Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.082
    Torget vurderinger
    1
    I landbruksdebatten er både tall og bokstaver abstrakte. I bunn og grunn handler all landbrukspolitisk debatt i Norge kun om å ha makt over begrep og definisjoner. Reelt innhold bak alle tallene og bokstavene er det ingen interesse for. Man kan hevde hva som helst når det gjelder landbruk og bønder i Norge og kreve å bli trodd. Noen finner i norsk landbruk det verste de vet i Norge, andre finner noe av det beste. Står du utenfor og ser inn på/ned på landbruket er det fritt fram til å fylle ut selv det man ikke forstår eller kan med følelser, antipatier, kvasikunnskap, ideologi, you name it. Å spørre bøndene sjøl om disse tingene er egentlig ikke nødvendig. Det blir gjerne bedre uten. Bøndene kan godt sees på som forutinntatte og litt 'biased' når det gjelder landbruk.

Deffe: Det holder lenge med å tro. Du er i godt selskap.

Men siden vi antakelig ikke orker veldig mye mer av denne religionsdiskusjonen her ( jeg begynner å bli for gammel) kan du godt få siste ordet og så setter vi over til tortillaen igjen, please?

G

Gjestemedlem

Gjest
    I landbruksdebatten er både tall og bokstaver abstrakte. I bunn og grunn handler all landbrukspolitisk debatt i Norge kun om å ha makt over begrep og definisjoner. Reelt innhold bak alle tallene og bokstavene er det ingen interesse for. Man kan hevde hva som helst når det gjelder landbruk og bønder i Norge og kreve å bli trodd. Noen finner i norsk landbruk det verste de vet i Norge, andre finner noe av det beste. Står du utenfor og ser inn på/ned på landbruket er det fritt fram til å fylle ut selv det man ikke forstår eller kan med følelser, antipatier, kvasikunnskap, ideologi, you name it. Å spørre bøndene sjøl om disse tingene er egentlig ikke nødvendig. Det blir gjerne bedre uten. Bøndene kan godt sees på som forutinntatte og litt 'biased' når det gjelder landbruk.

Deffe: Det holder lenge med å tro. Du er i godt selskap.

Men siden vi antakelig ikke orker veldig mye mer av denne religionsdiskusjonen her ( jeg begynner å bli for gammel) kan du godt få siste ordet og så setter vi over til tortillaen igjen, please?
    Damnit, du får søke jobben til Spicer når han får sparken snart.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.227
    Som kommersiell virksomhet er landbruk total galskap. Det er store investeringer, lange dager, liten fleks og høy risiko. Og for dette får man, og i følge Deffeknotten bør være godt nøgd med, sånn ca det samme som noe som har karret seg gjennom yrkessskolen og fått seg en fagjobb i en bedrift. Med 0 risiko, sykelønnsordning, betalt ferie og så burtetter. Ingen fornuftig person vil finne på å investere millioner av kroner og endeløse arbeidsdager for en inntekt i nedre del av det norske lønnshierarkiet. Den som eier rørleggerfirmaet tjener normalt mye mer enn gutta som er ansatt, så Deffeknotten kan starte der om sammenligningen skal være noenlunde relevant.

6

65finger

Gjest
    Det er store forskjeller på lønn og arbeidsinnsats innenfor bondeyrket.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.082
    Torget vurderinger
    1
    ^ et viktig poeng. Kan illustrere det med utviklingen i min kommune. Her var det 34 melkeleverandører for 15 år siden, nå er det 4 igjen. Alle de andre gårdene var veldrevne og moderne, men ingen i neste generasjon ville ta over og fortsette som melkeprodusenter. Disse gårdene kan i dag deles inn slik:
    - De fleste er solgt til ordinære lønnsmottakere som driver på et minimumsnivå for å oppfylle driveplikten, gjerne basert på hold av villsau.
    - Noen er solgt til andre bønder som gjerne er mest interessert i jorda.
    - Noen er strippet for utstyr, redskap, besetning og kvote, de nå pensjonerte bøndene er blitt boende mens den av barna som tok over har forestått 'slaktingen' av bruket.

Det er pr i dag mye større sannsynlig at et bruk blir lagt ned enn at drifta videreføres med hovedvekt på å produsere melk og kjøtt. Livet som heltidsbonde er faktisk veldig krevende, det ser alle som setter seg inn det. Men å 'surfe' på landbrukssystemet med litt sau kan alle gjøre og er ekstremt økende her omkring. Ingen krav til bygninger, kun gjerder (de søker man tilskudd til for å få satt opp). Fulle tilskudd for beite og fulldyrket mark uten innsatsfaktorer som gjødsel etc. Dyrene passer seg selv, det holder fint med en søndagstur for å se over sånn røffly hvordan det går. Det er langt fler lærere i min kommune som driver med dette enn det er ordinære bønder. De står også i statistikken til Deffe.

De største tilskuddsmottakerne i min kommune og i nabokommunen er slike 'villsauentusiaster' med godt betalt jobb ved siden av. De surfer på et tilskuddssystem som premierer lavintensitetsdrift. Det kommer minimalt av kjøtt tilbake til samfunnet og det kjøpes svært lite lokalt av varer og tjenester fra disse 'bøndene'. I den grad det produseres noe, er det vel kulturlandskap. Matproduksjon er det knapt. Og staten vil hvert eneste år 'satse' på disse folka her. Ordinære heltidsbønder opplever stadig at tilskudd og oppnådde rettigheter skjæres ned, mens det økes på lavintensitetsdelen. Hvorfor man skal betale en lærer eller en arkitekt 150 000 kroner for å ha noe sau til å stelle hjemgården er for meg uforståelig. Hadde det ikke holdt med 30 000? Så kunne man brukt mer penger på de som faktisk produserer maten vår.

Men landbruket er gjennompolitisert, det er her slaget skal stå mellom de blå og de rødgrønne. For en så langsiktig næring som landbruket (den matproduserende delen av det) er det frustrerende å være slagsted for ideologiske bataljer. Rammevilkår forandres langt oftere enn man klarer å forholde seg til. Det er nok en stor del av forklaringen på den dårlige rekrutteringen.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.113
    Torget vurderinger
    2
    10% av norske bønder er under 40 år.
    Det bør også med når vi diskuterer selvforsyningsgrad.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.577
    Sted
    Trondheim
    Jeg står ved at Rema har utrolig triste butikker, men liker at de har satset på bedre leverandører. De er inne i kvalitetsprodusenter i større utstrekning enn hva Kiwi er og har i tillegg kjøpt Kolonihagen, som skal bli eget spesialmerke innen kvalitet, der man skal samle de ulike. Bestevennstrategien og app'en var et tåpelig grep.

Om de nå klarer å kombinere satsingen på et kvalitetsutvalg i billig-jungelen, og i tillegg gjør noe med de triste butikkene sine, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal være så bekymret. Om det da ikke skyldes at de ikke klarer å skvise leverandørene sine nok.
    REMA har triste butikker, men nå begynner satsingen på nye produkter å vises. De har nå begynt å få italienske produkter fra "Den lille skinkefabrikk" i Valsøyfjord i butikkene. Jeg har nå smakt 3 av salamiene deres (lett krydret pizzasalami, Salami Milanese og en salami med fennikel), og det er noe helt annet enn Grilstad et. al. Kjempegodt alternativ til de triste salamiene som selges over alt ellers. Og ikke spesielt mye dyrere heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, av kjedebutikkene så er det vel Rema den eneste som er villig til å introdusere nye produkter og nye leverandører. Det er positivt hvis de kjører denne linjen.

Det aller verste med de norske butikkene er at det var vært en liten gruppe med leverandører som har dominert det hele slik at utvalget i ALLE butikkene har vært mer eller mindre identiske.

Det jeg ikke liker med Rema er at alle varene er dyrere for alle som ikke installerer overvåkingsprogramvaren deres på telefonen. Det irriterer meg stort, ikke fordi jeg taper penger på det men fordi det er å spytte i trynet på vanlige kunder som ikke vil ha denne dritten.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.577
    Sted
    Trondheim
    REMA er jo ikke alene om det. Det spørs jo bare hva disse dataene brukes til. OBS sender f.eks. ut rabattkoder til brukerne sine for å trekke dem inn i butikken. Det synes jeg er verre. REMA gjør i hvert fall ikke det.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.036
    Torget vurderinger
    0
    Det ble tre timers blokkering av noen distribusjonslager. Det merket ingen.
    Joda det ble merket, og jævlig godt også!!:mad:

Den gruppen som ble rammet var vel den eneste arbeidstagergruppen som er enda mere presset enn bøndene, lastebilsjåfører!

Folk ble stoppet og slapp ikke ut fra grosistlageret før etter 3 timer. Det medførte at man ikke nådde fram til parkeringsplassen før "kjøre hviletiden" slo til og man måtte stoppe bilen ganske mange kilometer fra privatbil/hjemme. Man ble fanget i det som kalles "ukehvil" slik at de som ikke hadde kone/sambo som kunne kjøre og hente måtte tilbringe helgen i bilen! Noen butikker fikk sine varer på mandag morgen i stedet for på fredag kveld, men kundene merket ikke noe til dette.

En bedriten aksjon! Det sier og mener jeg selv om jeg er medlem i Norges Bondelag!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ja hvorfor må den egentlig være så billig?

Husk at det finnes alternativer, dere.

1/2 kg smør hos Rema i dag.

IMG_1143.jpg

Selvsagt alt for billig, og ikke noe å krangle på.

Men hva med 1/4 kg i stedet?

IMG_1139.jpg

Da er vel alle rimelige, fornuftige og legitime krav dekket.

Jeg tror, praktisk talt vet, at bonden får dobbel pris på melka når han melker til kvartingene. Verken Rema eller Tine melker noe som helst av omsetningen. Selv ikke sølvpapirleverandøren får noe. Kvartkilo er svaret vi har lett etter alle disse årene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.227
    En gledens dag i går: Altfor salte krydderblandinger, uspiselig "taco"-tilbehør og Peppes Pizza i reserverdeler får et saftig priskutt:

https://www.nettavisen.no/na24/extr...ne-med-ytterligere-ti-prosent/3423415312.html

Taco Spice Mix fra Santa Maria og Old El Paso med en opprinnelig reduksjon på henholdsvis 41 og 40 prosent.
    Taco Sauce medium fra Santa Maria og Old El Pasa kuttes med henholdsvis 36 og 40 prosent.
    Old El Paso Taco Shells kuttes med 41 prosent.
    Pizzamel tipo-O fra Møllerens kuttes med 40 prosent.
    Jalapenos fra Old El Paso kuttes med 35 prosent.
    Pizzatopping fra Peppes Pizza kuttes mellom 11 og 27 prosent.
    Pizzabunn fra Peppes kuttes med 35 prosent.
    Rømmedressing fra Peppes kuttes med 40 prosent.
    Revet mozzarella fra Apetina kuttes med 28 prosent

Prisen på tipo-0-mel blir mindre absurd enn den var - det er i det minste noe.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.403
    Torget vurderinger
    23
    Ja - det der må jeg si er en utrolig god hjelp :rolleyes:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.373
    Jeg registrerer at noen av kjedenes menn tar til orde for prisregulering på innkjøp grunnet at de største aktørene får gunstigst pris. Hmmm...hvordan kan de samtidig ønske fri konkurranse?

C

cruiser

Gjest
    Lurer på hvem som skal sitte i denne komiteen å bestemme matvareprisene?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    I diskusjonen om det er kjedene eller forbrukerne som har gjort dagligvarehandelen så kjedelig i Norge så er det et tankekors at selv en gjennomsnittlig portugisisk Lidl har like stort utvalg i fisk og sjømat, både fersk for ikke å snakke om frossen, enn de få velassorterte supermarkedene hjemme. Tankekorset blir ikke noe mindre når det meste av fisken som omsettes i Portugal nettopp kommer fra Norge.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja... distributører og detaljister benekter jo hårdnakket at de stikker av med fortjenesten, men man kan jo lure.... fisk kjenner vi til her jeg bor, og prima torsk har i vinter ligget på 18-23kr til fisker. Sei og hyse +/-10 kr, - så kan dere jo sjøl se hva dere betaler i ferskvaredisken. Lokalt her kan vi faktisk kjøpe renskåret sjøfrossen sei og torskefilet for hhv 100 og 120kr kiloen.... på den lokale Shelstasjonen ( som eies av et lokalt rederi )

C

cruiser

Gjest
    Vi betaler vel først og fremst for et enormt svinn, fersk fisk er ikke spesielt god butikl, hverken for ferskvaredisker eller restaurantbransjen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det her må jo være Gjestemedlems våte drøm, utenlandsk kjede etablerer seg i norge med billig ræl.. bare å flytte til oslo så man kan være med på eventyret fra starten.

https://www.aftenposten.no/okonomi/...varekjede-i-Norge--som-satser-pa-frossenvarer
    Jeg jeg er veldig glad for at det er noen som prøver å etablere seg i Norge, og har litt andre varer å selge enn det man får absolutt alle andre steder. Den norske monopolsituasjone, Europas kanskje dårligste utvalg og der sortimentet er så og si identisk, kombinert med spinnville priser er ikke holdbart.

Får håpe de selger noe spennende. Frosne varer kan være av høy kvalitet det. Jeg bruker selv min fryseboks aktivt og mye.

C

cruiser

Gjest
    Med unntak av noen få norske byer er det nettopp det det er. Det hjelper heller ikke at 95% passerer ferskvaredisken og henter seg en murstein torsk fra findus i frysern.

C

cruiser

Gjest
    Det her må jo være Gjestemedlems våte drøm, utenlandsk kjede etablerer seg i norge med billig ræl.. bare å flytte til oslo så man kan være med på eventyret fra starten.

https://www.aftenposten.no/okonomi/...varekjede-i-Norge--som-satser-pa-frossenvarer
    Jeg jeg er veldig glad for at det er noen som prøver å etablere seg i Norge, og har litt andre varer å selge enn det man får absolutt alle andre steder. Den norske monopolsituasjone, Europas kanskje dårligste utvalg og der sortimentet er så og si identisk, kombinert med spinnville priser er ikke holdbart.

Får håpe de selger noe spennende. Frosne varer kan være av høy kvalitet det. Jeg bruker selv min fryseboks aktivt og mye.
    Er du heldig kan du nok spare noen femtiøringer på et brett lørdagskylling og en påsa amerkansk blanding

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.227
    Vi betaler vel først og fremst for et enormt svinn, fersk fisk er ikke spesielt god butikl, hverken for ferskvaredisker eller restaurantbransjen
    Høres mest ut som et logistikkproblem?
    Fisk har kort holdbarhet, tåler temperaturøkning dårlig og blir ikke bedre med tid. Mye vanskelige å distribuere enn kjøtt - som det også er betydelig større etterspøsel etter.

G

Gjestemedlem

Gjest

Er du heldig kan du nok spare noen femtiøringer på et brett lørdagskylling og en påsa amerkansk blanding
    Det jeg håper på er andre varelinjer enn de få som tilbys kundene i dag. Prisen er ikke så viktig. Orkla trenger litt konkurranse så slik snobberi er bare idiotisk.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.373
    Etter å ha kikket litt på Icelands hjemmeside er jeg ikke overbevist om at frysediskene der bugner av delikatesser.
    Sikkert greit for de som liker slikt.

C

cruiser

Gjest

Det jeg håper på er andre varelinjer enn de få som tilbys kundene i dag. Prisen er ikke så viktig. Orkla trenger litt konkurranse så slik snobberi er bare idiotisk.
    Kommer aldri til å skje, kommer ola dritkjip inn å ikke finner kapteinens fylte rødspette og de vanligw rifla gulrøttene er det over og ut

C

cruiser

Gjest
    Man skal altså ta det værste av britisk matkultur, frosne ferdigretter og kombinere det med det værste fra norge.. "de kjente varene"

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Med unntak av noen få norske byer er det nettopp det det er. Det hjelper heller ikke at 95% passerer ferskvaredisken og henter seg en murstein torsk fra findus i frysern.
    Frossenfisk KAN være bra, men det er tineprosessen som er viktig.

C

cruiser

Gjest
    Nei det kan ikke det desverre, uansett hvordan det tines. Det spørs selvsagt hvordan man definerer bra, hvis utgangspunktet er dagsferskt er det rævva.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om det blir handling der eller ikke får jeg se når jeg ser hva de selger. Men alt som kan forbedre utvalget i Norge er positivt. Jeg handler ikke så mye frossent, mest fisk, skalldyr, butterdeig, iskrem og slikt.

Skulle jo heller sett Tesco, M&S, etc. men vil jo være umulig for dem å etablere seg grunnet kartellvirksomhet, monopoler og tollmurer.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Nei det kan ikke det desverre, uansett hvordan det tines. Det spørs selvsagt hvordan man definerer bra, hvis utgangspunktet er dagsferskt er det rævva.
    Da er vi enige om at vi er uenige om det. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så ikke så gale ut dette.

Frozen | Iceland Groceries

Litt paier og slikt, desserter, forhåpentligvis engelske pølser til Full breakfast, ok på fisk og skalldyr, yorkshire puddings, crumpets, og en masse annet.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.894
    Jo, frossent kan være utmerket.
    For noen år siden hadde jeg det privilegium å jobbe som maskinsjef på en stor frysetråler. Den hadde fabrikklinje i tillegg til h&g. Den linjen, altså filetmaskinene og pakk&frys ble kun brukt til fisk vi tok med hjem til oss selv.
    Vi gjorde oss noen bittesmå tauinger, så det vi fikk gikk rett i maskinen. Ingen skade på fisken og lynkjapt filetert og frosset.
    Kvaliteten på de sakene der, når en tinte det sto neimen ikke tilbake for noe som helst av det jeg har smakt av fisk. Varene ble også utprøvd på noen gamlinger som er vant med ferskvare. De hadde aldri smakt bedre fisk.
    Kombinasjonen atlanterhavstorsk og kjapp produksjon er uslåelig.
    Bare synd det er langt mellom de pakkene i butikken.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så ikke så gale ut dette.

Frozen | Iceland Groceries

Litt paier og slikt, desserter, forhåpentligvis engelske pølser til Full breakfast, ok på fisk og skalldyr, yorkshire puddings, crumpets, og en masse annet.
    Må si meg litt enig med Deph. De kommer sikkert til å tilby mye dritt av samme type du finner i øvrige butikkers frysedisker, men det er tross alt et visst håp for at de også kan gjøre endel varer som er mer vanlige på supermarkeder i andre land tilgjengelige i Norge. Selv handlet jeg litt forskjellig på Lidl i sin tid, blant annet alt jeg kjøpte av såkalt fersk Mozzarella, som kostet halvparten av tilsvarende varer i de andre butikkene og var identisk vare. De hadde noen standardprodukter som jeg foretrakk framfor de jeg fant på Rema og Obs!. Nå ødelegger vel osteavgiften for denslags i dag, men aldri si aldri.

C

cruiser

Gjest
    Det er klart, hvis lidl er målestokken og man nøyer seg med en "TV dinner" fra en fabrikk i UK så er dette sikkert helt topp.
    Da er det bare å ordne seg med riktig utstyr..

IMG_2165.jpg
    M17MW16E.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn