Nu til en annen sak "i samme gate".
Landbruket har tollbeskyttelse av flere årsaker, men også fordi en norsk bonde ikke har noen mulighet til å konkurere på lønnskostnad med en bonde i et lavkostland. Deler av tollen på importerte landbruksprodukter er for å utjevne denne forskjellen i konkuransevilkår.
En annen bransje som har begynt å merke "sosial dumping" fra østeuropeiske lavkostland er transportbransjen. Polske, russiske og spesiellt litauiske trailere fyller opp veiene i Norge til fortrengsel for norske transportfirmaer som ikke kan konkurere på sjåførlønna, ( ned mot 27 kr/time ), ikke kan konkurere på kapiatalkosnader da lastebilene koster mye mindre i disse landene, og "omregistreringsavgiften" enten er symbolsk eller ikke finnes, mens her i Norge koster det i verste fall opp mot 200K å omregistrere et "nybrukt" vogntog. De kan heller ikke konkurere på dieselkostnaden for den dieselen utlendingen har med seg koster 1/3 av det den koster i Norge. Erfaringen fra de siste vintrene viser også at utlendingene "sparer" penger ved å unnlate å investere i brukbare vinterdekk. Dette er rett og slett unfair konkuranse.
En litauer kommer inn til Norge med et lass fra et EU land og fulle dieseltanker ( flere hundre liter ) . Han har med seg mat, og alt det andre han trenger, kjøpt hjemme i Litauen, han har seng i bilen og er ganske så selvforsynt med det meste. WC finner han på rasteplasser eller på bensinstasjoner. Han laster av det han hadde med seg og laster opp et nytt lass som han kjører til et annet sted i Norge der han henter enda et et lass som skal til et tredje sted i Norge. Dette kan gjøres fullt lovlig et antall dager, men vår litauiske venn er selvsagt smart nok til å planlegge slik at han kjører ut av Norge med nesten tomme dieseltanker som han fyller hjemme til en fortsatt mye lavere pris enn i Norge. I og med at han verken kjøper mat eller overnatting i Norge plages han ikke av vårt høye prisnivå og kan vel leve rimelig lykkelig på sin lønn på ca 30 kr timen. Som sagt er dette helt lovlig, selv om jeg ikke synes noe om systemet. Det som dog er helt ulovlig er å komme inn til Norge med tom bil for å kjøre oppdrag her i landet. Og det er her det begynner å bli moro.
For en drøy uke siden, eller deromkring, ble en tsjekkisk trailer stoppet i Verdal. Han hadde kommet tom inn i Norge for å kjøre et slikt billig, men strengt ulovlig, transportoppdrag. I Finland får den bedriften som bestiller slike ulovlige oppdrag for å spare penger en saftig bot, i tillegg til at både bileier og den utenlandske sjåføren får bot.
I Norge er vi så meget mer siviliserte så kun sjåfør og transportfirma får bot. Den som bestiller slik ulovlig transport slipper som oftest unna uten påtale. Det som var «morsomt» i denne historien var at den tsjekkiske bilen skulle kjøre et oppdrag for det firma i Norge som selv har Norges strengeste beskyttelse mot utenlandsk konkurranse, med både kvoter og skyhøye tollsatser, - nemlig Tine!!!
En oppbyggelig historie for alle på OT men mest av alt som en liten gave til "Tinedødaren" Deph! Kos deg med historien Deph!!