Jeg skjønner ikke heilt enkeltes voldsomme kjør mot akkurat TINE..?? Ok, jeg er klar over dette med markedsmakt og misbruk av denne, og også jeg vil gjerne se større mangfold - men hvor mange varianter av melk, melkeprodukkter og sånt behøver vi egentlig? Dette mangfoldet må jo koste, både i utvikling, produksjon, distribusjon osv.?
Jeg er såpass opp i årene at jeg kan huske at vi ongene rusla til nabogården ( vi hadde ikke gård sjøl ) med ei lita 2,5 liters spann og kjøpte dagens melk - nesten rett fra kua. Vi fikk gå inn i hønsehuset og plukke de eggene som vi ville ha, rett fra verpekassa. Vi kjøpte reint meierismør en gang i blant fra samme gården - fantastisk smør!!
Foreldrene mine kjøpte eller bytta til seg mot kvalkjøtt, en lammeskrott, en halv gris og en halv kalv sånn nå og da. Dyrene var slakta i nærmeste naust og visste nok knapt hva som traff pannebrasken før de stupte. De ble til flott, smaksrikt kjøtt - maken finnes knapt i dag. Nå har jeg hørt og lest at gårdsslakting med mobile slakterier kanskje skal lanseres. Jeg antar at det som var heilt vanlig for 30 - 40 år siden, nemlig gårdsslakting uten at dyrene ble seigpint i dyrebiler opp til 50 - 60 mil på alskens føreforhold, nå skal gi eksklusiv og dyrere kjøtt??
Alle disse produktene som jeg nevnte over, var til de grader økoligiske, og bakterier var noe vi knapt visste hva var. I dag blir vi trolig kjapt temmelig sjuke av et glass eller to med rein, naturlig ubehandla melk. Jeg synes det er betenkelig. Så kan man spørre seg; Trenger vi egentlig 8 - 10 forskjellige typer smør / margarin?? Er det nødvendig med ørten yoghurtvarianter? Jeg savner rein, naturlig kumelk i disken - tappet rett i kartongen, ferdig med det. Men den skal jo homogeniseres, pasteuriseres og tilsettes alt mulig før den tappes på kartongene. Det naturlige bør være det enkleste - og billigste..eller?
Er det noe jeg skal boykotte, må det være industrialisert produksjon av laks og ørret, fjørfe og svin. Her er dyrevelferd strot sett fraværende, og alt regnes om i kroner inn - kroner ut. Jeg blir kvalm av laks til kr. 20,- kg, kylling til omtrent det samme og gris til kr. 19,50 pr. kg. Alle burde vite at dette ikke er mulig. Prodkost pr. kg. for alle de tre nevnte er høgere, sjøl med temmelig elendig dyrevelferd og industriell produksjon.
Så...hvorfor akkurat denne hetsinga mot TINE?