Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 20.011
- Antall liker
- 10.537
Det virker som om kafeeieren mener det er han som betaler momsen, ikke kunden.
Men poenget er ikke vanskelig å forstå, han føler seg diskriminert i forhold til andre utsalgssteder som selger mat.Det virker som om kafeeieren mener det er han som betaler momsen, ikke kunden.
Ikke helt. Da omsetningsavgiften ble innført i 1935 skulle den være midlertidig. Derimot var innføringen av moms i 1970 koblet til redusert inntektsskatt (flytte skatt fra inntekt til forbruk). Det var fort glemt, og inntektsskatten fortsatte å øke til den nådde en topp rundt 1980. Deretter ble momsen økt i stedet.Da momsen ble innført i 1970 skulle den være midlertidig. Vi ser hvordan det har gått.
I UK er skatt på lønnsinntekt midlertidig siden rundt 1850. Hvert år vedtar parlamentet at de også i år skal inndrive denne skatten.Da momsen ble innført i 1970 skulle den være midlertidig. Vi ser hvordan det har gått.
Nja. I Frankrike er det 20% på alkohol, 10% på maten du spiser i restauranten og 5,5% på mat du tar med deg ut av restauranten.Nå er det vel ikke akkurat momsen som driver kafe og restaurantpriser i Norge... De fleste land i nord-Europa har 25% som i Norge,,
Jeg sliter litt med å skjønne hva som skal være så ulovlig med dette, men jeg kan jo ikke jussen i det heller. Det er ikke spesielt lett å se hva som er forskjellen på at de ansetter et kobbel av folk for å springe rundt for å sjekke priser og hva en tjeneste som f.eks prisguide eller klarna leverer. Eller sagt på en annen måte, dersom det var et kommersielt selskap som sjekket priser hele tiden og solgte infoen til kjendene eller publiserte det på nett, ville det da være ok?Daglegvare-etterforskinga: 4,9 milliardar i gebyr til Coop, Norgesgruppen og Rema
No krev Konkurransetilsynet at matbutikkane må slutte å sjekke prisane til kvarandre med prisjegerar. Men Kiwi-eigaren nektar å slutte.www.nrk.no
De påpeker at ordningen gav høyere pristransparens kjedene i mellom, men ikke økt pristransparens for forbrukerene. Tilsynet har, så langt jeg kan registere heller ikke dokumentert at det faktisk har ført til høyere priser (presumtivt over tid, må man anta) men at adferden kan gjøre det. De har også gått bort fra at dette var formålet med ordningen, derav den kraftige reduksjonen i potensielle bøter som kom for noen år siden. Eller fra overlagt til uaktsomt drap, om du vil. Om det fordi tilsynet faktisk tror dette eller fordi de antok at det ville være umulig å bevise skal ikke jeg mene noe om.Konkurransetilsynet påpeker at matkjedene fikk et verktøy som gjorde det mulig å sette eller bevare høye priser og korpset med prissjekkere muliggjorde dette.
Det er absolutt på listen over aktuelle muligheter, spesielt at det kommer i disse tider når det fra politisk hold er viktig å i alle fall late som man prøver å ta dagligvarekjedene siden matprisene har steget betydelig de siste årene og det ikke er vanskelig å se at fokus ønskes på de fremfor norsk (landbruks)politikk som forklaring på betydelig høyere priser enn nabolandene.Konkurransetilsynets gebyrvedtak virker å være mer politisk enn rettslig begrunnet. Skal bli interessant å følge ankesaken.
Det var nok rikitg tidligere. Men bransjene som i størst grad ble presset er ikke lenger like aktive på disse plattformene. I dag er Prisguiden kjøpt opp av Klarna og fungere nå som de vanlige fordelsprogrammene hvor butikk ser ut til å måtte tilby betalingsmetoden fra Klarna.Prissamarbeid er ulovlig, når dette utføres av dem som tilbyr varer og tjenester i en konkurransesituasjon.
At forbrukere får prisopplysninger og kan sammenligne disse er noe annet. Prisjakt og Prisguiden er med på å presse prisene ned.
Konkurransetilsynet påpeker at matkjedene fikk et verktøy som gjorde det mulig å sette eller bevare høye priser og korpset med prissjekkere muliggjorde dette.
Denne saka liknar, med lekmannsaugo, veldig på Bokbasen-saka.Konkurransetilsynet taper også en stor andel av vedtakene som påklages så får vi se hva som skjer her, siden det garantert vil klages.
Me får sjå. Det blir i alle fall sånn passe flaut for tilsynet dersom klagesaken fører frem. Om tisynet da kan anke eller motparten kan anke om de taper vet jeg ikke, men om så er tilfelle så ender det nok opp i domstolene til slutt - spesielt om kjedene taper. De er neppe hyppe på å betale nesten 5 mrd om de mener å kunne unngå det.Denne saka liknar, med lekmannsaugo, veldig på Bokbasen-saka.
En handlekurvsammenligning utgjør kanskje 30-40 varer, en dagligvarebutikk har tusenvis av varelinjer, de mest velassorterte langt over 10.000 varelinjer. At prisene på denne relativt standard kurven som blir sammenlignet år ut og år inn er ganske lik er kanskje ikke så rart, all den tid at ingen vil fremstå som betydelig dyrere enn andre. Dersom man beveger seg litt bort fra de aller vanligste varene så er det til dels store variasjoner i priser avhengig av hvor man handler når.Det skurrer vel litt når konkurransen er så beinhard og differanse på billigste og dyreste handlekurv er under 10 kroner? Jeg tror ikke det er tilfeldig at de fleste varene har identiske priser hos KIWI/Rema/Extra. Egne merkevarer untatt.
Hvis man virkelig tror det, så tror man vel antageligvis også på Julenissn...???Markedet styres av tre svære aktører. Om disse samarbeider om priser er det kanskje ikke bare for å sette prisene så lavt som mulig.
But of course !! De er i EU har ikke det samme vernet som Gnore har.Portugal som ikke har i nærheten av kjøpekraften som i Norge har mye større utvalg av matvarer.
Og lavere priser.
Her er det butikkjeder fra Spania, Frankrike, Tyskland og muligens flere land.
Basert på det refererte så er det omfanget og formaliseringen av samarbeidet det reageres på. For meg som utenforstående så virker det også noe merkelig å tildele noe som må være norgeshistoriens største bøter på noe som kan tenkes å fordyre varene uten at det (meg bekjent) er dokumentert at så faktisk har skjedd og eventuelt i hvilken grad. Tilsynet gikk også eksplisttt bort fra anklagen om at samarbeid om høyere priser var formålet med denne ordningen men at det kan ha det som konsekvens.Meiner tilsynet kjedane bør vera "sjølvpålagt blinde" for kva prisar konkurrentane har?
Saken har vært undersøkt siden 2018 så det er i så fall ikke denne regjeringen som har bestillt den.Tror undersøkelsen er politisk bestilling.
Se her vi gjør noe.
Hvis politikerne ikke ønsker og lette / fjerne importvernet er eneste mulighet å nasjonalisere matvarebransjen.
Men det blir muligens for drøyt selv for Vedum.
FaenI så fall kan også konkurrentene sette opp et script som innhenter de andres priser og oppdaterer sine egne i løpet av millisekunder. Det er fortsatt fri konkurranse, så lenge det ikke foreligger en avtale om å følge hverandre.
Det har definitivt vært samarbeid om ordningen med prisjegere som besøker hverandre. Det er, basert på det som har kommet frem, imidlertid ikke vist til at det faktisk har medført høyere priser, ikke en gang at høyere priser var selve formålet med ordningen. Men Tilsynet mener at det svekker konkurransen og med svakere konkurranse følger gjerne høyere priser.Hele saken virker jo mest å være basert på synsing. Så langt jeg fikk med meg fra pressekonferansen ble det aldri nevt at dem kan føre bevis for avtalt sammarbeid. Kun insinuert slik jeg tolket det.
Det er jo slik effektiv konkurranse ser ut. Prisene konvergerer ganske fort. Tenk likvide markeder som olje eller strøm. Det er markeder med nokså perfekt prisinformasjon. Forsøker man å selge noe over gjeldende markedspris får man ikke solgt noe, så man tilpasser seg ganske fort.