Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel like før REMA starter med nye EMV-varianter under navnet "Bæstevænna". Nesten rart at den der tyggegummilåta med hun der trønderjenta ikke har gått på Tung Hjernevask på alle reklamekampanjene på TV allerede, men det kommer nok.

Herregud, så lei man blir av trøndersk i reklamene. Æ og mæ på alle kanaler hele forbaska kvelden. Skal ALDRI legge igjen en krone på R. Pliregrisetryne & sons er jaggu noe av det jævligste vi har for tida.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    REMA gjør en kjempejobb med å redusere utvalget. Ost er ost, vet dere, har ikke bruk for ørten sorter, kun en billig "ost"
    Folk flest kjøper uansett ikke ost som har noe som minner om smak. Om den urkjipe gulosten heter Norvegia, First price eller rema spiller ingen rolle - det er søppel uansett.

Menmen, folk er rare. Når de klarer å gå i fistel over produktkategorien "norsk pils i butikkstyrke" som må være noe nær det mest generiske produkt det er mulig å oppdrive i norsk dagligvare så fremstår ønskene om mangfold, utvalg og lignende som noe merkelige. At folk er sentimentale for øllen de drakk seg dritings på første gang, den han og henne var rusa på første gang det ble noe på de osvosv er forsåvidt mulig å skjønne, men dette har ikke noe med kvalitet eller vareutvalg å gjøre. Vareutvalg innenfor "øl" består i å ha ulike stilarter, ikke å ha 30 merker pils produsert industrielt i Norge.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.197
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er ikke Norvegiaen i seg selv det er noe galt med, det er majoriteten av det norske folk som vil ha ulagret ost uten smak. Gi Norvegiaen samme lagringstid som skikkelig ost, så blir det smak på den også. Kruttost blir forøvrig ingen standard hvitost laget etter Gouda-metoden.......
    Som godt voksen og vel så det, så lurer jeg på hvordan dagens unger skal lære seg om mat og smaker, når alt må smake pizza eller taco.....
    Taco-torsk var også et eksempel jeg fant for et par år siden...... Er det virkelig så galt????

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Taco-torsk var også et eksempel jeg fant for et par år siden...... Er det virkelig så galt????
    Siste jeg så var kjøttdeig ispedd 30% grønnsaker. For de som er for late til å kutte grønnsaker selv og dumme nok til å betale kjøttkiloprisen for grønnsaker. Ditto med "laks med grønnsaker" - 50% laks, 50% grønnsaker, kilopris som 100% fersk laks.

oyvind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Har handlet hos R1000 i maaaaange år, men når Reitan rasler med sverdet og utestenger Hansa fra sine butikker ( unntatt Bergen og Hordaland ) er det bare en ting å gjøre - slutte å handle hos R1000 - verre er det ikke. Hansa er en av Bergens største bedrifter, og allerede nå er folk tatt ut i permisjon pga R1000. I går handlet jeg på KIWI, i en ny og fantastisk flott butikk. På "mitt" lokale kjøpesenter ligger R1000 i 2. etg. og KIWI i 3.etg. KIWI-butikken åpnet i august 2016, og er utrolig flott. En ting som slo meg i går - R1000-butikken var nesten tom for folk, og i KIWI-butikken var det stinn brakke. Jeg handler matvarer for ca kr. 120,000,- pr. år, og det er vel ikke så mye for den velfødde R1000-trønderen, men blir vi mange nok, så bør han begynne å skjelve litt i silkebuksene.En annen ting : De ansatte på R1000 der jeg handlet, var fantastisk hyggelige og hjelpsomme, bare så synd at en halvfeit "Bør Børson" skal ødelegge for de lokale kjøpmennene.
    Men du vet vel at det var HansaBorg som selv sa opp avtalen med Rema 1000? Fremstår som noe merkelig å klage i etterkant.

Fredriksstad Blad - Hansa Borg dropper Rema 1000-avtale

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er mange måtar å ordne seg på. Eg har nokre strategiar som gjer meg ganske fornøgd med kosthaldet:

Når eg er utanbygds (og spesielt når eg er utanlands) handlar eg krydder, og litt sære ting eg ikkje kan dyrke sjølv.

Har slurva eit par-tre år med hagen, men i år er det nyttårsforsett å komme inn i rutine i både drivhus og glasveranda. Har handla ymse salatfrø, eit par ulike tomatslag, agurkar, og litt til, frå Deffe sin tilrådde, svenske frøleverandør. Skal så litt i helga, tenkjer eg. Har tekt å handle litt spireutstyr på Ikea, men det vert seinare, får klare meg med gammalt stæsj tli neste gong eg skal forbi eit utsal.

Eg vaks opp på butikk, og er nok ein dårleg kunde, då eg oftast handlar produkt som har nedsett pris pga. "dårleg" dato. Og eg "reforedlar" slikt som er vassblese, fjernar plasten frå kjøt og fisk, og let det tørke i eit "fjernkjøleskåp slik at det vinn att god konsistens.

Ettersom fleire av dei produkta eg før kjøpte på R1000 no er fjerna frå utvalet, eller fått betre alternativ i andre butikkar, handlar eg veldig lite der. Lerumprodukta finnest andre stadar. Mange, her i fylket, så eg skal nok greie meg. Har elles ein frysar full av bær, så vi brukar nesten ikkje syltetøy. Men litt Lerumsaft er greitt å ha innimellom.

Kjøper Grans Premium, og så skal eg kjøpe kattesanden derifrå, ut frå Deffe sine tilrådingar av dette som jordforbetringsmiddel. Basisvarer (smør og sånt, ingrediensar til brødbaking, grønsaker og litt frukt) kjøper eg på Bunnpris.

Reinhaldsartiklar kjøper eg på Europris ein sjeldan gong. Kjøt handast kvar som helst,så lenge det er på utgått dato, og billeg.

Røykelaks handlast utelukkande på tilbod (må vidareforedlast, sjølvsagt), frosen laks handlast på Coop, annan fisk kjøpast på impuls, når eg ikkje får tak i ferskvare frå kjenningar m.m..

Det skal nok gå bra.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Siste jeg så var kjøttdeig ispedd 30% grønnsaker. For de som er for late til å kutte grønnsaker selv og dumme nok til å betale kjøttkiloprisen for grønnsaker. Ditto med "laks med grønnsaker" - 50% laks, 50% grønnsaker, kilopris som 100% fersk laks.
    Det er litt morsomt med alle disse posene de selger med ferdig kuttede grønnsaker, og folk betaler dyrt for å slippe å bruke en kniv. Men det har vel kanskje en positiv side også. Regner med at grønnsakene som blir brukt til dette gjerne er de "usalgbare" med feil form og størrelsen, som kanskje ellers ville blitt kastet. I så måte er det bra at det blir brukt til dette. Farsematen deres blir vel ikke enda mer ekkel av å spe dem med grøntavfall heller.

Mer bekymringsfult er det at Rema, alle remabutikker, har sluttet å selge plommetomater på boks. De har hverken eget merke eller andre, det er rett og slett helt tatt ut av sortimentet. Så skal man lage noe så enkelt som en tomatsaus så må man i en annen butikk ... da blir det lite poeng i å legge turen der, når helt nødvendige basisvarer ikke selges.

Kommer ikke til å slutte å handle der, men det kommer til å bli litt mindre av det.

Når det gjelder pilstyper så har de i det minste en som er ok til en ikke for voldsom pris. Bohemian Lager fra Grans. Ganske god faktisk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Dette er jo litt "back-to-basics" for Rema. Vi som husker den første Rema1000-butikken på Strindheim husker jo at 1000 står for at Rema skal ha de 1000 varene de fleste kjøper. Jeg klarer ikke helt å hisse meg opp over dette, og at folk sier at de skal slutte å handle hos Rema og heller handle andre steder slik at Norgesgruppen skal bli enda større og mektigere synes jeg er merkelig. Ja, det er mange varer Rema ikke vil ha, men de kan man da handle andre steder? Jeg handler hos Rema, da det er den største nærbutikken her hvor jeg bor. Innenfor en radius på 2 minutter kjøring har jeg 1 Meny, 2 Bunnpris, 1 Bunnpris gourmet, 2 Kiwi og 1 COOP Mega. Utvider jeg til 5 minutter finner jeg 2 Meny til. Det er vel bare Meny som er litt spennende av disse, men jeg har liten grunn til å klage. Jeg skulle gjerne hatt noen litt mer spennende gourmet-butikker, men det er langt mellom dem her i Trondheim.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Jeg har byttet fra Rema Lambertseter (visstnok den største i Norge målt i omsetning) til Rema Hauketo som er betydelig mindre, men de har det jeg kjøper. Bonus ved sistnevnte er at den ligger like ved siden av Istanbul - en av Oslos større innvandrerbutikker. De har enormt utvalg i grønnsaker og det slike butikker ellers er gode på, samt at de har slakterdisk. Ellers har jeg 1 minutt å gå til en nyåpnet Meny, det er jo kjekt når jeg plutselig trenger noe eller skal plukke med meg noe fra jobb. Men til det daglige er det strengt tatt for mitt vedkommende bare en dyrere variant av en hvilkensomhelst butikk. De har ganske mange varelinjer, men 99.5% av disse handler jeg uansett aldri.

For storhandlen bruker jeg uansett bilen og om jeg kjører i 4 eller 6 minutter spiller liten rolle.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.174
    Torget vurderinger
    0
    Otare.
    Bare til info så var den første REMA butikken på Strindheim en REMA 500 som ble utvidet til REMA 800 før den ble REMA 1000. Kjørte forbi der for et par tre uker siden. Ser ut til at det bygges leiligheter der den butikken var. Trondheim har endret seg mye på de årene som har gått siden jeg flyttet derfra!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Ja, det kan stemme. REMA500 ja.
    Bygget lå til forfall i veldig mange år, men nå er det revet og det bygges leiligheter der. Trondheim har endret seg mye - når vi regner med studentene nærmere vi oss vel 220 000 innbyggere.

Ellers så er det jo REMAs endring greit for oss som bor i byer der det finnes mange alternativer innen kort kjøreavstand. Det blir litt verre på mindre steder der det ikke finnes alternativer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Jeg snakket nå bare om de stedene som bare har en REMA-butikk og ingen andre. Finnes det slike?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Otare.
    Bare til info så var den første REMA butikken på Strindheim en REMA 500 som ble utvidet til REMA 800 før den ble REMA 1000. Kjørte forbi der for et par tre uker siden. Ser ut til at det bygges leiligheter der den butikken var. Trondheim har endret seg mye på de årene som har gått siden jeg flyttet derfra!
    Vært på mange utrykninger dit ja, i mitt tidligere liv. Erstattet av en bældiger sjappe et par hundre meter unna. Får håpe leilighetene er betalbare for dem som trenger dem.

PS: Jeg er ikke dau, CD-modemet mitt hadde hengt seg i noe DNS/ IPstyr, så jeg trodde HFS var nede helt siden 15/1....

B

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Jeg snakket nå bare om de stedene som bare har en REMA-butikk og ingen andre. Finnes det slike?
    Nei, Rema føler ikke ansvar for dekning i distriktene så de finnes kun i større tettsteder og byer. På bygda regjerer Joker og en og annen Bunnpris der det er kommunesenter. Og det går helt fint. Men det er jo litt gøy når den eleverte, godt avlønnede urbane delen av slekta frekventerer nevnte Joker på sommerstid og omtrent går i bakken/butikklinoleumen av prisnivået.

Pingler!

S

Slubbert

Gjest
    https://snl.no/Rema_1000_AS

Historikk. Ole Reitan etablerte i 1948 en dagligvareforretning i Trondheim, åpnet i 1963 også et supermarked. Sønnen Odd Reitan startet egen butikk (Sjokkpris) i 1972 og bygde i 1970-årene opp en butikkjede i Trondheimsområdet sammen med faren. Kjeden fikk i 1979 navnet Remi 500 (Reitan minipris), hvor 500 henviste til antall vareartikler, men skiftet snart navn til Rema 600 (Reitan mat) og i 1981 til Rema 1000. Rema 1000 hadde lavprisprofil med standardisert vareutvalg og enkel innredning og var basert på franchising, hvor de enkelte butikker drives av lokale kjøpmenn som leier navn og butikkprofil.
    Rema 1000 vokste raskt i 1980-årene og etablerte seg i 1990-årene også i andre land. Overtok i 1998 deler av grossistvirksomheten til R. Kjeldsberg AS. I 2001 ble Rema 1000 slått sammen med kiosk- og serveringsselskapet Narvesen til Reitan Narvesen ASA, men er nå et eget selskap i Reitangruppen. Rema 1000s butikker i Ungarn ble solgt i 2002, i Polen i 2003.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Det går seg til. Jeg synes det er rart at man skulle ønske å gjøre Norgesgruppen enda sterkere bare for å straffe Rema. Jeg trodde det var mangfold man ville ha, ikke enda mer styrking av en enkelt aktør?

H

Hardingfele

Gjest
    Det går seg til. Jeg synes det er rart at man skulle ønske å gjøre Norgesgruppen enda sterkere bare for å straffe Rema. Jeg trodde det var mangfold man ville ha, ikke enda mer styrking av en enkelt aktør?
    Tror det var dumt av Rema å lansere Æ med rabatt samtidig som de innførte redusert varetilfang som gikk utover lokalpatriotismen. Det siste fikk all oppmerksomhet.

C

cruiser

Gjest
    Tror det var dumt av Rema å lansere Æ med rabatt samtidig som de innførte redusert varetilfang som gikk utover lokalpatriotismen. Det siste fikk all oppmerksomhet.
    Det var vel akkurat det motsatte de prøvde på, men det slo tilbake når tromsøværinger ble irritert fordi østlendinger ikke fikk kjøpe mack øl

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Jeg tror det var dumt å lansere Æ. Mulig mine handlevaner er aparte, men det er lite som tyder på at det går veldig mye penger på enkelte varelinjer så langt. Den som er opptatt av slikt kan også lett la seg irritere over at appen ikke regner en hel eller en halv Salma som samme vare, for eksempel. Eller at alle melketypene er ulike varer. Første gang jeg brukte saken kjøpte jeg en rens til oppvaskmaskin, noe jeg gjør svært sjelden. Den er fortsatt på min topp 10 liste. Ditto er en enkelt pakke med Chorizo, en gresk yoghurt og en pakke bulgur. Eneste av høyfrekvensvarer som er der er smør, melk og smågodtet til ungene på lørdager. Jeg har så langt brukt va 5000 kroner og fått i overkant av 300 i "rabatt". Da er der noe snus og øl som er unntatt, men samtidig er det to ukeshandler hvor de hadde 10% på basically hele butikken (som for øvrig heller ikke funket helt som det skulle)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Da må det være en lus, siden ingen varer skal havne på topp 10 listen hvis den ikke er handlet 2 ganger. Jeg har for øvrig ingen spesielle følelser for eller mot Rema - jeg handler der det er mest praktisk. Her hvor jeg bor er den største og nærmeste butikken en Rema, så da handler jeg standardvarene der.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Jeg tror de kom siden det var første gang og noe måtte vel havne der første gang. Uansett med et noe variert utvalg varer som handles går det ikke veldig mye penger på en bestemt varelinje. Spesielt når de er helt spesifikke (ref hel vs halv Salma). Funker kanskje bedre om man spiser det samme hele tiden?

Siden jeg har stått for nesten all handling i heimen i noen år har jeg ganske bra koll på hva ting skal koste sånn ca, og det er ganske lett å se hvor marginene ligger for en butikk. Nå vet jeg selvsagt ingen ting om innkjøpsavtalene de enkelt har, men det er ganske store prisforskjeller på helt like produkter rundtomkring. Ikke at jeg bryr meg, men det er vanskelig å la være å legge merke til det.

C

cruiser

Gjest
    Er vel noen produkter som over tid vil stikke seg godt ut for mange, f.eks melk

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Mathallen i Trondheim gir opp etter halvannet år. Buijnnpriiis overtar lokalene.

Mathallen i Trondheim gir opp

- Forbrukerne i Trondheim setter stor pris på mathall på fredag og lørdag, men ikke ellers i uka, sier Tor Jarle Warø. Lav omsetning førte til høyt svinn og manglende fortjeneste.

- Ferskvarer ser dessverre ikke forskjell på ukedagene, sier Warø og legger til at Trondheim er for lite for konseptet de satset på

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Kjipt, men det var aldri noen mathall, i beste fall en litt kjip delikatessebutikk.
    Godt mulig - jeg har aldri sett den selv. Men de sliter vel litt i Oslo også så vidt jeg skjønner? Bra trøkk i helgene, not so much ellers.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg likte no-nonsense-stilen REMA hadde tidligere. Når nå de også har hevet seg på svineriet med kundekort, medlemsskap, bonuspoeng, bestevenn og app(!) er all velvilje blåst bort. Kan man ikke bare konkurrere på vanlig vis, det er nok av parametre å ta av: beliggenhet, drift, margin, pris, utvalg (inkludert at man ikke går tom for varer), kvalitet, kassekø, butikklayout, service og orden. Nok å ta av.

Jeg vil bare handle. Klamt gnell om bestevenner og den jævla appen vil jeg ikke ha.

C

cruiser

Gjest
    Kjipt, men det var aldri noen mathall, i beste fall en litt kjip delikatessebutikk.
    Godt mulig - jeg har aldri sett den selv. Men de sliter vel litt i Oslo også så vidt jeg skjønner? Bra trøkk i helgene, not so much ellers.
    Det gjør de helt sikkert, det er jo altfor dyrt. Folk er vel ikke interesert i å betale 130 kroner for en pølse i brød fra Vardøen mens de handler andre varer til 3 gangern

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.817
    Her er dagligvarebutikkene jeg regner som innen kort avstand fra meg. En hel del av de kan jeg gå til, ellers er det maks fem minutter med bil. De langt fleste av de ligger nærme kollektivstopp for den som ikke kan kjøre. For den som ikke er lokalkjent er dette et område på ca 2x3 kilometer på Nordstrand i Oslo. Med unntak av Jacob's på Holtet er det ikke noe spesielt med noen av disse sjappene.

Det er fullstendig galskap.

Vedlegg

H

Hardingfele

Gjest
    Enkelte har kunnet holde det gående i Mathallen i Oslo, men for å få åpne der må man ha betjening fra formiddag til utpå kvelden, seks dager i uken. I helgene er det restaurant/varmestue og på ukedagene går det så-som-så med besøket. Beliggenheten er nok også feil, som om Saluhallen i Stockholm skulle ligge på Söder. I tillegg har man både Maschmanns og Østbanehallen som konkurrenter. Også steder der bunnlinjen skrapes av lange åpningstider. Alle med mer eller mindre de samme varene.
    Tror det også er planer om å åpne på Vippetangen.

Det går bedre med nisjeforretninger med god beliggenhet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Mathallen i Trondheim gir opp etter halvannet år. Buijnnpriiis overtar lokalene.

Mathallen i Trondheim gir opp

- Forbrukerne i Trondheim setter stor pris på mathall på fredag og lørdag, men ikke ellers i uka, sier Tor Jarle Warø. Lav omsetning førte til høyt svinn og manglende fortjeneste.

- Ferskvarer ser dessverre ikke forskjell på ukedagene, sier Warø og legger til at Trondheim er for lite for konseptet de satset på
    Jeg tror beliggenheten hadde mye å si. Midt i Prinsenkrysset - man drar ikke dit for å handle. Den skulle ligget et sted der man faktisk handler - Byhaven der Olivier's og Vinmonopolet ligger, eller på Lade dit det finnes mange parkeringsplasser og der folk faktisk drar for å handle mat.
    Det finnes en tilsvarende mathall på Oppdal, og den går visstnok ganske bra. Den ligger på en mer fornuftig plass.

C

cruiser

Gjest
    Oppdal mat har noe som "mathallen" i Trondheim ikke hadde.. innhold. Har ingenting med lokalisering å gjøre, mathallen ligger/lå schmekk midt i sentrum, hadde de hatt noe som var interesant å kjøpe hadde folk kommet. Gulating som delte lokalet gikk som bare det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn