Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Kanskje æren her hjemme bør gå til Oslo Mikrobryggeri i Sporveisgata, som tidlig viste vei vekk fra industrisøl. Men Nøgne Ø har gjort en fenomenal jobb og har lagt listen høyt, noe vi alle har fordel av.
    Ja, de var kanskje enda tidligere ute. Men standarden har etter hvert blitt svært høy på øl her til lands.

V

vredensgnag

Gjest
    OMB åpnet i 1989, og det var en fin kveld. http://www.omb.no/
    Nøgne kom i 2002.
    Men landet har ikke vært uten ølkultur, Pilsens venner har gjort mye fint. Dessverre fikk MBA-kalkulatorene sansen for store bryggerisammenslåinger og "rasjonalisering" av produksjonen. Slikt fører til grobunn for alternativer som viser bedre vei.

Jammen skal jeg tanke opp med et utvalg Nøgne for helgen!

N

nb

Gjest
    ^ at sterkøl måtte på polet var neppe heller noen vinner for bryggekulturen her til lands. Nå har polet blitt mye mer tilgjengelig (og folk flest har mye bedre råd) så nå er det neppe så viktig lengre.

Det hadde jammen vært festelig om Ringnes hadde monopol på øl her til lands og hadde som primærfokus å få størst mulig avsetning av norske råvarer til bryggingen fremfor å lage best mulig øl og et stort utvalg øl.

V

vredensgnag

Gjest
    ^ at sterkøl måtte på polet var neppe heller noen vinner for bryggekulturen her til lands. Nå har polet blitt mye mer tilgjengelig (og folk flest har mye bedre råd) så nå er det neppe så viktig lengre.

Det hadde jammen vært festelig om Ringnes hadde monopol på øl her til lands og hadde som primærfokus å få størst mulig avsetning av norske råvarer til bryggingen fremfor å lage best mulig øl og et stort utvalg øl.
    En lærepenge her for tullingene som har ødelagt landbruket ved å sperre inne alt initiativ.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    For oss som bor i Trondheim føles det nesten sånn, etter at Rignes okkuperte Dahls.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg oppsøker de fleste Meny og Centra butikkene i Bærum og Oslo vest i løpet av uken. Ostediskene er målet. Utrolig hvor mye snadderost disse butikkene dumper prisene på etter en tid. Her om dagen ble det storfangst: shropshire cheese with whisky i krukker. Førpris 1000 kroner kiloen. Nå 200 kroner kiloen. Jeg rasket med meg alt de hadde. Her i Norge må man benytte slike muligheter

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Kanskje æren her hjemme bør gå til Oslo Mikrobryggeri i Sporveisgata, som tidlig viste vei vekk fra industrisøl. Men Nøgne Ø har gjort en fenomenal jobb og har lagt listen høyt, noe vi alle har fordel av.
    Micro ligger i Holtegata, da jeg bodde i Rosenborggaten var jeg innom der ca 10 ganger hver uke.

David Jones som var sjefsbrygger flyttet etterhvert til Östersund og
    fikk skikk på et litt siderumpa bryggeri og de ble et av sveriges bedre bryggerier.

J?mtlands Bryggeri - Entre

V

vredensgnag

Gjest
    Micro ligger i Holtegata, da jeg bodde i Rosenborggaten var jeg innom der ca 10 ganger hver uke.

David Jones som var sjefsbrygger flyttet etterhvert til Östersund og
    fikk skikk på et litt siderumpa bryggeri og de ble et av sveriges bedre bryggerier.

J�mtlands Bryggeri - Entre
    Adressen har du helt rett i, jeg får skylde på tilstanden jeg var i hver gang jeg forlot stedet.
    Det ble ikke ti ganger i uken på meg, men et respektabelt antall turer innom måtte til, ølet var så godt!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg oppsøker de fleste Meny og Centra butikkene i Bærum og Oslo vest i løpet av uken. Ostediskene er målet. Utrolig hvor mye snadderost disse butikkene dumper prisene på etter en tid. Her om dagen ble det storfangst: shropshire cheese with whisky i krukker. Førpris 1000 kroner kiloen. Nå 200 kroner kiloen. Jeg rasket med meg alt de hadde. Her i Norge må man benytte slike muligheter
    Jeg gjør det samme; kjøper ost på tilbud som holder på å gå ut på, eller har gått ut på dato, til 1/2 pris, konsekvent. Bedre og billigere. Derfor er maten så billig i Norge. :)

N

nb

Gjest
    Da har Rema kjøpt Stange Gårdsprodukter
    Reitan sluker luksuskylling - Næringsliv - E24

Så får vi se om det fortsatt skal være et kvalitetsprodukt eller om de skal gå til innkjøp av utstyr for å sprøyte saltvann inn i filetene derfra og sende lårene til kjøttdeigproduksjon.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Da har Rema kjøpt Stange Gårdsprodukter
    Reitan sluker luksuskylling - Næringsliv - E24

Så får vi se om det fortsatt skal være et kvalitetsprodukt eller om de skal gå til innkjøp av utstyr for å sprøyte saltvann inn i filetene derfra og sende lårene til kjøttdeigproduksjon.
    Luksuskylling ... sukk. Nei, det er ikke luksuskylling, det er slik kyllinger blir når de får grei tilgang på mat, og nødvendig tid til å vokse seg kyllingstore.

Men i Norge er det å fø opp mat en øvelse i å strupe dyrene og gjøre dem maksimalt uspiselige.

I går begikk jeg det feilgrep å kjøpe Gildes langtidsmørnede entrecôte, grad 5. Som vanlig feilskåret med grove sener i kjøttet - dermed får de entrecôten til å se større ut, selv om de har skåret utover det man anser som et skikkelig cut. På den måten øker de vekten du betaler, mens du får slintrer i kjeften.
    Min skarpe kjøkkenkniv buttet mot den jævla senen, så seig var den.

N

nb

Gjest
    Prisen på slike er også festlig. Om man gidder å bruke fem minutter på å partere selv så koster de litt mindre enn det man gjerne betaler for filet uten skinn i gul depresjonspakke. Jeg er også veldig glad for at nordmenn flest tror at fileten er den mest smakfulle delen på kyllingen.

V

vredensgnag

Gjest
    En Stangekyllings liv hos meg.

Først fraskjær av lår, bryst og vinger - disse tilberedes til separate retter. Hittil har de vært så store at to lår er mat for to voksne, to bryst det samme. Og vingene er snacks for hunden.
    Fraskjær av skinn og mer kan godt ende opp i en sandwich.

Skrotten går til kyllingsuppe - nok til flere liter, med grønnsaker, o.a.

Prøv det med en Priorkylling.

N

nb

Gjest
    En Stangekyllings liv hos meg.

Først fraskjær av lår, bryst og vinger - disse tilberedes til separate retter. Hittil har de vært så store at to lår er mat for to voksne, to bryst det samme. Og vingene er snacks for hunden.
    Fraskjær av skinn og mer kan godt ende opp i en sandwich.

Skrotten går til kyllingsuppe - nok til flere liter, med grønnsaker, o.a.

Prøv det med en Priorkylling.
    Nonelunde min fremgangsmåte også (minus bikkja - jeg har ikke hund). Samler opp en passe mengde skrog og koker en stor ladning kraft i en 20-liters-gryte innimellom.

Steker den også hel nå og da, men mengden er godt i overkant til to voksne og en treåring.

Får håpe de ikke gjør noen endringer på selve produktet. Vil tro at Rema ønsker å kapre noen kunder som ellers går på Meny/Ultra/o.l.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Tar gjerne uforandret eller sågar forbedret Stange kylling til Prior pris!

N

nb

Gjest
    Tar gjerne uforandret eller sågar forbedret Stange kylling til Prior pris!
    Har kjøpt på lokketilbud på SmartClub til 60 kroner kiloen for Stangekylling, det må sies å være akseptabelt. Koster ofte rundt en nittilapp i Coop-systemet.

V

vredensgnag

Gjest
    Husker jeg rett, så har Rema nylig inngått en ferskfisk-avtale med Fiskecentralen, for å kunne levere bedre fisk enn konkurrentene. En satsing på Stange kan være i tråd med denne nye strategien - får vi håpe.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ica blir helt uinteressant å oppsøke uten eget sortiment, og Coop har vel kun OBS som interessante, og de er på slitsomme store kjøpesenter. Så skal man ha et eneste alternativ til Norgesgruppen nå så må man handle på Rema.

At de får inn et bedre sortiment på Rema er derfor bare gledelig. Vi må sluke de små gledene vi får i dette nitriste hjørnet vi har malt oss inn i i Norge.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er et krisedårlig utvalg av fjærkre i butikkene generelt sett. Er mye i Nice. Forskjellen på utvalget er helt hysterisk stor i alle prisklasser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er et krisedårlig utvalg av fjærkre i butikkene generelt sett. Er mye i Nice. Forskjellen på utvalget er helt hysterisk stor i alle prisklasser.
    Ja det er enorm forskjell. Vi kunne hatt mange av de samme produktene her også. Men vi er opplært til å spise pappkylling fra Prior, og Nortura vil ikke at vi skal ha noen etterspørsel etter god kvalitet. Derfor har de sørget for at slikt ikke er å finne i norske butikker. Det er enklere og mer lønnsomt for Nortura at det ikke selges høykvalitetes fugl i Norge i noe mer enn symbolsk omfang, og da blir det slik.

Skal vi han noe mer "eksotisk" en vanlig pappkylling får vi pent vente på at Nortura lanserer priorkylling med Provencesmak.

Du skal være partiotisk og spise den dritten du får servert, samme hvor ille det smaker. For du ønsker vel at vi skal ha et landbruk i Norge?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjøkkensjef og medeier i Maaemo, Esben Holmboe Bang, går til frontalangrep på nasjonalhelligdommen, norsk oppdrettslaks generelt og Salma-laks spesielt.

- Standard, forferdelig oppdrettslaks og ren bl?ff - nyheter - Dagbladet.no

- Salmalaks er standard, forferdelig oppdrettslaks. Det er ingen forskjell, bortsett fra at den er firkantet, pakket «pent» inn og priset høyere. Folk tror det er et luksusprodukt, men det er en ren og skjær bløff. For oss er det bare helt uaktuelt at vi noen gang skal ta inn norsk oppdrettsfisk, sier kjøkkensjefen til Dagbladet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Kjøkkensjef og medeier i Maaemo, Esben Holmboe Bang, går til frontalangrep på nasjonalhelligdommen, norsk oppdrettslaks generelt og Salma-laks spesielt.

- Standard, forferdelig oppdrettslaks og ren bl�ff - nyheter - Dagbladet.no

- Salmalaks er standard, forferdelig oppdrettslaks. Det er ingen forskjell, bortsett fra at den er firkantet, pakket «pent» inn og priset høyere. Folk tror det er et luksusprodukt, men det er en ren og skjær bløff. For oss er det bare helt uaktuelt at vi noen gang skal ta inn norsk oppdrettsfisk, sier kjøkkensjefen til Dagbladet.
    Dette fikk vi da med oss fra lanseringen; smaken er på ingen måte noen höjdare hverken med Salma eller noen av de andre merkene som er kommet. Det som er bra med konseptet er egentlig bare det at dersom du uventet skal holde gjestebud på kort varsel så slipper du en del jobb med å filetere etc. fersk fisk selv. Grei nok føde i et knipetak, men prøv å kjøp FERSK storlaks og del opp selv, og sammenlikne smaken så skjønner du fort tegninga. Og det er ikke noe rart med det. Det beste som kan sies om slike produkter er at det har fått opp folks bevissthet rundt fisk generelt, og det er ENKELHETEN i å håndtere det som er årsaken. Ser nå stadig unge damer som sjauer store mengder "Salma" og tilsvarende derivater hjem - dette er folk som tidligere rynket på nesen over fisk generelt. Så noe godt kommer det ut av det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Unge damer har da alltid fått i seg mye laks. At den foretrekkes ren og pent innpakket er heller ikke noe nytt...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Au.... den burde jeg egentlig ha spilt på selv! Begynner å bli SLØV.

N

nb

Gjest
    Rent bortsett fra at noen åpenbart har prøvd å innbille folk flest at Salma er spesielt eksklusiv laks, så synest jeg det er et flott produkt. Holdbarheten er langt bedre enn på fersk fisk pakket på vanlig måte og kvaliteten er ganske så stabil, noe som er mer enn hva man kan si om det som ligger i fiskedisken. Det er en enkel måte å få laks til middag på uten å møtte prøve å skaffe helt fersk laks fra ett eller annet sted, samt at den selges i to størrelser som gjør at man finner en størrelse som passer om man er to eller tre eller fire som skal spise.

Det er neppe det eneste jeg spiser til middag som ikke hadde blitt satt på bordet på Maemo, så akkurat det er ikke et veldig viktig argument. Det er ganske utopisk for de aller fleste å skaffe helt top notch råvarer til ethvert måltid man skal ha i hjemmet, selv om man kommer ganske langt med en viss kritisk sans når det handles inn.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Salma etc. ER lettvint, når det ikke er det siste eksklusive man trenger, og så har de også den fordelen at de har både bukvarianten og s.k. "loins" - jeg bruker den fettrike bukdelen når jeg lager sashimi bl.a., langt mer smak der. Samme som tunfisk - ikke uten grunn at Toro (magestkket) fra Bluefin omsettes for en god del tusen kr. kiloet! Har du smakt det kjøttet; klarrødt med snøhvite fettmarmorering så blir det meste annet kjedelig... Havets ekvivalent til ekte Kobe-biff.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310

Jeg er selv utdannet kokk, og har aldri forstått at kokker på respektable steder bruker oppdrettslaks i hvilken som helst form.

Dette av flere grunner, men først og fremst fiskens kvaliteter og egenskaper.

"Vill" laks er å foretrekke - i den forstand "vill" laks ennå finnes med alle de rømninger fra oppdrettsanlegg.

Det meste av røke Laks av oppdrettsLaks flyter i sitt eget fett.

Slik skal det ikke være, den skal røkes på skikkelig vis, med einer, og henges til tørk etterpå slik at den blir tørr,og av VillLaks slik at all dette fettet ikke følger med.

Sluket

Grei nok føde i et knipetak, men prøv å kjøp FERSK storlaks og del opp selv, og sammenlikne smaken så skjønner du fort tegninga

Stor Laks egner seg bare for røking - til røke Laks, grensen går mellom 4 - 7kg vil jeg si.

Samme gjelder for Kveite, Kveite over 30kg blir fort grov i fisken.
    Den beste er den som er noe mindre.

Sist redigert:

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    REMA setter ned prisene på de mest solgte påleggsproduktene. Det koster og holde kongsgården i Nidaros varm.

N

nb

Gjest
    jeg bruker den fettrike bukdelen når jeg lager sashimi bl.a., langt mer smak der.
    Det var altså ikke deg jeg så på butikken her om dagen da en eller annen gjøk lette gjennom pakkene med entrecôte for å finne den med minst fett på?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Nei fri og bevare meg vel.... fytterakker'n...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23

Jeg er selv utdannet kokk, og har aldri forstått at kokker på respektable steder bruker oppdrettslaks i hvilken som helst form.

Dette av flere grunner, men først og fremst fiskens kvaliteter og egenskaper.

"Vill" laks er å foretrekke - i den forstand "vill" laks ennå finnes med alle de rømninger fra oppdrettsanlegg.

Slik skal det ikke være, den skal røkes på skikkelig vis, med einer, og henges til tørk etterpå slik at den blir tørr,og av VillLaks slik at all dette fettet ikke følger med.

Sluket

Grei nok føde i et knipetak, men prøv å kjøp FERSK storlaks og del opp selv, og sammenlikne smaken så skjønner du fort tegninga

Stor Laks egner seg bare for røking - til røke Laks, grensen går mellom 4 - 7kg vil jeg si.

Samme gjelder for Kveite, Kveite over 30kg blir fort grov i fisken.
    Den beste er den som er noe mindre.
    DØDELIG enig i det med røkelaks - MEN, jeg har fått (og kjøpt) stor villaks og den smaken på bukjøttet der er rett og slett himmelsk til mitt bruk. BEDRE enn smålaks faktisk. De japanerne jeg kjenner er 100% enige...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Ja det er enorm forskjell. Vi kunne hatt mange av de samme produktene her også. Men vi er opplært til å spise pappkylling fra Prior, og Nortura vil ikke at vi skal ha noen etterspørsel etter god kvalitet. Derfor har de sørget for at slikt ikke er å finne i norske butikker. Det er enklere og mer lønnsomt for Nortura at det ikke selges høykvalitetes fugl i Norge i noe mer enn symbolsk omfang, og da blir det slik.

Skal vi han noe mer "eksotisk" en vanlig pappkylling får vi pent vente på at Nortura lanserer priorkylling med Provencesmak.

Du skal være partiotisk og spise den dritten du får servert, samme hvor ille det smaker. For du ønsker vel at vi skal ha et landbruk i Norge?
    Hadde dette vært riktig, så hadde det vært trist. Du bør visst ta en ny tur til Meny eller Ultra, de har diverse kylling-varianter både med og uten smak, og Nortura har knapt hørt om dem. Men de slår ikke akkurat knock-out på en fransk matbutikk med egen motorvei for vin, og 100 meter kjøledisk, rett nok. Men uansett er din svartmaling ikke helt i tråd med virkeligheten. Selv Rema ligger nå omsider langt foran dine dommedagshysteriske beskrivelser av virkeligheten! :)

Honkey

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.... "motorvei for vin" - Honkey tar Paradiset på forskudd..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Hadde dette vært riktig, så hadde det vært trist. Du bør visst ta en ny tur til Meny eller Ultra, de har diverse kylling-varianter både med og uten smak, og Nortura har knapt hørt om dem. Men de slår ikke akkurat knock-out på en fransk matbutikk med egen motorvei for vin, og 100 meter kjøledisk, rett nok. Men uansett er din svartmaling ikke helt i tråd med virkeligheten. Selv Rema ligger nå omsider langt foran dine dommedagshysteriske beskrivelser av virkeligheten! :)

Honkey
    hva med and?

G

Gjestemedlem

Gjest

Det er helt riktig. Svært mye av det som selges av røykelaks i butikkene er udelikat og oljete. Gufne greier som langt i fra fortjener den statusen det har fått som en slags delikatesse.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Honkey
    hva med and?
    Aldri sett det hos Rema. Flere varianter hos Ultra, for eksempel herfra: http://gårdsand.no/sortiment/. Man kan til og med finne speket andebryst, du! :)

Honkey

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Honkey
    hva med and?
    Aldri sett det hos Rema. Flere varianter hos Ultra, for eksempel herfra: http://gårdsand.no/sortiment/. Man kan til og med finne speket andebryst, du! :)

Honkey
    Joda Honk. det finnes flere varianter. skulle ikke forundre meg om det er tre produsenter av kyllingprodukter. Honkey! utvalget på fjærkre er dårlig og dyrt

G

Gjestemedlem

Gjest

Honkey
    hva med and?

Honkey
    Min lokale Rema har andeconfit i alle fall. Men fersk and har jeg ikke sett ennå.

N

nb

Gjest
    Jan Vardøen har moralsk ryggrad om ihelkokt spaghetti. Nå er han faen meg på fjernsyn og er med i en reklame for tollbekyttet ost noen få uker etter at det ikke var måte på hvor uenig han var med landbruksministeren når det gjaldt de nye tollsatsene på faste oster.

På Tine.no kan man lese hans 15 oppskrifter på ostesmørbrød - hovedsaklig med Norvegia.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn