Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Dette ser flott ut, men tørke og for mye regn merkes godt på lommeboka!

Hvor mye erfaring har du som bonde?

Du kan jo prøve å jobbe litt ute på jordene eller i fjøset å se hvor luksuriøst det er istede for å klippe å lime ting du finner på nett mens du slapper av med kaffelatten din på kontoret

vredensgnag skrev:
    Til orientering:

Avløs og tilskudd:

Regn og tilskudd:

Tilskudd til tilskudd:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.761
    Asbjørn skrev:
    val skrev:
    Ellers så er det mindre transportutgifter for levering av frukt og grønt til butikkene som er nærliggende enn det er til Oslo-rektum
    Ja. Derfor er det så idiotisk at landbrukssamvirket insisterer på en sentralisert og sentralstyrt struktur med uniformerte produkter, heller enn faktisk å tilby kortreist mat og lokale spesialiteter. Det skjer jo i distriktspolitikkens hellige navn, men konsekvensene blir fort absurde. Hvilken reiserute tror du grønnsakene i din lokale utkantbutikk har hatt før de kom frem til den butikken?
    Det er fordi ledelsen i samvirkene er kuppet av skogsredde, BI utdannede folk. Det nærmeste disse har vært landbruk er blomsterbedene i parken i byen hvor de er oppvokst.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    Asbjørn skrev:
    val skrev:
    Ellers så er det mindre transportutgifter for levering av frukt og grønt til butikkene som er nærliggende enn det er til Oslo-rektum
    Ja. Derfor er det så idiotisk at landbrukssamvirket insisterer på en sentralisert og sentralstyrt struktur med uniformerte produkter, heller enn faktisk å tilby kortreist mat og lokale spesialiteter. Det skjer jo i distriktspolitikkens hellige navn, men konsekvensene blir fort absurde. Hvilken reiserute tror du grønnsakene i din lokale utkantbutikk har hatt før de kom frem til den butikken?
    Det er fordi ledelsen i samvirkene er kuppet av skogsredde, BI utdannede folk. Det nærmeste disse har vært landbruk er blomsterbedene i parken i byen hvor de er oppvokst.
    Som nevnt i et tidligere innlegg: Ordentlige blåruss ville formodentlig gjort dette på en annen måte enn hva Tine og Nortura har holdt på med. Jeg hører også noen kommentarer fra korridorene i samvirkeorganisasjonene at enkelte ledere faktisk skjønner dette, men at det er kul i helsike umulig å få det gjennom i styrende organer.

Personlig har jeg minst ett sett fruktkniver som jeg har vunnet i konkurranseidretten "eksteriørbedømming av ku". Det blir nok den neste store TV-idretten, skal dere se. Bare vent på budkampen om senderettighetene. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Styrelederen i Tine hever til sammen 917.000 kroner i styrehonorar og godtgjørelser.

Det er 260.000 mer enn styrelederen i Statoil, som er Nordens største børsnoterte selskap, og landbrukssamvirkets styremedlemmer er med det blant landets best betalte, melder NRK.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10078678

:-\
    dvs at styrelederslusken i Tine hever ca 75000 for hvert styremøte. styremøter pleier å vare maks 6 timer noe som innebærer 12.500 i timen. aldri hørt om den type honnorarer i forbindelse med styrearbeid. (har jobbet med rekruttering av styremedlemmer)

BOIKOTT TINE!!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Administrerende direktør i Tine er på ett års studiepermisjon med full lønn, pluss dekning av skolepenger og andre utgifter ved studiene.

Toppsjefen skal ta flere fag og får betalt både studier pluss en full årslønn på 2,1 millioner kroner i permisjonsåret, skriver Dagens Næringsliv.

- Som toppleder har jeg et stort ansvar for at selskapet skal fornyes. Da må jeg også tenke på å få påfyll mentalt og faglig, sier hun til avisen.

Refsholt har vært konsernsjef i Tine siden 2005. Hun gikk selv til Tines styreformann og ba om permisjon og vil i løpet av permisjonsåret studere ledelse, organisasjon og strategi i Paris og England.

- Jeg vil ha intellektuelt påfyll og føler jeg må ut av Norge, sier hun til Dagens Næringsliv.
    http://e24.no/jobb/tine-sjefen-er-heltidsstudent-med-fulltidsloenn/20120788

V

vredensgnag

Gjest
    Å nei, er det i ferd med å gå opp for landet hvordan landbruksadelen styrer tilskuddsmidlene til seg selv, og vekk fra de livegne og slavebundne bøndene?

Det er hele tretten samvirkeorganisasjoner som lever av jordbruket. I TINE alene er det horder av ansatte, tusenvis, som slipper få jord under neglene eller stå i fjøset, og som nyter meget gode ansettelsesbetingelser.
    TINE har vunnet Human Resources pris, så det er fullt mulig å ha det godt innen norsk landbruk, så lenge man ikke driver med det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Styrelederen i Tine hever til sammen 917.000 kroner i styrehonorar og godtgjørelser.

Det er 260.000 mer enn styrelederen i Statoil, som er Nordens største børsnoterte selskap, og landbrukssamvirkets styremedlemmer er med det blant landets best betalte, melder NRK.

dvs at styrelederslusken i Tine hever ca 75000 for hvert styremøte. styremøter pleier å vare maks 6 timer noe som innebærer 12.500 i timen. aldri hørt om den type honnorarer i forbindelse med styrearbeid. (har jobbet med rekruttering av styremedlemmer)

BOIKOTT TINE!!
    Nei nei - sett in Sluket som styreformann!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Boikott Tine!

Forbrukerrådet advarer mot tinemafiaens brutale planer.

- Dersom Tine får gjennomslag for økt ostetoll, vil det føre til mindre utvalg for norske forbrukere, mener Forbrukerrådets direktør.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Reagerer-pa-at-Tine-vil-hindre-ostekonkurranse-6769510.html#.T0dmePES27w

- Uforståelig

- Tine er en svært dominerende aktør på det norske ostemarkedet, da er det spesielt negativt at de foreslår å innføre høyere toll som vil føre til mindre mangfold i ostedisken, sier Flesland.

----------------

På tide å slutte å gi penger til denne bedritne mafiaen!

Boikott Tine!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.550
    Proteksjonisme og tollmurer ser man overalt.

f.eks USA som i 20 år har hatt tollmurer på hel norsk laks, helt ubegrunnet med hensyn til de faktiske realitetene.

Men de syns 20 år var nok, så nå har de vært så snill med oss og fjernet straffetollen.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:

f.eks USA som i 20 år har hatt tollmurer på hel norsk laks, helt ubegrunnet med hensyn til de faktiske realitetene.

Men de syns 20 år var nok, så nå har de vært så snill med oss og fjernet straffetollen.
    Begrunnelsen for sanksjonene som ble innført i 1991, var at norsk subsidiering av oppdrettsnæringen var konkurransevridende i disfavør av den amerikanske næringen. Det ble også fremsatt påstander om at norsk laks ble solgt til dumpingpriser i det som den gang var næringens tredje største marked.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.550
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:

Begrunnelsen for sanksjonene som ble innført i 1991, var at norsk subsidiering av oppdrettsnæringen var konkurransevridende i disfavør av den amerikanske næringen. Det ble også fremsatt påstander om at norsk laks ble solgt til dumpingpriser i det som den gang var næringens tredje største marked.
    Ja, noe må man jo finne på for å oppnå det man vil. Og er man USA, så kan man finne på det meste.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg så til min fortvilelse at det var slutt på alternativt smør hos Rema i dag, og kun tinedritten var å finne i hyllene.

Jeg har selvsagt sendt brev til Rema og oppfordret dem til å fortsatt tilby alternativer for oss som ikke vil handle med mafiaen.

Jeg vil oppfordre flere til å gjøre det samme.

http://www.tilbakemeldingen.no/rema/

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg så til min fortvilelse at det var slutt på alternativt smør hos Rema i dag, og kun tinedritten var å finne i hyllene.

Jeg har selvsagt sendt brev til Rema og oppfordret dem til å fortsatt tilby alternativer for oss som ikke vil handle med mafiaen.

done

G

Gjestemedlem

Gjest
    Boikott Tine!

Vær obs på at Yoplait ikke er et alternativ til Tine hvis man vil unngå å støtte landbruksmafiaen.

Det produseres nemlig på lisens hos Tine for Fjordland, og bør inngå på listen over produkter som ekte nordmenn ikke kjøper.

https://medlem.tine.no/trm/tp/11157.cms

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:

BOIKOTT TINE!!
    Tja, da ligger de jo på samme nivå som styrelederne i helseforetakene...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos det, jeg så norskprodusert Jarlsberg fra Tine til 69,90 svenske kroner pr kilo i svensk butikk her om dagen. Det blir 63 norske, sånn ca. Per kilo.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Asbjørn skrev:
    Apropos det, jeg så norskprodusert Jarlsberg fra Tine til 69,90 svenske kroner pr kilo i svensk butikk her om dagen. Det blir 63 norske, sånn ca. Per kilo.
    Samma det vel. Pris er pris..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Boikott Tine!

Gjestemedlem skrev:

Jeg fikk svar fra Rema. Og de forklarte at nå når tollmurene var reist igjen ville alternativer til Tine bli for dyre. Hvis de skulle forsette import vile de måtte øke prisen med 10kr pakken, slik at det ville bli mye dyrere enn Tine.

Resultatet er at det ikke blir å finne i hyllene og markedsregulator Tine har regulert markedet igjen slik at de har totalt monopol på smør i butikkene. For alternativer finnes ikke å få fatt i, og det hjelper lite at man er villig til å betale mer for alternativer når det ikke er å finne i butikkene.

Svinpelsene i Tine har med andre ord sørget for at de kun skal finnes ETT produkt i butikkene. Tine smør, så får man spise margarin hvis man ikke vil handle med disse korrupte svina.

En trist situasjon.

Det er rett og slett sykt at en monopolist samtidig virker som markedsregulator. Det er som om Berlusconi selv var arkitekten bak systemet.

Jeg kan igjen ikke annet enn å oppfordre folk til å velge produkter fra alternative leverandører så langt det lar seg gjøre. For før politikerne rydde opp i denne korrupsjonen er det eneste som svir for Tine at folk slutter å kjøpe deres monopolprodukter.

Nå er det alternativene i ostedisken som er neste mål for tine å utrydde.

Boikott Tine!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Du får kjerne smør selv da, med Q-melk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Boikott Tine - Nei til korrupsjon og mafiavirksomhet i landbruket

Det er jo litt trist hvis eneste alternativ til mafiasmøret er selvberging og småskala meierivirksomhet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det ligger i monopolets natur.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.550
    Spiser akkurat nå sweet & sour med strimlet industrigris fra Nordfjorkjøtt. Grisen kostet 27,- for 500g, altså betydelig billigere enn fiskekaker med fisk i.

Herregud for tarvelige greier. Og dette sier vi oss fornøyd med i 2012, både her hjemme og ute i europa. Er dette et tegn på at vi som rase har nådd et høyt utviklingsnivå?

Hvis jeg i noen av mine omkringliggende butikker skulle spørre om de har noe annet enn vanlig industrigris, ja da har jeg vel blitt sett rart på.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Spiser akkurat nå sweet & sour med strimlet industrigris fra Nordfjorkjøtt. Grisen kostet 27,- for 500g, altså betydelig billigere enn fiskekaker med fisk i.

Herregud for tarvelige greier. Og dette sier vi oss fornøyd med i 2012, både her hjemme og ute i europa. Er dette et tegn på at vi som rase har nådd et høyt utviklingsnivå?

Hvis jeg i noen av mine omkringliggende butikker skulle spørre om de har noe annet enn vanlig industrigris, ja da har jeg vel blitt sett rart på.
    Meny selger ganske godt svinekjøtt i sin serie med Jacobs-produkter. Safari har også begynt å ta inn bedre kjøtt.

Men lurt å styre langt unna produkter Gilde og Nortura forøvrig. Da vet du aldri hva du ender opp med.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Boikott Tine - Nei til korrupsjon og mafiavirksomhet i landbruket

Gjestemedlem skrev:
    Det er jo litt trist hvis eneste alternativ til mafiasmøret er selvberging og småskala meierivirksomhet.
    Fant synøve Finden smør!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:

Meny selger ganske godt svinekjøtt i sin serie med Jacobs-produkter. Safari har også begynt å ta inn bedre kjøtt.

Men lurt å styre langt unna produkter Gilde og Nortura forøvrig. Da vet du aldri hva du ender opp med.
    Gilde/Nortura/prior boikottes! det er mafiavirksomheter

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg for min del tåler karbohydrater, så jeg slipper å spise smør. ::)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.550
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:

Her syns jeg absolutt man må være så fair å si at dette ikke er Nortura og Gilde sin feil.

Dette kvalitetsnivået får du overalt i europa der hvor mesteparten av maten selges. Det er heller på sin plass å si at dette er et resultat av at hjulet har snurret rundt og at dette er en "systemkrise". Systemkrise på den måten at alt dreier seg om pris og at bonden, blant annet et nødt til å kjøpe billigste sort kraftfor fra Kina for å være konkuransedyktig på pris.

Jeg tror Gilde og landbrukssamvirket har gått deg på hjernen. Det neste blir vel at det er Gilde som får skylda for krigen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg gir deg bare et tips om hvis du kan få tak i produktene du etterspør. Men det finnes kanskje ikke Meny i nærheten av der du bor. Hvis du må klare deg med samvirkelaget og Joker har du min sympati.

Fellesnevner for ALLE butikker som har de produktene du etterspør er at de har utvidet sortimentet utover Norturas grå anonyme industrimat.

Det er jo bare å slutte å handle med dem og finne alternative produsenter, butikker og leverandører.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Espen R skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:

Her syns jeg absolutt man må være så fair å si at dette ikke er Nortura og Gilde sin feil.

Dette kvalitetsnivået får du overalt i europa der hvor mesteparten av maten selges. Det er heller på sin plass å si at dette er et resultat av at hjulet har snurret rundt og at dette er en "systemkrise". Systemkrise på den måten at alt dreier seg om pris og at bonden, blant annet et nødt til å kjøpe billigste sort kraftfor fra Kina for å være konkuransedyktig på pris.

Jeg tror Gilde og landbrukssamvirket har gått deg på hjernen. Det neste blir vel at det er Gilde som får skylda for krigen.
    I Europa kan du kjøpe drittmat type Tine, nortura og prior eller du kan kjøpe bedre kvalitet. du har en helt annen konkurranse situasjon og utvalg av produsenter. OG JA. MØKKATINE OG NORTURA HAR SKYLDEN FOR KRIGEN

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    I går spiste jeg en nydelig breiflabbfilet, smørdampet. Skulle egentlig vært stekt, men det tyske smøret ville det annerledes, og ble til en vannbasert historie midtveis i prossessen... Hmm. Men godt ble det.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.761
    pengesluk skrev:
    I går spiste jeg en nydelig breiflabbfilet, smørdampet. Skulle egentlig vært stekt, men det tyske smøret ville det annerledes, og ble til en vannbasert historie midtveis i prossessen... Hmm. Men godt ble det.
    Det tror jeg ikke noe på. Utenlandsk smør holder meget høy moral og oppfører seg ikke slik.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    "Jeg tror Gilde og landbrukssamvirket har gått deg på hjernen. Det neste blir vel at det er Gilde som får skylda for krigen."

Ærlig talt, jeg trodde at vi skulle holde dette hemmelig! :eek:

N

nb

Gjest
    Nå har ett eller annet geni funnet ut at det er en god idé å ta en nakkekotelett, skjer av det lille benet som er der, pakke den i en fin emballasje og gi den det noe mer prominente navnet "entrecôte". Og ja, øke kiloprisen med 3-400% i butikk.

Norge er nå sannsynligivs det eneste landet i verden som har et stykke fra grisen som heter entrecôte. Vi har også en del av grisen som heter "carré", et stykke som normalt er forbehold et av de lekreste stykkene av lammet. Og garantert den eneste entrecôten som kommer fra nakkestykket og ikke fra stykket mellom ribbena.

Jeg hørte en talskvinne fra Nortura på radio i går som skulle forsvare dette, og det var patetisk. Dette var selvsagt ikke lureri, må vite, men de måtte "oppdatere navnene på kjøttstykkene i forhold til kompetansenivået på kundene" eller noe svada i den retningen. Siden entrecôte brukes om et saftig stykke biffkjøtt, tenkte de at det var passende å bruke samme betegnelse på den trauste nakkekoteletten.

Dette er kanskje det som kalles "produktutvikling" i den leiren.

Jeg er glad jeg ikke er dum.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn