Hvorfor stemmer du som du gjør?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.637
Det som etter min mening er best, å bo steder hvor det er både tett ved byen og som på landet. Sikkert derfor eiendomsprisene er som de er på bygdøy og snarøya :D
Jeg bor et stykke unna Snarøen, ganske langt faktisk. Men jeg er enig med deg. Jeg har 5 min. kjøreavstand til det som er av servicetilbud, skoler og idrettsanlegg og det passer meg utmerket.
Jeg får sitere Lundteigen "Det er en menneskerett å slå lens på sin egen eiendom uten å sjenere naboen"

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Bare svakt...
Svakt er mer enn godt nok... ;)

"Landet" kan vel være så mangt det og. Selvsagt er det greit å utdanne seg i en by, det er tross alt mer liv der når man er ung student, men når man skal etablere seg med hus og familie kan jeg ikke se at storbyer er å foretrekke hverken med tanke på de høye boligprisene, eller det å la unger vokse opp der.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.637
Svakt er mer enn godt nok...  ;)

"Landet" kan vel være så mangt det og. Selvsagt er det greit å utdanne seg i en by, det er tross alt mer liv der når man er ung student, men når man skal etablere seg med hus og familie kan jeg ikke se at storbyer er å foretrekke hverken med tanke på de høye boligprisene, eller det å la unger vokse opp der.
Det å bo på landet er en stor fordel med hensyn til barns oppvekst. Selvfølgelig er det mye ekstra kjøring og slikt, men man har en helt annen kontroll når fjortissen skal hjem fra diskoteket og far må hente henne. Far gidder ikke å kjøre ut sent på kvelden, han møter opp når arrangementet er slutt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Blir selvsagt en del kjøring, men man slipper å kjøre i kø. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.385
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein treng ikkje bu i by sjølv, dersom ein har nettverk som går dit....
Hifibutikkane er definitivt ikkje mykje å skryte av, og det musikalske interessefellesskap avgrensar seg til ein ganske så eksklusiv krins.

Og så trur eg det er betre for ungane i utkanten. Dei skikkar seg iallfall sånn passeleg...og eg slepp å køyre dei på korps og fotballtrening (men turneringar og sånt slepp eg ikkje unna...)

Dessutan har eg flottaste utsikt av alle her på hifisentralen (Kanskje med eitt unntak som eg veit om...)iallfall når eg får saga ned bjørkeskogen naboen er så glad i....men vi er snille her, så det får vente nokre år.

Stort hus og hage, plass til grønnsaker, rips, sol-, bringe- og jordbær, morellar og plomer (med varierande haustingresultat, noko som er ein del av sjarmen. Drivhus har eg også, med eigne druer (fekk 28 kg mitt beste år, men no er vinen så billeg på polet at eg ikkje gidd lenger. Vil heller ikkje lære ungane opp i handverket)

Vurderer lysthus a la Knut Vadseth - livet består av meir enn hifi...

Kan gå frå huset og vere på snaufjellet på 1 time. Ungane går sjølv til badestranda, og det tek 5 - 6 min (same som butikken og skulen), så eg slepp køyringa.

Elles kan eg spasere på jobben. Tøft, kva? Og sende ungane på butikken for å handle (vel, ein gong kva 14.dag provianterer vi på polet i ei av nabokommunane)

Ferie vert austpå, og i Portugal.

Selde nettopp båtplassen, har ikkje båt for tida. Dumt, eigentleg, har tilgong til svært flott havområde.

Og så er det NYNORSK som er administrasjonsmål i kommunen. Og lokalavisa har etter kvart fått mesteparten av stoffet slik også.

Milde vintrar og regnfulle somrar....ikkje så stabilt ver at du kan planlegge skiturar, men det er ein del av sjarmen/livsstilen.

Kan ein eigentleg ha det betre? (Ja, stor platesamling og godt stereoanlegg også...og tre - fire rom til ulike lyd/bildeaktivitetar, slik at ingen treng å innordne seg noko spesielt...)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Ein treng ikkje bu i by sjølv, dersom ein har nettverk som går dit....
Hifibutikkane er definitivt ikkje mykje å skryte av, og det musikalske interessefellesskap avgrensar seg til ein ganske så eksklusiv krins.

Og så trur eg det er betre for ungane i utkanten. Dei skikkar seg iallfall sånn passeleg...og eg slepp å køyre dei på korps og fotballtrening (men turneringar og sånt slepp eg ikkje unna...)

Dessutan har eg flottaste utsikt av alle her på hifisentralen (Kanskje med eitt unntak som eg veit om...)iallfall når eg får saga ned bjørkeskogen naboen er så glad i....men vi er snille her, så det får vente nokre år.

Stort hus og hage, plass til grønnsaker, rips, sol-, bringe- og jordbær, morellar og plomer (med varierande haustingresultat, noko som er ein del av sjarmen. Drivhus har eg også, med eigne druer (fekk 28 kg mitt beste år, men no er vinen så billeg på polet at eg ikkje gidd lenger. Vil heller ikkje lære ungane opp i handverket)

Vurderer lysthus a la Knut Vadseth - livet består av meir enn hifi...

Kan gå frå huset og vere på snaufjellet på 1 time. Ungane går sjølv til badestranda, og det tek 5 - 6 min (same som butikken og skulen), så eg slepp køyringa.

Elles kan eg spasere på jobben. Tøft, kva? Og sende ungane på butikken for å handle (vel, ein gong kva 14.dag provianterer vi på polet i ei av nabokommunane)

Ferie vert austpå, og i Portugal.

Selde nettopp båtplassen, har ikkje båt for tida. Dumt, eigentleg, har tilgong til svært flott havområde.

Og så er det NYNORSK som er administrasjonsmål i kommunen. Og lokalavisa har etter kvart fått mesteparten av stoffet slik også.

Milde vintrar og regnfulle somrar....ikkje så stabilt ver at du kan planlegge skiturar, men det er ein del av sjarmen/livsstilen.

Kan ein eigentleg ha det betre? (Ja, stor platesamling og godt stereoanlegg også...og tre - fire rom til ulike lyd/bildeaktivitetar, slik at ingen treng å innordne seg noko spesielt...)
Høres ut som du har det fint.

Bor på landet selv :-[ , og savner byen, livet, aktivitetene, utestedene, sommerpilsen ute, mens mennesker går forbi, bor jeg i byen savner jeg landet, roen, stillheten. Overalt er det nostalgiske intrykk, du verden for en føelse av nostalgi en gårtur rundt i eldre bydeler i oslo kan vekke sommerstid, alle menneskene, inntrykkene, impulsene, energien en kan få av å surre rundt i oslo sine gater. Eller tenk på skøyen, tenk der som legendariske Arngren holdt til, det er revet, og nå er det bare et stort stygt bygg der.... Eller slik som filmen Izzat, vekket mye nostalgi den.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er ditt ansvar å innrette livet ditt slik at du ikke "får nok" eller "møter veggen". Vi har aldri hatt et snillere arbeidsliv, aldri jobbet mindre, aldri hatt mer fritid, så kom ikke her å si at det er uunngåelig. I industriens barndom hakket folk i bautastein ti til tolv timer hver dag og hadde fem-seks unger å ta seg av, men de knasket ikke lykkepiller av den grunn.
Igjen ser jeg [arrogansemodus on] den unge manns utrolig innsnevrede syn på virkeligheten. Årsak-virkning er slett ikke alltid den vi tror. Noen vokser opp med alkoholiserte foreldre, noen møter utfrodringer i livet de ikke har noen mulighet til å forutse, og svært vanlig for folk som går på en smell er at de ikke oppfatter situasjonen før det er akkurat litt for sent. Igjen håper jeg du får denne innsikten uten å behøve å erfare dette sjøl[arrogansemodus off] Men litt videre: Folk som hakket stein tok lite vare på ungene, det var en hjemme som gjorde det. Og ikke minst: Folk som er i relativt heftig fysisk aktivitet er IKKE de som er mest utsatt for psykisk stress, et poeng vår samfunnsstruktur bør legge seg på minne.

Studentlivet er en lek og de som uteksamineres er inkompetente og har lært sjokkerende lite i forhold til lengden på (og offentlighetens kostnader i forbindelse med) studiet.

Jeg mener høyere utdanning burde vært forbeholdt langt færre og at kravene burde vært langt høyere. Med andre ord akademisk elitisme av den typen man ser i bl.a. USA og Asia. Hvorfor? Det gir resultater. Nevnte regioner knuser Europa på alt av teknologi og kompetanse, vi er i ferd med å bli råvareprodusenter, et rikt u-land.

Norge er det eneste landet i verden der en tetting som meg kan ta Ph.D. Jeg synes det er en skam for utdanningssystemet at én med min realfagskompetanse kan ta teknologisk doktorgrad, virkelig, det er latterlig. Personlig synes jeg ikke jeg har noe som helst på det nivået å gjøre. Eller rettere sagt; nivået burde vært mye høyere, på et plan jeg selv aldri kunne nådd. Og masterstudiet er en vits, det uteksamineres sivilingeniører i elektronikk som ikke vet hva sampling eller SNR er, å være eksaminator/sensor er direkte foruroligende. Det kreves latterlig lite for å stå.

I "min skole" hadde en fyr som meg aldri kommet noe lengre enn en lavere grad, i beste fall, men når systemet er som det er, så tar jeg ikke fem øre for å utnytte det.
Her lurer jeg nesten på om du koketterer? Er det tegn til at folk fra verdens største land (Utlandet) klarer seg bedre enn oss i grunn? Kan en norsk siv. ing. eller en nordmann med doktorgrad mindre enn en Utlending? Har da inntrykk at f.eks Tyskand flyter over av doktorer i både dette og hint, og kan ikke se at de har tilgang til kilder vi ikke har.

Vi har lært oss at staten skal ordne alt, følgelig klager vi når den ikke har gjort det. Samme med russerne. Kommunistsamfunnene ble triste, mørke samfunn som følge av mangel på privat ansvar og privat eiendomsrett. Ansvarsfølelsen ble totalt avstumpet og nå herjes landet av mafia og annen faenskap. Et samfunn uten ansvar, hvor handlinger ikke får konsekvenser, hvor det ikke er sammenheng mellom innsats og belønning, vil råtne på rot.
Som eksempel har svenskene tradisjon for å følge han derre Staten mye mer enn oss i Norge. Men har de det verre, klager de mer? Jeg tror slett IKKE dette er et problem som er koblet til kommunistspøkelset, snarere er det et ukjent spøkelse som lurer i velstanden. Uansett om Løkken mener dette er den enkeltes skyld, så er og blir det interessant å forstå mekanismene bak denne åpenbart usunne samfunnsutviklingen., I gamle dager sa de på vestlandet at: - Det skal sterk rygg til å bera gode dagar!
Vi viser vel nå at dette var et godt poeng?

Honkey

A

Affa

Gjest
Honkey har helt rett i at vi er på høyden med utlendingene. Men, vi arbeider lite. 800000 er ikke i jobb grunnet ryggproblemer fra for mye liggende TV-titting og mageknipe fra for høye konfektinntak. Det er alarmerende.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Honkey har helt rett i at vi er på høyden med utlendingene.  Men, vi arbeider lite. 800000 er ikke i jobb grunnet ryggproblemer fra for mye liggende TV-titting og mageknipe fra for høye konfektinntak. Det er alarmerende.
Ja det ER virkelig alarmerende! Og mitt poeng i denne sammenheng er jo det at det MÅ da i sannhetens navn være interessant å begripe ÅRSAKENE til det statistikken viser tydeligere og tydeligere...? Affa sier at alle ser TV og spiser konfekt, men ingen spør HVORFOR alle ser TV og spiser konfekt. Kan det være rimelig å anta at den generelle velstand (eller det generelle TV-tilbud... ;) ) bevirker at "vi" blir et folk fullt av "sosiale sykdommer"? HVA er det som skjer med oss?

Honkey

A

Affa

Gjest
Enkelt:
-Det er blitt stuerent å være lat.
-Det er ikke lenger flaut å gå på trygd selv om man er frisk.
-Vi sykeliggjøres av kvakksalvere og forståsegpåere som gir alle en passende diagnose.
-Det stilles lite krav

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg ser ikke forklaringene dine som ÅRSAKER, Affa, de er også symptomer.
- HVORFOR er det blitt stuerent å være lat?
- NÅR og HVORDAN skjedde dette?
- Hvorfor skal det IKKE være stuerent?

Vi er tross alt et fåtall som oppsøker kvakksalverne, men at deres område har slikt oppsving er også et symptom, ikke en årsak. Jeg tror like mye på at det ikke stilles for få krav, men at kravene spomstiller er ANNERLEDES. Det stilles ENORME krav til vellykkethet. For eksempel er dine argumentasjonsformer også blit mer og mindre stuerene (mht til å rakke ned på de som faller utenfor), og det er en type mentalitet som kan dytte de som føler seg mindre vellykkede (for dårlig jobb, for dårlig kone, for dårlig leilighet, for dårlig bil.....) ennå et skritt på veien mot konfektesken.
Verden er IKKE enkel, og det som er interessant er jo at dess enklere det SER UT, dess vanskeligere finner mange det å beholde ggrepet om tilværelsen!

Honkey

T

Thomas_Lutro

Gjest
Latskap er en av de mest undervurderte menneskelige egenskaper. Det er ikke få nyttige, og revolusjonerende, opfinnelser som har sitt opphav i møtet mellom latskap og nødvendighet. Ingen hadde funnet opp trillebåra hvis alle syntes det var helt greit å bære stein.
;)

A

Affa

Gjest
For mange er meningen med livet uføretrygd som 42 åring. Psykologer og andre fehoder er da gode hjelpere på "The golden road".

Hvorfor har det blitt stuerent å være lat? Jo, det er ikke lenger individets feil, det er alltid noen andre som har skyld, samfunnet, bedriftene, venninnene, ukebladene

Når skjedde dette? For 10 år siden. Jobbmarkedet har aldri vært bedre og enklere. Kvinner kan og kvinner vil- særlig når det gjelder det å trygde seg.

Hvorfor dette ikke skal være stuerent? Jeg er gammeldags, som synes ”Gjør din plikt, krev din rett” er et godt slagord.

Verden er enkel, har aldri vært enklere.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
For mange er meningen med livet uføretrygd som 42 åring. Psykologer og andre fehoder er da gode hjelpere på "The golden road".

Hvorfor har det blitt stuerent å være lat? Jo, det er ikke lenger individets feil, det er alltid noen andre som har skyld, samfunnet, bedriftene, venninnene, ukebladene

Når skjedde dette? For 10 år siden. Jobbmarkedet har aldri vært bedre og enklere. Kvinner kan og kvinner vil- særlig når det gjelder det å trygde seg.

Hvorfor dette ikke skal være stuerent? Jeg er gammeldags, som synes ”Gjør din plikt, krev din rett” er et godt slagord.

Verden er enkel, har aldri vært enklere.
Jeg er enig med honkey, det er enorme krav til å være velykket, og den som ikke lever opp til det, kan bli syk bare av andres, eller i det minste sine egne forventninger om å lykkes.

Jeg tror ikke en føler seg mindre velykket om en hever trygd, eller om en arbeider på samlebåndet i en fabrikk.

Begge er jo mislykkede ut ifra dagens samfunn sine standarder.

I gamle dager var en velykket om en bare hadde jobb.

Tvert imot, hvis en tar en form for behandling, mottar sykepenger, jobber mot selvrealisering, tror jeg det er sunnere, enn å jobbe i en jobb uten annen fremtid enn lønn på kontoen, mens en blir eldre og eldre, og tenker på at en kanskje burde gjort noe ut av livet. Av og til kan sykdom, pause, time out, være det en trenger for å komme igang med noe nytt, og komme sterkere tilbake.

Noen må ta jobbene ingen vil ha, men jeg unner ingen disse jobbene. Og jeg tenker ikke at det er dems problem, fordi de ikke klarer skaffe seg noe annet.

Noe av fustrasjonen idag, er at om en er en singel mann, så kan en lure på hvor skattepengene går, og hva en får igjen. Bortimot ingenting. Alt går til alle andre...Denne gruppen får svært lite igjen i forhold til hva de betaler i skatt, og burde egentlig betale mye mindre i skatt. Men jeg føler ikke at det er riktig å ta ut denne fustrasjonen på mennesker som er mindre ressurs sterke enn seg selv ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg tror ikke det er så stor grunn til å nevne kvinnene spesielt når det gjelder uførhet. I 2004 fikk vi 10.957 nye uføre kvinner mot 10.783 nye uføre menn, og mennene er yngre når de blir ufør. Forskjellen ligger på inntektssiden. Lavtlønnede blir betydelig hyppigere ufør enn høytlønnede. Så er det bare å se hvor stor andel av de høytlønnede som er kvinner...

Kvinner spiser sunnere, drikker mindre alkohol, røyker mindre og er i snitt mindre overvektig enn menn. Det eneste menn er flinkere til enn kvinner er å trene.

Hadde arbeidsgivere i større grad vært sitt ansvar bevisst kunne antall nye uføre gått dramatisk ned. En hyggelig samtale med alle som har vært sykmeldt i mer enn 3 uker ville fått de fleste i arbeid igjen. Jo lenger folk går og suller hjemme med sykmelding, desto vanskeligere blir det å stille om hodet og komme seg på jobb igjen. Inkluderende arbeidslivsavtale er en veldig bra ordning, men desverre er det alt for få arbeidsgivere som har fått opplæring i hva den innebærer, og som ikke følger opp tiltakene.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Her lurer jeg nesten på om du koketterer?
??? Jeg har fast jobb.

Er det tegn til at folk fra verdens største land (Utlandet) klarer seg bedre enn oss i grunn?
Ja. Amerikanerne og asiatene knuser oss på innovasjon, forskning og spisskompetanse.

Kan en norsk siv. ing. eller en nordmann med doktorgrad mindre enn en Utlending?
En nyutdannet norsk siving anno 2006 kan i hvertfall mindre enn en nyutdannet norsk siving anno 1976 (eller 66, 86, 96). Kravene senkes hele tiden og studentene jobber mindre og mindre med studiene og har dårligere og dårligere forkunnskaper fra videregående skole.

http://www.mi.uib.no/nmr/rapport2005/NMRRapportH2005.pdf

Enkelt:

-Det stilles lite krav.
Ja, så enkelt tror jeg det er. Hvorfor yte en innsats når du har omtrent like mye igjen for å ligge på sofaen. SV vil at uføre skal få en realbruttolønn på nærmere 300.000 kroner, da er det bare å benke seg.

Det stilles ENORME krav til vellykkethet. For eksempel er dine argumentasjonsformer også blit mer og mindre stuerene (mht til å rakke ned på de som faller utenfor), og det er en type mentalitet som kan dytte de som føler seg mindre vellykkede (for dårlig jobb, for dårlig kone, for dårlig leilighet, for dårlig bil.....) ennå et skritt på veien mot konfektesken.
Hvis en person er så mentalt tander at han bryter sammen fordi han har gamlere bil eller styggere kjerring enn naboen, så kan han ha det så godt. Takler ikke folk engang livets bagateller?

A

Affa

Gjest
Kvinnene er så syke, så syke

http://www.ssb.no/sykefratot/tab-2006-03-22-02.html
Videre:
Fra ssb: "Sykefraværet i helse- og sosialtjenester gikk ned fra 9,1 prosent i 4. kvartal 2001 til 9,0 prosent i 4. kvartal 2002. Dette er en stor næring som dermed har stor innflytelse på det totale sykefraværet. Sykefraværet i næringen gikk kraftigst ned for menn, med en nedgang fra 6,6 til 6,2 prosent, mens kvinner hadde en nedgang fra 9,7 til 9,6 prosent."

Dette er prediket tidligere.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Synes ikke Løkken tar ballen her nå.

Angående kokettering: Jeg siktet til din nedvurdering av egne evner. Jeg tror ikke du er for evneveik til å ta en doktorgrad. Derimot tror jeg at du har innsatsvilje nok til å greie det.

Amerikanere og asiater: Norge har under 5 millioner innbyggere. Vi kom sent med i den industrielle revolusjon, på 20-tallet evakuerte mange mennesker til nettopp USA. Vi har få firmagiganter med ressurser til å bedrive grunnforskning og ekstrem produktutvikling. Dette behøver ikke ha med skole eller samfunnsmentalitet å gjøre, det kan være et rent ressurs og historierelatert fenomen.

Selvsagt kan ikke en nyutdannet siv ing anno 2006 MINDRE enn en som utdannet seg i 66. Det en siv ing lærte i 66 er jo det man lærer på videregående i dag (litt satt på spissen ;) ), verden har tross alt kommet noe videre. Siv ing'ene fra 66 har nemlig bragt verden noen steg fremover! :)

Krav: Det er ANDRE typer krav. Folk tryner da ikke pga for små krav, det ligger i sakens natur. Tydeligvis er det noen krav i samfunnet som ikke nødvendigvis er så uttalte eller tydelige, men beviselig er de der. Og det er slett ikke slik at folk faller grunnet gammmel bil heller, nei, det må i så fall være fordi samfunnet blir mer og mer elitistisk og ovenfra og nedad (noe Løkkens holdning i denne debatten for øvrig er en god indikasjon på), og derved legger sten til byrden for de som trenger det minst.
Det jeg ikke helt liker er at folk ikke ønsker å begripe årsakene, de vil bare rakke ned på symptomene. Hva i all verden skal det tjene til?

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
But in the town it was well known
When they go home at night, their fat and
Psychopatic wives would thrash them
With in inches of their lives

Mentalt tander...

Nevroser og atferds- og personlighetsforstyrrelser er den hyppigste primærdiagnosen blant uføre, tett fulgt av rygglidelser.

Men det er i mye større grad hvordan folk har det på jobben som er utslagsgivende, er jeg redd. SKjønt har man det ille på hjemmefronten også, så kan det bli tungt i lengden.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Videre:
Fra ssb: "Sykefraværet i helse- og sosialtjenester gikk ned fra 9,1 prosent i 4. kvartal 2001 til 9,0 prosent i 4. kvartal 2002. Dette er en stor næring som dermed har stor innflytelse på det totale sykefraværet. Sykefraværet i næringen gikk kraftigst ned for menn, med en nedgang fra 6,6 til 6,2 prosent, mens kvinner hadde en nedgang fra 9,7 til 9,6 prosent."

Skilles det her på egen sykdom og "hjemme med sykt barn"? Hvis ikke; kanskje er dette et tegn på at vi ikke har oppnådd full likestilling...? ;)

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873

Videre:

Jepp, men satt på spissen; i helsesektoren er menn leger og ledere, kvinner er syke- og hjelpepleiere, så det er ikke helt sammenlignbart. Kvinner tar flest tunge løft og er minst fysisk skikket til det.

Kvinner er sykepleiere og renholdsarbeidere.
Menn er sjåfører og dataingeniører.

A

Affa

Gjest
50 åringer med liggesår er ikke hjemme med syke barn. Blandt dagens unge er menn like mye hjemme som kvinner når barn er syke. Kvinner kan en ting-sutre.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Og en ting til; kvinner er oftere gravide enn menn, og sykefravær blandt gravide kan slå kraftig ut.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
50 åringer med liggesår er ikke hjemme med syke barn. Blandt dagens unge er menn like mye hjemme som kvinner når barn er syke. Kvinner kan en ting-sutre.
Av og til møter du deg selv i døren med et smell unge mann. ;D
Kunne flere kvinner tilbrakt store deler av arbeidsdagen med å syte på HFS vil jeg tro at sykefraværet ville sett noe annerledes ut.
Jeg er ganske sikker på at det er flest kvinner som er hjemme med syke barn fremdeles, og at sykefravær i forbindelse med svangerskap slår kraftig inn på statistikken.

A

Affa

Gjest
Antall fødsler er ikke stigende, men det er fraværet særlig i blandt kvinner i det offentlige.

SSB, oppgang 4. kvartal 2005
Sterkest oppgang i kommunal forvaltning
I kommunal forvaltning gikk sykefraværet opp med 8,1 prosent fra 4. kvartal 2004 til 4. kvartal 2005. I samme tidsrom steg sykefraværet med 5,5 prosent i statlig forvaltning (inkludert helseforetakene) og med 3,7 prosent i privat sektor/offentlig næringsvirksomhet. Innenfor statlig forvaltning var det helseforetakene som bidro mest til økningen i sykefraværet med en vekst på 6,9 prosent, mens statlig administrasjon hadde en vekst på 2,3 prosent.

Oppgang i aldersgruppen 30-60 år
Sykefraværet steg i de fleste aldersgrupper. Spesielt tydelig var økningen blant kvinner mellom 30 og 60 år.

Sitat slutt

A

Affa

Gjest
I følge trygdeetaten var det 436517 sykefraværstilfeller i 2005. Av disse stod menn for 173048 mens kvinner stod for 263469. Av disse var 20481 svangerskapsrelatert. Dette er eget sykefravær ikke "hjemme med sykt barn"

http://www.trygdeetaten.no/default....efrav_aersstatistikk&path5=diagnose_mrkj_oenn

Kvinner kan og kvinner vil, særlig når Glamour er på TVn

NB ca 1.1 mill menn og 1 mill kvinner sysselsatt, men 50% av kvinnene jobber kort deltid mot under 30 %av mennene. Skulle tro de damene hadde nok tid til TVn da.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Muig det men hvis du tenker på at mange kvinner jobber i barnehage, småskole og andre steder de utsettes for mye smitte (syke og hjelpepleiere) er det kanskje ikke så rart de blir litt syke.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Antall fødsler er ikke stigende, men det er fraværet særlig i blandt kvinner i det offentlige.

SSB, oppgang 4. kvartal 2005
Sterkest oppgang i kommunal forvaltning
I kommunal forvaltning gikk sykefraværet opp med 8,1 prosent fra 4. kvartal 2004 til 4. kvartal 2005. I samme tidsrom steg sykefraværet med 5,5 prosent i statlig forvaltning (inkludert helseforetakene) og med 3,7 prosent i privat sektor/offentlig næringsvirksomhet. Innenfor statlig forvaltning var det helseforetakene som bidro mest til økningen i sykefraværet med en vekst på 6,9 prosent, mens statlig administrasjon hadde en vekst på 2,3 prosent.

Oppgang i aldersgruppen 30-60 år
Sykefraværet steg i de fleste aldersgrupper. Spesielt tydelig var økningen blant kvinner mellom 30 og 60 år.

Sitat slutt
Statistikk er som et miniskjørt; det er spennende å se på men skjuler det viktigste. Sitat: Jahn Ivar Jakobsen. ;)

Sykefraværet var betydelig lavere enn normalt 4. kv. 2004.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
8% er vanvittig. Jeg har et sted mellom tre og fem fraværsdager fra jobb og studier de siste 10 årene. Blir folk hjemme bare de er litt snørrete? Har ingen hørt om Otrivin og Pinex?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.637
8% er vanvittig. Jeg har et sted mellom tre og fem fraværsdager fra jobb og studier de siste 10 årene. Blir folk hjemme bare de er litt snørrete? Har ingen hørt om Otrivin og Pinex?
Det finnes jobber man må være frisk for å utføre. Ville du likt en snørrete tannlege, en bussjåfør med rennemage eller en snekker med brukket arm?
Det som er litt rart, Løkken, er at det er i de lettest fysiske jobbene du finner høyest fravær

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
I helse og omsorgssektoren er det så stor mangel på bemanning, at mange blir sykmeldt grunnet belastningsskader.
De løper fra pasient til pasient, får dårlig samvittighet hvis de setter seg ned for å spise matpakka, og er totalt utslitt når dagen er slutt. Da er terskelen for fravær lav.

Videre er det slik at sykepleiere IKKE kan gå på jobb når de er forkjølte, grunnet faren for å smitte svake/syke pasienter.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kvinner kan og kvinner vil, særlig når Glamour er på TVn

NB ca 1.1 mill menn og 1 mill kvinner sysselsatt, men 50% av kvinnene jobber kort deltid mot under 30 %av mennene. Skulle tro de damene hadde nok tid til TVn da.
Det har aldri slått deg at mange av de som jobber deltid gjør det for å kunne lage frokost til ungene før de går på skolen og/eller for å være der og lage middag når ungene kommer hjem? Lurer jo litt på hvilken omgangskrets du har som tror at alle deltidsarbeidende ligger på sofaen og ser TV hele dagen, kjenner ingen sånne jeg.
Men kjenner mange som jobber deltid og på grunn av det har bedre livskvalitet fordi de ikke må jobbe seg ihjel i tillegg til alt det andre man faktisk har å gjøre når man har en familie å ta seg av...
At de på grunn av dette får betale litt lavere skatt fordi de også får lavere inntekt er vel ikke akkurat noe som får samfunnet vårt til å stoppe opp vil jeg tro. Helt rettferdig blir det aldri uansett hvordan man vrir og vender på det.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.385
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Interessant å studere kva yrkesgrupper som har det største sjukefråveret. Det er også interessant å sjå kva yrkesgrupper som har mest langtidssjukemeldingar og uførepensjonistar, og så vurdere kva aspekt av yrket som er utslagsgjevande.
Ein innfallsvinkel som går på kjønn, bør sjå dette relatert med livsfaser og yrke, elles er det berre syt-og-klag-og-hetse, og ikkje konstruktivt i det heile, akkurat som denne "folk er dumme og late"-vinklinga som aldri er konstruktiv...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Veldig mye sykefravær skyldes det psykososiale miljøet på jobb. Hvis folk trives på jobben vil sykefraværet ligge på mellom 3,5 og 4 %.

A

Affa

Gjest
Det beste ville kanskje være om man kunne se Glamour, drikke Tab X-tra og røyke rullings mens man er på jobb? Bare avbrutt av hyppige besøk av bedriftshomøopaten og bedriftsaromaterapeuten selvsagt

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg tror de fleste har oppfattet poenget ditt nå, Affa. Vi har forstått at du ikke begriper eller interesserer deg det spøtt over hva som virkelig foregår der ute i den virkelige verden. La folk i fred nå, gamle ørn. Du oppfører deg om lag slik Nessa & Co gjør overfor de som velger abort. Tror du det medfører noe som helst positivt?

Honkey

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Det beste ville kanskje være om man kunne se Glamour, drikke Tab X-tra og røyke rullings mens man er på jobb? Bare avbrutt av hyppige besøk av bedriftshomøopaten og bedriftsaromaterapeuten selvsagt
Og hva med dem som bruker arbeidstiden til WWII rollespill?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg tror de fleste har oppfattet poenget ditt nå, Affa. Vi har forstått at du ikke begriper eller interesserer deg det spøtt over hva som virkelig foregår der ute i den virkelige verden. La folk i fred nå, gamle ørn. Du oppfører deg om lag slik Nessa & Co gjør overfor de som velger abort. Tror du det medfører noe som helst positivt?

Honkey
Han har helt glemt å nevne alle disse med de ikke-diagnostiserbare sykdommene som han ellers alltid maser om så vi kan jo glede oss over det så lenge det varer. Fibromyalgi... sånn et flott ord... og så alt for sjelden nevnt... ;D

Topp Bunn