Hvorfor stemmer du som du gjør?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Så hva er problemet? Du kan få en fin enebolig i Vadsø for 50.000

Eller en hybel i oslo til 2 mill.

Valget er ditt og å dømme etter prisene så foretrekker mange hybelen i oslo. markedskrefter.

-k
Som jeg var inne på, det er ikke politisk vilje til å flytte marka grensa, eller andre ting som kunne fått ned boligprisene i oslo, og gjøre det lettere for førstegangsetablerere. Etter min mening, usosialt.

Det går også inn på kjernen i tråden her og, de fleste stemmer slik at det tjener seg og sitt.

jeg blåser i om boligprisene hadde gått ned, hadde tapt på det, men det bryr meg fint lite.

Når folk ikke kjøper fordi det er en verdi i det de kjøper, men bare fordi det er greit liksom, fordi prisene uansett stiger, da er det fare på ferde.

A

Affa

Gjest
Som jeg var inne på, det er ikke politisk vilje til å flytte marka grensa, eller andre ting som kunne fått ned boligprisene i oslo, og gjøre det lettere for førstegangsetablerere. Etter min mening, usosialt.

Det går også inn på kjernen i tråden her og, de fleste stemmer slik at det tjener seg og sitt.
Helt enig. Markagrensen burde flyttes. Marka er like stor som Vestfold fylke. Skau nok....Kun FrP vil flytte markagrensen.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Helt enig. Markagrensen burde flyttes. Marka er like stor som Vestfold fylke. Skau nok....Kun FrP vil flytte markagrensen.
RV har det i partiprogrammet sitt vet jeg, pluss at det skal skje statlig boligbygging der, men de er jo ikke store partiet da.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Enig. BYGG HUS I NORDMARKA!! Skauen går helt til Gardermoen for pokker. Vær litt forsiktig med Østmarka. Østmarka er en ganske liten lomme mellom byen og Øyeren som bør få være natur.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Enig. BYGG HUS I NORDMARKA!! Skauen går helt til Gardermoen for pokker. Vær litt forsiktig med Østmarka. Østmarka er en ganske liten lomme mellom byen og Øyeren som bør få være natur.
Jeg kunne tenkt meg å hugge litt i skogen bak Kongssæteren.

K

knutinh

Gjest

jeg blåser i om boligprisene hadde gått ned, hadde tapt på det, men det bryr meg fint lite.

Når folk ikke kjøper fordi det er en verdi i det de kjøper, men bare fordi det er greit liksom, fordi prisene uansett stiger, da er det fare på ferde.
Da må jeg spørre: Hva er samfunnsnytten av at det blir billigere å etablere seg i Oslo? Bør det være et stort mål for samfunnet å garantere alle uansett inntekt bolig i hovedstaden?

Hvis du bygger dobbelt så brei vei kommer det dobbelt så mange biler og problemene (køer, ulykker) holder seg konstant.

Hvis du gir 100.000,- mer i stipend til studenter øker husleie/kjøpepris i oslo/trondheim/bergen med 100.000,- og pengene går rett i lomma på eksisterende huseiere.

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Da må jeg spørre: Hva er samfunnsnytten av at det blir billigere å etablere seg i Oslo? Bør det være et stort mål for samfunnet å garantere alle uansett inntekt bolig i hovedstaden?

Hvis du bygger dobbelt så brei vei kommer det dobbelt så mange biler og problemene (køer, ulykker) holder seg konstant.

Hvis du gir 100.000,- mer i stipend til studenter øker husleie/kjøpepris i oslo/trondheim/bergen med 100.000,- og pengene går rett i lomma på eksisterende huseiere.

-k

Du tar helt feil, du dobler ikke trafikken om du dobler veien, men du senker køkjøring, forurensing, ulykker, du øker ikke leieprisen så mye om du øker stipendet, du øker antallet studenter som kjøper, færre leier, leieprisene går ned, tankengangen din er litt for pessimistisk.

K

knutinh

Gjest
Du tar helt feil, du dobler ikke trafikken om du dobler veien, du øker ikke leieprisen så mye om du øker stipendet, tankengangen din er litt for pessimistisk.
Neida, funksjonen er neppe 1:1 innenfor et stort område. Men jeg prøver å illustrere at alt påvirker alt.

Boligprisene i byene er ikke først og fremst påvirket av hva det koster å bygge et hus, men av hva andre er villige til å betale. Hvis alle de andre får bedre råd så går prisen opp.

Dette illustreres av at tomteverdien er en betydelig del av den totale verdien på en leilighet sentralt i oslo.

Motsatt så kunne du kjøpe en enebolig i Vadsø for langt mindre enn hva det koster å føre opp et hus fordi tilbud var større enn etterspørsel (for å si det mildt).

Alternativet er som når jeg var på Cuba, der du sendte inn en søknad til staten, og når staten fant det for godt så fikk du en leilighet der staten mente du passet inn. Kjente du noen i administrasjonen var saken grei, ellers kunne du vente mange år. Og ikke en eneste Cubaner har noe forhold til vedlikehold...

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Neida, funksjonen er neppe 1:1 innenfor et stort område. Men jeg prøver å illustrere at alt påvirker alt.

Boligprisene i byene er ikke først og fremst påvirket av hva det koster å bygge et hus, men av hva andre er villige til å betale. Hvis alle de andre får bedre råd så går prisen opp.

Dette illustreres av at tomteverdien er en betydelig del av den totale verdien på en leilighet sentralt i oslo.

Motsatt så kunne du kjøpe en enebolig i Vadsø for langt mindre enn hva det koster å føre opp et hus fordi tilbud var større enn etterspørsel (for å si det mildt).

Alternativet er som når jeg var på Cuba, der du sendte inn en søknad til staten, og når staten fant det for godt så fikk du en leilighet der staten mente du passet inn. Kjente du noen i administrasjonen var saken grei, ellers kunne du vente mange år. Og ikke en eneste Cubaner har noe forhold til vedlikehold...
Poenget er at boligprisene styres mest av renta, som igjen bestemmer hva bankene er villig til å låne ut, hva studenter for i stipend, eller har til å betjene løpende utgifter har faktisk mindre påvirkning.

Det med vedlikehold. Grunnen til opppussingsbølgen:

Klart du vil ha det tipp topp, hvis det er så miserabelt dyrt at du må bo på et lite areal.

Og på cuba, har de kanskje viktigere ting ,enn tapeten på veggen, hvis de har noen tapet, å tenke på.

A

Affa

Gjest
Renta virker ikke så kraftig inn. 3% eller 7% betyr bare en eller to sydenturer mindre for en familie i dag.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Renta virker ikke så kraftig inn. 3% eller 7% betyr bare en eller to sydenturer mindre for en familie i dag.

Renta styrer hva banken vil låne ut, hva banken vil låne ut, bestemmer hva folk kan by.

A

Affa

Gjest
Renta styrer hva banken vil låne ut, hva banken vil låne ut, bestemmer hva folk kan by.
Øker renta, øker inflasjonen og lønna og lånekapasiteten. 2.5 regelen har de fulgt i alle år.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg ser det nå som meget mulig jeg da, at vi går mot en utflating eller nedgang. Den lave renta, hovedsaklig grunnet billige importvarer, har virkelig skutt fart i boligprisene, børsen osv.

Når jeg fikk tilbud fra banken sist, så lå det på ca 4 ganger års inntekt.

A

Affa

Gjest
Lite endring i realiteten de siste 2 årene i Oslo. Prisnivået stiger mer grunnet generell oppgradering av bygningsmassen og økt andel nybygg.

K

knutinh

Gjest
Og på cuba, har de kanskje viktigere ting ,enn tapeten på veggen, hvis de har noen tapet, å tenke på.
De har store utfordinger. Men staten sørger faktisk for at ingen sulter. Alt utover det må de sørge for selv, f.eks ved å jobbe i turistbransjen og/eller prostitusjon.

Men du tar ikke poenget mitt. Alle norges borgere kan skaffe seg et fantastisk bra bosted. Det at så mange absolutt skal rote seg sammen i Oslo har jeg full forståelse for, men ingen sympati når de klager over prisen.

Det er et frivillig valg. Mercedes har sikkert bra biler. Men har du ikke råd så kjøper du Ford. Eller du jobber mer. Men ikke klag.

.k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Lite endring i realiteten de siste 2 årene i Oslo. Prisnivået stiger mer grunnet generell oppgradering av bygningsmassen og økt andel nybygg.
Jeg føler heller de stiger fordi det er en forventning om pris vekst, som skaper en vilje til å akseptere mindre, som igjen skaper en sirkel, som før eller siden vil brytes, muligens den dagen, noen oppdager at tomaten/tullipanen er råtten...

A

Affa

Gjest
Jeg føler heller de stiger fordi det er en forventning om pris vekst, som skaper en vilje til å akseptere mindre, som igjen skaper en sirkel, som før eller siden vil brytes, muligens den dagen, noen oppdager at tomaten/tullipanen er råtten...
Snart ikke en leilighet uten nytt bad med hengedass og down lights. Balkonger, nyoppussede fasader nytt elektrisk anlegg. 1000 vis av nye prosjekter. Waldemars Hage, Marienlyst, Gamle Riksen, … Det er ikke rart at dette koster. Oslofolk stiller vanvittige krav til standard.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
De har store utfordinger. Men staten sørger faktisk for at ingen sulter. Alt utover det må de sørge for selv, f.eks ved å jobbe i turistbransjen og/eller prostitusjon.

Men du tar ikke poenget mitt. Alle norges borgere kan skaffe seg et fantastisk bra bosted. Det at så mange absolutt skal rote seg sammen i Oslo har jeg full forståelse for, men ingen sympati når de klager over prisen.

Det er et frivillig valg. Mercedes har sikkert bra biler. Men har du ikke råd så kjøper du Ford. Eller du jobber mer. Men ikke klag.

.k
Klager ikke jeg, råd har jeg også til en tilstrekkelig leilighet, bor i hus nå bevares, men det finnes mennesker som er i en vanskelig situasjon, og jeg syns ikke det er rett at det er så dyrt (i sum), nå som det faktisk er..Ser alle forventer at inflasjonen skal ta knekken på lånet, men en seriøs mulighet er deflasjon, og nedgang i boligmarkedet.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Snart ikke en leilighet uten nytt bad med hengedass og down lights. Balkonger, nyoppussede fasader nytt elektrisk anlegg. 1000 vis av nye prosjekter. Waldemars Hage, Marienlyst, Gamle Riksen, … Det er ikke rart at dette koster. Oslofolk stiller vanvittige krav til standard.
jeg føler dette heller skyldes at når de får så vanvittig lite areal for pengene, så forventer de ihvertfall at det skal være en viss standard, og det ser jeg mest som et symbol, på at boligprisene er på ville veier.
Jeg håper også at alle prosjektene som vil komme på markdet, vil dempe prisveksten noe, for de skal jo tross alt selges.

K

knutinh

Gjest
Kanskje. Eller en forventning om at renta vil holde seg lav til evig tid. Boligmarkedet er ikke rasjonelt. Veldig få markeder er det.

Det er vel vist at små leiligheter har større prisvariasjon enn store. Kanskje fordi de som kjøper 20kvm i oslo sentrum har mindre økonomisk stabilitet enn de som kjøper 200kvm på Bygdøy. Det blir lett litt desperasjon når man er single og må ha "ett eller annet" sted og bo. Da øker presset på bittesmå latterlige leiligheter.

Det som bekymrer meg er historier om banker som gir 4-gangeren ut i lån til førstegangskjøpere med liten erfaring (som meg selv) uten å vurdere prosjektet nøye. Koble dette opp mot tvilsomme boligprosjekter som reklamerer med 0 kr i husleie - forutsatt 0.1% bankrente eller 5 år avdragsfrihet. Kombinasjonen av disse tre (kyniske boligprosjekter, naive kjøpere og utlånskåte banker) er skummelt og viser hvor lite vi har lært av tidligere smeller.

-k

A

Affa

Gjest
jeg føler dette heller skyldes at når de får så vanvittig lite areal for pengene, så forventer de ihvertfall at det skal være en viss standard, og det ser jeg mest som et symbol, på at boligprisene er på ville veier.
Lite areal? Par bor på 80-100m2. Enslige på 50-80. Det store flertall er allerede i markedet, de betaler bare mellomlegg ved oppgradering. Således er det en enorm treghet i systemet.

K

knutinh

Gjest
Klager ikke jeg, råd har jeg også til en tilstrekkelig leilighet, bor i hus nå bevares, men det finnes mennesker som er i en vanskelig situasjon, og jeg syns ikke det er rett at det er så dyrt (i sum), nå som det faktisk er..Ser alle forventer at inflasjonen skal ta knekken på lånet, men en seriøs mulighet er deflasjon, og nedgang i boligmarkedet.
Hvem har en så vanskelig situasjon at de på død og liv MÅ bo på Grunerløkka eller St.Hanshaugen?? Innse det, det er nyutdannede, trendy samboerpar med utsikt til god lønn og/eller generøse foreldre. De vil ha downlights, hvite vegger, original rustikk gulvplank, kort vei til kafeer og alle venner og "smarte løsninger".

De som trenger sympatien din bor på Alnabru eller Nittedal og er aleneforsørgere eller innvandrere med dårlige jobbmuligheter. Og der er faktisk ikke prisene så himla mye verre enn resten av landet.

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Lite areal? Par bor på 80-100m2. Enslige på 50-80. Det store flertall er allerede i markedet, de betaler bare mellomlegg ved oppgradering. Således er det en enorm treghet i systemet.
jeg tenkte mest på de som skulle inn på markdet, men det er jo etterheng, klart det, folk som oppgraderer, flytter, sku bare mangle, og mange er eldre, vil ha det fikst ferdig, yngre og, problemet med endel nye prosjekter er at beliggenheten ikke er like bra som (gamle vrak), men uansett nytter ikke selge noe nytt som ikke holder mål, til det er konkurransen for sterk med billigere brukt, klart finish bør være bra, alikevel selges det så mye nytt som er bygget på minimums standarden av byggeforskrifter osv, av den enkle grunn at utbygger ønsker mest mulig penger rett i lomma. Snart bare gips, glass, papp og fliser, og billig laminat, muligens parkett...

Det jeg reagerer på er den oppussingsbølgen som finnes blandt de som har kjøpt seg noe, og det tar jeg som et utslag av at de har penger mellom hendene, og er misfornøyd med arealet.

K

knutinh

Gjest
Det jeg reagerer på er den oppussingsbølgen som finnes blandt de som har kjøpt seg noe, og det tar jeg som et utslag av at de har penger mellom hendene, og er misfornøyd med arealet.
Gitt høy pris pr kvadratmeter (det er vel nesten bare lokasjon og kvadratmeter som har signifikant påvirkning på prisen) så er det jo helt naturlig at folk kjøper små leiligheter som de bruker mye penger på for å få så pen/praktisk som mulig. Det er et utslag av rasjonalisme.

-k

A

Affa

Gjest
lionstar har helt rett i at nybygg er min standard. På Gamle riksen er det upusset betongelement tak, malt gips og billigste kjøkkentype, papir dører og parkett til 199kr/m2.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
De som trenger sympatien din bor på Alnabru eller Nittedal og er aleneforsørgere eller innvandrere med dårlige jobbmuligheter. Og der er faktisk ikke prisene så himla mye verre enn resten av landet.
-k
Fint for deg at du tydligvis syns det er bilig med leiligheter i oslo, og syns det er flott å bo på 20 kvm, helt greit å ha en mill i lån på det, men for meg høres det mer ut som galskap.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
lionstar har helt rett i at nybygg er min standard. På Gamle riksen er det upusset betongelement tak, malt gips og billigste kjøkkentype, papir dører og parkett til 199kr/m2.
hadde en leilighet på skøyen før, som var bygd i 1987/88, kvaliteten på den var rett ut elendig, det var bygd på minimum av hva som var mulig, skrap etter min mening, rett og slett søppel. Den var verdt 1.9 mill, helt vanvittig, for noe som bare var møkk.

Og det er tendensen idag også, skrap går for høye priser, kjøp nå, ellers veit du at prisen er høyere i morgen, pass på før toget går, osv..Kilosprisen på gips er ganske høy om dagen for å si det slik.

Og dette, spesielt med tanke på at skrap faktoren nå ligner den som var på slutten av jappetiden, viser for meg, at boligmarkedet muligens er på gyngende grunn, jeg håper jeg tar feil, for jeg vil ikke tape penger på eiendom, men jeg er redd boligprisene kan ta en utflating, eller nedtur nå. Alikevel, det er helt andre forutsetninger nå, enn da. Alikevel, boligpriser er psykologi, og markedet er etter min mening utsatt.

K

knutinh

Gjest
Fint for deg at du tydligvis syns det er bilig med leiligheter i oslo, og syns det er flott å bo på 20 kvm, helt greit å ha en mill i lån på det, men for meg høres det mer ut som galskap.
20kvm var ikke flott, men jeg taklet det helt fint. Dine uttalelser om at det er usosialt eller nærmest umenneskelig stiller jeg meg uforstående til.

Jeg ville gjerne ha vært uten lån, men har ikke hatt familiebakgrunn eller spare-evne nok til det, derfor har jeg lån.

Leilighet i Oslo er dyrt.

Vi kan diskutere dette ut fra et økonomisk perspektiv som veldig interessant og fascinerende. Eller ut fra et samfunns/etisk perspektiv som uheldig. Hva er din mening?

Leiligheter i Oslo er dyre først og fremst fordi folk er så innmari keen på å få dem. Derfor er det ikke synd på dem som velger å kjøpe dem. Staten skal ikke gå inn og regulere markeder ved å sette en makspris elelr lignende. Når boligene i Oslo blir for dyre vil interessen avta, og prisene gå ned eller stabilisere seg.

-k

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
20kvm var ikke flott, men jeg taklet det helt fint. Dine uttalelser om at det er usosialt eller nærmest umenneskelig stiller jeg meg uforstående til.

Jeg ville gjerne ha vært uten lån, men har ikke hatt familiebakgrunn eller spare-evne nok til det, derfor har jeg lån.

Leilighet i Oslo er dyrt.

Vi kan diskutere dette ut fra et økonomisk perspektiv som veldig interessant og fascinerende. Eller ut fra et samfunns/etisk perspektiv som uheldig. Hva er din mening?

Leiligheter i Oslo er dyre først og fremst fordi folk er så innmari keen på å få dem. Derfor er det ikke synd på dem som velger å kjøpe dem. Staten skal ikke gå inn og regulere markeder ved å sette en makspris elelr lignende. Når boligene i Oslo blir for dyre vil interessen avta, og prisene gå ned eller stabilisere seg.

-k
Hah, jeg kjenner noen som kjøpte en 3 roms leil i oslo i 82, var helt grei sak på ammerud(betong, ikke papp og gips), på den tiden var det slik at det var to priser, fordi det var regulert, så var det et tak på hva leiligheten skulle koste, derfor fikk den som hadde den største bunken med tusenlapper under bordet, tilslaget.

Fordi mine venner, kjente noen som ikke drev med dette snusket og skulle selge sin leilighet, så fikk de kjøpe til regulert pris. Var en latterlig sum idag, men det var slike priser de gikk til da. Husker ikke helt sikkert, men mener leiligheten kostet dem ca 1500 kroner per kvm,

På tiden før prisreguleringen ble fjernet (av høyre regjering naturligvis), var prisene helt fine i Oslo, selv med bunkene med tusenlapper florerte.

Hadde marka grensen blitt fjernet, så ville prisene gå ned, og hadde det blitt arrangert boligbygging i statlig regi, skulle det være mulig å få nye leiligheter der marka er nå, til priser rundt 12000 kr per kvm.

Jeg syns det samfunns/etiske perspektivet er mest spennende å diskutere, men på en måte er det nytteløst, vi er vel noen spoiled oiled up  kids, her i norge, men jeg kan ikke nekte for at jeg får klaus, og generelt reagerer dårlig, på å bo på liten plass.

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
516
Stemte på Norske Samers Riksforbund for og få olje dollar til samene! Eller var det ikke snakk om Sametingsvalget.... ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Morsomt at Aarebrot, og andre Ap-politikere prøver å legge lokk over skandalen med komunikasjonskonsulnenten, men det blir ekstra morsomt når de anklager kritikerne for løgn.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/politikk/article592124.ece

Dette er bra:

- Det er stilt i bero. Jeg har til og med avlyst et skrivekurs jeg skulle ha med Unge Høyre. Jeg må tenke meg meget godt om før jeg eventuelt gjenopptar noen rådgiverrolle for noen, sier han.

Hvem ønsker råd fra en Judas uten moral?
Den venstrevridde idioten sitter på sidelinjen, og der bør han sitte.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Hvis du og de du omgås velter seg i luksus, er det kanskje litt vanskelig å oppnå reell forståelse for at for mange av oss, så er det å få endene til å møtes en reell utfordring i hverdagen, at pengeboken ikke er en kilde av overflod, men snarere en kilde til bekymring. .

Det er sånt som dette jeg snakker om, Ivar: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=141986

Honkey

A

Affa

Gjest
Dummeste jeg har lest! Ønsker om luksus og materielle goder er selve fundamentet for vestens overlegne kultur. Alle andre påstander er basert på misunnelse og sutring fra forsmådde evneveike idioter.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Nå da.. det MESTE du leser er jo det dummeste du har lest. Så hva er nytt med dette? Du topper jo uansett sutrestatistikken..! ;)

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er sånt som dette jeg snakker om, Ivar: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=141986

Honkey
At noen enkeltpersoner ikke evner å kontrollere forbruket sitt kan knappest tas til inntekt for en påstand om at allmennheten "velter seg i luksus".

At enkelte har mye penger plager meg ikke det minste. At noen av disse igjen utvikler psykoser som følge av det, er heller ikke mitt problem.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg finner det faktisk psykologisk nokså spennende at en nasjon som er helt i toppsjiktet hva angår levestandard også har så stor grad av klaging, depresjoner og drop-outs. Dette er et interessant paradoks som definitivt kan gi viktig lærdom. Vi er tilbake til Jeppe og "alle sier at Jeppe drikker, men ingen spør HVORFOR Jeppe drikker...." Hvorfor gir vår enorme velstand disse tilsynelatende motstridende reaksjonene?
(...this specie has amused itself to death...)
Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg sutrer bare over at de late og fete tar pengene mine.
Nei, Affa, det der er en åpenbar faktafeil; du sutrer og gneldrer over ALT og ALLE som ikke deler dine oppfatninger fullt ut.

Honkey

Topp Bunn