Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg ser de to store matvarebaronene i Norge; Reitan senior og Johannesen har en samlet formue på rundt 50 milliarder kroner.

    Det er ganske tankevekkende at Ica Norge selger dagligvarer til omtrent samme priser som de formuede, men taper penger i millardklassen. Her er det ytterst små marginer som avgjør om du tjener eller taper på å selge mat.
    ICA overtok en stor andel av Rimi-Hagens matkjede da han fikk lyst til å være investor og søle vekk milliarder på solcellepaneler og Orkla. Men matkjeden gikk stort og ga et prektig overskudd før ICA og senere Ahold overtok det hele.

    ICA/Ahold gjorde to feil:

    1. De skulle lære nordmenn hva kvalitet var, og satset på en betydelig oppgradering av sortimentet i både ICA og Rimi. Nordmenn tok en kikk på det nye vareutvalget, lurte veldig på hva det var for noe, og lot være å kjøpe. Det kostet milliarder.

    2. I tillegg trodde ICA/Ahold at det er like forhold på det norske markedet, for aktørene. Det er det selvsagt ikke, og de øvrige tok stor glede i å gjøre det så vanskelig som mulig for svenskene (ICA) og nederlenderne (Ahold) å etablere seg. Hva disse hadde undervurdert, er følgene av norske tollmurer. Mens ICA/Ahold har gigantiske kjedeopplegg i utlandet, og storinnkjøpsfordeler til disse, så måtte de inngå nye avtaler i Norge, med våre kooperativer.

    Så marginene ble borte på veien. Satsingen på "kvalitet til nordmenn" kostet ICA enormt i markedsandel. Rimi gikk fra å være største kjede til nå å ligge på ca. 5,5% av markedet, antallet butikker er blitt mer enn halvert og ICA selv sliter veldig. Totalt har gruppen falt fra over 30% markedsandel til å ligge nede på ca. 14% nå. Et katastrofalt verditap, men som har sine klare årsaker.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fylkesleder Aasa Gjestvang i Hedmark-Sp har lansert Slagsvold Vedum som ny leder for partiet. Hun har følgende fyndord å melde om denne kjernekaren:

    —Det er ikke en lederdebatt akkurat nå. Men når tida er inne, mener jeg Trygve er den rette. Han har vokst veldig i rollen som landbruksminister. Han kommer godt ut av det med det breie lag i befolkningen, og har et vinnende vesen. Det er umulig å ikke like Trygve.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    "Umulig å ikke like" - jeg finner det svært, svært, svært enkelt. Men fint, da blir Senterpartiet utradert ved neste valg, good riddance.
     
    N

    nb

    Gjest
    Var på Maaemo her om dagen (anbefales for øvrig på det aller, aller sterkeste - verdt hver en krone, selv om det blir ganske mange av sorten når regningen kommer). Servitøren sa at de hadde klart å lokalisere 1 - en - jordbærbonde i området som ikke sprøytet bærene sine. Noen som kan noe om bærdyrking som kan vurdere om det medfører riktighet eller ikke?

    For øvrig et fascinerende måltid. Årets lange sommer var på hell, og bortsett fra røykt reinsdyrhjerte i rømmegrøten, litt kamskjell på selleriroten og litt fenalår i en rett så var det kun grønnsaker som ble servert. For de som vil ha en hyllest til norske rotgrønnsaker, sopp og urter så er dette stedet å gå.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Var på Maaemo her om dagen (anbefales for øvrig på det aller, aller sterkeste - verdt hver en krone, selv om det blir ganske mange av sorten når regningen kommer). Servitøren sa at de hadde klart å lokalisere 1 - en - jordbærbonde i området som ikke sprøytet bærene sine. Noen som kan noe om bærdyrking som kan vurdere om det medfører riktighet eller ikke?
    Ja. Og les kommentarene. Det sprøytes så det er sinnsykt i landbruket.

    Forskere bekymret over insekt-svikt - Nationen.no
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Ha-ha, dere hadde gledet dere til at den borgerlige regjeringen skulle reversere ostetollen? Den gang ei. Selv om både Venstre, Høyre og Frp vil reversere tollen, fikk Krf støtte i samarbeidserklæringen om å fortsette med det som sosialistene innførte.
    Dette melder dagens næringsliv.

    Det var vel Kjell Magne Bondevik som i sin tid virkelig spikret fast i en formulering hvor innflytelsesrike disse marginaliserte småpartiene er i norsk politikk. Hvor selve tyngdepunktet i norsk politikk ligger. Sånn er det bare. Selv om 3 av 4 stortingsrepresentanter ønsker konsekvensutredning i Lofoten og Vesterålen, blir dette ikke en realitet i overskuelig fremtid.
     
    N

    nb

    Gjest
    Som konsument av "jåleost" fra utlandet kan jeg ikke si at jeg har registrert at utvalget eller prisene har endret seg nevneverdig etter at ostetollen ble innført.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Var på Maaemo her om dagen (anbefales for øvrig på det aller, aller sterkeste - verdt hver en krone, selv om det blir ganske mange av sorten når regningen kommer). Servitøren sa at de hadde klart å lokalisere 1 - en - jordbærbonde i området som ikke sprøytet bærene sine. Noen som kan noe om bærdyrking som kan vurdere om det medfører riktighet eller ikke?
    Ja. Og les kommentarene. Det sprøytes så det er sinnsykt i landbruket.

    Forskere bekymret over insekt-svikt - Nationen.no
    Takk for den linken.En av de som kommenterte artikkelen skriver mye interesant her: GMO nyheter
    Ny studie viser at GMO og Roundup kan resultere i kreft - nyre og lever problemer
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det ble diskutert litt oppdrettslaks i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/31056-klimaforskere-regner-feil-81.html
    Er ikke ute ette å ta noen,men jeg er opptatt av at man bør tukle minst mulig med det som er naturlig,og jeg er opptatt hva jeg stapper inni trynet av mat.
    Her stod det litt interesante alternative opplysninger om oppdrett: Fiskeoppdrett
    Hentet fra artikkelen:
    --- I følge Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening må laks i vill tilstand spise 10 kg mat for å vokse 1 kg. Dersom vi tar tallene fra rådgivende biologer med i rømningsstatistikken for 2010, kan vi anslå at det reelle antall rømte individer for 2010 var ca. 1 million individer. Hvis vi så anslår at hver av disse vokser 1 kilo i løpet av et år og at hver enkelt da konsumerer 10 kg mat, betyr dette at rømt laks fra 2010 konsumerte hele 10 millioner kilo mat som ellers ville vært mat for annen villfisk. I 2006 ble det innrapportert 921 000 rømt oppdrettslaks. Oppjusterte tall ref. rådgivende biologer blir da: 4 x 921 000 = 3 684 000. Ganger man dette med 10 kilo mat pr. 1 kilo vektøkning pr. laks i vill tilstand, blir det 36 840 000 kilo konsumert villfisk for at den rømte oppdrettslaksen skal vokse 1 kilo. ---

    Kanskje dette er litt av grunnen til at man enkelte plasser snakker om mindre annen fisk å få ?

    Dessuten stusser jeg da litt i at det kom frem i den klimatråden at 1kg laksefor kunne gi 1kg fisk.Litt av forskjelen er sikkert fordi oppdrettslaks i mye mindre grad beveger seg,og som oss mennesker da ikke forbrenner like mye av energien man putter i seg,dermed vektøkning.

    Edit: Og slo meg at da vil jeg annta desto mer av de tingene foret består av forblir i fisken.
    Ikke akkurat hyggelig lesning dette,og man spør seg hvorfor ikke dette kommer oftere frem i media?
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Dessuten stusser jeg da litt i at det kom frem i den klimatråden at 1kg laksefor kunne gi 1kg fisk.Litt av forskjelen er sikkert fordi oppdrettslaks i mye mindre grad beveger seg,og som oss mennesker da ikke forbrenner like mye av energien man putter i seg,dermed vektøkning.
    Fisk får gjennomgående mye mer vekst ut av foret enn pattedyr og fugl, så om man skal konvertere industrifisk (i form av olje og mel) til noe som er mer omsettelig som menneskeføde er fiskeoppdrett langt mer ressurseffektivt enn f.eks. svineproduksjoen. Laks er en vekstmaskin, som har stor kapasitet til å spise, fordøye og vokse. Det gjør at en større andel av foret går til vekst enn for et dyr med mindre vekstpotensiale. Noe man også skal være klar over når det påstås at 1 kg for gir 1 kg fisk er at tørrforet har mer enn dobbelt så høyt innhold av energi (og protein og fett) som fisken. Hadde foret hatt samme vanninnhold som fisken hadde det heller gått med kanskje 2.5 kg for per kg fisk (guesstimate). Selv om laks er effektiv er den ingen evighetsmaskin.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    1
    Selv om 3 av 4 stortingsrepresentanter ønsker konsekvensutredning i Lofoten og Vesterålen, blir dette ikke en realitet i overskuelig fremtid.
    Det er vel i grunnen like greit da det er tvilsomt om flertallet i befolkningen ønsker konsekvensutredning (les borring).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Var på Maaemo her om dagen (anbefales for øvrig på det aller, aller sterkeste - verdt hver en krone, selv om det blir ganske mange av sorten når regningen kommer). Servitøren sa at de hadde klart å lokalisere 1 - en - jordbærbonde i området som ikke sprøytet bærene sine. Noen som kan noe om bærdyrking som kan vurdere om det medfører riktighet eller ikke?

    For øvrig et fascinerende måltid. Årets lange sommer var på hell, og bortsett fra røykt reinsdyrhjerte i rømmegrøten, litt kamskjell på selleriroten og litt fenalår i en rett så var det kun grønnsaker som ble servert. For de som vil ha en hyllest til norske rotgrønnsaker, sopp og urter så er dette stedet å gå.
    Dette er vel kanskje feil tråd, men jeg ønsker bare å hive på en annen anbefaling.

    Retaurant Bror i København. Fantastisk mat og vin i upretensiøse omgivelser til en høyst overkommelig pris.

    Prøv menyen med vinpakke! En opplevelse av de sjeldne. (for min del i alle fall)

    BROR

    Forøvrig startet opp nå i år for noen få måneder siden av et par kokker med erfaring fra Københavns beste restaurant, som ønsker å lage et sted som er mer tilgjengelig for folk. Glimrende service og null venting, men ingen hvite duker og service som ser ut som om det er fra et loppemarked.

    Min aller aller sterkeste anbefaling.
     
    Sist redigert av en moderator:
    N

    nb

    Gjest
    Jeg tror den sikreste strategi er å spise litt av alt, da er det begrenset hvor galt det kan gå.

    Og selvsagt laste innpå med norsk lam i sesongen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Av og til kan man nesten få inntrykk av at eneste alternativet til å oppdrettslaks er å ikke spise fisk..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Av og til kan man nesten få inntrykk av at eneste alternativet til å oppdrettslaks er å ikke spise fisk..
    Ofte er det jo slik. Man skal jammen lete hardt for å finne laks eller ørret eller produkter basert på dette som ikke er fra oppdrett. Og finner man det i frossen tilstand er det nesten garantert å ha vært innom Kina for "foredling".

    Det er omtrent like umulig som å finne god Cheddar på et Samvirkelag.

    Man er rett og slett henvist til spesialbutikker i de store byene for å få tak i ekte laks, i alle fall om man vil ha den fersk.

    Står litt bedre til med hvitfisk, men der er mye rart der også etterhvert.
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    Blåblått ja til reformer

    Blåblått JA til fjerning av konsesjoner i landbruket.

    Blåblått ja til reformer | gd.no

    Betyr det at hver enkelt bruk kan produsere alt de orker,og KONKURRERE med alle midler for å kunne vinne markedsandeler,og dermed "vinne" et kappløp om å bli størst ( oppnå monopol) og bli rikest?

    Den blåblå regjering sin lovnad om fjerning av konsesjoner i landbruket (FrP) er å kaste blår i øynene på uvitende borgere.

    Det de blåblå (FrP) "glemmer" er å fortelle hele sannheten.


    https://www.slf.dep.no/no/produksjon-og-marked/kjott-og-egg/husdyrkonsesjon#om-husdyrkonsesjon


    Uansett hvor stor produksjon (dyr) det ØNSKES på et bruk,reguleres dette av forurensningloven,spreieareal.(Også i EU)


    23 Overgjødsling - regjeringen.no

    Ajourf?rte lover

    Dvs. En kan kjøpe og eie så mye jord en vil,men arealet vil uansett bergrense antall dyr en kan ha i forhold
    til areal.

    Da bergenser det mulig økonomiske gevinsten seg betydelig,dersom ikke enkelte idealister for en økonomisk ideologi ønsker å spise møkka for å få sin politiske drøm oppfylt.Alt kan jo kjøpes,og mange lar seg kjøpe.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Det er omtrent like umulig som å finne god Cheddar på et Samvirkelag.

    Man er rett og slett henvist til spesialbutikker i de store byene for å få tak i ekte laks,..............

    På samme måte som når man vil ha en god rødvin eller en god whisky, den dagen du får oppfyllt ditt ønske om et Vinmonopolfritt land!!
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Jeg tror den sikreste strategi er å spise litt av alt, da er det begrenset hvor galt det kan gå.

    Og selvsagt laste innpå med norsk lam i sesongen.
    Av rasen Becquerel.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Av og til kan man nesten få inntrykk av at eneste alternativet til å oppdrettslaks er å ikke spise fisk..
    Ofte er det jo slik. Man skal jammen lete hardt for å finne laks eller ørret eller produkter basert på dette som ikke er fra oppdrett. Og finner man det i frossen tilstand er det nesten garantert å ha vært innom Kina for "foredling".

    Det er omtrent like umulig som å finne god Cheddar på et Samvirkelag.

    Man er rett og slett henvist til spesialbutikker i de store byene for å få tak i ekte laks, i alle fall om man vil ha den fersk.

    Står litt bedre til med hvitfisk, men der er mye rart der også etterhvert.
    Eller for en gangs skyld gjøre noe ulovlig - å fiske den selv.

    Men slikt gjør jo ingen her på forumet ( ulovlige ting ), men lever i troen på Jesus om ett bedre liv - i hvertfall etter døden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er omtrent like umulig som å finne god Cheddar på et Samvirkelag.

    Man er rett og slett henvist til spesialbutikker i de store byene for å få tak i ekte laks,..............

    På samme måte som når man vil ha en god rødvin eller en god whisky, den dagen du får oppfyllt ditt ønske om et Vinmonopolfritt land!!
    Så lenge Tine ikke produserer hverken vin eller whisky ser jeg ingen fare for det. Hadde de gjort det ville vi derimot hatt kanskje 5-6 forskjellige flasker å velge i på polet nå. +Samt 150 ymse flasker med tinewhisky smaksatt med alt fra bjørnebær, dill og krekling til skogsopp og purreløk.

    Det er monopolet, avgifter og tollatser som er problemet i begge tilfellene. Polet er elendig på whisky. En hvilkensomhelst taxfreshoppe har bedre utvalg enn en polet på whisky i dag uansett, med mindre du spesialbestiller på postordre eller går på en av de aller største spesialbutikkene i de største byene.

    Ingen grunn til å hylle bedehusutsalget. På brennevin er de skamdyre og utilgjengelige, og fjerner man alle de idiotiske restriksjonene kunne hvem som helst bestilt over nettet for levering med posten uansett, og som normale frie mennesker stikke innom en hvilkensomhelst butikk eller kiosk om man ikke var alt for sær i ønskene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Moderne kylligopprett er ikke så hyggelig det heller.

    Kyllingen er stinn av bakterier | ABC Nyheter

    I testdokumentet forklares det hvorfor forekomsten av bakterier i kylling er så høy:

    Dette har sammenheng med hvordan kyllingen produseres. For at forbrukerne skal få store, flotte fileter, har man med selektiv avl skapt dyr som er rasktvoksende filetfabrikker. Fuglene vokser i en rasende fart, og det går bare en drøy måned fra fødsel til slakt. På den korte tiden rekker ikke fuglene å bygge opp noe immunforsvar, og de rammes lett av ulike sykdommer. Ettersom fuglene avles i enorme anlegg med flere tusen dyr, spres også smitten raskt mellom dyrene.

    ,,,

    Men det er ikke bare tarmbakterier som finnes i kyllingen. Forekomsten av antibiotika-resistente bakterier (E-coli) er også utbredt. Kun én av de 14 produktene som er testet viser ikke funn av slike bakterier.

    Svensk Fågel påpeker at bakterienivåene er lave og ufarlige for mennesker ved riktig tilberedning. I testen påpekes det imidlertid at enkelte av produktene har så høye nivåer at ett gram kjøtt som ikke er helt gjennomstekt er nok til å gjøre deg syk. Det samme gjelder om du tilbereder en salat med de samme kjøkkenredskapene du har brukt til kyllingen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I bestillingsutvalget er det 501 whiskyer på Polet, 370 Single Malt og 422 fra Skotland. Jeg har reist mye, verden over, også i whiskyens hjemland, og dette utvalget er unikt.

    Når jeg bestiller, så får jeg en sms eller epost når pakken er klar til avhengig på det lokale polet. Der får jeg en hyggelig prat med en whiskyekspert som tidligere var innkjøpsansvarlig på kategorien på Hasle, han lurte på hvem som kjøpte de første gangene, og hilser nå hyggelig når jeg kommer for å hente.

    Pass på å ikke ødelegge dette, Gjestemedlem, i din iver etter å lunne kjøpe pappviner på Rema.

    Vinmonopolet
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I bestillingsutvalget er det 501 whiskyer på Polet, 370 Single Malt og 422 fra Skotland. Jeg har reist mye, verden over, også i whiskyens hjemland, og dette utvalget er unikt.

    Når jeg bestiller, så får jeg en sms eller epost når pakken er klar til avhengig på det lokale polet. Der får jeg en hyggelig prat med en whiskyekspert som tidligere var innkjøpsansvarlig på kategorien på Hasle, han lurte på hvem som kjøpte de første gangene, og hilser nå hyggelig når jeg kommer for å hente.

    Pass på å ikke ødelegge dette, Gjestemedlem, i din iver etter å lunne kjøpe pappviner på Rema.

    Vinmonopolet
    Presis .... bestillingsutvalget... ikke noe man finner i butikkene men noe man kan bestille på postordre. Fjerner man restriksjonene på privat handel slik at privatpersoner fritt kan bestille whisky over nettet fra inn og utland uten restriksjoner vil jo dette tilbudet bare bli ennå større. I tillet til en ex.vinmonopolbutikk vil man kunne kjøpe fra all verdens utsalg.

    At man i tillegg som fritt og voksent menneske skal kunne handle drikkevarer i normale butikker legger ingen demper på slike tilbud, men vil kun gi oss et utvidet og menneskevennlig tilbud.

    Problemet er ikke polets postordreliste, den kan gjerne bestå, men det tåpelige og unødvendige monopolet de skal ha på å selge alt fra den enkleste øl til de edleste dråper.

    Dette hører ikke hjemme i et sivilisert land som later som om de behandler sine innbyggere som myndige mennesker.

    I resten av verden er det vel nesten kun gudedyrkerdiktaturene og kommuniststatene som har liknende restriksjoner.

    At ikke jeg som fattig arbeider skal kunne kjøpe "pappviner på Rema" bare for at en håndfull rikinger og samlere skal sponses med dyre dråper i en gild bestillingsliste er trist og usosialt. Dette rammer vanlige mennesker som stort sett ALDRI kjøper en eneste flaske maltwhisky annet enn på Tax Free fordi det rett og slett er for brutalt dyrt for dem å betale oppunder 1000kr for en liter brennevin.

    Det er en ordning som kun begunstiger rikfolkene blant oss. Et råttent system der de med dårligst råd (og smak) skal betale blodig overpris for lavkvalitet kun for at sossen skal kunne meske seg på deres bekostning.
     
    Sist redigert av en moderator:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I bestillingsutvalget er det 501 whiskyer på Polet, 370 Single Malt og 422 fra Skotland. Jeg har reist mye, verden over, også i whiskyens hjemland, og dette utvalget er unikt.

    Når jeg bestiller, så får jeg en sms eller epost når pakken er klar til avhengig på det lokale polet. Der får jeg en hyggelig prat med en whiskyekspert som tidligere var innkjøpsansvarlig på kategorien på Hasle, han lurte på hvem som kjøpte de første gangene, og hilser nå hyggelig når jeg kommer for å hente.

    Pass på å ikke ødelegge dette, Gjestemedlem, i din iver etter å lunne kjøpe pappviner på Rema.

    Vinmonopolet
    Presis .... bestillingsutvalget... ikke noe man finner i butikkene men noe man kan bestille på postordre. Fjerner man restriksjonene på privat handel slik at privatpersoner fritt kan bestille whisky over nettet fra inn og utland uten restriksjoner vil jo dette tilbudet bare bli ennå større. I tillet til en ex.vinmonopolbutikk vil man kunne kjøpe fra all verdens utsalg.

    At man i tillegg som fritt og voksent menneske skal kunne handle drikkevarer i normale butikker legger ingen demper på slike tilbud, men vil kun gi oss et utvidet og menneskevennlig tilbud.

    Problemet er ikke polets postordreliste, den kan gjerne bestå, men det tåpelige og unødvendige monopolet de skal ha på å selge alt fra den enkleste øl til de edleste dråper.

    Dette hører ikke hjemme i et sivilisert land som later som om de behandler sine innbyggere som myndige mennesker.

    I resten av verden er det vel nesten kun gudedyrkerdiktaturene og kommuniststatene som har liknende restriksjoner.
    Jeg har markert det i innlegget ditt som er innholdsløse floskler.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har markert det i innlegget ditt som er innholdsløse floskler.
    Ja, frihet og selvråderett er blitt floskler i dagens Norge. Trist.
    Neida, men din evinnelige og ukritiske bruk av slike begreper er blitt floskelaktig.
    Ja .. jeg vet jeg gjentar meg selv. Men det er etter min mening viktige prinsipper det handler om.

    Jeg er trist fordi folk er så inderlig fornøyd med sterke begrensninger i frihet og selvbestemmelse kun for at det er litt lett og komfortabelt.

    Jeg fatter og begriper ikke at folk er villig til å gi slipp på grunnleggende frihet bare fordi de lar seg blende av en lang liste med gilde navn over tinge de uansett aldri kommer til å kjøpe.

    Vi ser nok litt forskjellig på hva som er viktig her i livet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har markert det i innlegget ditt som er innholdsløse floskler.
    Ja, frihet og selvråderett er blitt floskler i dagens Norge. Trist.
    Neida, men din evinnelige og ukritiske bruk av slike begreper er blitt floskelaktig.
    Ja .. jeg vet jeg gjentar meg selv. Men det er etter min mening viktige prinsipper det handler om.

    Jeg er trist fordi folk er så inderlig fornøyd med sterke begrensninger i frihet og selvbestemmelse kun for at det er litt lett og komfortabelt.

    Jeg fatter og begriper ikke at folk er villig til å gi slipp på grunnleggende frihet bare fordi de lar seg blende av en lang liste med gilde navn over tinge de uansett aldri kommer til å kjøpe.

    Vi ser nok litt forskjellig på hva som er viktig her i livet.
    Tja, er det nødvendig å ha bryteren på 11 absolutt hele tiden? Prøv 10, eller drist deg til 9. Så slipper du å forsvare ei tomtønne som Listhaug bare fordi du misliker landbruksmafiaen.
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    136
    Antall liker
    13
    Man kan jo bestille fra importør også, selv om det må innom polet en tur.
    Det er litt mer styr, men det fungerer hvis man er på jakt etter noe spesielt.

    Polet har forandret seg enormt og etter min mening er det en flott butikk, men åpningstider og utvalg trekker litt ned.
    Spesialpolene er dog fine greier mtp utvalg.
    Jeg liker til og med prissettingen på polet..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En kommentar det kan være greit å lese.

    Hva er en l�nnsom bonde? - Nationen.no
    Tradisjonell skremselspropaganda om de store fæle kapitalistene som kommer til å ødelegge hele verden.

    Det er bare å ta en tur innom et bra supermarked i Tyskland eller Frankrike så vil en finne et utvalg av kvalitetsvarer som vi her hjemme bare kan drømme om, og til en pris som er forbudt i Norge.

    Det vil alltid være en industri av billigprodusert dritt, men det er trist at det er dette det norske landbruket ønsker å konkurrere med og lar seg skremme av... i stedet for å satse på at god kvalitet og gode råvarer som kan selges både her hjemme og i andre land. Det er ikke alle forbrukere som ønsker seg søppelmat... og hvorfor ikke bare la dem som vil spise dritt.. får lov til det?

    Tollen på svinekjøtt til Norge er vel nesten 300%?

    Så import er i praksis helt forbudt. Spiller ingen rolle med billigmaten, det er ikke noe problem å få billig nok svinekjøtt her hjemme. Men det er smått med kvalitetsvarer her, og det som finnes prises som om det var Wagyu.

    En god begynnelse ville være å fjerne all prosenttoll på mat til Norge, og heller i en overgangsfase beholde en kronetoll på endel varer. Slik sett vil vi bli skånet for skremselsmaten fra annonsen, men vil få tilgang på kvalitetsmat på linje med andre mennesker i Europa.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Det er omtrent like umulig som å finne god Cheddar på et Samvirkelag.

    Man er rett og slett henvist til spesialbutikker i de store byene for å få tak i ekte laks,..............

    På samme måte som når man vil ha en god rødvin eller en god whisky, den dagen du får oppfyllt ditt ønske om et Vinmonopolfritt land!!
    Polet er elendig på whisky.

    Når du kjenner "Glassbanken" så dårlig gidder jeg ikke diskutere dette med deg mere. Du bor tydeligvis på en annen planet enn meg!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Du er så lettlurt deph, bare fordi det er bilde av en bondegård på en matvare på ett tysk supermarked så betyr ikke det at det ikke er subsidiert industridrit, greit nok at de har ett bredere sortiment og varer som man ikke selger i Norge, det har mer med tradisjoner og hva man liker/er vant med å spise å gjøre. Med din logikk så burde svenskegrensa hatt svære saluhaller med småskala og spesialvarer alla stockholm og gøteborg, men de har eurocash og maximat. Det er fordi nordmenn vil ha samma dritten som på ræva 1000 bare enda litt billigere. Fair enough att du vil betale minst mulig for maten din, men å tro at det vil bety noe som helst for utvalget i norske butikker blir bare komisk, er fortsatt kjøttdeig og kyllingfilè som vil være det nordmenn kjøper, nå bare fra polen sprøyta med vann.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man er jo egentlig litt dum i hodet hvis man kjøper et stykke kjøtt til 400 kr (og 300kr av dette er avgifter til staten) og så tror at det man betaler er det den "koster".

    Forsåvidt akkurat det samme om man betaler 450kr for en liter Upper Ten på statsmonopolet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn