alt godt??

Uansvarlig? Det ser ut til at enkelte har godt av å bli minnet på at det faktisk er hardtarbeidende, ærlige mennesker som æresskjelles i disse trådene. Er du tøff nok til å skrive må du tåle at folk leser.

Når det gjelder min oppfatning av deres meninger så er den krystallklar. Basert på hva dere har skrevet.

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest

BTW, jeg skjønner fortsatt ikke din oppfatning a våre meninger om bønder... Selv de værste sysemkritikerekstremistene i tråden har da ved gjentatte aledninger gitt uttrykk for at bøndene per se IKKE er problemet, og at de ønskes alt godt??

Uansvarlig? Det ser ut til at enkelte har godt av å bli minnet på at det faktisk er hardtarbeidende, ærlige mennesker som æresskjelles i disse trådene. Er du tøff nok til å skrive må du tåle at folk leser.

Når det gjelder min oppfatning av deres meninger så er den krystallklar. Basert på hva dere har skrevet.
    kan du slutte å dytte bøndende foran deg i denne diskusjonen. det er først og fremst byråkratiet over landbruket og ikke minst landbrukspolitikken som er problemet. Du henviser hele tiden til generelt dårlig(ere) kår hos bøndende, selvmordsrater, nedleggelser m.m og unngår behendig å diskutere sakens kjerne.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23

why-do-dogs-chase-their-tails.jpg

Dette er en evig runddans, og når forskjellige personer har diametralt motsatt oppfatning av hvordan et problem fremstilles så er det nok i primsipp umulig å enes.
    Jeg ønsker bøndene alt godt; anstendig lønn og fritid i tillegg til de godene de har i kraft av yrket, jeg kjøper helst mat produsert her til lands dersom kvaliteten er slik den bør være. jeg er til og med villig til å betale en god del mer dersom det kan sikre bedre kår for våre bønder. Men det må jo være forutsatt at betalingen vitterlig går til bøndene da, og ikke til et overadministrert pampevelde som i prinsipp motarbeider nettopp bøndene. Og slik jeg har forstått de værste andre kjeftausene her inne så er deres oppfatning av problemstillingen relativt på samme spor... Det er ikke bøndene som æresskjelles, som du så dramatisk kaller det; det er pampeveldet!! Ser du ikke det?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Odd J; hvis du vet hva vi mener, forfor kjenner vi oss da ikke igjen i dine karakteristikker av våre meninger?

V

vredensgnag

Gjest
    Odd J; hvis du vet hva vi mener, forfor kjenner vi oss da ikke igjen i dine karakteristikker av våre meninger?
    Slagsvold Vedums kjerneutsagn for tiden: "...jeg skjønte raskt at han har et noe annet syn enn meg i spørsmålet om vi skal ha norsk landbruk eller ikke."

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.481
    Jeg var på Rema 1000 og kjøpte ostesnitzel fra Nordfjordkjøtt.

Har ikke spist snitzel på i hvertfall 10 år, da på sånn gatekjøkken/grillkro. I ovnen sammens med chips og lagde en enkel salat til. Fy faen for noe jævlige greier. Dette er faen meg grisemat, men ikke vet jeg om grisen er kannibal og ønsker å spise dette. Denne marinaden rundt kjøttet var helt for jævlig i smak.

Produsentene av mat bruker jo sånne "smakspaneler" som gir tilbakemeldinger. Er det mulig at noen syns dette er godt?

N

nb

Gjest
    Er det mulig at noen syns dette er godt?
    Irrelevant spørsmål - spørsmålet er "blir noen mette av dette for passe lite penger og bidrar produktet i tilstrekkelig mengde på de involvertes bunnlinje". Og på det er svaret "ja";)

Samt "er det på denne måten mulig å få i seg litt mat selv om man er totalt blottet for basale ferdigheter i matlaging og ikke tenker nevneverdig på hva man putter i seg" (svaret også ja)

Jeg har dog funnet enkelte kunsttsykker av entrecôter fra Nordfjordkjøtt på Rema 1000, men man må studere pakkene nøye.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn