V
vredensgnag
Gjest
ICA overtok en stor andel av Rimi-Hagens matkjede da han fikk lyst til å være investor og søle vekk milliarder på solcellepaneler og Orkla. Men matkjeden gikk stort og ga et prektig overskudd før ICA og senere Ahold overtok det hele.Jeg ser de to store matvarebaronene i Norge; Reitan senior og Johannesen har en samlet formue på rundt 50 milliarder kroner.
Det er ganske tankevekkende at Ica Norge selger dagligvarer til omtrent samme priser som de formuede, men taper penger i millardklassen. Her er det ytterst små marginer som avgjør om du tjener eller taper på å selge mat.
ICA/Ahold gjorde to feil:
1. De skulle lære nordmenn hva kvalitet var, og satset på en betydelig oppgradering av sortimentet i både ICA og Rimi. Nordmenn tok en kikk på det nye vareutvalget, lurte veldig på hva det var for noe, og lot være å kjøpe. Det kostet milliarder.
2. I tillegg trodde ICA/Ahold at det er like forhold på det norske markedet, for aktørene. Det er det selvsagt ikke, og de øvrige tok stor glede i å gjøre det så vanskelig som mulig for svenskene (ICA) og nederlenderne (Ahold) å etablere seg. Hva disse hadde undervurdert, er følgene av norske tollmurer. Mens ICA/Ahold har gigantiske kjedeopplegg i utlandet, og storinnkjøpsfordeler til disse, så måtte de inngå nye avtaler i Norge, med våre kooperativer.
Så marginene ble borte på veien. Satsingen på "kvalitet til nordmenn" kostet ICA enormt i markedsandel. Rimi gikk fra å være største kjede til nå å ligge på ca. 5,5% av markedet, antallet butikker er blitt mer enn halvert og ICA selv sliter veldig. Totalt har gruppen falt fra over 30% markedsandel til å ligge nede på ca. 14% nå. Et katastrofalt verditap, men som har sine klare årsaker.